160 liter möjligheter [Nystart av akvarium]

#1 - 23 oktober 2008 22:52
Hej!

Jag har nyligen köpt ett begagnat 1,5år gammalt akvarium med tillhörande bänk och tillbehör för ett shysst pris och jag kan verkligen inte bestämma mig för hur jag vill att mitt akvarium skall inredas eller vilka fiskar jag skall köra med :confused:

Fakta:

[LIST]
[*]160 liter kar med välvd framruta utan täckglas och kantramar, kantram finns dock i de två bakre hörnen (78cm lång, 47,5cm hög, 40-42,5cm bredd)
[*]Tillhörande möbel i MDF-trä och någon grå färg som förhoppningsvis tål massvis utav vattenstänk!
[*]Armatur med 2st 60cm lysrör (Aquarelle och Sylvana Gro-lux)
[*]Externt ytterfilter (Fluval 305)
[*]Doppvärmare 100w
[/LIST]
Jag gjorde nyligen ett PH test i direkt ifrån kranen och mätte PH värde på ca 7.5-8, detta var för mig lite oväntat då jag i tidigare bostäder hade PH 6.5-7, bör jag vidta åtgärder? isåfall vad?

Jag fick med lite inredningstillbehör när jag köpte akvariumet:

[LIST]
[*]Vit malawi/tanganyika sand ("kalkat" sa säljaren?)
[*]2st stora och identiska "back to nature" moduler
[*]1st mindre "back to nature" modul
[/LIST]
Frågor:
1.) Vad tycker ni jag borde ha, grus eller sand?
Mörkt grått eller svart grus/sand? + "back to nature" modulerna?
Ljust enfärgat vitt grus/sand? + "back to nature" modulerna?

2.) Jag fightas för tillfället med ett ojämnt betonggolv, tack och lov sviktar det inte iallafall :p tips på hjälp? Jag tänkte prova självhäftande "filttassar" som man i vanliga fall har under möbler.

Bilder:
Akvariumet
Möbeln
Armaturen
"Back to nature" moduler (Den stora till vänster har jag skrubbat ren!)
Övriga tillbehör

Kom gärna med förslag på vad ni hade inrett ett sånt här vackert akvarium med :) Jag lovar att följa upp projektet med massa fina bilder om ni hjälper till med inspirationen! [:-44]
#2 - 23 oktober 2008 23:13
Funderingar kring vilka fiskar man skall skaffa...

Jag har tänkt lite på ungefär vilka typer av fisk jag vill ha, kan inte peka på en speciell art men jag har lite ideér och önskemål:

- Tåliga fiskar men inte tråkiga...
- Färglad (eller en väldigt intressant personlighet)
- Stimfisk kan "stimma" bra! (75cm kar för kort?)
- Lite större fisk som går bra ihop med stimfiskarna
- Något som äter alger som tusan! (fisk/snigel)

Enkla, tåliga men intressanta fiskar för att undvika misslyckanden vore bra, jag är ju trots allt nybörjare :)
#3 - 24 oktober 2008 05:24
Varför itne en asien biotop med lavasten, bamburör, och asiatiska växter? Sjukt snyggt och kul!

Fiskar:
- 12-13 Tigerbarber (Stimmar bra, riktiga tuffingar i akvariumet, häftiga!)
- 1 Eldstjärt (Vacker och kung i akvariumet, lite större fisk)
- 3 Siamesiska algätare (Äter asbra med alger, och har roliga beteenden!)
- 5 Pakistan botior (Väldigt vackra och intressanta bottenfiskar, dock är dom inga malar, så dom käkar inte alger)
- 4-5 Malaysiska sandsnäckor (Vänder på sanden om du har under 1 m.m storlek på sand)

Denhä blandningen tror jag du skulle älska! Mer inredningstips kommer sen!
#4 - 24 oktober 2008 05:40
Jag tycker definitivt du ska ha 0.4-0.8 m.m ljus sand. Inga back to nature moduler.
#5 - 24 oktober 2008 07:44
Jo. Sätt i modulerna. I alla fall en om den inte tar för stor plats.

Ett enkelt sätt att få en riktigt fin och intressant fisk är att köpa palettciklider. Leta efter några du gillar och kör på det. Om asien skall vara intressant på samma sätt som lekande ciklider så får man nästan ha några lekande guramis/makropoder i, annars blir det lite "same same every day", tycker jag.

Ja, just det. Makropoder är intressanta, en hanne och 2-3 honor är perfekt...

Rådasand är ju att rekommendera, om du inte kör nåt extremt där kritvit sand passar.

J
#6 - 24 oktober 2008 23:13
Akvariumet i mekanisk testfas!

Tack för ovanstående kommentarer, som belöning får ni lite bilder :)

Jag har rengjort akvariumet grundligt med citronsyra, skrubbat utsida och insida och alla tillbehör som var nerkalkade och skitiga! Nu är det iallafall rent och jag hoppas inte att citronsyran har förstört något? :confused:

Jag plockade isär mitt Fluval 305 och sköljde rent allt med kranvatten och lite skrubbande med en svamp. Har köpt nya rektangulära filterkuddar som sitter i "släden" eftersom jag tyckte att de som satt i innan var bruna och tråkiga! Behöver jag byta ut påsarna som finns i de tre "lådorna"?

Mätte PH värde i akvariumets vatten efter ca 1,5timmes körning av pump, värmare och lysrör och jag fick PH 6.5-7.0, resultatet är alltså mer åt neutralt än vad vattnet som kom direkt ur kranen när jag mätte PH igår? kan kanske vara den citronsyran som fanns kvar i akvariumet innan jag fyllde på med vatten...

Bilder:
Vattenfyllt akvarium
Under akvariumet (skall dra elektroniken snyggare sen)
Monterat utblås, insug, doppvärmare samt digital termometer (röda rektangeln bakom utblåset)

Som ni ser så har jag även klistrat fast en svart bakgrund på baksidan av akvariumet... plastfilmen hade en struktur av trä men klistret satt på baksidan, så jag har den fastklistrad åt "fel håll" nu. Jag trodde det skulle vara så och jag hoppades på en solid svart bakgrund eftersom säljaren jag köpte plastfilmen hos förklarade precis hur jag skulle göra, spraya lite vatten med yes på akvariumglaset för att klistret inte skulle bita direkt och sedan försiktigt klistra dit plastfilmen och avsluta med att skrapa bort luftbubblor och överflödigt vatten. Mot utblåset ger bakgrunden en solid svart färg men resten av bakgrunden är mer åt det gråa hållet och en del luftbubblor finns.

Jag skall tömma akvariumet på vatten imorn och tvätta det grus jag köpt, får hoppas att det blir snyggt ;)
#7 - 24 oktober 2008 23:53
Utblåset längre upp och riktat mot ytan så du får lite vågor, annars ser det ut precis som jag gjort i mitt 125L möbelakvarium ^^
#8 - 25 oktober 2008 00:01
[quote=Johanski;1207071]Utblåset längre upp och riktat mot ytan så du får lite vågor, annars ser det ut precis som jag gjort i mitt 125L möbelakvarium ^^[/quote]

Måste man ha vågor eller hur menar du, får man alger annars? Utblåsets koppling till slangen måste väll vara under vattenytan för att det skall hålla tätt?
#9 - 25 oktober 2008 00:34
Han menar att du ska dra upp utblåset närmre ytan så vattnet bryts så att det syresätts... Utblåset ska fortfarande vara under ytan men vinklat mot ytan. Är det ett Fluval akvarium?
#10 - 25 oktober 2008 00:37
[quote=Machnus;1207076]Han menar att du ska dra upp utblåset närmre ytan så vattnet bryts så att det syresätts... Utblåset ska fortfarande vara under ytan men vinklat mot ytan. Är det ett Fluval akvarium?[/quote]

Aha! japp Fluval 305, utblåset går ju inte att böja eller? :confused:
#11 - 25 oktober 2008 00:40
Nej, det går inte men dra det längre upp så att utblåset kommer närmre ytan!!
#12 - 25 oktober 2008 01:03
[quote=Machnus;1207078]Nej, det går inte men dra det längre upp så att utblåset kommer närmre ytan!![/quote]

Det är det jag är tveksam till eftersom de på instruktionsvideon som man fick med pumpen säger att den gråa kopplingen som sitter på slangen måste sitta under ytan för att det inte skall komma in luft i systemet, dunstar vattnet tillräckligt mycket och man har kopplingen nära ytan så blir det ju dumt eller? Bild på kopplingen jag talar om
#13 - 25 oktober 2008 03:30
Jag har en Fluval 205 och en 305, och du behöver ju bara ha själva kopplingen som sitter på utblåset under vattnet, men inte speciellt mycket. Det MÅSTE vara cirkulation på ytan annars får du ingen syresättning i vattnet. Upp med slangen så det krusar ytan, det har jag gjort på mina båda fluval och det rullar på ännu, över 4 månader sen jag startade.
#14 - 25 oktober 2008 08:16
[quote=Johanski;1207083]Jag har en Fluval 205 och en 305, och du behöver ju bara ha själva kopplingen som sitter på utblåset under vattnet, men inte speciellt mycket. Det MÅSTE vara cirkulation på ytan annars får du ingen syresättning i vattnet. Upp med slangen så det krusar ytan, det har jag gjort på mina båda fluval och det rullar på ännu, över 4 månader sen jag startade.[/quote]

Okej skall bli ;)
#15 - 25 oktober 2008 08:40
Snyggt akvarium! Vad är det för modell på akvarium och möbel? Kan tänka mig att köpa ett sådant istället för en Juwel jag kikat på.
#16 - 25 oktober 2008 09:02
[quote=zoolander;1207124]Snyggt akvarium! Vad är det för modell på akvarium och möbel? Kan tänka mig att köpa ett sådant istället för en Juwel jag kikat på.[/quote]

Tack så mycket! Faktum är att jag har ingenaning :confused: Har aldrig sett ett sånt här akvarium i butik bara två gånger på blocket, varav ett av dem köpte jag :) Möbeln tillhör tydligen akvariumet och allt är anpassat för karet. Men jaa det är faktiskt jäkligt snyggt och jag är mycket nöjd än sålänge förutom ett bar repor på insidan nere vid botten. Killen jag köpte akvariumet av sa att han hade köpt det i Göteborg hos ett ZOO omkring Mariaplan.
#17 - 26 oktober 2008 11:02
Nöjet fortsätter!

Nu har jag fyllt akvariumet med en aningen vit sand och jag tycker det blev riktigt snyggt eftersom det ser lite tropiskt ut när det är ganska finkorning ljus sand :)

Jag kom precis på mitt första misstag jag gjort :( Jag har tillsatt 160ml TetraAqua AquaSafe och det är dubbelt så mycket som jag borde hällt i... vad skall jag göra nu?

Köpte även några växter och plantera dessa i karet men jag skall givetvis köpa fler nu i veckan! ;) Vill gärna veta namn på växterna jag har, jag gissar på Svärdsplanta och Javaormbunke, har jag rätt?

Jag såg något som jag trodde var Malaysiska Sandsnäckor och fick dem gratis av butiken när jag frågade om vad de kostade :p Ni får titta på bilderna och berätta vad ni tror de kan vara för art.

Jag skall beställa PMDD ifrån någon butik så mina växter får näring, har ni tips på butiker som säljer detta billigt? Denna portionsförpackningen har jag funderat på att köpa!

Bilder:
Akvariumet med sand och lite växter
Malaysiska sandsnäckor som inte gillar de 160ml AquaSafe?
Planterad växt
Justerad höjd på utblåset i akvariumet
#18 - 26 oktober 2008 11:28
Satan akvariumet är ju redan djävulskt snyggt! ;D

Ska du satsa på nån särskild biotop?
#19 - 26 oktober 2008 11:34
[quote=JojjeN;1207555]Satan akvariumet är ju redan djävulskt snyggt! ;D

Ska du satsa på nån särskild biotop?[/quote]

Haha tack JojjeN! :) Känns bra att få positiva kommentarer, men kom gärna med konstruktiv kritik om ni tycker något ser för jävligt ut :p

Jag har faktiskt inte bestämt mig för vilken biotop detta kan tänkas vara? men viktigt är att det ser minimalistiskt och "clean" ut :) några fiskar som riktigt lyser av färger vill jag ha! Har funderat på Tigerbarb, men mitt kar är nog aningen för litet för dom firrarna, och ännu en nackdel är ju att de tydligen är aningen bitska av sig så några långfenade invånare är inte på tal om man skaffar tigerbarber!

Några ideér på hur jag skall fixa mitt AquaSafe överdos problem?
#20 - 26 oktober 2008 11:39
Är AquaSafe något bakteriemedel?

För jag vet att bakteriemedlet Nitrivec säger dom iallafall att det inte går att överdosera så det blir farligt, bara det att det är slöseri om man tar mer än rekommenderat.
#21 - 26 oktober 2008 11:40
För att rätta till misstaget med dubbel dos aquasafe skulle du ju kunna byta hälften av vattnet.

Jag har inte så stor koll på akvarieväxter men en av dom är en javaormbunke. Tänk på att rotstocken inte ska vara nere i sanden eftersom den ruttnar då. Ett tips är att binda fast den på en rot eller sten. Det gör det också lätt att flytta den om du vill möblera om :)

Har svårt att se om det är malaysiska sandsnäckor men skalformen är samma som på mina.

Har inte så stor koll på butiker men jag har beställt härifrån:
http://www.haack.se/pmdd/
#22 - 26 oktober 2008 11:41
Jag tycker du ska ha lite mer växter som den till vänster, att ha bakom stenen, men inte mer. Däremot kanske lite röd lavasten att ha i främre högerhörnet. :)
#23 - 26 oktober 2008 11:45
Att alla snäckorna är uppe vid ytan är ett tecken på att något inte är bra med vattnet.
#24 - 26 oktober 2008 11:49
[quote=ToveTott;1207567]För att rätta till misstaget med dubbel dos aquasafe skulle du ju kunna byta hälften av vattnet.

Jag har inte så stor koll på akvarieväxter men en av dom är en javaormbunke. Tänk på att rotstocken inte ska vara nere i sanden eftersom den ruttnar då. Ett tips är att binda fast den på en rot eller sten. Det gör det också lätt att flytta den om du vill möblera om :)

Har inte så stor koll på butiker men jag har beställt härifrån:
http://www.haack.se/pmdd/[/quote]
Okej jag provar att göra ett 50% vattenbyte.

Hur menar du med rotstocken? skall dom ligga på ytan av sanden? Tyvärr har jag inget att binda fast växten på, men det kanske man kan göra om ett tag?

Jag beställde 3-portionsförpackning av PMDD ifrån http://www.aquascape.nu jag tänkte att man får stödja akvaristkamrater i Götet ;) 88kr + 22kr frakt och det räcker till 15000 liter vatten!

[quote=JojjeN;1207568]Jag tycker du ska ha lite mer växter som den till vänster, att ha bakom stenen, men inte mer. Däremot kanske lite röd lavasten att ha i främre högerhörnet. :)[/quote]
Ah jag tänkte faktiskt köpa lite fler av dem nu i veckan :) 39kr styck tror jag det kostade och 69kr för javaormbunken.

[quote=JojjeN;1207566]Är AquaSafe något bakteriemedel?[/quote]
Nej det är en "beredningsvätska" som gör vanligt kranvatten nyttigt för fiskarna.
#25 - 26 oktober 2008 11:50
[quote=ToveTott;1207572]Att alla snäckorna är uppe vid ytan är ett tecken på att något inte är bra med vattnet.[/quote]

Det stämmer ja! Hoppas jag inte har sabbat något nu [B)]
#26 - 26 oktober 2008 11:50
[quote=ToveTott;1207572]Att alla snäckorna är uppe vid ytan är ett tecken på att något inte är bra med vattnet.[/quote]

Nej, men eftersom det är första dagen, och all skit är uppe ur grusen, så är det ju inte så konstigt. Allt måste ju få gå in sig.
#27 - 26 oktober 2008 12:11
[quote=JojjeN;1207577]Nej, men eftersom det är första dagen, och all skit är uppe ur grusen, så är det ju inte så konstigt. Allt måste ju få gå in sig.[/quote]

Ja det har du rätt i. Men det kan ju också bero på dubbel dos vattenberedning. Sen gör inte sandsnäckor alltid som dom "ska". Läste någonstans att dom ska tillbringa dagen nergrävda och komma fram på natten men det har uppenbarligen inte mina snäckor läst ;)
#28 - 26 oktober 2008 12:22
[quote=Axelsson;1207574]Hur menar du med rotstocken? skall dom ligga på ytan av sanden? Tyvärr har jag inget att binda fast växten på, men det kanske man kan göra om ett tag?

Jag beställde 3-portionsförpackning av PMDD ifrån http://www.aquascape.nu jag tänkte att man får stödja akvaristkamrater i Götet ;) 88kr + 22kr frakt och det räcker till 15000 liter vatten![/quote]

Javaormbunkar har en rotstock som både blad och rötter utgår ifrån, själva rotstocken får inte var nedgrävd. Du kan säkert vänta med att knyta fast den. Fiskelina fungerar bra att knyta med, knyt inte så hårt att rotstocken skadas. Efter ett tag har den växt fast och då kan du ta bort fiskelinan.

Tycker att du fick ett bra pris på pmdd :)
Ditt akvarium ser riktigt lovande ut!
#29 - 26 oktober 2008 12:46
[quote=ToveTott;1207601]Javaormbunkar har en rotstock som både blad och rötter utgår ifrån, själva rotstocken får inte var nedgrävd. Du kan säkert vänta med att knyta fast den. Fiskelina fungerar bra att knyta med, knyt inte så hårt att rotstocken skadas. Efter ett tag har den växt fast och då kan du ta bort fiskelinan.

Tycker att du fick ett bra pris på pmdd :)
Ditt akvarium ser riktigt lovande ut![/quote]

Nu har jag gjort ett 50% vattenbyte och det verkar som att det verkligen var behövligt för nu är vattnet klart och inte tokblått som det var innan av all AquaSafe :p Jag häller inte i mer AquaSafe förens nästa vecka då jag byter vatten igen.

Har även dragit upp Javaormbunken ifrån sanden och nu står den snällt på sanden istället :) Mina snäckor verka digga den stenhårt!

Tack för kommentaren!

Bilder:
Omplantering av Javaormbunken #1
Omplantering av Javaormbunken #2
#30 - 26 oktober 2008 13:30
Det ser bra ut. Mina snäckor gillar också javaorbunkar :)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_30/24350000-24359999/640x480/24354206.jpg

Dom kryper omkring lite överallt och städar flitigt. Var beredd på att dom kommer bli fler snabbt om det finns gott om mat.
#31 - 26 oktober 2008 13:52
Jag tror jag måste syresätta mitt vatten mer i karet eftersom mina snäckor hela tiden kryper upp på sidorna av karet och gaspar efter syre :confused:

Är djupet på mitt utblås lagom ifrån ytan?

Hjälper "syrestenar" och hur kopplas dom till en Fluval 305?
#32 - 26 oktober 2008 14:05
Tror att du måste försöka få till mer vågor på ytan. Vad jag har förstått så ger syrestenar egentligen bara mer syre i vattnet genom att bubblorna rör om ytvattnet. Har ingen aning om koppling till ytterfilter.
#33 - 26 oktober 2008 14:16
[quote=ToveTott;1207637]Tror att du måste försöka få till mer vågor på ytan. Vad jag har förstått så ger syrestenar egentligen bara mer syre i vattnet genom att bubblorna rör om ytvattnet. Har ingen aning om koppling till ytterfilter.[/quote]

Men borde jag verkligen dra upp utblåset ytterligare? jag är orolig för att min pump skall ta skada eller något om man drar upp utblåset mer [:-116]
#34 - 26 oktober 2008 15:11
Kan som sagt inget om ytterfilter men det finns säkert någon som kan hjälpa dig...
#35 - 26 oktober 2008 15:34
[quote=Axelsson;1207636]Jag tror jag måste syresätta mitt vatten mer i karet eftersom mina snäckor hela tiden kryper upp på sidorna av karet och gaspar efter syre :confused:

Är djupet på mitt utblås lagom ifrån ytan?

Hjälper "syrestenar" och hur kopplas dom till en Fluval 305?[/quote]

kolla så att vattnet krusar sig bara, det är då vattnet syressätts
#36 - 26 oktober 2008 17:07
[quote=buffe78;1207659]kolla så att vattnet krusar sig bara, det är då vattnet syressätts[/quote]

Ah det gör det ju faktiskt en hel del, men mina snäckor sitter fortfarande vid ytan och chippar efter luft :( Antar att det har med de dåliga vattenvärdena att göra då, en dag efter AquaSafe är nog lite för kort inpå för att vattnet i akvariumet skall vara okej för snäckorna. Hur länge klarar dom sig utan foder? eftersom jag inte har några fiskar i akvariumet så häller jag ju inte i något foder, har visserligen några algtabletter för malar liggandes som jag slänga i till mina snäckor :)

Nu någon gång i veckan så kommer PMDD till mina växter, hoppas inte ammoniumet(?) som finns i kranvattnet hinner ta slut innan så mina växter blir hängiga.

När det gäller fiskar så funderar jag på om det är värt att köpa fiskar nu i veckan eller om man skall vänta ytterligare en vecka och få ordning på alla växter och dess näring innan firrarna släpps i karet.
#37 - 26 oktober 2008 18:08
[quote=Axelsson;1207689]Ah det gör det ju faktiskt en hel del, men mina snäckor sitter fortfarande vid ytan och chippar efter luft :( Antar att det har med de dåliga vattenvärdena att göra då, en dag efter AquaSafe är nog lite för kort inpå för att vattnet i akvariumet skall vara okej för snäckorna. Hur länge klarar dom sig utan foder? eftersom jag inte har några fiskar i akvariumet så häller jag ju inte i något foder, har visserligen några algtabletter för malar liggandes som jag slänga i till mina snäckor :)

Nu någon gång i veckan så kommer PMDD till mina växter, hoppas inte ammoniumet(?) som finns i kranvattnet hinner ta slut innan så mina växter blir hängiga.

När det gäller fiskar så funderar jag på om det är värt att köpa fiskar nu i veckan eller om man skall vänta ytterligare en vecka och få ordning på alla växter och dess näring innan firrarna släpps i karet.[/quote]

Jag tycker inte att du ska hålla på och mixtra mer med akvariumet på några dagar nu, då försämrar du snarare sniglarnas välmående.

Det löser sig snart av sig själv. :)
#38 - 26 oktober 2008 18:14
[quote=JojjeN;1207720]Jag tycker inte att du ska hålla på och mixtra mer med akvariumet på några dagar nu, då försämrar du snarare sniglarnas välmående.

Det löser sig snart av sig själv. :)[/quote]

PMDD försämrar troligtvis inte snäckornas välmående, de förbättrar nog snarare miljön i akvariumet eftersom växterna kommer att få rikligt med näring! :)
#39 - 26 oktober 2008 18:17
[quote=Axelsson;1207722]PMDD försämrar troligtvis inte snäckornas välmående, de förbättrar nog snarare miljön i akvariumet eftersom växterna kommer att få rikligt med näring! :)[/quote]
Fast jag syftade inte på växtnäringen.

Däremot syftade jag på alla ideer folk får om hur dom ska få fisken att må bra på snabbare tid, och så slutar det med att alla dör-
#40 - 26 oktober 2008 18:35
Eftersom det inte kan finnas mycket för snäckorna att äta skulle du kunna ge dom en liten bit av en algtablett.
#41 - 26 oktober 2008 19:04
[quote=ToveTott;1207732]Eftersom det inte kan finnas mycket för snäckorna att äta skulle du kunna ge dom en liten bit av en algtablett.[/quote]

Jaa men dum som jag är så lyckades jag slänga burken av misstag idag [:-55] Jag funderar på att köpa fiskar imorn, räcker det med den AquaSafe som finns i karet nu eller bör jag preparera vattnet ytterligare med något annat medel innan jag kan slänga i lite fiskar? Jag funderar på någon stimfisk typ tigerbarb, men är mitt kar tillräckligt långt och stort tror ni?
#42 - 26 oktober 2008 19:29
Jag skulle inte våga köpa några fiskar så länge snäckorna står och flämtar vid ytan. En bakteriekur skadar aldrig att ha i.
#43 - 26 oktober 2008 19:30
[quote=ToveTott;1207763]Jag skulle inte våga köpa några fiskar så länge snäckorna står och flämtar vid ytan.[/quote]

Nää det är sant! men nu gör dom inte det längre :) vet inte vad som hänt men bra är det nog iallafall ;)
#44 - 26 oktober 2008 19:32
Det låter bra :)
#45 - 26 oktober 2008 19:44
Dina sandsnäckor är inte och kippar efter luft. Skulle gissa på att de kryper upp för att allt vatten är väldigt "Färskt", inga bakterier eller dylikt i karet ännu heller. Du behöver ingen syresten med fluval 305 som pump, bara vattenytan krusar sig så är vattnet syresatt, som redan påpekats.
#46 - 26 oktober 2008 19:48
[quote=Johanski;1207775]Dina sandsnäckor är inte och kippar efter luft. Skulle gissa på att de kryper upp för att allt vatten är väldigt "Färskt", inga bakterier eller dylikt i karet ännu heller. Du behöver ingen syresten med fluval 305 som pump, bara vattenytan krusar sig så är vattnet syresatt, som redan påpekats.[/quote]

Ah det är sant, med tiden blir vattnet bättre! Men räcker det med enbart AquaSafe för att få en bra bakterie kultur i akvariumet?
#47 - 26 oktober 2008 19:50
När jag startade mitt första akvarium så använde jag ingen bakteriekultur, och det funkade för mig. Men det hjälper ju på traven. Är du extremt försiktig och lyckas hålla fingrarna från matburken så ska det funka utan nitrivec och dylika medel.

Förövrigt:

Du kan köra igång med fiskar redan imorgon, ska inte vara några problem alls. 2-3 st till en början, mata varannan / var tredje dag och då extremt lite första veckorna.
#48 - 26 oktober 2008 19:50
Att tillsätta lite bakterikultur typ Nitrivec är aldrig fel. Har du läst den här tråden ? http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287 Om inte kan jag verkligen rekommendera den :)
#49 - 26 oktober 2008 19:59
[quote=Johanski;1207780]Du kan köra igång med fiskar redan imorgon, ska inte vara några problem alls. 2-3 st till en början, mata varannan / var tredje dag och då extremt lite första veckorna.[/quote]

Jag är lite sugen på Tigerbarber, dels för att de har vackra färger men också för att det verkar vara lite fart i dem.

Hur många fiskar kan man totalt ha i ett kar som jag har?
"" target="_blank">Video på ett stort vackert stim med tigerbarber
Har dock hört att de kan börja bita i andra fiskars fenor om de är för få till antalet och ifall de hålls ihop med fiskar med stora fenor, att ha scalarer ihop med tigerbarber som ni kunde se i videon fungerar enbart om tigerbarberna är i ett stort stimm.

Jag har inte alls planerat vad jag skall ha för fisk i akvariumet, vet inte ens om jag börjat rätt om jag nu skall ha tigerbarber, men jag vill nog hålla mig någorlunda rätt till deras biotop, skall söka efter information om deras naturliga miljö. När jag var i en butik såg jag tigerbarber i ett akvarium med vit finkornig sand tillsammans med gröna växter och det såg mycket bra ut :)
#50 - 26 oktober 2008 20:04
[quote=Axelsson;1207792]Jag är lite sugen på Tigerbarber, dels för att de har vackra färger men också för att det verkar vara lite fart i dem.

Hur många fiskar kan man totalt ha i ett kar som jag har?
"" target="_blank">Video på ett stort vackert stim med tigerbarber
Har dock hört att de kan börja bita i andra fiskars fenor om de är för få till antalet och ifall de hålls ihop med fiskar med stora fenor, att ha scalarer ihop med tigerbarber som ni kunde se i videon fungerar enbart om tigerbarberna är i ett stort stimm.

Jag har inte alls planerat vad jag skall ha för fisk i akvariumet, vet inte ens om jag börjat rätt om jag nu skall ha tigerbarber, men jag vill nog hålla mig någorlunda rätt till deras biotop, skall söka efter information om deras naturliga miljö. När jag var i en butik såg jag tigerbarber i ett akvarium med vit finkornig sand tillsammans med gröna växter och det såg mycket bra ut :)[/quote]

Fast som detdär stimmet ser dom bara ut när dom är rädda för att bli uppätna av en asstor fisk som simmar ovanför dom. Inte särskilt schysst

Men visst är dom coola annars också. :)
#51 - 26 oktober 2008 20:05
Vet du varför de stimmar så fint i den videon? ;) De är livrädda. Jag såg en stor alligatorgädda där (tror jag det var), en arrowana och en fengädda. Alla stora rovfiskar med stora käftar. Man såg också att tigerbarberna var väldigt bleka, vilket nog tyder på att de inte varit i karet så länge och inhandlades nog som mat åt de större fiskarna. Jag skulle inte våga chansa att ha fiskar med lång fena även fast tigerbarberna är många, även fast det kan funka.

Tigerbarber är charmiga och riktigt fina fiskar, och jag tycker inte du är helt fel ute med att skaffa ett gäng sådana. Dock skulle väl kanske någon annan inkörningsfisk vara optimalt, annars kanske någon av de få tigerbarberna du skaffar blir en sk. "hackkyckling" och blir ihjälmobbad.

Jag startade upp ett kar med tigerbarber, dock började jag med 10 st och karet var på 350L, det funkade fint för mig och det uppstod ingen speciell gruppmobbning, utan den dominanta var och jagade alla då och då.

EDIT:

Jojjen hann före mig ;D
#52 - 26 oktober 2008 20:30
Vad föreslår ni för "igångkörningsfisk" då? om de nu skall kunna leva ihop med tigerbarber i framtiden :)

Jag tror min biotop får bli Indonesien eftersom tigerbarber ursprungligen kommer därifrån och de trivs tydligen med finkornig sand så det är ju bra! Frågan är vilka fiskar som mer håller till i Indonesien :confused:
#53 - 26 oktober 2008 20:39
Blir nog svårt att bara välja ett land. Dock om du bestämmer dig för att bara ta asien så kanske någon av följande:

Kulfisk
Badis badis
#54 - 26 oktober 2008 20:48
Usch jag kan verkligen inte bestämma mig vad jag vill göra med mitt akvarium, nu känner jag helt plötsligt att det vore trevligare med några få stora fiskar som långsamt sveper omkring i karet :p Jag skall ta en sväng förbi några zoo affärer imorn och kolla in lite ciklider och andra fiskar. Tigerbarber kanske är för energiska och snabbsimmande för mitt kar :)
#55 - 26 oktober 2008 20:53
[quote=Axelsson;1207820]Usch jag kan verkligen inte bestämma mig vad jag vill göra med mitt akvarium, nu känner jag helt plötsligt att det vore trevligare med några få stora fiskar som långsamt sveper omkring i karet :p Jag skall ta en sväng förbi några zoo affärer imorn och kolla in lite ciklider och andra fiskar. Tigerbarber kanske är för energiska och snabbsimmande för mitt kar :)[/quote]

Haha då har du samma problem som mig. ;) Men nu har jag bestämt mig för att det får bli lite av båda.
#56 - 26 oktober 2008 20:56
jag gillar när det är små fiskar. det ser mer naturligt ut på nåt sätt och de får chansen att riktigt simma omkring i karet. stora fiskar känns bara konstigt (tycker jag! :) )
#57 - 27 oktober 2008 16:15
Sådär idag var jag och köpte lite saker och jag gick glatt ifrån butiken med två påsar i handen innehållandes:

- 5st Tigerbarber (Gröna tigerbarber?)
- 3st "Amazon" växter
- 3st Gräs växter
- 1st Liten trärot (skall fästa Javaormbunken på den)
- 1st Sera Nitrivec
- 1st Flingfoderburk (skall mata fiskarna var tredje dag nu ett tag framöver)

Jag har totalt missat att AquaSafe enbart binder klor och andra skadliga ämnen som finns i kranvatten och att det krävs Nitrivec för att bakteriekulturen skall sätta igång i karet. Jag hällde iallafall i 30ml idag och skall fortsätta med samma dos 10 dagar framöver! Hoppas inte fiskarna mår pyton pga detta misstag [xx(]

Köpte som sagt en Trärot som jag skall binda fast min Javaormbunke på, när jag skaffat fisklina :) har kokat den två gånger och blötlagt den i mitt badrum nu för att undvika tefärgat vatten i mitt akvarium.

Överlag så verkar mina tigrar trivas rätt bra i mitt kar :) De verkade vara lite rädda första timmarna i karet, man såg de på hur de stimmade väldigt tätt intill varandra och vågade då inte riktigt utforska akvariumet. Nu är de lite mer avslappnade och simmar omkring i hela karet. Dessvärre så verkar det vara gruppuppdelningar bland mina fem firrar, tre tigrar håller ihop hela tiden och är bästa polare, en tiger är lite mer nyfiken och är på upptäcksfärd då och då helt själv, medans den sista och minsta tigern verkar vara lite ensam och mobbad av de andra :( hoppas han växer till sig! som tur är så biter ingen på varandra iallfall :)

Bilder:

Akvariumet med fler växter #1
Akvariumet med fler växter #2
Tigerbarber
Tigerbarber som inspekterar lite gräs
Bild på tigerbarb där man ser lite grön färg
Gräs
Akvariumet ifrån sidan
#58 - 27 oktober 2008 16:46
Så det blev tigerbarber i alla fall :)
Ser riktigt härligt ut!
#59 - 27 oktober 2008 18:50
Har ni tips på fiskar som passar bra ihop med dessa små rackare?
Bilagor:
#60 - 27 oktober 2008 23:31
Fiskar utan långa fenor ;) Finns många firrar du kan ha, men man måste ju få veta vad du är intresserad av? Möjligtvis en Ancistrus kanske? Fast den lär mumsa i sig dina svärdsplantor med god aptit.
#61 - 27 oktober 2008 23:45
[quote=Johanski;1208209]Fiskar utan långa fenor ;) Finns många firrar du kan ha, men man måste ju få veta vad du är intresserad av? Möjligtvis en Ancistrus kanske? Fast den lär mumsa i sig dina svärdsplantor med god aptit.[/quote]

Den fisk jag verkligen skulle vilja ha är Guldgurami men jag är tveksam till att den kommer trivas ihop med tigrarna :( Dock har jag sökt väldigt mycket på nätet om information kring tigerbarber och det sägs väldigt mycket olika vad man kan blanda dem med för fiskar, jag hittade en sida på internet där det stog att tigerbarber och guramis går utmärkt att ha i samma kar, även en del användare kommentarer här och där på nätet påpekar att deras Guramis går bra ihop med Tigerbarber :confused: Om man kollar till det geografiska, så håller ju faktiskt Guldgurami till i Thailand trakterna och det är ju väldigt nära Malackahalvön (som jag fattar det som är Tigerbarbernas hemtrakter).

Hur många tigerbarber kan jag ha i mitt akvarium tror ni? jag hade tänkt mig runt 10-12 stycken eftersom jag i nuläget inte kommer på någon mer fisk som jag skulle kunna tänka mig skaffa, har läst att pansarmalar och danios passar bra ihop med mina tigerbarber. Dock hoppar danios och jag har inget täckglas på mitt akvarium...

Jag har lite Malaysia tema på mitt akvarium har jag upptäckt, Tigerbarber och Malaysiska sandsnäckor :) undrar vart mina växter kommer ifrån och ifall sten och finkornig vit sand hör till naturen i Malaysia :p
#62 - 27 oktober 2008 23:55
Att stoppa ner guramis med tigerbarber är väl att ta en risk, helt klart. Deras spröt lär se ut som godis för barberna. Dock finns det ju alltid undantag, och jag tror att om man håller ett nog stort stim så funkar tigerbarber med de flesta fiskarna, det är därför man ofta får höra så mycket olika om dem. Detta är dock bara mina spekuleringar och ingen vetenskap :)

10-12 stycken bör funka utmärkt i ditt akvarium. Pansarmalar är ju helt klart en bra firre att ha, städer botten på foderrester och de flesta är jättefina. Inga fiskar verkar ge sig på dem heller, de kanske vet att de inte smakar bra? Har iaf sett pansarmalar gå tillsammans med lite större rovfiskar utan några som helst problem.
Bilagor:
#63 - 28 oktober 2008 00:06
Jaa det är just deras spröt jag är lite orolig för isåfall :) Men det hade varit trevligt med iallfall en fiskart till i karet, har funderat på khuli ål men de hoppar precis som danios gör, även regnbågsfiskar ägnar sig åt sånt... [:-47]

Pansarmalar kanske är trevliga fiskar, jag har inte hunnit läsa så mycket om dem ännu, äter de upp mina växter så är det ju lite trist...

Praktbotian är ju tydligen bästa kompisar med tigerbarber, vem vet kanske är det för att dom delar ungefär samma färger :D men jag har läst att de till och med stimmar ihop! Tyvärr kräver de stora akvarium :)
#64 - 28 oktober 2008 00:08
Pansarmalarna kommer nog inte ge sig på dina växter, så du kan vara lugn :)

En praktbotia skulle ju däremot inte funka i ditt akvarium. De vill helst vara minst 6 st i ett stim, och ha rätt bra fart på vattnet. Då ser man de ofta leka i strömmen. Sen blir de 30 CM och de är väldigt snabba fiskar som kräver mycket yta att sträcka ut sig på. Ett 540L minst för fullvuxna praktbotior, och då helst ganska långt skulle jag säga.
#65 - 28 oktober 2008 13:37
Mina Tigerbarber verkar stortrivas i mitt akvarium och jag känner redan att jag i slutändan vill ha 10-15 stycken tigerbarber i karet. Hur länge dröjer det innan jag kan köpa 10st tigerbarber till? Nu har jag visserligen bara haft 5st i mitt kar i en dag... :p

Jag håller på att hälla i Nitrivec dagligen och förhoppningsvis får jag min PMDD imorgon då mina växter snart börjar bli lite sura på mig [:-117] Mest orolig är jag för mitt gräs (Lilaeopsis brasiliensis eller Lilaeopsis novaezealandiae är lite osäker på arten) att de inte skall trivas i den finkorniga sanden.

Eftersom jag dumt nog inte tog namnet på växterna när jag köpte dem så har jag hört mig omkring lite på internet och fått hjälp att åtminstone identifiera släktena på dem, sen vilken exakt art det är svårt att säga just nu.

Växter:
#1 - [COLOR=red]Echinodorus bleheri[/COLOR]
#2 - Javaormbunke (Microsorum pteropus)
#3 - Lilaeopsis brasiliensis eller Lilaeopsis novaezealandiae
#4 - Echinodorus Brevipedicellatus eller [COLOR=red]Echinodorus bleheri[/COLOR]

Växt #1 och 2
Växt #3
Växt #4

Dagens PH och Nitrit halter i mitt kar:
PH 7,5 - 8.0
NO2- <0.3mg/l
#66 - 28 oktober 2008 14:34
[quote=Axelsson;1208444]Mina Tigerbarber verkar stortrivas i mitt akvarium och jag känner redan att jag i slutändan vill ha 10-15 stycken tigerbarber i karet. Hur länge dröjer det innan jag kan köpa 10st tigerbarber till? Nu har jag visserligen bara haft 5st i mitt kar i en dag... :p

Jag håller på att hälla i Nitrivec dagligen och förhoppningsvis får jag min PMDD imorgon då mina växter snart börjar bli lite sura på mig [:-117] Mest orolig är jag för mitt gräs (Lilaeopsis brasiliensis eller Lilaeopsis novaezealandiae är lite osäker på arten) att de inte skall trivas i den finkorniga sanden.

Eftersom jag dumt nog inte tog namnet på växterna när jag köpte dem så har jag hört mig omkring lite på internet och fått hjälp att åtminstone identifiera släktena på dem, sen vilken exakt art det är svårt att säga just nu.

Växter:
#1 - [COLOR=red]Echinodorus bleheri[/COLOR]
#2 - Javaormbunke (Microsorum pteropus)
#3 - Lilaeopsis brasiliensis eller Lilaeopsis novaezealandiae
#4 - Echinodorus Brevipedicellatus eller [COLOR=red]Echinodorus bleheri[/COLOR]

Växt #1 och 2
Växt #3
Växt #4

Dagens PH och Nitrat halter i mitt kar:
PH 7,5 - 8.0
NO3 <0.3mg/l[/quote]

Du kanske skulle tagit stimfisken sist, så hade du haft alla på en gång.

Dock kan du ju inte göra något åt det nu. :) Du kan iallafall se fram emot fler spännande fighter om ledarskapet sen när 10 till kommer i. (Inte så dom skadar varandra, utan bara styrke mätning)

Jag tycker du kan vänta 3-4 veckor innan du släpper i mer fisk. (om du inte har klämt ut filtergojs ur annat akvarium till dethär förut förstås?)

Och om du vill kan du ju fråga din fiskhandlare om han kan klämma ut lite skit ur ett filter och hälla i en fisk transport påse till dig, sen häller du ner det i ditt vatten, så kan du nog ha i resten (Eller iallafall mycket) av fisken redan i morgon/om några dagar
Bilagor:
#67 - 28 oktober 2008 18:38
[quote=JojjeN;1208463]Text[/quote]

Tror du det är så dumt att köra igång nitratcykeln med tigerbarber som säger du? Eftersom jag antagligen bara kommer kunna köra med ett stim pansarmalar som sällskap till dessa rackare så är det väll sak samma?

Haha jaa herregud vad dessa firrar är livliga av sig :P hela tiden gör de något finurligt och jag har sett olika former av intressanta maktkamper mellan individerna i gruppen hehe :)
#68 - 28 oktober 2008 19:32
Jag blev å tänka såhär när jag såg ditt akvarium:"Jävlar vad snyggt*smile*" xD Det var riktigt fint :P AquaSafe är som du redan vet vattenberedningsmedel. Dock vet jag inte om det i överdoser blir farligt för fiskarna.

Men, du har lyckats med utseéndet :D Sanden, var det köpt från akvariebutik sa du ?
#69 - 28 oktober 2008 20:26
[quote=Axelsson;1208611]Tror du det är så dumt att köra igång nitratcykeln med tigerbarber som säger du? Eftersom jag antagligen bara kommer kunna köra med ett stim pansarmalar som sällskap till dessa rackare så är det väll sak samma?

Haha jaa herregud vad dessa firrar är livliga av sig :P hela tiden gör de något finurligt och jag har sett olika former av intressanta maktkamper mellan individerna i gruppen hehe :)[/quote]

Menar att tigerbarber ofta blir aggressiva om dom bara är 5 stycken, därför borde du ta dom sist så du kunde köpa alla 15 på samma gång.
#70 - 28 oktober 2008 22:44
[quote=Stoffe.B;1208625]Men, du har lyckats med utseéndet :D Sanden, var det köpt från akvariebutik sa du ?[/quote]

Tack så mycket! Inget jag bör göra mer tycker du?

Jag funderar ju på att köpa någon snygg flytväxt, gärna en som blommar! men flytväxter blockerar ljus för mina Lilaeopsis som behöver massvis med ljus...

Jag vill gärna ha något kortväxande som liknar gräs i botten av karet som jag har nu, samtidigt som mina fiskar vill ha flytväxter för att få ett dämpat ljus :confused: Tror det är pga det starka ljuset som de nästan enbart håller sig till botten när de simmar och inte mellan nivåerna just nu.

Sanden jag har i akvariumet är köpt på Hornbach, Vit finkornig sand i 25kg säck.
#71 - 29 oktober 2008 06:11
Inga flytväxter!

Iallafall jag tycker inte det, visst, vissa fiskar loves it, men såååå fult. :p
#72 - 29 oktober 2008 12:20
Kris och panik!

Jag fick ett samtal idag av mina förvaltare för lägenheten, tapeten min hall skall tapetseras om, dvs där mitt akvarium står! :(

PROBLEMET LÖST
Jag köpte mig en 50liters plastbox och två 10liters hinkar. Sparade så mycket vatten som möjligt och flyttade akvariumet in till mitt vardagsrum :) Jag kör utan doppvärmaren men filtret snurrar givetvis även om insugets koppling går ovanför vattenytan under dessa två dagar [:-84]

Jag fick för övrigt min PMDD idag men jag tror jag väntar att ge växterna denna näring tills akvariumet är fullt fylld med vatten igen :confused:

Bilder:
Så här skall akvariumet stå i två dagar
Hallen innan tapetsering #1
Hallen innan tapetsering #2
50 liters plastbox och två stycken 10liters hinkar
#73 - 29 oktober 2008 22:57
[quote=Axelsson;1208710]Tack så mycket! Inget jag bör göra mer tycker du?

Jag funderar ju på att köpa någon snygg flytväxt, gärna en som blommar! men flytväxter blockerar ljus för mina Lilaeopsis som behöver massvis med ljus...

Jag vill gärna ha något kortväxande som liknar gräs i botten av karet som jag har nu, samtidigt som mina fiskar vill ha flytväxter för att få ett dämpat ljus :confused: Tror det är pga det starka ljuset som de nästan enbart håller sig till botten när de simmar och inte mellan nivåerna just nu.

Sanden jag har i akvariumet är köpt på Hornbach, Vit finkornig sand i 25kg säck.[/quote]

Finns säkert massor man kan göra! Men om jag vore du skulle jag ha det såhär ett tag :P Kanske någon liten rot, som ser ut som den drivit dit på någe vis;) Men inget annat.(DU hade ju redan en rot!!!:))

Flytväxter är fint, tycker jag. Tror nog inte att det är någon fara för gräset ^^ Man kan ju alltid hålla beståndet på flytväxterna nere.

Anledningarna till att fiskarna håller sig nere kan vara att de trivs bättre där(det mesta skyddet finns där), de kanske är bottenlevande fiskar(?).
#74 - 30 oktober 2008 19:53
Akvariumet tillbaka på sin vanliga plats igen!

Goda nyheter! Det tog bara en dag att tapetsera hallen och det blev riktigt snyggt i hallen med den nya tapeten och det förbättrade helheten ännu ett snäpp :D

Nu har jag startat upp akvariumet igen och väntar på att temperaturen skall nå +22°C så att mina firrar kan släppas i karet igen :)

Har äntligen fått i mina första 16ml PMDD i karet och jag hoppas att mina växter nu skall trivas lite bättre framöver! Jag kommer i fortsättningen att dosera 16ml PMDD i veckan i samband med 30% vattenbyte.

[FONT=Arial]Rutiner veckovis:
Vattenbyte 30%
16ml Aquasafe
16ml NO3
16ml [/FONT][FONT=Arial][COLOR=black]KH2PO4[/COLOR][/FONT][FONT=Arial]
16ml [/FONT][COLOR=black][FONT=Arial]NutriSi/Mikromix

Varannan dag rutiner:
Mata fiskar
Kontrollera PH värde (PH dropptest)
Kontrollera Nitrit halten (NO2- dropptest)

Varje dag rutiner:
Allmän kontroll av fiskar och växter
Allmän kontroll över karet och tillbehör.

Bilder:
Ny tapet i hallen och akvariumet har fått en liten trärot och jag struntade att fästa javaormbunke på träroten eftersom växten ändå står så snällt själv på sandytan.
[/FONT][/COLOR]
#75 - 30 oktober 2008 20:22
[quote=Axelsson;1209500]Goda nyheter! Det tog bara en dag att tapetsera hallen och det blev riktigt snyggt i hallen med den nya tapeten och det förbättrade helheten ännu ett snäpp :D

Nu har jag startat upp akvariumet igen och väntar på att temperaturen skall nå +22°C så att mina firrar kan släppas i karet igen :)

Har äntligen fått i mina första 16ml PMDD i karet och jag hoppas att mina växter nu skall trivas lite bättre framöver! Jag kommer i fortsättningen att dosera 16ml PMDD i veckan i samband med 30% vattenbyte.

[FONT=Arial]Rutiner veckovis:
Vattenbyte 30%
16ml Aquasafe
16ml NO3
16ml [/FONT][FONT=Arial][COLOR=black]KH2PO4[/COLOR][/FONT][FONT=Arial]
16ml [/FONT][COLOR=black][FONT=Arial]NutriSi/Mikromix

Varannan dag rutiner:
Mata fiskar
Kontrollera PH värde (PH dropptest)
Kontrollera Nitrat halten (NO3 dropptest)

Varje dag rutiner:
Allmän kontroll av fiskar och växter
Allmän kontroll över karet och tillbehör.

Bilder:
Ny tapet i hallen och akvariumet har fått en liten trärot och jag struntade att fästa javaormbunke på träroten eftersom växten ändå står så snällt själv på sandytan.
[/FONT][/COLOR][/quote]

Tapeten ser bra ut, bättre än den förra;) Så du matar bara varannan dag ? Kanske vore något att göra så, fiskarna lär ju inte dö, om det inte blir något med vattnet eller så.

Men annars ser ju schemat bra ut :D

Mvh
Stoffe.B:)
#76 - 30 oktober 2008 20:32
[quote=Stoffe.B;1209517]Tapeten ser bra ut, bättre än den förra;) Så du matar bara varannan dag ? Kanske vore något att göra så, fiskarna lär ju inte dö, om det inte blir något med vattnet eller så.

Men annars ser ju schemat bra ut :D
[/quote]

Tackar ;) Faktum är att jag för tillfället matar dem var tredje dag nu under uppstarten av karet, jag häller i 16ml Nitrivec varje dag i tio dagar, sen skall jag börja mata varannan dag :)
#77 - 30 oktober 2008 21:11
En mobbad tigerbarb

Jag har upptäckt att en av mina fem barber fortfarande är mobbad :( Den är mindre än dom andra och är inte lika färgglad som de övriga tigrarna, den gömmer sig hela tiden under den nya träroten, vid insuget eller i en av de två grottorna som jag har i karet och simmar inte med dom andra... Jag börjar bli orolig eftersom den inte har ätit något på länge nu!

Skall jag försöka fånga in fisken och ha den i en nätbur i mitt akvarium så jag kan kontrollera att den får mat? Jag antar att lösningen till problemet är att skaffa ytterligare 10st tigerbarber till så det totalt blir 15st i mitt kar, men tror inte detta är en bra idé eftersom jag nyligen startat akvariumet! :confused:
#78 - 30 oktober 2008 21:12
Älskar ditt akvarium! Sååå snyggt! Domdär stenarna i mitten, är det en fejk klippa i plast, eller är det riktig sten?

Och isåfall, har du plockat den själv?
#79 - 30 oktober 2008 21:18
[quote=JojjeN;1209542]Älskar ditt akvarium! Sååå snyggt! Domdär stenarna i mitten, är det en fejk klippa i plast, eller är det riktig sten?

Och isåfall, har du plockat den själv?[/quote]

Tack! Båda två är back to nature moduler som är ihåliga och har två ingångar (lilla) respektive tre (stora), fiskarna älskar den :) Har en extra modul som är precis likadan som den stora, jag säljer den om jag får rätt pris ;)
#80 - 30 oktober 2008 21:25
[quote=Axelsson;1209549]Tack! Båda två är back to nature moduler som är ihåliga och har två ingångar (lilla) respektive tre (stora), fiskarna älskar den :) Har en extra modul som är precis likadan som den stora, jag säljer den om jag får rätt pris ;)[/quote]

Vi får väl se sen, men tack för tipset. :)
#81 - 19 november 2008 21:16
Nu har akvariumet varit igång i cirka en månad!

Dags för en uppdatering om hur det går för mitt akvariums uppstart :) nu har karet varit igång cirka en månad och det går ganska bra.

Jag har dock uppmärksammat något som jag tror kan bli problem framöver om jag inte gör något åt det snarast! Jag har upptäckt att det börjar bildas någon form av brunt lager på mina svärdsplantor som ser ut att vara någon typ av alg? Den vita sanden som finns i karet har också börjat få en lite brunaktig ton.

En annan grej jag uppmärksammat är skumbildning och tendenser till "fettfläckar" på vattenytan.

Sist men inte minst har det börjat bildas vitt "klegg" på insugets och utblåsets mjuka gummidelar?

Hoppas jag kan få lite hjälp och tips ifrån er för att lösa dessa problem :)

Bilder:
Akvariumet efter en månad
#82 - 9 januari 2009 15:24
[quote=Axelsson;1207561]konstruktiv kritik om ni tycker något ser för jävligt ut :p
[/quote]

då kommer här lite !

jag tycker det blir lite rörigt med olika färger på stenarna och sanden. tycker det ser bättre ut med en röd tråd igen hela typ brunt grus/sand och så bruna nyanser på stenarna.

sedan gillar jag inte saker som är ''fake'' jag vill ha så långt det går naturligt. men det är ju en smaksak.

om du funderar på en Biotop så hade ju Amazonas-floden blivit snyggt. där är det ju ljussand. då hade jag gjort så att jag hade tat veck modulerna och planterat vallisneria i grupper längst bak och så några Svärdplantor här och där. sedan någon snygg rot (eller tar du gammla bokgrenar och sätter uppochner,så ser det ut sokm rötter). och så täcker du botten med lite bok och eklöv.

däri hade jag haft
ett gäng Endlers eller vanliga Guppy
Pansarmalar på botten ( finns olika soter/arter)
Otocinclus-mal
ett stim av någon tetra
och så någon ciklid från sydamerika

finns ju många vackra fiskar däreifrån
kolla länk
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_resultat_bilder.php?URVAL=%20%20%20AND%20(URSPRUNG%20like%20%27Sydamerika%27%20OR%20URSPRUNG2%20like%20%27Sydamerika%27%20OR%20URSPRUNG3%20like%20%27Sydamerika%27)&pageno=1
#83 - 9 januari 2009 15:27
[quote=Axelsson;1208220]

Praktbotian är ju tydligen bästa kompisar med tigerbarber, vem vet kanske är det för att dom delar ungefär samma färger :D men jag har läst att de till och med stimmar ihop! Tyvärr kräver de stora akvarium :)[/quote]

det finns ju andra Botior du kan ha som är mindre.

som
Pakistanbotia
Skunkbotia
Dvärgbotia
#84 - 15 januari 2009 23:44
Ändring i planerna!

Jag har nu bestämt mig för att satsa på en sydamerikansk biotop! Mina svärdplantor, ljusa sand och rötter kommer passa utmärkt som SA akvarium ;) Hoppas mina tigerbarber får det bra hos sina nya ägare.

Idag köpte jag mig en 4cm lång Ancistrus av okänd art, skall se om jag kan slänga upp en bild på den lille rackaren så ni kan hjälpa mig att identifiera den! Jag tänkte att jag kanske borde köpa ännu en Ancistrus imorgon, hur många tror ni får plats i mitt 160liters kar?

Jag köpte även en större rot och en liten mindre, totalt har jag tre stycken i karet nu och förhoppningsvis sänker det mitt kranvattens höga PH från 6.5-7.5 till någonstans 6-6.5 :)

Jag har nyligen kommit på att jag ÄLSKAR ciklider!
#85 - 16 januari 2009 07:38
Ancistrus av okänd art? :p Ancistrus är ju en art.
#86 - 16 januari 2009 10:55
[quote=JojjeN;1242996]Ancistrus av okänd art? :p Ancistrus är ju en art.[/quote]

Jasså är det så? jag trodde det var ett samlingsnamn för den typen av Loricariidae :p
#87 - 16 januari 2009 11:06
Det beror på om man talar om den arten som utsetts till "Vanlig ancistrus" som man brukar kalla ancistrus, eller om man menar släktet ancistrus.

Annons