160L sällskap?

#1 - 26 november 2009 15:50
Hejsan!

Efter att ha suttit här på forumet och läst i flera månaders tid tänkte jag att det kan vara dags att presentera mig och mitt akvarium.
Jim är namnet, 26 år gammal och bor i en liten by i norrlands inland.
Kan ju börja med att dra historien bakom att det står ett 160L akvarium i mitt vardagsrum just nu:

Min käre gamle far höll på en hel del med akvarium när jag var liten. Han hade ett ca 500 liter stort kar som genom åren haft en hel del olika invånare i form av diskus, ciklider, fisksoppa m.m. och även jag hade några små akvarium som "liten". Intresset försvann däremot i tonåren och har legat latent sedan dess.
Har blivit med sambo nu, och hon har alltid haft akvarium i sitt hemland och så kom önskemålet om att vi skulle skaffa ett. Mitt svar blev något i stil med "Njäee, det tar ju sån tid, och vi har ju ingen plats. senare kanske....."
Började fundera lite och kom ihåg vilken glädje man kan ha av ett akvarium, och så är det ju snyggt också... Blocket började gås igenom efter begagnade kar, och så hittade jag Zoopet. Blev som besatt och satt vid datorn mest hela tiden för att hitta ett lämpligt kar som vi kunde få plats med.
Hittade så småningom ett 160L akvastabil komplett med fisksoppa och allting som vi slog till på.
Besättningen vi fick med löd enligt följande:
3x platy
2x pansarmal
3x kardinaltetra
2x scalar
2x siamesisk algätare
3x skitstora guldbarber (gett bort nu)

Efter att vara säker på att karet var stabilt så köpte vi 10 till kardinaltetror och 4 pansarmalar och 2 ancistrus +5 guppy som övermakten tvingade till sig.
Tyvärr visade det sig att pansarmalarna bar på någon sjukdom som vi drabbats av nu, men mer om det står i sjukdomsdelen av forumet.

Nu är ju frågan, vad ska vi ha i detta karet när det är friskt och stabilt igen? är ganska nöjd som det är, men platysarna ska nog väck, eventuellt siameserna också. Scalarerna tänkte jag ge bort när de växt på sig lite.
Är sugen på någon ciklid av något slag, men vad finns det för arter som är lämpliga i ett ganska litet sällskapsakvarium med mycket växkter?

Planer finns redan för ett större kar, men övermakten skakade på huvudet när jag kom med idén att vi skulle slänga ut storbildsteven för att få plats med ett större kar :d Men vi får se vad som händer :D

Hur som helst, här kommer lite bilder på karet som det ser ut nu:
http://www.writerscorner.nu/akvarium/1.jpg helhetsbild
http://www.writerscorner.nu/akvarium/2.jpg vänster sida
http://www.writerscorner.nu/akvarium/3.jpg höger sida

MVH Jim
#2 - 26 november 2009 16:01
snyggt
#3 - 26 november 2009 16:04
Väldigt fint :)
Har du tänkt att köra SA eller ska du forsätta med sällskapskar?
#4 - 26 november 2009 16:12
Tack ska ni ha :)

Det lutar åt att köra mer åt SA hållet mest för att det blir enklare att hålla bra vattenvärden för alla fiskar än att behöva kompromissa för att alla ska trivas "någorlunda".
Fisktips är hur som helst väldigt välkomna då jag i stort sett bara haft sällskapsfiskar förr och har noll erfarenhet :D
#5 - 26 november 2009 16:16
Jim_J skrev:
Tack ska ni ha :)

Det lutar åt att köra mer åt SA hållet mest för att det blir enklare att hålla bra vattenvärden för alla fiskar än att behöva kompromissa för att alla ska trivas "någorlunda".

Fisktips är hur som helst väldigt välkomna då jag i stort sett bara haft sällskapsfiskar förr och har noll erfarenhet :D

Antar att du menar Sällskapsakvarium när du skrev SA? SA har ju många beteckningar men här används det för Sydamerika (vad jag vet:))
#6 - 26 november 2009 16:19
vet ej om det går men jag är helt såld på sorgmanteltetra jättefin fisk!
#7 - 26 november 2009 16:20
Nja, menade faktiskt SA som i SydAmerika :D
Sitter och går igenom artbeskrivningarna nu och kikar igenom vad jag kan ha i mitt kar, men det finns ju så mycket fina fiskar....
#8 - 26 november 2009 16:24
Jim_J skrev:
Nja, menade faktiskt SA som i SydAmerika :D

Sitter och går igenom artbeskrivningarna nu och kikar igenom vad jag kan ha i mitt kar, men det finns ju så mycket fina fiskar....

jag kan dedära med SA bättre än du tror men du har ju siamesiska algätare
#9 - 26 november 2009 16:26
sorgmanteltetra är en SA fisk titta själv! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433&SOK=1
#10 - 26 november 2009 16:31
Sorgmaneltetran är verkligen jättefin, men har redan ett stim med kardinaltetror. vill inte få ett överbefolkat kar, fast det är väldigt lätt hänt.. Skulle jag vilja skaffa en till stimfisk skulle det bli bilukar, så jäkla häftiga firrar :D
#11 - 26 november 2009 16:35
jepp, siameserna ska antagligen få flytta lite senare. de vill väl dessutom vara betydligt fler än 2 egentligen?

Att fiskarna ska vara SA är absolut inget jättestort krav för min del, men det underlättar för skötseln. Den absolut viktigaste saken i val av fisk, för mig, är att de ska trivas tillsammans.
#12 - 26 november 2009 16:49
Jim_J skrev:
jepp, siameserna ska antagligen få flytta lite senare. de vill väl dessutom vara betydligt fler än 2 egentligen?

Att fiskarna ska vara SA är absolut inget jättestort krav för min del, men det underlättar för skötseln. Den absolut viktigaste saken i val av fisk, för mig, är att de ska trivas tillsammans.

Siameserna kan gå själv vad jag vet, jag har själv 3 stycken som simmar runt friskt i mitt akvarium :)

Hur menar du att fiskar från Syd Amerika underlättar skötseln av ett akvarium? eller förstod jag dig fel?
#13 - 26 november 2009 17:10
Andrém skrev:
Siameserna kan gå själv vad jag vet, jag har själv 3 stycken som simmar runt friskt i mitt akvarium :)

Hur menar du att fiskar från Syd Amerika underlättar skötseln av ett akvarium? eller förstod jag dig fel?

Okej, har för mig att jag läst någonstans att de trivs bäst i grupp, men kan inte se att mina mår dåligt heller :) Dock kan de kanske behöva mer plats att sträcka ut lite på.

Anledningen att jag fått för mig att det är lättare att få alla fiskar att trivas om de kommer från ungefär samma plats i världen är att de har väl i stort sett samma krav på temperatur, surhet, inredning m.m?
Det blir väl t.ex. svårt att få till en miljö som passar både malawiciklider & SA?
Därav inte att den ena biotopen är lättare än den andra, men "mixar" kan nog kanske bli lite svårare om de inte har liknande förhållanden.
Kan ju ha fått det hela om bakfoten :D
#14 - 26 november 2009 17:17
Jim_J skrev:
Okej, har för mig att jag läst någonstans att de trivs bäst i grupp, men kan inte se att mina mår dåligt heller :) Dock kan de kanske behöva mer plats att sträcka ut lite på.

Anledningen att jag fått för mig att det är lättare att få alla fiskar att trivas om de kommer från ungefär samma plats i världen är att de har väl i stort sett samma krav på temperatur, surhet, inredning m.m?

Det blir väl t.ex. svårt att få till en miljö som passar både malawiciklider & SA?

Därav inte att den ena biotopen är lättare än den andra, men "mixar" kan nog kanske bli lite svårare om de inte har liknande förhållanden.

Kan ju ha fått det hela om bakfoten :D

Ah, du menade så :P jag uppfattade det som om att det skulle bli enklare att hålla rent med SA fiskar :p men det finns massor med olika miljöer i SA också :)
#15 - 26 november 2009 17:40
Andrém skrev:
Ah, du menade så :P jag uppfattade det som om att det skulle bli enklare att hålla rent med SA fiskar :p men det finns massor med olika miljöer i SA också :)

Hehehe... Nja, riktigt så stora förhoppningar har jag väl inte :D

Har läst lite i din projekttråd nu, och även skummat igenom lite i MaxB's trådar, och det blir nog en variant av SA som jag ska köra. Massor med rötter och växter. Ev. ett litet stenröse i ett hörn också. Men jag skyndar långsamt, måste ju få bort sjukdomen ur karet först :(
#16 - 26 november 2009 17:44
Jim_J skrev:
Hehehe... Nja, riktigt så stora förhoppningar har jag väl inte :D

Har läst lite i din projekttråd nu, och även skummat igenom lite i MaxB's trådar, och det blir nog en variant av SA som jag ska köra. Massor med rötter och växter. Ev. ett litet stenröse i ett hörn också. Men jag skyndar långsamt, måste ju få bort sjukdomen ur karet först :(

Använd MaxB som inspiration, mitt akvarium är inget att hänga i julgranen direkt :p plus att min ska göras om väldigt mycket början av nästa vecka :)

Släng upp lite bilder eller ritningar hur du har tänkt dig att inreda det
#17 - 26 november 2009 22:49
Har plöjt igenom massor med "inspirationstrådar" nu, det är ju ett heltidsjobb! :)
Stilen jag tänkt mig med karet framöver är 2 - 3 större rötter i bakkant på karet och några mindre längre fram. I bakre högra hörnet tänkte jag mig kanske en hög med sten som i sig får bilda en grupp med mindre grottor.

Kollade på blocket nu och hittade denna: http://www.blocket.se/jamtland/Akvarierotter_24227979.htm?ca=3&w=1
Är det ett bra pris på rötter? Ser ju ganska stora ut...
#18 - 26 november 2009 23:31
FJärilscilkider kanske?
#19 - 26 november 2009 23:51
wallström skrev:
FJärilscilkider kanske?

Satt precis och kikade på dem faktiskt, grymt fina fiskar! Hur många par kan vara lämpligt att ha i ett kar på 160L? Kan man ha mer än ett? Är de aggressiva gentemot andra fiskar eller mot andra fjärilar?

Nä, nu är det nog dags att gå och lägga sig om man ska ta sig upp imorgon... Men det är svårt att slita sig :)
#20 - 1 december 2009 19:36
Har slutat med medicineringen sedan några dagar tillbaka, gjort två större vattenbyten ca 50% vardera och filtrerat genom aktivt kol. Till filtret hade jag klippt till en massa kuber av grov filtermatta som fått ligga tillsammans med de gamla filtren i en hink och bubblat. Använde lite av de gamla, så hoppas det kommer "boosta" filterbakterierna lite. Har nu denna filteruppsättningen i mitt fluval 305: förfilter i form av grov filtermatta runt insugskorgen, i själva filtret sitter en grov filtermatta på ca 25x16x5 cm där det orginal satt 4 små tätare mattor. i nedersta och mittersta korgen har jag filtermattskuber, och i översta fluvals porösa makaroner. Visst borde väl det kunna fixa filtreringen riktigt bra när bakterierna börjat frodas?

Har även flyttat ut en guppy som inte riktigt ville bli frisk, utan snarare sämre till en egen balja. Hon simmar som med stjärten neråt hela tiden, och de sista dagarna har hon knappt simmat alls. Har inga större förhoppningar om henne, men det skulle ju vara kul om hon blir frisk igen...

Angående vilka ciklider jag ska ha senare kan jag inte bestämma mig! Antingen kör jag på SA och väljer fjärilsciklider, eller så fortsätter jag med sällskapsstuket och tar paletter istället. Hjälp mig, vilka är roligast och lättast att hålla???

Men nu är det väl dags att lägga ut lite bilder igen, så här är några jag lyckades få på invånarna idag. En åtel med zucchini var enda sättet att få dem stilla :D
Slänger även upp en bild på den blivande räkvasen! Just nu går en gravid guppy i vasen, tanken är att ynglen som förhoppningsvis kommer snart ska få "köra in" vasen. Kommer en annan projekttråd om denna senare, eller man kanske ska göra en två-i-en tråd? Kan man ändra rubriken på tråden på något vis?

http://www.writerscorner.nu/akvarium/4.jpg Ancistrus hona
http://www.writerscorner.nu/akvarium/5.jpg Ancistrus hane i favoritgömstället
http://www.writerscorner.nu/akvarium/6.jpg Honan igen
http://www.writerscorner.nu/akvarium/7.jpg Siamesisk algätare
http://www.writerscorner.nu/akvarium/8.jpg Honan... Igen... Linslus? :D
http://www.writerscorner.nu/akvarium/9.jpg "räkvas"
#21 - 3 december 2009 13:15
Tjohooo!!! Trodde att räkorna jag hade i karet skulle dö av baktopuren, men har sett iallafall 2 överlevare!! Hoppas det är en hona och en hane så de kanske blir fler igen :D
#22 - 3 december 2009 19:53
Sitter och letar efter rötter till vettigt pris, och ringde på annonsen som jag länkade till tidigare. Tyvärr var rötterna JÄTTESTORA, ca 65 cm höga...
Någon som har något tips på var man kan hitta billiga rötter i östersund / sundsvall?
#23 - 4 december 2009 16:48
Imorgon blir det till att åka till Östersund och slå till på lite fler och större rötter..

Tänkte också passa på att köpa mitt livs första ciklider! Här behöver jag verkligen hjälp!
Har fastnat för fjärilscikliden, men också för palettciklid... Hur fan ska jag göra? På ett vis vore det kul att köra på SA-tema, men samtidigt så verkar det som att Paletten kanske är enklare att hålla iaf om man kollar på artbeskrivningarna? Någon annan ciklid som vore lämplig för en nybörjare?
Vojne, vojne.... Snälla, hjälp mig!
#24 - 4 december 2009 17:23
Alla små och nästan alla andra ciklider är revirhävdande, så det kommer du nog inte undan. Jag tycker att det är rätt charmigt och gör cikliderna roliga att titta på. Du har ju mycket växter som dom andra fiskarna kan gömma sig i. Paletterna är som sagt lätta och yngel är nästan mer regel än undantag, dessutom är dom väldigt snygga. Fjärilciklider är ju svåra att få yngel på eftersom dom vill ha låg ph och hårdhet, men det betyder inte att dom inte kommer att leka för det.
Jag är svag för fjärilarna, så jag röstar på dom, kanske boliviansk som är lättare.
#25 - 4 december 2009 17:43
Jag har även skaffat mina första ciklider i veckan och det ger ju mig tyvärr inte mycket erfarenhet med ciklider men en fisk som jag tänker slå ett slag för är apistogramma hongsloi. Otroligt vacker och verkar, till skillnad från dom andra ap. inte speciellt revirhävdande (vilket är positivt!) Oavsett vad du väljer, hoppas du inte får samma otur och få djävulen själv i en liten apistogramma :p
#26 - 4 december 2009 17:48
Håller med om att hongsloi är relativt lugn, men honan blir lite bitsk när hon leker.
Men som Jims kar ser ut nu, röstar jag för 5st boliviansk fjäril.
#27 - 4 december 2009 17:51
Saturnus80 skrev:
Håller med om att hongsloi är relativt lugn, men honan blir lite bitsk när hon leker.

Men som Jims kar ser ut nu, röstar jag för 5st boliviansk fjäril.

Blir hon? Blir inte alla honor väldigt aggressiva när dom leker/vaktar ägg etc :p
#28 - 4 december 2009 18:03
Ja, hon är mer revirhävdande än hanen som varken bryr sig om endler eller sewellia, men om någon annan än hanen kommer in i hennes revir så åker dom på stryk. :D

Du får inte ta det jag skriver som lag, det är så i mitt kar.
#29 - 4 december 2009 19:25
Ja, att de har ett speciellt beteende är helt klart en av anledningarna att jag bestämt mig för att skaffa ciklider. Att de dessutom ofta är helt fantastiskt vackra är ju ingen nackdel heller :D
Så paletterna är enkla att få till lek alltså?
Växterna är dock lite nedklippta just nu då de höll på att ta över i stort sett hela vattenytan, det växer som ogräs i karet!

5 st fjärilar, hur blir det med ev. revir?
Har jag förstått det rätt så är det väldigt svårt att se skillnad på kön? Är det just därför 5 kan var ett lämpligt antal så att de kan para ut sig som de känner för? Den stackaren som blir utan partner kommer den att klara sig på egen hand?

Håller med dig Andrém om att hongsloi är riktigt snygg, men känner mig nog lite för "grön" för dem. Farsan har haft sådana förr, och tyckte inte jag skulle börja med dem...
Men känner jag mig själv rätt så kommer det nog snart stå kar lite överallt snart när man vill prova på andra arter.. Dags att ta upp diskussionen med damen om det där med att slänga ut tv:n... :D

Tack för era inputs! Lutar åt att det blir fjärilar om ingen dyker upp och säger att de är totalt olämpliga för mig ;)
#30 - 4 december 2009 20:06
5 st fjärilar, hur blir det med ev. revir?

Har jag förstått det rätt så är det väldigt svårt att se skillnad på kön? Är det just därför 5 kan var ett lämpligt antal så att de kan para ut sig som de känner för? Den stackaren som blir utan partner kommer den att klara sig på egen hand?

Ja det är ju svårt att se skillnad på könen, så jag rekommenderar 4-5 fjärilar och jag tror det ska gå rätt bra i ditt akvarium.
#31 - 4 december 2009 22:48
Då blir det så :) Under förutsättning att butiken har dem vill säga... Finns det annars paletter så blir det såna som "backup". Har ju styvt 7 mil till närmsta affär så... Härligt att bo på landet! ;)
#32 - 4 december 2009 23:33
kakadua ciklider är väldigt färg granna och trevliga också
#33 - 5 december 2009 00:03
Jim_J skrev:
Då blir det så :) Under förutsättning att butiken har dem vill säga... Finns det annars paletter så blir det såna som "backup". Har ju styvt 7 mil till närmsta affär så... Härligt att bo på landet! ;)

Jag bor visserligen i folktätaste delen av sverige, men jag får köra 6 mil för att komma till en bra djurhandlare ändå. Visst, vi har tre handlare i Karlshamn men ingen är något vidare bra.
#34 - 5 december 2009 09:28
Nä, det där med avstånd är verkligen inget för mig... Men nu blir det till att dra iväg! Återkommer med bilder på eventuella nya fiskar :D
#35 - 5 december 2009 23:33
Blev fyra stycken vanliga fjärilar! Köpte även ett gäng rötter, dock flyter en kvar i en hink. Blev en liten ommöblering innan jag släppte i fjärilarna:

Hela karet
Vänster sida
Mitten
Höger sida

Två fjärilar (hona & hane?)
Fjäril
Fjäril

Fick tyvärr inte till några vidare bilder på nykomlingarna. I övrigt så verkar alla stormtrivas med ommöbleringen!
#36 - 5 december 2009 23:55
Blir riktigt snyggt faktiskt. F*n så sugen ja e på att få igång mitt nu=(
#37 - 6 december 2009 04:09
Börjar verkligen arta sig, och vilka fina små fjärilar du lagt händerna på!
Nu är det bara vänta på att färgerna börjar sprudla och rommen börjar läggas. ^^

Sju mil? Det är ju nästgårds i gamla, goda norrland. XD
#38 - 6 december 2009 10:01
Jim_J skrev:
Blev fyra stycken vanliga fjärilar! Köpte även ett gäng rötter, dock flyter en kvar i en hink. Blev en liten ommöblering innan jag släppte i fjärilarna:

Hela karet
snyggt
#39 - 6 december 2009 11:10
Tack så mycket hörrni, jag är verkligen överförtjust i mina fjärilar :) Sitter med spänning och väntar på att lyset ska tändas så jag får se hur det står till med dem :)

Hehe, 7 mil är faktiskt inte så jäkla mycket :) Att det dessutom är 7 mil till djuraffären på frösön gör det faktiskt värt att åka!

Nu ska jag inte röra om något mer i karet förutom när stora roten ska i, men sen får det frodas i lugn och ro. Funderar på att börja med PMDD, då en del av växterna inte verkar vilja ta sig riktigt.

Mer bilder på fjärilarna kommer under dagen :D
#40 - 6 december 2009 11:18
Exakt som mig då med andra ord ;D att sluta pilla i akvariet är nog det svåraste av allt men annars så får ju ingenting sätta sig ordentligt och börja växa :p

Själv har jag precis börjat med PMDD, har inte sett något resultat ännu eftersom det har knappt gått en vecka sen jag började men jag tror nog att ljus har en stor del om pmdd funkar riktigt bra eller bara medelmåttigt.
#41 - 6 december 2009 11:51
Ja, huvva... Kliar i fingrarna hela tiden, men nu får det vara bra på ett tag :)

Spännande! Ska bli kul att följa din tråd hur det funkar med pmdd för dig!
Jag har iofs ingen brådska med att växterna ska växa snabbare, men har sett flera exempel på att växterna blir "starkare" med gödning.
#42 - 6 december 2009 12:15
Jim_J skrev:
Ja, huvva... Kliar i fingrarna hela tiden, men nu får det vara bra på ett tag :)

Spännande! Ska bli kul att följa din tråd hur det funkar med pmdd för dig!

Jag har iofs ingen brådska med att växterna ska växa snabbare, men har sett flera exempel på att växterna blir "starkare" med gödning.

Jo, jag hoppas på detsamma. Just nu så är mina vallisnea (stavning?) växter så ömtåliga att så fort man ens petar på dom så går dom sönder så jag hoppas att dom blir starkare och längre med tiden :)

att testa pmdd är något alla borde göra tycker jag, det är så billigt även om det går fel :p
#43 - 6 december 2009 15:44
Jim, jag har ett än så länge tomt akvarium med exakt samma mått som du. Jag tror banne mig du nästan prickat in exakt det kar jag vill ha i slutänden. :D
#44 - 7 december 2009 21:31
Tack för de värmande kommentarerna!

Har tyvärr inte fått till några skapliga bilder på fjärilarna, men här får ni en bild på en av de värsta linslusarna i karet :)

The scary ugly one, som sambon säger :D
#45 - 7 december 2009 21:40
Haha riktigt frän bild :D kan förstå varför din sambo kallar honom the scary ugly one :D
#46 - 8 december 2009 12:05
idag när jag kom hem på lunch möttes jag av ett litet blött paket med svarta ögon :)

Ikoppning
#47 - 21 december 2009 21:51
Har egentligen inte hänt så mycket här nu förutom att jag tillsatt några pansarmalar, så har nu totalt 8 st. Det borde väl räcka som ett "stim"? Har även skaffat 2 äppelsniglar till räkvasen, riktigt trevliga små krabater :D
PMDD har jag kört en vecka nu, och ser redan resultat! Jäklar, det växer så det knakar!

Har haft ganska mycket tid att observera fjärilarna nu, och det är tydligt att det finns en dominant hona, och en dominant hane. De andra 2 har inte alls färgat ut lika vackert som de dominanta. Det verkar inte som att de bildat par, utan ibland kan de gå två och två, nästa sekund är det tre som går tillsammans... Dock är de ju inte så stora än, den minsta är kanske tre cm och den största 4-4,5. De är hur som helst grymt roliga att titta på, kan sitta i flera timmar och glo på dem :)
#48 - 25 december 2009 20:09
God jul allihop!
Själv har jag suttit på blocket hela julen och kollat efter akvarium :) Ska ner till arlanda på söndag och vinka av tjejen som åker hem till thailand igen, så tänkte slå två flugor i en smäll och kanske hämta upp ett nytt kar på vägen. Har kikat efter något runt 400L och har hittat ett 375L i strängnäs som är intressant... Finns ett gäng som känns intressanta just nu. Ni märker väl om det kommer upp en ny projekttråd till veckan :D
#49 - 31 december 2009 21:59
Idag fick jag se ett märkligt beteende hos mina siamesiska algätare som jag inte sett förut... Släppte ner några algwaffers, och DONG så gick gongongen igång:

"" target="_blank">Film

Är detta ett normalt beteende?
#50 - 31 december 2009 22:00
Gott nytt år förresten!
#51 - 6 januari 2010 11:19
Äntligen Goldmedlem!

Måste ju göra ett försök att få upp en bild på karet:
#52 - 7 januari 2010 02:54
Det ser ju riktigt bra ut karet!
#53 - 7 januari 2010 10:11
Tack!

Det här är dock en ganska gammal bild, har tillkommit ett par rötter efter det.
#54 - 7 januari 2010 20:01
Mina fjärilar leker och lägger rom nu!!!!!! Ahhh!!!!!!!!!
#55 - 15 januari 2010 18:39
Idag är jag en väldigt stolt husse! Har sett 3-4 frisimmande fjärilsyngel ikväll :D
#56 - 15 januari 2010 18:49
så himla mycket grattis!! :D:D:D
#57 - 15 januari 2010 19:08
Tack, tack!
Börjar mer eller mindre förstå det där med lyckan över att bli pappa nu :D ;)
Bilagor:
#58 - 15 januari 2010 20:04
Verkligen skitsnyggt ditt kar :) blir avundsjuk på växterna! Jag har inte tålamod med växter, mina blev tidigt uppätna eller dog, så de 3 jag har kvar ser rent för jäkliga ut.
#59 - 15 januari 2010 22:38
Tack så hemskt mycket! Växterna är dock inte så mycket att vara avundsjuk på då papegojbladen (visst är det sådana?) börjar se riktigt risiga ut! Spelar ingen roll vad jag gör så ser de äldre bladen ut som skit.

Här är en bild på hur karet ser ut ikväll + en halvtaskig bild på den stolta modern:
#60 - 16 januari 2010 06:39
snyggt
#61 - 22 januari 2010 23:28
Hej Jim!
Så du har också akvarie, vi med har skaffat =)
Ett mindre på ca 50L och ett större på 100L.
Kul att de ynglar utav sig lite :)
#62 - 23 januari 2010 00:31
Tja!
Kul med fler byhålebor som håller till här :D
Håller på att fixa iordning ett 350l också, men det kan nog dra ut på tiden lite :)
Vad har ni för fiskar i era kar?
#63 - 23 januari 2010 14:05
Vi har ett 47Lmed två slöjstjärtar och en "städare" och ett på 102L med 6 hongi för tillfället, ska ner några fler men vet inte omdet blir golden eller något annat. Men är redan sugen på ett större fast man nyss börjat =)

Här är lite bilder.
http://bjornsson.nl/webgallery/thumbnails.php?album=29
#64 - 25 januari 2010 21:18
Dags för en liten uppdatering här!
Har funderat en del på vilken stimfisk jag vill ha i 350-karet när det är klart, och hittade rödmunnstetror när jag var i stan idag. Köpte 13 st och stoppade ner i 160-karet, och jävlar vad fina de är! Om de stimmar lika bra fortsättningsvis kommer det att bli ett rejält stim sådana i stora karet senare! Bilden gör dem tyvärr inte alls rättvisa, då de är snabba som fasen :)
#65 - 27 januari 2010 18:30
En bild på snyggingarna:
#66 - 27 januari 2010 19:08
tycker det var en jädra snygg bild på rödmunnarna..man ser verkligen ett de stimmar :)
#67 - 27 januari 2010 19:28
mycket läckra :)
#68 - 11 februari 2010 11:23
I förrgår dog en av fjärilshanarna. Vet inte riktigt varför, men han kn nog ha varit stressad då han mer eller mindre blivit "hackkycklingen" i karet. Fick aldrig vara ifred av den dominanta honan.
Igår åkte jag och köpte en ny fjärilskille, en ritkigt stor fin och grann grabb!
Dock så visade det sig att den dominanta honan är ungefär som mitt ex, ingen fin flicka... Hon övergav genast sin hanne och föll i den store killens famn :) Det verkar som att den övergivna hannen har tagit emot den ensamma honan som partner nu, så slutet gott, allting gott :)
#69 - 11 februari 2010 16:02
Stackars...och grattis :)
Tjusiga dom är.
#70 - 20 juni 2010 21:30
Idag flyttades detta karet in till sovrummet, och när jag ändå hade det så gott som tomt passade jag på att göra mig av med den gräsliga bakgrunden. Nu sitter det svart film från biltema, och jäklar vilken skillnad det blev! Tokbra med svart bakgrund!

Invånarmässigt har det inte hänt så mycket, förutom att en kakaduahona finns i karet nu. Hade även en hane som visade sig vara sjuk, och även smittade ner mina fjärilar så det bara finns en hona kvar av dem nu [:-5]
ett par endler flyttade in för ett par månader sedan, som nu är hur många som helst. Hoppades på att det skulle vara bra levandeföda till cikliderna, men endlersyngel smakar tydligen inte alls gott...

Nu när det börjar vara dags att starta upp 350L karet så kommer jag ta fjäril + kakadua + rödmunnar & pansarmalar från detta kar.
Vet inte riktigt vad jag vill ha i det här karet, men funderar på antingen lejonhuvud eller paletter. Vill ha en intressant ciklid med riktigt bra och rolig yngelvård. Någon som har nåt tips?
#71 - 21 juni 2010 17:43
nä, nu har jag bestämt mig för att detta ska få en makeover och bli västafrikanskt. satt uppe och läste om lejonskallarna till kl. 5 imorse, sedan upp och jobba 7 på morgonen. vad gör man inte för hobbyn :D
lirar paletter, lejonhuvud och ex. kongotetra bra ihop? någon annan tetra som skulle kunna funka utan att bli mat? är kombinationen ok för ett akvarie i denna storlek?

Drar igång en ny projekttråd så fort jag kommer igång. först ska befolkningen få flytta till 350L minus några som ska adopteras bort.
#72 - 21 juni 2010 17:50
Jag har ingen aning om hur paletter och lejon passar ihop, och därmed ingenting konstruktivt att komma med per se... men jag tycker att kombon låter förbaskat intressant! Särskilt om du kan få tag på någon av de 'mindre vanliga' paletterna.
Då kan du säkert bli av med ynglen dessutom.

Som en passus kan tilläggas att den Gula kongon är riktigt, riktigt snygg om du har trubbel med att välja tetra! ; )

- Jag hoppas också att det går bättre med fjärilarna framöver. De är sådana pärlor!-
#73 - 21 juni 2010 20:36
Pickles skrev:
Jag har ingen aning om hur paletter och lejon passar ihop, och därmed ingenting konstruktivt att komma med per se... men jag tycker att kombon låter förbaskat intressant! Särskilt om du kan få tag på någon av de 'mindre vanliga' paletterna.

Då kan du säkert bli av med ynglen dessutom.

Jag vill så gärna tro att det går bra att ha dem tillsammans! Har lagt frågan under "afrikanska ciklider" också, så vi får se vad zoopets samlade expertis säger :) måste jag välja så ska jag köra på lejonen.

Pickles skrev:
Som en passus kan tilläggas att den Gula kongon är riktigt, riktigt snygg om du har trubbel med att välja tetra! ; )

Tack för tipset! De var riktigt snygga! hoppas jag kan få tag på dem här i närheten, annars så är ju vanliga kongotetran också snygg :)

Pickles skrev:
- Jag hoppas också att det går bättre med fjärilarna framöver. De är sådana pärlor!-

Tack så mycket :) Jag kommer inte ge upp fjärilarna, det kommer bo 1-2 par i 350L framöver. De är så underbara :)
#74 - 21 juni 2010 20:55
Jag har läst den andra diskussionen och helt uppenbart är den samlade expertisen av åsikten att det är en.... dysfunktionell kombo. Damned synd, men å andra sidan verkar lejonen vara härliga och personliga så det kan inte gärna misslyckas även om du skippar paletterna ; )

De är urläckra! Nu vet jag inte vilken butik du beställer ifrån, men akvariecenter i Luleå har toppenservice ifall du har möjlighet att åka in dit och handla. De önskar till och med god helg via mail när man skickat efter fisk - det du!
*ler* Men absolut. Den vanliga kongon är också jättefin. ^^

Mycket, mycket personliga kräk, och du verkar ha sådana fina exemplar. Ska de bo med diskusarna?
#75 - 21 juni 2010 21:25
De där römunnarna var fantastiska, kan nog bli ett gäng om man startar ett passande kar! :D
#76 - 14 juli 2010 20:50
Sisådär!
Nu har alla fiskar flyttat till 350L, förutom 2 st ancistrus som fått smak för växter.
Har beställt lejonhuvuden, så hoppas de kommer snart :)

Var ikväll ute och tänkte fånga mygglarver, men de verkar ha blivit skygga, eller så hade jag för grovmaskig håv. Lyckades däremot fiska upp en annan varelse, nämligen en insjökrokodil (gädda)! En liten en på ca 4 cm som jag nu har släppt ner i tanken :)
Och ja, jag vet att dessa blir ohyggligt stora, men har inte planerat att få upp den i fullvuxen ålder. Detta är mer ett litet experiment för att se om jag lyckas få den fule fan att överleva.
#77 - 14 juli 2010 20:54
Pickles skrev:
Jag har läst den andra diskussionen och helt uppenbart är den samlade expertisen av åsikten att det är en.... dysfunktionell kombo. Damned synd, men å andra sidan verkar lejonen vara härliga och personliga så det kan inte gärna misslyckas även om du skippar paletterna ; )

De är urläckra! Nu vet jag inte vilken butik du beställer ifrån, men akvariecenter i Luleå har toppenservice ifall du har möjlighet att åka in dit och handla. De önskar till och med god helg via mail när man skickat efter fisk - det du!

*ler* Men absolut. Den vanliga kongon är också jättefin. ^^

Mycket, mycket personliga kräk, och du verkar ha sådana fina exemplar. Ska de bo med diskusarna?

Nej, som det ser ut nu så blir det bara lejonhuvuden + en liten gädda i karet. Eventuellt att jag skaffar ett par röda juvelciklider också.

Jag handlar mest fisk på frösön, men ibland blir det en tur till sundsvall också. Luleå är det jättelångt till tyvärr :)

Jepp, fjärilarna ska bo med plattisarna. Tror och hoppas på att kunna få upp lite yngel i det karet. Så mycket större utrymme för dem att hitta bra gömställen på :)
#78 - 14 juli 2010 20:55
De där römunnarna var fantastiska, kan nog bli ett gäng om man startar ett passande kar! :D

Ja, de är helt sjukt snygga! Ska skaffa ca 20-30 till att ha i 350-karet.
#79 - 14 juli 2010 21:16
Bor man verkligen i norrland om man har närmare till Sundsvall än Luleå? *Flin*

Annars låter det lite svajigt att prova med gäddan - kan tänka mig att den tycker att det blir lite varmt. Juvelerna låter betydligt bättre! Mycket läckra fiskar. Dessutom kan de säkert hävda sig mot lejonen så länge du ser upp så att det inte blir krig.

Bilder? ^^
#80 - 14 juli 2010 21:23
Pickles skrev:
Bor man verkligen i norrland om man har närmare till Sundsvall än Luleå? *Flin*

Annars låter det lite svajigt att prova med gäddan - kan tänka mig att den tycker att det blir lite varmt. Juvelerna låter betydligt bättre! Mycket läckra fiskar. Dessutom kan de säkert hävda sig mot lejonen så länge du ser upp så att det inte blir krig.

Bilder? ^^

Haha :) Nja, vet ju att ni inte riktigt tycker det längre upp i landet :D

Oja, gäddan ska inte få gå där alltför länge, mest som en kul grej. ville bara inte släppa i den igen när jag väl fångat den. De odjuren äter bara upp all fin öring som går i "våran" sjö ;)

Bilder kan jag knäppa lite imorgon :)
#81 - 14 juli 2010 21:43
var ska du göra av gäddan sen? man får väll inte släppa ut svensk fisk som man haft i akvarium?
#82 - 14 juli 2010 21:53
Föd upp och ät! :p
#83 - 15 juli 2010 16:16
hult87 skrev:
var ska du göra av gäddan sen? man får väll inte släppa ut svensk fisk som man haft i akvarium?

Nej, ska inte släppa ut den igen. av två skäl: dels kan den få med sig exotiska sjukdomar m.m. och förpesta fiskevattnen, och dels är gädda otyg som mestadels lever på bra matfisk som jag hellre ser i stekpannan än i magen på en gädda ;)

Detta ser dock ut att bli en bra framtid för gäddan!
#84 - 15 juli 2010 20:11
okej :) ser bra ut ;)
#85 - 23 juli 2010 18:44
Nu kan vi se detta projekt som avslutat!

karet kommer dock finnas kvar, men en annan projekttråd kommer upp inom kort :)

En liten teaser:
[ATTACH=CONFIG]35707[/ATTACH]

Annons