160 liters antagligen Sydamerika

#1 - 14 december 2007 14:28
HEJ!
Ska få ett akvarium från min pappas jobbarkompis. Fiskar och allt!
Än så länge vet jag bara två sortes fiskar som finns däri:

Skalar (ska skänkas bort till någon med större akvarium)
Fjärilsciklider (behåller jag.)

Eftersom fjärilsciklider kommer från Sydamerika kommer troligen akvariumet bli en SA (sydamrikansk) biotop. Akvariumet innerhåller fler fiskar men jag har inte fått fullständig fisklista, men jag ska skriva upp den här när jag får den.

Dessa fiskar kommer jag nog att ha:
Fjärilsciklid
Diamant tetra
Pygme-pansarmal??
Kurvciklid
Prickig peckolotia

Är det någon av fiskarna jag bör bortse från? Eller någon annan fisk jag borde ha? Är främst intresserad av ciklider.

Akvariummet kommer typ på nyår och jag funderar på att ha svart sand.

Är det någon växt som passar?

Jag lägger in när jag fått veta mer!

MVH/Uddaveka
#2 - 14 december 2007 14:51
Tycker det låter som en bra och lagom sammansättning... :) Det enda jag funderar över är om pansarmalarna kanske kan få problem med cikliderna. Jag tror de är lite "ömtåliga", men jag tror inte det ska vara någon fara...
Diamanttetrorna gör sig nog bra till den mörka sanden.
#3 - 14 december 2007 18:20
ok, får se hur det blir med dom då. Vill ju att alla fiskar ska må så bra som möjligt.
Vad är det för miljo i SA? Mycket rötter, växter?
#4 - 16 december 2007 15:17
Ska eventuellt också ha kakadua ciklider. men då måste jag bortse från någon annan fisk
#5 - 16 december 2007 15:33
Uddaveka skrev:
ok, får se hur det blir med dom då. Vill ju att alla fiskar ska må så bra som möjligt.

Vad är det för miljo i SA? Mycket rötter, växter?

Många olika miljöer:D Finns en del biotopbilder på dom här sidorna. www.mikofish.com www.pecesdevenezuela.com (finns fler bilder på den sistnämnde sidan, den är doch på spanska)
http://www.finarama.com/gallery/amano.htm

Finns en del bilder på fjärilsciklider och deras miljö på mikofish (kolla under underwater pictures) och peces de venezuela (kolla under nannostomus unifasciatus).
#6 - 16 december 2007 15:36
Varför inget Apistogramma par?
#7 - 16 december 2007 15:55
c90368 skrev:

Indeed, Fast ett litet harem då, 1 hane och 2 honor.
#8 - 16 december 2007 15:57
Vic skrev:
Indeed, Fast ett litet harem då, 1 hane och 2 honor.

Jahäm, är det inte det normala för hannar;)

Tänkte inte på hur jag formulerade mig:D
#9 - 16 december 2007 16:06
Uddaveka skrev:
Ska eventuellt också ha kakadua ciklider. men då måste jag bortse från någon annan fisk

Då måste du nog avstå från någon av dom andra cikliderna...
2 par/trior är nog max i ett 160 l...
#10 - 17 december 2007 07:02
c90368 skrev:

Han har ju skrivit att han ev. vill ha kakaduor ;). Men som sagt, i så fall bör nog en av de andra cikliderna plockas bort. 3 sorter kan vara lite för mycket, även om det säkert kan fungera om man har mycket växter/avdelare.

Sen om man ska ha par eller harem så varierar det ju lite beroende på vilken sorts Apistogramma det är. Men för de flesta och även då kakadua, så brukar flera honor rekommenderas... :)
#11 - 17 december 2007 14:43
Tack för länkarna, Kjaer dom var verkligen super! Mycket växter..

Jag vet inte riktigt vilka ciklider jag ska ha.. Alla är ju så grymt fina. Gillar mycket färg och olika personligheter hoss fiskarna. Vilken samman sättning skulle ni ha i ett 160 liters SA akvarium?
#12 - 17 december 2007 18:02
Vad skulle ni tycka om denna fiskuppsättningen? Blir det överbefolkat då?

Fjärilsciklider 4st
Kakaduaciklider 4st
Diamanttetra 15st
Guld/albinaancitrus 2st

Och kanske i akvariummet:
PH: 6,5 Temp: 25-26C

Mycket växter från SA samt rötter, Svart finkorning sand. Grottor och lava eller skifferstenar?
#13 - 17 december 2007 18:18
Känner igen det här med sammansättningar. Mycket svårt att välja. Vill du ha flera ciklidarter eller räcker det med en?

Här är några förslag:

Rio Guapore biotopakvarium:

Ciklider:
5 bolivianska fjärilsciklider (har läst att dom visar ett intressant beteende i grupper på 5 eller fler) eller Välj två arter (ett par/ en trio av varje beroende på art) av följande ciklider: Laetacara dorsigera, Laetacara curviceps, Apistogramma trifasciata, Apistogramma staecki, Mikrogeophagus altispinosus (boliviansk fjäril).

Malar: 6-10 Corydoras sterbai

Tetror: 10-15 Svart fantomtetra, Hypessobrycon megalopterus.

Inredning:Klarvatten med sand, några naturstenar, växter, rötter.

Det är inte säkert at dessa arter lever ihop i naturen, men dom lever i allafall i ungefär samma område.

Svartvattensbiotop Orinoco/Negro området:

Ciklider: Ett par Dicrossus filamentosus.

Tetror: 20-25 kardinaltetror.

Inredning: Torv botten, mangroverötter.

Dessa två arter finns med säkerhet ihop i naturen.

Men du behöver förstås inte göra ett riktigt biotopakvarium;)
#14 - 17 december 2007 18:20
Uddaveka skrev:
Vad skulle ni tycka om denna fiskuppsättningen? Blir det överbefolkat då?

Fjärilsciklider 4st

Kakaduaciklider 4st

Diamanttetra 15st

Guld/albinaancitrus 2st

Och kanske i akvariummet:

PH: 6,5 Temp: 25-26C

Mycket växter från SA samt rötter, Svart finkorning sand. Grottor och lava eller skifferstenar?

Du postade ditt inlägg innan jag var klar med mitt:D
Det är enligt min åsikt för många ciklider, högst två par eller trior i ett 160 liter. Annars är det en bra sammansättning.
#15 - 17 december 2007 18:28
Kjaer skrev:
Känner igen det här med sammansättningar. Mycket svårt att välja. Vill du ha flera ciklidarter eller räcker det med en?

Här är några förslag:

Rio Guapore biotopakvarium:

Ciklider:

5 bolivianska fjärilsciklider (har läst att dom visar ett intressant beteende i grupper på 5 eller fler) eller Välj två arter (ett par/ en trio av varje beroende på art) av följande ciklider: Laetacara dorsigera, Laetacara curviceps, Apistogramma trifasciata, Apistogramma staecki, Mikrogeophagus altispinosus (boliviansk fjäril).

Malar: 6-10 Corydoras sterbai

Tetror: 10-15 Svart fantomtetra, Hypessobrycon megalopterus.

Inredning:Klarvatten med sand, några naturstenar, växter, rötter.

Det är inte säkert at dessa arter lever ihop i naturen, men dom lever i allafall i ungefär samma område.

Svartvattensbiotop Orinoco/Negro området:

Ciklider: Ett par Dicrossus filamentosus.

Tetror: 20-25 kardinaltetror.

Inredning: Torv botten, mangroverötter.

Dessa två arter finns med säkerhet ihop i naturen.

Men du behöver förstås inte göra ett riktigt biotopakvarium;)

Av dina förslag gillar jag mäst Rio Guapore biotopen! Jag ÄLSKAR ciklider och vill också ha lite stimfisk.
Jag får med 2 fjärilar (par har lekt och lagt ägg flera gånger). Dock har jag Corydoras sterbai i mitt 100l och vill gärna prova på lite andra. Och så har jag fastnat för Diamanttetra. Men om jag har 2 fjärilar kan jag då ha 3 kakaduor?

Detta är helt grymt svårt att bestämma;) men jag har mycket tid på mig och hinner säkert ändra mig uppemot 10000 gånger till:)
#16 - 17 december 2007 18:31
Två fjärilar och tre kakaduor borde gå om du har mycket gömställen, men det är ju altid svårt att säga när det gäller ciklider. Olika individer ha olika temperament.
#17 - 18 december 2007 07:00
Jag tror du kan ha fyra fjärilar och tre kakaduor. Jag hade själv 5 bolivianska fjärilar och ett par Apistogramma Macmasteri i ett 170 liters och det fungerade bra. Men som sagt, det kan vara olika i olika kar... Men tvä fjärilar och tre kakaduor borde inte alls vara några problem. Alternativt kan du ju välja en Laetacara i stället för kakaduorna, de är väldigt snälla och går i par.

Om du väljer diamanttetran, så kanske 15 kan vara lite för många i ditt kar. De blir ju ändå lite större än en del andra tetror, så jag hade nog tyckt att det räckt med 10-12 st.
#18 - 18 december 2007 09:54
mmm skrev:
Jag tror du kan ha fyra fjärilar och tre kakaduor. Jag hade själv 5 bolivianska fjärilar och ett par Apistogramma Macmasteri i ett 170 liters och det fungerade bra. Men som sagt, det kan vara olika i olika kar... Men tvä fjärilar och tre kakaduor borde inte alls vara några problem. Alternativt kan du ju välja en Laetacara i stället för kakaduorna, de är väldigt snälla och går i par.

Om du väljer diamanttetran, så kanske 15 kan vara lite för många i ditt kar. De blir ju ändå lite större än en del andra tetror, så jag hade nog tyckt att det räckt med 10-12 st.

Det stor skillnad på bolivianska och vanliga fjärilar... Bolivianska trivs bra i grupper på 5 eller mera, men det är inte min uppfattning att det också gäller den vanliga fjärilsciklid.
#19 - 18 december 2007 15:24
Hmm.. Finns det någon annan stim fisk som skuller passa annars förutom kardinaler och svartneoner? Det skulle vara häftigt med ett stort stim.
#20 - 18 december 2007 21:19
Visst kan du ha diamanttetror, det var mest antalet jag var lite tveksam över eftersom de blir lite större, men fungerar gör det säkert...

Annars finns det ju många tetror att välja på, har dock inte koll på så många. Jag har själv citrontetror, de skulle nog bli väldigt fina till den svarta sanden. Glödbandstetran är också fin...
#21 - 18 december 2007 21:33
Finns ju massor av små tetror:) Kolla lite i artsbeskrivningarna!
#22 - 18 december 2007 22:37
varför inte någon Rasbora?
#23 - 19 december 2007 00:31
fredd skrev:
varför inte någon Rasbora?

Kanske inte så aktuellt i ett sydamerika-kar
#24 - 19 december 2007 15:51
Nej, ingen rasbora då jag vill att det ska bli ett äkta sydamerika. Men annars så skulle jag nog haft Drottningrasbora.
#25 - 20 december 2007 09:13
Har nu fått fullständig fisklista! Det är några fiskar som ska flytta till någon och några som ska flytta till mina andra akvarium:

2x Fjärilsciklider (har lagt rom)
1x Skalar (ska flytta)
1x Guldbarb (ska flytta tror jag.. har inte läst artbeskrivningen än)
1-2x neontetror (ska flytta till mitt 100 liters kar där finns redan 10 kardinaler)
2x platy (ska antagligen flytta till mitt 100 eller 54 liters kar)
5x Olli (ormliknande randiga algätare, vet ej hur jag ska göra med dom, ska läsa om dom först)
1x STOR algätare (kommer antagligen flytta )
Några andra tetror typ glödbandstetror, han hade glömt namnet (vet ej hur jag ska göra med dom)
Nån guppy (flyttar till mitt 54liters guppyodling)

Har ni några synpungter om vilka jayg ska behålla mm??
#26 - 20 december 2007 10:42
Skulla sälja/ge bort/flytta allt utom fjärilarna:)
#27 - 20 december 2007 17:55
har nu bestämt mig nästan helt ang. fiskarna jag får med. Såhär blir det:

Fjärilarna: STANNAR
Skalaren: Tar min akvarium/djur affär emot.
Guldbarb: Kommer också antagligen åka till affären om ingen av mina akvariumkompisar vill ha den.
Neontetrorna: Ska flytta till mitt 100 literskar och få stimma tillsammans med ett gäng kardinaler.
Platys: Min kompis ska ska få dom.
Olli: Ska flytta till affären.
Den stora algätaren: ska flytta till affären tror jag om ingen annan vill ha h*n.
Glödbandstetror?: Samma kompis som ska få platysarna ska få dessa.
Guppy?: Ska flytta till mitt 54l guppy mix odling.
#28 - 1 januari 2008 17:31
Lite uppdateringar! jag har bestämt mig för att inte ha diamant tetror utan istället citron tetror kanske 20 st. Skulle det passa?
#29 - 1 januari 2008 20:41
Ja, det borde det inte vara nått problem med.
#30 - 1 januari 2008 22:08
Ett tips på kul och vacker tetra istället för diamanttetra är "colombia tetra" hade ett litet stim i mitt förra SA akvarium, med rätt foder färgar dom ut ordentligt.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=843
#31 - 1 januari 2008 22:18
Aequidens pulcher "blå ciklid" är en fin ciklid som oxå finns i Colombia
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=169
bilderna är inte fullt rättvisa när det gäller utfärgningen.
lycka till med ditt nya SA

en annan lite kul rackare är ju Otocinclus vittatus "randig otto" med sina små ben/klor" på bröstfenorna kan man hitta dem hängandes vilande i något blad"
#32 - 1 januari 2008 22:25
Aa blå ciklider är verkligen grymt snygga! Dock lite aggresiva.. :(
#33 - 1 januari 2008 23:14
Abergoner skrev:
Aa blå ciklider är verkligen grymt snygga! Dock lite aggresiva.. :(

fullt så aggresiva tycker jag inte dom är, möjligen emot andra ciklider i samma storleksklass. Om man säger som så att så länge dom andra vet att han är kung så är allt lungt. Ett tips när det blå cikliden är att släppa i den sist i karet gärna efter några veckor, så att de andra fiskarna fått sina platser.
Bilagor:
#34 - 1 januari 2008 23:19
[quote=J A D E;1068234]fullt så aggresiva tycker jag inte dom är, möjligen emot andra ciklider i samma storleksklass. quote]

Hur små fiskar skulle man kunna ha tillsammans med en blåciklid utan att de riskerar att bli middag och hur stort akvarium skulle det kräva då?
Bilagor:
#35 - 2 januari 2008 19:17
ok... Jag tror nog det blir dom fiskarna som jag kommit fram till tidigare...
2x Albino Ancitrus
2xFjärilsciklider
3x Kakadua ciklider
ca 20x Citrontetror
Om det nu inte blir överbefolkat då..

Någon som har något förslag på växter och inredning? Karet kommer i veckan:)
#36 - 2 januari 2008 21:35
Låter bra... Tror det blir lagom befolkat. Hade dock valt vanlig ancistrus istället för albino:D
#37 - 2 januari 2008 22:32
Kjaer skrev:
Låter bra... Tror det blir lagom befolkat. Hade dock valt vanlig ancistrus istället för albino:D

Kan bara hålla med! :)
Ser bra ut, men jag hade oxå valt vanlig Ancistrus :D
#38 - 3 januari 2008 18:51
Jag tror det blir i alla fall en albino.. Fäste mig såvid dom i affären och har dessutom två vanliga i mina andra akvarium.

Inga som har växt förslag? Har tittar runt lite bland artbeskrivingarna men jag vet inte vilka ändå....

Är det någon som vet en bra affär i gbg som har dessa fiskar m.m?
#39 - 3 januari 2008 20:49
Tycker du ska ha svärdplantor:)
#40 - 4 januari 2008 10:37
Jag håller med om svärdplantorna.

Tycker även att någon sorts Vallisneria bör få en plats i karet.

Anubias gillar jag också, även om den inte är helt biotopriktig här så kan den säkert göra sej bra.
#41 - 5 januari 2008 16:30
Svärdsplantor blir det! Får se li5te vilka växter jag får med också.

Nu är det bestämt: Vi ska åka och hämta akvariummmet i morgon förmiddag! Jag kommer att ta ca 50% av akvariumvattnet i hinkar, fiskarna i påsar och filtret i en hink akvariumvatten.

Då går jag direkt upp med några platy alt. glödbands tetror till min kompis som ska få dom. Hennes akvarium har varit i gång ca 1 vecka med alla medel. m.m. Dom var och kollade vattnet hoss affärern i går, toppvärden!

Jag lägger in en bild i morgon när det kommit!

Sedan en lite fråga ang. "aquapad". Ska vi ha det (ligg underlag typ)?, det är ett ramakvarie och ska stå på en trä bänk.

MvH /uddaveka
#42 - 6 januari 2008 19:19
Nu har vi varit och hämtat akvariummet!
Vi hade plastbackar med lock och däri hade vi växter, fiskar och rötter (och massor av akvariumvatten). Pumpen var i en annan back med akvariumvatten. sanden tog vi i hinkar.
Det verkar ha fungerat fint och ingen firre dog under resan eller vid isläppet. Jag håller stenkoll på nitriten och ska mäta ca 2 gånger om dan närmsta veckan.

Saker jag fick med:
Stort grus, men väldigt fint, jättevallsenia, anubias, lavasten, 1plastrot, 2 rötter, en annan okänd växt och andra tillbehör.

Jag har också identifierat fiskarna. "Ollisarna" visade sig vara kulii-ålar och "fjärils cikliderna" visade sig vara bolivianska fjärilsciklider:) Bara bättre alltså! Jättemalen är en JÄTTE stor Ancitrus, förmodligen hane, han hade små, korta spröt på nosen (hane?).

Uppdaterar i morgon, kanske bilder då också!
Mvh Uddaveka
#43 - 8 januari 2008 16:02
Har inte hunnit ta några bilder:( Det har varit så mkt.
I går tog jag en sväng till zooaffären och köpte 2 låga gräsväxter (namn?)till 160 litaren. Det blev också en liiittten albino ancitrus till mitt 54l, det är tängt att den ska flytta till 160 l senare när den vuxit till sig lite. 10 drottningrasboror kom också med hem och har gort sig hemma stadda i mitt 100 liters akvarium...

I dag när jag kom hem och skulle mäta nitriten i 160 litarn fick jag en lite schock. Efter två dagar hade pumpen lagt av! Den har antagligen inte fungerat på flera timmar:(. fiskarna såg inge vidare ut men var vid liv. Jag kom att tänka på att det kanske var så att pumpen Gojsat igen pga all flytt och planteringsfix.Öppnade och hittade en liten kuhlii ål som åkt in och fastnat i "propellern" och dött. Och pumpen hade verkligen gojjsat igen!! Ush va skit det var! Fick bort kuhliålen och var tvungen trots uppstart i förr går, rengöra pumpen. Efter åt var det fart som sjutton! En jätte skillnad!

Testet i dag visade på ingen nitrit och ca 7 i ph:)

Annons