19 liters

#1 - 9 april 2007 20:52
Har ett akvarium på 112liter och ska nu köpa ett 19liters.

Startklart Plastakvarium komplett med inbyggd vattenpump i locket
Pumpen ger:ca 140 l p/t.
Ljusrör 11 watt..
Längd 38 cm
Bred 23 cm
Höjd 40 cm

Tänkte endast ha platy/guppy/molly ynglen där i tills dom blivit så stora att inte mina andra inte kan käka upp dem.

Är det svårt att hålla ett så pass litet akvarium i balans?
Nått speciellt man bör tänka på ?

Vart rek att köpa ett 2-pack extrafilter till, å så här stod det:

Utbytes filter till Waterhome 19 liters.

För att bevara den goda nedbrytningsbakterien i ditt gamla filter rekomenderar vi att

ni byter bara ett filter i seder ev, med en veckas intervall.

Lev i 2 pack ! d.vs till ett helt komplett byte !

Ska jag byta filter en gång i veckan eller vad ?! :confused:
Är helt ny på det här med akvarier...men det är kul :D
#2 - 9 april 2007 21:16
Ett 19-liters är så litet att det är extremt svårt att ha någon balans i det. Du får byta ca 30 % av vattnet per vecka i det. Ett väldigt skvimpande med vatten!
Filtren skall du inte rengöra förrän du ser att de blir igensatta....men i ett sådant litet akvarium lär de bli det rätt snabbt.
Gör då precis som det står - rengör bara ett filter i taget, och rengör det i det vatten du den veckan har tagit från akvariet, allt för att bevara bakterierna i det.
Rulla sedan runt på det schemat - 30% ut - rengör ett filter i det vattnet - 30% nästa vecka - ta det andra filtret osv.

Ett tips är att först använda vattnet från ditt 112 liters, och låta filtren snurra i det i en vecka eller så, innan du sätter i fisk i det lilla.

Nå't jag glömmer? - Komplettera då, någon annan. :)
#3 - 10 april 2007 08:48
Jag har mitt 20 L akvarie stående under mitt 180 L akvariet och när jag byter vatten i det stora så tara jag ut 13L i det lilla (en full vattenkanna i mitt fall) och fyller sedan det lilla från det stora varje vecka (hade jag tagit från kran hade jag inte vågat byta 2/3 av vattnet)

detta är ett alternativ och du kan oroa dig mindre över bakteriefloran när du i princip omsätter allt vatten på två veckor.

(andra veckan finns ju bara 1/9 kvar av det ursprungliga)

Vattnenas pH, temp och andra värden så väldigt nära varandra så det inte blir en chock för fiskarna ändå. (förutsätter ju att du inte vill ha för olika vattenvärden färståss)
#4 - 10 april 2007 09:27
Jag rekomenderar lowtech med massor av växter. Så har jag och jag har inga problem att ha balans i min 20-litare.

Annons