180 liters Malawi-kar

#1 - 15 mars 2007 18:29
japp, då var det igång iaf..
skulle från början bara ha vanlig sällskapsfisk, men efter att ha sett alla fina malawi-kar här på zoopet så bestämde jag mig för att satsa på det med...

lite fakta:
Juwel Vision 180
BTN slim-line "den röda"
biltemas blästersand 0.2-1.0 mm
1 st 5.5kg dragonstone
8-9kg röd lavasten
och en svart skifferskiva som är halvt begravd...
(har mer lavasten i nu än där e på fotot..=)

kör som starter/bakteriekultur JBL Denitrol
och även JBL Biotopol vid vattenbyte
och sen provade jag en produkt som heter JBL Aquadur som tydligen ska innehålla salter och olika ämnen som gör PH och hårdhet som ska efterlikna deras naturliga klimat i Malawi-sjön...
nu några frågor...

* vilka sorters växter kan man ha med malawi?
* jag vill ha Golden, Hongi och nån liten variant av trewavasae, kan man ha de 3 sorterna i ett 180 liters eller det är för litet..? och isf, går de ihopa de 3 sorterna?
* är mina starter/bakterie produkter nåt bra eller borde jag byta, och isf till vad?
* nån speciell mat som rekommenderas/avråds till just dessa sorterna malawi?

sen tas även tips, trix, råd och kontruktiv kritik emot med öppna armar! =)
både vad gäller fisk som utformningen av akvariet!
tack på förhand, mvh//Crille
#2 - 15 mars 2007 19:05
Ett ytterfilter är bra dels för cirkulationen och dels för att kombinera med innerfiltret så det blir bra filtrering.

Sen om man har en heldel fisk så är det ju ganska bra att komplettera med ett ytterfilter då det blir lite för mycket för juwels innerfilter.

Tycker ditt akvarium blev riktigt fint , behöver du ha växter? Är snyggt som det är :)
#3 - 15 mars 2007 19:38
tycker att det kanske var lite väl uppstaplat... sen tycker jag du ska skippa lavastenen och satsa på någon inte så tung kalkhaltig sten som du kan bygga upp mycket håligheter och grottor med som skydd och revir... som växt används ofta anubias som är har grova blad och är lätt att plantera mellan stenarna och får vara ifred för fisken!
#4 - 15 mars 2007 22:01
ja jag funderade på att köpa vit hålsten först, men av nån anledning så köpte jag lavastenen istället.. inte omöjligt det blir byte när fiskarna börjar växa till sig lite..
blir ju som du säger åheim lite mer håligheter o grottor med dem..

och för att svara på flundran, ja, jag vill gärna ha lite växter.. e absolut inte ute efter en malawi-biotop.. ja tycker det ser tråkigt o stelt ut utan växter.. så det blir nog en anubis.. hörde nånstans att javaormbunke oxå kan funka?

ytterfilter e jag lite tveksam till... vet inte varför.. hehe.. känns osäkert att vattnet ska ut ifrån karet..=)
#5 - 16 mars 2007 22:27
får 40 liter av en polares malawi-kar imorron som har varit igång i ett år.. så jag ska iväg och köpa fiskar imorron...
blir golden och trawevase till att börja med..
var och köpte lite växter idag, får se om de låter bli dem eller om de käkar upp dem direkt..=)
återkommer med bilder när det är färdigt!

kom gärna med mer tips och idéer... alltid uppskattat!!
mvh//Crille
#6 - 17 mars 2007 09:27
Jag har javaormbunke till mina malawisar och det fungerar utmärkt. Lycka till med firrarna!
#7 - 19 mars 2007 15:25
ja jag funderade på att köpa vit hålsten först, men av nån anledning så köpte jag lavastenen istället.. inte omöjligt det blir byte när fiskarna börjar växa till sig lite..

blir ju som du säger åheim lite mer håligheter o grottor med dem..

och för att svara på flundran, ja, jag vill gärna ha lite växter.. e absolut inte ute efter en malawi-biotop.. ja tycker det ser tråkigt o stelt ut utan växter.. så det blir nog en anubis.. hörde nånstans att javaormbunke oxå kan funka?

Jag har haft svärdsplantor med malawisar, och de blev inte tuggade på. Viss risk att de blir uppgrävda, dock - det beror på vilka arter och individer du har. Vissa är rena grävmaskinerna! :D
#8 - 19 mars 2007 18:07
det blev ingen svärdplanta, dock blev det en javaormbunke som jag knytit fast i en sten och hoppas den sätter sig fast där av sig själv så småningom.. sen blev det några andra växter oxå, en liten anubis och sen 2 st som jag inte har nån aning om va de heter! hehe..
återstår o se när jag släpper i fiskarna om plantorna klarar sig...

har bara 2 växter i sanden, resten sitter knytna/fastklämda bland stenarna..=)

ska förhoppningsvis få mina malawisar på onsdag.. återkommer med bilder!
#9 - 26 mars 2007 15:27
när de gäller växter så äre bara att köpa så giftiga som möjligt! annars så försvinner dem ganska snabbt!

när de gäller fiskar så gillar jag demasoni och om jag hade plats i min fiskgryta skulle jag köpa röd rubin!
#10 - 26 mars 2007 17:01
Vad är det för bakgrund du har nike83???
#11 - 26 mars 2007 18:36
Är du från vettet eller?
Helt skadad lär du vara ?

Giftiga växter?
Köp Tåliga o tjockbladiga dyp svärdplanta o cobomba eller Javaormbunke.

Demasoni är Agresiva så bör unvikas om du inte köper typ 7-8st
men med ditt lilla akvarie så blir de inte mycke mer fisk .
Golden o Rödsebra är 2 lätta o bra nybörjarfiskar.
#12 - 26 mars 2007 22:34
mayday skrev:
Är du från vettet eller?

Helt skadad lär du vara ?

Giftiga växter?

Köp Tåliga o tjockbladiga dyp svärdplanta o cobomba eller Javaormbunke.

Demasoni är Agresiva så bör unvikas om du inte köper typ 7-8st

men med ditt lilla akvarie så blir de inte mycke mer fisk .

Golden o Rödsebra är 2 lätta o bra nybörjarfiskar.

Ähum...cabomba tåliga och tjockbladiga??

Giftiga växter lär inte heller vara bra...det är inte säkert att fiskarna vet om att de är giftiga, nämligen...
#13 - 28 mars 2007 21:59
har haft i mina fiskar nu i 9 dagar och de är jäkligt skygga.. är mitt första malawi-kar så man e ju lite frågvis..=/
är det jag som gör något fel eller är de helt enkelt så skygga i början..?
kan jag göra nåt för att få dem mer modiga och simma runt i tanken..?
fiskarna är Golden och Trewavase...

just nu simmar de ut i mitten i grupp och typ står där o vaktar.. så fort man visar sig eller tänder en lampa eller dylikt så pyser de in bland stenarna el nån grotta.. och så fort jag öppnar locket så vägrar de komma fram på flera timmar..
flingor äter de med god aptit, pellets verkar de bli rädda för och vågar inte riktigt tugga på dem, trots att de är för-vällda i 20 minuter innan jag lägger i dem... hmmm..
någon malawi-räv som kan hjälpa mig, eller iaf lugna mig med att säga att allt e som det ska..?

(vill tillägga att alla värden är bra och att jag inte övermatar, har tänt 7-8 timmar/dag och följer alla rekommendationer jag hört och läst..)
#14 - 29 mars 2007 09:20
Jag är bara nybörjare jag oxå, men mina malawisar (golden och demasoni) äter ur handen på mig och har haft dem nu i 1,5 månad ungefär. i och för sig sitter både jag och barnen ofta som klistrade framför karet, så de kanske vande sig ovanligt snabbt vid liv och rörelse, vad vet jag. :)

Du har inte märkt av att de bråkar onödigt mycket? Min tanke är att om de känner sig stressade i karet kanske de oxå reagerar ovanligt starkt på stress utifrån.

Hoppas nån med mer erfarenhet kan komma med råd och förklaringar!
#15 - 29 mars 2007 11:02
har haft i mina fiskar nu i 9 dagar och de är jäkligt skygga.. är mitt första malawi-kar så man e ju lite frågvis..=/

är det jag som gör något fel eller är de helt enkelt så skygga i början..?

kan jag göra nåt för att få dem mer modiga och simma runt i tanken..?

Jag brukar göra så, att jag sätter mej framför karet litegrann innan jag jag ger dom mat. Man kan också trumma lite med fingrarna på täckglaset för att signalera "Käkdags!!" (obs...försiktigt med det - om man trummar för hårt skrämmer man firrarna istället!)

Fiskarna kommer se'n att börja associera dej eller just det ljudet med mat, och då kommer de fram. Till slut blir det så, att de börjar förknippar dej med något de tycker om.
Då blir det som det är för mej nu...om jag sätter mej framför burken kommer hela fiskarmadan fram till mej för att se om något intressant händer.
Om jag är nere i burken med armen för att göra något, är de så oskygga att de skrubbar sig mot armen. :D
#16 - 29 mars 2007 17:08
där e inget bråk överhuvudtaget i karet, de simmar i grupp och verka finna trygghet hos varandra även blandat mellan Golden och Trewavase... jag har läst d där nån annanstans oxå, så fr.o.m igår så sätter ja mig framför karet en stund innan matdax o sen trummar lite lätt på glaset..
sen är det inte lätt att va så social med dem när man bor ensam, jobbar 8-10 timmar/dag och tränar på kvällarna...=)
sen har jag köpt dem privat, så de är mindre än normalt när man köper dem i affär, kanske kan påverka lite..?

tacksam för så många tips och trix som möjligt angående mina malawi..

tack för de svar jag fått oxå... ;-)

Annons