17L räkor och endlerodling!

#1 - 9 april 2010 10:27
Karet blev lite hafsigt ihopslängt pga akvarieras.

Just nu har jag 11 yngel, 2 honor och 2 räkor i karet.

Ynglen ska flytta ikväll eller imorgon till annat kar för uppväxt. Just nu går de i en yngelbox.

Bild innan ynglen föddes:
http://i40.tinypic.com/6pqlx3.jpg

Jag vet inte hur jag ska sköta vattenbytena dock. Alla säger olika. Nu har jag bytt va 15% vatten en gång och tänkte göra det en gång i veckan. Är det för lite?
#2 - 9 april 2010 11:01
kanske öka till 25% typ.
#3 - 9 april 2010 16:25
ok, ska byta imorgon så då byter jag lite mer. Dunstar en del också så jag brukar fylla på nån deciliter eller 2 i veckan.

Ska bli kul att se vad det blir av mina gulingar för övrigt :D
#4 - 9 april 2010 17:16
a fast dunstning kan man inte räkna med i vatten byte. alla ämnen stannar ju kvar i karet vid dunstning.
#5 - 9 april 2010 17:17
Ah, ett sådan kar har jag Körsbärsräkodling i. Bra lampa är det i det. :)

haha tror vi har exakt samma grus! Dessutom är de rätt lika inredda. Har också mossboll och sånt :O
#6 - 9 april 2010 18:59
hannesc skrev:
a fast dunstning kan man inte räkna med i vatten byte. alla ämnen stannar ju kvar i karet vid dunstning.

Det var ju en smart tanke som jag inte tänkt alls :p Tack för att du uppdaterar hjärnverket hos mig! *tummen upp*
#7 - 9 april 2010 19:01
Ah, ett sådan kar har jag Körsbärsräkodling i. Bra lampa är det i det. :)

haha tror vi har exakt samma grus! Dessutom är de rätt lika inredda. Har också mossboll och sånt :O

Jag gillar karet skarpt. Har mitt i köket :). Du har inga bilder? Vore kul att jämföra och följa varandras kar!
#8 - 10 april 2010 17:19
Har idag städat karet och bytte ca 20% vatten och i med lite nitrivec. Ett av de grå ynglen har dött, nu har jag 10st kvar från den honan.

Ska försöka få in lite bilder ikväll om jag hinner. Ska ha uppstart av mitt 41L dessutom, så jag får se vad som hinns med :)
#9 - 23 november 2010 18:37
Hur går det med karet?

Annons