1L nano, funkar det?

#1 - 20 juni 2011 12:21
Jag fick syn på detta akvariet.
http://www.aquael.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=334&Itemid=395&lang=en

Hade passat på kontoret på jobbet.

Men går det att få balans i ett sånt kar? Eller är det som gjort för katastrof? :P

Tänkte mig typ lite hornsärv och nån annan liten växt och några körsbärsräkor. Skadar väl kanske inte att knöka det fullt av växter.
#2 - 20 juni 2011 13:15
Funkar och funkar, jag tycker hela nanogrejen har gått över styr. Bara för att det är fysiskt möjligt att stoppa ner en räka i ett 1 liters akvarium tycker jag inte att man ska göra det. Men det är bara min åsikt...
#3 - 20 juni 2011 13:19
stefanr72 skrev:
Funkar och funkar, jag tycker hela nanogrejen har gått över styr. Bara för att det är fysiskt möjligt att stoppa ner en räka i ett 1 liters akvarium tycker jag inte att man ska göra det. Men det är bara min åsikt...

För att de inte mår bra eller för att du inte tycker det är snyggt? Eller någon annan anledning?

Är det värre med en räka i 1L än tex en betta i 30L?

Vill ju självklart inte plåga några djur. Det är därför jag ställde frågan här. Mår djuren dåligt av det så gör jag inte det.

(Edit: tänkte mig visserligen 2-3 st räkor...)
#4 - 20 juni 2011 13:29
Jag har en betta i en vas...skäms på mig[:o]
#5 - 20 juni 2011 13:33
Jag har en betta i en vas...skäms på mig[:o]

Och den mår bra? :)

Räkor är små. Om det går att ha en betta i en vas tycker jag att det borde gå att ha 2-3 räkor i 1 L.
#6 - 20 juni 2011 13:35
Han heter gunnar och mår toppen:D
#7 - 20 juni 2011 13:41
Han heter gunnar och mår toppen:D

Och det har han sagt till dig eller?
#8 - 20 juni 2011 13:51
Haha, trevliga miner idag ..:D han ser att må bra ut och har bott där ett bra tag ;) bad jag om vad du tycker eller:confused:
#9 - 20 juni 2011 13:56
jag misstänker att Gunnar inte har sagt någonting alls, precis som de flesta fiskar sällan säger något.. (har visserligen haft ett par malar som grymtat fram diverse mordhot (ja, jag hörde tydligt att det var mordhot och nej, jag har inga betänkligheter över att stoppa en parantes i parantesen) när jag brottats med dem men det hör inte hit).. vi kanske kan sluta oss till att det inte är några fysiska tecken på att Gunnar skulle må dåligt..

rent estetiskt tyckte jag att karet var vedervärdigt.. det går nog att skruva ihop ett 2-liters (en liter är ett jäkla tetrapac) hos en glasmästare för både billigare peng och snyggare resultat (i mitt tycke som att jag skulle representera någon annans åsikt men eftersom man inte ska underskatta folks förmåga att ta saker på internet som påhopp poängterar jag detta) om du verkligen vill det..
#10 - 20 juni 2011 13:56
Nej, men eftersom du hävdade att han "mår toppen" så undrade jag bara hur du vet det. Bara för att den inte lägger sig på botten och självdör innebär det inte att den trivs.
#11 - 20 juni 2011 14:02
haha helt rätt ;) men man kan se ganska lätt på fenor aptit färg om den trivs och han har allt det, han kanske vantrivs men han verkar pigg och glad och hoppar när man ska mata honom :p så jag tror inte tre räkor i 1 liters skulle vantrivas om man var lite växter/mossa etc som gör att de kan gömma sig :)
#12 - 20 juni 2011 14:04
jag misstänker att Gunnar inte har sagt någonting alls, precis som de flesta fiskar sällan säger något.. (har visserligen haft ett par malar som grymtat fram diverse mordhot (ja, jag hörde tydligt att det var mordhot och nej, jag har inga betänkligheter över att stoppa en parantes i parantesen) när jag brottats med dem men det hör inte hit).. vi kanske kan sluta oss till att det inte är några fysiska tecken på att Gunnar skulle må dåligt..

rent estetiskt tyckte jag att karet var vedervärdigt.. det går nog att skruva ihop ett 2-liters (en liter är ett jäkla tetrapac) hos en glasmästare för både billigare peng och snyggare resultat (i mitt tycke som att jag skulle representera någon annans åsikt men eftersom man inte ska underskatta folks förmåga att ta saker på internet som påhopp poängterar jag detta) om du verkligen vill det..
Haha jag tar det inte som ett påhopp skojade bara..;)
#13 - 20 juni 2011 14:08
pratar inte om dig, pratar om herr stefan.. vi har "småpratat" lite förr och ville gardera min åsikt så inte tråden går åt helvete bara ;)
#14 - 20 juni 2011 14:25
jag skulle inte ha köpt ett kar på 1 liter, tror inte det går så bra att få balans i 1 liter. sen om man tänker efter så är 1 liter 10*10*10 cm. inte så stor plats att röra sig på för djuren.
det minsta jag skulle köpt är nog 5-10 liter.
#15 - 20 juni 2011 14:34
freddi36 skrev:
jag skulle inte ha köpt ett kar på 1 liter, tror inte det går så bra att få balans i 1 liter. sen om man tänker efter så är 1 liter 10*10*10 cm. inte så stor plats att röra sig på för djuren.

det minsta jag skulle köpt är nog 5-10 liter.

Ok. Får ta och leta om jag hittar nåt på 5-10 liter. 8L är ju 20x20x20 cm. så det gör ju inte så mycket på måtten egentligen. dubbelt så "långt" ger 8 ggr volymen :)

Tack för ett kontruktivt svar :)
#16 - 20 juni 2011 14:39
agreed!
#17 - 20 juni 2011 14:42
Hej!
Visst 1liter funkar säkert men jag skulle nog personligen inte köpt de.
bättre du köper en vas eller ett akvarium på 5-10 liter som nån annan över säger :)

Sen tycker jag att ni andra där över kan sluta att bråkar bara för bråkandes skull. Säg er åsikt och stick sen och sluta förstöra tråden. Vad jag kunde läsa så frågade ej han som startade tråden om en sån där betta kunde prata eller inte?!
Joppan
#18 - 20 juni 2011 15:03
Jag gillar tekniken i 1L "karet". Bottenfilter med inbyggd pump i botten är supersmidigt. Någon som känner till något annat nano-akvarium med inbyggt bottenfilter?
#19 - 21 juni 2011 07:18
pratar inte om dig, pratar om herr stefan.. vi har "småpratat" lite förr och ville gardera min åsikt så inte tråden går åt helvete bara [;)]

Haha okej [;)]

Nasso skrev:
Jag gillar tekniken i 1L "karet". Bottenfilter med inbyggd pump i botten är supersmidigt. Någon som känner till något annat nano-akvarium med inbyggt bottenfilter?

Hmm jag har sett ett på min lokala affär men kommer inte på vad det heter återkommer när jag vet^^

Annons