Sådär, då var första etappen av cyanokriget avklarat.
Som på beställning kommer givetvis den "älskade" cyanon, (kunde varit värre) med svaga växter som var halvruttna (läs
"Rescape 160 L Sällskap") och nya stackars små blad som inte klarar av att ta till sig all näring i karet så får cyanon en riktig fest.
Men jag har skrapat rutorna med algskrapa, gjort rent filtret från slammet (sedan uppstarten, mestadels döda växtedelar) bytt 30 liter vatten (sög upp döda växtdelar och cyano) och dragit i en ny dos PMDD samt EasyCarbo, tryckte även ner en doppvärmare (som jag köpte idag) en Eheim Jäger (200-300 liter) hellre lite överdimensionerad så den kan jobba i lugn och ro. Nu får växterna liter mer stabil temp, och förhoppningsvis mår de bättre av det. Köpte även en termometer "pro" modellen av vanlig termometer typ, långsmal gul för hela 29 kronor på Djurmagazinet i Linköping.
Nu har dessutom rotjäveln sjunkit och inredande är fullt möjligt att genomföra. Tänker dock ej göra detta då bänken skall byggas om/färdigt innan karet startas upp "på riktigt" detta är mestadels en fas för att "vattna" rötterna, och få igång mina stackrs växter på nytt, detta för att se vad som kan räddas, vad som måste kompletteras och vad jag vill köpa nytt.
Nämnde tidigare lite om fiskvalet, b.la. Scalare (Honey Blue, se bild nedan)
Kommer troligtvis även att införskaffa följande fiskar (de jag har nu är markerade med ett X)
1.
Hemigrammus erythrozonus - Glödbandstetra
2.
Corydoras aenus 'Albino' - Albino pansarmal X
3.
Corydoras duplicareus - Duplicareus, kopparfläcks-pansarmal. black-back cory (Om jag finner den)
4.
Cleithracara maronii - Nyckelhålsciklid
5.
Mikrogeophagus ramirezi - Fjärilsciklid
Inte helt klar med valet (utöver scalarerna) måste känna lite på utrymmet etc. innan allt är klart. Vad tror/tycker ni om detta?
Växter som skall i (de jag har nu är markerade med ett X)
1.
Echinodorus bleheri - Paniculatus-svärdplanta? X
2.
Echinodorus cordifolius var. 'tropica marble queen' - Tropica marble queen svärdplanta? X
3.
Cryptocoryne wendtii, 'green' - Grön wendtii? X
(Ser mer ut som brun wendtii i formen på bladen, men den har gröna blad)
4. Anubias barteri
var. 'Nana'/
var. 'Barteri' ? - Anubias X
5. Anubias ? - "storbladig anubias" X
6.
Hydrocotyle leucocephala - Vattenspikblad X
7.
Vallisneria spirlalis - Skruvvallisneria
8. Cryptocoryne - Cryptocoryne tropica?
9.
Aponogeton ulvaceus
10.
Aponogeton boivinianus
Filtrering kommer bestå av ett Eheim 2217 med makaroner och grov filtermatta. Belysning av 2 lysramper: den bakre en T5 armatur med 2 x ? Watt (aquarelle rör) främre en T8 armatur med 2 x 30 Watt aquarelle rör som sitter i ny, ska ev. bytas mot några som ev. lyfter framförallt blå och röda nyanser i fiskarna fjäll.
Kom gärna med synpunkter som sagt.
Nicke