Film på hela bygget:
" target="_blank"> Malawi1 skrev:vad har du tänkt dig för pump/pumpar och doppvärmare till det där stora akvariet.
Saturnus80 skrev:Tycker att det finns två allternativ till detta kar, antingen monsterfiskar eller malawii/tangayika. :)
kanske det... hur stora blir dom? :)
Saturnus80 skrev:Kanske dumt att använda smeknamn på fiskar, jag menar fengäddor. ;)
[COLOR=#0000ff]Polypterus bichir lapradei[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Polypterus endlicheri endlicheri[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Polypterus ornatipinnis[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Polypterus senegalus[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Polypterus delhezi[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Polypterus retropinnis[/COLOR]
Andrém skrev:Ser coolt ut redan nu ^^ längtar efter mer bilder på projektet.
Utav intresse, vad har virket kostat dig hittils? antar att du bygger detta själv (dvs, ingen arbetskostnad utan bara din egen tid)
Dre skrev:Du skulle kunna ha Cichlasoma Festae eller andra otroligt vackra CA:are:
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=332
CA-ciklider över huvud taget regerar vad gäller vackra fiskar i min mening, de är dock rätt tuffa i allmänhet. Men i och med att du har en enorm burk kan du skapa ett riktigt schysst akvarium med flera arter.
En kille som säljer av en hel del CA i norrköpingstrakten de är extremt fina!
Saturnus80 skrev:Det är inte många fiskar du kan ha om dom inte ska hoppa.
Har du funderat på att slänga ihop ett skyddsnät som hindrar flyktförsök?
Andrém skrev:Wow, bara 3200kr för själva plywood bygget? det är ju inte så farligt! Vilken tur dock att du har alla verktyg och sådant på jobbet, skulle nog bli dyrare för oss som inte har det :)
Ska bli intressant att följa som sagt :D
Johanski skrev:Jag tycker definitivt du ska satsa på något skyddsnät upptill. Om du har hoppande fiskar så löser du inte problemet med en ram som går runt så de inte kan hoppa ut. Hur tror du det går för lampan/fisken om den hoppar in i lampan? ;)
drd skrev:En fråga bara men skulle det inte vara bättre och säkrare mot ev. läckage att klä baljan invändigt med glasfiber ?
vetten skrev:Intressant! följer detta med stort intresse funderar bara på om du skall ha nått stag upp till?(typ cc mått) då det på 210(L) med 120(d) djupt måste bli e ganska hårt tryck på framruta och bakparti, hur har du tänkt där?
Dre skrev:Du skulle kunna ha Cichlasoma Festae eller andra otroligt vackra CA:are:
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=332
CA-ciklider över huvud taget regerar vad gäller vackra fiskar i min mening, de är dock rätt tuffa i allmänhet. Men i och med att du har en enorm burk kan du skapa ett riktigt schysst akvarium med flera arter.
En kille som säljer av en hel del CA i norrköpingstrakten de är extremt fina!
malawifisken skrev:Det finns 3st sådana i kalmar på djur kompaniet så det är bara att åka in o handla=)
bong skrev:Hehe och vart ska jag ha dom tills baljan är färdig? i ditt kar? ;)
malawifisken skrev:dom är inte så stora än, en på typ 10cm o 2 på runt 5 bara. så det finns alltid plats någonstans så länge
Ove.P skrev:Hur hade du tänkt att göra med dammduken? Kommer du göra som med en traditionell damm dvs bara lägga i duken och fästa upptill vid kanten. Eller kommer du "tapetsera" hela träkonstruktionen med dammduk och Tec 7.
Tec 7 var ett bra tips, jag hade för några år sedan planer på att göra något liknande som du gör med dammduk men det föll på svårigheten med att fästa rutan och att jag flyttade till en lägenhet. Köpte ett helglaskar istället, dyrare men säkrare.
Men om jag flyttar till ett stort hus igen så ska jag bygga en jättebalja i trä och dammduk, borde gå att bygga hur stort som helst:)
Saturnus80 skrev:Det finns även stålbalkar, så akvarievolymen är ju nästan obegränsad. :)
Jag kommer inte riktigt ihåg det var min farsa som snickrade ihopa det av lite spill som låg där hemma,det var väldigt långt i alla fall 3 meter kanske lite mindredrd skrev:Stene my man !!
Hur stort var det karet ni hade hemma då ?
plozzaa skrev:Bong: Bygger du något eller har du tagit jul ledigt? Lägg gärna upp flera bilder.
Mwh peter
Patrik Steen skrev:Härligt projekt som jag kommer att följa vi hade nåt liknande för en 30 år sedan hemma i villan i Malmö men då hade vi nån slags färg eller nåt?????men det höll faktiskt några år vad jag minns i den simmade det några gigatiska barber som vi matade med salladblad.
Har för mig att det började svälla i väggarna jag ska höra om han kommer ihåg vad det var för något och så ska jag höra hur han satte fast rutan.bong skrev:Kan det ha varit båtlack? har hört att man använde det förr... gick det sönder eller hur slutade det hela?
Patrik Steen skrev:Har för mig att det började svälla i väggarna jag ska höra om han kommer ihåg vad det var för något och så ska jag höra hur han satte fast rutan.
ansjo skrev:Inga stag tvärsöver karet?
Kul bygge det här, men i ärlighetens namn är jag lite skeptisk men hoppas att jag har fel:)!
Grusmängden räknar du lätt ut här: http://henrik.eketjall.se/page/19/
najs rot:pmalawifisken skrev:jag har hittat en rot till dig=)
plozzaa skrev:Ser bra ut det där, ser att du jobbat och inte bara ätit skinka:)
Kommer du limma duken eller bara fästa i överkant?
Måste vara roligt att bygga när du har så bra möjligheter/maskiner.
Mwh Peter
bong skrev:Jag brottades med duken i en halvtimma och sen ansåg jag mig besegrad [:o] så nu har jag limmat den i framkant så att det kommer bli seger för mig i nästa match :D Jag tänker limma uppe oxå, resten får ligga löst...
Visst är det kul att bygga men jag har jobbat på stället i 12år så det är ju inte jätteroligt att åka dit på lediga dagar, fabriken ligger 2mil hemifrån så det är inte bara att springa dit en stund heller. Men jag ska dit igen någon dag, måste ju få i rutan :)
hannesc skrev:du har säkert koll men är det verkligen bra att ha massa vikt på glaset när det limmas? trycks inte all silikon iväg då?
kanske är en dum fråga :P
hannesc skrev:ofan. vad är det för spännande mirakelmedel?
Dre skrev:Vad väger karet?
plozzaa skrev:Ser bra ut, roligt att du fått in rutan nu. Men måste skälla lite på dej oxå:mad:, kan du inte fylla på med korten var efter i tråden, en annan är ju så gammal så man får kramp i musarmen när man ska jaga fram och tillbaka i tråden:d
Mwh Peter
Peter1904 skrev:Tråden!
På så sätt hänger inlägg/kommentarer ihop bättre med bilderna.
bong skrev:Jag vet faktiskt inte riktigt men jag välte upp att på högkant ganska lätt själv så 100-110kg sen kom ju rutan i nu men den hjälpte chefen mig att lägga i så jag kände aldrig på den själv, men det kan nog inte väga mer än 150kg när allt är klart och det är ju ingenting :)
Dre skrev:Det är ju ingenting för ett så stort akvarium. riktigt coolt. Mitt 900 liters väger mer.
För övrigt håller jag med övriga och föredrar också bilder i tråden, jag hade missat en massa uppdateringar såg jag just. snyggt gjort med duken, det blir läckert med den mattsvarta bakgrunden.
jb63 skrev:Hur har du fixat hörnen ,vikt eller? Skulle det inte bli bättre om man lät nån poolgubbe svetsa hörnen. Har själv ideer om att bygga ett plyfa kar med 2800 mm längd
draft skrev:Först o främst, ser riktigt lovande ut detta :)
Men ett alternativ är ju att antingen skriva i rubriken eller i inlägg #1 i vilka inlägg de senaste bilderna är postade?
malawifisken skrev:Jag har ju sagt till dig hela tiden o lägga in bilderna allt efter som, o jag har bara blivit idiotförklarad... Men nu fick du tillbaka;)
gustinger skrev:ner med dig i baljan och kolla ut genom rutan, låt chefen ta kortet :D hade varit så Coolt att se dig titta ut , hade lätt fått min röst i fototävlingar fram över.
ser för övrigt jätte nice ut, kan verkligen se några monster simma runt där i framtiden
Dre skrev:Nu liknar det nåt! Det håller tätt ser jag.
Plums i med firrarna bara...
:p
/David
Strikah skrev:"håller tummarna" :D
Hur länge tog det att fylla ? lär väll ta ännu längre att tömma, om det nu inte fixat det själv när du kommer tillbaka ;)
plozzaa skrev:Vi får hoppas det inte läcker, hur ser planerna ut efter detta, kommer du köra hem burken snart för att fylla upp med vatten och inredning?
Lite snålt av dej att inte offra dej för hobbyn:d det finns faktiskt dom som vinterbadar, och dom gnäller inte:d
Fortsätt gärna fylla på med kort.
GöranE skrev:Ser riktigt häftigt ut!! Snyggt bygge och gratulerar till att det är tätt.
Nästan så man blir lite sugen själv..
Tror dock inte du skall ta bort mittstaget även om det bara buktar 1mm. Trä har en viss förmåga att "sätta sig" under belastning. Finns en risk att det kommer att böja mer och mer med tiden.
Kanske någon som frågat innan men vad skall du ha för fiskar i denna inomhusdamm ;-)
sjebbe skrev:Hur kunde jag missat denna tråden?
Gillar starkt ditt bygge, nått i den stilen blir för mig när jag kommer ifrån min tvåa någon gång i framtiden.
Hur länge vågar du gissa att karet är "driftsäkert"?
Kommer du impregnera trät med nått för att hålla fukt och vatten borta?
Angående fiskar så hade ju en Skednosmal passat fint, varför inte en Gar eller två.
RTC är ju fruktansvärt snygg den med.
Dre skrev:Spana in denna tråd för inspiration innan du skaffar monstermix
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61573&page=57
Patrik Steen skrev:Nja det är väl så man bygger en inomhusdamm med ruta skillnaden som du har gjort är att du inte har använt en regelram som dem flesta gör som bygger en inomhusdamm till Koi Bla,fast det är samma mått som du har använt dig av,så du kan nog kalla det ett Akvarium som du nämde med en inriktning av damm känsla
malawifisken skrev:en damm är väl så kallad inbyggd som man inte kan flytta på. Detta är monstertank o inget annat och skall därför gå monsterfish i det:d
ApeviaX skrev:Och jag som tycker det är läskigt att försöka mig på att reparera ett 150 liters aluram akvarie med trasig sidoruta...
Detta iofs p.g.a att ramen är typ nitad och inte går att fästa på samma sätt igen, och därmed lite skraj för om det då kommer att hålla även om jag skulle limma om hela karet...
Men sjukt roligt projekt, vad har du för småfisk i ditt hemsnickrade möbelkar, hur ser det ut? Har du någon tråd med bilder på det etc. Bild på lokalen någonstans, vad odlar ni?
Och vad anser du vara småfisk? Malawi och Tanganyika skulle vara snyggt kanske sydamerikaner annars?
Ursäkta för allt som inte hade med tråden att göra, men var bara tvungen att fråga och skriva detta så ;-)
Kanonprojetk ;-)
karrokaja skrev:jag kanske ha missat nåt här men en sak måste du bara
(kommer förgifta dej om du inte skffar det;)) FENGÄDDOR!!!! Har du den multumsnygga abborren så måste du ju självklart ha ett par multumsnygga Fengäddor. Polypterus delhezi och polypterus endlicheri är dom klart snyggaste! jag har funtat på dessa många gånger till mitt 980 liters.
Har ingen vidare erfarenhet av dessa men jag tror inte att dom är speciellt stökiga, alltså dom funkar bra med växter och sånt, äter inte på dom och bökar inte så mycket. Och det är ena riktigt vackra drakar!!!
Strikah skrev:Pfft, du ska inte klaga :) Med tillgång till sånna lokaler, maskiner och inte minst kunskap går det ju snabbt att bygga !! En annan får nöja sig med en cirkelsåg och sticksåg inträngd i källarn :p
Blev ju mycke bra ! se bara till att få hem allt nu och i med vatten också !
PS. Säg till om du behöver bärhjälp ;)
karrokaja skrev:arsenik eller fenisar! bara att välja;)
Påfågelsabborren är väl en SA fisk och fenisar är ju afrika du kanske vill hålla dej till SA?
Rockor? :P ähhp du har redan nog att tänka på och har säkert bollat med dessa fiskar några varv...
Kaffet hos mej är alltid prima smak, kvalité och bivärkningar:)
bong skrev:ja det kanske inte är så bra att blanda SA och afrika [:o]
en motoro rocka hade jag inte varit främmande för men det går hårt åt plånboken :(
Får väl komma förbi på en kopp när tanten och jag ska till sthlm nästa gång då.. någon gång ska man ju ändå dö :p haha
karrokaja skrev:Det går ju man vill men jag tycker det är snyggare och smidigare om man har från samma ställe, men det kan vara svårt att få till ibland.
Motoro rockan är JÄVLIGT snygg! nästan se*ig:p
Det får väl svida lite, men sen sitter du där med en riktigt fin rocka! dock blir det jävligt jobbigt om den går och dör[:o]
Klart du ska komma på en kaffe! då kan du laga mitt akvarium lite snabbt, så händig som du är[:-38]
Johanski skrev:Tycker definitivt du ska skaffa en rocka till botten, typ reticulatus som är lite mindre. De stora rockorna tycker jag är lite för stora om man inte har de i ett enormt akvarium.
Fengäddor är ju också fina. Delhezi KAN vara snygg, men de flesta i handeln idag ser väldigt tråkiga ut, och inte alls lika fina som på vissa bilder. T.ex. den här på zoopet, den har knappt något mönster och är väldigt blek.
Snygga delhezi:
http://forums.waterwolves.com/uploads/post-19008-1203302808.jpg
http://www.eurofish.nl/vissen/Polypterus%20delhezi.jpg
bong skrev:Jag skulle säga att motoron är po**ig :p
Menar du att du inte fått karet lagat än? Nu dröjer det innan vi ska upp annars hade jag lätt stannat och fixat ditt kar.. Det är ju synd att en sån pjäs ska stå ofylld[:o]
bong skrev:Som sagt det är trevliga djur :) men jag skulle vilja ha något rejält! Har funderat på en giraffnos eller oxydoras niger, någon som har erfarenhet av dom?
malawifisken skrev:Det va lite snack om bilder från våran odlingslokal, så jag får väl bjuda på lite bilder.
Strikah skrev:Trevligt med egen odling, där får man ta och titta in på ett besök nångång med om man får :)
malawifisken skrev:Du är alltid välkommen=)
Strikah skrev:Nice :D Får ta ett besök snart, man kan ju alltid komma förbi igen när bong fått igång sin "inomhus damm". Tar ju inte mer än 20 minuter till emmaboda härifrån.
danne0301 skrev:Finns inget som heter onödiga bilder i en projekttråd :D
plozzaa skrev:Måste hålla med Danne, klart vi vill se filter bilder med.
Tycker du jobbar på bra med ditt projekt, ska bli himmla skoj att se ett färdigt resultat, och du får inte glömma att du lovat oss ett foto när du simmar i akvariumet/dammen/baljan/basängen;)
bong skrev:Hehe det trodde jag ni hade glömt redan ;) men man får väl våga sig i sen då [:o]
malawifisken skrev:haha, jag ska med nöje hjälpa dig att ta kortet:d
bong skrev:Du får följa med ner... det finns plats :d;)
GöranE skrev:Är det fluidicerande sandfliter du skall bygga av tunnorna?? Blir nog en otrolig filtervolym isåfall.
Strikah skrev:Kommer inte ihåg om du nämnt det tidigare i tråden. Men vad blir det för lyse och uppvärmning till bygget ?
bong skrev:Ja det har varit lite fram och tillbaka med lyset :p jag skulle först bygga en diod ramp men ikväll ändrade jag mig :d jag har en 150w mh liggande så jag ska hänga upp den istället och bygga kvällsbelysning av dioderna..
Mätte upp tempen i garaget och det höll 20-21 grader så jag tror att det blir lagom temp när jag fått upp mhn :) men om inte så kompletterar jag med en 300w doppis...
Strikah skrev:Räcker det men en 150w tror du ? Jag mena angående spridningsvinklen på ljuset från den, du har ju en ganske bred balja att lysa upp ;)
Hur varmt ska du ha det i karet då ? Bara värma upp 1-2 grader mer än rummet så krävs det ju rätt mycket.
bong skrev:Nej till växter räcker det inte ;) men det är tänkt att det bara ska vara lite "dunkel" belysning :)
som sagt så vet jag inte om det räcker än men det är lite pumpar som värmer oxå så vi får se... hade tänkt hålla 22-23 grader i karet iaf :)
det är lågt till tak så värmen ökar fort, vi började med odlingen i detta garaget och det var olidligt varmt där inne då.Tur vi flyttade :p
bong skrev:Nej till växter räcker det inte ;) men det är tänkt att det bara ska vara lite "dunkel" belysning :)
som sagt så vet jag inte om det räcker än men det är lite pumpar som värmer oxå så vi får se... hade tänkt hålla 22-23 grader i karet iaf :)
det är lågt till tak så värmen ökar fort, vi började med odlingen i detta garaget och det var olidligt varmt där inne då.Tur vi flyttade :p
Strikah skrev:Jaha, jo men då blir det nog lagom "mys" belysning :)
Kan tänka mig att det blir en aning varmare där inne till sommarn också :p
Ponta Henriksson skrev:Kan bara säga att jag inte är NÅTT jävla avundsjuk alls [:(!]
Satans så vackert det blev har suttit å smygföljt tråden lite innan men inte vågat skriva nått :)
Min åsikt ang fisk så tycker jag bara det är en synd att inte ha Bassar (Påfågel abborre) i karet det är ju som gjort för dom ett tag iaf ;) Är en snubbe i skara som säljer 6 st stora jävla as för 1000lappen *pekar åt rätt håll*
Sen får du gärna skicka en beskrivning och prisuppgifter till mig så ska du se att jag gör en kopia på ditt kar sen ;)
Mvh
Ponta som INTE är avundsjuk :)
bong skrev:Kul att du skrev något till slut då ;) Det är inget att vara avundsuk på egentligen. Har man inte tummen precis mitt i handen så kan man bygga ett sådant hemma med enklare verktyg.. Problemet är priset om man inte har bra kontakter... Hela bygget gick på 3000 för mig men det kostar bara plywooden för någon som ska köpa den i bygghandeln... Frontrutan fixade min svärfar från sitt jobb för 370:- Vet inte vad den skulle kostat annars men betydligt mer...
Jag har dock inga ritningar att bjuda på för jag gjorde allt direkt från huvet :p
Det blir bassar men jag börjar med små.. men tack för tipset :)
Ponta Henriksson skrev:Funderar lite på hur du fäste mattan ? kanske står någon stans men har mest dreglat igenom bilderna :) du vet inte vad för typ av glas det är ? har funderat på skivorna på glasbord dom brukar ju inte kosta många kr och oftast är det ju armerat glas, dock lite svårare att få tag i stora mått.
Mvh
Edit:
såg föresten att han laggt ut bassarna och dom var inte alls lika stora som han sa :P
http://www.blocket.se/skaraborg/Rovfiskar_25624627.htm?ca=13&w=1
Mvh
bong skrev:Ja du duken har jag limmat i framkant och runt om uppe har jag satt fast med klammer sen limmat (limmat över klammer oxå) resten ligger löst.. Tänkte att det var bäst om den kunde "forma sig själv" efter trycket, den kommer ändå inte att kunna röra sig när det är fyllt och det är ingen balja någon skulle köpa om man tröttnar så ingen ny ägare kan klaga heller :p
Det är en härdad 10mm glas skiva. Glasbord är nog uteslutande härdade men jag vet inte om det finns i klart glas? Har bara sett tonade...
Ja det var ju inte så stora bassar, bättre att beställa små för 80:- st :)
Ponta Henriksson skrev:Skulle lätt kunna köpa den baljan av dig så hör av dig när du tröttnar tror nog t o m du skulle kunan få en bra budgivning på det, tar du beställningar ? ;)
Jo helt klart men dom kan vara bra luriga att få igång i början och det är mycket matning som gäller ca 3ggr om dagen när du väl fått igång dom. Dock finns det ju dom som redan fått igång dom på mat innan dom säljer :)
Har föresten startat ett eget projekt GRYMT mycket större än ditt kolla min BILLIG tråd ;) Nästan så man skäms :D
Go kväll
bong skrev:Någon är med andra ord lika galen som jag och kan tänka sig en sån balja ;)
Hade varit sjukt kul att göra liknande baljor åt folk på heltid :) men man hade nog behövt ta ut 10000:- för en sån balja och sen vet man ju inte vad försäkringsbolagen säger om såna byggen [:-13]
Kollade in ditt projekt.. GRYMT!!! jag bugar mig :d
Ponta Henriksson skrev:Helt seriöst så ser jag inte det galna med ditt bygge :D hade hellre köpt ett byggt av dig än att beställa ett i helglas :) Du får ta beställningsjobb 50% innan du börjar bygget och 50% när bygget är klart för avhämtning :D
bong skrev:Ja nu hade jag visserligen smällt ihop en sån låda ganska fort när jag vet exakt hur jag ska göra, men det krävs ju ändå en hel del tid som man egentligen inte har :( Jag får starta ett eget snickeri.. Bongs baljsnickeri AB :d
Ponta Henriksson skrev:Då kan du beställa "Ponter White Trash Aqua" av mig oxå och sälja vidare ;)
haha nä men gör en test bara lägg ut d på blocket å kolla intresset "bara för skojjs" skull :P
hannesc skrev:fyfan den där roten gör hela karet asså!! så himla snygg!! så vill jag med ha det! alla borde ha det så
(överdos av sarkasm.)
ne men på riktigt.. det här blir drypballt!
bong skrev:Sen blir folk sura när det inte blir något [:o] nä jag har själv blivit lurad på en del annonser och blivit besviken så det gör jag inte :p
Ponta Henriksson skrev:förstår precis vad du menar det finns en del rötägg där ute :(
Var håller du till i detta avlånga land ?
Ponta Henriksson skrev:förstår precis vad du menar det finns en del rötägg där ute :(
Var håller du till i detta avlånga land ?
Yoink skrev:Måste bara börja med att säga grymt projekt, önskar att jag också hade plats :)
Och sen, du har inte funderat på att låta MH-lampan lysa bakifrån i stället? På det viset får du ljusare i framkanten och så dunkelt i bakkanten att man inte riktigt kan urskilja backstycket av baljan och på det viset får intrycket av ett enormt djup.
bong skrev:Jo det hade jag tänkt först men:
1. jag vill inte ha ljuset i ögonen
2: jag vill inte skrapa rutan hela tiden
3: jag kör förmodligen dioderna bakifrån så på kvällarna får man uppleva djup:)
Yoink skrev:Jo det där med ljuset i ögonen har du ju rätt i. Dess utom behöver man kanske inte känna extra djup i din burk, den är ju redan ganska djup :P
Yoink skrev:Då får du se till att antingen ha det färdiginrett innan du fyller på vatten, skaffa aparmar eller va bered på att bada :P
bong skrev:Det betyder att allt är bra ;)
Ponta Henriksson skrev:det värsta är att du har fått det att se så satans lättbyggt ut :P
Ponta Henriksson skrev:det värsta är att du har fått det att se så satans lättbyggt ut :P
malawifisken skrev:Jag antar att det faktiskt inte är så jätte svårt att bygga ett sådant om man jobbar på ett möbel snickeri och har tillgång till alla dess maskiner.
Och jag har ju sett baljan i värkligheten o tycker att det ser helt okej ut.
Och jag vet ju vad som mer kommer att hända med detta bygge också, och när det är klart så kommer det nog bli riktigt jävla bra faktiskt.
(antar att Bong inte vill att jag skall avslöjja vad det är mer som kommer att ske med bygget)
Strikah skrev:Blir det inte färg på ställningen också ? Eller kommer sNållänningen fram ? :D
Börjar tar sig nu, vatten i snart ? :)
malawifisken skrev:Det va lite snack om bilder från våran odlingslokal, så jag får väl bjuda på lite bilder.
liljeros84 skrev:sjukt mycke större än våran, men vi har lyckats klämma in 11 kar iaf ;D
http://iloapp.liljeros.net/blog/blogg?Home&post=13
fantawor87 skrev:mer bilder snart
bong skrev:Har inte haft tid i helgen men ska se om jag får något gjort i veckan :)
Ponta Henriksson skrev:Nu ska du la ändå ha fått nått gjort ;)
Ponta Henriksson skrev:Äsch karet ser förjävligt ut just nu ;)
Mena mer "bra jobbat" ? :D
Ser fram emot mer bilder ;)
plozzaa skrev:Hur går det för dej, har vattnet klarnat än? Funkar det som du hade tänkt?, är sugen på mera kort, så sluta lata dej och börja fota:d
plozzaa skrev:Det är ett mäktigt akvarium du bygger, riktigt roligt när du lägger ut bilder. Lite grumligt är det fortfarande ser det ut som, men jag trodde det skulle vara värre. Synd att du bor så långt bort, skulle vara roligt att se "live"
Fortsätt kämpa på, vill se mera av det:)
lofstrog skrev:Häftigt att se din balja vattenfylld.:D
Är det rådasand som du har lagt i? Kan ta lite tid innan den sista dimigheten lägger sig men till sist ger det sig.
Ser fram emot fler bilder...;)
//Roger
bong skrev:Slänger väl upp några bilder på eländet då :p Det hade faktiskt klarnat lite ikväll :) satte i lite växter för att liva upp lite :d
malawifisken skrev:Hehe ja ett innefilter som är avsätt för max150L kar är ju i minsta lagret att ha där i bong. Bara att beställa nytt, är man klantig så är man
Strikah skrev:grumlet lägger sig nog till slut, fast det lär ju ta ett tag eftersom du inte spola sanden, men det skulle inte jag häller vilja göra. Jag spola rent 10 kilo sand och det var inte kul bara de ;)
"lite växter" var ordet, haha !
LN skrev:Den såg fräck ut. Bättre att diskutera ditt kar i denna tråden:)
Har inte läst alla inlägg så ja frågar istället,, är rötterna nya eller har dom legat till sig i ett annat kar?
bong skrev:Nu är en RTC/TSN hybrid beställd :d" target="_blank">
Patrik Steen skrev:Så kan jag också göra med mina två Clarias-Malar klappa dem,vad det handlar om är att dem har blivit handmatade det är därför dem kommer
Pickles skrev:Oooh! Äntligen igång! XD
Det ska bli så förbaskat spännande att se det här när det verkligen bubblar på på riktigt.
Vad blir det för sällskap till hybriden? Det har du kanske redan sagt, men somliga av oss måste gnugga in all information som mjällshampo innan det sitter.^^
Dre skrev:[COLOR=black]Akvarielagret är vä ett måste. De har dessa enligt lagerlistan:[/COLOR]
[COLOR=black]Cichla sp. temensis:[/COLOR]
[COLOR=black]http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=328[/COLOR]
[COLOR=black]Goda att grilla enligt uppgift :d[/COLOR]
[COLOR=black]Cichlasoma festae[/COLOR]
[COLOR=black]http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=332[/COLOR]
[COLOR=black]Annars Loiselli, en snygg centralare eller ett antal olika viejor som är mycket snygga.[/COLOR]
Dre skrev:De är pyttesmå, kan se lite lattjo ut i ditt kar. De hade ett 20 tal då jag var där sist för ett par tre veckor sedan. Misstänker att de inte säljs på löpande band. alla är inte lika galna som du ;)
Johanski skrev:Bong!
Köper du små cichlor så kom ihåg att vara nogrann med maten. De behöver mat ett flertal gånger per dag (3-5 ggr) för att klara sig. Sen när de väl kommit upp i storlek är det lugnt. Skulle råda dig att köra dem ensamma och mata upp dem innan du sätter i några andra firrar.
Schysst kar ;)
Dem är väldigt närgångna om man utrycker sig så:Dbong skrev:Clarias är som jag sagt innan något av en favorit :) När jag hade mina kom de direkt jag stoppade i handen och jag handmatade aldrig, men med clarias så handlar det nog mest om att de vill äta hela tiden så är det något som rör sig så måste det ju vara mat :D
Robin_Hedstrom skrev:Ang temensisen så är det 3 st kvar på 10 cm.
Dre skrev:
Ponta Henriksson skrev:Men herrn ja har kommit på en kanonfisk till dig nu ju ;) Köpte själv ett par stycken till nya baljan :D
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=466
plozzaa skrev:Med risk för att få igen;), hur går det för dej, saknar uppdateringar, hoppas inget strular för dej utan att det bara är arbetslusten som sinat, själv har jag ingen ork på kvällarna men massor att göra.
Ponta Henriksson skrev:Men herrn ja har kommit på en kanonfisk till dig nu ju ;) Köpte själv ett par stycken till nya baljan :D
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=466
Jag har två stycken en som mäter nog 50cm men dem är mina och bara mina:D:D:D:Dbong skrev:Där kan den stanna ;) men hennes clarias vill jag fiska upp :d
bong skrev:Där kan den stanna ;) men hennes clarias vill jag fiska upp :d
Patrik Steen skrev:Jag har två stycken en som mäter nog 50cm men dem är mina och bara mina:D:D:D:D
karrokaja skrev:Det blir du eller sandish. Sandish är väldigt inne på sin RTC och jag tror nog det blir lite trångt om han vill ha både Clarias och RTC.
Och dessa Clarias är sååå söta! dom ligger och myser med varandra hela tiden.
Men en av dom råkade persa sej själv med sin fena:( men den simmar och mår bra så det var nog inte så farligt. får hålla koll på den.
bong skrev:Läs på förra sidan sandish, jag är inte gold längre :( Men så fort det är fixat så kommer det mer bilder :)
Blir det rtc imorn nu då? :)
sandish skrev:Du kan ladda upp på exempelvis tinypic.com OM DU VILL & ORKAR och sedan länka :)
Jaaa jag hoppas verkligen verkligen verkligen att den är levande denna gång :D
Har möblerat om i karet så att de ska bli lite mer anpassat till honom... så jag hoppas verkligen att allt går bra imorgon :)
Patrik Steen skrev:Jag har aldrig uppleft några vassa bröstfenor på mina Malar,och jag har nästan haft mina halv liggande i sängen och i handen..:-)
karrokaja skrev:Det blir du eller sandish. Sandish är väldigt inne på sin RTC och jag tror nog det blir lite trångt om han vill ha både Clarias och RTC.
Och dessa Clarias är sååå söta! dom ligger och myser med varandra hela tiden.
Men en av dom råkade persa sej själv med sin fena:( men den simmar och mår bra så det var nog inte så farligt. får hålla koll på den.
bong skrev:Hahahahaha!!! :d Fast kvinnor med muskler är ju inte fint, Blä
Nubi skrev:Håller med. lite läskiga kvinnor. Nästan så man blir rädd och ryggar tillbaka när man ser de på stan.
Speciellt de som tränar inför bodybuilding.
Sambon sa att han aldrig skulle våga göra slut med en sådan kvinna för han skulle vara rädd för att få så mkt stryk *asg*
jb63 skrev:Ja då har du ungefär halva vikten gentemot ett kar i glas då?
karrokaja skrev:hur mår fiskarna?? vart håller du dom föresten?
bong skrev:Dom mådde prima ikväll :) alla utom synodontarna går i 1600:at nu, synodontarna går i ett kar nere i lokalen i väntan på nya ägare :)
Önskar mitt guldmedlemskap kunde komma igång nu så jag kunde lägga upp lite bilder :(
karrokaja skrev:Jävligt synd på den ena clariasen... men du fick ju lite mer krafs istället:)
Ville du inte ha dom? dom som var så söta.. nej, nej, nej jag vill inte ha tillbaks dom:p
Kan ta tid med golden ibland...
bong skrev:Jag vet faktiskt inte vad ett glas kar med dom måtten hade vägt men det går ju att kolla i någon tabell vilken tjocklek man behöver och sen vad det väger/m2 :) Min plywood väger 15kg/m2, 12mm glas borde ju väga mer?
pontulf skrev:Jasså okej:)
Vad ska du ha för pumpar?
Tror du har skrivit det förut men orkar inte kolla igenom alla sidorna;)
jb63 skrev:Vad tror du om att göra det i en längd av 3 meter med 1,2 meters bredd, Borde inte vara några större problem eller vad tror du?
bong skrev:Enda problemet är att plywooden jag använder finns bara i standardmått 2440*1220 men tror det finns annan plywood som mäter 3500*1500 om jag inte minns helt fel. lite otympliga skivor att handskas med bara :p sen skulle jag nog byggt ett "skelett" av reglar när det blir så stort. Hur högt hade du tänkt dig?
bong skrev:Jag har ett resun powerhead på 2800l/timme som jag håller på att bygga ett filtesystem av, sen blir den ett par system till men det är inte bestämt riktigt än vad det blir...
jb63 skrev:Ja det blir nog lättare att bygga det på plats. Såg en insändare på ett bygge med som det såg ut 2*4 reglar stående runt om så det borde man kunna göra med 2*3 också. Vilken plyfa man använder av björk eller marin spelar ingen större roll om man sätter poolduk innuti.Framrutan blir ju nog 15mm för säkerhetsskull.Samma kar i helglas går nog loss på sina 25-30 tusen så det finns en del att spara tror jag.
karrokaja skrev:Är det en harmonisk naturfilm och det är tyst mer än 14 sek så sänker jag alltid ljudet till 0 och tittar snett på skärmen.. då blir man inte så srädd:p
Går inte på sånt där längre...
malawifisken skrev:tyvärr funkar ju inte de där på mig, mina nerver är så sega så om en timme kanske jag blir rädd... Men kan tänka mig att din lilla trollunge blev duktigt rätt=)
bong skrev:Då var man guld igen :d
lite bilder:
Ponta Henriksson skrev:Nä men J*vlar i havet/baljan !!! Ha ha blev ju helt rätt fisk :D
Ponta Henriksson skrev:Lima e najs som fan :D haha fick precis med min JD när han krossar täckglaset i mitt nya kar :D" target="_blank">
bong skrev:Hehe dom har rest långt ;) tyvärr så äter inte cikliderna än :(
karrokaja skrev:Gör dom inte?? så synd...
Vad matar du med?
Dom åt inget hemma hos mej heller... ska kanske nämna. men det gjorde jag ju när du var hos mej..
2 av cikliderna dog ju.. några småskitar.. men en av dom var ganska svullen. Och avföringen var lite konstigt blandad med genomskinligt slem och hela bajset var lixom en lång tråd (upp en dm:O) men båda dessa ciklider åt...
Men det var när jag flyttade dom till tunnan för att jag skulle duscha som dom dog...
En ancistrus (eller vad det nu är) fick ju åka till 200 liters och den äter som en häst och är helt frisk;) även garran är pigg;)
bong skrev:Har prövat med räkor och pellets. fenisarna äter så dom blir som julgrisar :p
Antar att det tar tid att återhämta sig efter allt dom varit med om..
vi får hoppas på det bästa :)
karrokaja skrev:Jupp fenisarna käkade hemma hos mej också...
Tycker inte att man ska använda röda mygg, men för att få upp aptiten så är ju dessa röda mkt bra, dom luktar ju otroligt gott
(om man är begåvad med fisknäsa:p) Så dom kanske blir sugna?
Tror som du också.. dom är nog lite deppiga av allt flyttande.
Dom tror bergis att dom snart ska flyta igen:p
Lova att uppdatera när du ser dom att käka;)
malawifisken skrev:haha vad nyfikna alla är=) Ska man skvallra lite kanske? nja, nä ni får nog vänta o se istället...:d
Dre skrev:
Naistick skrev:Ett RTC tips: http://www.blocket.se/kronoberg/Red_Tail_mal_26516853.htm?ca=23_11&w=3
Borde va ganska nära dig
bong skrev:Det var en kille före mig :mad:
malawifisken skrev:Fast du fick den ju ändå =) Fast du inte vågar hämta den idag...:d
Ponta Henriksson skrev:Så Najs Bongen !
Blir lika sugen varje gång ja kollar in tråden att påbörja bygge här :D
Nubi skrev:Hej!
Jag lyckades ta död på mina murgrönor :( Vattnade FÖR mkt.
Jag har sett murgrönor i plats på ÖB som sett riktigt fina ut, om du nu måste ha murgröna.
joelvuo skrev:Pfft, krävs mycket för att tillfredsställa mig med bilder. Sen kan du gärna säga vad det är för någonting? ^^
BILDERBILDERBILDER!!!!
Danne_85 skrev:Shit vilken läcker RTC ser riktigt maffigt ut fortsätt filma när du matar honom måste bara få se det :D
Naistick skrev:Riktigt härligt! Va det den i annonsen alltså? Den passar asbra i ditt jumbokar!
Thumbs up for the smalanning!
Marnat skrev:Bong du har fått mig sugen på att göra något liknande i locket på mitt lilla 234L kar :)
Skissar just nu på hur det kan göras på ett sjysst sätt hehe
Patrik Steen skrev:Härligt Bong ser skitbra ut du har ingen film på Clariasen tycker man ser aldrig den
bong skrev:Tack :) Tyvärr är clariasen väldigt blyg :( det har jag aldrig upplevt med clarias innan.. men det kanske ändrar sig, det är en spotted på ca 25-30cm
karrokaja skrev:Den kanske känner sej ensam för att polaren dog??
Dom låg och myste hela tiden, simmade en iväg kom den andre efter.
Och dom hade ett jävla party på nätterna, hoppade och hade sej.
Lugnade ner sej vid 4:a-tiden
och sen på morgonen när lampan tändes så kvicknade dom till och sen party hela dagen;)
bong skrev:fast jag vet inte om jag ska ha min kvar.. Den går fram som en grävmaskin om nätterna [:o] lugnar den inte ner sig så åker den ner till lokalen i väntan på nytt hem :)
malawifisken skrev:Jasså ska clarre också ner dit? snart ingen plats kvar där nere efter att du tar dit alla dina jätte fiskar..=)
danne0301 skrev:Hördu bong nyfiken här :P
Hur kommer det sig att du bara har ett par och resten är enstaka av varje fisk? Eller är det kanske det som är grejen med stora firrar och stora kar? :)
bong skrev:Det känns så litet nu [:o] Dax att bygga större :D
VisualDarkness skrev:Hybris!
Gudarna skakar av ilska... [:(!]:p
Ja det var konstigt,har du testat att vifta med dina egna fingrarna:Dbong skrev:Tack :) Tyvärr är clariasen väldigt blyg :( det har jag aldrig upplevt med clarias innan.. men det kanske ändrar sig, det är en spotted på ca 25-30cm
Patrik Steen skrev:Ja det var konstigt,har du testat att vifta med dina egna fingrarna:D
Ingen fara då jag har själv två stycken som blir handmatade med räkor,den största ca 50 cm den andra bara liten 25cm så kan jag själv beskåda dem;):D:Dbong skrev:;) den var faktiskt ute och simmade nu ikväll men då hade jag givetvis inte med mig kameran [:o]
Patrik Steen skrev:Ingen fara då jag har själv två stycken som blir handmatade med räkor,den största ca 50 cm den andra bara liten 25cm så kan jag själv beskåda dem;):D:D
danne0301 skrev:Storleken har ju ingen betydelse, det är användandet som spelar roll.......har jag hört..
:p
VisualDarkness skrev:1guppy / 1600l = Fortfarande häftigt ;)
Haj / 40l = inte lika roligt...
Slutsats: Kvantitet > Kvalitet
Nobelpriset till mig!
Zenthar skrev:Tvärtom tolkar jag det där som.
1 guppy på 1600 l = kvalitet och viceversa eller ? :)
Marnat skrev:Den däringa råttan ser ut att vara lite liten för en hel måltid :D
Så jävla vackert Bong över lag, visade frugan dina bilder igår och hon tyckte direkt att det nog kan vara bra att fixa en emersed växtränna likt din på mitt akvarium :D
Naistick skrev:Ännu ett tips! Fatta vad coolt det skulle va med dessa aborrar!!!
http://www.blocket.se/goteborg/P_bass___Cichla_Monoculus___fisk_26685918.htm?ca=23_11&w=3
Skaffa dom!!!!
pontulf skrev:Klotte? Vad heter ålen du har med albinon?
Ponta Henriksson skrev:Så kan du ju förhelvete inte bara skriva ! :D
Klotte skrev:Den heter Siri och hon är en Eldål. http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=385&SOK=1 :)
bong skrev:Japp Hilding tog två hela räkor igår :D men den är fortfarande blyg...
Litge roligare att se Stalin (liman) tugga i sig 4 hela räkor och se ut som han hade svalt en tennisboll :D
Danne_85 skrev:Härligt känner igen det där var jättekul att kasta i en hel räka till min fengädda (ornatipinnis) han var inte så jättestor 15cm ungefär o han kunde ligga 5-7minuter o brottas med den där räkan innan han fick ner den hihi. Sen var han rund o go :)
bong skrev:Jag har ju oxå en ornatipinnis på 35cm, den har jag inte sett äta något än :( han luktar på maten men simmar vidare... Börjar bli riktigt orolig för honom nu :(
Ponta Henriksson skrev:Min ornate gick nog mer än en månad innan han börja äta ordentligt och när han gjorde det så smög han med det. :)
bong skrev:Jaså? jag som trodde dom var glupska as [:o]
Patrik Steen skrev:Skalar du räkorna innan du kastar ner dem?jag skalar men har hört att det räcker man tar av huvudet innan men har aldrig testat
Jag ska testa att inte skala en och ge,om nåt händer så får Bong ta sig på det och ge mig en ny Clarias:dPonta Henriksson skrev:Jag har alltid matat mina med allt inklusive huvud, det jag hört är att spröten på räkorna kan vara så vassa och sticka genom magsäcken m,m. men man hör så mycket så man vet itne vad som stämmer eller inte, dock vet jag att skalen på räkorna förstärker färgerna på exempel redtailen
Patrik Steen skrev:Jag ska testa att inte skala en och ge,om nåt händer så får Bong ta sig på det och ge mig en ny Clarias:d
Patrik Steen skrev:Skalar du räkorna innan du kastar ner dem?jag skalar men har hört att det räcker man tar av huvudet innan men har aldrig testat
Ponta Henriksson skrev:Jag har alltid matat mina med allt inklusive huvud, det jag hört är att spröten på räkorna kan vara så vassa och sticka genom magsäcken m,m. men man hör så mycket så man vet itne vad som stämmer eller inte, dock vet jag att skalen på räkorna förstärker färgerna på exempel redtailen
Patrik Steen skrev:Jag ska testa att inte skala en och ge,om nåt händer så får Bong ta sig på det och ge mig en ny Clarias:d
Patrik Steen skrev:Då har dem ätit med Skal och det gick bra,när jag matade dem med levande fisk så åt dem allt,jag rensade dem inte precis så kanske en dum fråga kanske
Verkar vara nåt fel..ska der verkligen vara sådana rutor på en normal mage har då aldrig sett sådana på mig och har en skit snygg fru ändå;):d:dbong skrev:såna? ;) haha...
Patrik Steen skrev:Verkar vara nåt fel..ska der verkligen vara sådana rutor på en normal mage har då aldrig sett sådana på mig och har en skit snygg fru ändå;):d:d
HaHa skönt du tar det som en man:Den liten rättelse bara,jag har nog mer en uppsvällt hel tvättbräda som har fått för mycket ånga på sig då den har svällt upp..och jaaa är en lika glad skit för det;):p:dom inte lyckligare då jag odlar Pilsner i trädgården så det växer och sprakar:Dbong skrev:Ja men det är ju därför du alltid snor alla fina damer patrik, jag erbjuder en tvättbräda men då kliver du in och erbjuder en hel tvättmaskin! ;):d
bong skrev::p
Jag har försökt att fota snäckorna men jag kommer inte överens med kameran [:o]
Patrik Steen skrev:HaHa skönt du tar det som en man:Den liten rättelse bara,jag har nog mer en uppsvällt hel tvättbräda som har fått för mycket ånga på sig då den har svällt upp..och jaaa är en lika glad skit för det;):p:dom inte lyckligare då jag odlar Pilsner i trädgården så det växer och sprakar:D
Nubi skrev:Se nu till att komma överens med kameran :P
C-Azul fanns på ett ställe där mammas släkt bodde på när vi var små, där fick man inte bada! Jag var livrädd för den sjön. Hade tom mardrömmar om att fiskarna kom upp på land och åt upp mig. Detta var när jag var 6 år gammal.
Patrik Steen skrev:HaHa skönt du tar det som en man:Den liten rättelse bara,jag har nog mer en uppsvällt hel tvättbräda som har fått för mycket ånga på sig då den har svällt upp..och jaaa är en lika glad skit för det;):p:dom inte lyckligare då jag odlar Pilsner i trädgården så det växer och sprakar:D
Ponta Henriksson skrev:Du säljer itne sticklingar på den där öl plantan ? :)
Klotte skrev:Det är verkligen ett monsterkar! Min gamla Clarias är ju nästan minsta fisken där i :) Blev fantastiskt bra med blomlådorna uppe på kanterna.
Nubi skrev:Psst! Att ta bild på en sån ful fisk kan du, men inte på söta snäckor :P Kom igen nu Bong.
Den där Azul kan du behålla för dig själv. Får rysningar i kroppen när jag bara tänker på sjön nära huset. bläää!*
Äter man såndär fisk?
bong skrev:Ful!!!? Påminn mig om att du ska ha smisk!! och Azul :D
Hehe du kommer inte att gilla dethär men det var en kille i helgen och köpte alla rosa och lila snäckor vi hade [:o] du får vänta tills vi får nya ;)
Man kan äta all fisk, men fisk ska vara i akvarium och inte i magen på folk ;)
Jag tackar:)har han någon slags Gömställe?bong skrev:Patrik har tjatat om clarias så här kommer en bild :)
bong skrev:Ful!!!? Påminn mig om att du ska ha smisk!! och Azul :D
Hehe du kommer inte att gilla dethär men det var en kille i helgen och köpte alla rosa och lila snäckor vi hade [:o] du får vänta tills vi får nya ;)
Man kan äta all fisk, men fisk ska vara i akvarium och inte i magen på folk ;)
Nubi skrev:Psst! Att ta bild på en sån ful fisk kan du, men inte på söta snäckor :P Kom igen nu Bong.
Den där Azul kan du behålla för dig själv. Får rysningar i kroppen när jag bara tänker på sjön nära huset. bläää!*
Äter man såndär fisk?
karrokaja skrev:Ehhy!! min kompis:) vad fint:)
Har cikliderna ätit? du kanske har nämt det? då har jag missat det haha:d
Patrik Steen skrev:Jag tackar:)har han någon slags Gömställe?
Klotte skrev:Vet inte hur det är med RTC och korsningar på den, men Clariasmalen odlas som matfisk i Asien eftersom att den växer som ogräs, i gynsamma förhållanden är den ju full storlek på 1-2 år :)
Patrik Steen skrev:Har den första börjat angripa nykomlingen än?sen jag skaffade min andra Clarias så är hans främsta uppgift att äta upp den tror jag,det funkade i början men sen när den minstingen börjat växa så är det precis som han ser den som ett hot och hugger efter den konstant.
Skulle tro att dem reder sig synd bara alla skador dem drar på sig när dem väl drar igång,jag börjar nästan tro att dem har nån slags tänder då det var ett huggbett rätt över nykomlingens rygg så det fattades den delen såg ut som en halvmåne,eller så har han tagit ett stadigt grepp med munnen sen skakat loss delen men det verkar väldigt egendomligt...Kan du inte Bong stoppa ner fingret och känna efter;)bong skrev:Japp den hann inte mer än i fören det började. Man ska egentligen plocka upp den andra och släppt i dom samtidigt men i den baljan är det inte bara att plocka upp någonting [:o]
Patrik Steen skrev:Skulle tro att dem reder sig synd bara alla skador dem drar på sig när dem väl drar igång,jag börjar nästan tro att dem har nån slags tänder då det var ett huggbett rätt över nykomlingens rygg så det fattades den delen såg ut som en halvmåne,eller så har han tagit ett stadigt grepp med munnen sen skakat loss delen men det verkar väldigt egendomligt...Kan du inte Bong stoppa ner fingret och känna efter;)
Jag har också spotted..Svarta är väl orginalet har jag för mig jag har aldrig sett sådan i den färgen i nån affär men det skulle vara snyggt att ha en sån i karet,det kanske är bröstfenorna som har varit boven:)bong skrev:Haha nädu Bong ska inte känna på någon clarias ;) som jag sa innan så kan dom klippa till med bröstfenorna, kanske det som hänt på din? mina har inga skador än iaf. Finns väl för mycket plats att smita iväg på :)
Har du oxå spotted? Skulle vilja ha en helsvart nångång :)
Patrik Steen skrev:Jag har också spotted..Svarta är väl orginalet har jag för mig jag har aldrig sett sådan i den färgen i nån affär men det skulle vara snyggt att ha en sån i karet,det kanske är bröstfenorna som har varit boven:)
Länken funkar inte för mig[:o]Klotte skrev:Vet ej om Clariasen har tänder men min eldål hade ett bra bett över ryggen en dag och det var bara Clarias i den tanken med rätt storlek på munnen...
Edit: http://http://www.issg.org/database/species/ecology.asp?fr=1&si=62
Clarias Batrachus har tänder...
Nubi skrev:Jag måste veta, vad är det som gör att man köper monsterfiskar??
De som har monsterfiskar, har man en gång börjat med neontetror och sen sakta bytt ut fiskarna mot större, eller börjar man stort på en gång? Vad är farsinationen över det hela?(stavning)
Alla som gillar monsterfiskar, om ni kunde skulle ni ha blåbval i ert kar?
Vad är det som gör att man väljer monsterfiskar jämfört med söta Apistogrammor eller svärdbärare ;)
De som har monsterfiskar, har man en gång börjat med neontetror och sen sakta bytt ut fiskarna mot större, eller börjar man stort på en gång? Vad är farsinationen över det hela?(stavning)
Vad är det som gör att man väljer monsterfiskar jämfört med söta Apistogrammor eller svärdbärare ;)
Patrik Steen skrev:Mycket med "Monsterfiskar"eller större fiskar rent allmänt är enligt mig mer personliga på nåt vis så upplever jag dem.
Nubi skrev:Bong verkar aldrig ha någon kamera med sig, som han säger.... jag tror det är en utsäkt, dåålig utsäkt tom. ;)
yeah yeah yeah ta med mobilen :P Den lär du hitta
Många av dem blir handtama med årenär ett ex,skulle inte vilja ha en blåval hemma:)Nubi skrev:Patrik
Hur kan en fisk vara personlig??
Skulle du, om du kunde, ha en blåval hemma?
Nubi skrev:Patrik och Bong, vad är det största rovfisken ni skulle vilja ha som ni inte har ännu?
bong skrev:Jag har insett att jag måste bygga ett STORT akvarium så jag har börjat skissa på det nu... Detta karet kommer döpas om till 1600L sump sen...
snippidippi skrev:din yta är ju perfekt för archer fiskar :) lite gräshoppor och annat som man kan slänga ut på växterna :P
hannesc skrev:haha! gytt med 1600L sump.
ska du ha då. 8000L? tävla med universeum om största karet i sverige eller? haha
Patrik Steen skrev:Nästa projekt för dig får bli en innedamm på 5kubik med en regelram ,skivor som är klätt med glasfiber med en stor frontruta,det ligger inte på så mycket pengar ändå
Nubi skrev:du bong, har du sett
http://www.blocket.se/uppsala/Clarias_batrachus__albino__26122663.htm?ca=12&w=2
nothingman skrev:Kom och hämta din jäkla mal nu innan den äter upp hela mitt akvarie ;-) Tycker tom den tittar lömskt på mina datnioides microlepis... Otäcka fisk!
Nubi skrev:Hota med att du ska använda den i en fisksoppa så skyndar sig Bong dit ;)
nothingman skrev:Hehe ja han kommer faktiskt efter jobbet idag så det klarade sig utan mat-hot ;) Ska se om jag kan lura på honom lite annan damp-fisk också :p
nothingman skrev:Papegojorna är katastrofalt fula! Sådan husse sådan fisk?! :d:p[:o]
nothingman skrev:Nu är du fånig tycker jag! Tycker Bong ska stoppa i dom i den stora baljan. Dom lär INTE bli mat. Skednosmalen och mina Dats fick stryk som fan :d
Förresten, någon som känner en mal-expert? Har ett aber som Bong inte kände igen. Ser nästan ut som en gibbiceps...
Klotte skrev:Släng upp en bild så är det nog någon som känner igen den :)
Ser ut som en vanlig Pleco Skrälle;)nothingman skrev:Sorry att jag lånar din tråd Bong, tänkte bara se om någon kände igen mal-skrället =)
Vet inte om det funkar att dela facebook-album men jag provar.
http://www.facebook.com/album.php?aid=202572&id=682372436&l=1c3e4f05bd
Patrik Steen skrev:Ser ut som en vanlig Pleco Skrälle;)
Marnat skrev:Jag fattar inte tjusningen med papegoj ciklider, nästan lika fula som slöjstjärtar :(
malawifisken skrev:nu förstår jag inte vad du menar? slöjstjärtar e ju gudommligt snygga i gemförelse med papegojorna...
snippidippi skrev:bygga i denna storleken kanske?&feature=related" target="_blank">&feature=related
sjukt gigantiskt bygge dem har
Patrik Steen skrev:Ser ut som en vanlig Pleco Skrälle;)
pontulf skrev:Tycker dina fiskar är jäkligt snygga bong! Det är många här som är negativa:)
Mer bilder vore inte fel heller;)
En fråga till både bong och malawifisken, vad kostar hyran för eran lokal? och hur stor är den?:)
pontulf skrev:Har man det i en lokal som man odlar i behöver man inte ha så snygga akvarium heller, självklart kan man ha akvarium hemma med, men om man vill ha en billig odling behöver inte allt vara snyggt:d
Dragula skrev:Sant, man får plocka hem de finaste fiskarna istället. :D
bong skrev:Det är papegojfiskarna somm alla tycker är fula :d Det är bara Nubi som yttrat fulhet mot mina monster och vill äta upp dom :p
Ska filma när dom äter härnäst :D
Klotte skrev:Hur går det med matningsfilm? Hur mår min gamle Clarias, äter den och så som den ska?
malawifisken skrev:Eller så har Nubi rätt, han äger ingen kamera. Han lånar sin flickväns. Eller lånar han verkligen den? Nej han glömmer ju alltid att låna den. FY BONG!!!
malawifisken skrev:Eller så har Nubi rätt, han äger ingen kamera. Han lånar sin flickväns. Eller lånar han verkligen den? Nej han glömmer ju alltid att låna den. FY BONG!!!
nothingman skrev:Han har inte tid med sina monster, han har fullt upp med sina nya älsklingar papegojcikliderna!
Nubi skrev:Super coolt! Vilken matvrak den där stora saken är O_O
Vad händer om du skulle få för dig att ta ett dopp i det karet? skulle de smaka på dig?
Kenny89 skrev:Har kollat på din film, Och fan va snyggt gjord.
Hade inte en tanke på att man kunde göra ett i plywood så.
Vad kostade det att bygga med Plywood?
Jag har ju också gjort ett eget akvarium som är 1400 liter. Men jag murade och gjöt det i betong och sedan behandlade betongen med penetron.
Jag tänkte på en sak. Jag ska bygga ett akvarium som är måtten 5 m långt 90 cm brett och 70 cm högt. Det blir 3150 liter.
Skulle din plywood metod funka där?
Klotte skrev:Ska fundera lite på det :)
Kan du få Malawifisken att filma när du ska håva upp dem då? ;)
Kenny89 skrev:Oj mitt Betong akvarium gick minst på 7 000 kr.
Kan det verkligen stämma med bara 2700?
Fick du plywooden gratis då? för bara en glas skiva går runt 1700 nånting om ja inte minns fel xD
malawifisken skrev:Priser beror alltid på vad man har för kontakter=) hehe
Kenny89 skrev:Jag håller på att köpa en tomt där jag ska bygga en liten villa. ^^
Det är bara på ritbordet änså länge men jag tänkte att jag ska ha ett akvarium som går längs en hel vägg.
Antar att hur stort akvarium man än har så vill man bara ha större hehe.
plywood känns klent xD men antar att jag underskattar dens förmåga.
Men de kommer inte dra åt sig någon fukt eller så med tiden då? Så att träet blir dåligt?
Om jag nu gör karet i plywood.
Tror du de finns glasskivor som är 5 meter? eller borde jag ha en liten den som delar av karet på mitten om man säger så att ja har 2 stora glas partier?
gonzo44 skrev:visst finns det glas som är 5meter men det kosta nog multum..
Här har vi ett företag som håller på med Glas och dom får hem råglas på pall och de är 4*6 meter och ibland större.. Bra med kontakter jag har aldrig betalat mer än några hundra för glas till stora kar 720 och uppåt färdigskuret och slipat...
Nubi skrev:I know *hehe* har du tigerräkor oxå ;)
malawifisken skrev:nix, bara red och black crystal och röda o gula körsbär. Och EN amanoräka av något slag...=)
Nubi skrev:Ja kommer ner om du har papegojB&B ;)
bong skrev:Nä du hon får inte äta gamle sargade!!! :p men nygrillad papegojciklid kan stå på menyn :d
nothingman skrev:Nästan så jag måste komma med. Undrar vad en papegojciklid smakar? Kyckling/lax kanske?
nothingman skrev:Nästan så jag måste komma med. Undrar vad en papegojciklid smakar? Kyckling/lax kanske?
Kenny89 skrev:Nej jag hade tänkt att ha 2 rutor och inte en hel 5 meters. :)
Funderar på hur jag ska skarva plywooden och så.
Jag kan ju göra det helt i betong men de blir jobbigt sen när jag byggt mitt drömakvarium och sen kanske vill byta bostad. Kan nämnligen inte ta med det när det är i Betong xD
Jo jag har mitt betong akvarium igång!
Jag har 5 st Hoplarchus psittacus i det.
Mina juveler ^^
Ett tips Bong. Du kan gå ut och såga av stora Al grenar med skott och lite gamla alkottar på. Så ser akvariumet mycket mer naturligt ut.
bong skrev:ska se vad jag kan göra :) växtrännan har tagit sig lite iaf...
just nu odlar vi äppelsnäckor, molly, platy och ancistrus.
bong skrev:ska se vad jag kan göra :) växtrännan har tagit sig lite iaf...
just nu odlar vi äppelsnäckor, molly, platy och ancistrus.
bong skrev:Bra tänkt :) skarva kan du göra med lim och tappar eller så fixar du hälften så tjock plywood och dubbelt så många och limmar/skruvar ihop dom förskjutna, Är du med?
Har du inga bilder på betong burken? :)
Men jag tror inte du kan flytta ett sådant brutalt kar i vilket fall :p
Tack för tipset men mina grisar måste ha plats att växa :D har du kollat alla mina klipp på youtube?
malawifisken skrev:Du glömde ju lite kanske? Blå delfiner, prinsessor, guppy, paletter, räkor (black och red crystal ocg röda o gula körsbär) apistogramma och sajica ciklider.
Kenny89 skrev:hehe det är nog sant. Men det borde va lite lättare att få det flyttat än om jag skulle ha ett i betong xD
Jo jag har lite bilder. vore lättare om jag kan skicka dom till dig.
Ja jag är med.
Vad för plast ska jag använda isåfall?
Jag har bara sett dom klipp du lagt upp här :)
Odlar du inga större ciklider?
Jag skulle lätt va på att hyra/köpa en lokal o starta något större.
Jag är snickarlärling men jag brinner för fiskar hehe.
malawifisken skrev:Du glömde ju lite kanske? Blå delfiner, prinsessor, guppy, paletter, räkor (black och red crystal ocg röda o gula körsbär) apistogramma och sajica ciklider.
pontulf skrev:Delfinerna vill ha lite sällskap:) Tycker ni ska skaffa mer malawi:p
Nubi skrev:Har du en annan tråd med de andra odlingarna??
malawifisken skrev:Malawi säljer så jädrans dåligt tyvärr. + att det tar väldigt lång tid att dra upp dom i bra storlek. Annas hade vi satsat mer på malawi
malawifisken skrev:Vi har funderat på att starta en tråd från odlingen. Men vet inte om det finns någon som är så intresserad av det plus att vi inte vet vart vi ska lägge den i så fall?
Här är en hel projekttråd om Kennys lilla kar:Dbong skrev:Bra tänkt :) skarva kan du göra med lim och tappar eller så fixar du hälften så tjock plywood och dubbelt så många och limmar/skruvar ihop dom förskjutna, Är du med?
Har du inga bilder på betong burken? :)
Men jag tror inte du kan flytta ett sådant brutalt kar i vilket fall :p
Tack för tipset men mina grisar måste ha plats att växa :D har du kollat alla mina klipp på youtube?
malawifisken skrev:hoppas lite på att självaste kjell kanske kan vägleda oss lite kanske?
hult87 skrev:kolla med kjell om han inte kan fixa en ny huvudtråd med titeln "Min odling" eller liknande? då kan ju alla som odlar lägga upp sina där :D
malawifisken skrev:Vi har funderat på att starta en tråd från odlingen. Men vet inte om det finns någon som är så intresserad av det plus att vi inte vet vart vi ska lägge den i så fall?
karrokaja skrev:Blogga går ju...
Men en tråd låter bättre:)
Annars var ju som nämdes att snacka med kjell om vägledning:)
malawifisken skrev:Har nu fått svar av kjell. Han tyckte det va bättre att vi bara startar upp en tråd om vår odling än att starta en ny huvudtråd. Sedan sa han en sak som jag håller med han om. Det är ju väldigt lätt att det blir någon form av annonsering i en sådan tråd. Vilket jag hoppas att vi alla kan hjälpas åt att undvika i så fall.
Så nu tänkte jag sätta mig och starta upp en ny tråd om vår odling här i projekttråden.
Nubi skrev:JIPPY!!
och kom ihåg massooooor av bilder :D
Annonsering kan man ju hänvisa till Annonser sidan ?
malawifisken skrev:hehe jag är ju inte ens guldis längre så det där med bilder överlämnar jag till Bong... O ni vet ju hur det kan bli med den saken då=) hehe
Nubi skrev:Man kan faktiskt länka bilder från en annan sida ;) :)
gonzo44 skrev:men med glasbankens medecin kan det bli farligare, efter ett par doseringar kan tankar och akvarieplaner skena iväg ännu värre:d;)
bong skrev:Det var bara några liter som rann ut, fiskarna trängs just nu i ett 540 :(
VisualDarkness skrev:Ser bra ut! :D
Blir det samma fiskar som förra gången?
VisualDarkness skrev:http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1026&SOK=1
Den var banne mig bland det läckraste jag sett!
Om du vill ha "spänning":p:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=542&SOK=1
Eller varför inte rysk kaviar?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=44&SOK=1
Ponta Henriksson skrev:bong is back and ponta kontrar ushc inte vart inne på flera månader :P
Du ska ju ha Bassar, detta är ju bara ett sign på att ud valt fel fisk innan ;)
Sen skulle ju ett par micropeltes inte simma fel i din balja heller :) ruggigt trevlig, aktiv, monsterfisk :D
KEEP THE WORK UP BONGEN !
bong skrev:Ja men bassar får jag ju fan aldrig tag på :( Var på kolmårdens tropicarium för en vecka sen och kollade på deras feta bassar :) såna as skulle man ju ha...
Micropeltes går inte att ha när jag kör med öppen balja tyvärr...
Ponta Henriksson skrev:pff nålig bortförklaring gör en ram av hönsnät bara ;)
bong skrev:Haha då lägger jag hellre på ett lock ;)
hult87 skrev:någon som lyckats handla direkt från imazo?
Biohazard skrev:Varför inte en massa hummrar??
Jösses vad jag vart sugen på att bygga en sådan akvarium.
Har ju en massa marinplyfa och glas kan jag alltid få tag billigt.Problemet är ju att har ingen sådan plats att bygga sådant projekt.
Bor i en hyreslägenhet och tror inte att min försäkring skulle täcka ett sådant projekt.
VisualDarkness skrev:http://fisklista.akvarielagret.se/?query=Acipenser+ruthenus&fish_list[supplier_id]=&commit=S%C3%B6k&feature=related" target="_blank">&feature=related
Trodde de skulle kosta över 1000kr hela bunten men de var tydligen billigare än de flesta fiskarna jag spanat in!. Kör på! ;)
Kolla på www.nolciklidhobby.com tror han har mycket bättre priser!
De var ju inte helt fel, mycket aktivare än jag trott! Flat botten, utrymme och kan du bara hålla nere tempen är stören perfekt för karet! :D
coola fiskar som fan.. jag fångade en i bulgarien förra året under en fiskeresa där.. den vägde 10,9 kg och de kan bli betydligt större så man få nog ta i ordentligt på storleken av akvarie om man skall satsa på dessa fiskar =)
En bättre film:
malawifisken skrev:Du får inte glömma att nämna dina nya monsterfish du köpt
malawifisken skrev:nja de vågar inte ja skvallra om, de får han berätta själv
VisualDarkness skrev:Nej men vad tråkigt! :(
Vad ska utrymmet vara till? Hoppas någon nappar då det är ett superpris för hantverket. :)
VisualDarkness skrev:Gissade det men var inte säker, kanske har jag missat något? :p
Nu vill jag höra dina två skönheter! ;)
Klotte skrev:Söta små rackare :) Varit inne hos bröderna i Kalmar Akvariebutik och handlat?
malawifisken skrev:De e dom som e grabbarna grus ju=)
Min gamla Gibbe går där i ett av deras 540 som står på mitten av golvet. Nästan så man saknar den varje gång man kommer in o hälsa på den...
Klotte skrev:Jasså det är en av dina gamla som går där :) Trevlig liten butik det där :)
Mick13 skrev:det grå rykten om en snubbe som byger hus att han skall ha byggt sig ett kar på 5000L i källaren dvs huset står runt karet =)
Något frö dig Bong att klå med ett playwood kar =) Om ryktena stämmer är 5000L karet byggt med mursten eller betong och rutorna i plexi.
Jag är så glad för dig Bong att du fick ordning på ditt kar all respekt.
NiXoN skrev:Det finns väl ett par 5 kubiks saltkar som är i drift, dom brukar dock läggas ner relativt snabbt då driftskostnaderna ligger på någon krona litern per månad.
Sötvatten kan man få rätt låga driftskostnader på om man lägger lite tanke bakom hårdvaran...
//NiXoN
VisualDarkness skrev:Inte nog med att ditt kar får mina att se ut som shotglas, ditt filter får mitt nya (jättelika!) Eheim 2260 att se ut som en tändsticksask! ;)
VisualDarkness skrev:Måste fortfarande ge mig in på mitt första riktiga DIY. :)
Är det slangbitar? Smart!
Jag som funderat på makaroner för flödet i botten av mitt men tyckt att de varit aldeles för dyra i förhållande mot vad de faktiskt är.
VisualDarkness skrev:Jag kan ärligt talat inte tänka mig någon prestandaskillnad mot de DYRA märkesvarianterna av hårda plastmakaroner.
Du råkar inte ha någon grym lösning på biologisk filtrering (filtermatta borträknat)? ;)
bong skrev:Visst är det sant :) det är ett saltvattenskar dessutom... Det hade inte varit så svårt att göra större i plywood men man ska ha råd att driva det oxå :P
VisualDarkness skrev:Tror det blir matta för mig också men skulle gärna mixa med något annat. Har 4l Eheim bioMECH som ett lager som kanske ska utökas.
Flödesuppdelning + mekanisk/biologisk filtrering -> bio + finfiltrering -> Flöde + mekanisk -> bio + finfiltrering -> överskottsämnen
Jag tror du har allt! :p
Mick13 skrev:Förlåt fick bara höra om denna snubben i Halland han har troligen någon for av akvariemegarexi som det spekulerades i att även du gode Bong kunde vara drabbad av =) Så jag kunde inte låta bli o slå lite bensin på elden men jag fick bekräftat att du inte var helt bortom räddning för annars hade du börjat o planera ett 5001L PW-kar med det samma =)
Jag vet inte om 5000L skall bli salt eller sött skall höra mig för.
VisualDarkness skrev:Vad kör du för pump bong?
Hellsson skrev:Bong Jag vet inte om jag har missat det men, Bor du i lägenhet????
Vet du vad aset väger tomt?
Tommy
bong skrev:Det karet är redan igång som salt :) vet inte vart jag såg bilderna men det måste varit på något saltvattensforum...
Får du fram något pris på de där plastmakaronerna så säg till :)
Mick13 skrev:Vi ahr typ flytat runt möblerna i halva huset nu under några månader på grund av renovering så allt har inte dyckt upp än bla. broschyrerna jag tog med från den sk. avloppssöndagen jag skall leta efter dem samtidigt jag letar efter en lånebok som varit på vift i två månader =(
Har för mig att plast makaronerna var i tennisbolls storleken men i ditt mega filter lär inte storleken ha betydelse ;)
danne0301 skrev:Hördu bong för att jag inte orkar leta genom hela tråden :) vad är det för växter du har stående på ovansidan? För visst står de konstant i vatten?
Planerar ett litet projekt som innefattar växter som har rötterna i blöt jämt men som växer ovan ytan :)
Henrik_A skrev:Haha... Fan lite komiskt kollade in på zoopet där man inte kikat på flera år och första tråden i forumet man får syn på är din! Så det slutade med att man reggade sig på sidan.
Håller på här hemma och ska slänga ut mitt gamla hederliga 500l helglas tänkte höra med dig om du var sugen?
Klotte skrev:Är det möjligtvis du Bong som köpt min polares 720 liters saltkar? Hörde att det skulle gå till Emmaboda :)
malawifisken skrev:Nä de e inte Bong som köpt, Undrar vem de kan va som köpt de... Måste ja luska reda på ju
malawifisken skrev:Nä de e inte Bong som köpt, Undrar vem de kan va som köpt de... Måste ja luska reda på ju
Klotte skrev:Hörde nyss av polaren att det var en Roger i Emmaboda som köpt det... Nån du känner till? ;)
Edit: Alla känner väl alla i Emmaboda? :p
RobFrazie skrev:Vem är Roger från Boda då Malawifisken?:p
Inte "fetroger" väl?:p
Klotte skrev:Han kan säkert bo i Boda, vet bara att polaren säljer via en annan gammal saltvattens-räv från Emmaboda som heter Micke, som förövrigt limmar akvarier om nån i trakten behöver ha tag på speciallimmade kar :)
malawifisken skrev:Öh va? har jag aldrig hörttals om bara, mycket konstigt...
malawifisken skrev:Roger Svensson, Challe o andres far
bong skrev:Det kan vara bengtsson, han ville ju köpa mitt 540 salt en gång i tiden :)