180 liter Tanganyika

#1 - 11 mars 2015 15:48
Akvariet är beställt från Hornbach. Ett spontanköp då jag egentligen skulle köpa käk till dotterns dvärghamster.
Leverans nu på fredag tror jag. Ett vitt Juwel Rio 180. Detta skall kompletteras med ett JBL 901 ytterfilter.

Har även beställt snäckskal från tanganyikasjön. Minns inte om jag beställde 10 eller 15st. Fick ett sms nyss om att dom anlänt till postombudet i alla fall.
Beställt 25 kg vit hålsten och 25 kg 1mm kalksand från kalmar. 99kr i frakt hem till dörren förvånade mig en smula. Leverans nästa vecka.

När akvariet är igång så skall följande fisk införskaffas i den mån jag får tag på dom. Åtminstone är det planen.

6 st av Snäcklekaren L. multifasciatus
4 st nån A. comprecissiceps helst den lilla sumbu
6 st apelsinciklider
2 st gökmalar dvärgvarianten.

Snäcklekarna känns som ett måste, men i övrigt är jag öppen för förslag.
Några idéer, tankar eller tips?
#2 - 11 mars 2015 17:13
Jerka_R skrev:
Akvariet är beställt från Hornbach. Ett spontanköp då jag egentligen skulle köpa käk till dotterns dvärghamster.

Leverans nu på fredag tror jag. Ett vitt Juwel Rio 180. Detta skall kompletteras med ett JBL 901 ytterfilter.

Har även beställt snäckskal från tanganyikasjön. Minns inte om jag beställde 10 eller 15st. Fick ett sms nyss om att dom anlänt till postombudet i alla fall.

Beställt 25 kg vit hålsten och 25 kg 1mm kalksand från kalmar. 99kr i frakt hem till dörren förvånade mig en smula. Leverans nästa vecka.

När akvariet är igång så skall följande fisk införskaffas i den mån jag får tag på dom. Åtminstone är det planen.

6 st av Snäcklekaren L. multifasciatus

4 st nån A. comprecissiceps helst den lilla sumbu

6 st apelsinciklider

2 st gökmalar dvärgvarianten.

Snäcklekarna känns som ett måste, men i övrigt är jag öppen för förslag.

Några idéer, tankar eller tips?

Dubbla upp (eller till och med trippla) antalet snäckskal, lägg dem sedan i en hög. Multin är kolonihuserande, man ser ofta att snäckorna placeras ut i jämna rader...
#3 - 11 mars 2015 17:15
Du har inte funderat på ocellatus istället för multisar? [:-38]
#4 - 11 mars 2015 17:25
Mr Woods skrev:

Nej, inte förrän nu. Berätta mer vetja.
#5 - 11 mars 2015 17:29
simpson skrev:
Dubbla upp (eller till och med trippla) antalet snäckskal, lägg dem sedan i en hög. Multin är kolonihuserande, man ser ofta att snäckorna placeras ut i jämna rader...

Min erfarenhet av multisar är att det inte spelar någon roll hur varken du eller jag tycker snäckorna skall ligga. Men jag kan ju börja med en hög i alla fall. Tack.
#6 - 11 mars 2015 17:35
Jag älskar mina Neolamprologus caudopunctatus. De kan jag rekommendera, men de gräver en del.
#7 - 11 mars 2015 18:04
Jerka_R skrev:
Nej, inte förrän nu. Berätta mer vetja.

Den skall tydligen vara argare, revirhävdande och ej kolonilevande. Det är ju en lite annan typ av fisk på det sättet...

" target="_blank">
#8 - 11 mars 2015 18:10
Jag kanske är jätte tråkig och säger detta men prinsessan av Burundi är väldigt underskattad fisk tycker dom är häftiga och vackra att kolla på. Men som sagt dom förökar ju sig som ogräs också.
#9 - 11 mars 2015 18:24
Här borde Mats B lägga in en länk till sitt magiska kar
#10 - 11 mars 2015 18:29
Kan vara läge med occelatus. Kul med en fisk man inte kört tidigare.
#11 - 11 mars 2015 18:29
HWH skrev:

Precis!
#12 - 11 mars 2015 18:40
Sen undrar jag ska du inte ha ett par jullar julidochromis regani väldigt snygg !!
#13 - 11 mars 2015 19:24
HWH skrev:

Mr Woods skrev:
Precis!

Ser att karet nämnts två gånger - så, visst kan jag lägga en länk till sidan i stugtråden där karet drogs igång.
Prinsessorna, i detta fallet Neolamprologus gracilis, hölls i ett strikt 540-liters koloni-kar - och så kanske inte Jerka R. har tänkt sig sitt kar.
Men, man kan ju kika lite ändå, för skojs skull...
:)

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141971&page=310
#14 - 11 mars 2015 21:12
Jag kan erkänna att jag inte plöjt igenom hela tråden. Men jag började för någon vecka sedan när jag hittade tillbaka till akvariesvängen. Kan lätt kommentera den tråden hittills med ett ord. Enastående.
#15 - 11 mars 2015 21:51
Mr Woods skrev:
Jag vet hur besvärliga de kan vara när harmonin ibland bryts i gruppen, vilket den alltid gör tillslut eftersom nya revir utanför gruppen är omöjlig i ett akvarium, och en långdragen, tärande och skoningslös mobbing startar och slutar ofta med död...
#16 - 13 mars 2015 16:58
Så, nu har jag hämtat akvariet, monterat blå bakgrund och ett kompletterande JBL e901 ytterfilter. Beställt finkornig kalksand och 25 kg vit hålsten från Kalmar. Leverans på måndag hoppas jag. Fick montera ena vitrinskåpet liggande. Fick även snäckskalen från tanganyika levererade idag. Ser fram emot att få inreda burken och fylla på vatten. Har köpt lite bakterier på zoo. Litar inte riktigt på detta, så om någon i södra sthlm har lust att krama ut ett skitigt filter åt mig så kommer jag gärna förbi med en hink.
#17 - 13 mars 2015 20:57
Jerka_R skrev:
Så, nu har jag hämtat akvariet, monterat blå bakgrund och ett kompletterande JBL e901 ytterfilter. Beställt finkornig kalksand och 25 kg vit hålsten från Kalmar. Leverans på måndag hoppas jag. Fick montera ena vitrinskåpet liggande. Fick även snäckskalen från tanganyika levererade idag. Ser fram emot att få inreda burken och fylla på vatten. Har köpt lite bakterier på zoo. Litar inte riktigt på detta, så om någon i södra sthlm har lust att krama ut ett skitigt filter åt mig så kommer jag gärna förbi med en hink.

Det är nog minst 2 månader sedan jag rengjorde mina filter sist, så det är väl dags. Är nog minst 1/4 och närmare 1/3 av filtret fyllt med skit...
Vill du ha en eller två hinkar så var så god.
Blir bakfyllesöndag det kommer göras på i så fall, Masmo
#18 - 19 mars 2015 21:14
På gång äntligen. Vatten och sten i nu i alla fall. Biotopriktigt? Inte ett dugg men jag skaffar bara odlad fisk så dom har ingen aning i alla fall ;) Nej, men jag är torsk på vit hålsten vitt grus och blå bakgrund. Ja, det är en plastväxt. Det blir anubias senare.
[ATTACH=CONFIG]75059[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75061[/ATTACH]

Billig månbelysning 70 boppers för kallkatodrör. Kanske lite starkt ljus. Får se hur det blir när vattnet klarnat.
[ATTACH=CONFIG]75060[/ATTACH]
#19 - 19 mars 2015 22:49
Oj, det var en rejäl måne...

Blir det multisar eller?
#20 - 20 mars 2015 06:13
Jag har nog köpt fisk av en lirare som skall lägga ner en burk. 7-8 multisar, 4st jul. Dickfeldi, 3st A. Compressiceps yellow chaitika. Och ett gäng på runt 20 st ungtuppar av Neo. Boulengeri. De senare får jag väl försöka para ut. Jag kan åtminstone inte behålla alla någon längre tid.
#21 - 20 mars 2015 06:16
Mr Woods skrev:
Oj, det var en rejäl måne

Ja, bilden ljuger en del men det blev nog lite mycket ändå.

Annons