När vi flyttade till Göteborg flyttade vi till väldigt liten lägenhet och var tvungna att sälja vårat fina 250-liters akvarium. Vi tog sedan över sambons sköldpadda då hans föräldrar inte ville ha den mer. Jag började läsa om sköldpaddor och lärde mig att den sorten vi har ska leva på mest vattenväxter vilket inte går att odla i samma kar för det blir uppätet. Nu, efter 8 mån och större lägenhet igen har jag äntligen köpt ett nytt.
Det är ett 180 liters med aluminiumram och stativ i aluminium. Det följer med ett filter (vet inte vilket), grus och en del inredning. Allt för 800:-, jag tycker att det verkar vara ett bra pris. Akvariet är 3 år gammalt och användes fram till för 4 månader sedan. Vi ska hämta det på söndag men jag kan knappt vänta så länge.
Jag har aldrig haft ett kar med aluminiumram och -stativ. Något särskilt man ska tänka på? Det ser inte ut på bilden som att de har haft frigolit mellan akvariet och stativet och jag har hört lite delade meningar om det. Ska man ha det?
Förut har vi inte haft någon matta i akvariet men så vet jag att det var en diskussion om detta för ett tag sedan att man bör ha en matta mellan akvarieglaset och gruset. Ska man ha det? Vi hade redan inrett vårat tidigare kar när jag läste denna diskussionen så vi hade aldrig det där.
Ska jag koka gruset och den andra inredningen? Filtermaterialet funderar jag på att köpa nytt.