Det är inget vi som kör PMDD kan se tyvärr, så jag blir lite nyfiken på vilka koncentrationer vi pratar om här.
Akvarister kan komma upp i 5 ppm PO4, 100 ppm NO3 och 200 ppm K vid lite oförsiktig dosering. De alger du nämner brukar inte dö av dessa koncentrationer.
Jag skall kolla men vår spektrometer är paj men skall få en ny om en månad. Så framförallt PO4 är inte pålitligt. Dessutom mäter vi inte K, vilket vi skall börja göra.
Låter spännande och intressant. Kanske slå två flugor i en smäll och tillverka biodiesel av de skördade algerna 8)
Varför tror du jag odlar alger? Skratt[:o]
Eftersom vår metod gör ut på att få det att växa så det knakar och sedan ta bort överskottet och därmed minska näringsmängden i vattnet. Så måste vi hitta en användning av överskottet. Vattenhyacinter blir biogas, vattenpest och hornsäv ett fantastiskt substrat för träplantor när det torkat, alger skall bli biodiesel eller/och etanol.
Vår produktion av Vattenhyacinter i pilotanläggningen kommer att vara ca 600 ton per dag.
Resten vet jag inte i nuläget.
Njae. Det är den teorin alla akvarietillverkare kör hårt på. Dom tillverkar mikrogödningar utan N och P därför att dom menar på att det ska komma från fiskarna.
Håller med dig! Kan man kalla det skitsnack?
Tyvärr går det ganska snabbt att nolla kväve och fosfornivåer om man har friska växter. Vid första bästa ammoniuminstabilitet (tex när växterna blir N/P-begränsade) så brukar cyano dyka upp.
Jag vet att exempelvis Microcystis (Cyano) blommar vid för låga N värden dom använder då atmosfäriskt Kväve N2. Vad jag inte vet just nu är påverkan i hela vattenkolumnen. Dessa rackare kan bestämma var dom skall vara vertikalt beroende på näring och ljus. Däremot så växer och trivs till exempel Lyngbya majuscula, vilken är en cyano som växer på substrat (bentisk) utomordentligt väl i näringsfattiga vatten. Troligtvis har dessa vatten i stort sätt 0 i N/P men en hel del microämnen och relativt hög mineral halt.
Detta borde alltså stödja din teori att micro-gödning tillsammans med N/P brist = cyano.
Vad jag också försöker utröna är om vissa alger eller cyano kan använda exempelvis karbonat som energi källa i stället för CO2.
Det är alltså ganska riskabelt att medvetet försöka begränsa enskiljda ämnen i växtakvarier. Man får det snabbt surt tillbaks.
Som jag sagt tidigare så tror jag P kan bli lite högt med PMDD och väl inkörda akvarier. MEN i ett relativt nytt bestånd av växter eller relativt stora och frekventa vattenbyten skall man inte begränsa det.
PMDD hjälper där iom att man alltid tillför det växterna vill ha (utom kol och ljus), och man undviker ammonium.
Måste testa denna magiska soppa!;)