17 räkor försvunna!?

#1 - 5 juni 2009 17:16
Hur kan 17 körsbärsräkor försvinna spårlöst på två dygn?

Köpte dem onsdag eftermidag, koppade in dem så försiktigt i fem timmar, hällde i dem i barnens 72-litrare när ljuset var släckt.
Torsdag morgon: ser två, verkar pigga.
Fredag eftermiddag: inga spår av dem.

De hade sällskap av lite snälla tetror, jag har ett hörnfilter (räksäkert tror jag?), 24 grader varmt, samma pH som karet de kom från och inga konstigheter. Det underligaste tycker jag är att det inte syns ett enda spår av dem. Vad tusan kan ha hänt. Liksom - 17 stycken!
#2 - 5 juni 2009 18:02
ambjörn skrev:
Hur kan 17 körsbärsräkor försvinna spårlöst på två dygn?

Köpte dem onsdag eftermidag, koppade in dem så försiktigt i fem timmar, hällde i dem i barnens 72-litrare när ljuset var släckt.

Torsdag morgon: ser två, verkar pigga.

Fredag eftermiddag: inga spår av dem.

De hade sällskap av lite snälla tetror, jag har ett hörnfilter (räksäkert tror jag?), 24 grader varmt, samma pH som karet de kom från och inga konstigheter. Det underligaste tycker jag är att det inte syns ett enda spår av dem. Vad tusan kan ha hänt. Liksom - 17 stycken!

Tetrorna har nog ätit dina räkor.
#3 - 5 juni 2009 18:19
Bateman skrev:
Tetrorna har nog ätit dina räkor.

tror nog inte det.. beror på vilken sorts tetra och hur stora räkorna var..
#4 - 5 juni 2009 19:18
Dom sitter väl i växterna o häckar.
#5 - 5 juni 2009 20:21
starcastle skrev:
Dom sitter väl i växterna o häckar.

antagligen
#6 - 5 juni 2009 21:04
Har du kollat på golvet??:) Vet inte hur det är med körsbärsräkor men jag hade ett gäng Amano som hoppade ur ett litet temporärt kar på natten. Hittade en av mer än tio meter från karet.. Torr som fnöske.. Blev av med 7st den natten.:(
#7 - 6 juni 2009 16:32
Tja, kanske kan det vara så illa att rosentetrorna tagit dem..? Trodde inte de skulle göra det, räkorna var 1/2-1 cm stora. I växterna sitter de iaf inte, har ruskat på alla växter... och på golvet är det tomt, om nu inte alla skulle råkat hamna i den lilla springan bakom akvariemöbeln...
#8 - 6 juni 2009 20:31
När jag skaffade mina första räkor så försvann de med. Då plockade jag isär filtret, och där satt de.
#9 - 7 juni 2009 06:05
maria_ skrev:
När jag skaffade mina första räkor så försvann de med. Då plockade jag isär filtret, och där satt de.

Jo, men det borde inte ha hänt här, jag har alltså en filtermatta som sitter framför pumpen, så det finns ingenstans de kan ta sig in.

Och det ligger lite knallrött fiskbajs på botten...
#10 - 7 juni 2009 15:03
carr77 skrev:
eller så har dom krossats i grus/sand/båttenmatrialet!

Undrar lite hur en sån grej skulle gå till?
#11 - 7 juni 2009 15:23
Jag köpte mig två större modell räkor (mountain rock /fall räkor) och de syns inte heller till i mitt 150l akvarium...där vet jag ialf att inga fiskar kan äta upp de, för deras munnar är för små :)

Annons