187 liter SA

#1 - 8 oktober 2010 13:29
Efter en hel del fixande står nu det nya karet och torkar efter slimline montering. Karet är helglas med måtten 75*50*50 med slimline på två sidor, ska stå i ett hörn. Julas blästersand är inköpt samt tre redwood rötter som ligger i blöt.

Tekniken:
Fluval 305 ytterfilter
Hagen glo 2 ggr 24 w t5
Jäger doppvärmare

Har snott Marnats lösning på filterhörna då jag har två sidor med slimline i karet.

Vad det gäller fiskar är planen:

2-3 Fjärilscilkider (lutar åt bolivianer)
1+1 apisto (kakadua eller hongsloi)
5 corydoras, någon av de mindre arterna
5 otocinclus
1-2 ancistrus eller lmal
10-15 Rödmunnar
och/eller
10 röd fantomtetra

Synpunkter på populationen ? och vilka av dessa ska man inhandla först?

En annan punkt är vattnet och pht. Där jag bor har vi ganska högt ph, över 8, fiskarna ovan vill ju ha lägre ph, vilken metod föreslås ?
#2 - 8 oktober 2010 19:24
Låter som en vettig och balanserad mix fiskar. Har själv något liknande. Tycker helt klart du ska gå på en enda sort tetra, hellre ett stort stim än blandat som kan bli lite rörigt. Kikat på kolglödstetran? Billig, liten och vacker. Skulle du få yngel är nog den en mindre yngelslukare än de större tetrorna du är inne på.
#3 - 8 oktober 2010 20:23
Ge oss bilder!!!! =d
#4 - 8 oktober 2010 20:27
funkar kakaduor som parlevande? Skulle vara skitgött o ha med neoner och röda fantomer ju =D wiie ^^
#5 - 8 oktober 2010 20:36
roosterboy skrev:
funkar kakaduor som parlevande? Skulle vara skitgött o ha med neoner och röda fantomer ju =D wiie ^^

Alla apistogrammas fungerar som par, så länge de vanliga kriterierna uppehålls givetvis.
#6 - 8 oktober 2010 20:42
Marnat skrev:
Alla apistogrammas fungerar som par, så länge de vanliga kriterierna uppehålls givetvis.

Härligt :) Och dom käkar inte tetror? (är helt grön gällande ciklider)
#7 - 8 oktober 2010 20:47
roosterboy skrev:
Härligt :) Och dom käkar inte tetror? (är helt grön gällande ciklider)

tetrayngel käkar de utan problem, men tetror brukar ju inte vara de mest produktiva oavsett i ett kar med andra invånare ;)
#8 - 8 oktober 2010 21:30
Salamader skrev:
Efter en hel del fixande står nu det nya karet och torkar efter slimline montering. Karet är helglas med måtten 75*50*50 med slimline på två sidor, ska stå i ett hörn. Julas blästersand är inköpt samt tre redwood rötter som ligger i blöt.

Tekniken:

Fluval 305 ytterfilter

Hagen glo 2 ggr 24 w t5

Jäger doppvärmare

Har snott Marnats lösning på filterhörna då jag har två sidor med slimline i karet.

Vad det gäller fiskar är planen:

2-3 Fjärilscilkider (lutar åt bolivianer)

1+1 apisto (kakadua eller hongsloi)

5 corydoras, någon av de mindre arterna

5 otocinclus

1-2 ancistrus eller lmal

10-15 Rödmunnar

och/eller

10 röd fantomtetra

Synpunkter på populationen ? och vilka av dessa ska man inhandla först?

En annan punkt är vattnet och pht. Där jag bor har vi ganska högt ph, över 8, fiskarna ovan vill ju ha lägre ph, vilken metod föreslås ?

Köp 10 tetror till att gå in karet, sedan tycker jag att du ska dubbla antalet i stimmen, 20-30 rödmunnar och 10 corydoras. Gällande PH så tror jag inte att fiskarna kommer att må dåligt av det, du kan ju ha alkottar o torv i filtret men det kommer nog inte att sänka det så jättemycket, om du hade räknat med yngel så hade jag rekomenderat osmos ("destileringsmaskin")
#9 - 9 oktober 2010 08:47
Tack för alla svar!

Movingwaves: Jo det är säkert vettigare att satsa på ett stim, är ju bara så svårt att bestämma sig, och nu kommer du med ytterligare ett bra förslag på en fin tetra =)

Hellson: Ska försöka få till bilder, just nu ligger all på golvet dock, förhoppningsvis får jag upp akvariet på möbeln imorgon!

Saturnus80: Yngel är ingen prio i dagsläget utan jag var mest oroad för att fiskarna inte skulle må bra. Funderat på torv i filtret men kanske inte är någon panik i dagsläget då. 20-30 rödmunnar skulle onekligen vara läckert!
#10 - 23 oktober 2010 11:16
[ATTACH=CONFIG]38428[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38429[/ATTACH]
Sådär, då var vatten och växter på plats, kommer inhandlas 10 st tetror imorgon. Ursäkta dom taskiga bilderna.

Annons