180l Sa

#1 - 28 mars 2008 23:01
Hejsan.

Har tagit upp i en annan tråd (Liten dvärgciklid med pansarmalar?) att jag planerar att starta ett 180L SA.

Så som det ser ut nu så kommer invånarna bli:

10tal pansarmalar (har inte bstämmt mig vilken art)
1+3 kakaduor (eller annan dvärgciklid)
10 rosentetror
15 kolglödstetror
2 ancistrus (förslag på annan effektiv algätare?)

Inredningen har jag inte funderat så mycket på men får se vad jag kommer på för idéer, lutar år ganska mycket rötter för tillfället.
En sak som jag tror att jag är säker på är att jag ska hämta sand från en sjö i närheten, skulle ju vara härligt om isen/snön kunde försvinna först bara:)

Startar tråden så jag kan bolla mina idéer här, mycket bättre att ha allt sammlat istället för att ha det i flera olika trådar!:)

Kommer också uppdatera med bilder om det är någon som vill se.

God natt.

Mvh Axel
#2 - 29 mars 2008 08:30
jag tycker det låter som en bra kombination man jag tycker att du ska ha ett stort stimm med tetror istället för två små. rötter och en del växter blir en bra indredning
#3 - 29 mars 2008 11:55
jo jag har också funderat på det. alternativet är då att ha ett större stim på runt 20st, men isåfall vill jag ha en art till som det räcker att ha ca 2-4 av, ska ju då helst vara mellan, övre delen av karet eftersom pansarmalarna och kakaduorna håller till vid botten.

Sen vet jag inte riktigt vilken sorts pansarmal jag vill ha, är inte sugen på att blanda.
´nu funderar jag lite mellan metall, fläckig eller panda pansarmal.
Funderar om 8 cm är förstort, eller om 3 i svårhetsgrad är för mycket?
De är vell annars ganska lika varandra? (förutom utseende då:P)

Sen ska jag köpa sten som jag ska bygga en ställning av.

Axel
#4 - 29 mars 2008 11:57
Om du vill att dina Ap ska föröka sig och ha en sportlig chans att få fram yngel så ska du inte ha pansarmalar!

De är de värsta både rom och yngelrövarna. Dessutom äter de upp maten på botten för dvärgcikliderna!

Tråkigt men sant!
#5 - 29 mars 2008 12:01
det var ju tråkigt:(
Hmm nu vet jag inte alls vad jag ska prioritera.. måste tänka på saken ett tag.

Axel
#6 - 29 mars 2008 12:44
axeisi skrev:
det var ju tråkigt:(

Hmm nu vet jag inte alls vad jag ska prioritera.. måste tänka på saken ett tag.

Axel

Ett förslag!

Börja med dvärgcikliderna. När de sedan har "vuxit in sig" så kan du i lugn och ro fundera på vad som kan passa in.

Men försök tänka på vilka fiskar som troligtvis älskar rom och yngel.

När det gäller yngel jägare, vilka fiskar hämtar maten på botten?
#7 - 29 mars 2008 13:54
Hmmm, är inte tetrorna och rom/yngel tjuvar?

kollade lite på andra dvärgciklider, Har ju inte bestämmt mig helt för kakaduor än.
kanske blir Boliviansk fjärilsciklid, är de större chans att få överlevande yngel med dom om man har pansarmalar? de är ju större och borde kunna försvara bättre.

Men båda de sorterna vill ju ha lung vatten, men pansarmalar och ancistrus vill ju ha fart i vattnet, hur ska jag göra då? =\
Vill ju att alla ska må så bra som möjligt!:D

Känns att om jag tar bort pansarmalarna så försvinner också SA känslan.
Aja ska tänka på saken.
Kan det vara så att om man har pansarmalar så lär sig föräldrarna att vakta bättre? har ju inga planer att odla och sälja men det skulle ju varit grymmt kul om de kunde överleva nått yngel:)
Om föräldrarna få träna så kanske de klarar det tillslut?

Sen hade jag ju tänkt att hämta sand från en sjö i närheten, Grus storleken är mellan 0.1-5mm funkar det tror ni? pansarmalarna vill ju kunna bökaomkring och dvärgcikliderna vill ju kunna gräva lite:...

Mvh Axel
Axel
#8 - 29 mars 2008 15:01
axeisi skrev:

kollade lite på andra dvärgciklider, Har ju inte bestämmt mig helt för kakaduor än.

kanske blir Boliviansk fjärilsciklid, är de större chans att få överlevande yngel med dom om man har pansarmalar? de är ju större och borde kunna försvara bättre.

Men båda de sorterna vill ju ha lung vatten, men pansarmalar och ancistrus vill ju ha fart i vattnet, hur ska jag göra då? =\

Aja ska tänka på saken.

Kan det vara så att om man har pansarmalar så lär sig föräldrarna att vakta bättre? har ju inga planer att odla och sälja men det skulle ju varit grymmt kul om de kunde överleva nått yngel:)

Sen hade jag ju tänkt att hämta sand från en sjö i närheten, Grus storleken är mellan 0.1-5mm funkar det tror ni? pansarmalarna vill ju kunna bökaomkring och dvärgcikliderna vill ju kunna gräva lite:...

Mvh Axel

Axel

jag tycker du ska satsa på bovilianska fjärillar det är tåligare och lever längre en kakaduorna, nyklar är åkså fina och trevliga fiskar, nöj dig med 5-6 pansarmalar så har ynglerna störe chans att överleva
#9 - 29 mars 2008 19:19
jo bovilianska fjärilar har börjat väga allt tyngre nu.

Hur blir det om man har 5-6 pansarmalar? vill ju att de ska stimma. en kompis har 3 och de stimmar inte ett dugg. (eller jo lite:P)

Sen så hade jag missat en sån grejj, ibland tänker man inte länge än vad näsa räcker (är det ett ordspråk xD) akvariet som jag köpte (180L + täckglas+ lysramp) för 150Kr var ju finnemang:) såg nu idag att inte rampen var tillräckligt lång :S att man kan missa något sånnt, det är ju märkligt.

Får se hur jag ska lösa det, ett annat kar ska komma nu i veckan. ska se om den rampen passar elle rom jag använder det karet:)

Sen undrar jag vad ni tror om äppelsnäckor istället för ancistrus? om man har ett gäng på typ 4 st? eller kan man ha både ancistrus och äppelsnäckor?

ja. ni märker ju att frågorna blir många.:D:D:P;)

Axel
#10 - 29 mars 2008 19:31
axeisi skrev:

Aja ska tänka på saken.

Mvh Axel

Axel

[COLOR=black]Varför så bråttom? [/COLOR]

[COLOR=black]Börja med några Ap, komplettera med några Smycketetra eller Bilbukar.[/COLOR]

[COLOR=black]Vänta och se hur det utvecklar sig, kanske blir det bra med bara dessa fiskar?[/COLOR]

[COLOR=black]Om inte så kan du prova med Pygmépansarmal.[/COLOR]

[COLOR=black]Men undvik allt vad sugmalar heter![/COLOR]

[COLOR=black]En grundregel om man vill ha överlevande Ap yngel är att på natten ska bottenregionen sova![/COLOR]

[COLOR=black]Jag har själv ett 180 liters survattens biotop, med följande invånare.[/COLOR]

[COLOR=black]Schackbrädesciklid Dicrossus filamentosus 3 hannar och 2 två honor tyvärr:([/COLOR]
[COLOR=black]Apistogramma trifasciata 1 hanne och två honor[/COLOR]
[COLOR=black]Chokladgurami Sphaerichthys osphromenoides 3 st vet inte kön ännu[/COLOR]
[COLOR=black]Otocinclus vestitus 1 tre dog de första två veckorna, ska komplettera [/COLOR]
[COLOR=black]Siamesiska algätare Crossocheilus oblongus 3 st eftersom de är de bästa att hålla alger borta.[/COLOR]
Edit/ En Äppelsnäcka finns oxå

Själv har jag jobbat med att försöka få till biotopakvarium i många år men nu satsar jag på miljön istället.

Det råkar var så att Schackbräden är min favorit fisk och jag har länge velat prova Chokladguramis och de råkar ju vilja ha samma vatten:D

I naturen tror jag inte Ap och Pansarmalar är på samma ställe, även om de råkar vara fångade i samma flod!
#11 - 29 mars 2008 20:57
Varför skulle pansarmalar och apistogrammor inte leva ihop i naturen?

Jag tycker det är en bra sammansättning. Om vil ha att yngeln från cikliderna ska överleva kunde du kanske välja en dvärgcorydoras art, otocinclus istället för ancistrus och nannostomus och/eller bilbukar istället för rosen- och kolglödstetror. Vad jag vet äter inga av dessa fiskar rom/yngel.
#12 - 29 mars 2008 21:30
ååå.. varför ska allt vara så jobbigt.!

Ska nog göra som c90368 säjer (varför ett så jobbigt namn:P)
släpper i dvärgcikliderna först, sen får jag se hur det slutar.

Någon som vet om Äppelsnäckan är SA och om den är tillräcklig som algätare?
Är ju annars väldigt nöjd med ancistrus! håller alla algerborta i alla mina kar änn så länge:).
Är inte så sugen på siamesisk algätare eftersom den är asien.
Bilbukar är ju coola, med de står att de måste ha stark ström i vattnet=\

Aja prio ett är ändå att fixa en ställning och sand, fiskarna kan jag fundera på sen.

Tack så supermycket för svaren! det uppskattas verkligen!

Axel
#13 - 29 mars 2008 21:51
På tal om något helt annat.
Någon som vet hur man ändrar rubriken?
#14 - 29 mars 2008 23:01
axeisi skrev:
ååå.. varför ska allt vara så jobbigt.!

Ska nog göra som c90368 säjer (varför ett så jobbigt namn:P)

Axel

Alla kommer ihåg det;)

Skämta bara, jag har jobbat inom IT i många år och skapat många konton genom åren. Man kommer efter några år underfund med att minnet inte är så bra:(

Lösenorden sparar man undan och kan hitta igen, men kontonamnet var ju så självklart när man skapade det:confused:

Så detta är ett gammalt anställningsnummer och detta kontonamnet finns i många system och databaser. Men lösenorden är inte de samma:D

På den tiden jag spelade BF2 kallades jag alltid c90 online, lite enklare!
#15 - 29 mars 2008 23:04
axeisi skrev:
ååå.. Någon som vet om Äppelsnäckan är SA och om den är tillräcklig som algätare?

Axel

Ja, den kan vara tillräcklig, om du slipper trådalger. Hur dom är mot toffsalger vet jag inte.

Nej, den är inte SA.
#16 - 29 mars 2008 23:12
axeisi skrev:

Bilbukar är ju coola, med de står att de måste ha stark ström i vattnet=\

Axel

Personligen har jag tröttnat på bilbukar eftersom de är nattlevande och står helt stilla på dagarna. Men det är min åsikt!

Däremot så har jag flera gånger haft olika typer av smycketetra och det är fortfarande en av mina favoriter. Man ska dock inte dömma dem efter hur de ser ut i affärerna. När de får ett lugnt akvarium med mjukt vatten då blir de verkligen smycken:D
#17 - 29 mars 2008 23:23
Kjaer skrev:
Varför skulle pansarmalar och apistogrammor inte leva ihop i naturen?

De kan mycket väl leva tillsammans, men jag tror inte att Ap lägger sin rom på de ställen pansarmalarna söker sin föda.

Detta är naturligtvis mina funderingar och utifrån dessa tankar har jag slutat fundera på biotopakvarium. Vi kan liksom inte få in en flod i våra burkar!

Istället har jag gått över till miljöakvarium, alltså fiskar som trivs i samma typ av vatten. Det ger nya möjligheter att para ihop fiskar som inte jagar livet ur varandra eller äter upp varandaras avkomma.

Jag har själv kunnat konstatera hur tetror, kardinal och citron, attackerar en Ap moder med yngel. Det är ju det tetror lever av!
#18 - 29 mars 2008 23:37
du skulle ju kunna ha Randig otocinclus som algätare.. det e ju biotop riktigt också.. det plus nåra snäckor funkar nog bra
#19 - 30 mars 2008 13:15
är de lika effektiva som ancistrus då?
#20 - 30 mars 2008 14:27
axeisi skrev:
är de lika effektiva som ancistrus då?

Nej, Siameser och Ancistrus är i en klass för sig!
#21 - 30 mars 2008 14:29
jo, iof men om du hittar fina så tycker jag du ska köpa ett antal...
#22 - 31 mars 2008 15:03
jusst nu lutar det åt ancistrus (små 2-5cmare).

Men det är inte det stora problemet, måste lösa mitt lysrampsproblem.
rampen är ju somsagt 5 cm förkort så jag måste antingen köpa eller bygga en ny:(.. sedan så ska jag fixa en ställning.

Funderar lite på att bygga en av sten, eller som azeah planerar att bygga en ställning av frigolit.

Ska fundera lite på saken.

Axel
#23 - 5 april 2008 14:26
har funderatt lite nu:P..

Kommit fram till att jag ska bygga nig en heltäckande ramp men två rör,
Någon som vet vart man kan se hur man gör det? vad man skall tänka på osv? också undrar jag vad ni tror om att ha heltäckande ramp till ett alu.ram kar?
Kommer det bli fult om man inte bygger för alla kanter?
#24 - 10 april 2008 18:49
allt går trögt nu.
Skulle fått ett akvarium förra helgen men det kom inte, hoppas jag får det i morgon eller lördag.
Vill inte riktigt draigång allt innan de för jag kanskske ska ha det till SA istället.

Sen är jag ju utkass på att inreda akvarium med växter i. vart finns det bra bilder på SA kar eller tips vad man ska tänka på.?
Försökte inreda mitt 54Lkilli kar idag med det blev ingen harmoni alls:(:(

Sen vet jag inte om jag sk aförsöka mig på att bygga en bakgrund men tror inte de eftersom det tar upp såppas mycket plats.

Sammanfattning: Det har inte hänt något, ville bara uppdatera så inte tråden dör helt.

Axel
#25 - 12 april 2008 10:14
Fick de andra akvariet i går, ett 200L med ställning bara.

Ska dra igång det andra snart då. asså det gammla, det nya får bli lek/uppväxtkar av det jag fick igår.:D
Vet inte hur jag ska göra med bänk bara, vad är bäst en i frigolit, bygga i trä, leta efter något gammalt bord eller bygga av sten?

Vad blir stabilast billigast snyggast,, jaa alla åsikter är välkommna:)

Axel
#26 - 12 april 2008 20:06
Hmm.. ska nog ta att bygga mig en bakgrund när jag ändå håller på:)

Hade inte tänkt att lacka den utan bara ha husfix/cement/betong på (vad är bäst?)
Hade tänkt att bara blanda i lite färgpigment:) men vad händer med pHt då?

Och hur länge bör man ha i några "test" fiskar för att se om de släpper ut några gifter???

Axel
#27 - 16 april 2008 13:23
hepp, ingen respons i dag heller :( ..

Aja kan meddela att jag har byggt bakgrunden nu:) det blev husfix med färgpigment i.
Är verkligen inte sugen på att lacka för de blir lätt mjölkigt och glansit då :(... kommer malarna gnaga bort husfixen och de andra dö av hårdheten och pHt?

om pHt "bara" blir 7.5 så borde det vell funka? fiskarna vill ju ha stabilt värde så om det kan hålla sig vid 7.5 så är det vell ok?

Axel
#28 - 16 april 2008 14:44
axeisi skrev:
Hade inte tänkt att lacka den utan bara ha husfix/cement/betong på (vad är bäst?)

Jag har precis blivit avrådd för att ha husfix direkt i akvariet, så jag ger samma råd till dig. Anledningen är att med rent husfix vet du aldrig vilket pH du kommer få. Det kan bli jättehögt i några månader och när husfixen sedan lakats ur går det ner igen. Eller så tar det längre tid. pH svängningar är inte bra för några fiskar, och om du dessutom ska ha en SA biotop så vill du ju absolut inte ha basiskt vatten :)

En annan sak, utan lack kommer med all säkerhet färgen lösas upp i vattnet. En lackad bakgrund blir inte alls blank när den kommer ner i vattnet, det blir hur bra som helst. För att göra ytan lite mer naturlig brukar jag strö sand i det andra lagret med lack innan det torkar.
En lack som är gjord för precis det här ändamålet finns här. Dyr men grymt bra. Lycka till! ;)
#29 - 20 april 2008 09:12
sådärja nu har jag lackat två lager så nu ska det bara härda :D
läste att det skulle ta 7 dagar men jag väntar nog lite extra för att vara på den säkra sidan.

Måste bara bygga en bänk och fixa lyse till karet men nu känns det iafall som om det händer något :D...

Återkommer

Axel

Annons