180l vatten utsprutandes på golvet

#1 - 5 mars 2007 11:53
Som rubriken lyder, mitt Aquapro 180l akvarium sprack... köpte det nytt i fredes, gjorde allt som man skulle, tittade så allt stod vågrätt och plant, stabil ställning osv. fyllde på allt vatten,
Efter 1timme när jag står i köket och äntligen kan slappna av hör jag en stor explosion och hör vatten flöda och jag fattar direkt vad som hänt... Kommer in i rummet och ser en stor bred stråle som står ut i hela rummet.. samt så ser jag att hela akvariet har spruckit från botten till topp. Fram med baljor och så många handdukar jag kan hitta kastar jag mig ner på golvet och försöker torka för att hindra att vattnet rinner ner vid alla lister.. sliter loss datorn och kastar upp den i sängen för att hindra att den ska bli skadad..
efter 3h har jag fått upp det mesta vattnet..
kan ni gissa om man var förbannad eller?
En akvarium SKA inte spricka..
rena turen att man var hemma så man kunde ta tag i det fort.
Så nu ska jag köpa ett ungefär lika stort akvarium med en tjock fet ram runt för att hoppas att det håller bättre.. även fast jag vet att om jag köper ett likadant som jag hade säkert hade hållt bra så vågar jag inte ta den risken..

Nu snart bär det av till akvariebutiken och flörta till sig ett bra erbjudande på ett annat akvarium..

MVH Johan
#2 - 5 mars 2007 11:55
stavfel och jobbiga meningar finns :)
#3 - 5 mars 2007 11:57
Just den där rädslan för att detta ska hända har fått mig att fundera på om man kanske borde silikontäta alla lister man har runt i ett rum. Går det ens?
#4 - 5 mars 2007 11:57
Tråkigt när sånt händer... Dock tror jag inte att en tjock fet ram runt akvariet gör någon skillnad.
#5 - 5 mars 2007 12:03
köpa ett akvarium som har en ram runt måste ju var mycket stabilare än ett som inte har :)
#6 - 5 mars 2007 12:04
I min hjärna känns det säkrare iallafall :)
#7 - 5 mars 2007 12:57
I mitt huvud känns det också tryggare med alu-kar. Särskilt om det är begagnat. Nytt kanske det inte spelar någon roll.
#8 - 5 mars 2007 13:29
Om akvariet som sprack var nytt borde det ju vara något fabrikationsfel. Står det rakt så ska ju inte ett kar spricka hur som helst.Lider med dig, har inte haft något kar som sprukit men kan tänka mig att det inte är kul.
#9 - 5 mars 2007 14:06
Om vi förutsätter att akvariet stod rakt och ändå sprack, så hade inte dom fetaste ramar i världen hjälpt, då det i så fall måste varit fel på glaset i första hand.
#10 - 5 mars 2007 14:14
Ja det har du rätt i.. Hemska tanke att det ska gå sönder...
Vi blev också lite svettiga när vi fyllde vatten i mitt 275l beg. alu-kar. När det nästan var fyllt så knakade det till. Vi vet inte vad som hände för det stod fortfarande i våg. Läcker inte..

Men det karet ska bytas ut mot ett nyare någongång..
#11 - 5 mars 2007 14:18
Har du klagat i butiken du köppte akvariet i? Dem borde ge dig ett nytt gratis tycker jag. Har drömt många gånger att mina akvarium som jag har hemma spruckit hahahaha läskigt........ jag som har 2 st 150 i mitt rum
#12 - 5 mars 2007 14:41
Baby5hawt skrev:
Har du klagat i butiken du köppte akvariet i? Dem borde ge dig ett nytt gratis...
[}:)] + [:-43] + [:-108]+ [:-115] + [:-30] +[:-20]+ :mad:
Har jag ställt mitt nya akvarium rätt dvs avvägt på frigolit osv men det ändå sprack och förstört boendet, så hade jag lätt plockat med ett par kryckor till handlaren när jag besökt han ifall han inte har ett rackarns bra erbjudande.

Uppmanar inte till övervåld, men för egen del hade jag blitt vansinig PUNKT
#13 - 5 mars 2007 16:00
om du köpte det nytt borde du ju kunna kräva ett nytt, eller?
Har du nån försäkring som täcker detta?

Hade det hänt mig med ett splitter nytt kar hade ja nog tappat det helt, hoppas inte den dagen kmr.
#14 - 5 mars 2007 17:19
Daniel_N skrev:
Just den där rädslan för att detta ska hända har fått mig att fundera på om man kanske borde silikontäta alla lister man har runt i ett rum. Går det ens?

Tror inte det hade räckt. Men jag har kraftiga planer på att, den dagen jag skaffar hus om jag fortfarande vill ha akvarium, inreda ett akvarierum med kaklat golv upp ett par cm på väggen, precis som i ett badrum, och ett avlopp i hörnet så man lätt kan få ut allt om olyckan är framme. Plus att det hade kvittat hur mycket man spillt vid ominredning och man kan bygga en snygg ränna eller något och slamsuga rakt ut i avloppet *drömmer mig bort*

Snyggt hade det ju blivit också, vita väggar och någon sorts ljusgrå kakel i 15x15cm stora bitar. Fy fan vad dyrt bara.

Cheers
#15 - 5 mars 2007 17:42
Glas är ju ett konstigt matrial som helt plötsligt bara kan spricka, så är det tyvärr bara.

Gick ut i köket en gång när jag hade ätit oboj en gång och just då sprack (försvann) hela botten på glaset som stod 5 m ifrån mig på bordet.

En punktbelastning kan oxå trigga.. sand..

Faktum är att alla champageproducenter räknar med ett visst svinn i källaren och det mesta beror inte på olika tryck på skumpan utan olika mycket spänningar i flaskorna. Nu skall ju förvisso floatglas vara ganske spänningsfritt men vad vet man inte.....
#16 - 5 mars 2007 17:46
Jisses! :eek:

Nu blir man ju lite avskräckt att skaffa större kar.
Bilagor:
#17 - 5 mars 2007 18:30
Hej

Kan du inte beskriva hur du justerade in möbeln plant?
//PPAlm
#18 - 5 mars 2007 18:59
är de inte 1 års garanti på kar som de är med allt annat, även om de stod "lite" snett så borde inte glaset spricka...
får ju va nått under eller nått väldigt fel om glaset bara spricker.

Är det ett nytt kar så hade jag gått till affären och klagat, kanske tagit med karet om de är möjligt.
#19 - 5 mars 2007 20:09
Jag fick pengarna tillbaka och köpte mig istället ett 102l välvt kar med alla tillbehör..

Jag ska nog bli nöjd med detta!
#20 - 5 mars 2007 20:09
ppalm, vattenpass och lod användes..
#21 - 5 mars 2007 20:31
Ojojoj, hoppas inte min sambo kikar in här. Just när jag fått för mig att flytta ett 250L kar från källaren till vardagsrummet...

Jag hade precis en grov dammslang till mitt stora filter som gick sönder (stort filter som filtrerar en stor ställning med 6 st akvarium), bara ett litet hål i någon svag punkt. När jag gick ner på morgonen så sade det pladask när fötterna nådde ett mycket vått iskallt klinkergolv. Inte det roligaste man kan göra när man skall till jobb precis, och det tog sin tid att torka upp...plus att den dyra pumpen gått torr och gett upp...

Trist, men det händer ibland...

MVH

Sabina
#22 - 5 mars 2007 20:52
Satt uupe en sen natt (som tur var). Det "knackade" till i mitt 50 lit.
Inget syntes.
En timma senare kunde jag på baksidan se lite vatten på underlaget, inte mycket, men nog för att jag hade att göra hela natten...
Grattis till nya karet i alla fall!
#23 - 5 mars 2007 23:26
Jag och min rumskompis har 1526 liter stående i vardagsrummet :) tror att jag skulle fly landet om något hände....
#24 - 6 mars 2007 05:57
JohanB skrev:
ppalm, vattenpass och lod användes..

Min möbel måste belastas ordentligt för att man skall kunna justera in toppskivan plan med hjälp av benen.
Brukar sätta
2-4 hingar med grus på möbeln (320L kar) innan jag skruvar på benen.

/Palm
#25 - 6 mars 2007 15:03
[QUOTE=Solbacka]

I mitt huvud känns det också tryggare med alu-kar. Särskilt om det är begagnat. Nytt kanske det inte spelar någon roll.[/QUOTE]

Ja det trodde jag oxå men ack så fel jag hade när sambon ringer när jag är på kalas en lördags kväll, säger att det är vatten på golvet och akvariet ligger fiskarna och hoppar.

ÅÅÅ så jobbigt det var.
Och nästa dag var det bara att ringa mataffären som är under mej och berätta. Hela kyldisken var full i issörja, dock hade det mesta runnit ner i golvbrunnen. Detta var ett 540l alu. sprack i botten efter ca 5 dagar i drift.

Tror dock på Xstream´s ide om ett akvarierum i källaren. <--- Ett krav innan jag ska köpa ett hus!! :)

//Mattias
#26 - 6 mars 2007 15:40
Varför inte ett större. Tjockare glas. Hjälper inte mot spänningar som finns i glas. Även om det är perfekt uppställt så kan det finnas spänningar ifrån tillverkningen. Även om det känns jobbigt var det tur i oturen att du var hemma.
Hade ett 222 l som botten sprack på när jag inte var hemma. Inte kul. Vattenskador 3 våningar ner. Lyckligtvis bor jag i lägenhet och deras försäkring tar skadorna på huset. Min försäkring tar inredning (som avskrivs på 5 år, inte mycket att hämta där) förutom akvariet och fisker, växter, etc.
Ny renoverad lägenhet, ny botten i karet och sen har det varit OK i 5 år.
#27 - 29 april 2007 07:36
Japp! Köper man nytt och det bara går sönder sådär så SKA man ha ersättning. Antingen nytt kar, pengarna tillbaka, eller att de står för reparationen (i de fall det är möjligt att laga karet). Är själv lite orolig för tillfället, vår 100 litare fick en liten spricka i fogen i natt, halvvägs upp ungefär. Blev till att paniktömma klockan halv tre på natten. Nu simmar firrarna i 20 cm vatten... Blir till att ta sig till butiken ( en annan tyvärr) som har söndagsöppet och skaffa ett mindre (typ 50 liter) som fiskarna kan gå i tills vi får det stora fixat. Problemet är att vi köpte skyltkaret som stått utan vatten i fönsret i flera år (det var billigt...) Ska försöka använda mig av några väl valda citat ur Konsumentköplagen...
#28 - 29 april 2007 07:38
Tur man har kompisar som ser till att man sitter uppe sent på nätterna. Snacka om att alla nyktrade till när det började spruta vatten! Eltejp håller ihop glaset just nu... Men det var iofs en liten spricka, max 1 cm (i silikonet).
#29 - 29 april 2007 08:06
När man köper glas av en glasfirma och bygger själv sitt kar så skulle jag vilja säga att chansen är minimal absolut minimal att karet skulle spricka av sig själv! Men däremot det firmor som bygge akvarium letar alltid billigare och billigare material....det ligger i ett företags natur att göra så! Alla måste tänka på vinsten från tobaksaffär till volvo, ingen tjänar på kvalité om de kan komma undan med det och i det här fallet så är det djuraffären som får ta smällen. Men med ett par liknande olyckor till så kommer köparen att sluta köpa av dem och då stiger kvalién lite igen.....eller så dukar företaget under i konkurransen.

En glasfirma som ligger närmare kunden än en zooaffär ser till att ha schysst avhärdat glas hela tiden. Ett tips!

Annons