190 liter hörna...

#1 - 28 januari 2012 22:20
Så äntligen dök akvariet upp i veckan. Efter att ha slitits mellan hopp och förtvivlan (och förbrukad allt för många fula ord) när montering av bakgrund och grustvätt gjordes, var det en lättnad att äntligen få fylla på lite vatten idag...

Växterna låg i en hink och väntade, så påfyllnaden var verkligen efterlängtad. Detta är mitt första riktiga kar (bortsett från ett 50liters för 20 år sedan), så jag är verkligen nybörjare.

Setup:
Akvarie: Juwel Trigon 190 (verklig vattenmängd blev lite drygt 145 liter)
Grus: Sjösten 2-3 mm
Inredning: Stenar och rötter
Växter:

Vesicularia Dubyana "Christmas"
Limnophila Aromatica
Staurogyne repens
Microsorum pteropus
Ceratopterit thaolitricoides
Limnofilia sessiflora
Ludwigia repens
Vallisneria spiralis
Vallisneria gigantea
Cryptocoryne parva
Hemianthus Micranthemoides

Imorgon ska jag blanda ihop PMDD och hälla i första "kuren". Tänkte testa EC också, men väntar nog någon dag till.(får se om mossan och Vallisnerian klarar av en måttlig kur EC)

Kör 6 timmar tänd belysning nu några dagar och har sen en plan att öka successivt till 10 timmar.

Tempen på 24.4, med doppvärmaren inställd på 25, öka på den lite lite imorgon så att jag kommer upp i önskade 25.

Nu ska det planeras för fiskinköp. Börjar med enklare fiskar tänkte jag:
1. 3 st platy
2. 20 neontetror (kanske lämpligt att dela upp detta på 2 inköp för att inte överblasta karet?)
3. 2 dvärggurami
4. 2-3 malar

Planerat att köpa fisken under 1,5-2 månaders tid för att sakta fylla på akvariet.

Kom gärna med synpunkter på inredning, fiskval osv. Som nybörjare vill jag ha alla tips som går att få :-)

Några bilder hur det såg ut när karet var "klart" idag...

http://img836.imageshack.us/img836/285/img6371vu.jpg

http://img543.imageshack.us/img543/2962/img6373y.jpg
#2 - 28 januari 2012 22:32
Fint! Allt hårt jobb lönade sig :D

All mossa jag provat har stendött med Ec, de gillar det inte alls. :)
#3 - 28 januari 2012 22:36
snyggt dit akvarium blev jag hänger med på denna tråd.

nu är jag själv ganska ny på detta och ska snart sätta igång med ett 250 L hoppas jag får hem mina grejor i veckan så jag kan börja med mitt bakgrundsfilter bara.

jag kan nog inte ge mycket tips men det kommer andre som kan tror jag helt säkert på det ända jag kan säga är väl att du bara ska börja med ca 3-5 tetra och låta dom köra igång det hela först.
#4 - 28 januari 2012 22:43
Fint! Allt hårt jobb lönade sig :D

All mossa jag provat har stendött med Ec, de gillar det inte alls. :)

Ok...får väl begå mitt första misstag då :) Nåt måste väl stryka med så här i början...

NiceFool skrev:
snyggt dit akvarium blev jag hänger med på denna tråd.

jag kan nog inte ge mycket tips men det kommer andre som kan tror jag helt säkert på det ända jag kan säga är väl att du bara ska börja med ca 3-5 tetra och låta dom köra igång det hela först.

Kul att du tyckte om det. Jag funderar på att starta med 5 tetror eller 3 platys typ...
#5 - 29 januari 2012 09:38
Så har man blandat ihop en omgång PMDD. Blandade allt separat, dvs det blev 4 st flaskor. Är det bara flaskan med MiPlus(den röda blandningen) som ska vara i kylen? Ska även MiPlus koncentratet vara i kylen?

Lyckades hitta värden på kommunens vatten också. Nåt man behöver åtgärda eller är det ok med dessa värdena?
(medianvärde från alla mätningar)
Ammonium NH4 <0,01 mg/l
Flourid 1,05 mg/l
KH 7,8dH
Järn <0,01 mg/l
Magnan <0,01 mg/l
Nitrit Ej mätbart
pH 7,8
#6 - 29 januari 2012 14:11
Gillar bakgrunden och den höga roten. Dock skulle jag nog själv välja något roligare grus men det är ju en smaksak! Kul projekt!
#7 - 29 januari 2012 18:38
Prata inte om grusen...jag vet inte hur många olika butiker jag har varit i för att hitta en juste grus...hittade inget riktigt kul, utan det fick bli den mörkaste sjöstenen jag kunde hitta och sedan har jag blandat i en del svart grus i denna för att få den ännu lite mörkare.

Som ny har jag väl inte riktigt koll på vad som finns att välja på heller, eller vad som är "bra" grus...

Är dock hyfsat nöjd...
#8 - 29 januari 2012 18:41
Jaha idag har akvariet bara stått och kört. Det är en viss dimma i akvariet, men jag tycker nog att den är ganska snygg...

Har spenderat med att försöka bestämma vilka fiskar som ska köpas in framöver. Kan inte bestämma mig, det finns väldigt många fina.
Upplägge är i grunden: några malar, en art stimfisk och en art av lite större fisk.

Första dosen PMDD har också åkt i akvariet idag.

EN funderingar som jag har nu är:
*När gör man första vattenbytet? Ska man vänta till det har varit fiskar i ett tag?
#9 - 29 januari 2012 22:01
om du har ca 5 tetra i från start kan du nog vänta med att bytta vatten i 3-4 veckor har jag läst mig till.

€dit ohh yes det var här inne jag läst det.

läs denna guide ;)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#10 - 29 januari 2012 22:08
Tetrorna är ju väldigt små, jag hade inte haft några som helst bekymmer med att trycka i ganska många från start och matat sparsamt (absolut ingen svältning men passat mig för övermatning) Tetrorna är ju inga elefanter som kräver massor med mat heller.

Filtret måste ju få lite att arbeta med. Nitrivec dagen innan sen i med första gruppen, det är funkis alla gånger.
#11 - 29 januari 2012 22:39
Då blir det kanske tio neontetror som får hjälpa akvariet att komma igång. De säljer 10 för 49:- i lokala zoobutiken just nu så det bli perfekt.

Detta har nästan blivit en starta första akvariet tråd istället för projekttråd...får se till att komma tillbaka på rätt spår. :-)
#12 - 29 januari 2012 22:47
Ja, det gör ju ingen glad om det står där tomt ;D
#13 - 30 januari 2012 15:31
Dag 3.
Idag gick jag igång med EasyCarbo och förlängde ljuset 1 timme. Kändes snålt med 6 timmar. Nu får det dock var 7 timmar någon vecka och sedan höjer jag igen.

Fick ge mig på att rensa lite växter idag. Några verkar har tagit dagarna som de fick tillbringa i en hink, lite hårdare än andra...hoppas dock att de kommer igång igen när de nu fått både näring och kol.

Har även haft i Nitrivec i eftermiddag och nu är vattnet helt mjölkigt...men så skulle det tydligen vara enligt instruktionerna.

Har även testat vattentestet som jag fick idag...mätte Nitrit och den låg på 0,1mg/l...

Jag förstår alla dem som slänger i alla fiskarna på en gång...man är bra sugen på fiskar nu...
#14 - 30 januari 2012 15:39
Du har inte tjänat något på de dagarna du har väntat, direkt när de var fyllt skulle det i fisk.

Nitriten är klart på 0 när det inte pågår någon nedbrytningsprocess än! :)
#15 - 30 januari 2012 16:30
Det är tvärtemot alla råd jag har fått på andra ställen...i nån butik sa dem att jag skulle vänta 1-2 veckor innan första fisken. Men imorgon blir det 10 tetror!
#16 - 30 januari 2012 16:35
Vilka luringar!

Vilken tur att du hänger här då! :)
#17 - 31 januari 2012 19:01
Dag 4.
Allt rullar på. 25.2 grader, jämn temp dygnet runt verkar det som. Bra.
Idag fick de första fiskarna flytta in. Det blev 10 st mycket nyfikna neontetror till det fina priset av 49 kr. Fynd tyckte jag själv :).

MEN....säg den lycka som varar. När jag sitter där och tittar på min nya fiskar, så ser jag plötsligt att det finns något vitt på den stora roten. Det ser ut som nåt "klet"...lite trådar, men mest som en tunn gelé typ...
Nu behöver hjälp av er!! Vad kan detta vara??

http://img52.imageshack.us/img52/1378/img6379kopiera.jpg

Hoppas att det finns någon som har sett nåt liknande tidigare...
#18 - 1 februari 2012 07:14
Fint akvarium! Den vita "gelén" är inget att oroa sig för :) Det kommer ofta på nya rötter, men försvinner efter ett tag.
#19 - 1 februari 2012 07:38
precis som föregående talare säger, det vita är inget att oroa sig över, ge det en månad ungefär så är det borta sen.
#20 - 1 februari 2012 07:48
Släpp i en Ancistrus, they love it!!

:D
#21 - 2 februari 2012 11:45
Dag 4 rullade på...inga åtgärder alls gjorda, nu är det bara att sitta och titta på skapelsen.
Tycker dock att växterna blir brunare varje dag. Kanske har deras omställning till annat vatten tagit dem hårt. Vattnet som jag har ur kranen är ganska så hårt (pH 7,8) enligt kommunens hemsida. Tänkte köpa ett pH-test och se vad jag får här hemma. (problemet att texten är antingen upp 7,6 eller från 7,5 och uppåt, spännande vilket man ska välja :) )

Dag 5. verkar lugnt i karet. Tetrorna simmar nu runt i hela karet och utforskar det. Verkar känna sig hemma, har fägat ut riktigt ordentligt. Till helgen blir det ett nytt inköp av fisk.
På listan just nu finns:
Ancistrus
Några pansarmalar
Nån ytterligare tetra, typ dolkstickstetra eller rosentetra.
Fler neontetror
Kakaduaciklider

Får se vad det blir.
#22 - 2 februari 2012 14:06
du tror inte du ska vänta lite med att sätta flera fisk i ?
jag hade nog låtit tetra gå där själva 2-4 veckor innan jag hade satt i någon ny fisk ?

sen vill vi se bilder såklart.
#23 - 2 februari 2012 14:13
Lite mer tetror går allt! Öka på det lite, sen håll koll på nitriten så att du inte övermatar.

Det bruker att te o funke öm en mater mä törrfoder..
#24 - 2 februari 2012 15:03
Nja, jag tänkte nog inte stoppa i alla de där fiskarna på en gång. Tänkte anta tipset att stoppa i en ancistrus, blir en sån i helgen. Sen får det vänta lite innan det blir fler fiskar...

Bild kommer, även om det inte har hänt så mycket på 5 dagar... ;)
#25 - 2 februari 2012 18:07
Gjorde ett nytt nitrittest idag, bara för att se om det ändras något. Så här initialt är det ganska kul att mäta ofta för att följa utvecklingen.
Nitritvärde idag var 0,2mg/l dvs det hade stigit. Hittade dock gränsvärden och detta verkade lugnt. Hittade att 0-0,5 är ok värde, 0,5-1,0 är acceptabla värden.

Försökte fånga lite bilder på neontetrorna...ska göra ett nytt försök imorgon :)

Senaste planerade fisklistan:
10 neoner till.
4 bolivianska fjärilciklider
1-2 ancistruser
Malaysiska sandsnäckor som städare :)
#26 - 4 februari 2012 18:21
Blev en runda till Hornbach idag...gillar deras akvarieavdelning faktisk. Har inte köpt några fiskar där, så jag kan inte bedöma kvaliten. Men få det mest på tillbehörssidan så är de billiga. Tycker jag i alla fall...har dock inte besökt så många butiker.

Det blev ett inköp idag av lite nya växter. Köpte Svärdplanta och Hornsärv...ligger i akvariet nu, men ska sättas på plats i morgon i samband med det första vattenbytet...ska bli spännande och se om man styr upp det.

Akvariet har varit igång exakt en vecka nu. Reslutatet bland växterna har varit blandat. Några har nästan dött bort helt, några frodas redan och några står still. 10 neontetror har hunnit flytta in, så nu är det i alla fall lite rörelse i karet.

De närmsta veckorna blir nog till att låta karet kör in sig, innan det köps fler fiskar.
Till på fisklistan har det lagt 1 par platys...för att få tyst på frun och dottern, som är helt överens om att sådana ska vi ha...Jag är ju en kontrollmänniska och allt som kan kontrolleras eller mätas ska mätas :) Så givetvis har jag testat vattnet. Egentligen är det nog inte så mycket för nuvärdet utan för att se om det förändras över tid och försöka lära av det.

KH: 18dH
NH4: <0,05 ppm
NO2: 0,2 ppm
NO3: 5 ppm

Tror att de värdena var ganska ok...men KH-värdet var väldigt högt. Skulle vilja möta pH också, men har inget test för det...ännu :D
#27 - 4 februari 2012 18:27
Nitraten är för låg, det styr du dock upp vid vattenbytet. :) Mer fisk är inga problem om du tänker tetror.

Använder du stickor när du mäter? Det är opålitligt deluxe isåfall.

Det enda som är säkert med en mätsticka är att den blir blöt om du stoppar ner den i akvariet..
#28 - 4 februari 2012 18:28
Nån Ancistrus än då? Synd att du inte bor närmare...har ett helt gäng Ancistrusbebisar:D
#29 - 4 februari 2012 18:41
Jag kör dropptest (JBL)

Antar att nitratvärdet åker upp när det kommer i gödning (PMDD) eftersom där är KNO3...denna gången ska jag ösa i för 190 liter.

Men ska man ha Ancistrus redan nu? Det finns väl inte så mycket för dem att käka....karet måste ju vara kliniskt rent sett med deras ögon :confused:
#30 - 4 februari 2012 18:46
Det finns tabletter åt dem, jag kör i varje kväll åt dem i alla fall :)

Med den Nitrathalten så tar sig inte växterna ordentligt, så fulldos är bra!

Sen har jag obseverat att cyano och kiselalger frodas i nitrathalter under 10 ppm, då har snart dina ancistrus något att äta :D
#31 - 4 februari 2012 18:49
Får väl köra i dubbel dos av PMDD, så Nitrathalten åker uppåt :) Men det är sant, växterna har inte tagit sig ordentlig faktiskt...

PMDD normal dos är för ett normalt planterat akvarium, vad är det? Kanske skulle har i mer än dubbeldos, för att få fart på det...fast det är nog bätte att låta det ha sin lilla gång...men alger avstår jag gärna...

Vilka tabletter använder du till Ancistrusar förresten?
#32 - 4 februari 2012 18:50
Nej, normaldos är det bästa, det kör jag och det växer som faen!
#33 - 4 februari 2012 18:54
Ancistrusar vill ha vegetabilisk föda- så algtabletter och andra maltabletter funkar. Gurka, broccoli , ärtor osv. En mjuk trädrot vill de också ha.
#34 - 5 februari 2012 15:41
Så, första veckan med akvarium avklarad. Idag blev det vattenbyte ca 20%, 30 liter.
I med en omgång PMDD också.

Passade på att plocka upp några växter som inte alls ville växa (typ var helt mjuka och bruna). Ner i karet åkte två nya svärdplantor och ett nysta med hornsärv. Provade att plantera några stänger hornsärv och resten fick ligga på ytan. En del växter fick nya platser i karet. Svärdplantan blev verkligen bra...tycker jag i alla fall :)
Tyckte inte att växterna har tagit sig under veckan, men när jag jämrörde med bilden från förra veckan så...jo, det har växt...en hel del...

Lägger med en bild från efter vattenbyte och omplantering.
#35 - 5 februari 2012 15:44
ser riktigt bra ut, men kanske några flytväxter? såg lite naket ut upptill...
#36 - 5 februari 2012 15:46
Tjusigt!:)
#37 - 5 februari 2012 16:09
Tittar in I den här tråden och ser ett snyggt akvarium, kul!
Ögnade som hastigast igenom kommentarerna och undrar varför den korta ljustiden?
Växter behöver ljus annars dör de! 6 timmar är alldeles för lite. Bränn på med 12 minst om du gödslar med annat annars kan du slå PMDD direkt i slasken i stället.
Jag kan inte förstå varför man skall svälta både fisk och växter vid uppstart! Är det för att de skall härdas och bli tuffa eller nått? Eller är det för att man är rädd för de hemska algerna?
Det otrevliga är att de kommer i alla fall! Då de klarar betydligt lägre ljus och näringsnivåer än växterna.
#38 - 5 februari 2012 17:05
MrH skrev:
ser riktigt bra ut, men kanske några flytväxter? såg lite naket ut upptill...

Kan hålla med...men jag tror jag avvaktar lite. Jag har funderat på musselblommor, men kan inte riktigt bestämma mig. Är rädd att dem ska skugga de andra växterna för mycket. Jag vet inte riktigt hur stora musselblommor blir. Nåt tips annan flytväxt?

Anki L skrev:
Tjusigt!:)

Tackar!

bossep skrev:
Ögnade som hastigast igenom kommentarerna och undrar varför den korta ljustiden?

Växter behöver ljus annars dör de! 6 timmar är alldeles för lite. Bränn på med 12 minst om du gödslar med annat annars kan du slå PMDD direkt i slasken i stället.

Jag kan inte förstå varför man skall svälta både fisk och växter vid uppstart! Är det för att de skall härdas och bli tuffa eller nått? Eller är det för att man är rädd för de hemska algerna?

Det otrevliga är att de kommer i alla fall! Då de klarar betydligt lägre ljus och näringsnivåer än växterna.

Kul att du tittar in bossep! Ja du...ska jag vara helt ärligt så har jag också funderat lite på det där med tiden. Men "överallt" jag läser, så är råden att man ska öka belysningen successivt just för att undvika alger. Men jag håller med dig, för det rimligaste borde vara att man krutar på med ljus och gör växterna nöjda, och därmed ökar växtkraften => större chans att hålla algerna borta i större skala?
Ska gå och ändra timern direkt :D

Fiskarna matar jag en gång per dag. Mängden är så att de äter upp det på några minuter. Ska jag öka det med?
#39 - 5 februari 2012 18:28
Har kollat runt på flytväxter....känns inte som det finns några riktigt bra (som jag tycker passar mig alltså). Musselblomman verkar kunna bli väldigt stor...och dessutom så ser man den inte uppifrån eftersom karet är heltäckt.
Vattenspikblad verkar dock lite mindre och ser fin ut. Verkar även tåla lite strömt vatten...
Får kolla vidare...
#40 - 5 februari 2012 18:49
flytormbunke är trevlig flytväst, vattenspikblad tycker jag gör sig bäst på botten planterad nära bakgruden så den blir som en klätterväxt mot den.

de där me musselblomman är en mysterium tycker jag, har aldrig lyckats fått dom å bli så stora å fina som man ser på en del bilder å tycker överlag att de är svårt å få den i någe bra skick alls, hos mina räkor växer den kanon bra men blir inte stor men i det andra karet så växer den inte alls utan tvärdör hela tiden. jäkla knepigt de där alltså.
#41 - 5 februari 2012 20:03
Ok ska kolla på flytormbunken...har inte sett flytväxter i någon butik jag varit i...

Som en notis till tidigare diskussion så var nitratvärdet idag 10 efter vattenbyte och ny dos PMDD, jmf med 5 igår.
#42 - 5 februari 2012 20:55
kolla på plantswap och tradera, där brukar det vara mycket akvarieväxter till bra priser.
#43 - 5 februari 2012 21:04
Japp, har köpt i stort sett alla växter via Plantswap...
#44 - 11 februari 2012 10:18
En rapport...
Köpte en ny omgång neontetror idag...under tiden som påsen med fiskarna låg och "anpassade" sig och inkoppningen skulle göras så gjorde jag nitrittest i väntans stund. MEN oj...det borde jag nog gjort innan fiskinköpet. Nitriten var på 0,4, dvs på god väg in i en för hög nivå. Vad ska jag göra nu?
Jag har ju inget annat akvarie att stoppa dem i. Ska jag stoppa i Nitrivec?
#45 - 11 februari 2012 10:53
50% vattenbyte, nitrivec!
#46 - 11 februari 2012 11:11
Ok jag bytte lite vatten innan men ska byta mer imorgon. Och ha i Nitrivec.

Fisken fick tyvärr hoppa i karet...

Nu blev det en riktig testkörning bara för det.

pH 8
KH 16
GH 8
NH4 <0,05
NO3 5
NO2 0,4
PO4 0,05
Fe 0,05-0,1

Nåt jag bör fixa till?
#47 - 11 februari 2012 12:02
Nitrathalten borde ligga runt 25 pågrund av växterna.

Mäter du allt med dropptester?
#48 - 11 februari 2012 12:05
Japp allt är dropptester (JBL).
Jag tycker också att nitraten borde ligga höge. som högst har jag haft den på 10, men det var strax efter att jag hade haft PMDD.
Nåt tips på att få upp Nitraten? Jag tycker även att järnvärdet borde vara lite högre (ca 0,2)
#49 - 11 februari 2012 12:35
Det är ingen exakt vetenskap med hobbytester egentligen. Det är mest en fråga om vad som är minst dåligt i mitt tycke :)
Det är alltid bra med en indikator om hur karet mår, där funkar dropptester bra.

19 ml mirakelmedel (PMDD) per flaska kommer att få det hela i balans förr eller senare.

Jag funderar på hur du kan ha nitritproblem med 10 små tetror i 190 liter, matar du mycket?

Nitrit visar ju att karet cyklar in sig, utöka växtmassan och håll koll ett tag framöver så ordnar det sig. Ger dropptestet utslag på Nitrit så byt vatten idag, nu, helst förut.
#50 - 11 februari 2012 12:55
Nä, jag är också med på att de inte är så exakta. Men de bör fungera som indikatorer och visa på förändringar. Så ser jag användningen av dem egentligen. Men antagligen är dem tillräckliga för mig :-)

Japp, man ska tänka på att karet endast har varit igång i 2 veckor. Filterbakterierna lär ju inte ha kommit igång ännu osv. Jag kör på med PMDD och vattenbyte som innan.

Nopp, matar inte mycket. Tycker inte jag i alla fall. Jag matar en gång per dag, och så mycket som dem äter på några minuter. Det är inte mycket som faller till botten utan jag delar upp den lilla mängden dem får i små omgångar.

När det gäller växtmassan, så tycker jag har ganska mycket växter. det finns inte mycket plats kvar att plantera på, däremot så måste de växa till sig. Det som är på gång in är musselblomma som kommer i början på veckan. Ska ta en bild, så tar jag gärna emot tips på mer växter utifrån den.

Ok, då är det väl bara fram med slang och hink och börja byta vatten...blir många hinkar...
#51 - 11 februari 2012 14:16
Jag kan tipsa pm trädgårdsslang och häverteffekten :)
#52 - 11 februari 2012 14:48
Hahaha :D Taget...70 liter vatten utbytt, en vanlig dos PMDD i och sen i med Nitrivec. Så nu är det dimmigt i karet...

Här kommer en bild på karet, innan Nitrivecen åkte i.

Känslan är att växterna har börjat ta sig och en del har börjat växta så det knakar. Jag har även fått nya invånare i form av någon sort snäcka...ska försöka fånga en på bild, då är det kanske någon som kan säga vad det är för något.
#53 - 11 februari 2012 14:59
Funderade på Nitrathalten igen...går inte Nitraten ner om man har mycket växter? Nitraten funkar är väl som näring till växterna.
#54 - 11 februari 2012 15:25
Ja, den går ner, det är det som är spännande.

Det ska se ut så i slutet av veckan. Det vore sjyst med lite jättevallis längst in i hörnet, det skulle göra massor för djupet. Bara en tanke :)
#55 - 11 februari 2012 15:57
Det står jättevallisar där, men dem tar sig dåligt...boven heter nog EC...
#56 - 11 februari 2012 15:59
EC funkar med jättevallis här, växer helt galet!
#57 - 11 februari 2012 18:15
Dem har inte kommit igång här ännu. Förra veckan fick jag ta bort massor med dåliga blad. Men jag tror dem är på gång, för jag behövde inte rensa nåt denna veckan.
Jag vill gärna att dem kommer igång, dem ger en fin effekt i bakgrunden.
#58 - 12 februari 2012 09:44
Nitriten 0,1 idag...bättre än igår som tur är, men det blir till hålla koll under veckan.
#59 - 18 februari 2012 17:23
Idag flyttade det in 3 otocinclus och en ancistrus in i karet.

Växterna har börjat få rejäl fart och några fick klippas av nr jag bytte vatten idag.

På inköpslistan står nu:
Anentome Helena (snäckätande snäcka) - så snart dom möjligt
Boliviansk fjärilsciklid - blir om nån vecka. Tänkte köpa 4 st.

Sen är nog karet klart just nu.
#60 - 19 februari 2012 17:08
En liten bild från igår...nu har karet varit igång 3 veckor...

Annons