175L SA kub

#1 - 28 oktober 2011 18:32
jahapp då vare dax igen, får hoppas de går bättre med detta projekt.

har alltså en kub på 50*50*70 b,l,h som jag fixat lite med.
fick en gratis då botten var sprucken och behövde bytas ut, har även lagt på nya fogar längs sidorna då dom var lite fula å dåliga.
detta är nu gjord och den står just i detta nu under torkning.

tänkte även försöka mig på att göra en egen bakgrund enligt det klassiska med frigolit å fix, återstår att se om jag lyckas med det eller inte.

fisk valet känns ganska självklart att det ska vara skalarer. den helt vanliga sorten med dom vanliga färgerna, är då tanken allafall, får väl se om man kanske hittar någon annan tjusig färg när det väl är dax.

lite bilder på jobbet hittills.

[ATTACH=CONFIG]48627[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48628[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48629[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48630[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48631[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48634[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48633[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48636[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48637[/ATTACH]
#2 - 30 oktober 2011 11:56
Lite bilder på bakgrundsbygget.
det är långt ifrån klart, har mest bara gjort en grundstomme, får väl se om ja blir nöjd efter lite mer skärande å trixande.

[ATTACH=CONFIG]48681[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48682[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48683[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]48684[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48685[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48686[/ATTACH]
#3 - 2 november 2011 16:44
lite mera bilder på bygget.
efter att ha skurit frigoliten som ja ville ha den så körde ja över den me värmepistol för att stänga igen den så man slipper massa frigolitsmulor överallt.
sedan vare bara på me fixet å tuta å köra.

börjar närma sig färgsättning, hoppas bara på att fixet brinner ihop ordentligt nu.

är väl inte helt 100 nöjd men jag tror nog det kan bli bra när väl färgen kommer på.

[ATTACH=CONFIG]48813[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]48814[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]48815[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]48816[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]48817[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]48818[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]48819[/ATTACH]
#4 - 3 november 2011 18:50
Blir bra det här ju! :)

Ska du ha filter å sånt bakom bakgrunden?
#5 - 4 november 2011 10:13
tack.

filter kommer att bli i "stammen". massa kuber och ett pumphuvud högst upp, får se hur bra det funkar. annars blir det att komplettera med ett ytterfilter.
#6 - 4 november 2011 10:16
najs!! jag kommer göra liknande filterhörn till mitt nya kar.
(http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149811&p=1552323#post1552323)
kommer du köra husfix på eller hur har du tänkt?
#7 - 4 november 2011 10:22
redan husfix på =)

nu får det stå tills jag köpt färg och lack och där blir den svåra biten, att måla det så snyggt som möjligt.

har faktiskt 2 tankar angående målningen, antingen göra det precis om BTN bakgrunder, riktigt naturtroget.
eller så måla det så enkelt som möjligt, typ grönt där där det är mossa, brunt där det är bark osv.. alltså inte göra några naturliga övergångar i färgerna utan bara grönt, brunt å svart rakt av. en sån grej kan antingen bli jäkligt coolt eller skita sig totalt :P
#8 - 4 november 2011 10:27
förstår hur du menar. aa kan nog bli ballt vilket som faktiskt.
jag hade nog gett mig på att försöka måla naturtroget, fast kanske inte med så många oliak färger.,
#9 - 4 november 2011 10:40
[QUOTE=hannesc;1552339]förstår hur du menar. aa kan nog bli ballt vilket som faktiskt.
jag hade nog gett mig på att försöka måla naturtroget, fast kanske inte med så många oliak färger.,[/QUOTE]

mjo det är ju det jag vill, men sen äre ju det där med picasso skills om man inte har ;)

kommer troligen bara att bli grönt, svart och brunt. tror dom färgerna räcker för att få till det utseende som jag vill ha.

det ända jag inte är säker på är sidorna, alltså brevid själva stammen, ska man låta dom vara bara fix och på så vis illustrera bergssida eller ska man måla dom typ brun och få det å se ut som jord/lera?
någon ide någon?
#10 - 4 november 2011 10:53
haha ne picasso-skillsen är väl inte den mest utvecklade skill man har :P

a låter bra med dom färgerna.

kanske köra rätt mörkt på sidorna bredvid. mestadels svart med lite bruna inslag bara. så att stammen träder ( haha...träder..) fram ordentligt.
#11 - 4 november 2011 11:14
[QUOTE=hannesc;1552349]haha ne picasso-skillsen är väl inte den mest utvecklade skill man har :P

a låter bra med dom färgerna.

kanske köra rätt mörkt på sidorna bredvid. mestadels svart med lite bruna inslag bara. så att stammen träder ( haha...träder..) fram ordentligt.[/QUOTE]

haha fredag å ordvitsar ;)
men det där låter som en bra ide tycker jag. återstår att se hur resultatet blir.
det dröjer nog dock innan det blir någon målning, har lite annat å pyssla me denna månad tyvärr :/
#12 - 4 november 2011 11:18
kommer följa detta då jag har som sagt planer på att göra något liknande till mitt nya projekt. med det kommer ju ta lite tid iannan det är i farten
#13 - 4 november 2011 11:56
[QUOTE=hannesc;1552362]kommer följa detta då jag har som sagt planer på att göra något liknande till mitt nya projekt. med det kommer ju ta lite tid iannan det är i farten[/QUOTE]

alltid kul att folk vill följa ens små projekt =)
#14 - 4 november 2011 11:58
visst är det :D

vad kommer du lacka med föresten?
#15 - 4 november 2011 21:32
kommer köra med epotex akvarielack. känner inte att det finns någon anledning å snåla in på lacken när jag ändå har all tid i världen å spara ihop en slant till fisk å sånt =)
#16 - 5 november 2011 10:55
när man provfyller akvariet, hur länge bör man ha vatten i för att se om det håller osv..?
#17 - 5 november 2011 11:46
Hur tjockt glas har du till karet?
#18 - 5 november 2011 11:49
8mm
#19 - 5 november 2011 22:02
ingen som har någon åsikt om det här med vattenfyllning?
#20 - 5 november 2011 22:28
Ett dygn här jag kört.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#21 - 7 november 2011 13:09
lite bilder.

har tagit ur för filtret och limmat nät för insugshålen, så nu är det klart för målning och lackning.

har även provfyllt akvariet, det har stått med vatten i nästan 8 timmar utan att läcka.
då borde det vara tätt va?

nästa projekt blir att bygga en bänk till akvariet.
#22 - 7 november 2011 18:06
gjorde mig en liten kub på 50x50x50

lät det härda i kanske 2 veckor

fyllde på vatten

gick bra i 6 dagar

på den 7.e dagen när jag tyckte att provtryckningen var ok så satt jag
och åt frukost bredvid karet i uterummet

gick för att hämta mig en liten kopp java och skulle prexis hälla upp drycken när
det small som fasen i uterummet

en ruta hade helt släppt......125 liter på golvet.....

där slutade mina egenbyggda projekt.....

men men....det var säkert jag med mina klumpiga darrande händer som hade dravlat till det......

.
#23 - 7 november 2011 19:11
hmm ja de låter ju onekligen som något gick galet i limningen eller så, silikonet ska väl vara härdat efter bara några dagar, om man inte har en överdrivet tjock sträng. jäkligt mysko de där tycker jag, att de släpper efter en vecka bara så där huxflux... du hitta inga faktorer runt ikring som kunde bidragit?

detta har jag inte byggt själv, har enbart limmat dit botten och lagt på nya silikonfogar på insidan.
så ja känner mig ganska säker med detta, chansen att botten ska åka ur är ju lika med noll, däremot kan de ju kanske börja läcka i nån limning.

men den som inte chansar vinner inget häller ;)
#24 - 8 november 2011 14:35
då har jag hittat lösningen på bänken, farsan har massa aluminium profiler liggandes, plus alla fästen å skarvar som man behöver för att bygga en bänk/ram i den storlek man behagar :D

så i helgen blir det att konstruera bänken till akvariet.
#25 - 8 november 2011 20:35
najs! bilder är krav! :D
#26 - 9 november 2011 12:28
bilder kommer.

bra å ha en farsa som samlar på sig massa saker när man själv behöver saker :P hehe.
#27 - 11 november 2011 14:24
då var ställningen klar.
kommer att klä in den med skivor på sidorna och 2st skivor framtill som jag kan skjuta isär och öppna så ja kommer åt alla kontakter som ska ligga inne i ställningen.

återstår bara att tvätta ren ställningen också.

[ATTACH=CONFIG]49109[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49110[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49111[/ATTACH]
#28 - 11 november 2011 14:26
det var snabba ryck :D kanon ju! :D

måla kanske med?
#29 - 11 november 2011 14:31
ganska enkelt å sätta ihop det faktiskt, när man har sånna där "kors" som man fäster ihop bitarna med.

mjo funderar om ja skulle målat det, är inte skti vackert med aluminium, isåfall blir det åt vitt eller svart, troligtvis vitt.

btw hannes, hitta en perfekt rot till ditt kommande akvarium idag ute i "förrådet" hos farsan :D
ska se om ja kan ta en bild på den å slänga upp i din tråd :D
#30 - 11 november 2011 14:33
svart röstar jag på. eller ja..det beror ju lite på hur resten av rummet är inrett.

men snälla ja gör det! :D
#31 - 11 november 2011 14:40
såhär ser alltså korsen ut som man använder ifall någon fundera vad jag mena med det.
solid järn som är klädd med plasthölje.

[ATTACH=CONFIG]49112[/ATTACH]
#32 - 11 november 2011 14:41
jo sånna har jag sett :D smidigt som tusan.

ska ju kapa ner min ställning så det blir nog att se sånna live om ett tag :D
#33 - 11 november 2011 14:44
jäkligt smidiga måste ja säga =)

nu ska jag bara köpa nya ställbara fötter också så jag kan få det helt i lod.
#34 - 11 november 2011 14:45
gytt det :D
#35 - 11 november 2011 14:45
glömde ju skriva måtten på ställningen, 50*50*100 :D å sen ett 70cm högt akvarium på det ;)
kan nog bli jäkligt mäktigt.
dock måste ja nog köpa mig en liten stege om ja ska kunna nå ner i akvariet :P
#36 - 11 november 2011 14:47
tips! om du inte vill ha märken i golvet, o fördela trycket bättre. borra upp några "puckar" av snyggt trä, sandpappra o ha under fötterna på ställningen

obs lånad bild från ciklider.se
#37 - 11 november 2011 17:28
tackar för det tippset, hade nån fundering om hur jag skulle göra me det å det där var en fin lösning :)
#38 - 17 november 2011 17:12
sådär ja, nu var färg beställd allafall.
kommer att pröva airbrusha bakgrunden då jag tror det är lättaste sättet att komma åt överallt och få det snyggt.

borde bli målning nästa vecka om färgerna kommer då =)
#39 - 19 november 2011 15:18
köpte belysning idag som jag hoppas ska fungera, 2 paket me dessa http://www.jula.se/halogendownlights-g4-ip21-3-pack-402290
totalt alltså 6st. borde väl räcka?
#40 - 21 november 2011 15:32
jahapp då har färgen kommit och airbrush sprutan är inköpt, så nu äre bara å börja måla =)
#41 - 21 november 2011 18:43
väntar på bilder..*dregel...*
#42 - 21 november 2011 18:54
[QUOTE=hannesc;1556676]väntar på bilder..*dregel...*[/QUOTE]

Behöver inte säga mer Hannes sa det :p
#43 - 21 november 2011 19:24
haha :P bilder kommer, skulle målat idag men saknade en koppling som behövdes mellan kompressorn å airbrush sprutan å när ja såg att ja inte hade den så var klockan för mycke så de va för sent för å handla :/
får se om det blir måla i morron eller onsdag.

lite tipps på hur man ska göra med airbrush vore fint =)
nån speciell teknik etc etc..?

skulle gärna vilja ha en åsikt om belysningen också (se längre bak i tråden)
kommer dom att räcka till?

växter jag planerat att ha är anubis, vallisneria och eventuellt vattenspikblad.
#44 - 21 november 2011 19:49
[QUOTE=MrH;1556693]haha :P bilder kommer, skulle målat idag men saknade en koppling som behövdes mellan kompressorn å airbrush sprutan å när ja såg att ja inte hade den så var klockan för mycke så de va för sent för å handla :/
får se om det blir måla i morron eller onsdag.

lite tipps på hur man ska göra med airbrush vore fint =)
nån speciell teknik etc etc..?

skulle gärna vilja ha en åsikt om belysningen också (se längre bak i tråden)
kommer dom att räcka till?

växter jag planerat att ha är anubis, vallisneria och eventuellt vattenspikblad.[/QUOTE]
Belysningen kan jag svara på mitt såg ut så här med 3st likadana lampor med den skillnaden att jag köpte på ikea [ATTACH=CONFIG]49452[/ATTACH]
#45 - 21 november 2011 19:56
ser ju ut å räcka till allafall =)
#46 - 22 november 2011 20:21
jahapp då var målningen igång, har än sålänge bara lagt en grund, ska trixa me lite konturer skuggor i morron tänkte jag. ser mycke ljusare ut på bild än va de egentligen är.
är inte helt nöjd faktiskt men de kan nog bli bra när de är klart hoppas jag.

körde med en liten airbrush spruta, å de säger jag, ska jag måla med airbrush igen så ska jag köpa en bättre, denna var inge vidare, otät å krånglig att få å fungera, plus att den va i minsta laget så de tog en jäkla tid innan man blev klar :/
nå, tipps å tankar mottages gärna, å som ja skrev, har enbart lagt en grund så de är inte färdigt än.

[ATTACH=CONFIG]49469[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49473[/ATTACH] börjde med att göra en svart ram runt och sedan lägga det gröna.

[ATTACH=CONFIG]49472[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49471[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49470[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49477[/ATTACH] sen vare bara att fortsätta med det bruna.

[ATTACH=CONFIG]49476[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49474[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49475[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49478[/ATTACH]
#47 - 22 november 2011 20:22
ser väl lite si å så ut just nu, ja hoppas ja lyckas få till skuggor å sånt snyggt i morron så de ser lite naturligare ut.

[ATTACH=CONFIG]49481[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49480[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49479[/ATTACH]
#48 - 22 november 2011 20:25
det där blir görbra i slutändan, algerna kommer hjälpa till fint sen också :) snyggt jobbat :D
#49 - 22 november 2011 20:34
tank you =)
#50 - 22 november 2011 20:52
å så en liten sneak peak på mitt kommande badrums projekt.

[ATTACH=CONFIG]49482[/ATTACH]
#51 - 22 november 2011 20:54
:D badrum är faktiskt ett rum jag glömt att man också kan ha akvarium i :)
#52 - 22 november 2011 20:56
=)
#53 - 23 november 2011 16:01
är inte alls helt nöjd :/ men kan inte sätta fingret på vad som är fel... för mycke grönt å för lite brunt?

[ATTACH=CONFIG]49484[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49485[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49486[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49487[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49488[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49489[/ATTACH]
#54 - 23 november 2011 17:10
Well... jag gillar det!
#55 - 23 november 2011 18:16
tjaa lite ljusbrunt här o där kanske? sen med alger på kommer det bli bättre! :D
#56 - 23 november 2011 18:19
[QUOTE=drlavey;1557101]Well... jag gillar det![/QUOTE]

tack.
#57 - 23 november 2011 18:21
[QUOTE=hannesc;1557115]tjaa lite ljusbrunt här o där kanske? sen med alger på kommer det bli bättre! :D[/QUOTE]

mjo, nu ser den lite mörkare ut på bilden än den egentligen är men absolut, måste dit med lite ljusare brunt så att det bruna sticker ut mera.

åter kommer under morron dagen med resultat.
#58 - 23 november 2011 18:39
syrran målade min bakgrund och hon la in lite guld o brunt och det blév skit bra.din bakgrund blev skit snygg
#59 - 23 november 2011 19:16
Överlag tjusigt men jag har lite svårt för det gröna, ser lite ut som artificiell cyano. Kanske hellre något ljusare, typ brungult där? Men det är bara min smak, kör så som du själv gillar det, det är du som ska se karet.
#60 - 23 november 2011 19:23
Har du någon bild eller så där du fått din insperation i från, blir lite lättare att ge kritik då. Som van figurmålare så får jag frågor om hur man skapar liv i det man målar. Mitt råd är lager, på lager. Många tunna lager ger mer livfullt utsende. Sedan så tänk på att träd sällan är helt bruna, finns både vitt, svart, ljusbrunt osv osv. Tycker du har gjort ett bra jobb än så länge men med lite fin fixande så blir den helt perfekt!
#61 - 23 november 2011 19:27
[QUOTE=Moving Waves;1557129]Överlag tjusigt men jag har lite svårt för det gröna, ser lite ut som artificiell cyano. Kanske hellre något ljusare, typ brungult där? Men det är bara min smak, kör så som du själv gillar det, det är du som ska se karet.[/QUOTE]

håller med du, är inte häller riktigt nöjd med det gröna, får se om ja låter det gå över till lite brunare istället.
tack för input =)
#62 - 23 november 2011 19:29
[QUOTE=Stefan_olausson;1557134]Har du någon bild eller så där du fått din insperation i från, blir lite lättare att ge kritik då. Som van figurmålare så får jag frågor om hur man skapar liv i det man målar. Mitt råd är lager, på lager. Många tunna lager ger mer livfullt utsende. Sedan så tänk på att träd sällan är helt bruna, finns både vitt, svart, ljusbrunt osv osv. Tycker du har gjort ett bra jobb än så länge men med lite fin fixande så blir den helt perfekt![/QUOTE]

nja har gjort det helt ur huvet så att säga.
mjo, ska lägga i lite svart å vit å lite mera brunt i stammen, sen måste ja göra nått åt den gröna.. inte alls nöjd med den färgen.. kanske försöka få den lite mera mot mossgrön...
#63 - 23 november 2011 19:34
Har också svårt för det gröna, skulle nog kört som sagt innan något brunt (naturligt).
eller lite ljusare mer naturellt http://www.pwss.se/product.php?productid=2203&cat=1257&page=1

Tycker förövrigt att du har gjort ett grymt jobb:)
#64 - 23 november 2011 19:40
Kaki grönt bör vara ganska likt mossa och alger, om du skall lacka bakgrunden så kan modelfärg vara värt att titta på. Sedan så hade jag nog hittat en bra bild och efterliknat en när det kommer till färgval, svårt att härma naturen på frihand. Jag brukar använda en riktigt mörk grund för att sedan arbeta mig utåt för att sedan avsluta med ljusbrunt eller vitt längst ut på "spetsarna" på saker som barkkanter osv. Men sedan så tar det dock det evigheter om man är överpetig så frågan är ju hur mycket du vill jobba på det. Sedan så kommer växter osv komma i vägen och stjäla fokus i karet så frågan är om du vill att bakgrunden skall ta av det fokuset eller inte?
#65 - 23 november 2011 19:49
[QUOTE=Luddson;1557140]Har också svårt för det gröna, skulle nog kört som sagt innan något brunt (naturligt).
eller lite ljusare mer naturellt http://www.pwss.se/product.php?productid=2203&cat=1257&page=1

Tycker förövrigt att du har gjort ett grymt jobb:)[/QUOTE]

tack för creed å tipps =D
#66 - 23 november 2011 19:52
[QUOTE=Stefan_olausson;1557143]Kaki grönt bör vara ganska likt mossa och alger, om du skall lacka bakgrunden så kan modelfärg vara värt att titta på. Sedan så hade jag nog hittat en bra bild och efterliknat en när det kommer till färgval, svårt att härma naturen på frihand. Jag brukar använda en riktigt mörk grund för att sedan arbeta mig utåt för att sedan avsluta med ljusbrunt eller vitt längst ut på "spetsarna" på saker som barkkanter osv. Men sedan så tar det dock det evigheter om man är överpetig så frågan är ju hur mycket du vill jobba på det. Sedan så kommer växter osv komma i vägen och stjäla fokus i karet så frågan är om du vill att bakgrunden skall ta av det fokuset eller inte?[/QUOTE]

ska lacka me epotex är det tänkt.

nja, alltså ja tänker inte lägga ner hela själ i detta med färgen men lite bättre vill jag få till det =)
och mycke fokus kommer väl kanske å hamna på bakgrunden men de mesta ska väl ligga på fiskarna.
ska mixtra med lite färger i morron å se om ja inte kan få till det lite bättre.

ljusare brunt och mer mossigt grön.. typ...
#67 - 24 november 2011 09:56
hmm snart dax å börja planera fisk kanske...

skalarer deffinitivt i ett sånt här högt kar, men vad ska man ha längs botten? funderar på nån apisto sort, kankse kakadua. skulle de funka ihop?
#68 - 24 november 2011 14:34
ne så här fick det bli, la på lite ljus brun över hela bakgrunden för att stärka det bruna som fanns och för att tona ner den gröna färgen. så nu nöjer jag mig, fortsätter ja pilla mer så kommer ja antagligen å sabba en ganska ok layout.
så nu återstår att lacka och sen prova den i akvariet.

var även å plockade en påse sten idag som ska tvättas osv...

lite funderingar på inredning, har en tanke som ja inte riktigt tänker avslöja än då ja inte vet om det fungerar.

botten material? blästersand i alla ära men ja tror den kommer bli lite för ljus i detta akvarium så det lutar mot rådasand, har en säck ståendes och tycker att den är lite mörkare i färgen, hitta även en påse me någon annan sorts grus/små små små stenar, tror att de kan vara någon form av terrarium grus, tänkte eventuellt prova med den också.

mer då, växter? anubias och vallisneria är klart, men mer? vill inte ha för mycke växter häller.
flytväxter givetvis.

bör ja ha några rötter? eller kan det kanske bli å se konstigt ut mot den stora "roten" med massa små framför?

sten kommer det att bli en del alla fall, lite mindre å någon större.

fisk, som ja skrev tidigare, skalarer och sen är jag väldigt sugen på kakaduor, och kanske ett stim rödmunstetror eller va om nu heter.

nå de va dagens uppdatering.
#69 - 24 november 2011 14:49
är den inte lite för liten för scalarer? de vill ju ha runt 250-275 L kanske spetsnosar funkar

flytväxterna kan du ju salvinia Natans.
#70 - 24 november 2011 14:55
mjo den kan va i minsta laget, tanken är inte att ha många utan att ha ett par bara. då borde de väl funka?

men de är klart, den är fortfarande liten, eller höjden funkar ju yperligt men längden är de ju värre me :/
hmm får ta en funderare på det här..
#71 - 24 november 2011 15:02
mm men scalarer är stimfiskar egentligen. om du itne skaffar dig ett lek-par från början.
#72 - 24 november 2011 15:03
#73 - 24 november 2011 15:09
jo har kikat lite på dom också... hmm..

nått annat tips på fisk som är i liknelse me skalar? alltså som rör sig lite i mellan/ovan skiktet på ett graciöst sätt =)
helst nån amerika fisk då akvariet kommer gå i det temat.

sitter å letar för glatta livet men de är svårt när man inte riktigt vet vad det är för sorts fisk man ska leta efter :/
#74 - 24 november 2011 16:01
Nog fungerar scalarer i en 175L kub, utan tvekan. Du kan ha ett gäng när de är små, sen när några parat ut är det bara göra dig av med resterande.
#75 - 24 november 2011 16:25
[QUOTE=Johanski;1557327]Nog fungerar scalarer i en 175L kub, utan tvekan. Du kan ha ett gäng när de är små, sen när några parat ut är det bara göra dig av med resterande.[/QUOTE]

de va exakt så jag tänkte.
skaffa ett gäng å hoppas på att man får 2st som blir kära å sen göra sig av med resten.
#76 - 24 november 2011 16:26
hur lång tid tar det innan skalarer parar ut?
#77 - 24 november 2011 16:30
mina tog rätt lång tid o de blev rätt stora innan det hände.
#78 - 24 november 2011 16:38
ja de är ju en risk, om man köper typ 5st å dom hinner bli vuxna innan dom parar ut så blir de ju väldigt trångt åt dom å de vill ja absolut inte... hmm man kanske skulle försöka få tag i ett avelspar direkt då?
om ja inte ska satsa på någon annan firre.
#79 - 6 december 2011 13:22
här har det inte hänt mycket, skulle beställa lack men ångrade mig när jag såg vad frakten kostade :/ typ som halva lacken ju. kändes inte riktigt värt det då när man ska ha sån liten mängd.

ska ta mig ner på nån färgaffär och se vad som finns för alternativ till den där epotex lacken.

grubblar över fisk valet också, grymt sugen å ha ett par inkaciklider eller kakaduor, plus ett stim med typ rödmunstetror eller något dylikt, sen letar ja nån fisk som håller sig i mellan/övre skiktet, funderade på skalar men efter övervägande med mig själv så skippar jag det, känns lite i minsta i laget me min kub för det. kanske om ja får tag på ett avelspar och bara har dom.

men tipps på fisk önskas.
#80 - 6 december 2011 13:31
175 literskub funkar bra till ett skalarpar som många redan har sagt.

men jag håller kanske inte till 100% med när andra säger att det tar lång tid innan de parar ut.

här har de alltid parat ut ganska så tidigt, typ vid 6-7 cm i kroppen.

och med normal tillväxt så skulle det nog funka bra med att dratta ner 5-6 st i den kuben.

men var på vakt, när de väl börjar para ut, så kan det gå fort som fasen innan det rasar ihop.

med det menar jag att det kan från en vecka med lugnt och stilla i karet, bli världens slagsmål
nästa vecka, och är man inte på sin vakt och lyfter ut hackkycklingarna, så kan de en dag ligga
på botten / vid ytan och inte göra mycket mer än att försämra vattenkvalitén....

.
#81 - 6 december 2011 13:52
mina tog lätt över 4-månader innan de parade ut. o då var de säkerligen 10-12 cm. så jag hade inte kört på scalarer. men har tyvärr inget bättre alternativ just nu.
#82 - 6 december 2011 15:04
nån gurami kankse? dom är ju ganska ytgående.
problemet är att ja just nu inte har något kar å flytta över skalarerna i, om ja nu skulle köpa en grupp å vänta på att dom parar ut.

så ja lämnar skalar ide´n ett tag så får vi se va som händer.
#83 - 6 december 2011 15:37
gurami är ingen dum ide. jag har ju dvärggurami hemma o de befinner sig i mellan o övre skiktet :P

nått annat kanske skulle kunna vara nån form av goby?
#84 - 6 december 2011 15:37
spinosa ?
#85 - 6 december 2011 17:39
[QUOTE=hannesc;1559717]gurami är ingen dum ide. jag har ju dvärggurami hemma o de befinner sig i mellan o övre skiktet :P

nått annat kanske skulle kunna vara nån form av goby?[/QUOTE]

goby?
kollade på artbeskrivningen men hitta inget direkt intressant, nån speciell du tänkte på?
#86 - 6 december 2011 17:39
[QUOTE=Kensa;1559718]spinosa ?[/QUOTE]

menar du bolivianerna?
dom är najs, men funkar dom ihop med inkacikliderna?
#87 - 6 december 2011 18:13
#88 - 6 december 2011 18:14
jag har empire gobi. lite skygg men hannen är fruktansvärt snygg!
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1516&SOK=1

r
iddargobi är jävligt snygga med
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1393&SOK=1
#89 - 6 december 2011 19:34
[QUOTE=hannesc;1559767]tror han menar multispinosus.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=217&SOK=1[/QUOTE]

den där kändes lite väl stor för mitt akvarium :/

men fin.
#90 - 6 december 2011 19:35
[QUOTE=hannesc;1559768]jag har empire gobi. lite skygg men hannen är fruktansvärt snygg!
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1516&SOK=1

r
iddargobi är jävligt snygga med
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1393&SOK=1[/QUOTE]

aha de va dom du mena, såg mycke trevliga ut faktiskt. men verkar vara botten fiskar? ja söker ju någon som håller till lite högre upp i akvariet.

hur är dina?
#91 - 6 december 2011 20:54
mina håller sig botten o mitten
#92 - 7 december 2011 18:42
inhandlade virke och började göra en ram till belysningen idag. blev perfekt passform på första försöket, hur ofta händer de liksom? :S
ska fortsätta i morron, å försöka ta lite bilder också :P
#93 - 7 december 2011 20:27
gytt :) ja gärna bilder. ska nog bed bygga ramp nån dag till mitt malawi så alla tips o ideer vill jag se :)
#94 - 8 december 2011 07:45
ja är riktigt nöjd med denna måste jag säga. ska fixa upp bilder ikväll, hoppas bara de blir så bra som ja tänkt mig.
#95 - 8 december 2011 17:43
lite bilder på bygget av locket med belysning.

[ATTACH=CONFIG]49853[/ATTACH] köpte golvlist/fog att använda som ram, för att få lite struktur på det hela.

[ATTACH=CONFIG]49852[/ATTACH] lämnade öppet på baksidan för att få en bra luftspallt så det inte blir för varmt för belysningen.

[ATTACH=CONFIG]49854[/ATTACH] satte en list på insidan som kommer att hamna mot akvariet så själva locket vilar på den

[ATTACH=CONFIG]49855[/ATTACH] insidan

[ATTACH=CONFIG]49856[/ATTACH] sen satte jag lister på ovansidan, där ringarna är kommer spottarna att sitta, fast på insidan såklart.

rätt nöjd med bygget måste jag säga, nu ska den bara målas vit så är den klar.
#96 - 8 december 2011 18:42
ser bra ut det där ska du lacka eller måla den sedan??:D
#97 - 8 december 2011 18:51
[QUOTE=gonzo44;1560106]ser bra ut det där ska du lacka eller måla den sedan??:D[/QUOTE]

"rätt nöjd med bygget måste jag säga, nu ska den bara målas vit så är den klar. "

japp :D vit ;)
först nått lager med fuktspärr å sedan vit färg.
#98 - 12 december 2011 08:32
idag blir det måla. bilder kommer ikväll.
#99 - 12 december 2011 12:25
lite bilder på "ljusrampen"

[ATTACH=CONFIG]49917[/ATTACH]
så ser det ut när den sitter på akvariet

[ATTACH=CONFIG]49918[/ATTACH]
uppifrån

[ATTACH=CONFIG]49919[/ATTACH]
inuti, där ser man listen som hela rampen ska "vila" på

[ATTACH=CONFIG]49920[/ATTACH]
å så blev det med lite färg på, riktigt nöjd faktiskt.

[ATTACH=CONFIG]49922[/ATTACH]
inuti.

[ATTACH=CONFIG]49921[/ATTACH]
å så en liten bild på min fina arbetsbänk i farsans garage ;)
ja saknar allafall inte verktyg å arbeta med :P
#100 - 12 december 2011 12:34
looks nice... jag skulle hängt den ovanför kuben sen istället. inga täckglas. mycket snyggare i min värld :D gillar öppna kar!
#101 - 12 december 2011 14:25
[QUOTE=hannesc;1560715]looks nice... jag skulle hängt den ovanför kuben sen istället. inga täckglas. mycket snyggare i min värld :D gillar öppna kar![/QUOTE]

säg till dom 3 mollysarna jag hittade på golvet (lika torra som flingfoder) igårkväll att det är bra med öppna kar......

:D

.
#102 - 12 december 2011 14:39
de mollysarna får skylla sig själva. de har inte fattat grejjen. det har mina fiskar gjort. inga uthoppare här inte.. :P
#103 - 12 december 2011 19:17
[QUOTE=hannesc;1560715]looks nice... jag skulle hängt den ovanför kuben sen istället. inga täckglas. mycket snyggare i min värld :D gillar öppna kar![/QUOTE]

tyvär svårt å hänga den över karet så den får bli å ligga på. tror ändå de kommer se helt oki ut då ja ska klä in ställningen så det liksom matchar med varandra.
#104 - 12 december 2011 19:17
[QUOTE=Kensa;1560723]säg till dom 3 mollysarna jag hittade på golvet (lika torra som flingfoder) igårkväll att det är bra med öppna kar......

:D

.[/QUOTE]

samma här, fast kampfiskar.
så no more öppna kar!!!
#105 - 15 december 2011 16:45
lite bilder på ljusrampen

[ATTACH=CONFIG]49996[/ATTACH]
insidan

[ATTACH=CONFIG]49997[/ATTACH]
baksidan/insida

[ATTACH=CONFIG]49998[/ATTACH]
dom främre 3 spootarna tända

[ATTACH=CONFIG]49999[/ATTACH]
alla 6 tända

[ATTACH=CONFIG]50000[/ATTACH]
vy uppifrån

[ATTACH=CONFIG]50001[/ATTACH]
dom bakre 3 tända

[ATTACH=CONFIG]50002[/ATTACH]
bakre 3

[ATTACH=CONFIG]50003[/ATTACH]
snyggade till kablarna lite också.

vart riktigt bra med ljuset, kommer bli kanon när de är klart tror jag.
tanken är att sätta timer på dom 3/3 så ja kan tända dom i omgångar å simulera morron och kväll typ :P
#106 - 15 december 2011 18:06
jisses va snyggt! fasen det fär gjorde du bra.

pris ungefär för det rampbygget?
#107 - 15 december 2011 18:46
[QUOTE=hannesc;1561495]jisses va snyggt! fasen det fär gjorde du bra.

pris ungefär för det rampbygget?[/QUOTE]

tack tack :D

hmm jadu, måste räkna lite på det...

spotlights 200
virke 69
färg gratis ( pappa hadde massor :D )
skruv gratis (pappa igen)

så totalt får ja de till 269kr :D
#108 - 15 december 2011 20:02
blev kanon ju jag har byggt nästan ligadant till min kub fast täckt uppe och i mdf bra jobbat :)
#109 - 15 december 2011 20:52
[QUOTE=skoda-15;1561515]blev kanon ju jag har byggt nästan ligadant till min kub fast täckt uppe och i mdf bra jobbat :)[/QUOTE]

ja valde att ha öppet upp till pga att spotlightsen blir ganska varma, så då tyckte ja de va säkrare å göra öppet så att det blir bra ventilation osv...
#110 - 15 december 2011 21:03
`spottarna från ikea eller? är det LED eller halogen? tänkte om man vill dimma
#111 - 15 december 2011 22:29
[QUOTE=hannesc;1561527]`spottarna från ikea eller? är det LED eller halogen? tänkte om man vill dimma[/QUOTE]

det är dom här.

http://www.jula.se/halogendownlights-g4-ip21-3-pack-402290
#112 - 15 december 2011 22:54
Nu vill jag inte dissa ditt snygga projekt, men de där spottarna är inte särkskilt effektiva för akvariebruk.
Det är stor risk för algodling med den typen av lyse, var försiktig med ljuset i början och ha lite kortare lystid.
Dessutom har de inte rätt IP-klassning för att användas i det syftet, men det är en helt annan fråga :)
#113 - 16 december 2011 02:04
Alger går att motverka på massa andra sätt än med ljus. Vet att Mats här på forumet har sån typ av spottar till ett kar med diskus. Utan några problem. Sen visst är det itne rätt IP klassning, men av alla mina snart 5 kar så har jag nog bara korrekt klassning på ett av dom. :-)

#114 - 16 december 2011 07:41
[QUOTE=Bobby;1561549]Nu vill jag inte dissa ditt snygga projekt, men de där spottarna är inte särkskilt effektiva för akvariebruk.
Det är stor risk för algodling med den typen av lyse, var försiktig med ljuset i början och ha lite kortare lystid.
Dessutom har de inte rätt IP-klassning för att användas i det syftet, men det är en helt annan fråga :)[/QUOTE]

nej dom har inte rätt IP klassning, men efter att ha rådfrågat med en elektriker och han säger att det går bra så känner ja mig inte speciellt rädd för att de kommer att bli några problem.
sen är det en av anledningarna till att jag byggde rampen som jag gjorde, genom att inte göra en tätsluten låda uppe på så kommer jag inte heller att få en fuktsamling där och på så vis så kommer lamporna att klara sig, å skulle ja märka att de inte funkar så äre ju bara att byta ut dom.

algerna tror jag inte kommer bli några problem.
#115 - 26 december 2011 12:53
sådär ja, pump och doppvärmare är nu beställt.
ska köpa lack i morron och försöka hinna klart med bakgrunden då.
sen äre bara ett par fötter till ställningen å sen äre så gott som klart fört att ställas på plats :D
#116 - 27 december 2011 12:15
första lagret lack är på, nästa lager blir i morron.
#117 - 27 december 2011 12:26
jukonom som jag är (hälften jurist och hälften ekonom) så får jag inte alls ihop
ekonomin i detta.

uträkning ovan anger att spottarna kostade 200 pesos.

om vi börjar med den mindre petitessen så anger jula att dom kostar 199....så 1 kr fel.

men det kan vi nog skita i.

vad som är mer allvarligt är att i rampen så ligger det 6 spottar, men jula anger 199 för 3 spottar.

så uträkningen borde väl isf vara:

Spottar: 2 x 199 = 398 kr
Virke: 69 kr
--------------------------------
Summa: 467 kr

Eller ?

.
#118 - 27 december 2011 12:35
[QUOTE=Kensa;1563549]jukonom som jag är (hälften jurist och hälften ekonom) så får jag inte alls ihop
ekonomin i detta.

uträkning ovan anger att spottarna kostade 200 pesos.

om vi börjar med den mindre petitessen så anger jula att dom kostar 199....så 1 kr fel.

men det kan vi nog skita i.

vad som är mer allvarligt är att i rampen så ligger det 6 spottar, men jula anger 199 för 3 spottar.

så uträkningen borde väl isf vara:

Spottar: 2 x 199 = 398 kr
Virke: 69 kr
--------------------------------
Summa: 467 kr

Eller ?

.[/QUOTE]

du har absolut helt rätt!
men jag vill minnas att när jag köpte dom så låg dom på nått kampanj pris a 99kr/3 pack. har jag för mig allafall, därav totalsumman 199kr mindre.
#119 - 2 januari 2012 13:53
nu händer det grejer, har fixat ställbara fötter, limmat bakgrunden i akvariet, fick hem pump och doppvärmare å slang idag men naturligtvis hade ja beställt fel size på slangen så får returnera å åtgärda det.

så om allt går vägen så ska det provfyllas till helgen, ska bara limma dit stagen upptill också, sen så.
#120 - 2 januari 2012 14:08
gytt! :D
#121 - 2 januari 2012 14:18
[QUOTE=hannesc;1564823]gytt! :D[/QUOTE]

som faen :D
men funderar om ja inte tog i lite väl när ja beställde pump, blev en eheim compact 600... tänkte att bättre me för mycke så kan man ju alltid strypa flåset lite.
så blev de en jäger 75w värmare.
#122 - 4 januari 2012 16:51
snart så jäklar.
bakgrund limmad å sitter som ett smeck, stagen upptill limmades idag, så i morron ska jag ta hem det å provfylla med vatten å låta det stå en vecka eller så för att vara säker på att det verkligen håller tätt.
snart dax å börja planera inredning också, har en påse med sten som ska tvättas allafall :P
#123 - 5 januari 2012 16:35
nu är akvariet hemma och står i badrummet fyllt med vatten, så nu äre bara å hålla sig i fenorna å hoppas på att det håller tätt.
ska få stå minst en vecka så ja vet att det säkert håller.

[ATTACH=CONFIG]50514[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]50522[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]50521[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]50520[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]50519[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]50518[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]50517[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]50516[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]50513[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]50515[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]50523[/ATTACH]

svårt å få nå vettiga bilder i badrummet där allting blir i reflektera i glaset :/ men men en dålig bild är bättre än ingen bild :D
#124 - 8 januari 2012 14:25
nehepp, det sket sig rejält!!! lacken å färgen var ingen bra kombination så lacken har börjat släppa.
bara å riva ur å göra om å göra rätt... typiskt...
#125 - 9 januari 2012 17:47
eftersom det sket sig totalt med bakgrunden så har ja bestämt mig för att göra ett filterhörn med slimline ist. har ju redan pumpen å filtermaterialet så de är bara å köpa en bit slimline å limma dit å sen äre bara å köra igång det.
måste bara riva ur bakgrunden först å skrapa ren rutan, bara hoppas på att det går smärtfritt.

får försöka göra en ny bakgrund vid ett senare tillfälle, då till ett akvarium med lite mera lättjobbad storlek :D
#126 - 9 januari 2012 17:55
men ååh faan va surt...
#127 - 9 januari 2012 17:59
mjo lite... känns lite som bortkastad tid.. men å andra sidan var ja inte helt 100 nöjd så ja gråter inte jätte mycke :P
ska skaffa ett bättre akvarium, typ lågt å långt istället å sen göra om å göra rätt =)

nu blire filterhörn å sen försöka bygga uppåt med hjälp av rötter å lite sånt istället, men de blir nog bra de också =)
#128 - 10 januari 2012 15:33
så där ja, bakgrunden ur plockad å kasserad och rutorna nästan helt renskrapade.

nu äre bara å invänta löning å sedan beställa material för filterhörnet. kommer att beställa denna http://www.pwss.se/product.php?productid=8748&cat=1255&page=1
aquaterras rockwall, tror den blir snyggast att bygga så högt med.

måste även beställa mer filtermaterial, kommer bli ett filterhörn på nästan 45L :D de borde räcka ett tag. (25*25*70) de blir alltså fyrkantigt å inte snett över hörnet. de var tanken först men om jag sätter det så så kommer jag inte kunna komma åt pumpen eller materialet för staget upptill blir ivägen :/ så de får bli fyrkantigt och ganska stort.

funderade på hur ja ska leda bak vattnet, antingen med raster eller med ett bottenfiltergaller så de får gå genom sanden först.
någon som har en tanke om de?
#129 - 17 januari 2012 17:17
blir mer å mer sugen på att försöka mig på det här med Co2 å massa växter, men de känns som ljuset jag har i "locket" inte kommer räcka till.
har kollat lite på lysrörshållare å funderade på att köpa sådana man kan bestämma storleken själv då det max kan vara 48cm eller nått sånt. har kikat lite på lysrör i den storleken å de finns va ja kunde se typ 2 storlekar, 43,8cm och 45cm eller va de nu va.
43,8 är väl juvels knas storlek men det fanns ju en del T5 rör att välja på där. tänkte eventuellt sätta i hållare för 2st lysrör och sedan bara köra på 3st spootlights, det borde väl ge tillräckligt med ljus för bra växtlighet?
nu är frågan vilka lysrör ska man satsa på i den storleken? fanns några olika märken att välja mellan å ja är helt borta när det gäller lysrör. någon som har förslag/tips på det?
#130 - 26 januari 2012 16:54
detta läggs på is nån månad.. råkade komma över ett 400L+ väldigt billigt. så ska försöka göra i ordning det först.
#131 - 30 januari 2012 14:24
eller så gör jag bägge samtidigt :D

limmade tillbaka stage idag, kommer högst troligt att köra med ytterfilter till detta.
#132 - 31 januari 2012 13:11
stagen limmade å nu fylls det med vatten för att stå fullt i 2 veckor för å se så det håller tätt, lika bra å provfylla det medans de ändå står i badrummet:
#133 - 8 februari 2012 07:54
en vecka har gått och inte en droppe läckage. kanoners det tycker jag.
ska å hämta ett ytterfilter till kuben idag så får vi se om ja eventuellt börjar sparka igång den nästa vecka eller i helgen.
måste hitta lite inredning också.

fisk?

tänkte mig nån apisto, pansarmalar, kanske ancistrus, ett stim tetror. hur låter det?
#134 - 8 februari 2012 08:02
va skönt! :D

hur gick det med bakgrund nu igen?

skulle vara najs med ett gäng grenar som hängde ner från ytan ner till botten!
#135 - 8 februari 2012 09:32
bakgrunden är kasserad, de blev bara skit. lacken å färgen släppte.. misstänker att det var färgen som ställde till det. så ja kommer nog köra svart toningsfilm på bakrutorna.

mjoo, ska kika på lite grenar idag, min tanke var ungefär så.. massa rötter på botten å sen lite grenar som hänger ner uppifrån.

ska snart hämta hem filtret å se över det, de är en äldre modell av eheim ytterfilter.
#136 - 8 februari 2012 10:25
[QUOTE=MrH;1573188]en vecka har gått och inte en droppe läckage. kanoners det tycker jag.
ska å hämta ett ytterfilter till kuben idag så får vi se om ja eventuellt börjar sparka igång den nästa vecka eller i helgen.
måste hitta lite inredning också.

fisk?

tänkte mig nån apisto, pansarmalar, kanske ancistrus, ett stim tetror. hur låter det?[/QUOTE]

Ancistrus gillar apistoägg/yngel! Jag plockade bort mina ancistrus, så nu har jag i alla fall några borelliiyngel som överlevt:).

//Inger
#137 - 8 februari 2012 10:53
tanken om det har slagit mig också... min vill ju ha någon algätare... å gärna försöka hålla det inom SA biotop. tips på sådan förutom ancistrus?
#138 - 8 februari 2012 11:06
[QUOTE=MrH;1573204]tanken om det har slagit mig också... min vill ju ha någon algätare... å gärna försöka hålla det inom SA biotop. tips på sådan förutom ancistrus?[/QUOTE]

Posthornssnäcka:).

//Inger
#139 - 8 februari 2012 11:11
haha ja dom har ja gått om i räkkaret :P flera hundra typ.
får plocka nåra bamsingar därifrån.

äppelsnäckor då?
#140 - 8 februari 2012 11:29
[QUOTE=MrH;1573206]haha ja dom har ja gått om i räkkaret :P flera hundra typ.
får plocka nåra bamsingar därifrån.

äppelsnäckor då?[/QUOTE]

Jag har läst, att äppelsnäckor är inga bra algätare - om det stämmer vet jag inte, jag har bara skräpsnäckor, fast just nu ligger dom på plus, eftersom dom käkar algerna som jag har fått på bakgrunden.
Posthorn, tänker jag i alla fall skaffa till karet som snart ska fyllas - synd, att det är så långt till Borlänge:).

//Inger
#141 - 8 februari 2012 15:08
att vi inte pratades vid tidigare, ja passerade ju sundsvall förra veckan och igår :P hade ju kunnat tagit me ett gäng :D
#142 - 8 februari 2012 15:36
jahapp då kommer det lite bilder på pumpen med tillbehör.

det är alltså en gammal eheim modell 1018 som pumpar 228L/h behåller är nog runt 3 liter skulle jag tro. nån som vet hur man räknar ut volymen på en cylinder?

[ATTACH=CONFIG]51233[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51234[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51235[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51236[/ATTACH]
det där gröna filter materialet, är det bra? eller ska man köra på kuber av blå filtermatta istället?

[ATTACH=CONFIG]51237[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51238[/ATTACH]
detta ser ut att vara ciklidgrus eller marmorgrus, är det bra att ha i filtret? höjer eller sänker det PH?

[ATTACH=CONFIG]51239[/ATTACH]
keramiska makaronerna tänkte jag behålla allafall.

tips om hur jag ska fylla det och med vad för filtermaterial jag ska använda uppskattas.
i vilken ordning ska det ligga? vattnet kommer in från botten. så finns det ett galler som står på små ben på botten.
#143 - 8 februari 2012 15:40
http://bit.ly/wtN3MC

jag skulle skippa kuber o istället klippa till runfa mattor av filtermatta som passar i behållaren. sen varva med tex biobollar o lite så
#144 - 8 februari 2012 15:42
ha gallret i botten ståendes på benen. sen tex filtermatta, makaroner, filtermatta, biobollar,filtermatta sen ska det finnas ett sånt galler till som du ska ha med fötterna upp.för att inte filtermatta ska sugas in o fastna i impellern. fast det kanske är den där vita ringen istället
#145 - 8 februari 2012 15:48
[QUOTE=hannesc;1573241]http://bit.ly/wtN3MC

jag skulle skippa kuber o istället klippa till runfa mattor av filtermatta som passar i behållaren. sen varva med tex biobollar o lite så[/QUOTE]

haha tack för googlingen :P
#146 - 8 februari 2012 15:50
vassego :P

haha man får inte ställa sånna frågor innan man googlat :P
#147 - 8 februari 2012 15:51
[QUOTE=hannesc;1573243]ha gallret i botten ståendes på benen. sen tex filtermatta, makaroner, filtermatta, biobollar,filtermatta sen ska det finnas ett sånt galler till som du ska ha med fötterna upp.för att inte filtermatta ska sugas in o fastna i impellern. fast det kanske är den där vita ringen istället[/QUOTE]

detta är ju en pump med så kallat självtryck, de vill säga att pumpen suger inte vattnet utan pumpar bara ut det tack vare tryckkraften som blir från att vattnet rinner ur akvariet och in i pumpen.
så impellern kommer ju inte i närheten av filtermaterialet, finns bara ett litet hål i locket. men det vita gallret ska nog vara överst som du säger så att inte någon matta täpper till hålet.

men fyller biobollar någon funktion i ytterfilter? dom funkar väl bäst i droppfilter?

det där gruset då? ska ja skippa det helt?
#148 - 8 februari 2012 15:53
lite mer än 4 liter filterbehållare, de borde väll räcka till kuben som är på 175l?
#149 - 8 februari 2012 16:34
[QUOTE=MrH;1573247]detta är ju en pump med så kallat självtryck, de vill säga att pumpen suger inte vattnet utan pumpar bara ut det tack vare tryckkraften som blir från att vattnet rinner ur akvariet och in i pumpen.
så impellern kommer ju inte i närheten av filtermaterialet, finns bara ett litet hål i locket. men det vita gallret ska nog vara överst som du säger så att inte någon matta täpper till hålet.

men fyller biobollar någon funktion i ytterfilter? dom funkar väl bäst i droppfilter?

det där gruset då? ska ja skippa det helt?[/QUOTE]

så funkar ju typ all yterfilter. pumparn suger verkligen inte mycket utan det är häverten som får vatten till impellern.

jag har biobollar i mina ytterfilter. funkar bra. visst de funkar säkert bättre till droppfilter eller öppna filter., men de gör säkerligen nytta i ett ytterfilter med.

a gruset hade jag skippat.

ja det räcker säkert. om inte annat så kommer du ju märka det efter ett tag :P
#150 - 8 februari 2012 16:50
[QUOTE=hannesc;1573263]så funkar ju typ all yterfilter. pumparn suger verkligen inte mycket utan det är häverten som får vatten till impellern.

jag har biobollar i mina ytterfilter. funkar bra. visst de funkar säkert bättre till droppfilter eller öppna filter., men de gör säkerligen nytta i ett ytterfilter med.

a gruset hade jag skippat.

ja det räcker säkert. om inte annat så kommer du ju märka det efter ett tag :P[/QUOTE]

mjo precis, ytterfilter har ju den effekten :)

aha då blire å beställa filtermatta å biobollar. något märke och storlek att rekommendera? såg att de fanns lite olika.
ja tänker mig dessa kanske http://www.pwss.se/product.php?productid=14332&cat=0&page=1
eller ska man ha dessa? http://www.pwss.se/product.php?productid=4254&cat=0&page=1

aldrig använt mig av biobollar så har inte en susning om vad som är bra och lämpligt.
#151 - 8 februari 2012 18:48
skulle nog ta de från tetratec. de är lite mindre så du får plats med fler i filtret.
#152 - 8 februari 2012 19:02
[QUOTE=hannesc;1573284]skulle nog ta de från tetratec. de är lite mindre så du får plats med fler i filtret.[/QUOTE]

då tänkte ja på samma vis som du, fast de känns lite onödigt å beställa när ja har en jäkla massa filterkuber.. är det väldigt mycke sämre å köra med sådana?
#153 - 8 februari 2012 19:15
ne visst ,men det är alltid bra med olika typer av filtermedia för att få både mekanisk och biologisk rening
#154 - 8 februari 2012 19:23
[QUOTE=hannesc;1573293]ne visst ,men det är alltid bra med olika typer av filtermedia för att få både mekanisk och biologisk rening[/QUOTE]

hmm, så här tänker jag, golvgallret-filtermatta-makaroner-filtermatta-biobollar och kuber-filtermatta-locket.

rätt/fel? tycker att man borde få en helt oki filtrering på så vis.
#155 - 8 februari 2012 19:27
låter bra tycker jag :D
#156 - 8 februari 2012 19:33
great :D då blire å lägga en beställning hos pwss i morron å tvätta lite makaroner, undrars om ska koka dom för å få dom rena ;) hehe...

ska börja göra rent inredningen också, har en hel påse me sten som ska tvättas lite, å så blire å kapa till grenar som just nu ligger i en stor hög framför elementet :P
#157 - 8 februari 2012 19:38
gör det. kan ju inte skada liksom :P

gott att du har o göra. jag väntar på mitt glas nu. förmodligen börjas det byggas på sönda :D
#158 - 8 februari 2012 19:43
man lär ju passa på medans man är mellan 2 jobb :P annars hinner man ju aldrig greja ju.
har ett feting ytterfilter här hemma som också ska fixas, 23Liters behållare ;) hehe.
#159 - 8 februari 2012 19:46
just ja, köpte toningsfilm idag också, ska sätta på 2 sidor då akvariet ska stå i ett hörn.
#160 - 8 februari 2012 19:49
inget litet filter det :P

aa det blir snyggt. satte det på en polares kar. blev kanon!
#161 - 8 februari 2012 21:19
[QUOTE=hannesc;1573308]inget litet filter det :P

aa det blir snyggt. satte det på en polares kar. blev kanon![/QUOTE]

ne de är ganska maffigt, det är ett äldre eheim filter med en pump som kör runt 720L/h
ska bli kul å dra igång den så småningom.
#162 - 8 februari 2012 21:20
[attach=config]51246[/attach]

:d
#163 - 9 februari 2012 07:31
då var order lagt på lite filtermaterial å annat roligt :D

idag blire koka makaroner å tvätta sten å kanske klippa till några grenar...
#164 - 9 februari 2012 07:56
jiiiises..det är ju som ett utdött fx5!

haha dock jäkligt lågt flöde för att vara så stort. du kan inte sätta på en nyare pumpskalle på säg 2000L/h ?
vad är det för slangdimension till det?
#165 - 9 februari 2012 08:03
har fundering på att byta pumpen till en något kraftigare, det är ju ett riktigt gammalt filter och pump detta. men pumpen fungerar :D
haha jadu, slangdimensionen är typ modell skitstor :P
insuget är en 25mm koppling men utblåset är en en vanlig 12/16 anslutning.

[ATTACH=CONFIG]51253[/ATTACH]
så ser pumpen ut, utblåset är det som står rakt upp under sladden till höger, röret som pekar rakt ut är där man drar slangen från å ner i behållaren.
någon ide om vart man kan beställa sådana här pumpar? finns de på pwss?

[ATTACH=CONFIG]51254[/ATTACH]
här ser du insuget till vänster och en kran för tömning till höger.
#166 - 9 februari 2012 08:05
de är väl samma filtervolym som en Fx5, räknade det till 23Liter.
#167 - 9 februari 2012 08:36
Du skulle nog kunna ha tex en sån här
http://www.pwss.se/product.php?productid=1910&cat=288&page=1

(jag kommer ha två sånna till mitt 408L kar.)

eller en sånhär.
http://www.pwss.se/product.php?productid=1909&cat=288&page=1
#168 - 9 februari 2012 11:26
jupp någon av dom blir det.

men nu blir de å beställa ett nytt ytterfilter till kuben, fick ingen fart på det här jag hade. alla lager va helt slut :P
men men, de va mer eller mindre gratis så de gjorde ju inte så mycke, går ju att använda behållaren plus att ja fick me massa filtermaterial i priset också :)

blir att beställa denna http://www.pwss.se/product.php?productid=511&cat=304&page=1
ja gillar dom gamla klassiska eheim filtren bäst :)
#169 - 9 februari 2012 12:00
jag har med ett 2213! de är kanon!

men!

köp med dig två sånna här.
http://www.pwss.se/product.php?productid=568&cat=1567&page=1

tror inte det förljer med nämligen. o det är fan helvette att göra rent filtret annars!
#170 - 9 februari 2012 12:08
men så ofta behöver men väl inte göre rent filtret så att de liksom bli jobbigt å ta bort slangar å grejer?
de är klart, går det att göra smidigare så är de ju klart man utnyttjar det :D
#171 - 9 februari 2012 12:10
ne men nån gång vill du det, o då är det fan ett helvette. särskilit om du har filtret i ett skåp typ. o måste lossa slangarna. då kommer du ha bra med vatten från olika ställen :P
#172 - 9 februari 2012 12:17
haha jo de är sant :D
har lagt beställning nu allafall, filtret å biobollar :)

vad är det som följer med i paketet? såg inte riktigt på bilden, de va väl ett insugsrör å vare ett strilrör me också?
#173 - 9 februari 2012 12:27
aa det brukar det vara med.
#174 - 9 februari 2012 13:05
i brist på annat å göra så slänger ja upp lite bilder...

[ATTACH=CONFIG]51257[/ATTACH]
makaroner och sen tror jag det är eheim substrat?! nå de får hänga me i filtret, verkar inte vara speciellt gammalt.

[ATTACH=CONFIG]51258[/ATTACH]
tvätta sten

[ATTACH=CONFIG]51259[/ATTACH]
koka sten

[ATTACH=CONFIG]51260[/ATTACH]
här ska han stå sen när de är klart

[ATTACH=CONFIG]51261[/ATTACH]
provkör en gammal pump nu å den funka kanon.

[ATTACH=CONFIG]51262[/ATTACH]
blötlägger rötter.
#175 - 9 februari 2012 13:28
najs! :D
#176 - 9 februari 2012 14:00
tänkte försöka sätta fast toningsfilmen senare ikväll. sen ska ja lyfta det på plats så kan man börja inreda lite smått :)
filtret kommer ju inte förens nästa vecka så ja har några dagar på mig å prova olika inredningar :)
#177 - 9 februari 2012 14:01
bra det. man ska skynda långsamt! :D
#178 - 9 februari 2012 14:04
hehe ;) ja precis.

ska se om ja kan få till de me grenarna på någe snyggt vis.

jag har främst grenar från äppelträd, det funkar va?
#179 - 9 februari 2012 14:09
antar det
#180 - 9 februari 2012 17:54
[ATTACH=CONFIG]51265[/ATTACH]

nu är det på plats :D
#181 - 9 februari 2012 20:02
tycker aluminium ställningen känns fruktansvärt vinglig. men den kanske "sätter" sig när man fyller på med vatten.

hmmm, får bli en sväng till jula i morron, hade slut på sand såg ja nu :P

tar tacksamt emot tips för inredningen... hur ska jag placera sakerna?

det ja ska använda är rötter/stubbar, sådana mörka man kan köpa i djuraffären, stenar i olika storlekar å lite grenar.
hur ska man tänka?

det ska för övrigt gå apisto i detta kar, är tanken allafall.
#182 - 10 februari 2012 10:17
ursäkta för dom skitkassa bilderna men har inte så mycke mer kamera å använda än den i mobilen :/ (note to my self, köp en digitalkamera)

har gjort en första basic inredning, åsikter mottages tacksamt!
ån så länge är det bara rötter å grenar, ska i med stenar å lite mera löv så småningom.

[ATTACH=CONFIG]51267[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51268[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51269[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51270[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51271[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51272[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51273[/ATTACH]
#183 - 10 februari 2012 11:32
kom på att ja skulle ju sätta dit en solfilm också. så nu är den på plats.

[ATTACH=CONFIG]51274[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51275[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51276[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51277[/ATTACH]
#184 - 10 februari 2012 11:33
blev ju riktigt jävla bra! :D
#185 - 10 februari 2012 11:40
mjo, men de va fan inte lätt å fästa solfilmen, fassna ju fan överallt innan ja fick den på plats :P hade nog vart lättare om man var 2 :D

nu blir å prova olika möbleringar innan ja bestämmer mig.
tänkte köra ganska snålt med växter, lite vallis å nåra anubias å flytväxter.
ska i med lite sten också men den tar jag sist.
#186 - 10 februari 2012 11:41
aa man bör nästan vara två ja. :P

låter bra detta. men ska du bara köra apisto. de håller sig bara runt botten ju. flaggciklid kanske?
#187 - 10 februari 2012 11:43
glömm flaggcikliden.

men spetsnosar hade ju funkat!

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1308&SOK=1
#188 - 10 februari 2012 11:44
apisto blir väl allafall huvudfisken, sen tänkte ja faktiskt ha ett stim neoner =) tror dom kommer göra sig fint i det här.

flaggciklid är fin men blir dom inte lite stora?
fjärillar då?
#189 - 10 februari 2012 11:49
hmm

är inte neoner lite tråkigt? :/ lite för vanligt?
vinkeltetror kanske?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=482&SOK=1

eller koppartetror? ( dålig bild här, de är verkligen mycket mer kopparfärgade med vita fenspetsar!)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=434&SOK=1

fjärilar håller sig med runt botten.
#190 - 10 februari 2012 11:52
jo dom är ju vanliga, men ja tänker så här, dom är så vanliga att folk inte skaffar dom för att dom är så vanliga så om man ska börja undersöka så är det nog inte så många som har dom nu för tiden för att dom är så vanliga så alltså blir dom ovanliga om ja skaffar dom :D sen tror ja att deras färger kommer göra sig jäkligt snyggt mot den svart bakgrunden å så.

men inget bestämt än så ja är öppen för förslag.

tänkte köpa växter i början på nästa vecka å sedan fylla upp det :)
#191 - 10 februari 2012 11:55
neoner är vansinnigt vackra, det man stör sig på dom är just det att "alla" har dom.

lite dussinvara, lite sossecontainer typ 240 på 70-talet och 740 på 80-talet.

fast är inte kardinalerna vackrare om man e ute efter neonblå ihop med rött ?

.
#192 - 10 februari 2012 12:01
kardinaler är absolut snygga, ser ju snarlika ut.
men som sagt, inget bestämt än så vi får se vad det blir.
men den tetran jag väljer är tänkt att gå som pilotfisk å köra in burken så de är ju bra om de är en tålig man väljer.
#193 - 10 februari 2012 12:02
håller med dig kensa om att kardinalerna är snyggare om man nu måste ha blått/rött.
#194 - 10 februari 2012 12:05
annars fantomtetra eller svart neon, svart mot svart blir nog jäkligt läckert de också ;)
#195 - 10 februari 2012 12:07
röstar fortfarande på vinkeltetrorna
#196 - 10 februari 2012 12:08
Halloj Mr. H!:)
Karet ser riktigt sönt ut nu!
Ett litet tips när du monterar den "slutgiltiga" inredningsvarianten är; Var inte rädd för att sänka rötter (de på botten) och stenar en bit ner i sanden, då ser det fint ingånget och ganska "naturligt" ut. Det kan lätt bli att stenar och rötter ser "ditlagda" ut annars. Men, det här har du såklart koll på!
Det skall bli jättespännande och intressant att följa utvecklingen!
:)
#197 - 10 februari 2012 12:10
bild lånad från ADG!

vinkeltetra längst upp
#198 - 10 februari 2012 12:21
[QUOTE=Mats Bryzell;1573540]Halloj Mr. H!:)
Karet ser riktigt sönt ut nu!
Ett litet tips när du monterar den "slutgiltiga" inredningsvarianten är; Var inte rädd för att sänka rötter (de på botten) och stenar en bit ner i sanden, då ser det fint ingånget och ganska "naturligt" ut. Det kan lätt bli att stenar och rötter ser "ditlagda" ut annars. Men, det här har du såklart koll på!
Det skall bli jättespännande och intressant att följa utvecklingen!
:)[/QUOTE]

tackar för komplimang och tips. absolut ska rötter sänkas ner lite i sanden, men då ja ska ta ur dom å fästa anubias på dom så är dom än så länge bara dit lagda.
nu ska ska det få stå tills i morron så ja kan begrunda inredningen ordentligt.
#199 - 10 februari 2012 12:22
[QUOTE=hannesc;1573541]bild lånad från ADG!

vinkeltetra längst upp[/QUOTE]

oki hannes, ja ger mig, dom där var ju jäkligt snygga när man såg dom så där i ett stim.

blir att koll på affären om dom kan plocka hem dom.
#200 - 10 februari 2012 12:27
Ah, det låter gôtt!:)
Det får mig att tänka på när jag inredde 70-kuben och höll på att lägga rötter, lyfta ur dom, binda anubias och javaormbunkar, lägga i, lyfta ur, lägga i... o.s.v.
Men, processen är förjädra kul!
#201 - 10 februari 2012 12:44
ja precis, de är ju nu det roliga är :D

å där fick man lite inspiration till växtplaceringen också, tackar för det :D
#202 - 10 februari 2012 12:51
[QUOTE=MrH;1573554]ja precis, de är ju nu det roliga är :D

å där fick man lite inspiration till växtplaceringen också, tackar för det :D[/QUOTE]

Visst, det är bara att ösa på! Jag använde tunn grön nylontråd och arbetade med att bunta ihop, eller rättare sagt, placera växterna omlott och bredvid varandra på rötterna - en planta i taget. Det var ett jävla knåpande, men som sagt, riktigt kul!
Här är en liten film på hur det blev - kanske kan du se något där som du gillar.

" target="_blank">
#203 - 10 februari 2012 12:54
det där är så jäkla vackert att man skäms lite..
#204 - 10 februari 2012 12:57
[QUOTE=hannesc;1573564]det där är så jäkla vackert att man skäms lite..[/QUOTE]

Ånä, inte skämmas! Din kub är ju hur jädra snygg som helst ju!:)
#205 - 10 februari 2012 13:06
hmm. mjo kanske. men det har gått ner sig som fan nu. grenmalar som käkat upp mina vallisar. så de får nog gå över till mitt nya kar sen.
#206 - 10 februari 2012 13:09
[QUOTE=hannesc;1573566]hmm. mjo kanske. men det har gått ner sig som fan nu. grenmalar som käkat upp mina vallisar. så de får nog gå över till mitt nya kar sen.[/QUOTE]

Ja, så är det ju - våra kar är i ständig förändring och man får pilla med dom kontinuerligt.
Jag har huvudet fullt med planer för 960-baljan, och de planerna ändras varje minut.
#207 - 10 februari 2012 13:11
haha aa så är det verkligen. visa ord!
#208 - 10 februari 2012 13:11
[QUOTE=Mats Bryzell;1573567]Jag har huvudet fullt med planer för 960-baljan[/QUOTE]

har du begränsat dig till åtminstone vilken världsdel ?

.
#209 - 10 februari 2012 13:22
[QUOTE=Kensa;1573569]har du begränsat dig till åtminstone vilken världsdel ?
[/QUOTE]
Ja, som det ser ut nu (i skallen) kan det bli ganska "glest" inrett med hyfsat öppen sandbotten och lodräta rot- och grendetaljer.
Jag är våldsamt sugen på en grupp - runt 12-15 st. Altum. SA med andra ord.
Detta tar jag i stugtråden när det är dags - vill inte störa allt för mycket i denna tråd.:)
#210 - 10 februari 2012 13:23
[QUOTE=hannesc;1573564]det där är så jäkla vackert att man skäms lite..[/QUOTE]

kan bara instämma :D
#211 - 10 februari 2012 13:24
[QUOTE=Mats Bryzell;1573570]Ja, som det ser ut nu (i skallen) kan det bli ganska "glest" inrett med hyfsat öppen sandbotten och lodräta rot- och grendetaljer.
Jag är våldsamt sugen på en grupp - runt 12-15 st. Altum. SA med andra ord.
Detta tar jag i stugtråden när det är dags - vill inte störa allt för mycket i denna tråd.:)[/QUOTE]

ingen fara =)
#212 - 10 februari 2012 13:28
[QUOTE=MrH;1573572]ingen fara =)[/QUOTE]

OK, det är lätt hänt att inläggen skenar iväg!
Det skall iallafall bli jädrans kul att få se hur du donar med din kub!
70-kuben är ju på 343-liter så där fick det plats en hel del.
#213 - 10 februari 2012 14:28
mjo, de är lite synd att denna "bara" är 175L :D
fast å andra sidan har ja ju en 400+ balja som står tom å väntar på sin tur ;)
#214 - 10 februari 2012 14:37
[QUOTE=MrH;1573585]mjo, de är lite synd att denna "bara" är 175L :D
fast å andra sidan har ja ju en 400+ balja som står tom å väntar på sin tur ;)[/QUOTE]

175 liter är inte så "bara"! Där kommer du att kunna inreda riktigt läckert!:)
#215 - 11 februari 2012 08:16
jaha å där hitta ja drömfisken... http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1642

jäklar va snygg den är.

nån som vet hurvida den är svår att få tag på?
#216 - 11 februari 2012 08:19
[QUOTE=Mats Bryzell;1573590]175 liter är inte så "bara"! Där kommer du att kunna inreda riktigt läckert!:)[/QUOTE]

ja, ska bli kul å börja med något så stort så man får lite yta å arbeta på, smider för fullt i huvet hur de ska se ut :D
var ju inne lite på att försöka med diskus, men sneglar även på skalarer. men men de är ett senare kapitel, nu äre kuben som ska igång.

tänkte beställa växter från tyskland, någon som gjort det å vet om det funkar bra? just nu kommer ja inte ihåg va sidan hette men får kika upp de när ja är hemma igen.
#217 - 11 februari 2012 08:46
[QUOTE=Mats Bryzell;1573563]Visst, det är bara att ösa på! Jag använde tunn grön nylontråd och arbetade med att bunta ihop, eller rättare sagt, placera växterna omlott och bredvid varandra på rötterna - en planta i taget. Det var ett jävla knåpande, men som sagt, riktigt kul!
Här är en liten film på hur det blev - kanske kan du se något där som du gillar.

" target="_blank">
[/QUOTE]

Attans attan, detta har jag missat - både bilder och film...så himla fint Mats:).

//Inger
#218 - 11 februari 2012 11:40
såg palettciklider på DM nyss, kanske man skulle satsa på dom ist för apisto, dom var ju för jäkla snygga.
#219 - 11 februari 2012 12:44
jahapp, då har ja beställt lite växter från tyskland, får väl se när dom dyker upp.
blev ett gäng anubias, javaormbunke å vallis.
#220 - 11 februari 2012 13:46
testade lite med belysningen på plats, kör med 4 spottar nu (har totalt 6st) men funderar på att gå ner till 3st, tycker det är för ljust.
men jag får kolla mer sen när ja fått i vattnet så ser man ju bättre.

[ATTACH=CONFIG]51285[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51286[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51287[/ATTACH]
#221 - 11 februari 2012 19:09
snyggt:D
#222 - 11 februari 2012 22:11
[QUOTE=skoda-15;1573782]snyggt:D[/QUOTE]

tack. fast de är inte klart än på ett tag :p
#223 - 11 februari 2012 22:47
[QUOTE=Mats Bryzell;1573547]Ah, det låter gôtt!:)
Det får mig att tänka på när jag inredde 70-kuben och höll på att lägga rötter, lyfta ur dom, binda anubias och javaormbunkar, lägga i, lyfta ur, lägga i... o.s.v.
Men, processen är förjädra kul![/QUOTE]

Det här är löjligt snyggt! Jag får nog helt enkelt vädra plånboken lite...

Vad är det för belysning? Vad gödde du med?
#224 - 12 februari 2012 08:06
[QUOTE=Mathias Nilsson;1573807]Det här är löjligt snyggt! Jag får nog helt enkelt vädra plånboken lite...

Vad är det för belysning? Vad gödde du med?[/QUOTE]

ja precis, vad hade du för belysning till din 70kub och gödde du med något? :D funderar hur många spotar jag ska ha igång i min kub.
#225 - 12 februari 2012 10:07
[QUOTE=Mathias Nilsson;1573807]Det här är löjligt snyggt! Jag får nog helt enkelt vädra plånboken lite...

Vad är det för belysning? Vad gödde du med?[/QUOTE]

[QUOTE=MrH;1573829]ja precis, vad hade du för belysning till din 70kub och gödde du med något? :D funderar hur många spotar jag ska ha igång i min kub.[/QUOTE]

4 stycken Aquarelle-rör, ingen gödning what so ever, eller några andra tillsatta ämnen. Växterna är bara Anubias av några olika varianter, och Windelöv javaormbunkar. Dessa behöver bara få sättas fast och sedan få vara helt ifred så kommer de igång även med sparsamt ljus.
Jag har märkt (av bitter erfarenhet) att ju mer man pillar och flyttar på Anubias och javaormbunkar, desto svårare får de att ta sig och växa till - det verkar som att det bästa är att bara låta dom vara still så fixar det sig.
#226 - 12 februari 2012 14:04
låter gött, ska köra med 3 eller 6 spotar i denna kub som belysning, får se hur mycke som behövs, de sitter allafall redan i locket kopplade 3/3 så ja kan reglera ljuset någorlunda.

sen kommer de vara mest anubias i detta kar, någon vallis å nån javaormbunke å thats it.
#227 - 12 februari 2012 17:40
hmm, hittade en intressant sida med mycket intressanta prylar till bra priser.

http://www.submarin.se/
tycker dock de är underligt att jag inte hittat den förut, trodde ja hade sökt igenom hela nätet efter sådana sidor.
någon som handlat därifrån?
#228 - 13 februari 2012 12:43
jag blir lika imponerad av PWSS snabba leveranser varge gång ja beställer :D

nu monterar jag ytterfilter, så nu äre bara å invänta växterna å sen fylla upp det.
#229 - 13 februari 2012 12:50
woho! :D
#230 - 13 februari 2012 12:55
du hannes, den där dubbel kranen, den ska sitta nånstans på insugsslangen va? fick totalt hjärnsläpp nu om var tusan den ska sitta :D
#231 - 13 februari 2012 12:59
du ska ha två kranar. en för insuget o en för utblåset. köpte du bara en?!
#232 - 13 februari 2012 13:01
men ja har du bara en så sätt den på insuget. så får du ta ur utblåset ur karet när du ska rengöra så du uinte får hävert.
#233 - 13 februari 2012 13:07
ja köpte bara en, ja trodde de va 2 i förpackningen :p hehe. men då sätter ja den på insuget så får ja helt enkelt plocka ur utblåset. inte så himla jobbigt :)
#234 - 13 februari 2012 13:10
eller köpa en till. du lär ju få hem den innan det är dags att sätta igång karet :)
#235 - 13 februari 2012 13:13
ska kola på DM, har för mig ja såg sådana sist ja va där så slipper ja beställa :)

nu blire å inreda me lite sten å sånt :D
#236 - 13 februari 2012 13:45
hur lång tid brukar de ta å få växterna från tyskland?
#237 - 13 februari 2012 17:18
jahapp, bilder som är ett krav.

pumpen kom idag, kanoners!
fick justera rampen lite så slangarna kom igenom, men en hålsåg fixade den saken :D
riktigt nöjd med val av pump måste jag säga, liten smidig å stabil.

sen tänkte ja ju inte fylla upp det än men sen låg de ju massa löv i burken så ja tänkte att aj fyller upp det så löven hinner sjunka ner tills nästa vecka :D

var jäkligt nervöst å fylla, knaka ganska mycke i ställningen när den "satte" sig. men de gick bra så inatt kommer ja förhoppningsvis inte vakna av minsta lilla ljud.

har lagt i lite sten nu, mest en grogrund bara, ska i med mera sen när alla växter är på plats å så.

[ATTACH=CONFIG]51329[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51330[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51331[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51332[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51333[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51334[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51335[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51336[/ATTACH]
#238 - 13 februari 2012 17:28
ser ju helt sjukt bra ut! :D perfekt där med ventilen. köp gärna hem en till o sätt på på utblåser. du kommer tacka dig själv när du väl ska rengöra filtret :)
#239 - 13 februari 2012 17:29
du får inte upp vattenytan lite längre?
#240 - 13 februari 2012 17:48
tack tack :D kommer nog bli kanoners när de väl är klart, bara hoppas ja får växterna denna vecka.

mjo,. blir nog å investera en till ventil :)

jo, vattenytan ska upp, men ja lär tömma ur hälften av vattnet sen när växterna ska i allafall så ja fyller upp ordentligt då, nu lät ja den va lite lägre också för att utblåset skulle röra om löven lite mera så dom sjunker :D
#241 - 13 februari 2012 19:40
gott jobbat, spänande.. såg du filmen hannes la in på min tråd om skarvlimmning??
#242 - 13 februari 2012 20:23
jupp har sett den :)
kommer nog ordna sig med det när det blir dax men nu är de kuben som ska bli klar :D
väntar bara på växterna.
#243 - 13 februari 2012 21:29
nu vare det här med fisk då.
ska beställa skivtetror i morron så jag får dom nästa vecka, tänkte att dom skulle få bli pilotfiskar.
sen tänkte jag även införskaffa några pansarmalar, tycker dom är lite intressant.

så här tänkte jag starta akavriet.
10 skivtetror
4-5 pansarmalar

känns de som en ok inkörningskvot?

kommer pansarmalarna att funka med apisto sen?
#244 - 13 februari 2012 21:37
låter väl trevligt. frågan är om du inte ska vänta med corrysarna. 15 fiskar är rätt mycket på en gång. även fast de är små.

ja corry funkar med apisto sen
#245 - 13 februari 2012 21:38
mjo ja tänkte lite i dom banorna jag med, så därför frågade ja experterna :D

då blir vinkeltetror att starta med, sen corry och sen apisto :)
#246 - 14 februari 2012 13:33
phuuu, de är fasen drygt å plantera på botten i ett 70cm högt akvarium :D
men nu sitter de allafall ett gäng dvärgvallis där, sen äre bara å invänta resten av växterna från tyskland.

för övrigt så är ju sjukt nöjd med val av filter, helt perfekt cirkulation på ytan med den storleken på pump.
#247 - 14 februari 2012 13:36
jotack! jag vet precis hur det är! man kan inte ens ha en tisha på sig:P
#248 - 14 februari 2012 13:48
haha ne :P fick kavla upp ärmarna ordentligt :D
men ja har en "pincett" som ja använder som är ganska lång så de gick rätt bra, men drygt ändå.

kommer bilder in a sec.
#249 - 14 februari 2012 13:50
syns inge vidare, ska låna hem en bättre kamera sen när det är helt klart.

[ATTACH=CONFIG]51357[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51358[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51359[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51360[/ATTACH]
#250 - 14 februari 2012 14:00
ja vad är det för kass mobil du har!? jag tar bara bilder min min mobil. innan var det nokia n8 , nu är det samsung galaxy s 2.
#251 - 14 februari 2012 15:04
min mobil kosta 300kr ny! å den duger å ringa med å de är allt ja gör med den :D
avskyr sådana där jäkla petmobiler å allt va de heter.
#252 - 14 februari 2012 15:24
haha okej. aa jaggör typ allt annat än ringer. ( klart jag ringer med) jag gillar att ha allt i en pryl. inte olika saker för olika grejjer. snart kommer det ju att du kan betala med mobilen. bara svepa med den över sensor så har du betalat. huuuuuur smidigt som helst!
#253 - 14 februari 2012 15:49
alltså sådana där mobiler hade vart helt oki om dom inte hade lika lång batteritid som en dagsländas livstid....
orka ladda varge dag, eller flera gånger på en dag ifall du nån gång ringer extra mycket.
#254 - 14 februari 2012 15:57
Ja batteritiden är den största svagheten. Min räcker i ungefär 2 dagar när jag jobbar o ungefär 1 dag en ledig dag. Men jag laddar varje natt så det är inte så jobbigt. Eller så är den ihopkopplad med datorn i då laddar den ju med.

#255 - 14 februari 2012 16:32
föredrar dom gamla vanliga knapptelefonerna :D
#256 - 14 februari 2012 16:44
haha aa gör du det.
#257 - 15 februari 2012 18:37
HJÄLP!!!!
såg detta nyss, de är mellan sidoglaset å bottenrutan. bör ja vara orolig att de kommer å börja läcka där?
ser att de saknas silikon där eller har släppt, sen äre massa luftbubblor där å man kan se dom röra på sig.

[ATTACH=CONFIG]51397[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51398[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51399[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51400[/ATTACH]
#258 - 15 februari 2012 21:34
det är nog ingen fara. glaset rör alltid lite på sig när man fyllt upp. håll lite koll på dom bara så det inte blir värre. sen kan du lugna ner dig :)
#259 - 15 februari 2012 21:49
phuu, jo pappa sa samma sak så lite lugnare är man :S tänkte -va fan, hur har ja kunnat slarva sådär me limningen! men de hade ja alltså inte gjort :D

flyttade om spotlightsen idag också, dom blev lite fel placerade å hamnade precis över stagen så en del ljus försvann lite. men nu är dom bättre placerade å förhoppningsvis så hamnar växterna ungefär under dom också.

växterna har för övrigt inte skickats än, tror de va nån växt som ännu inte fanns tillgänglig, men då kommer dom nog nästa vecka förhoppningsvis.

tänkte på apiston där om dom ska leka, bör ja sätta i nån form av grotta? tror de blir svårt å bygga något med stenen jag har. däremot så finns ju lite rötter å sånt, men tänkte om ja skulle gräva ner en sån där lerkruka bakom någon rot så den inte syns.
#260 - 15 februari 2012 21:54
tips!"

köp en kokosnöt

såga i två delar.

koka delarna i typ 20 min o gräv ut "köttet"

koka lite till

knäck upp en öppning med en polygrip ( blir snyggare än att såga/borra en "perfekt" båge)

tadaa du har en grotta. jag har ett par hemma. ska ta en bild o ladda upp
#261 - 15 februari 2012 21:56
Bild

#262 - 15 februari 2012 21:57
lugnt, har gjort sådana förut :D tänkte bara ja skulle slippa hålla på me de där, så jäkla bökigt hemma här där ja inte har nå verktyg å grejer :( gör ju de mesta nere hos far min.
men får väl köpa me ett par nötter ner i morron å greja med, blir nog snyggare i slutändan å de är ju dit man vill.
#263 - 15 februari 2012 21:58
a vafan klart du måste ha verktyg hemma. åk o köp en såg o en polygrip.
#264 - 15 februari 2012 22:02
njaaa, de tar mig 15min å gå till farsan å där finns de nog verktyg så varenda användare på zoopet kan göra en kokosnötsgrotta samtidigt! :D å då skojar ja verkligen inte... helt sjuuukt mycke grejer han har.

var faktsikt där å städa lite i garaget idag å efter 2 timmar hitta ja den här igen som ja inte sett på några år :D (bänken)

[ATTACH=CONFIG]51429[/ATTACH]
#265 - 15 februari 2012 22:04
a är det bara 15 min bort så.
#266 - 15 februari 2012 23:06
[QUOTE=hannesc;1574665]Bild

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk[/QUOTE]

Asså, jag hade varit jäkligt nojig om jag hade varit din tjej. Du har bannemig ett kort på allt! :D

Heja dig, det gör det lättare för folk som undrar vilket också lär vara tanken.

pepp, pepp, pepp, pepp!! :)
#267 - 15 februari 2012 23:09
heheh. oo ive got pics of her to....

nemen tack för komplimnagen :P

nu "hade" jag ju inte den bilden bara sådär. jag letade fram grottorna o tog kort på dom bara för detta. :P

pepp pepp pepp!! :D
#268 - 16 februari 2012 06:58
LoL :D
#269 - 16 februari 2012 18:42
grottor klara :D
men inga växter på G än :/ enligt vad jag kan se så finns inte alla plantorna tillgängliga än men det borde bli skickat nästa vecka hoppas jag :)

det ja beställt är.

anubias nana 4st
anubias barteri 4st
vallisneria gigante 2st
Microsorium pteropus 1st moderplanta

tror det blir lagom å starta upp med.
[TABLE="width: 600"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
#270 - 16 februari 2012 19:38
[QUOTE=MrH;1574659]phuu, jo pappa sa samma sak så lite lugnare är man :S tänkte -va fan, hur har ja kunnat slarva sådär me limningen! men de hade ja alltså inte gjort :D

flyttade om spotlightsen idag också, dom blev lite fel placerade å hamnade precis över stagen så en del ljus försvann lite. men nu är dom bättre placerade å förhoppningsvis så hamnar växterna ungefär under dom också.

växterna har för övrigt inte skickats än, tror de va nån växt som ännu inte fanns tillgänglig, men då kommer dom nog nästa vecka förhoppningsvis.

tänkte på apiston där om dom ska leka, bör ja sätta i nån form av grotta? tror de blir svårt å bygga något med stenen jag har. däremot så finns ju lite rötter å sånt, men tänkte om ja skulle gräva ner en sån där lerkruka bakom någon rot så den inte syns.[/QUOTE]
[ATTACH=CONFIG]51451[/ATTACH] du kan vara lugn silikonet håller.. kolla hur det blev på ett ställe på mitt 860L blev lite nervig när jag såg det, men rutinen sa mej ta det lugnt....;)
#271 - 16 februari 2012 19:40
[QUOTE=MrH;1574867]grottor klara :D
men inga växter på G än :/ enligt vad jag kan se så finns inte alla plantorna tillgängliga än men det borde bli skickat nästa vecka hoppas jag :)

det ja beställt är.

anubias nana 4st
anubias barteri 4st
vallisneria gigante 2st
Microsorium pteropus 1st moderplanta

tror det blir lagom å starta upp med.
[TABLE="width: 600"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/QUOTE] det kommer bli nice när dom kommer i ditt kar...
#272 - 16 februari 2012 19:47
[QUOTE=MrH;1574674]njaaa, de tar mig 15min å gå till farsan å där finns de nog verktyg så varenda användare på zoopet kan göra en kokosnötsgrotta samtidigt! :D å då skojar ja verkligen inte... helt sjuuukt mycke grejer han har.

var faktsikt där å städa lite i garaget idag å efter 2 timmar hitta ja den här igen som ja inte sett på några år :D (bänken)

[ATTACH=CONFIG]51429[/ATTACH][/QUOTE]
det är så lyxigt med föräldrarna så nära jag har 10min vandring hem till mina där finns bandsåg och svarv och allsjöns verktyg mm mm..
#273 - 16 februari 2012 19:51
jora är rätt lugn nu angående silikonet men blev fan jäkligt nojig när ja såg det :p

jo ja hoppas dom där växterna kommer göra sig i karet :D men de tror ja nog, så ska man bara lyckas få i dom på något snyggt ställe också men de ska nog gå.

haha, visst äre härligt me farser som spar allt ;) haha, dock har min far lite föör mycke grejer, håller på å städar ur lite nu denna vecka. satt faktiskt ut en bandsåg på blocket idag, den har stått å samlat damm länge nog så nu åker den väck.
#274 - 16 februari 2012 20:44
avskyr när saker inte går som jag vill. belysningen bara krånglar, nu är det 2st lampor som gått åt å då har de bara varit tänt i typ 70H totalt :/ sen är ljuset jäkligt dåligt... hmm.. suck.. varför köpte ja halogen å inte LED? suck...

nå, funderar på att byta ut belysningen mot denna istället.
http://www.jula.se/led-spotlight-ip20-4-pack-420004

åsikt om det?
#275 - 16 februari 2012 20:55
Köp en ordentlig ramp. Eller täckglas med spottar på. Mindre meckigt och häftigare!
#276 - 16 februari 2012 20:59
svårt å hitta en ramp i rätt storlek tyvärr :/

de är ju sådana halogenpuckar ja har nu, fast istället för å lägga dom på glaset har ja skruvat dom i "locket"

men ja hitta de här, http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/LED/LED-lampa-46331/
tänkte om ja sätter i dom ist för halogenlamporna som sitter i nu. dom borde hålla bättre å ge ett bättre ljus.
#277 - 16 februari 2012 22:08
De leddarna ger sjukt lite ljus i jmf med halogenen. Jag tror du kommer bli missnöjd.
Kolla på www.dotlight.de istället så hittar du modeller som är på runt 3w styck.
#278 - 17 februari 2012 07:18
[QUOTE=Bobby;1574927]De leddarna ger sjukt lite ljus i jmf med halogenen. Jag tror du kommer bli missnöjd.
Kolla på www.dotlight.de istället så hittar du modeller som är på runt 3w styck.[/QUOTE]

de tipset tackar vi hjärtligt för.
#279 - 17 februari 2012 19:04
belysningsproblemet löst!
köpte sådana här http://www.jula.se/led-spotlight-ip20-4-pack-420004 och provade med och det blev mycke bättre! enbart 4st lyste upp lika mycket som dom andra 6 tillsammans. och det blev mycket härligare ljus också. sen visar de väl sig ifall jag behöver köpa 4 st till när all inredning väl är på plats.

så nu skulle ja kunna ta bort locket å bara ha "puckarna" liggandes på täckglaset. ska pröva lite å se hur det blir i morron.

jippie, de sprätter vi öl för ;) fredagsskål!
#280 - 17 februari 2012 19:06
aa just ja, var in å hörde om fisk idag, dom tar hem vinkeltetran så fort jag säger till å just nu väntar jag bara på växterna å där verkar det också gå bra. fick mail idag å som ja förstod det så kommer dom troligtvis att skickas så jag får dom nästa vecka :D
#281 - 20 februari 2012 08:38
inga växter skickade än :/ brukar de tar så här lång tid innan dom skickar från aquaristic.net?
#282 - 21 februari 2012 15:30
nehepp, något blev galet. betalningen har blivit avbruten å inga växter är skickade, å inget svar på mailen heller :/ suck... ne nu går ja bort itll djuraffären å beställer via dom ist, någon krona dyrare kanske men värt de å slippa allt krångel.
#283 - 21 februari 2012 15:38
mm låter som en bra ide
#284 - 21 februari 2012 16:05
ganska bra affär, 2st anubias nana för 50 spänn :D får man va nöjd med. tyvärr vare också all anubias odm hade hemma så ska lägga en beställning till nästa vecka, å så som det ser ut nu kommer första fiskarna i nästa torsdag :D äntligen!!!
#285 - 21 februari 2012 18:51
det är ju en jäkligt häftig form på akvariet men fy fan för å inreda det!!!! aaajj min rygg...
#286 - 23 februari 2012 19:18
lite bilder... åter igen, ursäkta dom kassa bilderna men orka inte leta inställningar på kameran.

åsikter om inredningen mottages tacksamt, ska väl nämna att jag ska plantera i mer vallisneria baktill, lite gigante och kanske nån skruvis. men annars är de så gott som klart.

[ATTACH=CONFIG]51615[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51622[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51621[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51620[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51619[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51618[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51617[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51616[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51614[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51623[/ATTACH]
#287 - 23 februari 2012 19:20
nåra bilder till.

[ATTACH=CONFIG]51626[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51625[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51624[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51627[/ATTACH]
#288 - 23 februari 2012 19:24
Usch det där är så rysligt snyggt!!!!! Åh vill ha! Fyfan va läckert!!

#289 - 23 februari 2012 19:26
[QUOTE=hannesc;1576296]Usch det där är så rysligt snyggt!!!!! Åh vill ha! Fyfan va läckert!!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk[/QUOTE]

äsh [:o] nu ska vi inte överdriva.. men tack.

lite vallisar bara så äre perfekt sen.
#290 - 23 februari 2012 19:50
Håller med hannesc, mycket snyggt, :)
#291 - 24 februari 2012 05:59
tack tack :)
#292 - 27 februari 2012 11:15
nu har ja köpt några vallisneria gigante och en stor javaormbunke så nu är det komplett med växterna.
fundera lite om ljuset räcker till men de borde det väl göra? de finns dvärg vallisneria, gigante, anubias och javaormbunke. å ingen av dom är ju speciellt ljuskrävande.
vad tror folk? bör ja komplettera belysningen?

fisk beställdes idag och kommer troligtvis på torsdag :D
#293 - 27 februari 2012 12:31
Det var sannerligen snyggt och välinrett! Jag tycker du har utnyttjat höjden på karet fint, och att inredningen liksom bjuder på två "framsidor". Det är trixigt att inreda kuber, eller kubliknande kar, och det har du lyckats med riktigt fint!:)
#294 - 27 februari 2012 12:40
man tackar man tackar :)
var ju inte riktigt min mening att få 2 olika landskap beroende från vilket håll man kollade, de liksom bara blev så :p men de blev jäkligt bra.
ska i med lite mera växter bara å sen så äre klart.

det som ja ansåg vara svårast var ju att försöka skapa "revir zoner" till apistorna som ska gå där. kommer ju iofs bara bli 1+2 men ändå. svårt de där å veta å försöka skapa naturliga gränser, men jag hoppas jag lyckats i allafall.
#295 - 27 februari 2012 12:51
vad är det för gren som hänger? bok? ek? o är det samma löv du har på botten?
#296 - 27 februari 2012 13:26
äppelträd :D jupp samma löv på botten.
#297 - 28 februari 2012 10:11
vallisnerian idag. stora fina plantor :) nu ska ja bara invänta javaormbunken som borde komma i morgon å sen ska de planteras :D
#298 - 28 februari 2012 10:18
Tjusigt!!!:)
#299 - 28 februari 2012 10:25
tack :)

mätte precis vallisen å den längst är runt 80cm :D kommer bli fet najs i kuben ;)
#300 - 28 februari 2012 13:57
[QUOTE=MrH;1577070]tack :)

mätte precis vallisen å den längst är runt 80cm :D kommer bli fet najs i kuben ;)[/QUOTE]

Rensade ut lite vallisneria igår från mitt kar och där fanns en del "vantig" på över metern i längd... dom va grannen och hämtade i dag.... det kommer bli snyggt i den kuben Bra jobbat.. snyggt
#301 - 28 februari 2012 15:43
tack så mycke :D

kommer bilder när ja planterat klart å fisken är på plats, vilket borde bli till helgen :)
#302 - 29 februari 2012 11:49
fick javaormbunken idag så snart blire plantering av vallis å ormbunken :D

ska bara upp på sjukan å plocka ur stygnen först :p hehe
#303 - 29 februari 2012 19:51
Mycket trevlig tråd och ett fantastikt fint akvarium!!!

Följer tråden med stort intresse
#304 - 29 februari 2012 20:48
tackar tackar :)
#305 - 1 mars 2012 10:27
*konstpaus*

inkoppning pågår.
#306 - 1 mars 2012 10:29
asså? vilken fisk?! vaaaarför inga bilder för?=!?!
#307 - 1 mars 2012 10:34
vinkeltetra :D

bilder kommer, dom ska bara få simma in sig först å så, kör enligt boken å har släckt lyset å sånt för å inte stressa dom.
dom kommer direkt från leverantören så dom har ju åkt en bit.
#308 - 1 mars 2012 10:37
woho!!
#309 - 1 mars 2012 10:37
bilder på den "färdig" planterade kuben allafall :D

svårt å få nå bra bild när de är så ljust i lägenheten men har tyvärr bara kameran några timmar nu på dagen så ni får nöja er me det.

bild på fisk kommer senare när dom simmar runt lite.

[ATTACH=CONFIG]51799[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51800[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51801[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51802[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51803[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51804[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51805[/ATTACH]
#310 - 1 mars 2012 10:38
Snyggt och tjusigt!

Hur många Vinkeltetror blev det?
#311 - 1 mars 2012 10:42
tack :D

10st att börja med. men jag tror jag ska nöja mig med det också.
sen blire ju apisto på botten, kanske någon pansarmal.

sen skulle ja vilja ha någon mer fisk i mellan/över skiktet.. förslag? har letat som tusan men inte hittat någon bra :/
#312 - 1 mars 2012 10:54
[QUOTE=MrH;1577688]tack :D

10st att börja med. men jag tror jag ska nöja mig med det också.
sen blire ju apisto på botten, kanske någon pansarmal.

sen skulle ja vilja ha någon mer fisk i mellan/över skiktet.. förslag? har letat som tusan men inte hittat någon bra :/[/QUOTE]

Svårt att säga... hmm... kanske några scalarer?
#313 - 1 mars 2012 10:59
lite synd med scalarer i en sån liten kub. visst, ett lekpar skulle funka. eller spetsnosar
#314 - 1 mars 2012 11:00
Kolla in Amazonia Blue, den Skalaren ska bo här! Snygg fisk!
#315 - 1 mars 2012 11:09
mjo har funderat på skalarer, men kuben känns lite trång för de, men som sagt, kanske spetsnosar å sen låta dom para ur å plockar ur de som inte blir par. men de är ju inte dax än på ett tag så hinner ju fundera. men skalarer hade nog vart jäkligt tjusigt i denna burk.
#316 - 1 mars 2012 11:10
[QUOTE=Mathias Nilsson;1577692]Kolla in Amazonia Blue, den Skalaren ska bo här! Snygg fisk![/QUOTE]

har allt kikat in den redan ;) man är ju bara liite avundjsuk :p
har ju en 400balja som står, problemet är bara att den är inte högre än 45 så vette tusan om man vill slänga i scalarer i den heller, känns som dom inte kommer kunna växa fullt ut på höjden då :/
#317 - 1 mars 2012 11:14
Ja... det kan kanske vara en aning trångt med 50x50 cm... men typ 4 stycken borde funka ändå - så kanske det blir ett par, så kan man ta bort de överblivna efter ett tag. Jaja, det var bara en liten idé.
#318 - 1 mars 2012 11:16
Så fint karet blev:).

//Inger
#319 - 1 mars 2012 11:23
[QUOTE=gullefjun;1577701]Så fint karet blev:).

//Inger[/QUOTE]

hur går det med ditt? är det tätt efter limningen?
#320 - 1 mars 2012 11:24
[QUOTE=Mats Bryzell;1577700]Ja... det kan kanske vara en aning trångt med 50x50 cm... men typ 4 stycken borde funka ändå - så kanske det blir ett par, så kan man ta bort de överblivna efter ett tag. Jaja, det var bara en liten idé.
:)[/QUOTE]

jo precis, lite så ja tänker också. fast de blir ju lite trist med bara 2... vore ju kul med ett stim med lite större fisk som simmar runt upptill.
nå de visar sig va det blir när de blir dax.
#321 - 1 mars 2012 11:28
[QUOTE=MrH;1577703]tack :)

hur går det med ditt? är det tätt efter limningen?[/QUOTE]

Håkan håller på att loda nu...så om en stund så får vi se:p.

//Inger
#322 - 1 mars 2012 11:35
[QUOTE=gullefjun;1577706]Håkan håller på att loda nu...så om en stund så får vi se:p.

//Inger[/QUOTE]

håller tummarna :D
#323 - 1 mars 2012 12:34
stooort tack till hannes för tipset om vinkeltetra. är sjukt nöjd med valet.

lite bilder, inga höjdar bilder men som ni vet så äre ju inte skitlätt å fota sen vela ja inte stressa dom för mycke heller.
får bli fler bilder om några dagar när dom gått in sig lite.

[ATTACH=CONFIG]51809[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51810[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51811[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51812[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51813[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51814[/ATTACH]
#324 - 1 mars 2012 12:40
äsch.. det är ju därför man hängre på forum. att dela med sig av ideer o få inspiration. :)

kommer blir skitsnyggt om du köper till typ 10 till eller så. :)
#325 - 1 mars 2012 12:52
Ja, det där ser ju gôtt ut! Som Hannes säger; 10 till, typ!:)
#326 - 1 mars 2012 12:56
(...*mummel mummel...för jefla snygg tetra det där..... hummel mummel...*)
#327 - 1 mars 2012 13:06
[QUOTE=hannesc;1577739](...*mummel mummel...för jefla snygg tetra det där..... hummel mummel...*)[/QUOTE]

... som säkert går bra i långa kar...
#328 - 1 mars 2012 13:07
hehehe!

aa tänkt på den med. men den är lite väl mörk.. men den finns med i tankarna. kan vara min favvotetra faktiskt. dock aldrig haft den
#329 - 1 mars 2012 15:11
dom stimmar allafall för jädra gött :D
blir å köpa sig en najs fåtölj å möblera in sig i hallen :D måste skaffa en laptop också så ja kan zoopa samtidigt ;)

så ni tror på 10 till alltså? hmm... tåls å fundera på.
#330 - 1 mars 2012 15:15
ja lätt 10 till. du kommer inte ångra dig!
#331 - 1 mars 2012 15:16
vill ju ha plats för andra fiskar också å inte överbefolka :p

nästa inköp blir allafall någon av bottenfiskarna...
tror du ytan räcker för, säg ungefär 5 pansarmalar och 3 kakaduor?
#332 - 1 mars 2012 18:34
dom verkar inte riktigt gilla utblåset för dom står å trycker i andra hörnet :confused:
hmm, blir nog bättre när vallisen har fått lite höjd å dämpar det hela lite grann.
#333 - 1 mars 2012 18:56
Det här blir verkligen bra! :)

Här lyssnas det på krigsmaskinen från Dalarna och inreds som fan!

Kommer snart och kollar på den irl hoppas jag! :)
#334 - 1 mars 2012 19:01
tack :D är faktiskt riktigt nöjd, väntar bara på att vallis ska växa till sig lite å lägga sig fint vid vattenytan.
sen får vi se om ja kanske lägger ner nån mer gren, tycker det se lite tomt ut upptill, men de beror på hur de blir me vallisen när den vuxit lite.

äre möjligtvis Pain som vrålar ur högtalarna? ;)

du är så välkommen :)
#335 - 1 mars 2012 19:16
ser bra ut jo ett 10 tal till skulle bli bra
#336 - 1 mars 2012 19:19
riktigt snyggt med vinkeltetrorna och de där grenarna! vad är det för grenar? ek, bok?
#337 - 1 mars 2012 19:21
[QUOTE=gonzo44;1577881]ser bra ut jo ett 10 tal till skulle bli bra[/QUOTE]

ja nu när ja tittat en stund ikväll så känns de faktiskt som så. men de får bli om några veckor när det gått in sig lite.
#338 - 1 mars 2012 19:21
[QUOTE=freddi36;1577883]riktigt snyggt med vinkeltetrorna och de där grenarna! vad är det för grenar? ek, bok?[/QUOTE]

äppelträd ;)
#339 - 1 mars 2012 20:00
Då skulle det sitta fint med ett par rosa äppelsnäckor på dom grenarna ;)
#340 - 1 mars 2012 20:02
haha får faktiskt ett gäng i morron :D
en som ville byta mot några räkor så ja tycker att de va en bra deal. hon bodde här i stan dessutom så de va ju smidigt å bra :)

men kanske beställer några av er senare ;)
#341 - 1 mars 2012 20:12
neej, nu blandar ja ihop dom där jäkla krypdjuren... får massa posthorn i morron :D

du tror att ett par äppelsnäckor skulle göra sig fint? rosa? hmm ja kanske.
du kan väll slänga mig ett PM när ni har några till salu :)
#342 - 2 mars 2012 15:33
hmm, de luktar ju inte precis ralph lauren i akvariet :p men ja tror det beror på att en del av grenarna sticker upp ovanför vattenytan å att dom inte är helt genomblöta än så att säga.
#343 - 2 mars 2012 17:13
hur fäste du grenarna så att dom hänger ner utan att sjunka när dom blir vattenfyllda?
#344 - 2 mars 2012 19:43
fiskelina i staget :D
går ett stag en bit ut från bakkanten. syns på nån bild tidigare i tråden.
#345 - 3 mars 2012 08:15
hmm, dom känns stressade :confused: simmar omkring som tokar å är inte alls lika lugna å fina som dom va igår...

ska man göra ett mindre vattenbyte kanske? om något blivit galet tro.
#346 - 5 mars 2012 15:43
vinkeltetrorna påminner mycket om praktbotian i beteende måste ja säga. dom har massa akrobatiska konster för sig :p

ska försöka filma någon dag om ja får tag på en kamera.
#347 - 5 mars 2012 15:49
simmar dom fortfarande sådär "stressigt" eller har dom lugnat ner sig igen?
#348 - 5 mars 2012 19:07
mja, nu ser dom inte lika stressade ut, nu ser dom mest ut att ha roligt :p
#349 - 5 mars 2012 19:38
[QUOTE=MrH;1578767]mja, nu ser dom inte lika stressade ut, nu ser dom mest ut att ha roligt :p[/QUOTE]

har du fått posthornen än??
#350 - 5 mars 2012 19:46
[QUOTE=MrH;1578689]vinkeltetrorna påminner mycket om praktbotian i beteende måste ja säga. dom har massa akrobatiska konster för sig :p

ska försöka filma någon dag om ja får tag på en kamera.[/QUOTE]
Ja! Filma!:D
#351 - 5 mars 2012 19:51
just de ja FILM skulle sitta fint vid det här laget..;)
#352 - 6 mars 2012 07:27
[QUOTE=gonzo44;1578785]har du fått posthornen än??[/QUOTE]

japp, är ett gäng orangea som går där i nu å tuffar omkring på glaset :)
#353 - 6 mars 2012 07:27
[QUOTE=Anki L;1578788]Ja! Filma!:D[/QUOTE]

[QUOTE=gonzo44;1578790]just de ja FILM skulle sitta fint vid det här laget..;)[/QUOTE]

ska försöka låna hem en kamera å filma ikväll.
#354 - 6 mars 2012 10:14
funderade lite när ja bör göra första vattenbytet, fiskarna har vart i sen i torsdags, kan ja byta en skvätt idag eller bör man vänta lite kanske?
#355 - 6 mars 2012 10:35
jag gör alltid vb en gång i veckan direkt från start.
#356 - 6 mars 2012 15:38
vatten bytt å dom verkade ta det med ro.

ikväll blir filmtajm ;)
#357 - 6 mars 2012 19:16
Lite nya bilder. (sämsta fotografen i mannaminne! jo ja vet....)

[ATTACH=CONFIG]51934[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51935[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51936[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51937[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51938[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51939[/ATTACH]
#358 - 6 mars 2012 19:21
Wow! Det är en jädra läcker kub, med mycket fin inredning - ser otroligt fint ut!:)
#359 - 6 mars 2012 19:22
och en liten film. förstod mig dock inte på kameran alls me inställningarna så vette tusan hur de här blev. å tydligen har ja filmat i HD? :confused: hur gjorde jag det?

" target="_blank">
#360 - 6 mars 2012 19:22
[QUOTE=Mats Bryzell;1578979]Wow! Det är en jädra läcker kub, med mycket fin inredning - ser otroligt fint ut!:)[/QUOTE]

tack som fasen :D
#361 - 6 mars 2012 19:24
Det var ju sketabra att du filmade i HD! Tetrorna ser ju hur coola ut som helst!:)
#362 - 6 mars 2012 19:26
dock så vela dom ju inte alls simma runt å va roliga idag :/

sen är ja tveksam till om ljuset räcker. tycker vallisarna ser lite ledsna ut, men de kanske beror på att det inte finns så mycke "mat" för växterna än i akvariet?
#363 - 6 mars 2012 19:30
Fan, nu knäcktes sidan... släng upp filmen här i början en gång till!

Ja, tetrorna är nog bara "roliga" lite då och då, jag tycker det såg finfint ut. Vallisarna kommer nog att dra sig till ljuset när de får lite fart, låt det bara puttra på nu!
#364 - 6 mars 2012 19:36
yupp nu får det puttra å gå i sin lilla takt :)

" target="_blank">
#365 - 6 mars 2012 20:08
Mycket snyggt! Gillar speciellt hur du har satt en lampa så den lyser precis över äppelgrenana! Som sagt, mycket snyggt!
#366 - 6 mars 2012 20:16
mycket snyggt! :D
jag tror mycket av "snyggheten" kommer från grenarna och att du placerat en lampa som lyser ner bakifrån. det blir ett najs djup då :)
#367 - 6 mars 2012 20:29
[QUOTE=Johanadhoc;1579001]Mycket snyggt! Gillar speciellt hur du har satt en lampa så den lyser precis över äppelgrenana! Som sagt, mycket snyggt![/QUOTE]

tack tack :D ja den lampan är faktiskt strategiskt placerad just där för att få den effekten å jag är mycket nöjd me hur det blev. åter igen, tack för creed.

[QUOTE=freddi36;1579002]mycket snyggt! :D
jag tror mycket av "snyggheten" kommer från grenarna och att du placerat en lampa som lyser ner bakifrån. det blir ett najs djup då :)[/QUOTE]

som ja precis skrev, strategisk placering som vart jäkligt bra :D
tack för creed.
#368 - 6 mars 2012 21:09
nu har dom lugnat sej lite va:D snuggt
#369 - 6 mars 2012 21:11
[QUOTE=gonzo44;1579043]nu har dom lugnat sej lite va:D snuggt[/QUOTE]

cheers :D
såg du bilderna på förra sidan?
#370 - 6 mars 2012 21:12
slänger in bilderna igen då dom försvann på förra sidan :D

[ATTACH=CONFIG]51940[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51941[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51942[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51943[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51944[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51945[/ATTACH]
#371 - 6 mars 2012 21:38
mmm SNYGGT..;) hehe vad är det för tommhylsa som håller på i tråden (blivande problem?)
#372 - 6 mars 2012 21:39
SNYGGT ser inbjudande ut de där karet....:D
#373 - 6 mars 2012 23:46
#374 - 7 mars 2012 07:50
lite blixt bilder så att man ser färgerna lite bättre.

[ATTACH=CONFIG]51951[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51952[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51953[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51954[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51955[/ATTACH]
#375 - 7 mars 2012 09:45
eyy nytt namn på tråden nu :D
tack admin.
#376 - 7 mars 2012 15:30
mycket vackert! :D riktigt impad o blir jävligt inspirerad. men lätt att du ska ha minst 10 tetror till. om inte 15
#377 - 7 mars 2012 15:34
[QUOTE=hannesc;1579197]mycket vackert! :D riktigt impad o blir jävligt inspirerad. men lätt att du ska ha minst 10 tetror till. om inte 15[/QUOTE]
Hmm, mej oxå har ju faktiskt en kub på 125L som står här och samlar damm..
#378 - 7 mars 2012 15:36
[QUOTE=hannesc;1579197]mycket vackert! :D riktigt impad o blir jävligt inspirerad. men lätt att du ska ha minst 10 tetror till. om inte 15[/QUOTE]

tanks man ;) ja lätt ett gäng till, håller helt å hållet med. då kommer de bli riktigt najs.

men hur mycke fisk kan ja lassa i vid nästa inköp? ja tänkte skaffa några pansarmalar, typ 5st. men kan ja även koppa i ett gäng vinklar till tro?
#379 - 7 mars 2012 15:36
[QUOTE=gonzo44;1579199]Hmm, mej oxå har ju faktiskt en kub på 125L som står här och samlar damm..[/QUOTE]

myyycket dumt ;)
#380 - 7 mars 2012 15:47
[QUOTE=MrH;1579200]tanks man ;) ja lätt ett gäng till, håller helt å hållet med. då kommer de bli riktigt najs.

men hur mycke fisk kan ja lassa i vid nästa inköp? ja tänkte skaffa några pansarmalar, typ 5st. men kan ja även koppa i ett gäng vinklar till tro?[/QUOTE]

ja det kan du nog trycka i. när blir nästa inköp?

[QUOTE=gonzo44;1579199]Hmm, mej oxå har ju faktiskt en kub på 125L som står här och samlar damm..[/QUOTE]

inte bara dumt..utan rent av idiotiskt
#381 - 7 mars 2012 15:50
nästa inköp blir i slutet på månaden när löningen kommer :)

då har de gått 4veckor med dessa tetror å ett gäng posthorn. då borde ja kunna lägga i, låt oss säga 5 pansarmalar å kanske 10tetror till?
#382 - 7 mars 2012 15:52
a det tror jag verkligen
#383 - 7 mars 2012 15:55
great :D

apistorna väntar ja med tills det är ordentligt inkört då "min" akvarie tjej på affären berätta att det tydligen är många i stan som haft problem med apisto å få dom å överleva så hon fundera om de kunde vara något med vårt kommunala vatten som spöka.
då känns de bättre å vänta me dom ett tag till så ja ser att allting verkligen funkar å bakterierna har fått komma igång lite.
#384 - 7 mars 2012 16:06
låter vettigt
#385 - 7 mars 2012 18:06
Kolfilter!
#386 - 8 mars 2012 10:25
[QUOTE=Mathias Nilsson;1579276]Kolfilter![/QUOTE]

hur menar du då?
ska ja sätta i ett extra filter eller ska ja lägga kol i ytterfiltret?
#387 - 8 mars 2012 10:29
ett extra
#388 - 8 mars 2012 11:06
ett innerfilter då eller?
har ju nått litet aquael innerfilter som ja kanske kan använda.
#389 - 8 mars 2012 13:23
[QUOTE=MrH;1579219]nästa inköp blir i slutet på månaden när löningen kommer :)

då har de gått 4veckor med dessa tetror å ett gäng posthorn. då borde ja kunna lägga i, låt oss säga 5 pansarmalar å kanske 10tetror till?[/QUOTE]
Låter som lite lagom med fisk och ett par apistor som smyger runt på botten
#390 - 8 mars 2012 13:40
[QUOTE=MrH;1579422]ett innerfilter då eller?
har ju nått litet aquael innerfilter som ja kanske kan använda.[/QUOTE]

På vattenslangen du fyller vatten med.

Jag har bara en sådan behållare på vattenslangen och då vet jag med större säkerhet att vattnet är perfekt! :)
#391 - 8 mars 2012 16:34
[QUOTE=Mathias Nilsson;1579456]På vattenslangen du fyller vatten med.

Jag har bara en sådan behållare på vattenslangen och då vet jag med större säkerhet att vattnet är perfekt! :)[/QUOTE]

a så ja ska filtrerar vattnet som ja fyller med? då vare ju inga problem :D
#392 - 8 mars 2012 16:35
[QUOTE=gonzo44;1579448]Låter som lite lagom med fisk och ett par apistor som smyger runt på botten[/QUOTE]

jupp apisto kommer när karet är ordentligt inkört :)
#393 - 8 mars 2012 16:51
[QUOTE=MrH;1579498]a så ja ska filtrerar vattnet som ja fyller med? då vare ju inga problem :D[/QUOTE]

Japp!

Man kommer till ett läge då man inte vill chansa. Jag byter ju minst 50% i akvarierna i veckan och då vill man att vattnet är bra.
#394 - 8 mars 2012 17:38
[QUOTE=MrH;1579499]jupp apisto kommer när karet är ordentligt inkört :)[/QUOTE]

har du funderat på vilken art?

[QUOTE=Mathias Nilsson;1579502]Japp!

Man kommer till ett läge då man inte vill chansa. Jag byter ju minst 50% i akvarierna i veckan och då vill man att vattnet är bra.[/QUOTE]

är kolfilter dyrt? det kan ju vara en bra försäkring om att vattnet är bra. jag kör ju dessutom kranvatten när jag gör saltvatten.
#395 - 8 mars 2012 18:20
[QUOTE=Mathias Nilsson;1579502]Japp!

Man kommer till ett läge då man inte vill chansa. Jag byter ju minst 50% i akvarierna i veckan och då vill man att vattnet är bra.[/QUOTE]

har du nå bra bilder på hur du gjort me ditt kolfilter får du gärna posta här å skriva va de är du har.
#396 - 8 mars 2012 18:21
[QUOTE=freddi36;1579509]har du funderat på vilken art?

har länge lutat åt kakadua men nu fick ja ju syn på apisto atahualpa så nu blev de lite svårare :p
#397 - 8 mars 2012 18:57
[QUOTE=MrH;1579517]har du nå bra bilder på hur du gjort me ditt kolfilter får du gärna posta här å skriva va de är du har.[/QUOTE]

Fixar det ikväll!

Vaknade precis, ska lira lite innebandy nu.

Det blir tentaplugg hela natten så jaghinner fota ganska mycket ;)
#398 - 8 mars 2012 19:34
great :D
#399 - 8 mars 2012 22:20
[ATTACH=CONFIG]51984[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51986[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51987[/ATTACH]

Såhär ser mitt system ut. En slang för tömning och en slang för påfyllnad.

Här har du grejerna:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162507762

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=167765894

Du ser hur jag har kopplat om du tittar på bilden där allt ligger i lådan. Trädgårdskoppling och slangklämmor. Funkar perfa!
#400 - 8 mars 2012 22:39
varför en slang för tömning o en för påfyllnad??

eller jaha det är för kolfiltret?
#401 - 8 mars 2012 22:40
[QUOTE=hannesc;1579604]varför en slang för tömning o en för påfyllnad??

eller jaha det är för kolfiltret?[/QUOTE]

Ja, rena skitvattnet upplevs som onödigt ;)
#402 - 8 mars 2012 22:46
ja förstår :P

jag kör bara med en slang. men det där kolfiltret lät onekkligen intressant. hur ofta byter du kol-patron?
#403 - 8 mars 2012 22:51
3 månader om den används som den vanliga kranen säger specen.

Man kan nog köra längre. Jag började efter jul och byter väl i slutet av april tänker jag..
#404 - 8 mars 2012 23:13
okaj. hmm ska tänka på det
#405 - 8 mars 2012 23:19
Kör exakt samma lösning som Mathias, men kör två filterbehåller kopplade efter varandra med kolfilterpatroner. 199 kr för behållare och drygt 100 för patron på Clas Ohlsson. Fick iden från patrik rosen som kör tre efter varandra men det beror väl på hur mycket vatten man byter i veckan.
#406 - 9 mars 2012 08:58
tack som tusan för de tipset å infon mathias, detta är klart värt att fundera på om det är som så att vattnet kan ställa till det för apistorna. grymt bra lösning de där.
#407 - 9 mars 2012 14:02
ooo dom har golden nugget inne i affären nu :D *kliar som fasen i spenderar brallorna*
#408 - 9 mars 2012 14:19
Min gömmer sig 23 timmar, 59 minuter och 58 sekunder om dygnet.
#409 - 9 mars 2012 15:30
Det är samma som mina tre LDA31 Panaqolus albomaculatus dom ser man tyvär inte så mycket.
Inte ens vid matning kommer dom fram.
Det gör i alla fall alla mina andra malar som jag har.
Oavsett om det är mitt på dagen.

Mina 5st Golden nuggets (3st L018 och 2st L081) är dock framme rätt så mycket.

Så jag håller tummarna på att mina LDA31 tuffar till sig lite och börjar komma fram dom med.

L-Malar som är framme mycket oavsell tid på dygnet,
är dessa som jag vet.

På topp.
Panaque sp. L191 "Gråögd Royal Pleco"

Acanthicus Adonis "Vitprickig Taggmal"
Peckoltia oligospila L006 "Brun Prickig Peckoltia"
Hemiancistrus sp. L128 "Blå Fantompleco, Blue Ghost"
Acanthicus sp. aff. hystrix L155 "Älvmal, Lyrstjärtspleco"
Baryancistrus sp. L142 "Snowball, Stor Vitprickig Pleco"
Zonancistrus brachyurus L168 "Fjärilspleco, Peckoltia pulcher"
#410 - 9 mars 2012 16:29
[QUOTE=Mathias Nilsson;1579719]Min gömmer sig 23 timmar, 59 minuter och 58 sekunder om dygnet.[/QUOTE]

Min hade ungefär samma frekvens att visa sig under ett och ett halvt års tid. Senaste månaden är den framme till och från hela dygnet. Även när det är full belysning i karet. Fattar faktiskt inte varför. Har varken möblerat om i karet eller skaffat ny fisk. Tar det denna tid innan de känner sig trygga kanske?!?
#411 - 9 mars 2012 17:05
jo oki dom kanske gömmer sig mycke, men när man väl ser dom då är de en fröjd för ögat ;)
#412 - 9 mars 2012 17:10
När man talar om trollen.
Lyckades precis ta lite snabba bilder med min mobil på en av mina tre LDA31.
Tyvär så blir ju kvaliten på bilderna där efter.

Så här är en av mina skyggaste malar.

[ATTACH=CONFIG]52013[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]52014[/ATTACH]
#413 - 9 mars 2012 17:12
tjusig :)
tyvärr är ja verkligen jätte dålig på malar, har inte riktigt kommit dit än i mina utforskningar inom akvaristik ;)
men den va himla tjusig.
#414 - 9 mars 2012 17:23
Ursäkta om jag sabba din tråd lite med bilder på mina malar.

Men jag lyckades precis få hyffsade bilder på den mal som jag precis skrivit om.
Så därför så la jag upp dom här.

Lyckades även filma en av mina två Acanthicus sp. aff. adonis
Den största av alla harneskmalar.

En jäkligt snygg mal.

Men får se om jag hittar någon lämlig tråd att lägga upp videon i.
Jag hittar tyvär så dåligt än på forumet.
#415 - 9 mars 2012 17:30
inga problem :D alltid kul med bilder.

starta en egen tråd kanske?
#416 - 11 mars 2012 17:01
sitter å tittar å funderar på fisk å undrar lite om det inte blir för trångt på botten med både apisto och pansarmal?

tanken är ju 1+2 apisto. om det funkar, annars får det bara bli en hona.

sen 5-6 pansarmalar, någon liten variant.

vad tror folk? kan de bli för trångt på botten? ytan är ju bara 50*50
#417 - 11 mars 2012 17:38
Kan tänka att kan bli lite problem om aporna får yngel och jagar bort corysarna. Men annars så tycker jag de borde funka. Beror väl på vilken apa du tänkt dig, vissa är lite tuffare än andra.
#418 - 13 mars 2012 15:01
vattenbytardag!
fast mitt system funkade inge vidare, eller de funka men silikon fäster tydligen inte så bra på VP rör så de läckte lite grann i skarven.
blir å köpa ett insugsrör till ytterfilter som passar på slangen som ja har så behöver ja inte limma eller så.

[ATTACH=CONFIG]52063[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52064[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52065[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52066[/ATTACH]
#419 - 13 mars 2012 15:09
eller köper du en lim-klämma.

har man flera akvarium så är det bra då man kan bestämma exakt hur mycket man vill tömma från varje kar.

http://www.jula.se/limklamma-150-mm-157202
#420 - 13 mars 2012 15:15
[QUOTE=hannesc;1580734]eller köper du en lim-klämma.

har man flera akvarium så är det bra då man kan bestämma exakt hur mycket man vill tömma från varje kar.

http://www.jula.se/limklamma-150-mm-157202[/QUOTE]
men Hannes limklämman hjälper inte mot läckage eller:p men dom är jäkligt bra att hålla slang
#421 - 13 mars 2012 15:17
[QUOTE=gonzo44;1580736]men Hannes limklämman hjälper inte mot läckage eller:p men dom är jäkligt bra att hålla slang[/QUOTE]

neee men man behöver inte köra med vp-rör då. bara ta slangen ner i karet! klämfast. klaaart!
#422 - 13 mars 2012 15:21
problemet är att karet står så högt upp å det blir ganska kraftig böj neråt, om ja bara har slangen så kommer den att böjas för mycket å stoppa vattnet :/ därför ja vill ha ett U rör över sådär.

men med ett insug till ytterfilter kommer de nog gå galant :D
#423 - 13 mars 2012 15:23
so? jag har nog min kub lika högt. funkar utmärkt.
#424 - 13 mars 2012 15:27
hmm, ska prova de nästa gång ja byter vatten, å bara köra med slang så får vi se hur de går.
#425 - 13 mars 2012 15:29
a funkar det inte så är det ju lugnt. då kan man ju gå loss på insugninsrör etc. men funkar det så är det ju bara en onödig kostnad :P

( småläning pratar... :P )
#426 - 13 mars 2012 15:31
haha jo sant, VP rören hade j iofs liggandes så de kosta ju inget å prova me dom :p
men har tyvärr inget insugsrör över. nå, ska prova me bara slang så får vi se hur de går :)

det växter då bra i kuben allafall, vallisen har skjutit iväg flera cm.
ska ta lite bilder ikväll å kanske en liten film ifall tetrorna är på lekhumör :D
#427 - 13 mars 2012 18:33
lite bilder :D
har lagt i lite flytväxter å vallisarna börja ta sig ordentligt nu :)

[ATTACH=CONFIG]52074[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52084[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52083[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52082[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52081[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52080[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52079[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52078[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52077[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52076[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52075[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52085[/ATTACH]
#428 - 13 mars 2012 18:45
#429 - 13 mars 2012 19:20
Riktigt snyggt!! :D Filmen visar verkligen hur snyggt det är med spottar, något som kan vara svårt att få fram på bild.
#430 - 13 mars 2012 19:28
Skitnice! Ja spotar gör verkligen mycket och du har fått till en inredning som framhäver den effekten på ett ypperligt sätt!
Håller sig vinklarna alltid så högt eller är det för att de tror att de ska få mat?
Du har säkert skrivit det tidigare men jag är slö så jag undrar vilka fiskar du planerat att ha utöver tetrorna?
#431 - 13 mars 2012 19:33
[QUOTE=pereli;1580815]Riktigt snyggt!! :D Filmen visar verkligen hur snyggt det är med spottar, något som kan vara svårt att få fram på bild.[/QUOTE]

tackar :)
ja det vart en riktigt bra film faktiskt :D

[QUOTE=Moving Waves;1580818]Skitnice! Ja spotar gör verkligen mycket och du har fått till en inredning som framhäver den effekten på ett ypperligt sätt!
Håller sig vinklarna alltid så högt eller är det för att de tror att de ska få mat?
Du har säkert skrivit det tidigare men jag är slö så jag undrar vilka fiskar du planerat att ha utöver tetrorna?[/QUOTE]

tack så mycke för creed.
dom håller sig oftast där, ibland så leker dom i "strömmen" från utblåset å gör massa konster. annars så hänger dom oftast runt ytan så där.

ska i med flera vinkeltetror och sedan så ska det i nån sorts apistograma.
å nån mer fisk också men har inte riktigt bestämt mig för vilken än.
#432 - 13 mars 2012 19:37
Har ett tips på mal om du vill ha nån sån. Eftersom det är så dunkelt är ju risken att bruna och svarta malar blir osynliga så jag tänker mig att rineloricaria sp. L10a "red" skulle göra sig bra där och matcha stenarna snyggt.
#433 - 13 mars 2012 19:44
ska kika på den malen. tack för tipset :)
#434 - 16 mars 2012 10:01
nån som har erfarenhet av pygme pansarmal? är dom svåra? skulle dom funka ihop med apistos?
läste i artbeskrivningen att dom bara skulle hålla med mindre lugna fiskar, å dit kan man väll kanske inte räkna apisto eller?
#435 - 17 mars 2012 15:02
fisk beställd, 6st pygme pansarmalar :D
#436 - 19 mars 2012 06:15
å kanske fått tag i ett skalar lekpar :D
#437 - 19 mars 2012 14:43
[QUOTE=MrH;1581540]fisk beställd, 6st pygme pansarmalar :D[/QUOTE]
pygme pansarmalar är små häftiga rackare;)

[QUOTE=MrH;1581783]å kanske fått tag i ett skalar lekpar :D[/QUOTE]
lekpar gott.. vanliga eller? storlek?
#438 - 19 mars 2012 14:52
tror det är vanliga, har inte fått så mycke mer info än att en bekant har ett lakpar. så får väll se om han vill sälja dom :)
#439 - 19 mars 2012 15:33
[QUOTE=MrH;1581870]tror det är vanliga, har inte fått så mycke mer info än att en bekant har ett lakpar. så får väll se om han vill sälja dom :)[/QUOTE]
ok det blir till att förhandla till sej dom med andra ord:D
#440 - 19 mars 2012 16:46
jupp :D å i morron kommer pansarmalarna. ska bli kul me lite ny fisk i burken.
#441 - 19 mars 2012 16:50
6 st VF Corydoras pygmaeus blire. hoppas dom är fina å pigga bara.
#442 - 19 mars 2012 19:04
Det är dom säkert ska du se, kanske ska ha dom hos butiken ett par dagar och se hur dom verkar kanske??;)
#443 - 19 mars 2012 19:25
nja, hon tyckte de a bättre ja tog hem dom på en gång så slapp dom hålla på å flyttas runt i massa kar.
men man kanske skulle lägga dom i karantän akvarium nån vecka först?
va tror du om det? å hur gör ja i ordning det? ska de va me samma vatten som i akvarium dom ska in i? eller ska ja starta det med helt nytt vatten?
#444 - 19 mars 2012 19:27
Säkert från samma laddning vf som jag fått hem. Har haft dem 1,5 vecka och de verkar pigga och glada.
Det där med att låta dem gå i butik är jag kluven till. Visst är det bra som karantän ifall de skulle komma sjuka eller nåt. Men i mitt fall är butikerna så usla när det gäller att hålla fisk i lämpliga kar med lämpligt sällskap så de tar snarare bara stryk av det. Så jag brukar föredra att hämta fisk direkt när de levereras så slipper de ställa om till fler kar än nödvändigt på kort tid och att butiken har ihjäl dem. :)
#445 - 19 mars 2012 19:31
du körde bara ner dom i ditt kar direkt eller? ingen karantän?
#446 - 19 mars 2012 20:15
Nej jag kör aldrig karantän och har, peppar peppar, aldrig haft några bekymmer med ny fisk. Jo förresten fick en gäng bolivianer med camallanus som spred sig ett tag innan jag upptäckte det. Vilket tog ganska lång tid så det är inte säkert jag hade upptäckt det med karantän ändå. Men det tar jag, tycker karantän känns jobbigt.
Inte direkt i dock. Fiskar levereras med nåt blått "gift" i påsarna som ska hålla vattnet fräscht under transporten så det vill jag inte ha i karet. Kör "omvänd" inkoppning, alltså jag låter de gå i en mörk hink och fyller gradvis på med akvarievatten i den. Sen när jag ska i karet med dem häller jag hela hinkens innehåll genom en håv så alla fiskar samlas där och så i karet. Då slipper jag garanterat all skit från påsvattnet och förutom en liten lufttur får fiskarna mestadels lugn och ro.
#447 - 20 mars 2012 16:30
suck ingen fisk idag :( så besviken man blir när man gått å väntat en hel vecka...

tjejen som har hand om fiskbeställningarna hade tydligen vart sjuk så därför hade det inte blivit beställt.. så nu äre bara å vänta en vecka till å hoppas att de finns några kvar nästa vecka. suck...
#448 - 26 mars 2012 19:22
håller tummarna för att ja får fisk i morron!!!
#449 - 26 mars 2012 19:25
ja ok jag läste att du beställt, tur att dina kommer mina, scalarer uteblev....;) då blir det MASSA bilder imorgon då:D
#450 - 26 mars 2012 19:30
ja vet ju inte än om ja får dom. ja hoppas på att dom beställt dom denna gång allafall.

blidde inget med skalarparet ja hitta heller :/ lite synd.

får se när de blir bilder, ja har ju ingen kamera så ja brukar låna pappas ibland :D
#451 - 26 mars 2012 19:32
[QUOTE=gonzo44;1583453]ja ok jag läste att du beställt, tur att dina kommer mina, scalarer uteblev....;) då blir det MASSA bilder imorgon då:D[/QUOTE]

kolla du filmen föresten? fick till det väldigt bra där så man ser tetrorna ganska bra :)
#452 - 26 mars 2012 19:56
snyggt..... vinkeltetra är snygg och trevlig liten firre... är det lampor från ikea (Ledpuckar) jag testade dom i frugans, och det blev på tok för mörkt. men i ditt blev det riktigt snyggt (Avis)
Men det är klart då är bakgrunden mörk och svart grus som äter ljus. så det får bli ljusrör, jag har hittat ett som heter aqua-star och det är lite aningen mer åt det röda hållet jämfört med aqua-gloo det tar fram lite mer av det röda och gröna samt att i övrigt så är ljuset som som aqua-gloo dom hade ett tillfälligt parti på DM och då försåg jag mej med ett gäng:D
#453 - 26 mars 2012 20:01
nja, dessa puckar är köpta på jula, men de är i princip samma som dom från IKEA :)
ja ljuset vart faktiskt helt perfekt, tack för dom fina orden :)

hmm aqua-star har aj nog aldrig sett, får kolla upp det :)
#454 - 27 mars 2012 11:44
nu börjar ja bli en smula less på de här.. inga fiskar idag heller! dom var resstade, vilken innebär att dom antagligen är slut å med största sannolikhet kommer att dröja innan det finns nya på lager. jävla skit!

så de får bli odlade pygmeer istället. så jäkla synd, vela ju ha VF ju :/
#455 - 16 april 2012 11:28
lite uppdate här nu då. blev inga pygmer, kom massa annat i vägen när ja skulle beställa så jag väntade med det.

nu är iallafall fisk beställd, dock inte pygmepansarmal, beställde 10st vinkeltetror så totalt kommer de va 20st stimmandes i burken :)
sen har ja även beställt min första apor :D

det blev api. cacatoides dubbel red. http://www.dwarfcichlid.com/photos/A_cac_DR_M_01.JPG

ska bli riktigt roligt å få hem dom :D
ska greja till karet lite mera också innan dom kommer, tycker de är lite för öppet på botten, dock så vill ja inte plantera mera växter för de kommer bara stjäla massa bottenyta, däremot så har ja en säck med eklöv som ja tänkte ja skulle använda.

så nu håller vi alla tummarna för att jag får fisk på torsdag å att dom är pigga, krya å riktigt snygga :D
#456 - 16 april 2012 11:52
najs!
#457 - 16 april 2012 11:54
som fan :D
#458 - 17 april 2012 18:54
löv och mera grenar ligger nu i blöt för att sjunka så det hamnar på rätt plats när ja lägger i det, vilket borde bli i morron.

och en liten notis om löv, löv från äppelträd håller säg inte någe vidare länge under vatten, bara så ni vet. det löses upp väldigt fort skulle jag villja påstå.
#459 - 19 april 2012 09:52
inkoppning pågår...
#460 - 19 april 2012 11:11
inkoppning.

kommer flera bilder ikväll...

[ATTACH=CONFIG]52947[/ATTACH]
#461 - 19 april 2012 11:39
[QUOTE=MrH;1588140]inkoppning.

kommer flera bilder ikväll...

[ATTACH=CONFIG]52947[/ATTACH][/QUOTE]

Spänning på hög nivå!:)
#462 - 19 april 2012 12:08
väldigt små är dom, men väldigt fina :D
#463 - 19 april 2012 17:29
Kameran som ja låmat är verkligen inge vidare bra. speciellt inte att fota fisk allafall.
nå, några kassa bilder på apistorna allafall.

[ATTACH=CONFIG]53001[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52997[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]52998[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]53009[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]53004[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]53006[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]53005[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]53002[/ATTACH]

och lite bilder på¨det utökade stimmet vinkeltetror och några helkars bilder.
[ATTACH=CONFIG]52996[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]53003[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]53008[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]53007[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]53000[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]52999[/ATTACH]
#464 - 19 april 2012 17:51
snyggt :D
vad är det som gör aporna till "dubble red"?
hur reagerade vinkeltetrorna på dom nya?
#465 - 19 april 2012 17:54
inte en aning vad som gör dubbel red. färgen å mönstret kanske?
dom vanliga är väll mera röda tror jag. men vet inte säkert.

haha jadu, dom verkade faktiskt lite blyga för varandra :D haha.
får väll se hur det är i morron när dom vant sig lite.
#466 - 19 april 2012 17:56
Det ser ut som att aporna verkar nyfikna och pigga! Där har du snart grejer på gång! Toppenfint!:)
#467 - 19 april 2012 18:04
[QUOTE=Mats Bryzell;1588288]Det ser ut som att aporna verkar nyfikna och pigga! Där har du snart grejer på gång! Toppenfint!:)[/QUOTE]

tack så mycket :D ska försöka låna hem en bättre kamera bara så man kan ta lite snygga bilder.
dom verkar pigga å nyfikna, simmar runt å kikar å undersöker. så vi får väll hoppas att det blir något bra av det här :D
#468 - 19 april 2012 18:26
Ditt kar var ju också snyggt :)
#469 - 19 april 2012 18:40
[QUOTE=MrH;1588290]tack så mycket :D ska försöka låna hem en bättre kamera bara så man kan ta lite snygga bilder.
dom verkar pigga å nyfikna, simmar runt å kikar å undersöker. så vi får väll hoppas att det blir något bra av det här :D[/QUOTE]

Säkert!
Håll koll på honan nu, det är hon som leder det framtida lekandet. Hon kommer att köra runt och leta efter ett eller flera bra ställen att leka på. Hon kommer testa massor av ställen, testgräva lite här och där, böka bland bladen på andra ställen för att sedan bestämma sig. Då kommer hon med fina signaler visa hanen (som säkert är redigt sugen) att nu är det dags - och så är leken i full gång!:)
#470 - 20 april 2012 05:17
[QUOTE=eric700;1588295]Ditt kar var ju också snyggt :)[/QUOTE]

#471 - 20 april 2012 05:18
[QUOTE=Mats Bryzell;1588301]Säkert!
Håll koll på honan nu, det är hon som leder det framtida lekandet. Hon kommer att köra runt och leta efter ett eller flera bra ställen att leka på. Hon kommer testa massor av ställen, testgräva lite här och där, böka bland bladen på andra ställen för att sedan bestämma sig. Då kommer hon med fina signaler visa hanen (som säkert är redigt sugen) att nu är det dags - och så är leken i full gång!:)[/QUOTE]

jag kommer sitta som klistrad framför karet dom kommande dagarna :D
rapport kommer så fort jag ser att det händer något.
#472 - 20 april 2012 15:27
en liten film kanske.

försökte filma apisto hanen men de va för mörkt, å för dålig kamera me för den delen.

" target="_blank">
#473 - 22 april 2012 12:22
spännande beteende på tetrorna, ena dagen så stimmar allihopa i ett stort gäng. andra dagen simmar dom runt parvis å kivas med varandra :D ser riktigt roligt ut.
#474 - 22 april 2012 13:17
Vinklarna är absolut en av favvo tetrorna, hoppas jag kan få några att trivas själv senare i stora karet.

Du har verkligen fått till kuben, riktigt mysig stämning.
#475 - 23 april 2012 08:27
[QUOTE=AffeAlien;1588737]Vinklarna är absolut en av favvo tetrorna, hoppas jag kan få några att trivas själv senare i stora karet.

Du har verkligen fått till kuben, riktigt mysig stämning.[/QUOTE]

tack så mycke, ja är väldigt nöjd själv. ska bara fixa till ställningen lite så det blir lite snyggare helhet så att säga

tetrorna är verkligen trevliga. full fart hel tiden typ :)
#476 - 25 april 2012 08:24
jäklar va stöddiga tetrorna är när de är mat :D riktigt roligt å se.

dock ser det ut som 2st är utmobbade :/dom står å hänger för sig självt hela tiden, men så är dom också avsevärt mindre än dom andra så det kan bero på det också. får bara hoppas dom överlever.
#477 - 8 maj 2012 06:58
varför vill inte mina apisto bete sig som alla andras verkar göra? :(
mina simmar mest omkring med tetrorna uppe vid ytan å är nästan aldrig nere vid botten å inget lekbeteende, inte ens lite hångel har ja sett.
va kan det bero på? kan de va som så att hon helt enkelt inte hittar "grottorna" under alla löven å på så vis inte vill?
någon som har nån ide?
#478 - 8 maj 2012 11:07
mina gjorde likadant de första veckorna sedan började de hålla till på botten o kokosnötskalen och mellan stenar.
jag har ingen erfarenhet av apistor men det verkar som om dom vill ha täta grottor asså ett hål in så dom har ryggen fri så att säga fast det beteendet varierar säkert från art till art,, eller nåt??;)
#479 - 8 maj 2012 11:36
[QUOTE=gonzo44;1591454]mina gjorde likadant de första veckorna sedan började de hålla till på botten o kokosnötskalen och mellan stenar.
jag har ingen erfarenhet av apistor men det verkar som om dom vill ha täta grottor asså ett hål in så dom har ryggen fri så att säga fast det beteendet varierar säkert från art till art,, eller nåt??;)[/QUOTE]

ja har gjort hålet så litet som möjligt just för den anledningen. men ja funderar om dom kanske inte hittar grottorna under alla löv å sånt på botten. men de borde dom väll göra?
jaja, får väll se vad som händer om det blir någon utveckling framöver.
#480 - 9 maj 2012 19:29
då har det blivit tillökning i kuben.
10st äppelsnäckor från herr Gonzo, eller kanske hans fru. tack och bock allafall.
får väll se hur det tar sig med dom, di var ju så himla små så dom försvann ju i akvariet, men ja får väll slänga i lite broccoli å sånt åt dom så får ja väll hålla tummarna att dom överlever å blir stora å fina. ska bli spännande å se hur dom blir å se ut =)

funderar på att göra om fiskbeståndet också.. är inte alls nöjd med vinkeltetrorna, tror det är för trångt åt dom då dom inte uppvisar något som helst stimbeteende utan simmar mest runt för sig själv. ser inge roligt ut att titta på.

funderar på att lämna in dom och införskaffa någon annan tetra som blir lite större å som kankse är lite intressantare att titta på, och bara ha typ 7-9st som förhoppningsvis håller ihop istället för 20st utspridda individer.
men vi får se vad det blir.

letar lite smått efter ett lekpar skalarer också, skulle va trevligt med någon lite "större" fisk så att säga. får väll se om det dyker upp något.
#481 - 22 maj 2012 19:50
undrar ja om det kan va något på gång i kuben nu.
tycker mig se att honan börjat mota in revir då hanen å tetrorna har hållit sig undan området runt grottorna å ja har inte sett tillh on mer än några snabba skymtar under bladen :D får hopper på lek nu. vore jäkligt skojigt.

dock har jag börjat fundera lite på att införskaffa ett annat akvarium, är inte riktigt helt nöjd med kuben. storleken gör ju att man blir så himla begränsad i fiskvalet och mängd.
nå, får se vad det blir efter sommaren.
#482 - 27 maj 2012 15:49
jag har yngel som simmar :D :D :D :D fy fasen av roligt!!!!!
#483 - 27 maj 2012 16:22
Grattis! Alltid lika kul när man får se de små liven =)
#484 - 27 maj 2012 16:57
de kom verkligen helt oväntat. har inte sett nån lek eller nånting, de enda som ja märkt va att honan va väldigt "vaktig" runt en av grottorna här om dagen. men de är allt.
så idag så var hon ute å valla runt dom små liven :D himla roligt.
dom lär ju förvisso inte överleva speciellt länge bland alla tetrorna, men hon kämpar på bra med att hålla dom borta. hanen däremot bryr sig inte alls om ungarna å honan.
#485 - 27 maj 2012 17:22
[QUOTE=MrH;1594298]de kom verkligen helt oväntat. har inte sett nån lek eller nånting, de enda som ja märkt va att honan va väldigt "vaktig" runt en av grottorna här om dagen. men de är allt.
så idag så var hon ute å valla runt dom små liven :D himla roligt.
dom lär ju förvisso inte överleva speciellt länge bland alla tetrorna, men hon kämpar på bra med att hålla dom borta. hanen däremot bryr sig inte alls om ungarna å honan.[/QUOTE]

Grattis, va kul:).

//Inger
#486 - 27 maj 2012 18:06
#487 - 27 maj 2012 18:12
Superkul! :D [:-106]
#488 - 28 maj 2012 17:45
kunde räkna till 15-20 yngel ikväll allafall :) de är lite skoj.
ska se om ja inte köper en kamera i veckan så kanske ja kan ta lite bilder.
#489 - 1 juni 2012 13:10
jahapp, då vare slut på yngel vad jag kan se allafall. nåja, det är allafall jäkligt roligt att dom ynglat av sig å att de funkar, för enligt damen på djuraffären så var det många som haft problem med just apisto här i borlänge å haft svårt å få dom å öveleva. så nånting verkar ja ju göra rätt allafall :)

ne nu tar ja helg å åker å skämmer bort mina syskonbarn ;)

skål å trevlig helg på er.
#490 - 5 juni 2012 10:14
då vare startat med extra belysning och pmdd... de behövs verkligen, mina dvärgvallisar har helt försvunnit :/ får hoppas dom tar fart igen.
Christer5
#491 - 5 juni 2012 10:18
Nu blir det säkert fart på växterna igen Pmdd är väldigt bra:), tillför du något koltillskott ?
#492 - 5 juni 2012 10:28
nix, endast pmdd och lite mera ljus.
får se hur det går om ja måste dit med något mer också men ja tro de ska räcka.
#493 - 7 juni 2012 18:11
det blev studiolampan från kjell å Co.
de va ett fint ljus från den, lite vit/blå aktigt, ser riktigt bra ut.
dock är själva reflektor hållaren mindre än lampan så de ser lite knasigt ut :p ska se om ja inte kan sätta dit en annan i morgon.
#494 - 19 juni 2012 18:45
lite bilder på nya belysningen å burken.
växterna har börjat komma igång igen så pmdd å extra lyse gjorde susen. å dessutom så har toffsalgerna försvunnit också, som lite bonus så där :D

[ATTACH=CONFIG]54130[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54131[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54132[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54133[/ATTACH]

måste försöka tillverka en annan lampskärm dock då detta ser lite knasigt ut å så blire massa spill ljus i hela lägenheten :p

[ATTACH=CONFIG]54134[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54135[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54136[/ATTACH]
#495 - 22 juli 2012 17:25
lite bilder på kuben å på snäckorna som växer som attan :) himla fina färger också. (tack gonzo)
har dock inte hänt nånting nytt alls, skulel ha tillverkat en ny lampskärm men har inte haft tid än. ska försöka ta tag i det.
sen blir nog att åka in till fiskaffären i helgen å kolla efter nån rolig mal eller så.

[ATTACH=CONFIG]54659[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54660[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54661[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54662[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54663[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54664[/ATTACH]
#496 - 22 juli 2012 18:09
Det är ett härligt dunkel du fått till i karet :)
#497 - 22 juli 2012 20:43
bara när fotolampan är släkt ;)
annars äre ett jäkla ljus.
#498 - 22 juli 2012 20:46
Du är inte lika pepp på att lägga ner nu va!?

;D
#499 - 22 juli 2012 20:53
ser att snäckorna vuxit lite =)) kul när det blir lite yngel även om dom nu inte klarade sej...
#500 - 22 juli 2012 20:55
[QUOTE=Mathias Nilsson;1601384]Du är inte lika pepp på att lägga ner nu va!?

;D[/QUOTE]

tanken finns kvar lite grann. men inte så mycke.
beror på hur det artar sig lite me jobb å sånt ifall ja lär flytta :/
#501 - 22 juli 2012 20:56
[QUOTE=gonzo44;1601386]ser att snäckorna vuxit lite =)) kul när det blir lite yngel även om dom nu inte klarade sej...[/QUOTE]

men dom växer i väldig olika hastighet. en dle är nästan 2-3cm å en del är knappt 1cm :/ underligt.
#502 - 22 juli 2012 21:04
Det är likadant här en del får i sej mer mat och en del mindre tror jag det beror på i alla fall..
#503 - 22 juli 2012 21:28
11/8 så har jag vägen förbi Borlänge. Passerar runt 18 typ och då vill jag nog ha en kopp kaffe om du är hemma :)
#504 - 22 juli 2012 21:41
[QUOTE=Mathias Nilsson;1601391]11/8 så har jag vägen förbi Borlänge. Passerar runt 18 typ och då vill jag nog ha en kopp kaffe om du är hemma :)[/QUOTE]

check! :D välkommen.
#505 - 22 juli 2012 21:41
[QUOTE=gonzo44;1601389]Det är likadant här en del får i sej mer mat och en del mindre tror jag det beror på i alla fall..[/QUOTE]

de är väll som me fisk, en del tar för sig mer än andra :P
#506 - 23 juli 2012 20:26
det är nog så ja,
din kub ser trevlig ut nu tycker jag,
jag tyckte mej ana i tråden tidigare att du va på väg att lägga ner????
#507 - 23 juli 2012 20:59
[QUOTE=gonzo44;1601493]det är nog så ja,
din kub ser trevlig ut nu tycker jag,
jag tyckte mej ana i tråden tidigare att du va på väg att lägga ner????[/QUOTE]

mjo tanken har funnits, mest för att man är så jäkla begränsad i fiskvalet och mängden.

men nu får det gå över sommaren så får vi se va som händer till hösten.
ska in å kika på lite ny fisk i helgen så vi får väll se vad man hittar för skoj :)
#508 - 28 juli 2012 12:50
var till akvarieaffären idag, den bra affären. dom har bytt ägare nu och jäkla i h*lvete vilken skillnad i butiken. alltså akvariedelen va helt otrolig. dom har verkligen mycke och väldigt fin fisk, välskötta akvarium, knappt alger i burkarna. inga döda fiskar på botten. riktigt fräsht å rent allting.

och dom hade en ciklidavdelning som var helt fantastisk! mycke, verkligen mycke tanganyika fiskar. och malawi tror ja, kan inte så mycke om dom sorterna så är lite osäker på vad som är vad.
dom hade ett jäkligt imponerande akvarium på 2kubik med ett stort stim med stora! tanag ciklider i. kommer inte ihåg vilken sort de va dock. tog lite bilder me mobilen men ni som följ denna tråd vet ju att mian mobilkamera är rätt kass.
ska ta med en riktig kamera nästa gång.

jahapp, och inkoppning pågår.

blev 2st vanliga ancistrus som ska få jobba lite på rutorna, lite besvärligt att ta bort alger på bakrutan.
sen blev det faktiskt 3st blå fjärilsciklider. de är lite utav en chansning men ja tror nog det ska funka.

sen har ja förhoppningsvis ett par skalarer på gång :D
dom hade ett gäng stora som gick i ett kar och det såg ut som de va lek på gång så som skulle hålla koll på om det hände något och i såfall ringa mig direkt när det blev något. så förhoppningsvis har ja ett lekpar skalarer om ett tag :D
#509 - 28 juli 2012 13:01
2kubiks karet.

[ATTACH=CONFIG]54756[/ATTACH]
jämför fisken i storlek med min hand :p
[ATTACH=CONFIG]54757[/ATTACH]
dom av rätt stöddiga i size alltså :D
[ATTACH=CONFIG]54758[/ATTACH]

lite tanganyika
[ATTACH=CONFIG]54759[/ATTACH]

ett 2meters med BTN moduler å nåra gibbic i, ska bli tanganyika tank.
[ATTACH=CONFIG]54760[/ATTACH]

tropheus, olika sorter.
[ATTACH=CONFIG]54761[/ATTACH]

dom här va riktigt snygga.
tropheus red rainbow. synd att ja inte hade bättre kamera me mig bara :/
[ATTACH=CONFIG]54762[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54763[/ATTACH]

tjusig mix :)
[ATTACH=CONFIG]54764[/ATTACH]
#510 - 28 juli 2012 14:55
Den butiken verkar vara värt ett besök även om det blir en bit att åka..
jasså scalarägare snart då??
#511 - 28 juli 2012 16:03
har du vägarna uppåt så ska du absolut svänga in där. se till så du har got tom tid bara, för där kan man bli länge :p

ja förhoppningsvis blir snart ett par skalarer, å sen får ja nog anse att kuben är full :)
#512 - 30 juli 2012 13:42
halvkass bild på hanen men så här ser han ut allafall.
å de där blåa som skimrar är verkligen så där blått IRL så att säga. riktigt tjusig firre ja fått tag på om ja får vara så självgod å säga det :p

[ATTACH=CONFIG]54809[/ATTACH]
#513 - 9 augusti 2012 21:37
funderar lite på fjärilarna... äre hanen som motar in revir?

tycker min har betett sig underligt i några dagar, han står å trycker bakom en rot inne i hörnet hela tiden å ja kan inte se att han på nått vis ser dålig eller sjuk ut.
håller han på å bygger tomt eller vad gör han?
förut så var han framm hela tiden å simma runt men icke längre.
#514 - 10 augusti 2012 13:34
Det är inte så att det är någon annan invånare som jagar honom? äter han? hurdan är han i färgerna nu?
#515 - 10 augusti 2012 19:06
ingen som jagar honom vad jag sett allafall, äter gör han. eller ja, gjorde tills han började gömma sig. färgerna ser bra ut, kan som sagt inte se att det är något fel :/
#516 - 10 augusti 2012 19:17
konstigt kan du se om han har parasiter eller mask typ rödbruna maskar som hänger ur analen????
#517 - 11 augusti 2012 05:26
ska kika idag mer noggrant men ja har som sagt inte sett något.
får se om mathias dyker förbi idag, då får han hjälpa mig å kika lite :p
#518 - 11 augusti 2012 13:12
[QUOTE=MrH;1601886]var till akvarieaffären idag, den bra affären. dom har bytt ägare nu och jäkla i h*lvete vilken skillnad i butiken. alltså akvariedelen va helt otrolig. dom har verkligen mycke och väldigt fin fisk, välskötta akvarium, knappt alger i burkarna. inga döda fiskar på botten. riktigt fräsht å rent allting.

och dom hade en ciklidavdelning som var helt fantastisk! mycke, verkligen mycke tanganyika fiskar. och malawi tror ja, kan inte så mycke om dom sorterna så är lite osäker på vad som är vad.
dom hade ett jäkligt imponerande akvarium på 2kubik med ett stort stim med stora! tanag ciklider i. kommer inte ihåg vilken sort de va dock. tog lite bilder me mobilen men ni som följ denna tråd vet ju att mian mobilkamera är rätt kass.
ska ta med en riktig kamera nästa gång.

Vilken butik är det som diskuteras?
#519 - 11 augusti 2012 13:23
#520 - 11 augusti 2012 13:55
175L SA kub

[QUOTE=MrH;1603804]ska kika idag mer noggrant men ja har som sagt inte sett något.
får se om mathias dyker förbi idag, då får han hjälpa mig å kika lite :p[/QUOTE]

Åker först imorgon :)

Det
Dök upp massa annat viktigt :)
#521 - 11 augusti 2012 15:29
[QUOTE=Mathias Nilsson;1603847]Åker först imorgon :)

Det
Dök upp massa annat viktigt :)[/QUOTE]

lugnt de :)
får se hur tiden räcker i morron bara, ska på dop på em å sen gösfiske på natten förhoppningsvis :D

men du blir här uppe nåra dagar va? så tid borde ju finnas för en kaffe eller två.
#522 - 24 augusti 2012 13:20
äntligen ett lekpar skalarer :D

är så jäkla glad nu. har äntligen fått tag på ett lekpar skalarer :D ingen märkvärdig färg eller så men dom är stora å fina.

[ATTACH=CONFIG]55224[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]55225[/ATTACH]

och åter igen vill ja slå ett slag för djuraffären i Ludvika, deras fisk avdelning är verkligen otrolig. har nog aldrig sett så många ciklider i samma butik förut :D mycke tanga ciklider. å mera ska det tydligen bli.

skickar med en bild när ja står framför 2kubiks tanken.

[ATTACH=CONFIG]55226[/ATTACH]
#523 - 24 augusti 2012 13:51
Härliga scalarer! :D
Då får vi hoppas på lite action mellan dom också :D
#524 - 24 augusti 2012 13:56
ja jag är super nöjd :D
dom har lekt i butiken så viljan finns ju :)
#525 - 24 augusti 2012 13:59
Jag själv har spanat på ett biffigt lekpar ett tag nu men eftersom jag redan har en liten (och vill helst ha en grupp med små) så låter jag bli att köpa dom. Troligen kommer dom mobba dom små så in i.... tyvärr =(
#526 - 24 augusti 2012 14:04
jo risken finns ju att de blir mobbing.
anledning till att ja vela ha ett lekpar är ju för att det inte får plats med en grupp skalarer i karet.
å köpa ett gäng små å hoppas på utparning kändes lite si å så. så detta va ju kanon att ja fann dom här :D
#527 - 24 augusti 2012 14:13
Ja, dom var jättefina! Du måste filma dom sen i karet. :D
#528 - 24 augusti 2012 17:38
ska försöka få hem en kamera så ja kan fota å filma lite :)
#529 - 24 augusti 2012 19:36
Härligt att du fick tag på ett par, grattis! Ska bli spännande att se hur de gör sig i kuben, funderar ju också på skalare till min. Kommer nog bli grymt! :)
#530 - 25 augusti 2012 06:07
de är en mäktig syn å se dessa jättar sväva omkring :)
men helt plötsligt kändes kuben väldigt liten :p
#531 - 25 augusti 2012 08:28
175L SA kub

[QUOTE=MrH;1606372]de är en mäktig syn å se dessa jättar sväva omkring :)
men helt plötsligt kändes kuben väldigt liten :p[/QUOTE]

Förstår dig, min kub är ju dubbelt så stor som din och den är fan liten åt Scalarerna ;)
#532 - 25 augusti 2012 09:23
hehe :p får väll se hur dom trivs. märker ja minsta tecken på att dom inte mår bra så får dom gå tillbaks till djuraffären.

kommer bilder å film ikväll ;)
#533 - 29 augusti 2012 07:51
å nu sitter de en liten romkaka i ena hörnet :D tog inte många dagar.
#534 - 29 augusti 2012 10:02
första leken.

och nu äts kakan upp :p hehe. jaja det lär väll ta ett tag innan dom lär sig :)

här kommer lite bilder med en alldeles nyinköpt kamera, kände att ja behövde verkligen en kamera nu så det blev en liten Nikon coolpix. Blir bra bilder å den kan filma i HD, vilket tydligen ska vara bra. är skitkass på såna grejer.
här komme allafall lite snabbt tagna bilder, har tyvärr inte hunnit lärt mig greja me inställningar än så kvaliten är ju därefter.

[ATTACH=CONFIG]55436[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]55442[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]55437[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]55439[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]55438[/ATTACH]

en äppelsnäcka från Gonzo :)
[ATTACH=CONFIG]55440[/ATTACH]

Apisto hanen.
[ATTACH=CONFIG]55441[/ATTACH]
#535 - 29 augusti 2012 10:04
och så en liten film :D

" target="_blank">
#536 - 10 september 2012 19:36
har börjat fått massa brunalger på glaset nu, tips på åtgärd? bör ja mixtra me pmdd mängden på något vis? ja är skitkass på det kemiska där så nån får gärna hjälpa mig lite här :S
#537 - 11 september 2012 15:35
#538 - 11 september 2012 16:25
[QUOTE=MrH;1609315]lite film :)

&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
[/QUOTE]

Härligt :) Scalarerna är rätt bitiga faktiskt. Vad matar du dem med?

Fin film rakt av, härlig färgåtergivning, tänk om jag kan hitta det läget på min. Juwels lysrör är väl den största källsan till sketna filmer.

Du har kjelles studiolampa till karet eller?
#539 - 11 september 2012 17:15
jo dom är jäkligt stöddiga i storlek får ja lova å säga :D
matar me vanligt flingfoder å fryst artemia, men har tänkt blanda ihop en räkmix nu när de börjar bli lite fisk i akvariet :)

den fina kvaliten kan man nog tacka min kamera för, sjukt bra blir de när man filmar. bilder blir dock lite sämre, men inte dåliga. men så filmar den ju i HD också så de beror väll på de att de blir så bra.

jupp har kjelles studiolampa, ger ett kanon ljus. dock är skärmen för liten så ja ska försöka byta ut den mot en större om jag hittar någon.
#540 - 11 september 2012 17:21
175L SA kub

[QUOTE=MrH;1609331]jo dom är jäkligt stöddiga i storlek får ja lova å säga :D
matar me vanligt flingfoder å fryst artemia, men har tänkt blanda ihop en räkmix nu när de börjar bli lite fisk i akvariet :)

den fina kvaliten kan man nog tacka min kamera för, sjukt bra blir de när man filmar. bilder blir dock lite sämre, men inte dåliga. men så filmar den ju i HD också så de beror väll på de att de blir så bra.

jupp har kjelles studiolampa, ger ett kanon ljus. dock är skärmen för liten så ja ska försöka byta ut den mot en större om jag hittar någon.[/QUOTE]

Jag kan också filma i full-HD men jag har ju en triljard olika inställningar på dritten :O
#541 - 11 september 2012 17:39
hehe ja gjorde det enkelt å köpte en compact kamera så behöver ja inte bry mig om inställningar utan kör på auto :Dfast de finns ju massa inställningar å göra men ja har inte orkat gett mig in på de än :P
#542 - 11 september 2012 17:48
Väldigt fint :D
Scalarerna är riktigt härliga!

Vad är det för fisk till vänster vid 1:35 i den sensate videon? Tycker det ser ut som en fjärilsciklid men den har för lite färg :)
#543 - 11 september 2012 17:53
tjenare freddi, de va längesen :D
tack ska du ha, de är troligen fjärilscikliderna du ser. har 3 st blå fjärilsciklid. men de va lite svårt å få fokus på dom me kameran så färgerna syndes lite dåligt, irl så är dom väldigt färggranna å fina :)

hur gåre me din projekt då? längesen du uppdatera.
#544 - 11 september 2012 17:54
nu klippte vi sidan så ja kör upp den igen.

&feature=plcp" target="_blank">
&feature=plcp
#545 - 11 september 2012 19:25
Ja, det var ett tag sedan jag visade mig här ordentligt, jag har väl kikat in och lagt en kommentar här och där men inte så ofta. - Det har varit så mycket annat just nu, ny klass mm.

Mitt 240 projekt står stilla. Jag väntar på Köge-resan så jag kan köpa lite fisk och förhoppningsvis hittar jag lite juste korall också :)
Planeringen ser ut som så att det ska inhandlas en grupp scalarer, någon typ av mindre ciklid (gillar nyckelhålsciklider) och ifall jag hittar någon intressant mal köper jag den med :)
Har även en lista på fisk till mina två mindre kar också. Hade fått nån skit i dom karen så det är bara en enda röra där nu. Mina apor strök med, likaså mina blackbar endlers men av dom har jag kvar 4 yngel som går själva i 40 litarn. I 60 litarn går det några Pristella maxilaris, tre kampfiskar (1+2) och en ensam väldigt snygg guppyhybrid (vanlig+endler).
Vet inte riktigt hur jag ska rensa upp i dom karen.
#546 - 11 september 2012 19:34
Nise!! MrH ser väldigt murrigt och härligt ut i den kuben nu.. bytt vatten nyss??
#547 - 11 september 2012 20:42
[QUOTE=freddi36;1609372]Ja, det var ett tag sedan jag visade mig här ordentligt, jag har väl kikat in och lagt en kommentar här och där men inte så ofta. - Det har varit så mycket annat just nu, ny klass mm.

Mitt 240 projekt står stilla. Jag väntar på Köge-resan så jag kan köpa lite fisk och förhoppningsvis hittar jag lite juste korall också :)
Planeringen ser ut som så att det ska inhandlas en grupp scalarer, någon typ av mindre ciklid (gillar nyckelhålsciklider) och ifall jag hittar någon intressant mal köper jag den med :)
Har även en lista på fisk till mina två mindre kar också. Hade fått nån skit i dom karen så det är bara en enda röra där nu. Mina apor strök med, likaså mina blackbar endlers men av dom har jag kvar 4 yngel som går själva i 40 litarn. I 60 litarn går det några Pristella maxilaris, tre kampfiskar (1+2) och en ensam väldigt snygg guppyhybrid (vanlig+endler).
Vet inte riktigt hur jag ska rensa upp i dom karen.[/QUOTE]

ojoj de va en del på G där du. trist när de skiter sig i burkarna bara, man blir så matt så man vill nästan sluta :/
men du har ju en fin resa å se fram emot så du får peppa dig själv me den :D
#548 - 11 september 2012 20:43
[QUOTE=gonzo44;1609374]Nise!! MrH ser väldigt murrigt och härligt ut i den kuben nu.. bytt vatten nyss??[/QUOTE]

de är väldigt murrigt å härligt :D fast ja får ingen riktig fart på växterna, kan inte lista ut va de är som är fel :/ vallisen skjuter iväg me några blad å sen vissnar dom. fattar inte va som händer.

jupp, bytte vatten idag så ja passa på å filma när de va rent å fint i burken :D
#549 - 14 september 2012 07:11
färglösa fiskar?

tycker fiskarna börjar se så himla färglösa ut å undrar om nån har nån idé va det kan bero på?

kan det vara maten? dom får vanligt flingfoder och fryst artemia.
bör ja kompletera med något?
tänkte jag skulle göra egen räkmix åt dom. kan det hjälpa?

eller är det värmen? håller nu stadigt 26C.

väldigt tacksam för hjälp här.
#550 - 14 september 2012 07:41
[QUOTE=MrH;1609737]tycker fiskarna börjar se så himla färglösa ut å undrar om nån har nån idé va det kan bero på?
kan det vara maten? dom får vanligt flingfoder och fryst artemia.
bör ja kompletera med något?
tänkte jag skulle göra egen räkmix åt dom. kan det hjälpa?
eller är det värmen? håller nu stadigt 26C.
väldigt tacksam för hjälp här.[/QUOTE]

[COLOR=#222222]Är det just Scalarerna eller fiskarna över lag som du upplever som färglösa?[/COLOR]
[COLOR=#222222]Om det är Scalarerna, som inte får/har de där "skarpa" mörka fälten och färgerna (och om de inte är sjukligt bleka - men då är det ju något specifikt galet) så beror nog detta på att de befinner sig i ett neutralt "mode" - de har alltså ingen speciell agenda just nu.[/COLOR]
[COLOR=#222222]Sätter lekbeteende igång blir det en annan femma![/COLOR]
[COLOR=#222222]
[/COLOR]
[COLOR=#222222]Du har två Scalarer i karet nu, va?[/COLOR]
[COLOR=#222222]Man kan med fördel ha ett par i ett mindre kar, men det är inte alltid man får parnings- och lekresultat trots att det är ett etablerat par. Lika gärna som de kan sätta igång med lek direkt, kan de gå ganska långa perioder och, så att säga, vila sig.[/COLOR]
[COLOR=#222222]
[/COLOR]
[COLOR=#222222]Varierad kost - och gärna levande föda - är alltid bra då de får igång lite jaktinstinkter och blir på hugget!
:)[/COLOR]
#551 - 14 september 2012 08:09
En sak som fungerar här, och har så gjort i flera år, är att mata dom med yngel.

Jag har ett par tre kar med levandefödare, mollys/endlers/metalltandkarper, ett par Limia.

"Brandskattar" yngelbeståndet var 8-10 dag och håvar ner 10-20 hyfsat nyfödda yngel till scalarerna.

Tala om att få fart på både jakt och lekinstinkterna........

.
#552 - 14 september 2012 09:42
[QUOTE=Mats Bryzell;1609742][COLOR=#222222]Är det just Scalarerna eller fiskarna över lag som du upplever som färglösa?[/COLOR]
[COLOR=#222222]Om det är Scalarerna, som inte får/har de där "skarpa" mörka fälten och färgerna (och om de inte är sjukligt bleka - men då är det ju något specifikt galet) så beror nog detta på att de befinner sig i ett neutralt "mode" - de har alltså ingen speciell agenda just nu.[/COLOR]
[COLOR=#222222]Sätter lekbeteende igång blir det en annan femma![/COLOR]
[COLOR=#222222]
[/COLOR]
[COLOR=#222222]Du har två Scalarer i karet nu, va?[/COLOR]
[COLOR=#222222]Man kan med fördel ha ett par i ett mindre kar, men det är inte alltid man får parnings- och lekresultat trots att det är ett etablerat par. Lika gärna som de kan sätta igång med lek direkt, kan de gå ganska långa perioder och, så att säga, vila sig.[/COLOR]
[COLOR=#222222]
[/COLOR]
[COLOR=#222222]Varierad kost - och gärna levande föda - är alltid bra då de får igång lite jaktinstinkter och blir på hugget!
:)[/COLOR][/QUOTE]

nja tänkte mest på alla fiskarna, både skalar, fjärilscikliderna å kakaduorna ser lit bleka ut tycker jag.
men i övrigt pigga å glada å äter me stor aptit.

detta är ett lekpar å dom har redan lekt en gång i akvariet sen ja fick hem dom, dock käka dom upp rommen efter typ 4 timmar :p

ska variera kosten lite mer, kanske sätta upp ett litet kar med levande födare å använda som foderfisk :)
#553 - 14 september 2012 09:43
[QUOTE=Ken Olofsson;1609745]En sak som fungerar här, och har så gjort i flera år, är att mata dom med yngel.

Jag har ett par tre kar med levandefödare, mollys/endlers/metalltandkarper, ett par Limia.

"Brandskattar" yngelbeståndet var 8-10 dag och håvar ner 10-20 hyfsat nyfödda yngel till scalarerna.

Tala om att få fart på både jakt och lekinstinkterna........

.[/QUOTE]

tackar för tipset, ska nog ta å sätta upp ett litet kar som får bidra med foderfisk.
vad är bästa fisk? mollys?
#554 - 14 september 2012 09:47
[QUOTE=MrH;1609762]nja tänkte mest på alla fiskarna, både skalar, fjärilscikliderna å kakaduorna ser lit bleka ut tycker jag.
men i övrigt pigga å glada å äter me stor aptit.

detta är ett lekpar å dom har redan lekt en gång i akvariet sen ja fick hem dom, dock käka dom upp rommen efter typ 4 timmar :p

ska variera kosten lite mer, kanske sätta upp ett litet kar med levande födare å använda som foderfisk :)[/QUOTE]

OK! Ja, det är alltid svårt att säga exakt vad det handlar om när hela truppen kanske ser lite blaskiga ut - speciellt när man inte sitter framför karet och kollar en stund.
Det är väl så att fiskarna går i neutralt "mode" just nu kanske?
#555 - 14 september 2012 09:49
kan va så. inge lek på någon av fiskarna så just nu äre väll paus läge kanske :p

men ska ändå ta tag i maten så dom får lite mera varierande kost, de borde hjälpa en del :)
#556 - 14 september 2012 10:27
[QUOTE=MrH;1609763]tackar för tipset, ska nog ta å sätta upp ett litet kar som får bidra med foderfisk.
vad är bästa fisk? mollys?[/QUOTE]

njau....

av de vanligaste LF så är nog tråkigt nog guppys bäst, iaf här.

men kan du[SIZE=2] få tag i [/SIZE][SIZE=2][COLOR=#000000][FONT=Arial]Girardinus falcatus så blir det överfullt med yngel hur du än gör.

man får tänka till lite innan man drar igång.

ex om du har två scalarar, hur mycket yngel är det bra för dom att äta ?

jag har inget svar själv, men i genomsnitt så slafsar mina i sig 4-6 yngel / vecka.

[/FONT][FONT=Arial]om man tar det.....5 yngel / scalar och vecka, 2 x 5 = 10 yngel / vecka

= 40 yngel / månad

det är i genomsnitt 2 halvvettiga kullar från guppys. vilket är 2 honor

om man då tar en molly på 9 cm, eller svärdbärare på 10 cm, så kan de spruta ut
40-50-60-80 yngel / kull.

ergo...risk att man får en masssaaaaa yngel över som man inte vet vart dom skall ta vägen...

för det är ju så, att man kör ju inte med yngelkasse, utan det skall födas i kar, och för att det skall bli några överlevare, så planeterar man därefter, och då finns ju en klar risk att mertalet överlever......och då sitter man där med 125 Mollys i varierande storlek i sitt lilla 63 literskar.......

lagom mängd bör det nog vara.

fast vad vet jag, kanske skulle gå att mata dom enbart med yngel......

.

[/FONT][/COLOR][/SIZE]
#557 - 14 september 2012 11:21
med tanke på vallen där, göder du med Pmdd? eller växer den naturligt, som jag tänker nu så kan det vara så om du göder att den växer upp och se hittar den inte näring nog och går tillbaka.. vad gäller fisken så kan det vara så som mats säger att dom är i inantiv mood.. eller kommer detta direkt efter vattenbyterna?? om det är så att du byter med kallt vatten så kan det bero på temp skillnaden kanske men då borde det bara vara tillfälligt att dom blir bleka.. nu är detta bara som jag funderar på saken, gejen är ju den att det kan bero på så mycket olika saker.. hur ligger ph, nirit och sådna värden.... hurdant är vattnet där du bor,
regelbundna vattenbyten rekomenderar jag men troligen gör du det redan...
#558 - 14 september 2012 11:25
drog igång ett på en gång, hade ju endå alla grejerna hemma :D

hade lite dom tankarna ja med, att de får inte bli för mycke. så det fick bli guppy :D
orange cobra tror ja hanen hette :p

sparsamt me växter nu men dom hade tyvärr inte så mycke inne på affären.
vad behöver ja för å få yngel som klarar sig? flytande mossa? hornsäv på ytan?

för ja antar att som det ser ut nu så lär dom ju bli uppkäkade av föräldrarna va?

lite bilder.
[ATTACH=CONFIG]55872[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55873[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55874[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]55875[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55876[/ATTACH]
#559 - 14 september 2012 11:30
[QUOTE=gonzo44;1609779]med tanke på vallen där, göder du med Pmdd? eller växer den naturligt, som jag tänker nu så kan det vara så om du göder att den växer upp och se hittar den inte näring nog och går tillbaka.. vad gäller fisken så kan det vara så som mats säger att dom är i inantiv mood.. eller kommer detta direkt efter vattenbyterna?? om det är så att du byter med kallt vatten så kan det bero på temp skillnaden kanske men då borde det bara vara tillfälligt att dom blir bleka.. nu är detta bara som jag funderar på saken, gejen är ju den att det kan bero på så mycket olika saker.. hur ligger ph, nirit och sådna värden.... hurdant är vattnet där du bor,
regelbundna vattenbyten rekomenderar jag men troligen gör du det redan...[/QUOTE]

göder me pmdd, nästan full dos, när ja körde full dos så blev de jäkligt mycke alger på glaset så ja minskade ner lite.

angående fisken tycker ja den är lite blek som du säger, efter vattenbytet. ska pröva höja tempen en aning vid nästa byte å se om det är nån skillnad då :)

ph,nitrit har ja inte en aning om. mäter inte sånt. dom nämnde på djuraffären att folk haft problem med att få just apistor å överleva å gissade att de berodde på vattnet, men ja har aldrig haft nå dödsfall eller märkt nå konstigt så ja tror inte de är problemet.
regelbundna vattenbyten en gång i veckan 30-40%.

ska ändra tempen vid nästa vattenbyte å se vad som händer :)

tack för input.
#560 - 14 september 2012 11:43
[QUOTE=MrH;1609780]drog igång ett på en gång, hade ju endå alla grejerna hemma :D

hade lite dom tankarna ja med, att de får inte bli för mycke. så det fick bli guppy :D
orange cobra tror ja hanen hette :p

sparsamt me växter nu men dom hade tyvärr inte så mycke inne på affären.
vad behöver ja för å få yngel som klarar sig? flytande mossa? hornsäv på ytan?

för ja antar att som det ser ut nu så lär dom ju bli uppkäkade av föräldrarna va?

lite bilder.
[ATTACH=CONFIG]55872[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55873[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55874[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]55875[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55876[/ATTACH][/QUOTE]

mina endler tuggar inte yngel.......

tur att nya pumpen gör det.....
#561 - 14 september 2012 11:44
i utbyte mot mossan kan jag skicka upp lite valle tigra om du vill ha så in med ett pm
#562 - 14 september 2012 11:45
snuggt litet kar det blev av dedär..:D
#563 - 14 september 2012 12:08
ett lagom litet kar brevid soffan :D
#564 - 17 september 2012 11:39
lek på skalarerna igår igen, dock blev det inget denna gång heller. honan käka opp rommen direkt när hon la den :S varför gjorde hon det?

sen misstänker ja att min kakadua hane har strukit med, om han inte står å vaktar rom i någon grotta.
har inte sett honom på några dagar nu.
#565 - 17 september 2012 12:22
för att hon är en scalare ;) de är kända för att inte veta hur man tar hand om ägg o yngel. kan behöva upp mot 30 ggr innan de fattar har jag läst nånstans.
#566 - 17 september 2012 15:31
haha jaha de va som ja misstänkte då :p
jaja dom får väll öva på så får vi se om det blir något nångång :)
#567 - 18 september 2012 20:13
nehepp, de går fasen inge vidare de här, får nog tyvärr inse den bittra sanningen att min apisto hane har simmat vidare. kunde inte hitta honom någonstans idag när ja bytte vatten å städade ur lite i akvariet. trist som fan :(
dessutom så hitta ja ett helt gäng sandsnäckor, döda. varför vill dom inte leva hos mig?
å växterna vill inte växa, eller växer jäkligt dåligt å får fula blad.

fan suck skit å skräp.
de är sånt här som gör att man nästan vill ge upp hobbyn.... hur mycke man än försöker så får man de inte å funka.
#568 - 18 september 2012 20:33
175L SA kub

[QUOTE=MrH;1610489]nehepp, de går fasen inge vidare de här, får nog tyvärr inse den bittra sanningen att min apisto hane har simmat vidare. kunde inte hitta honom någonstans idag när ja bytte vatten å städade ur lite i akvariet. trist som fan :(
dessutom så hitta ja ett helt gäng sandsnäckor, döda. varför vill dom inte leva hos mig?
å växterna vill inte växa, eller växer jäkligt dåligt å får fula blad.

fan suck skit å skräp.
de är sånt här som gör att man nästan vill ge upp hobbyn.... hur mycke man än försöker så får man de inte å funka.[/QUOTE]

Det ordnar sig. Byt gödningsregim, lägg till/ta bort något..

Byt mer/mindre vatten..

Metodiskt arbete får det bra igen ska du se! :)
#569 - 19 september 2012 06:07
mjo men ja har inte en aning om vad jag ska lägga till eller ta bort av i gödningen.
kanske räcker med att öka dosen? kör ju me pmdd nu.
#570 - 24 september 2012 14:36
[ATTACH=CONFIG]56170[/ATTACH] luta på huvudet så ser du bilden bättre dom är på väg nu ca 80cm långa...;)
#571 - 24 september 2012 14:54
härligt :D
ska även köpa lite växt på affären i morron när ja åker å hämtar nya karet :D

crypto nånting tror den heter. långa jäklar.
#572 - 24 september 2012 16:40
cryptocoryner
#573 - 24 september 2012 17:12
jupp sådana är det :D
#574 - 25 september 2012 10:53
fick lite växter nyss, tackar gonzo :D dom såg väldigt gröna å fina ut. ska plantera dom ikväll när ja vart å köpt flera växter.

snart blire att åka å hämta hem ett nytt akvarium, runt 500L :D bild kommer ikväll!
#575 - 25 september 2012 11:10
Härligt!! väntar här sålänge:D
#576 - 25 september 2012 11:12
ps,, spola av dom lite innan du stoppar i dom det kan vara lite jävla andmat på dom..[:o]
#577 - 25 september 2012 14:03
jo jag såg andmaten, men de gör inte så mycke. flytväxter har en tendens å dö i mina akvarium i allafall, även andmat.
#578 - 25 september 2012 18:33
så där ja, då har ja vart å köpt lite mer växt. blev en stor cryptocoryne på drygt 40-50cm.
ska ta en bild på den i morron innan ja planterar den.

men sen fick ja äntligen hem min nya "kub" på 480L :D så jäkla nöjd me detta köp.
måtten är 100cm lång 80cm hög 60cm djup.

sitter ett filter bakom slimlinen upptill, typ ett filter hörn fast på längden istället.
har ej funderat på hur ja ska göra me detta kar just mer än att göra rent det å sen får vi se :)

bjuder på en bild eller två.

[ATTACH=CONFIG]56198[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56199[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]56200[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56201[/ATTACH]
#579 - 25 september 2012 19:11
Najs!
Ovanliga mått, det kommer nog bli grymt :)
#580 - 25 september 2012 19:31
Wow, häftiga mått! Drömmått för lite högre fiskar, kanske kan scalarerna få flytta dit? Eller altum [:-79]. Ska bli spännande att följa!
#581 - 25 september 2012 20:06
skalarena går redan i en bra kub för dom att leka i. så dom får gå kvar.
kanske altum, kanske diskus. det visar sig när tiden är inne för det :)
#582 - 25 september 2012 22:51
Wow vilket kar! Spännande.
#583 - 26 september 2012 06:03
Sv: 175L SA kub

Sexigt som fan! Hoppas på en ny projekt tråd nu då!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#584 - 26 september 2012 06:27
jo de är jäkligt härliga mått :D

dock kommer det nog dröja innan ja startar upp det. vet inte riktigt om ja ska bo kvar eller inte så ja väntar med det här.
#585 - 26 september 2012 11:54
Lite bilder före å efter plantering.

satte i 3 plantor tiger vallis och en stor crypto som ja blev väldigt nöjd med.
dock inte nöjd med placeringen men ja hade inte så mycke yta å välja på så den får stå där.

[ATTACH=CONFIG]56209[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56210[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56211[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]56212[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56213[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56214[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]56215[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56216[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56217[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]56218[/ATTACH]
#586 - 26 september 2012 19:36
#587 - 26 september 2012 21:08
Toppenfint, Mr. H!:)
#588 - 27 september 2012 06:29
#589 - 27 september 2012 09:51
Jag tycker att du jobbar lugnt och fint i det här karet, och det är kul att följa utvecklingen.:)
Jag tror att när du får upp lite valle i täta sjok, kanske blandat med några lagom tjocka pinnar lite här och var, så blir det en jädra skön miljö för dina Scalarer! Det ser ut som att de är på gång igen snart!
#590 - 3 oktober 2012 15:02
Mats: tack för dina ord och väldigt fina bilder :)
dom lunkar på i lugn takt å har väll lekt 3 gånger sen ja fick hem dom, tyvärr hare ju inte blitt något men dom är nog rätt nya på det där så dom lär sig nog så småningom :)

dock går ja i lite funderingar att göra om pga att de inte är så bra å harmoniskt som ja vill ha det.
apisto hannen har strukit med, fjärilsciklid hannen är inge vidare pigg å kommer nog stryka med den också, vinkeltetrorna stimmar inte ett smack å ser faktiskt lite missnöjda ut :/

SÅ här är en liten fundering på förändring ja har å ja tar tacksamt emot åsikter om den.

ta bort alla fiskarna utom skalarena, ta bort alla små grenar oh den stora roten, lägga i några mindre rötter på botten bara, plantera mer med vallis och någon mer högväxande växt och sedan skaffa ett stim med pygmé pansarmalar cirka 10st, å bara ha dom och skalarerna och sedan satsa lite mer på min andra "kub" som står å väntar.

hur låter detta?
#591 - 4 oktober 2012 13:09
å där dog fjärils hanen. så nu blir det nog att göra om i det här så som ja funderat på.
ska bara försöka fånga in alla fiskar först :p
#592 - 4 oktober 2012 13:15
[QUOTE=MrH;1612998]Mats: tack för dina ord och väldigt fina bilder :)
dom lunkar på i lugn takt å har väll lekt 3 gånger sen ja fick hem dom, tyvärr hare ju inte blitt något men dom är nog rätt nya på det där så dom lär sig nog så småningom :)

dock går ja i lite funderingar att göra om pga att de inte är så bra å harmoniskt som ja vill ha det.
apisto hannen har strukit med, fjärilsciklid hannen är inge vidare pigg å kommer nog stryka med den också, vinkeltetrorna stimmar inte ett smack å ser faktiskt lite missnöjda ut :/

SÅ här är en liten fundering på förändring ja har å ja tar tacksamt emot åsikter om den.

ta bort alla fiskarna utom skalarena, ta bort alla små grenar oh den stora roten, lägga i några mindre rötter på botten bara, plantera mer med vallis och någon mer högväxande växt och sedan skaffa ett stim med pygmé pansarmalar cirka 10st, å bara ha dom och skalarerna och sedan satsa lite mer på min andra "kub" som står å väntar.

hur låter detta?[/QUOTE]

Det låter toppen!:)
#593 - 8 oktober 2012 14:46
nu ska tetrorna väck å för att fånga dom så var ja tvungen att riva ur i princip allt, så ja passade på att rescape lite.
har möblerat om helt å hållet i kuben.
det blev verkligen inte alls som ja tänkte mig, men det blev ändå jäkligt bra.

ingen bild än då de är suddigt som fasen i vattnet. får väll se om de klarnar upp tills ikväll :)

[ATTACH=CONFIG]56488[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56490[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56489[/ATTACH]
#594 - 9 oktober 2012 10:08
lite bilder på hur det blev efter möbleringen.
är ganska nöjd, blev mycke luftigare å känns inte alls lika trångt.

tog bort den stora roten å ersatte den med en stor anubias planta som ja fick, dock var bladen inte i sitt bästa skick men den kommer nog igen ganska snabbt, mina andra anubias trivs å växer som tusan så det blir nog inga problem.
fick till det rätt bra med lite "grottor" å gömslen under alla rötterna, dom blev liksom hängande i luften. ser mycke bättre ut live men så är de ju oftast.

nu är vinkeltetrorna och fjärilscikliderna borta. bara skalarerna, en ancistrus och kakadua honan kvar. å lite äppelsnäckor.
tanken är att köpa ett gäng pygmé pansarmalar som ska få husera på botten.

[ATTACH=CONFIG]56505[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56506[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]56496[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56504[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56497[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]56502[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56501[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56500[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]56503[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56499[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56498[/ATTACH]
#595 - 9 oktober 2012 10:10
#596 - 21 oktober 2012 11:58
nu har dom lagt rom igen å denna gång ser det riktigt bra ut. dom vaktar å putsar på rommen hela tiden så detta kanske kan bli något :D

[ATTACH=CONFIG]56737[/ATTACH]
#597 - 21 oktober 2012 12:54
Får hålla tummarna på att det blir något! :D
#598 - 31 oktober 2012 11:39
blev inget med rommen denna gång heller, men dom va duktiga å skötte om den men troligen så vare obefruktad.

har börjat fått lite ordning på växterna nu, misstänkte att det kunde vara pmdd i flaskorna som va "gammal" då den såg väldigt konstig ut, så ja blandade en ny omgång och ja kan se en direkt skillnad på växterna. nya skott å bladen ser lite trevligare ut.
nu ska ja bara leta efter nån ny belysning. blir troligen 3-4 T5 rör på något vis.
#599 - 31 oktober 2012 16:08
det blev snyggt ikuben nu hörrö
#600 - 31 oktober 2012 17:33
himla najs den blivit du
#601 - 31 oktober 2012 17:41
tack ska ni ha.
jo ja är rätt nöjd, bara de kommer upp lite mer vallis så de blir lite tätare. men de är massa skott som börjat skjuta upp ur sanden så det står väll inte på :)
#602 - 14 november 2012 21:08
djungeln kommer sakta men säkert :)

[ATTACH=CONFIG]57426[/ATTACH]
#603 - 26 november 2012 13:08
nya kompisar i kuben.
3st guld ancistrus.

och så har ja satt i lite mera vallisneria så just nu ser de lite konstigt ut eftersom den är nedklippt.

får nog faktiskt överväga att fixa bättre belysning nu när det börjar bli en del växter.
#604 - 26 november 2012 18:32
Snyggt Snyggt...
#605 - 26 november 2012 18:59
tackar tackar. nu börjar de ju ta sig riktigt fint :)

ska som sagt leta efter någon annan belysning dock.
#606 - 26 november 2012 19:29
Stilig kub! Läste tråden från början. Synd att din bakgrund sket sig, hade varit intressant att se hur den blev..
#607 - 26 november 2012 20:57
[QUOTE=NIC;1623305]Stilig kub! Läste tråden från början. Synd att din bakgrund sket sig, hade varit intressant att se hur den blev..[/QUOTE]

tack ska du ha.
ja de va lite trist, men så blir det när man inte är noggrann och kollar upp vad man använder innan man använder det :)
men det blir nog fler bakgrunder vad det lider.
#608 - 27 november 2012 07:42
Tycker det är riktigt snyggt nu i burken. Vad är det för belysning som du kommer att byta till?
Sedan tycker jag det blir så naturligt när du mixar den finkorniga sanden med lite mjukt större grus/sten.
#609 - 27 november 2012 10:10
[QUOTE=Bluewing;1623391]Tycker det är riktigt snyggt nu i burken. Vad är det för belysning som du kommer att byta till?
Sedan tycker jag det blir så naturligt när du mixar den finkorniga sanden med lite mjukt större grus/sten.[/QUOTE]

tack som tusan.
jo detaljen med sanden/stenarna är faktiskt noggrant ditlagd för att få just den där övergången, å det blev ju fasen riktigt bra om man får säga det själv :D

belysning vet jag inte, jag går lite i valet att flytta över dessa fiskar till min större kub när den är klar och sedan eventuellt sälja denna. de är lite besvärliga mått att jobba med faktiskt, när den är högre än bredare, svårt å få till allting bra.

men om ja behåller denna kub och byter belysning så blire nog en ramp med 4st T5 rör. tänker isåfall pumpa på bra med ljus å få en riktig djungelkub. dock inge Co2 eller sånt, bara PMDD och bra ljus :)
får se hur det går nu när ja satt i fler växter, om ja kanske måste uppdatera belysningen vare sig ja vill eller inte.
#610 - 27 november 2012 11:04
[QUOTE=MrH;1623430]tack som tusan.
jo detaljen med sanden/stenarna är faktiskt noggrant ditlagd för att få just den där övergången, å det blev ju fasen riktigt bra om man får säga det själv :D

belysning vet jag inte, jag går lite i valet att flytta över dessa fiskar till min större kub när den är klar och sedan eventuellt sälja denna. de är lite besvärliga mått att jobba med faktiskt, när den är högre än bredare, svårt å få till allting bra.

men om ja behåller denna kub och byter belysning så blire nog en ramp med 4st T5 rör. tänker isåfall pumpa på bra med ljus å få en riktig djungelkub. dock inge Co2 eller sånt, bara PMDD och bra ljus :)
får se hur det går nu när ja satt i fler växter, om ja kanske måste uppdatera belysningen vare sig ja vill eller inte.[/QUOTE]
När jag såg hur himla fint du gjort med botten så insåg jag att så där måste jag också göra i nästa burk. Tror belysningen räcker långt i befintlig burk med de sorters växter du har.
#611 - 27 november 2012 12:16
ja väntar å ser hur växterna tar sig, funkar det så behåller ja belysningen som den är :)

tack för input.
#612 - 3 december 2012 21:25
provar att sänka belysningstimmarna från studiolampan, får se om det gör någon skillnad.

för övrigt rullar det på, verkar vara lek på gång hos skalarerna, håller tummarna för att det blir något denna gång.
guld ancistrusarna simmar på å verkar komma överens me den som redan bodde där.
#613 - 3 december 2012 22:41
[QUOTE=MrH;1624923]provar att sänka belysningstimmarna från studiolampan, får se om det gör någon skillnad.

för övrigt rullar det på, verkar vara lek på gång hos skalarerna, håller tummarna för att det blir något denna gång.
guld ancistrusarna simmar på å verkar komma överens me den som redan bodde där.[/QUOTE]

Hehe, ska du öka tillväxten genom att sänka tiden?

Ligger du över 12h nu? Så länge du inte är hårt ansatt av alger så är det en lite märklig åtgärd..
#614 - 4 december 2012 09:49
inte öka, bara få dom att må lite bättre. ja tror helt enkelt att dom inte trivs i det ljuset ja har. typ,.. :p
#615 - 4 december 2012 11:34
vad har du för ljus i kuben nu då ????
#616 - 4 december 2012 13:09
alldeles för lite :p har ju 4st LED puckar och studiolampan som finns på kjell å co.
men den ger ju alldeles för lite effekt egentligen, så jag bör nog satsa på MH i det här karet, eftersom de är så jäkla högt.
å efter att ha disskuterat lite me mathias så kom vi väll fram till att ja bör köra me studiolampan tänd 10h istället för att minska ner.

fasen alltså, de är en hel vetenskap de här :D
#617 - 4 december 2012 16:36
kanske skulle satsa på 3 eller 4 jula lampor...
#618 - 4 december 2012 17:03
[QUOTE=gonzo44;1625068]kanske skulle satsa på 3 eller 4 jula lampor...[/QUOTE]

vilka tänker du på då?
ja har hitta en najs MH lampa som ja eventuellt tänkte satsa på. om det inte blir lysrör.
#619 - 4 december 2012 17:07
rengjorde filtret idag, första gången sen uppstart... om det behövdes.. jäklar va gegg de va i det.
kan nog konstatera att jag behöver ett något större filter till denna burk, å ändå har jag ju väldigt lite fisk i det...
nå, nu är det rengjort å det blev genast bättre drag i vattnet, nu får det puttra på me de här filtret tills ja eventuellt gör om det helt å hållet.

Annons