190 liter hörna...

#1 - 28 januari 2012 22:20
Så äntligen dök akvariet upp i veckan. Efter att ha slitits mellan hopp och förtvivlan (och förbrukad allt för många fula ord) när montering av bakgrund och grustvätt gjordes, var det en lättnad att äntligen få fylla på lite vatten idag...

Växterna låg i en hink och väntade, så påfyllnaden var verkligen efterlängtad. Detta är mitt första riktiga kar (bortsett från ett 50liters för 20 år sedan), så jag är verkligen nybörjare.

Setup:
Akvarie: Juwel Trigon 190 (verklig vattenmängd blev lite drygt 145 liter)
Grus: Sjösten 2-3 mm
Inredning: Stenar och rötter
Växter:

Vesicularia Dubyana "Christmas"
Limnophila Aromatica
Staurogyne repens
Microsorum pteropus
Ceratopterit thaolitricoides
Limnofilia sessiflora
Ludwigia repens
Vallisneria spiralis
Vallisneria gigantea
Cryptocoryne parva
Hemianthus Micranthemoides

Imorgon ska jag blanda ihop PMDD och hälla i första "kuren". Tänkte testa EC också, men väntar nog någon dag till.(får se om mossan och Vallisnerian klarar av en måttlig kur EC)

Kör 6 timmar tänd belysning nu några dagar och har sen en plan att öka successivt till 10 timmar.

Tempen på 24.4, med doppvärmaren inställd på 25, öka på den lite lite imorgon så att jag kommer upp i önskade 25.

Nu ska det planeras för fiskinköp. Börjar med enklare fiskar tänkte jag:
1. 3 st platy
2. 20 neontetror (kanske lämpligt att dela upp detta på 2 inköp för att inte överblasta karet?)
3. 2 dvärggurami
4. 2-3 malar

Planerat att köpa fisken under 1,5-2 månaders tid för att sakta fylla på akvariet.

Kom gärna med synpunkter på inredning, fiskval osv. Som nybörjare vill jag ha alla tips som går att få :-)

Några bilder hur det såg ut när karet var "klart" idag...

http://img836.imageshack.us/img836/285/img6371vu.jpg

http://img543.imageshack.us/img543/2962/img6373y.jpg
#2 - 28 januari 2012 22:32
Fint! Allt hårt jobb lönade sig :D

All mossa jag provat har stendött med Ec, de gillar det inte alls. :)
#3 - 28 januari 2012 22:36