silverhaj vill ha långt akvarium....scalare 50cm högt och segelfenspleco också stort akvarie, de kan bli 30, 40 cm...Så stora de är nu är väll ok men ordna större fortast du kan...läs artbeskrivningarna här på zoopet!
[quote=freakazoid]
3st silverhajar ca 9-10cm
[/quote]
Jag skulle också vilja ha silverhajar för att min son tycker att de är coola. Men tyvärr blir de ungerfär 35 centimerter långa vilket betyder att både ditt och mitt (250 l) akvarium är för små. Dessutom vill de vara i grupp så man måste nog ha ett väääääldigt stort akvarium för att kunna ha silverhajar! Tyvärr!
de säger 150cm långt (som mitt) fast det räcker med 250l. De behöver tydligen inte så högt och djupt akvarie. Jag hade 5 men en försvann tydligen har den hoppat ur akvariet och blivit kattmat. Vi såg när en hoppade och kunder rädda den. Otroligt snabba och kvicka fiskar! Helt klart favuriter men tyvärr måste vi sälja för vi har ingen plats för vårt 375l akvarie...
Scalarerna passar nog då ganska fint i 180L akvariet. Silverhajarna vill ha ett akvarium på cirka 100cm, enligt en (bra?) akvariebok vi har på jobbet. Gibbicepsen kan väl begränsa sin längd i ett mindre akvarium? :confused:
[QUOTE=freakazoid]Scalarerna passar nog då ganska fint i 180L akvariet. Silverhajarna vill ha ett akvarium på cirka 100cm, enligt en (bra?) akvariebok vi har på jobbet. Gibbicepsen kan väl begränsa sin längd i ett mindre akvarium? :confused:[/QUOTE]
innan någon annan börja jama om att "scalarer ska ha minst 250liter och så och så högt akvarium" så kan jag säga att scalarerna klarar sig bra i den höjden av akvarium.
Du har redan dessa fiskar i ditt akvarium? Ett tips är att skaffa lite större! Sedan vet jag inte om silverhajarna stressar scalaren? Det sägs att fiskar anpassar sig men jag vet ej om det är sant?
[quote=solbacka]Du har redan dessa fiskar i ditt akvarium? Ett tips är att skaffa lite större! Sedan vet jag inte om silverhajarna stressar scalaren? Det sägs att fiskar anpassar sig men jag vet ej om det är sant?[/quote]
Inte ännu. Valet står mellan ett 180L och 240L. Kanske blir bäst med det större då?
[quote=Sintei]Hört/läst någonstans: Om du stängs in i en bur, slutar du växa då?[/quote]
Om du konstant använder för små skor, slutar dina fötter att växa då?