180 L "nybörjarkar"

#1 - 17 januari 2009 23:50
[SIZE=4]180 Liters Sällskapskar![/SIZE]

Det började med att jag bara skulle ha asiatiska fiskar, men jag klarar faktiskt inte av att ha fiskar från enbart en kontinent eftersom en blandning bidrar till finare fiskar och en positiv mångfald och därför har jag ändrat hela idén med akvariet.

Akvariet ska bli ett sällskapskar med fiskar från olika kontinenter, målet ska vara att få både fiskar och växter att trivas.

Inredning: 5 Rötter
4 Kolstenar (tror jag)
1 Lavasten
2 Stengrottor
9 Växter
Flera småstenar och snäckor.

Fiskar:
1+4 Kampfiskar
10 Kejsartetror
1 Eldstjärt
1 Afrikansk Klippräka
2 Äppelsnäckor (Kommer flytta på dem)
5 Pakistanbotior, Dvärgbotior eller Zebrabotior.
1 Ancistrus mal

Jag behöver mycket hjälp från er speciellt när det kommer till fiskarna. Jag uppskattar alla råd ni ger mig och jag vill tacka er alla i förväg för all hjälp.

[COLOR=red]Bilder på akvariet:[/COLOR]
[COLOR=red][COLOR=darkgreen]Så här ser det ut nu:[/COLOR][/COLOR]
[COLOR=red]http://img87.imageshack.us/my.php?image=dsc01956re4.jpg[/COLOR]
[COLOR=darkgreen]Eldstjärten tittar ut:[/COLOR]
[COLOR=darkgreen]http://img87.imageshack.us/my.php?image=dsc01958ev8.jpg[/COLOR]
[COLOR=darkgreen]Suddig bild på Kejsartetrorna:[/COLOR]
[COLOR=darkgreen]http://img216.imageshack.us/my.php?image=dsc01960wv8.jpg[/COLOR]
[COLOR=darkgreen]Kampfisken:[/COLOR]
[COLOR=darkgreen]http://img216.imageshack.us/my.php?image=dsc01959jq8.jpg[/COLOR]
[COLOR=darkgreen]Räkan som vilar:[/COLOR]
[COLOR=darkgreen]http://img216.imageshack.us/img216/2914/dsc01961gp4.jpg[/COLOR]
#2 - 17 januari 2009 23:55
Kul att du fixat ett större kar. Det är en bra storlek för det ska vara lättskött.

Du behöver nån form av bakgrund till karet (ger lugnare fiskar). Går även att måla bakrutan om man vill. Mörka färger är att föredra.

Sen behöver du mycket mer växter för att fiskarna ska trivas! Du bör även överväga torvfiltrering för att sänka ph och göra vattnet mjukare.
#3 - 17 januari 2009 23:57
Nu ska du inte hata mig för det jag skriver;), utan det är bara för att hjälpa dig som jag kommer med lite kommentarer.
Växten du har satt i kan du ta ur karet och istället plantera i en kruka med jord som du sedan placerar i ditt sovrumsfönster. Det är tyvärr ingen akvarieväxt du satt i karet.
Sedan den röda grejen som ska se ut som korall kan vara skadlig för dina kommande fiskar, det var en tråd uppe om just de grejerna som eventuellt kunde orsaka dåligt vatten i akvarium.
Om du planterar riktiga akvarieväxter i morgon kan du även släppa i ett par inkörsfiskar samtidigt, men mata försiktigt i början och håll en koll på nitriten i karet:).
#4 - 18 januari 2009 00:00
Haha jag ska nog köpa en planch till bakgrund, det glömde jag nämna ( tack för påminnelsen) Sen så ska jag köpa 6 växter till har jag planerat och kanske flytta över ännu en växt från mitt 60 liters ( men det blir i samband med att jag flyttar över eldstärten)

Vad innebär torvfiltrering?

Jag funderar även på att köpa lite fler stenar, jag tycker om stora stenar:D

Ansjo- Jag köpte växten i stan i en akvariebutik för någon månad sedan. Den har inte "blivit sämre" eller något tills nu. Det du säger är ändå ganska viktigt, hur kan du se att det inte är en akvarieväxt?( jag har sett att butiken fortfarande har dem i vatten o allt)

Sen angående den röda korallen- jag kan tänka mig att ta ut den. Hur har man fått reda på att dem är skadliga?

Jag bara undrar, inte för att säga emot eller något-Du har ju hjälpt mig tidigare:D
#5 - 18 januari 2009 00:17
Jag ska kolla om jag hittar tråden om de där röda korallerna:).
Att jag inte ser att det är en akvarieväxt, inte för att vara dryg, men efter över 30 års erfarenhet borde man ha snappat upp ett och annat:p!
http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=54&SOK=1
#6 - 18 januari 2009 00:23
#7 - 18 januari 2009 00:42
Ok det är extremt läskigt.

Nu behöver jag ltie katastrofhjälp. Jag gjrode precis det man inte skulle göra tydligen- jag kokade både korallen och de vita ruinerna som finns med på bilden. Sen läste jag i tråden som ansjo länkade och där fanns lite skrämmande fakta om just såna här saker.

Så jag tog ut både korallen och ruinerna, men är skadan redan skedd?
#8 - 18 januari 2009 00:50
Nejdå, du har inte släppt i några fiskar ännu ju;).
För säkerhets skull kan du göra ett par stora vattenbyten innan du planterar växterna och släpper i testpiloterna, inkörsfiskarna:).
#9 - 18 januari 2009 00:52
Ansjo, du är ju en räddare för oss nybörjare här på forumet alltså! ;)

Personligen gillar jag inte så skrikande blått grus, tycker det ser konstigt ut. Men smaken är som baken som tur är. Lycka till med ditt första 'riktiga' akvarium, har man bara tålamod så är det en underbar hobby. Allt går inte riktigt alltid som man ska heller, därför är det bra att sådana som Ansjo finns här på zoopet.
#10 - 18 januari 2009 06:33
Samarin, eftersom du bor i Göteborg så kan du b.la åka till Herkules Zoo eller Hornbach. Båda har bra sortiment och priser, kunnig personal också. Det finns säkert fler bra zoo affärer i Göteborg, men Femmans Zoo är nog bland dom dyraste...
#11 - 18 januari 2009 06:39
Samarin4 skrev:

Ansjo- Jag köpte växten i stan i en akvariebutik för någon månad sedan. Den har inte "blivit sämre" eller något tills nu. Det du säger är ändå ganska viktigt, hur kan du se att det inte är en akvarieväxt?( jag har sett att butiken fortfarande har dem i vatten o allt)

Jag kan försvara det ansjo säger med egen erfarenhet, jag köpte en sån växt (Som såklart dog efter ca 1,5 månad max). Just då fattade jag itne varför den dog, men nu när jag sätt bilder och folk som sagt att det egentligen inte är en akvarie växt sdå fattar jag.

Antar att det är djuraffärernas scam, om de säljer en växt till dig och den dör, så åker du ju självklart in igen och köper en ny. Om även den ruttnar så kanske du ger det en sista chans och åker in och köper ytterligare en ny.

på så sätt tjänar dom 3 gånger så mycket än vad de skulle gjort annars.
#12 - 18 januari 2009 07:27
Det är inte alls ovanligt att vissa akvarieaffärer säljer krukväxter som akvarieplantor. Om man då som Ansjo har xx-antal år som akvarist är det lätt att skilja dem från akvarieväxter. Frågan är dock hur nybörjarna skall undvika den fällan. Ett råd är att försöka handla i renodlade akvariebutiker och inte i Zoo-kedjor. Tråkigt nog så försvinner fler och fler "akvariebutiker" eftersom vi envisas med att alltid handla där vi kan tjäna 1 krona.
Växten du har köpt är antagligen någon form av Dracena http://www.odla.nu/krukvaxter/dracaena_fragrans_deremensis.shtml
De klarar sig under vatten en viss tid eftersom de ibland hamnar under vatten i naturen, men aldrig någon längre tid.
#13 - 18 januari 2009 12:21
Just nu kan jag bara notera en katastrof. Den röda korallen jag hade i mitt akvarium har lämnat ifrån sig " bitar" som nu flyter runt. Samt att mitt vatten har nu blivit grönaktigt. Jag ska nog byta lite av vattnet men fåpr försöka ta upp de små röda bitarna med en håv.
#14 - 18 januari 2009 12:23
Upp med krukväxten och ställ i fönstret också för säkerthets skull.

Konstigt det med grönt vatten såhär tidigt? :S
#15 - 18 januari 2009 12:31
http://img525.imageshack.us/my.php?image=333yy3.jpg
Så här ser akvariets vatten ut, lite mer grönt är det på bilden men det är inte så långt ifrån att vara så grönt. i verkligheten- Någon idé om vad jag ska göra/vad det är som hänt?
Bilagor:
#16 - 18 januari 2009 12:40
SHIT! Jag skulle fått panik och bytt allt vatten, men vet inte om man borde gör det.

Säker på att det orsakas av leksaker, blå sand, ooch sån skit som inte hör hemma vid akvarium. :P
#17 - 18 januari 2009 12:44
Tror inte det gröna vattnet har någonting med varken den blåa sanden eller leksakerna att göra. Kan vara grönvatten du har fått, sök på forumet och se om beskrivningen stämmer :)
#18 - 18 januari 2009 13:14
Skulle det varit svävalger skulle vattnet vara lite grumligt, jag tror det är din blåa sand som är boven...
#19 - 18 januari 2009 13:14
JojjeN- Jag tror inte det beror på leksaker för jag tog ut både korallen och de grekiska ruinerna igår. efter att de varit 2 timmar i vattnet.

Blå sand har jag haft i det andra akvariet och det har aldrig blivit såhär. Sedan är inte skeppet i mitt akvarium än.

Må det kanske vara lite för mycket medel?

Jag sökte på grönvatten, men det kommer ingen beskrivning på hur det är elelr hur jag ska känna igen det. Det enda jag förstod är att folk tydligen vill ha grönvatten i sina akvarium? Eller har jag fel?

Om det är den blåa sanden- Är det något farligt så som det ser ut nu?
#20 - 18 januari 2009 13:23
Samarin4 skrev:
Må det kanske vara lite för mycket medel?

Vad för medel?
#21 - 18 januari 2009 13:26
jag skriver helt enkelt namnen

Aqua safe- Makes tap water safe for fish
Easy balance- reduces frequent water changes
Algol- Solves Algae problems
Ferropol-staple supply for healthy plant growth

Angående småbitar från dekorationen- jag har märkt att de flyter runt bid ytan, kand et vara så att jag suger upp vatten som finns på ytan och byter ut det?
#22 - 18 januari 2009 13:29
Aquasafe har jag hört kan göra det grönt (Tror jag det var?)
#23 - 18 januari 2009 13:29
Samarin4 skrev:

Aqua safe- Makes tap water safe for fish

Kan det vara som färgar vattnet
Easy balance- reduces frequent water changes
Inte en aning om vilken färg detta har
Algol- Solves Algae problems
Inget du behöver ha i karet, kan istället vara negativt för dina växter och invånare.
Ferropol-staple supply for healthy plant growth
Köp hellre PMDD, dessa näringar brukar mest innehålla mikrogödning.

Angående småbitar från dekorationen- jag har märkt att de flyter runt bid ytan, kand et vara så att jag suger upp vatten som finns på ytan och byter ut det?
Jepp:).
Du kan inte ta ett kort framifrån så ser man mer hur färgat vattnet är samt vad det ev. kan bero på?
#24 - 18 januari 2009 13:37
Ok här kommer bilden framifrån: http://img168.imageshack.us/my.php?image=dsc01936dm9.jpg Jag säger fortfarande att det inte är lika grönt i verkligheten som i bilden.
#25 - 18 januari 2009 13:44
Det är inget du behöver bry dig om, hade du haft en bakgrund hade du inte sett den grön-blå färgen som säkert kommer från alla dina vattenberedningsmedel.
#26 - 18 januari 2009 15:45
Har nu handlat in 5 växter, två rötter, en lavasten och en planch:D

Ska nu bara byta vatten, lägga in allt och sedan ta en bild och visa

Så du menar att det är ingen fara då?
#27 - 18 januari 2009 15:47
Rekommenderar att ta en svart sopsäck och tejpa fast bakom akvariet, billigt och skitsnyggt!
#28 - 18 januari 2009 16:20
Haha redan köpt allt så det får bli planchen.

Jag har sugit upp hälften av allt vatten. Lyckades dra med de smådelarna av den j*vla korallen som fanns i vattnet. Ska fylla på vatten med nästan eller inget medel alls och sedan se hur det blir. Första fisken får nog komma på Torsdag.
#29 - 18 januari 2009 16:29
Haha erkänn, det är en sån plansch med massa fejk växter? ;)
#30 - 18 januari 2009 17:17
Haha så dum är jag inte!

Ena sidan är som du säger- massa fejkväxter.

Andra sidan är det typ stenar( klippvägg?) jag ska använda den sidan.

Men mitt vatten är fortfarande grönt, har iförsig inte hällt in nytt vatten men ngn idé om vad det kan vara?

Förresten ska inte ett skepp in:)
#31 - 18 januari 2009 17:23
Häll upp vatten i ett badkar och kolla vilken färg det blir;). Det kan även vara det blå gruset som ger ifrån sig lite färg, men med planschen så kommer det att försvinna:).
#32 - 18 januari 2009 17:26
Du kan köpa "Sea view" också, det är fenomenalt bra effekt på att limma fast bakgrunden med denna oljan, skillnaden är gigantisk!
#33 - 18 januari 2009 17:27
jag gjorde nästan det du sa- Jag tog en genomskinlig plastburk och tog upp ltie vatten från Akvariet. Vattnet var inte färgat. När jag hällde ut det i mitt badkar var det ingen färg där heller. Jag kan känna mig lugn hoppas jag:D

Btw- tack för hjälpen hittills.
#34 - 19 januari 2009 20:14
Körde mitt vattenbyte igår. Vattnet är fortfarande lika grönt men man börjar nu se saker som finns i akvariet. Hoppas gifterna från korallen och ruinerna nu är borta eller neutrualiserade.

Har köpt två rötter till och en lavasten- Har helt enkelt möblerat om i akvariet.

har även köpt 5 växter till akvariet.

På Torsdag ska jag skaffa ett par mosaikguramis och möjligtvis köpa lite fler mindre växter som jag kan ha där framme i akvariet, så det bildas lite mer gömställen. Inget skepp ska in men grottan kommer fortfarande att placeras i Akvariet. Om Mosaikguramisarna överlever till nästa vecka kommer jag köpa en Guldancistrus och möjligtvist börja fundera på att flytta över eldstjärten.
#35 - 19 januari 2009 20:21
http://img259.imageshack.us/my.php?image=dsc01937wb6.jpg
Detta är nu hela mitt akvarium så som det ser ut.

http://img119.imageshack.us/my.php?image=dsc01938sp3.jpg
Detta är mitten-vänster delen av mitt akvarium

http://img259.imageshack.us/my.php?image=dsc01939ub8.jpg
Här är mitt akvariums vänstra hörn, planerat att eldstjärten ska gömma sig där. Planerar på att köpa mer av den gräsliknande växten(2st) och försöka göra stället till någon grotta.
#36 - 19 januari 2009 20:23
Riktigt snyggt, ser ut som ett över vattens landskap där en sjö börjar vid det blåa. :)

Dock hade det nog blivit lika snyggt utan det blåa, men som sagt skit snyggt. :D
#37 - 19 januari 2009 20:35
haha någon tycker det var fint:D

Tackar Jojjen.
#38 - 21 januari 2009 22:22
Nu har jag faktiskt en ganska bra fråga( enligt mig själv)

Olika fiskar har på det senaste börjat intressera mig igen.
Men imon ska jag köpa Mosaikgurami, ett par. I mitt akvarium har jag en ganska stark cirkulation tror jag iallafall. Är det något dessa fiskar uppskattar eller bör jag ha det lite svagare?

Sen en grej som kanske kommer upp i framtiden, fungerar det att ha kampfiskhane med Mosaikguramisar?
#39 - 22 januari 2009 05:43
Guramis överhuvudtaget lever i stilla vattensamlingar, nästan dammar i naturen. Dessa är helt/nästan utan ström överhuvudtaget, och temperaturen brukar ligga väldigt högt
Bilagor:
#40 - 22 januari 2009 12:38
Har nu köpt mina mosaikguramis. De enda invånarna i mitt nya akvarium. Jag hoppas att de överlever, just nu simmar de båda tillsammans och utforskar akvariet. De är unga fiskar iallafall.

Köpte även Cabomba och Javamossa, satte även i lite snäckskal i akvariet.

Bilder kommer senare:D
#41 - 22 januari 2009 21:25
Den ena mosaikguramin går med jämna mellanrum upp till vattenytan och andas, sedan söker den upp den andra guramin och detta upprepar sig flertalet gånger. Är det något fel på mosaikguramin eller mitt vatten?

Den andra Mosaikguramin betér sig inte likadant, utan den betér sig som en frisk fisk.
#42 - 22 januari 2009 21:56
Guramis har ett labyrintorgan (Tror jag det heter) som gör att de kan andas från atmosfären. Jag tror t.o.m. de kvävs om de inte har möjlighet att ta sig upp. Så är det med mina fengäddor iaf, går då och då upp till ytan och tar sig en zip luft ;)
#43 - 22 januari 2009 22:05
Johanski skrev:
Guramis har ett labyrintorgan (Tror jag det heter) som gör att de kan andas från atmosfären. Jag tror t.o.m. de kvävs om de inte har möjlighet att ta sig upp. Så är det med mina fengäddor iaf, går då och då upp till ytan och tar sig en zip luft ;)

exakt dom vill gärna ha en fry yta att kunna ta frisk luft ifrån.
#44 - 22 januari 2009 22:16
Det som förvirrar mig lite är varför den ena gör det en gång var fjärde timme och den andra gör det varje halvtimme?

Men hursomhelst ser båda ut att trivas iallafall, jag tror också mitt vatten är helt ok för från första stund har båda simmat runt i akvariet. Så en grej jag nu vill fråga är- Går det bra att släppa in min eldstjärt till detta akvariet på Söndag?

Varför är det viktigt att ha flytväxter i akvariet? jag har inga nu men funderar på att köpa några?

Ena Mosaikguramin- Hane eller hona?
http://img152.imageshack.us/my.php?image=dsc01942rb4.jpg
#45 - 22 januari 2009 22:23
när dom tar luft och hur mycket beror ju dels på ålder,storlek,hälsa m.m.

Gurami exempel gillar flytväxter för att
1använda till boet
2känna sig trygg
3ev yngel kan gömma sig
4dom gillar att ha avskärmat ljus (silat)
#46 - 22 januari 2009 22:35
Och de gör det oftare än var 4:e timma, bara att du kanske inte har sett det:).
#47 - 23 januari 2009 17:07
Dem lever fortfarande som tur är:D

Sen nu verkar det som att mina växter hela tiden tappar blad. Vad kan det bero på?
#48 - 24 januari 2009 18:17
Köpte en Afrikansk klippräka idag, plus en grej som liknar en rot fast den har hål i sig. Blir ett bra gömställe för antingen Pakistanbotiorna eller Eldstjärten.
#49 - 25 januari 2009 00:01
Jag tänkte att jag kunde visa två bilder av Akvariets tredje invånare.
http://img131.imageshack.us/my.php?image=dsc01949uz9.jpg
http://img171.imageshack.us/my.php?image=dsc01947nz0.jpg
Jag har inte sett den äta något. bara typ hoppa mellan filter, termometer och doppvärmare. Sen verkar det som att den hela tiden vill lämna akvariet? Kan det vara något fel?

En sak som nu börjar oroa mig är att en av mina Mosaikguramis har fått en vit fläck, men folk här har givit mig råd och lite hjälp så jag får vänta i ngn dag och se om det är vita pricksjukan, något annat eller förhoppningsvis inget alls.

Mosaikguramisarna ser friska ut, De fattar inte när man ger dem lite mat. Den ena har slutat andas varje halvtimma. Men jag såg nyss att de andas även mitt i natten ibland. Men värst vad dessa två smutsar ner.
#50 - 31 januari 2009 21:36
Det som egentligen hänt den senaste veckan är att jag köpt en guld ancistrus som är mycket liten och jag vet inte vart den är.

Jag ahr flyttat över min eldstjärt och den verkar trivas mycket mer nu. Jag har även möblerat om lite ( tagit bort lite saker)

Men jag har nu ett mycket stort problem och behöver verkligen hjälp.

Min Mosaikhane har blivit riktigt aggressiv, Han har tvingat honan till ett hörn i akvariet, och om hon lämnar detta hörnet så atackerar han henne. Detta hände plötsligt i samband med flytten av eldstjärten.

Det andra problemet handlar ännu en gång om Mosaikhanen, Mosaikhanen och Eldstjärten bråkar. Eldstjärten Kan ibland angripa Mosaikhanen eller vice versa. Eldstjärten har INTE angripit Mosaikhonan hittill, men när hon är nära Mosaikhanen ( då han inte slår henne) kan han jaga iväg de båda.

Jag funderar på att ringa till Zooäffären och se om de går med på att jag lämnar Mosaikhanen där och byter mot en annan fisk. men just nu behöver jag verkligen Hjälp från er!
#51 - 1 februari 2009 05:54
Konstigt, så har det inte blivit hos mig. Mina bråk mellan guldgurami hanen och marmor gurami honorna slutade så fort jag köpte en hane och en hona till, de verkar trivas bättre i grupp. Nu simmar alla 5 i närheten av varandra och verkar trivas mycket bättre än innan.

Dock har ju jag inte just mosaik gurami.
#52 - 1 februari 2009 06:18
Då skulle jag nog faktiskt hellre lämna bort Eldstjärten då risken att de blir ganska aggro när de blir lite äldre.
#53 - 1 februari 2009 15:25
Grejen är att om jag lämnar bort eldstjärten kommer fortfarande min Mosaikhane angripa honan. Jag ser varken Mosaikhonan eller Eldstjärten som problemet utan det är Mosaikhanen som bråkar med både Mosaikhonan och Eldstjärten.

Sen det värsta är att Hornbach och en Zooäffär i Bäckebol inte tar emot fiskar. Så det finns bara ett alternativ till faktiskt. Vet inte vad jag ska göra om inte Herkules tar tillbaks fisken.
#54 - 1 februari 2009 15:49
Jag kan rekommendera Trop Akvariefisk Import
http://www.tropakvariefiskimport.com/

Jag brukar köpa min fisk där och har inte haft några problem att byta ut fisk.
Tror till och med att han köper in fisk för 50%.
Du kan ju alltid ringa och fråga annars.
#55 - 1 februari 2009 16:56
Men eftersom du bara har 2 guramis så kommer troligtvis en ny hane också bli lika aggressiv. Jag har uppfattat det som att de inte blir lugna förrens de är 4-5 styckern, de är ju inte par bildande. Det funkade för mig iaf, innan jagade min hane mina 2 honor så de gömde sig vid pumpen. Men sen köpte jag en hane och en hona till, och nu trivs alla tillsammans utan att någon jagar
#56 - 1 februari 2009 17:05
Det är nog helt individuellt på fisken.

Vad jag har förstått så är väl mosaiken lugnare är t.ex. blågurami
och marmorgurami.

Jag har 2 st mosaik (1 hona och 1 hanne) i ett 180-kar och dom kommer helt överäns.

Men när jag hade 4 st marmor och blåguramis (mix, 1 eller 2 hannar) i ett 270-liters var det öppet krig i mellanåt.

Men när jag skaffade 2 till så blev det lugnt, tyvärr dog en så nu är dom
bara 5.
Dock är det fortfarande lugnt.

Men vad jag har hört så skall man nästan ha överdrivet många guramis
i samma kar. Då kan dom inte "ta revir" men det får ju givetvis
inte heller vara för litet.
#57 - 1 februari 2009 18:36
Det är en mycket konstig hane. Om det är revir det handlar om så har han tagit i princip hela överskiktet och mellanskiktet förutom ett litet område vid filtret.

Jag har märkt att när jag släcker så är det honan som slår på hanen, inte lika mycket som hanen slår på honan men fortfarande. Jag ska se om det går att byta ut hanen mot en hona, jag blickar ju inte på att de ska bygga något skumbo eller så heller.
#58 - 1 februari 2009 19:11
EoT skrev:
Jag kan rekommendera Trop Akvariefisk Import

http://www.tropakvariefiskimport.com/

Jag brukar köpa min fisk där och har inte haft några problem att byta ut fisk.

Tror till och med att han köper in fisk för 50%.

Du kan ju alltid ringa och fråga annars.

Bra tips!

Bor i Göteborg och har saknat en "riktig" akvarieaffär nära mig.
Trodde Herkules Zoo var den bästa, men denna ser lovande ut.
Ligger på rätt sida älven också. ;)
#59 - 1 februari 2009 19:47
Haha Men det verkar som om den äffären bara har massa gigantiska fiskar:)
#60 - 1 februari 2009 21:03
Nej då han har även småfisk, till och med en eget "ciklid-rum"
Han har mängder med fisk.
Tror han har dubbelt så många kar som Herkules har, som för övrigt också är bra.
Men personligen föredrar jag nog Trop.
#61 - 1 februari 2009 21:52
EoT skrev:
Nej då han har även småfisk, till och med en eget "ciklid-rum"

Han har mängder med fisk.

Tror han har dubbelt så många kar som Herkules har, som för övrigt också är bra.

Men personligen föredrar jag nog Trop.

jo föredrar också trop men det ligger på andra sidan stan för mig så det är inte så ofta man e där. men Hans på zoomässan i kungsbacka är inte dum heller.
#62 - 1 februari 2009 22:13
Jag vet att killen i zoomässan är en riktigt schysst kille iallafall. Han hjälpte mig med min klippräka som för övrigt lever * slå på trä* Visste inte ens att den här trop existerade, tyvärr ligger den för mig på fel sida älven. Hornbachs arbetare är mycket schyssta mot mig. Alla förutom en av dem. Gud vad jag irriterar mig på henne, hon är oerhört kunnig men oerhört våldsam när hon ska fånga fiskar.

Men ska imorgon ringa till Herkulez och se om de byter hanen mot en hona eller om jag kan lämna tebaks dem båda och byta till något annat.

Tack än så länge:D
#63 - 3 februari 2009 22:33
Det gick bra:D

Jag bytte båda mina Mosaikguramis och fick en Kampfiskhane och två honor istället. Just nu kan jag inte säga något, honorna kan variera fråna tt vara ganska aggressiva mot varandra och samtidigt vara schyssta mot varandra. Eldstjärten gillar ingen av honorna men har hittills inte reagerat på att hanen är i närheten. Hanen är inte heller intresserad av honorna. Kan det bero på något?
#64 - 4 februari 2009 05:33
Ujujuj, kan inte tro att det kommer sluta bättre än mosaik guramina.

Hanen bryr sig inte om honorna förrens han vill para sig, och då slår han dom och klämmer ut rommen ur dom, sen vaktar han sitt bo (Medans han under tiden jagar honan och slår henne, därför måste hon lyftast bort ibland)

Ingen kärlek där kan du förvänta dig. Honorna hade nog mått bättre av att stanna själva i affären. :)
#65 - 4 februari 2009 09:14
JojjeN skrev:

Hanen bryr sig inte om honorna förrens han vill para sig, och då slår han dom och klämmer ut rommen ur dom, sen vaktar han sitt bo (Medans han under tiden jagar honan och slår henne, därför måste hon lyftast bort ibland)

Ingen kärlek där kan du förvänta dig. Honorna hade nog mått bättre av att stanna själva i affären. :)

förlåt mig :d tyckte det var ett roligt inlägg.

honorna hade mått bättre av att stanna själva i affären ? tror du inte dom blir skötta bra där dom är nu?

för det första - klämmer hanen inte ut rommen. utan omsluter sig om honan och hon själv lägger rommen.

för det andra - slår hanen inte honan, utan vid lek så ''leker dom aggressivt'' vilket är naturligt för dom.

för det tredje - 1hane och flera honor funkar bra att ha i samma kar och dom tycker om att vara i varandras sällskap(åtminstone ser hanen gladare ut av att vara med honorna än utan). det är väl sällan fiskar visar kärlek, men det kanske dom gör.
#66 - 4 februari 2009 09:17
[quote=Samarin4;1252953]Det gick bra:D
Kampfiskhane och två honor istället. /quote]

skaffa lite fler honor. så blir det mindre bråk, skaffa så du har 3-6st.

har du en ''biffig'' hona så kan det vara bra och skaffa någon som är lite mindre ''biffig'',här märkt att har jag två biffiga honor så bråkar dom mer.
#67 - 4 februari 2009 14:09
Flaxss skrev:
förlåt mig :d tyckte det var ett roligt inlägg.

honorna hade mått bättre av att stanna själva i affären ? tror du inte dom blir skötta bra där dom är nu?

för det första - klämmer hanen inte ut rommen. utan omsluter sig om honan och hon själv lägger rommen.

för det andra - slår hanen inte honan, utan vid lek så ''leker dom aggressivt'' vilket är naturligt för dom.

för det tredje - 1hane och flera honor funkar bra att ha i samma kar och dom tycker om att vara i varandras sällskap(åtminstone ser hanen gladare ut av att vara med honorna än utan). det är väl sällan fiskar visar kärlek, men det kanske dom gör.

Detta kan naturligtvis v ara din åsikt, men enligt min erfarenhet av kampfiskar så är hanen väldigt elak mot honorna, och honorna måste gömma sig. (Verkar hanen gladare då? Nej, bara elakare)

Sen när han byggt skumbo så tryckte han ner dom i hönor av akvariet och bet dom tills de nästa flöt upp till skumboet, och där såg han ut att strypa dom, dock verkade de inte ha nån rom. Sen när "leken" var klar så fortsatte hanen att slå honorna, och honorna slog varandra.

Jag tror honorna hade mått bättre om jag aldrig hade köpt dom, och för nu vidare den kunskapen jag har till Samarin.

Så jag tyckte inte det var något roligt inlägg överhuvudtaget.
#68 - 4 februari 2009 14:23
JojjeN skrev:
Detta kan naturligtvis v ara din åsikt, men enligt min erfarenhet av kampfiskar så är hanen väldigt elak mot honorna, och honorna måste gömma sig. (Verkar hanen gladare då? Nej, bara elakare)

Sen när han byggt skumbo så tryckte han ner dom i hönor av akvariet och bet dom tills de nästa flöt upp till skumboet, och där såg han ut att strypa dom, dock verkade de inte ha nån rom. Sen när "leken" var klar så fortsatte hanen att slå honorna, och honorna slog varandra.

Jag tror honorna hade mått bättre om jag aldrig hade köpt dom, och för nu vidare den kunskapen jag har till Samarin.

Så jag tyckte inte det var något roligt inlägg överhuvudtaget.

strypa ? och slå? det låter som ett kriminalserie.

för skoj skull filmade jag mina , se klipp
&feature=channel_page" target="_blank">
&feature=channel_page

så där väldigt aggressiva är inte mina. att hanen jagar iväg honor och andra fiskar efter lek är normalt, och inget som kampfiskar är ensamma om att göra. har man stort kar med många gömställen så funkar det.
#69 - 4 februari 2009 14:29
Håller med flaxss. kampfiskarnas lek är väldigt agressiv. dessutom klämmer hanen inte honan han befruktar rommen. bara efter leken hanen kan vara lite agressiv mot honan då hennes roll är avklarad och han tar hand om ynglen. och en hane med 3-5 honor är lyckligare än en ensam hane.
#70 - 4 februari 2009 14:35
Jag står fast vid det jag har sagt, men har inga kommentarer på det ni sagt.

Jag sitter ju knappast och ljuger om hur min kampfisk betedde sig, men han verkar ju varit "1 av 100". tydligen så är ju ingen annan kampfisk aggresiv.
#71 - 4 februari 2009 14:42
JojjeN skrev:
Jag står fast vid det jag har sagt, men har inga kommentarer på det ni sagt.

Jag sitter ju knappast och ljuger om hur min kampfisk betedde sig, men han verkar ju varit "1 av 100". tydligen så är ju ingen annan kampfisk aggresiv.

jag tror inte du ljuger, men det låter lite väl aggressivt.

det finns hanar och honor som är aggressivare än andra individer. men jag har aldrig haft problem med att ha dom tillsammans. visst dom kan bråka ibland och vara aggressiva vid lek men aldrig så att dom dödar vandra.

skulle man nu få en ''fruktansvärd'' aggressiv individ så får väl den då vara ensam.
#72 - 4 februari 2009 14:44
Ja, blev avlivning eftersom jag inte gillade hur en förstörde för de andra fiskarna genom att hålla oreda i karet.
#73 - 4 februari 2009 17:43
Grym diskussion här.

Jag tror seriöst att det var bättre för både hanen och honorna att jag köpte dem om det kommer till trivsel. Då typ i ett 60 liters akvarium fanns det över 60 stora fiskar och kamphanen bodde i ett liters utrymme. Så den saken kan jag inte hålla med om faktiskt.

Sen tycker jag ändå det var mycket trevligt av dig att varna mig lite för deras betéende vilket är något jag kommer observera.

Jag har faktiskt bestämt mig för att köpa två honor till eftersom de är vackra. Ja båda honorna är ganska biffiga men de håller sig undan varandra och angriper inte heller varandra konstant utan ibland blir det ngn liten fejd. Hanen skiter i dem totalt, han verkar tycka om flytväxterna mer.
#74 - 9 februari 2009 20:38
Har nu ändrat idén med akvariet helt. Titta på första sidan, Den här idén med asiatiska fiskar intresserade mig faktiskt inte så mycket, jag vill hellre ha ett rent sällskapskar med lite ovanligare fiskar.
#75 - 10 februari 2009 05:41
Ja, du valde ju inte de roligaste asiaterna. :p

Men lycka till med sällskaps karet!

Jag själv tycker det är kul att ha ett tema att gå efter. :)
Bilagor:
#76 - 10 februari 2009 11:17
exakt det finns ju massor av roliga fiskar att ha som kommer från Asien, men sällskaps kar kan också bli roligt och fint.

vill dock förtydliga en sak. att ''asiatiska'' fiskar inte är en art. det finns ju fler arter än en i Asien.
#77 - 10 februari 2009 14:19
Flaxss skrev:
vill dock förtydliga en sak. att ''asiatiska'' fiskar inte är en art. det finns ju fler arter än en i Asien.

Vet inte vad det var du ville företydliga? Ingen har skrivit att det var en art?
#78 - 10 februari 2009 14:44
Samarin skrev så här

''Det började med att jag bara skulle ha asiatiska fiskar, men jag klarar faktiskt inte av att bara ha en speciell fiskart och därför har jag ändrat hela idén med akvariet.''

men Asiatiska fiskar är ju ingen art. men jag kanske förstod fel.
#79 - 10 februari 2009 15:06
Jaha, oj. Trodde det var mitt inlägg du ville förtydliga.
#80 - 10 februari 2009 15:10
höll ju med dig i ditt inlägg, att det finns ju fler roliga fiskar att köpa.

men skulle kanske citerat så det är lättare att hänga med :) . det jag svarade finns i inlägg 1.
#81 - 10 februari 2009 16:23
Jodå, men nu är missförståndet löst. ;)

Som sagt, lycka till Samarin! Tråkigt att inte asien passade dig riktigt.
#82 - 10 februari 2009 16:47
säger också lycka till!
#83 - 10 februari 2009 17:56
Haha nej ni har rätt, Asiatiska fiskar är ingen fiskart.

Angående roliga/tråkiga fiskar och hela den här biotop tema grejen- Man måste vara litemer påläst och verkligen orka med mer än bara grunderna för att lyckas. De flesta av mina växter verkar tom komma från andra kontinenter än Asien, det finns ingen bra enkel stimfisk som passar ihop med Kampfiskar som kommer från Asien, för alla är tydligen fenbitare osv.

Men jag tror nog ändå att de fiskarna jag väljer nu blir något bra och akvariet är ändå ganska fint.

Någon som vet när Kejsartetror börjar stimma? alltså hur många de bör vara, jag har 5 stycken just nu.
#84 - 10 februari 2009 18:04
De stimmar inget vidare i vilket fall, men du bör ha minst 10 och hellre ännu fler. Även ett yttre hot såsom en rovfisk tex någon ciklid kan få fart på stimbeteendet:).
#85 - 10 februari 2009 18:23
dom flesta rasboror funkar till kampfisk och stimmar.

likaså zebrafisk är en klassik stimfisk som passar till kampfisk alla kommer från asien.

finns många fler, dom jag skrev ovan är bättre sällskap till kampfisk än tetra.

sedan får vi skilja på ''biotop'' och ''tema'' , biotop akvarium så väljer man endast fiskar från ett område exempel en Indiskflod och så efter liknar man exakt som det ser ut där.

ett asiatisk tema kan vara att man väljer fiskar och växter från asien, eller att man väljer fiskar från asien och har växter från var man vill. som du började ditt kar var nog mer av Asien tema än Asien biotop. ska man göra ett biotop kar ''kan'' det behövas en del kunnaden om vart växter/fiskar kommer ifrån och hur det ser ut där dom kommer ifrån.

ett sällskaps kar blandar man ju hej villt vad man gillar av växter oxh fiskar och övrig inredning.
#86 - 10 februari 2009 18:43
Ah nu förstår jag. fIförsig hade jag kunnat tänka på Zebrafiskar när jag letade efter stimfisskar eftersom de är ju livliga. Jag tror snarare att mitt tema sprack med min Afrikanska klippräka. Men nu förstår jag, Men jag kanske skapar en projekttråd om 60 liters akvariet, ska bara fråga om det går att lämna/byta fiskar i äffären. Skulle bli kul med Sydamerikanskt tema eller biotop akvarium.

Angående Kejsartetran- Jag kommer nog köpa 5 tetror till med tanke på att jag slopat idén om att ha glasmalar, så det kommer nog inte bli överbefolkat. Men jag hade nog tolkat eldstjärten som ett hot, men den verkar ha blivit lugnare nu när det finns fler fiskar.

Kejsartetrehanar, bråkar de ofta eller visar de bara upp sig för varandra?
#87 - 10 februari 2009 20:16
Mitt sydost asien är mest tema just nu, men har planer på att det får bli biotop i framtida kar. Dock är det så otroligt svårt att hitta info om små floder i asien och akvarie fiskarna där.
#88 - 10 februari 2009 22:46
JojjeN skrev:
Mitt sydost asien är mest tema just nu, men har planer på att det får bli biotop i framtida kar. Dock är det så otroligt svårt att hitta info om små floder i asien och akvarie fiskarna där.

jag brukar använda denna sida,dock är det väl mer allmänt.

http://fish.mongabay.com/biotope.htm
#89 - 12 februari 2009 20:04
Har nu köpt 5 kejsartetror till, mycket fint har det blivit. De simmar runt i ett svagt stim. Ibland två olika men de håller sig i närhetenav varandra. Riktigt vilda fiskar som äter för fullt när man matar.

Just nu har jag 20 fiskar i akvariet, jag undrar om jag fortfarande kan köpa 5 st Pakistanbotior eller blir det för mycket fiskar i Akvariet? och ifall jag köper botiorna måste jag då flytta på mina snäckor? I äffären sa dem att botiorna inte ger sig på "större" sniglar.

Sen en sista fråga, Vilket människomat (grönsaker) kan jag mata fiskar med?
#90 - 13 februari 2009 00:14
Jag planerar inte detta just nu eller något. Men jag funderar- Är det möjligt att ha Kampfiskar och Palettciklider i samma akvarium?
#91 - 13 februari 2009 22:37
En expert här på forumet sa att Paletter inte fungerar med Kampfiskar, och jag vill faktiskt ha en fisk man bara behöver två stycken utav, gärna ett par. Men de måste fungera med kampfiskarna.

Har ni något förslag?

Bild från matningen:D

http://img443.imageshack.us/my.php?image=matfightbv6.jpg
#92 - 14 februari 2009 05:18
Matar du bara med tabletter?

Näringen i dom är ju främst anpassad till bottenlevande arter.

Tänkte eftersom du hade hällt i 3 tabletter till en ancistrus?
#93 - 14 februari 2009 10:35
Jag matar mina fiskar med frysta mygglarver och torrfoder.

Jag matar ancistrusen med tabletter.

Sen var det bara en tablett.

Men vet du någon parfisk som funkar med Kampfisken?
#94 - 14 februari 2009 15:35
Låter bra. Såg ut som att ancistrusen låg på 2 tabletter (Algae waffers), och att det sedan var en sinktablet längst fram-

Väldigt svårt med parfiskar som garanterat funkar med kampfiskar, kampfiskar funkar bäst ensamma i art akvarium.

Dock skulle du nog kunna chansa på en del ciklider, vilka du kan testa får någon annan svara på. Jag vill inte bli ansvarig för att ha gett dig tipset om kampfisken ligger död dagen efter att cikliderna lekt första gången. :S
#95 - 15 februari 2009 18:43
Haha nej nej, självklart är inte du ansvarig. Det är iallafall bra att någon tittar på denna tråden:D

Valet är ju mitt eget,Fjärilsciklider fungerar med Kampfiskar, det vet jag. Men jag vill helst inte ha såna.
#96 - 20 februari 2009 22:17
Hej en kort uppdatering.

Jag har köpt tre "låga" växter som jag satt framme i akvariet. Akvariet har jag möblerat om lite pcj det ser bra ut. iallafall enligt mig. Alla fiskarna lever (ta på trä)

Sedan känner jag mig duktig, jag matar mina fiskar nu med Oxhjärta, frysta mygglarver, flingfoder och såna tabletter. Lite mer varierad kost iallafall än förut, även om den inte är perfekt.
#97 - 21 februari 2009 06:43
Oxhjärta funkar endast i discus akvarium där man har varmt vatten så fiskarna klarar att bryta ner oxen, och gör täta vattenbyten eftersom oxhjärta skitar ner vattnet något så otroligt
#98 - 21 februari 2009 15:08
haha kul att veta det nu. Aja får la göra ngt annat med oxhjärtat.

Jag tänkte att så många andra matar sina fiskar med oxhjärta så det var något bra. och de inte bara till Diskusar
#99 - 22 februari 2009 22:45
Jag är inte säker, men om jag tror rätt så såg jag två av mina kejsartetror leka idag. Om jag inte har fel, så tror jag två romkorn fortfarande finns kvar i akvariet. Men det dem gjorde såg verkligen ut som en lek, simmade runt en växt, gned sig mot varandra, simmade runtomkring varandra. Det var en hane och en hona också. Men inte säker på det.

Sedan är jag även väldigt klyven om jag bör köpa en Paksitanbotia, Dvärgbotia eller Botia striata. Dvärgbotian lockar mig mest, eftersom den är minst och tar minst plats. Det enda som oroar mig är kostnaden. Hornbach säljer dem för 82 kr men jag är skraj för att köpa djur från Hornbach.
#100 - 22 februari 2009 22:51
82 kr är ett bra pris för dvärgbotia! Iaf. enligt min erfarenhet.

Varför är du skraj för att köpa fiskar därifrån?
#101 - 22 februari 2009 23:27
Jag har köpt ett flertal fiskar därifrån. De enda som överlevt i mer än ett år har varit
Ancistrus mal (snart 2 år)
Eldstjärt ( 1,5 år)
Neontetra (1 år)
Leopardpansarmal (1 utav 5 överlevde i ett år)

Jag har även köpt fiskar därifrån som dött samma dag jag köpt dem. Senast jag köpte fisk därifrån var 3 kamphonor, de förde med sig en sjukdom till mitt akvarium och allt förutom sex fiskar dog Visst kan man skylla det på mig, men jag undrar bara hur det kommer sig att mitt 60 liters akvarium gick bra tills dessa tre fiskar kom? Jag har sedan haft perfekta vattenvärden, PH runt 7 och fått nitrit enbart en gång.

Men aja, Man får la chansa.
#102 - 22 februari 2009 23:42
jag har sett Dvärgbotia för 90kr. så 82kr är bra.
#103 - 24 februari 2009 15:57
På tal om Hornbach...

Vi köpte fiskar där, jättenöjda.
Billigt o bra tyckte vi.

Ända tills dagen efter då vi märkte att dom hade vitapricken.
Vi fick medicin av butiken(vilket var det minsta vi kunde begära, när vi såg att dom i butiken också var sjuka).
Efter att nästan alla våra fiskar dött och flera återbesök, då vi märkte att minst 2 akvarier varit avstängda p.g.a "förkylning", fick vi tillgodo på nya fiskar.

Vi löste inte ut nya....

Flera personer vi känner, varav min syster fick hela akvarier utslagna efter att ha köpt fiskar där.

Visst ganska "kunnig" peronal m.m. men ingen bra kvalite' på fisken.

Jag vet inte hur det är nu, men jag kommer nog aldrig att köpa fisk där igen. Tillbehör kanske.
#104 - 24 februari 2009 16:23
Väldigt generöst att de gav dig medicin, det har de inget tvång på sig att göra.

Oftast får de hem fiskar som köps redan första dagarna, och vita prick utlöses ibland inte förrens efter första vattenbytet. Därför kan ingen butik garantera att vitaprick inte bryter ut.
#105 - 24 februari 2009 16:50
JojjeN skrev:
Väldigt generöst att de gav dig medicin, det har de inget tvång på sig att göra.

Oftast får de hem fiskar som köps redan första dagarna, och vita prick utlöses ibland inte förrens efter första vattenbytet. Därför kan ingen butik garantera att vitaprick inte bryter ut.

Vet du med säkerhet att Hornbach inte har sina fiskar i karantän ?
#106 - 24 februari 2009 17:03
Guy Palm skrev:
Vet du med säkerhet att Hornbach inte har sina fiskar i karantän ?

Det uttalade jag aldrig mig om, men det borde ju synts isåfall.
#107 - 25 februari 2009 00:02
Alltså jag hade tänkt köpta de här dvärgbotiorna därifrån. Men för mitt fall har det varit precis som i EoTs fall. Jag vet inte om jag vågar köpa fiskar därifrån det problemet, samtidigt som jag inte sett Dvärgbotor någon annan stans.

SARF elelr någon annan organisation borde ha rätten till att inspektera äffärer med akvarier.
#108 - 25 februari 2009 23:02
har nu flyttat på sniglarna till det lilla akvariet.

jag vet inte om det jag gör är rätt, men imon ska jag köpa Dvärgbotiorna. Jag hoppas bara att de överlever och allt går bra, annars tänker jag krossa Hornbach med mina nävar.
#109 - 26 februari 2009 11:42
He he he ...

Hoppas det går bra Samarin4.
Dom kan ju ha bättrat på sina rutiner...
Bilagor:
#110 - 26 februari 2009 15:33
Så, har nu köpt dvärgbotiorna.

Men jag hade tur, jag ringde Herkulez zoo om de hade Dvärgbotian. Ja det hade dem, och den kostade bara 69kr:D Så jag köpte 5st. Men just nu ser jag bara 4 st stimma tillsammans. Mina kamphonor ser botiorna som mat tror jag, lite rädd att de ska bli mat också. Antingen tror mina kejsartetror att Dvärgbotiorna är Kejsartetror eller tvärtom. Det som chockar mig lite är dock att mina Dvärgbotior håller sig mer till mellanskiktet än bottenskiktet.

Annons