16/22 slang till EHEIM ytterfilter?

#1 - 15 mars 2015 17:59
Jag behöver byta ut 16/22 slangen till mitt EHEIM ytterfilter, vad är era erfarenheter av EHEIM Original vs. no-name slang? Det känns dumt att "snåla" på en sådan vital komponent som slangen om det skulle vara så. Jag vet att Hornbach säljer en no-name, är det något som har använt den till ytterfilter eller är det bara EHEIM Original som gäller?EK
#2 - 16 mars 2015 08:46
Vet ej vilken no-name slang du tittat på, men oftast blir dom hårdare mycket snabbare.
Eheims slang har alltid varit bra, kör bara med den själv.

Varför ska du byta? Är den hård kör med lite varmvatten eller värmepistol så kan du forma den precis som när den var ny.
#3 - 16 mars 2015 08:54
Tack för ditt svar. Jag skall eventuellt flytta insuget till samma sida som utloppet och då behöver jag längre slang till insuget. Dock kräver det lite sågande i plastsargen till mitt JUWEL akvarium för att få plats på samma sida så jag har inte bestämt mig än.

EK
#4 - 16 mars 2015 09:48
Varför behöver du såga i plastsargen? Om du sågar i locket ock kan stå ut med att du estetiskt sett ser slangarna går ju det utmärkt. Har gjort så på ett av mina Juwel Vision 450.
#5 - 16 mars 2015 11:06
Jag fick in både in- och utlopp i samma hål utan att såga varken i lock eller sarg på mitt förra Vision 450, fast det var ett Tetratec-filter, dock med samma slangdimension :)
#6 - 16 mars 2015 11:22
@BlueWing, KJE, använder ni Installation kit 2, den bygger på lite i bredd?

EK
#7 - 16 mars 2015 11:38
Erikderek skrev:
@BlueWing, KJE, använder ni Installation kit 2, den bygger på lite i bredd?

EK

Jag använde medföljande utströmmarrör och insugsrör, vet dock inte hur breda dom är i förhållande till Eheims, bifogar en bild på hur dom som följde med såg ut:

[ATTACH=CONFIG]74906[/ATTACH]
#8 - 16 mars 2015 12:06
Ok, jag använder denna för utlopp och insug respektive (alltså den "inverterade u" delen);
[ATTACH=CONFIG]74907[/ATTACH]
EK
#9 - 16 mars 2015 12:09
Även jag kör medföljande (inte installations-kiten) och de får precis plats. Men du gör ju mindre inverkan på karet om du sågar i locket och låter dem gå över sargen. Locket kan du ju köpa nytt. Om du ändå ska öppna i sargen så gissar jag att plasten är något ihålig. Kanske bra då att dra lite silikon i skåran så det inte sipprar in kondensvatten i sargen?
#10 - 16 mars 2015 12:20
Precis, det har du helt rätt i x2.

EK

Annons