180 liters Lejonkula

#1 - 10 oktober 2009 17:55
Här ska det förhoppningsvis flytta in ett par Lejonhuvudciklider i morgon.

Förhoppningsvis eftersom de kan vara sålda, fanns bara ett par i affären i torsdags och jag bokade dem inte, dumt nog[:o]

#2 - 11 oktober 2009 08:42
Jättrfint!! Hoppas de finns kvar nu då :D
#3 - 11 oktober 2009 08:46
det ser ju skitbra ut! de är rätt så intressanta djur de lejonhuvudcikliderna^^. de simmar coolt :).
#4 - 11 oktober 2009 12:34
I går kväll efter fotbollen när jag tittade till karet så fick jag se en ensam Pansarmal kvar. Kompisarna hade flyttat till 540 karet tidigare under dagen. Så det var bara att plocka ur hela inredningen igen[:(!]

Men nu är allt på plats, även Lejonen:)

#5 - 11 oktober 2009 15:36
En film till[:o]

#6 - 28 oktober 2009 19:50
Ingen höjdar tråd det här direkt:(

Man brukar säga "Sådan husse sådan hund" nu tror jag att jag har hittat min fisk:d

Lejonkungen har verkligen attityd och bestämmer var skåpet ska stå!

Lite tjurig så där som en halv gammal gubbe kan vara;)
#7 - 28 oktober 2009 19:53
c90368 skrev:
En film till[:o]

Ibland är det bra med filmer på egen fisk. Min minnsebild från matningen i kväll är att puckeln har vuxit markant sedan denna film togs.

Ska snart fixa en ny film på grabben.
Bilagor:
#8 - 28 oktober 2009 19:57
Häftiga små krabater :D:D
#9 - 28 oktober 2009 20:13
Sultanen skrev:
Häftiga små krabater :D:D

Än så länge ja, men som de äter så är det snart riktiga biffar!

Du skulle se hur hanen jagar Ancistrus honor:D Inte ett finger mellan där utan bara rakt på, pang!

Men han är fortfarande lite tveksam mot herr Ancistrus, han är bra på att vifta tillbaka med stjärten, men det är bara en tidsfråga...
#10 - 29 oktober 2009 12:01
Vill bara kliva in och säga karet är snyggt och med välkomponerade rötter. Ska själv starta upp en burk med rätt mycket rötter så jag suger i mig lite intryck.

Daniel
#11 - 30 oktober 2009 18:09
Gillar det här karet jättemycket, det är samma som var i strömakvarietråden va? Är det fortfarande lika strömt? Måste säga att det är en väldigt passande art i så fall och mycket intressant då den inte är jättevanligt. Har en fundering kring växterna på högersidan av karet, vad är det för några?
tack på förhand och lycka till!
#12 - 30 oktober 2009 20:07
Big_Sal skrev:
Gillar det här karet jättemycket, det är samma som var i strömakvarietråden va? Är det fortfarande lika strömt? Måste säga att det är en väldigt passande art i så fall och mycket intressant då den inte är jättevanligt. Har en fundering kring växterna på högersidan av karet, vad är det för några?

tack på förhand och lycka till!

Kul att du gillar det!

Ja, det är samma som i strömtråden. Jag har fortfarande en genomströmmning på över 2000l/h men har satt utsrömmningen så att den absorberas av växter och rötter i bakre delen av karet.

Växter är till 99% crypto i detta kar, har dåligt med ljus och göder bara med lite TMG.
#13 - 31 oktober 2009 13:53
Har aldrig hört talas om sådana fiskar, de var jättefina :)
Hur är de- käkar de växter-eller gräver de upp allt ?
#14 - 31 oktober 2009 14:00
rödtoppen skrev:
Har aldrig hört talas om sådana fiskar, de var jättefina :)

Hur är de- käkar de växter-eller gräver de upp allt ?

De rör inte växterna och gräver bara för att eventuellt utöka en grotta eller liknande.
#15 - 31 oktober 2009 14:54
Jälar va fina fiskar :) Och akvariet.... damn, sitter och undrar hur du lyckas(andra på forumet också för den delen). Och dessutom har du inget skepp som står och ser onaturligt inte.. Måste ha bra akvariumbutiker där i dina trakter?

Ser bra ut, och lycka till i fortsättningen :)

mvh
Stoffe
#16 - 31 oktober 2009 15:07
Stoffe.B skrev:
Jälar va fina fiskar :) Och akvariet.... damn, sitter och undrar hur du lyckas(andra på forumet också för den delen). Och dessutom har du inget skepp som står och ser onaturligt inte.. Måste ha bra akvariumbutiker där i dina trakter?

Ser bra ut, och lycka till i fortsättningen :)

mvh

Stoffe

Tackar!

Hur man lyckas med inredning, man tar ett gäng gamla trädrötter, blundar och släpper ner dom i akvariet, simsalabim så har man en naturlig inredning:d

Så fort man börjar mixtra för att det ska se snyggt ut så får man en onaturlig inredning;)

Ja, typ alltså...
#17 - 31 oktober 2009 17:42
Riktigt skojiga fiskar det där

Har precis släppt i ett par i mitt 240 liters ihop med ett palletpar och ganska många ancistrusar.
Hoppas dom fattar tycke för varann hede ett lekpar av dom för ca 20 år sedan grymt duktiga yngelvårdare.
#18 - 31 oktober 2009 17:48
RACING skrev:
grymt duktiga yngelvårdare.

Det är just det jag har hört och hoppas få uppleva:p
#19 - 4 november 2009 19:31
Hej!
Vad har du för firrar med dom?
Jag funderar på ett par lejon tillsammans med några ancistrus och lite stänktetror eller nån gäddliknande tandkarp. Tror du det skulle gå? 120 liters är det. :)
#20 - 4 november 2009 21:28
Falconer skrev:
Hej!

Vad har du för firrar med dom?

Jag funderar på ett par lejon tillsammans med några ancistrus och lite stänktetror eller nån gäddliknande tandkarp. Tror du det skulle gå? 120 liters är det. :)

Jag har Ancistrus och några eländiga Danio roseus som var ett totalt felköp, samt Äppelsnäckor.

Skulle kanske fungera om det finns tillräckligt med gömställen, de är ganska aggresiva.

Däremot är nog inte Stänktetror riktigt bra. Det är en fisk som vill ha bra med simmutrymme, jag tror 120 liter är lite för lite.

Tandkarpar har jag ingen erfarenhet av.
#21 - 5 november 2009 16:20
Tyckte att de var jättefina så nu har jag beställt 2 par :D
#22 - 5 november 2009 21:40
rödtoppen skrev:
Tyckte att de var jättefina så nu har jag beställt 2 par :D

Hoppas du ett stort kar till dem! För hanarna tycker INTE om sällskap av andra hanar.
#23 - 6 november 2009 16:53
c90368 skrev:
Hoppas du ett stort kar till dem! För hanarna tycker INTE om sällskap av andra hanar.

Jag vet ;)
De ska tydligen vara ca 4cm stora när de kommer till butiken (antar att de inte är könsmogna då)
Köper 2 par eftersom jag vill öka chanserna att iaf ett par överlever (vet inte om den arten är sönderavlad eller känslig)
Karet är på 180-liter
#24 - 6 november 2009 17:07
rödtoppen skrev:
Jag vet ;)

De ska tydligen vara ca 4cm stora när de kommer till butiken (antar att de inte är könsmogna då)

Köper 2 par eftersom jag vill öka chanserna att iaf ett par överlever (vet inte om den arten är sönderavlad eller känslig)

Karet är på 180-liter

Verkar som att du vet vad du gör! Har inte en aning om hur avlad denna något udda fisk är? Borde inte vara så farligt för de är ju inte mainstream direkt:p

OBS: har just laddat ner en ny film i datorn på Lejon, ska börja redigera och sedan kommer den upp på YT.
#25 - 6 november 2009 17:45
har mestadels läst tråden men nu ville jag bara säga shit vilka coola fiskar hur mycket kostade ett par?
#26 - 6 november 2009 17:54
har mestadels läst tråden men nu ville jag bara säga shit vilka coola fiskar hur mycket kostade ett par?

Jag gav 250 riksdaler och det i en butik som inte brukar vara billig.
#27 - 6 november 2009 18:01
En månad sen senaste filmen, titta gärna på den förra så ser ni skillnaden:)

Dessa fiskar har gett ett svar på frågan, äta för att leva eller leva för att äta! Man kan alltid få ner en bit räka till, även om buken ser ut som ett segel!

OBS: Jag är fortfarande inte 100% säker på att det är en hona och en hane. De lirar inte ihop så tajt, men de slåss inte på liv och död, någon som kan hjälpa mig utifrån filmen?

#28 - 6 november 2009 18:03
c90368 skrev:
Jag gav 250 riksdaler och det i en butik som inte brukar vara billig.

jag tyckte det var ganska billigt ju!
#29 - 6 november 2009 18:04
c90368 skrev:
En månad sen senaste filmen, titta gärna på den förra så ser ni skillnaden:)

Dessa fiskar har gett ett svar på frågan, äta för att leva eller leva för att äta! Man kan alltid få ner en bit räka till, även om buken ser ut som ett segel!

OBS: Jag är fortfarande inte 100% säker på att det är en hona och en hane. De lirar inte ihop så tajt, men de slåss inte på liv och död, någon som kan hjälpa mig utifrån filmen?

oj dom har växt det kan man se!
#30 - 6 november 2009 20:57
Det var nog den fetaste fisken jag har sett haha. Ser ut att leva riktigt lyxliv... :) Dina danio ser ut som små öringar tycker jag. Ganska häftiga faktiskt enligt min mening. Hur stor är ancistrushannen som ägde maten?
#31 - 6 november 2009 22:20
Big_Sal skrev:
Det var nog den fetaste fisken jag har sett haha. Ser ut att leva riktigt lyxliv... :) Dina danio ser ut som små öringar tycker jag. Ganska häftiga faktiskt enligt min mening. Hur stor är ancistrushannen som ägde maten?

Svårt det där med mått, men säg 10 centimeter. Den enda fisk som Lejonhanen har lite problem med:p Honorna jagar han som ren hobby verksamhet, när han inte är för mätt:)
#32 - 7 november 2009 00:40
Lite svårt att jämföra mina och dina fiskar, men de jag hade hemma var betydligt större skillnad mellan könen än vad ditt ev. par är. Honan var mycket mindre än hannen och klenare i kroppen samt hade heller inte lika stor pannpuckel.
De simmade mycket mer tillsammans än många andra ciklider jag haft, och visade ett ganska intensivt parbeteende och revirtänk.
Men lägga rom kunde hon, stora korn och många var det, tills lilla stygga jag kom med håven:p...
För det är väl inte två honor du har....?
#33 - 7 november 2009 07:58
Jädrans svårt att bedöma om det är olika kön på dom, Maths, efter att ha kollat på din senaste film.
Jag plockade fram några bilder på mina Lejonskallar. Bild ett och två är på honan och hanen. Bild 3 visar honan. Sista bilden är på killen - och man kan ana honan strax utanför grottan.
Hoppas det kan hjälpa som jämförelse!:)

Edit; Nu såg jag att bilderna blev väldig små - skall kolla om jag kan lägga in några större!
#34 - 7 november 2009 08:11
MaxB skrev:
Jädrans svårt att bedöma om det är olika kön på dom, Maths, efter att ha kollat på din senaste film.

Jag plockade fram några bilder på mina Lejonskallar. Bild ett och två är på honan och hanen. Bild 3 visar honan. Sista bilden är på killen - och man kan ana honan strax utanför grottan.

Hoppas det kan hjälpa som jämförelse!:)

Edit; Nu såg jag att bilderna blev väldig små - skall kolla om jag kan lägga in några större!

dom var också fina jag vill ha sådana men har förllitet kar!
#35 - 7 november 2009 08:24
Här är fyra bilder till - de två första är på hanen och de andra är på en ganska ung hona.
#36 - 7 november 2009 09:04
MaxB skrev:
Här är fyra bilder till - de två första är på hanen och de andra är på en ganska ung hona.

hur många har du?
#37 - 7 november 2009 09:49
Tack för bilderna Mats. Jag tycker bulan i pannan är oroväckande stor på min "hona". Det är bara att hoppas på det bästa, annars blir det till att jaga Lejonhonor och det kan nog vara lite besvärligt.
#38 - 7 november 2009 10:49
c90368 skrev:
Tack för bilderna Mats. Jag tycker bulan i pannan är oroväckande stor på min "hona". Det är bara att hoppas på det bästa, annars blir det till att jaga Lejonhonor och det kan nog vara lite besvärligt.

Enligt killen i zoobutiken var det en lätt fisk att få tag på.
#39 - 7 november 2009 11:25
hur många har du?

c90368 skrev:

rödtoppen skrev:

@ Travian. Jag hade lejonskallar förut, har inte dessa kvar - dom fick åka till Varberg med Ansjo. Jag hade fyra stycken, köpte dom som två par men det visade sig vara en hane och tre honor.

@ Maths! Bara kul om man kan vara till någon hjälp! Ja, bulan ser lite big ut på din "hona" men de får ju också en puckel... Du får la kolla om dom börjar "svassa" för varandra eller om de bråkar som fasen - då är det nog två hanar.

@ Rödtoppen. Ja, dessa ser man lite då och då - och är nog hyfsast lätta att beställa hem till sin butik - om dom jobbar så...?
#40 - 7 november 2009 11:55
rödtoppen skrev:

Jepp, tex Imazo har dem i sin lagerlista för tillfället:).
#41 - 7 november 2009 13:20
MaxB skrev:
@ Travian. Jag hade lejonskallar förut, har inte dessa kvar - dom fick åka till Varberg med Ansjo. Jag hade fyra stycken, köpte dom som två par men det visade sig vara en hane och tre honor.

@ Maths! Bara kul om man kan vara till någon hjälp! Ja, bulan ser lite big ut på din "hona" men de får ju också en puckel... Du får la kolla om dom börjar "svassa" för varandra eller om de bråkar som fasen - då är det nog två hanar.

@ Rödtoppen. Ja, dessa ser man lite då och då - och är nog hyfsast lätta att beställa hem till sin butik - om dom jobbar så...?

okej väldigt fina fiskar!
#42 - 19 november 2009 17:56
Fick hem 4st lejonhuvud igår, det tog ca 1 timme sen hade de redan börjat mucka gräl med de övriga fiskarna- snacka om humör :D
#43 - 19 november 2009 20:41
rödtoppen skrev:
Fick hem 4st lejonhuvud igår, det tog ca 1 timme sen hade de redan börjat mucka gräl med de övriga fiskarna- snacka om humör :D

Det enda de är lite avvaktande för i mitt kar är Herr Ancistrus, i övrigt så verkar det som att de tycker det är roligt att jaga allt annat levande:p
#44 - 19 november 2009 21:16
Tittade på små lejonhuvuden idag i affären... :D Väldigt söta som yngel iallfall!
#45 - 27 november 2009 21:53
Kärlek vid första ögonkastet?

Idag har de två hannar, som jag blivit mer och mer övertygad om att de är, fått sällskap av en till 90% garanterad hona.

Kärlek börjar med bråk sa alltid mina föräldrar, får hoppas att det stämmer även här:p

Blir en kort och en lång version, har nästan trettio minuter råfilm, så det känns lite fattigt med endast en kort variant.

Korta varianten

Långfilms varianten

#46 - 1 januari 2010 13:13
Det börja hända saker i Lejonkulan:p

Bilagor:
#47 - 1 januari 2010 14:09
c90368 skrev:
Det börja hända saker i Lejonkulan:p

Läckert:)
#48 - 2 januari 2010 14:59
"spana in mig jag är snyggast, nej jag är snyggare!"
#49 - 13 juni 2010 15:32
Har inte hänt så mycket, förutom att de har blivit blygare.

Misstänker att jag har haft några lekar, men de har grävt ut under alla rötter och där nere händer det saker jag aldrig får ta del av:(

#50 - 13 juni 2010 22:25
c90368 skrev:
Har inte hänt så mycket, förutom att de har blivit blygare.

Misstänker att jag har haft några lekar, men de har grävt ut under alla rötter och där nere händer det saker jag aldrig får ta del av:(

Aaaahh, dom är ju för sköna alltså! Hmmm, det är underligt - jag har sett kar med lejon där de är helt orädda, leker och har sig - och precis tvärtom, som på filmen (fin som alltid!:)), lite skyggt beteende. Mina var exakt sådär efter en tid i baljan också - kanske borde det vara en aning mer fisk i karet - eller något sådant...? Det verkar som att de blir lite mer framåt när det finns lite "störfisk" i karet. Uppdatera gärna lite mer, Maths, hur det går för dom - (trots att det inte händer så mycket - jag vet precis hur det är!).
:)
#51 - 14 juni 2010 09:10
Kan nog hålla med om "störfisk", men karet är inte så stort och de är ruskigt aggresiva, på filmen är de riktigt snälla mot malarna.

Har försökt med Endlers, men de "tar slut".
#52 - 14 juni 2010 09:14
c90368 skrev:
Kan nog hålla med om "störfisk", men karet är inte så stort och de är ruskigt aggresiva, på filmen är de riktigt snälla mot malarna.

Har försökt med Endlers, men de "tar slut".

OK! Hur många skallar har du i baljan, två, tre?
#53 - 14 juni 2010 09:17
Två hanar och en hona.
#54 - 5 september 2010 15:08
Under sommaren har det i stort sett inte hänt något hos Lejonhuvudcikliderna.

Men idag fick jag se att det börjar spira lite känslor i karet igen:)

De har bott hos mig i nästan ett år nu (11 mån) så det börjar kanske bli dags att de börjar fundera på tillökning.

#55 - 5 september 2010 20:05
Jädrens vad grymma de blivit, fattar faktiskt inte varför inte de är populärare än vad de är...:)?
Kan inte dröja länge innan där simmar en svärm småttingar!
#56 - 6 september 2010 06:36
Dessa har du sett till att de blivit prima exemplar!
#57 - 6 september 2010 10:53
ansjo skrev:
Jädrens vad grymma de blivit, fattar faktiskt inte varför inte de är populärare än vad de är...:)?

Kan inte dröja länge innan där simmar en svärm småttingar!

Förmodligen för att de kräver ett ganska rejält tålamod...
#58 - 6 september 2010 21:27
satt faktiskt o funderade för ett tag sen vad det blivit av dessa... Hur stora är de nu?? är båda hanarna kvar?
#59 - 7 september 2010 08:04
Big_Sal skrev:
satt faktiskt o funderade för ett tag sen vad det blivit av dessa... Hur stora är de nu?? är båda hanarna kvar?

Kul att de har en plats bland dina funderingar:)

Hannarna är väl en 10 - 12 cm, honan lite mindre.

Bägge hannarna är kvar och de trivs alldeles utmärkt ihop!

De håller ihop och honan går ensam, sen turas de om med uppvaktningar. Men när den ena hanen uppvaktar så får den andra inte komma i närheten. Men när han "har fått nog" så simmar han bort till kompisen i andra änden av karet och de är kompisar igen.

Ett beteende som jag inte hade förväntat mig och är emot allt man läser i böckerna. Men de har nog inte läst några böcker;)
#60 - 7 september 2010 21:12
Kollade lite på filmerna härom kvällen, och tänkte att lejonhuvuden är riktigt fräcka, och jag blev sugen på att skaffa dem igen. Och så såg jag idag att "min" affär hade en hane och två honor inne, och jag köpte ett par :)
#61 - 12 september 2010 16:14
Numera är det full fart i Lejonkulan:)

Men det är en sak som inte stämmer riktigt, det är två hannar som är hur sams som helst som uppvaktar honan!

De har definitivt inte läst några böcker om hur de bör uppträda.

Honan börjar se lite sliten ut, har märken på kroppen och saknar några fjäll. Men hon bjuder själv upp till dans, så illa kan det nog inte vara.

Får hoppas att de får till det snart så det blir lite lugn och ro i burken.

Tar med mig senaste filmen in på nya sidan.

#62 - 7 oktober 2010 19:00
Har funderat länge på att komplettera med någon mer fisk till detta kar. Så idag var jag och hämtade de beställda fiskar jag bestämde mig för.

Alestopetersius caudalis Gul kongotetra, en Afrikan som stimmar och är lagom i storlek.

Beställde tio stycken, en hoppade "fel" i akvarieaffären och så var de nio. Detta skedde innan jag kom dit, eftersom de låg i sin påse när jag kom till affären.

När jag kom hem och stoppade påsen i akvariet, var det en som simmade på rygg:(

Efter temperatur utjämning och lite nytt vatten i påsen, med en syresten i påsen, så flyttade jag över dem till en hink.

Kunde där konstatera att en hängde i ytan med bakkroppen i vinkel nedåt, aldrig ett bra tecken.

Efter inskolning i hinken flyttade jag över de sju som verkade pigga. Den åttonde tänkte jag försöka rädda med lite salt i vattnet och låta den gå i hinken över natten. Det tog två timmar så övrgick även denna till ryggsim[:(!] Efter ytterliggare en timma var det inget simmande alls, stendöd!

Så nu har jag sju Gula Kongotetror som ser oroväckande magra ut och det är inte läge för bilder eller film ännu. Dessutom är det fyra hannar och tre honor, tror jag, vilket inte är så jätte bra.

Så det är bara att vänta och se vad det blir av detta, men detta är smällar man får ta när man beställer lite ovanlig fisk osedd. Affären beställde föresten 24 st men fick tio, vilket väl var de sista som fanns. Antar att de VF men vet inte.
#63 - 7 oktober 2010 19:03
c90368 skrev:
Har funderat länge på att komplettera med någon mer fisk till detta kar. Så idag var jag och hämtade de beställda fiskar jag bestämde mig för.

Alestopetersius caudalis Gul kongotetra, en Afrikan som stimmar och är lagom i storlek.

Beställde tio stycken, en hoppade "fel" i akvarieaffären och så var de nio. Detta skedde innan jag kom dit, eftersom de låg i sin påse när jag kom till affären.

När jag kom hem och stoppade påsen i akvariet, var det en som simmade på rygg:(

Efter temperatur utjämning och lite nytt vatten i påsen, med en syresten i påsen, så flyttade jag över dem till en hink.

Kunde där konstatera att en hängde i ytan med bakkroppen i vinkel nedåt, aldrig ett bra tecken.

Efter inskolning i hinken flyttade jag över de sju som verkade pigga. Den åttonde tänkte jag försöka rädda med lite salt i vattnet och låta den gå i hinken över natten. Det tog två timmar så övrgick även denna till ryggsim[:(!] Efter ytterliggare en timma var det inget simmande alls, stendöd!

Så nu har jag sju Gula Kongotetror som ser oroväckande magra ut och det är inte läge för bilder eller film ännu. Dessutom är det fyra hannar och tre honor, tror jag, vilket inte är så jätte bra.

Så det är bara att vänta och se vad det blir av detta, men detta är smällar man får ta när man beställer lite ovanlig fisk osedd. Affären beställde föresten 24 st men fick tio, vilket väl var de sista som fanns. Antar att de VF men vet inte.

Så det var det esset du hade i rockärmen din gamle räv :)

Riktigt fina fiskar från det jag fått se på bild nu, får bara hoppas att de du har kvar nu hämtar sig fint och tjockar på sig lite. Man kan ju alltid fylla ut ett stim efterhand, dock antar jag att det kan ta tid, har själv aldrig hört talas om denna art innan.
#64 - 7 oktober 2010 19:12
Marnat skrev:
har själv aldrig hört talas om denna art innan.

Inte jag heller, har letat länge efter "den" fisken som jag visste att jag ville ha, men jag visste ju inte vilken det var:confused:

Men letar man tillräckligt länge så hittar man vad man letar efter. Om det sen visar sig vara "rätt" fisk återstår att se?
#65 - 8 oktober 2010 15:01
Ytterliggare ett dödsfall under dagen:( Den låg i ytan och flöt när jag kom hem.

Synd om fiskarna, mig drabbar det inte ekonomiskt, jag får pengarna tillgodo hos affären.
#66 - 8 oktober 2010 17:22
Friskt vågat, kul att du testar lite udda grejer. Och du verkar ju veta vad du gör så det är synd att du inte fick mer livskraftiga fiskar. Lycka till med de som är kvar iaf!
#67 - 9 oktober 2010 21:38
Plockade upp ytterligare en död Gul Kongotetra i kväll:(

Har dessutom på känn att det blir en till i morgon när ljuset går på, har fyra som verkar pigga och äter nu, den femte kan jag inte se till.
Bilagor:
#68 - 10 oktober 2010 03:15
Tråkigt men skönt att du har "garanti" på dem. Du får klura vidare, ska bli spännande att se vad du väljer istället, för jag antar att du ger upp dessa?
#69 - 10 oktober 2010 08:06
Tråkigt men skönt att du har "garanti" på dem. Du får klura vidare, ska bli spännande att se vad du väljer istället, för jag antar att du ger upp dessa?

Nja, jag tror inte det är arten det är fel på, utan individerna, de har nog inte haft någon trevlig resa varifrån de nu kommer.

Frågan är väl om det finns någon möjlighet att komplettera?
#70 - 22 oktober 2010 16:22
Här kommer en halvtaskig film på mina nya Gula Kongotetror (Alestopetersius caudalis).

Jag beställde 10 stycken, fick nio.

De första fyra dagarna dog fem av dem, de var i ett bedrövligt skick när jag fick dem.

Nu återstår en hanne och fyra honor.

De är både skygga och snabba = svåra att filma.

#71 - 23 oktober 2010 08:31
Ahhh... Kongotetror - det var ett tag sedan man hade sådana. Mycket snygga och passar ju perfekt i detta sköna karet!:)
#72 - 23 oktober 2010 13:43
Dom där tetrorna gör sig riktigt bra, synd med dödsfallen :(
Det var en firre med röd/orange buk, vad var det?
#73 - 23 oktober 2010 16:52
Saturnus80 skrev:
Dom där tetrorna gör sig riktigt bra, synd med dödsfallen :(

Det var en firre med röd/orange buk, vad var det?

Det är Danio roseus, ett impuls köp och enligt mig en mycket tråkig och stirrig fisk.

Det är möjligt att den är röd/orange, jag har lite svårt att se de färgerna.
#74 - 23 oktober 2010 18:03
Ahhh... Kongotetror - det var ett tag sedan man hade sådana. Mycket snygga och passar ju perfekt i detta sköna karet!:)

Kongotetra ja, men inte den vanliga som blir allt för stor för ett 180 liters kar.

Detta är Gul Kongotetra som jag aldrig hört talas om tidigare, finns en film tidigare på YT som visar denna fisk. Denna ska bli max 6 cm, den vanliga blir upp till 8 cm.

Alltid kul att hitta och prova något nytt:p
#75 - 23 oktober 2010 18:33
c90368 skrev:

Alltid kul att hitta och prova något nytt:p

Håller med till 110%:D! Och skulle man sedan hitta något som inte så många andra har eller haft är det snäppet ännu roligare. Ska bli kul att se hur de ser ut när de blivit fullvuxna...
#76 - 23 oktober 2010 18:48
ansjo skrev:
Håller med till 110%:D! Och skulle man sedan hitta något som inte så många andra har eller haft är det snäppet ännu roligare. Ska bli kul att se hur de ser ut när de blivit fullvuxna...

Jo, tyvärr har jag noll historik på dessa, vet inte om de är VF eller Tjecker. Förmedlingen är de VF och då vet man ju inte ålder.

Med tanke på alla frånfällen så lutar det åt VF, men med tanke på hur dåligt de mådde så kan man råka ut för att de stannar i tillväxt.

Hoppas på att hitta fem till, affären jag köpte från scannar av grossisterna för att se om det går att hitta några.

En sak jag har noterat är att hannen är väldigt dominant, om jag får tag på fler så är det max en hanne till som gäller.

Kan vara en av anledningarna till att de inte är så vanliga i handeln.

Det ska bli spännande att se vad det blir av detta.
#77 - 15 december 2010 19:17
Så här ser mina Gula Kongotetror ut efter två månader, de som överlevde första resan verkar må bra numera:)

#78 - 15 december 2010 22:39
Tätt, vegetariskt och krispigt - snyggt, det lilla man nu får se av burken. Härliga Kongos!:)

Hur kan det vara två månader sedan denna tråd besöktes med ett inlägg...? Strange - men jag sällar mig till skämmes-listan...[:o]
#79 - 13 januari 2011 15:57
Lite bilder
#80 - 13 januari 2011 15:58
Lite mer bilder
#81 - 13 januari 2011 16:07
Inte visste jag att en på Zoopet har ett kar med Lejonhuvuden! Riktigt häftiga och själv vill jag ha Irvinei. :)
#82 - 13 januari 2011 16:44
Nu vet du;)

Dom är häftiga, men man får ha mycket tålamod.
#83 - 13 januari 2011 16:48
De ska inte vara så svåra att hålla eller odla....så länge de inte har ihjäl varandra.
#84 - 13 januari 2011 16:52
Mitt problem är att jag har två hannar och en hona, det blev så eftersom jag inte såg skillnad på könen vid inköpet.

Nu verkar det vara så att hannarna hrmm, gillar att vara med varandra och honan får liksom försöka knuffa sig in emellan, när hon är på det humöret:confused:

Om det blivit någon kaviar har jag inte sett, de skyltar liksom inte med sådant.
#85 - 15 januari 2011 21:22
Bilder
#86 - 16 januari 2011 07:33
Man har för lite kar helt enkelt, jag saknar dem nu när mn ser dina bilder på snyggingarna:)!
#87 - 19 januari 2011 06:47
En liten film på deras kärleksproblem.

Man får ha mycket tålamod när man ska filma dessa fiskar.

#88 - 19 februari 2011 16:42
En bild på helheten, lite mycket växter men de verkar trivas i sin djungel.
#89 - 19 februari 2011 21:13
En film på de gula kongotetrorna som jag skrivit om tidigare i tråden.

#90 - 3 april 2011 18:58
Blir nog till att införskaffa ett par lejonhuvuden så snart ja fått igång en lämplig balja.
#91 - 14 april 2011 15:39
Hos lejonen har det varit väldigt lugnt på senaste tiden, men i går kväll var det lite action.

När de väl har kommit igång så brukar de hålla på några dagar, så jag tänkte att det nog skulle kunna bli en bra film idag. Men att titta in i burken idag var lika roligt som att se målarfärg torka.

Blev en bild i alla fall.
#92 - 14 april 2011 16:16
dom var riktigt coola!
har alldrig sett såna irl men på bild är dom riktigt snygga, på nå´t vis
#93 - 14 april 2011 19:10
freddi36 skrev:
dom var riktigt coola!

har alldrig sett såna irl men på bild är dom riktigt snygga, på nå´t vis

Tuffa storkäftade fiskar som inte viker en tum, om de är på det humöret, riktigt charmiga.
#94 - 10 juni 2011 21:35
Eftersom expertisen finns på forumet i kväll, så har jag en fråga.

Jag funderar på att lägga ner det här karet. Det händer liksom inget och det drar bara en massa ström till ingen nytta.

Min tanke var att hälla ner de tre Lejonhuvudcikliderna i mitt 540 kar med Jordätarna.

Vad tror ni händer? Är det någon som har gjort något liknande?

Min tanke är att de kommer hitta något hål och hålla sig där och komma fram när det vankas lite mat. Med andra ord bli osynliga och inte störa övriga invånare särskilt mycket.

Jag tycker inte om att avliva fiskar, som ni kanske förstår.
#95 - 10 juni 2011 22:21
Jadu, det var en klurig fråga, men jag tror att du är ganska nära svaret där. Men å andra sidan blir det kanske inte det ultimata för Lejonhuvudena och de riskerar kanske att vantrivas?
#96 - 10 juni 2011 22:34
ansjo skrev:
Jadu, det var en klurig fråga, men jag tror att du är ganska nära svaret där. Men å andra sidan blir det kanske inte det ultimata för Lejonhuvudena och de riskerar kanske att vantrivas?

Ja, det har du förmodligen rätt i, men det borde finnas större fiskar även i deras naturliga miljö, tror jag?

Hoppas bara att de inte anser att Jordätarna är störande och anser att de borde flytta, för tuffare fiskar än Lejonhuvud får man ju leta efter.
#97 - 10 juni 2011 22:40
Undrar om dom inte liksom kommer att tyna bort där... dom vill ha strömt, snabbt, krispigt och klart rinnade vatten... ja, jag vetefan..?
#98 - 10 juni 2011 22:51
Undrar om dom inte liksom kommer att tyna bort där... dom vill ha strömt, snabbt, krispigt och klart rinnade vatten... ja, jag vetefan..?

Vatten och ström är nog inget problem, jag har två ytterfilter samt ett innerfilter, som snarare är ett powerhed som levererar 1100 liter/h. Jordätarna grumsar ju runt en hel del i botten så det krävs rejält med filtrering och bra fart på vattnet för att det ska hålla sig klart.

Både du och Ansjo oroar er om Lejonhuvudena, det är lite rörande. Jag är fundersam om Jordätarna klara sig om Lejon tycker det här var ett stort och bra kar?

Jag har svårt att tänka mig någon fisk som flyttar på en Lejonhuvudhane som har bestämt sig för att "här vill jag bo" typ...
#99 - 10 juni 2011 23:08
c90368 skrev:
Vatten och ström är nog inget problem, jag har två ytterfilter samt ett innerfilter, som snarare är ett powerhed som levererar 1100 liter/h. Jordätarna grumsar ju runt en hel del i botten så det krävs rejält med filtrering och bra fart på vattnet för att det ska hålla sig klart.

Både du och Ansjo oroar er om Lejonhuvudena, det är lite rörande. Jag är fundersam om Jordätarna klara sig om Lejon tycker det här var ett stort och bra kar?

Jag har svårt att tänka mig någon fisk som flyttar på en Lejonhuvudhane som har bestämt sig för att "här vill jag bo" typ...

Kan du inte ta bort jordätarna då...?[:o]
#100 - 10 juni 2011 23:19
Kan du inte ta bort jordätarna då...?[:o]

Du är för go!

Men har så in i h*lv*te rätt!

Naturligtvis vill akvarieaffären ha fem stora fina utfärgade Jordätare! Jag kan leverera dem och hämta pengarna när de är sålda!

Sen kan jag ha Lejonen och några tuffa Ap i karet!

Det är ju självklart, men jag har inte kommit på tanken! Tack Mats!

Blir en tur till butiken och starta upp en förhandling i nästa vecka.

Ja, jag har tröttnat på Jorätarna också, börjar inse att 540 kar är ett perfekt Ap kar. För Jordätare och Diskus behövs större volym.
#101 - 10 juni 2011 23:23
c90368 skrev:
Du är för go!

Men har så in i h*lv*te rätt!

Naturligtvis vill akvarieaffären ha fem stora fina utfärgade Jordätare! Jag kan leverera dem och hämta pengarna när de är sålda!

Sen kan jag ha Lejonen och några tuffa Ap i karet!

Det är ju självklart, men jag har inte kommit på tanken! Tack Mats!

Blir en tur till butiken och starta upp en förhandling i nästa vecka.

Ja, jag har tröttnat på Jorätarna också, börjar inse att 540 kar är ett perfekt Ap kar. För Jordätare och Diskus behövs större volym.

Ja, du ser! Mindre fisk i stora kar - det är det som är grejen! MFK - Mini Fish Keepers - det enda rätta!
:)
#102 - 10 juni 2011 23:45
Vad det gäller strömt vatten och lejonhuvuden, om jag har förstått rätt så lever de i naturen visserligen i strömmande vatten, men håller sig helst på ställen med "lä" så att säga. Har för mig att jag har hört det i alla fall. Har själv haft lejonhuvuden i kar med normal genomströmning, och de har lekt.
#103 - 10 juni 2011 23:54
Animaniac skrev:
Vad det gäller strömt vatten och lejonhuvuden, om jag har förstått rätt så lever de i naturen visserligen i strömmande vatten, men håller sig helst på ställen med "lä" så att säga. Har för mig att jag har hört det i alla fall. Har själv haft lejonhuvuden i kar med normal genomströmning, och de har lekt.

Visst! Inte behöver man efterlikna alla parametrar - mina lekte i, i stort sett, stillastående vatten - bara en mesig fluval-innerpump som drivmedel, och det funkade hur bra som helst! Det jag gaggade om innan var bara ett försök att få Maths att lämna ifrån sig jordätarna!:)
#104 - 10 juni 2011 23:55
Animaniac skrev:

Det stämmer, det är därför de inte har så väl utvecklad simblåsa. De vill vara under strömmen på botten. Men de lever i strömmande vatten, vilket innebär att de vill ha syrerikt och "friskt" vatten för att må bra. Men i ett välskött kar med normal genomströmmning och regelbundna vattenbyten så är det inga problem att ha dem.
#105 - 11 juni 2011 00:02
Ja, och nu undrar vän av ordning; en ciklid som har outvecklad simblåsa och gärna lever i strömt vatten - men inte i själva strömmen, utan under denna... Hur går det till?
Svar; titta på huvudet - en puckel.
Kommer vissa stora fartyg med en liknande konstruktion på fören möjligtvis fram som en sinnebild här?
#106 - 5 augusti 2011 13:15
Måste nog tyvärr konstatera att det bara finns två Lejonhuvuden kvar i karet. När den tredje tackade för sig och blev mat till malarna vet jag faktiskt inte, kan nog vara ganska länge sedan, de stimmar ju inte direkt!

Efter senaste resan har jag inte sett fler än två, idag matade jag med en mix av färska räkor, räkrom och gröna ärter och det kom bara fram två lejon. Eftersom de inte kan motstå denna meny så är jag säker nu.
#107 - 6 augusti 2011 06:30
tråkigt :(
lejon är riktigt coola :)
#108 - 7 oktober 2011 23:12
Räkor är gott!

Det här paret får väl anses vara fullvuxna numera.

#109 - 8 oktober 2011 01:26
c90368 skrev:
Räkor är gott!

Det här paret får väl anses vara fullvuxna numera.

Aaahh - stora och fina! Det ser förjävla gôtt ut när de käkar; la, la, la, la - gnom, gnom, num, nom, nam, nam...nam...
Härligt!:)
#110 - 12 juli 2012 21:23
Dåligt med uppdateringar, ja eftersom det är stand by i karet och allt är "som vanligt".

Det som har hänt sen senaste filmen är att jag satt in lite Vallisneria och släppt i lite Andmat.

Dessa växter fick en explosionsartad tillväxt, vilket gör att jag måste rensa Andmat ofta.

Men Tofsalgerna som är rikligt förekommande på filmen försvann som planerat:)

Men det gick inte på några veckor, det tog nog sex månader för dom att ge sig. Men det är väl en normal cykel när man vill ha en förändring, eller hur.
#111 - 13 juli 2012 03:41
Håller helt med, att försöka på till en förändring långsiktigt på ett par tre veckor funkar inte, så enkelt är det:)!

Det skulle vara kul att få se lejonskallarna nu, de måste vara ganska imponerande:p?
#112 - 13 juli 2012 15:12
Inte så vackert kanske, men väl inkört:)

#113 - 13 juli 2012 16:26
Sedär ja, lek på G igen:)! Tycker nog att karet var absolut trevligt, så det behöver du inte ursäkta dig för;)!
#114 - 13 juli 2012 16:31
Riktigt härligt kar och snygga fiskar.
#115 - 13 juli 2012 21:18
ansjo skrev:
Sedär ja, lek på G igen:)! Tycker nog att karet var absolut trevligt, så det behöver du inte ursäkta dig för;)!

Noterade det oxå, hon har en rejäl utbuktning vid äggläggningsröret.

Jag har aldrig sett någon rom, av ganska naturliga orsaker, de är ju inte några Fjärilar direkt som lägger rommen öppet.

Men tyvärr har jag inte sett minsta skymt av yngel, vet inte om det inte kläcks något, eller om Ancitrus tar hand om det?

Edit: Det finns gott om Ancitrus i karet, de ynglar av sig och Lejonen tar säkert majoriteten av ynglen. Men jag tror mig minnas att jag har räknat upp till 15 st i karet. Ja jag vet att jag borde plocka bort en del, men...
#116 - 13 juli 2012 22:05
Blir nästan lite nostalgi när man blickar bakåt i tråden[:-118]

#117 - 13 juli 2012 22:14
När jag ser den här filmen kommer ett minne tillbaka. Jag plockade ur 200 Äppelsnäckor ur detta kar och levererade till den lokala akvarieaffären, alla var döda efter fjorton dagar! Svårt att flytta snäckor, särskilt om de kommer i försäljningskar utan alger.

Att jag plockade ut snäckorna var naturligtvis för att de konkurrerade med Ancitrus, som förökar sig som råttor numera, kanske borde ta och försöka sälja av några dem oxå.

Nej, det finns inga Äpplen kvar i detta kar.
#118 - 11 augusti 2012 21:45
Nu är denna tråd avslutad!

Lejonen har flyttat till mitt 400 kar.
#119 - 11 augusti 2012 21:51
Vilken tråd är det? Jag verkligen älskar dina lejon!
#120 - 11 augusti 2012 22:34
Vilken tråd är det? Jag verkligen älskar dina lejon!

Kul att någon älskar dessa gråa monster som man sällan ser:d

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132974
#121 - 11 augusti 2012 23:00
c90368 skrev:
Nu är denna tråd avslutad!

Lejonen har flyttat till mitt 400 kar.

Vad händer med detta karet nu då?

För att kommentera lite av dina senaste inlägg.

Ancistrusar brukar vara experter på att käka rom, flytta dom så tror jag nog du kan få yngel på cikliderna. Algätare behövs ju så testa med siameser istället.

Intressant botemedel på tofsar också. Den algen verkar det finnas en hel vetenskap om och verkar inte finnas några botemedel som funkar i alla lägen.
#122 - 11 augusti 2012 23:11
Getingen skrev:
Vad händer med detta karet nu då?

För att kommentera lite av dina senaste inlägg.

Ancistrusar brukar vara experter på att käka rom, flytta dom så tror jag nog du kan få yngel på cikliderna. Algätare behövs ju så testa med siameser istället.

Intressant botemedel på tofsar också. Den algen verkar det finnas en hel vetenskap om och verkar inte finnas några botemedel som funkar i alla lägen.

Grundtanken är att avveckla karet.

Men...

Om det råkar finnas några Ap som är fina och som kan klara at kläcka rom i normala pH värden så har jag en stor bytta med rötter som ligger torra...
#123 - 12 augusti 2012 06:26
180 liters Lejonkula

c90368 skrev:
Grundtanken är att avveckla karet.

Men...

Om det råkar finnas några Ap som är fina och som kan klara at kläcka rom i normala pH värden så har jag en stor bytta med rötter som ligger torra...

Ap.sp Algodon! :)

Jag har sett dem leka och få frisimmande i ett butiksakvarium med ganska högt Ph (samma vatten som mig)

Fina är de också :)
#124 - 12 augusti 2012 20:41
Jag ångrade mig, den här tråden får leva kvar som Lejontråden.

400 karet kommer att bli så mycket mer än bara Lejon så där kommer de som är specifikt nyfikna på Lejon inte att hitta dem

Så här kommer en Lejonfilm från nya karet, som även finns i 400 tråden.

Det är fortfarande en massa partiklar i vattnet efter min stora rensning. Det får jag nog leva med ett par veckor.

#125 - 12 augusti 2012 20:47
Jag skrattade ihjäl mig när jag såg hur han försökte stödda "blåsa upp" sig för att skrämma den andra cikliden. De ser så roliga ut, nästan overkliga.
#126 - 12 augusti 2012 20:53
Jag skrattade ihjäl mig när jag såg hur han försökte stödda "blåsa upp" sig för att skrämma den andra cikliden. De ser så roliga ut, nästan overkliga.

Han är ovanligt försiktigt just nu i det nya akvariet. När det är lek på G så blir det ett direkt anfall och ett bett i sidan så fjällen yr omkring. Inget förspel bara pang på!
#127 - 12 augusti 2012 20:55
Det gamla 180 karet är nu torrt och får vänta på nya äventyr i framtiden.
#128 - 12 augusti 2012 20:56
c90368 skrev:
Det gamla 180 karet är nu torrt och får vänta på nya äventyr i framtiden.

Lejonyngel åt mig? ;)
#129 - 19 augusti 2012 12:00
Lite bilder.
#130 - 19 augusti 2012 13:51
Ja, jag vet att jag dubbelpostar bilder och filmer i den här tråden som även finns i min 400SA tråd. Men det är för att de som gillar Lejonhuvuden och aldrig kommer att titta i 400SA ska få lite oxå;)

Christer5
#131 - 19 augusti 2012 13:54
Dina Nyckelhål är även dom väldigt stiliga:)
#132 - 19 augusti 2012 16:57
Jag märker att även jag tittar lite extra på Nyckelhålen eftersom jag kommer att ha dem själv. Bra filmat och mkt intressant.
#133 - 28 juli 2016 18:59
Bumpar den här gamla tråden då det säkert finns några nya medlemmar som kan vara nyfikna på Lejonhuvudciklider.
#134 - 29 juli 2016 14:22
Kanon att du lyfter fram en tråd och art som idag känns häftig och intressant, Maths.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Annons