16 Liters akvarium

#1 - 18 januari 2009 16:38
Jag har ett 16 liters akvarium som jag håller på att få igång.
Men efter att läst i forumet så verkar jag vara ensam om att ha ett så litet.

Jag undrar vilka fiskar som passar till det lilla, och hur ofta man behöver byta vattnet. Ganska ofta antar jag.[:o]
#2 - 18 januari 2009 16:45
Tyvärr så kommer jag inte på någon fisk som skulle må bra i ett så litet, men ska söka lite efter det.
#3 - 18 januari 2009 16:49
Välkommen till Zoopet!

Det som jag skulle rekommendera dig är:

2 Dario dario (Scharlakans badis) en hane och en hona.
8 Körsbärs räkor (Häftiga, vackra, och små)
5 amano räkor (Äter alger på allt utom rutorna.)
2 Äppelsnäckor(äter alger på rutorna)

Sök på google för bilder och info

Vilken fisk hade du själv tänkt dig?

Lycka till med ditt första akvarium.

Dock kommer du få en riktig utmaning, eftersom det i 16 liter är svårt att få akvariumet stabilt (Dvs. att itne fiskarna dör av dåliga vattenvärden), och du kommer behöva byta 3-4 liter vatten varje/varannan dag.
#4 - 18 januari 2009 17:24
Oj, det där låter riktigt läckert! Det måste jag kolla upp närmare.
Det jag hade tänkt mig, efter att läst på lite här, är neon tetror och kanske någon sorts guppy.

Men räkor har aldrig slagit mig tidigare.
Suveränt tips. Det tackar jag för!
#5 - 18 januari 2009 17:28
Tyvärr blir nog neontetror och guppys lite väl mycket för det akvariumet, neontetrorna behöver röra sig mycket, och guppysarna blir ju både lite för stora och rör sig mycket.

Men dario dario är skit läöckra. :) Jag tänkte ha dom innan, men blev aldrig av. Och nu passar de inte med min fiskblandning.
#6 - 18 januari 2009 17:33
Ja, verkligen. :-) Men om det blir yngel...hur många kan man ha tror du, tillsammans med räkorna?
#7 - 18 januari 2009 17:36
4-5 max.

Resten kan du nog helt säkert sälja till din lokala djur affär, de köper nog gärna det.

Men de är väldigt spännande att odla, så det blir nog kul. :)
#8 - 18 januari 2009 18:31
Nä minst 20 liter till DD inte mindre.
Det enda du kan ha i det karet är några räkor.
..och om du skaffar ett 20-liters så kan du bara ha 2st DD i det då de kan vara starkt revirhävda.

.. en av mina hanar http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2284871
#9 - 18 januari 2009 18:40
rödtoppen skrev:
Nä minst 20 liter till DD inte mindre.

Det enda du kan ha i det karet är några räkor.

..och om du skaffar ett 20-liters så kan du bara ha 2st DD i det då de kan vara starkt revirhävda.

.. en av mina hanar http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2284871

Men han kan ju börja att ha dd i dethär, för dd är ju intressanta fiskar, och om han börjar tycka akvaristik är en intressant hobby så dröjer det nog inte så länge att ynglen hinner komma till ocg växa upp innan han har ett större akvarium.
#10 - 18 januari 2009 19:15
JojjeN skrev:
Men han kan ju börja att ha dd i dethär, för dd är ju intressanta fiskar, och om han börjar tycka akvaristik är en intressant hobby så dröjer det nog inte så länge att ynglen hinner komma till ocg växa upp innan han har ett större akvarium.

Nä, jag har redan planer på att till sommaren skaffa mig ett större. Ca 200l.
Jag har verkligen fått blodad tand av att inreda, planera och läsa det ni skriver i forumet.
#11 - 18 januari 2009 19:33
JojjeN skrev:

Dario dario är visserligen små men kan bli väldigt aggressiva. och jag tycker att man ska inte ha dom under 30L.
#12 - 18 januari 2009 19:41
Jag har ett 16 liters akvarium som jag håller på att få igång.

Men efter att läst i forumet så verkar jag vara ensam om att ha ett så litet.

Jag undrar vilka fiskar som passar till det lilla, och hur ofta man behöver byta vattnet. Ganska ofta antar jag.[:o]

det blir svårt med fiskar i det. bättre hade varit räkor eller ev yngelkar.

men ska du ha fisk så kan dessa funka
Boraras maculatus - Dvärgrasbora 5st
Tanichthys micagemmae -Dvärgkardinalfisk 5st
Dvärgtandkarp - Heterandria 1hane 3honor
Danio margaritatus - Pärlrasbora, Galaxyrasboraformosa 5st

[SIZE=3]
[/SIZE]
#13 - 19 januari 2009 12:48
Jag gillar verkligen iden med räkor och ett par snäckor. Så ett par fiskar som går ihop med dem skulle jag vilja ha. Och jag kommer nog, om det går, att flytta över allt till det större akvariet i framtiden.
#14 - 19 januari 2009 14:55
Du lär få svårt att hitta en hona om du skaffar Dario Dario, och de är som sagt ganska agressiva så tycker inte du ska skaffa två till ett så litet akvarium. Satsa hellre på räkor - eller någon av de fiskar som Flaxss föreslår
#15 - 19 januari 2009 14:59
Kanske en ensam dario då, och resten av befolkningen räkor och snäckor?

Blir nog bra, men tycker du ska skaffa större så fort som möjligt, är väldigt svårt att få bra balans i små akvarium, och då dör ofta mycket fiskar och nybörjare tröttnar på akvarium.
#16 - 19 januari 2009 15:08
Min fråga är till följd av denna tråd: Vart kan man få tag på den lilla gynnaren och varför kan jag inte läsa om den i infodelen av den här sajten?

Verkar vara en fisk i min stil av det jag läst här och skulle vilja veta mer.

ojkooj
#17 - 19 januari 2009 15:35
Man måste vara Goldmedlem för att se vissa artbeskrivningar, detta är en av dem. Googla så hittar du säkert info på andra ställen. Norska siten akvaforum.no har t ex många artbeskrivningar, kan tänka mig att den finns med där.

Jomenvisst fanns den det: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4508

Om du talar om var du bor blir det lättare att tipsa om var den kan finnas att köpa. Själv har jag ingen aning, men det har säkert någon annan!
#18 - 19 januari 2009 18:13
ojkooj skrev:

Verkar vara en fisk i min stil av det jag läst här och skulle vilja veta mer.

ojkooj

Tja så här stod det för några år sen då jag skrev ut det :D
" Kött- och allätare. Äter i akvarium helst levande eller fryst foder men kan även vänjas till garanulat- och flingfoder.
I sin naturliga miljö återfinns den i tättbeväxta och relativa grunda områden (små strömmar eller vid flodbanken)
DD leker ofta bland växter.
Den är en fredlig fisk, även om hanarna är något revirhävdande mot andra av samma art.
Den kan mycket väl gå i ett sällskapsakvarium med andra små fiskarter.
Man kan hålla ett par/trio i ett 20 liters akvarium, i ett större akvarium kan man hålla fler.
Akvariet skall innehålla många gömställen som skapas framförallt med hjälp av växter (gärna mycket flytväxter och javamossa)
Bra kvalite´på vattnet är nödvändigt.
ph 6-7,5
18-25 grader"
#19 - 20 januari 2009 20:19
Från det ena till det andra.....hur många timmar per dygn bör lampan lysa?
#20 - 20 januari 2009 20:36
iaf 8 timmar
#21 - 20 januari 2009 21:07
Mins 8 timmar? Kan väl ha det ljust längre än så hoppas jag.:confused:
#22 - 20 januari 2009 21:14
Ljustiden är beroende av ljusmängd samt växternas behov samt en hel hoper andra parametrar, i 16 liter akvarievatten skulle jag hålla koll på så inte temperaturen blir för hög.
#23 - 20 januari 2009 22:15
Ett förslag på vad man skullle kunna ha i ditt 16L akvarium är par clownkillis, med t.ex ett gäng CR och Whitepearl räkor.

Det skulle fungera utmärkt.
#24 - 20 januari 2009 22:24
ca 10-12timmar är väl lagom.
#25 - 21 januari 2009 00:11
Mins 8 timmar? Kan väl ha det ljust längre än så hoppas jag.:confused:

hehe, ja jag skrev ju minst inte högst ;)
men som någon skrev håll koll på tempen så att det inte blir för varmt :)
#26 - 21 januari 2009 10:57
JonasN skrev:
Ett förslag på vad man skullle kunna ha i ditt 16L akvarium är par clownkillis, med t.ex ett gäng CR och Whitepearl räkor.

Det skulle fungera utmärkt.

CR = Red Crystal?
#27 - 21 januari 2009 11:40
precis:)
#28 - 24 januari 2009 18:43
Räkor var ju inte lätt att få tag på. Men jag fick en liten guldfisk ev en bekant och jag köpte 5 st kardinaltetror. I akvariet har jag satt i "fluval 1" innerfilter.
Min fråga är nu om filtret inte passar i ett så litet akvarium.
Tetrorna måste parera hela tiden för att inte glida iväg. Inte mycket men ändå.
#29 - 24 januari 2009 19:07
Räkor var ju inte lätt att få tag på. Men jag fick en liten guldfisk ev en bekant och jag köpte 5 st kardinaltetror. I akvariet har jag satt i "fluval 1" innerfilter.

guldfisken får du göra dig av med senare eftersom den blir för stor för ditt akvarium. Med ett litet akvarium så blir mer begränsat fiskval.kör på räkor.
#30 - 24 januari 2009 19:13

Fan vad besviken jag blev på dig nu, trodde du skulle vara en av nybörjarna som faktiskt lyssnade på vad man kan ha för fisk i ett så litet akvarium.

Guldfiskar blir 45 cm långa om de får växa ut, dock växer de inte ut i ett så litet akvarium. När de inte får växa ut så mår de rent ut sagt SKIT, och det är enligt mig en hemsk sak att göra mot ett djur.

Kardinaltetror vill vara minst 10 stycken och ha minst 60 liter vatten att simma i.
#31 - 24 januari 2009 19:27
Guldfisken och tetrorna skaffade jag pga att inga butiker i stan hade några räkor för tillfället. Och gubben i affären där jag köpte tetrorna sa att tetror kan man ha i alla akvarier, även i min storlek, och att jag bör börja med fem st.

Anledningen till att jag inte inväntade räkorna är att jag planerar att skaffa ett 200-300 liters akvarium. Vad jag förstår så är det mycket lättare och ger enormt mycket mer möjligheter.

Guldfisken är för övrigt gammal som gatan och hade hamnat i toaletten om jag inte övertagit den.
#32 - 24 januari 2009 19:33
Guldfisken och tetrorna skaffade jag pga att inga butiker i stan hade några räkor för tillfället. Och gubben i affären där jag köpte tetrorna sa att tetror kan man ha i alla akvarier, även i min storlek, och att jag bör börja med fem st.

Anledningen till att jag inte inväntade räkorna är att jag planerar att skaffa ett 200-300 liters akvarium. Vad jag förstår så är det mycket lättare och ger enormt mycket mer möjligheter.

Det finns ungefär 1000 andra arter bara i zoopets artbeskrivningar som hade varit mer lämpliga än guldfisk, varför köpa en fisk som kommer vantrivas mest av alla fiskar som nästan ens går att skaffa?

Tetrorna är inte det stora brottet, de klarar sig i allt även om de överlever i små akvarium.

Tänk på att säljare gör ALLT för att de ska sälja fisk, det är klart han säger att du kan ha det, det tjänar ju han bara på.

Ska nu guldfisken tvingas bo i din lilla burk i 6 månader? Jag tippar på att den mår så dåligt så den får sjukdomar och är död innan du har fått ett nytt akvarie.
#33 - 24 januari 2009 19:37

dom fiskarna du har skaffat kommer inte alls att trivas där, vantrivas. och det kommer bli svårt att hålla bra vatten kavlite.

Guldfisken kan väl knapp röra sig som det är nu? plus den äter väldigt mycket (även småfisk) och skiter därefter. och kardinal tetor är känsliga för dåligt vatten vilket du kan få lätt. du har faktiskt inget jätte kar.

hade du valt av mina alt så hade fiskarna funkat för ditt kar. hade dom inte hemma hade dom säkert kunnat beställa hem.

det du får göra nu är att köpa ett större kar eller göra dig av med fiskarna.

tills du gjort dom alt så får du mata sparsamt och byta vatten 2-3gånger i veckan.

tetrona vill vara minst 10st och ha 60-70L som minst
Guldfisk vill ha ca 200-300L som minst och vill vara i en liten grupp. dessutom vill Guldfisk ha svalt vatten och kardinal vill ha varmt.
Guest
#34 - 24 januari 2009 19:38
Seriöst jojjen..
Guldfisken kommer nog klara sig 6månader utan problem (om den är liten nu)..
#35 - 24 januari 2009 19:41
Narii skrev:
Seriöst jojjen..

Guldfisken kommer nog klara sig 6månader utan problem (om den är liten nu)..

Det sa killen som satte ner en KAMPFISK (Och då ska du tänka att kampfisken kräver mindre än guldfisk) och några kardinaltetror i en 16 liters burk i augusti 2008. Vi sa till honom att det inte skulle gå, men han ignorerade oss och körde på. Två månader senare så var kardinaltetrorna ihjäl slagna eftersom de itje kunde fly när kampfisken vaktade sitt skumbo, och kampfisken hade dött av dålig vattenkvalité. Och då hade han mage att skriva här på forumet och skälla ut OSS för att vi inte hade TVINGAT honom att köpa större akvarie?
#36 - 24 januari 2009 19:43
Nu känner jag mig riktigt dum.
Men guld fisken är i alla fall liten. Ca 5cm.
#37 - 24 januari 2009 19:43
JojjeN skrev:
Det sa killen som satte ner en KAMPFISK (Och då ska du tänka att kampfisken kräver mindre än guldfisk) och några kardinaltetror i en 16 liters burk i augusti 2008. Vi sa till honom att det inte skulle gå, men han ignorerade oss och körde på. Två månader senare så var kardinaltetrorna ihjäl slagna eftersom de itje kunde fly när kampfisken vaktade sitt skumbo, och kampfisken hade dött av dålig vattenkvalité. Och då hade han mage att skriva här på forumet och skälla ut OSS för att vi inte hade TVINGAT honom att köpa större akvarie?

du kan inte visa tråden? är nyfiken.

annars håller jag med dig till fullo.
#38 - 24 januari 2009 19:46
Nu känner jag mig riktigt dum.

Men guld fisken är i alla fall liten. Ca 5cm.

Och mer kommer den inte växa i ett så litet akvarie, och det mår den inte bra av att inte kunna göra.

Flaxss, ska leta fram dom
#39 - 24 januari 2009 19:54
Flaxss, följ hans "äventyr" här:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=121830&highlight=shadow4ever
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123266&highlight=shadow4ever
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125244&highlight=shadow4ever

Tråden där han skyllde på oss sen verkar vara borta, antar att kjell tog bort den när det blev mycket påhopp mot shadow i den.
#40 - 24 januari 2009 19:56
Räkor, snäckor osv, kör på det.. Lite dvärgrasboror, endlers guppy, killis eller en kampfiskhane.

Får du mycket yngel kan du ge bort, sälja eller nacka. Guldfisken kan du bara ge en smäll och spola ut i avloppen.
Guest
#41 - 24 januari 2009 20:03
Lr så kan han ge bort den..
#42 - 24 januari 2009 20:11
Tack igen för tipsen och all skit som jag förtjänar. :-(
Jag ångrar mig bittert.
Men min fråga var faktiskt om jag kan ha en "fluval 1" innerfilter i, eller blir det för strömt?
#43 - 24 januari 2009 20:12
Du lär behöva rejält med filtervolym iaf så mycket som guldfiskar skiter
#44 - 24 januari 2009 20:29
JojjeN skrev:
Flaxss, följ hans "äventyr" här:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=121830&highlight=shadow4ever

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123266&highlight=shadow4ever

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125244&highlight=shadow4ever

Tråden där han skyllde på oss sen verkar vara borta, antar att kjell tog bort den när det blev mycket påhopp mot shadow i den.

tack så mycket att du orkade leta upp det. intressant läsning.
#45 - 7 mars 2009 18:38
För att återfå lite respekt av jojjen;) så vill jag berätta att jag nu har ett 150 liters.
I det har jag 1 ancistrus, 3 blå gurami och 10 kardinal tetror.
Guldfisken lever och mår alldeles utmärkt, speciellt nu med allt sällskap.

Jag vill så mycket men det lutar åt att köpa fler kardinaler eller någon annan sorts tetra, och ev dvärggurami. Även en ancistrus till. (Tror den heter så i alla fall.)

De 5 tetrorna jag köpte till mitt 16 liters klarade sig bara några dagar.
Neonsjukan kanske.
#46 - 7 mars 2009 19:00
Bra!
#47 - 8 mars 2009 06:16
Oj, hade totalt glömt denhär tråden.

Det är bra Karlsson! :D

Annons