150l sa

#1 - 1 april 2009 05:51
Har ett 150L tanganyika som jag tänkte likte maxB konvertera till SA!

just nu går där lite TA firrar i men de ska skänkas bort.

Karet är 95x40x40 och jag kör med 2x30watt lysrör som nog kommer ge tillräckligt med ljus till ett lummigt kar.

Kör med sand men den är relativt grov, hoppas att det skall gynna växterna.

Är lite sugen på tetror, tror ni att de kan bli fina i ett så här relativt litet kar?

Apistogramma är ju nästan ett givet kort i dessa karstorlekarna;)

Mer info+bilder kommer !
#2 - 1 april 2009 12:06
Det sista låter riktigt bra! :d;):d
#3 - 1 april 2009 18:42
osis skrev:
Det sista låter riktigt bra! :d;):d

Hehe som vanligt då^^

Här kommer en bild på karet, dock är det inte mycket för världen nu.
Det ska i minst några 100kg stockar i har en riktigt stor och nice på G.

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=350121454&directlink=1

Dubbelgrottan tänkte jag gömma lite finurligt, tänkte att ett par ancistrus kanske skulle vilja leka där?

SA kar skall inte hastas ihopa och det tänker jag verkligen inte göra heller (iallafall försöka) så detta kommer nog bli en lite seg tråd till att börja med.
#4 - 1 april 2009 19:02
Seg, men med massor av bilder, eller hur? :d;):D
Ser fint ut! :D
#5 - 1 april 2009 19:07
osis skrev:
Seg, men med massor av bilder, eller hur? :d;):D

Ser fint ut! :D

Grejjen är att jag inte vill hiva ned för mkt inredning innan TA firrarna är ute ;) och tills dess blir det inte så många roliga bilder iallafall.

Men men får väl skänka bort dem snarast då:p

Har en riktigt nice rot/stock på g och det kliar faktist lite i inredarfingrarna.
#6 - 1 april 2009 19:14
Skriv på tycker jag!:d
#7 - 2 april 2009 12:27
Usch sitter här och tvekar så ni får hjälpa mig.

Väljer mellan två olika inrikningar på vad jag skall ha för innevånare i karet.

Alt 1: Asien-tema, ett par mosaikguramis, ett stimm med 10-20 kilfläcksrasboror, 3-4kuhli ålar/ botia eller annan bottenfisk.

Alt 2: Sydamerika tema, 1+2 Apistogramma xxxx, 10-20 ex. Neontetra, ett ancistrus par

Vet att tråden heter 150L sa men nu blev jag tveksam och det hade varit kul att testa på Asien.
#8 - 2 april 2009 12:31

Alt 1: Asien-tema, ett par mosaikguramis, ett stimm med 10-20 kilfläcksrasboror, 3-4kuhli ålar/ botia eller annan bottenfisk.

Alt 2: Sydamerika tema, 1+2 Apistogramma xxxx, 10-20 ex. Neontetra, ett ancistrus par

Vet att tråden heter 150L sa men nu blev jag tveksam och det hade varit kul att testa på Asien.

du kan nog gott utöka antalet tetror med 10-15 st om du enbart
har neoner.

det riktigt riktigt riktigt snyggt med ett rejält stim av små tetror.

.
#9 - 2 april 2009 12:35
jag har själv ett 160 liters kar , ska pröva på sydamerika tycker de verkar intressant ^^:)
Bilagor:
#10 - 2 april 2009 13:33
Kensa skrev:
du kan nog gott utöka antalet tetror med 10-15 st om du enbart

har neoner.

det riktigt riktigt riktigt snyggt med ett rejält stim av små tetror.

.

Tack för tipset.

Men vad röstar du för? Asien eller Sydamerika?
#11 - 2 april 2009 14:26
Jag lägger min röst för sydamerika!:D
#12 - 2 april 2009 14:34
Jag röstar nog sydamerika, jag tyckte asien lät skit roligt innan, men nu har jag så smått börjat konvertera till SA i takt med att de andra asien fiskarna dör.

Detta får ni dock läsa mer om när jag uppdaterar min projekt tråd, men för att inte gå offtopic så säger jag det igen:

Röstar Sydamerika, mycket tetror och några apistogramma!
#13 - 2 april 2009 15:30
Jag röstar SA med utbyte av ancistrus till otocinclus.
#14 - 2 april 2009 17:24
Hehe, var ju lite sugen på Asien^^

Men det mesta som lockade var guramisarna, finns det någon motsvarande firre i sydamerikas arsenal? alltså övreskikts levande , färgsprakande osv?

Tycker det blir lite futtit med bara apor och tetror. Skulle vilja ha ngn lite mer matig fisk som glider runt lite fredligt. Lite som discus och Scalare fast som klarar ett akvarie med 40cm i höjdmått
#15 - 2 april 2009 18:09
Men man måste ju inte helt ställa in sig totalt på ett tema, kör SA med inslag av gurami. :)
#16 - 3 april 2009 04:51
JojjeN skrev:
Men man måste ju inte helt ställa in sig totalt på ett tema, kör SA med inslag av gurami. :)

Nja, vill iallafall hålla fiskarna från samma världsdel

Jag tänkte på Blåciklid, Tror ni ett par av dem skulle kunna hålla samms med en familj apor? Enl zoopets artbeskrivning skall de tydligen vara snälla mot växter och andra fiskar.

Annars är ett annat givet alternativ nyckelhåls ciklid, men de är ju inte så färgsprakande.

Som sagt:d
#17 - 3 april 2009 08:25
Varför inte köra "survatten" som jag gör med mitt 400 liters.

Det började med ett 180 liters för Schackbräden, men sen ramlade jag över några Chokladguramis jag inte kunde motstå. Eftersom de ska ha samma vattenvärden och inte är ivägen för varandra så köpte jag dom.

Numera har jag Chokladguramis, Lakrisgurami, Apor och Otocinclus.

Samt ett antal små tetror från släktet Nannostomus.

Tror aldrig jag har haft ett kar med sådan harmoni som detta.

Visst kommer fiskarna från var sin sida av jorden, men de lever i samma typ av vattendrag och det tycker jag är viktigare än att de kommer från samma värdsdel.
#18 - 4 april 2009 05:13
c90368 skrev:
Varför inte köra "survatten" som jag gör med mitt 400 liters.

Det började med ett 180 liters för Schackbräden, men sen ramlade jag över några Chokladguramis jag inte kunde motstå. Eftersom de ska ha samma vattenvärden och inte är ivägen för varandra så köpte jag dom.

Numera har jag Chokladguramis, Lakrisgurami, Apor och Otocinclus.

Samt ett antal små tetror från släktet Nannostomus.

Tror aldrig jag har haft ett kar med sådan harmoni som detta.

Visst kommer fiskarna från var sin sida av jorden, men de lever i samma typ av vattendrag och det tycker jag är viktigare än att de kommer från samma värdsdel.

Då gäller det bara att jag hittar choklad och lakrits gurami plus att vi har rätt hårt vatten i kranen: pH 7,5-->

Så isåfall får jag investera i en dyr co2 anläggning och det har inte inte riktigt kulor till.

Men visst det hade varit kul!
#19 - 9 april 2009 05:55
:dWoho!

Satte in mina tanganyika firrar på eniro.se, och nästa dag ringer en från helsingborg och vill köpa dem!

Snacka om tur! Fast nu i efterhand önskar jag att jag hade satt ett lite högre pris:p men 50 kr är bättre än att köra dem 3mil (6mil fram och tillbaka) och få 0kr betalt.

Men som sagt lite surt när man köpte jullarna för 65kr st och neonerna för 130kr st:p

Men då kan jag börja inreda för SA/AS redan imorgon om jag nu får dem sålda!

Slänger in två bilder på den snygga roten jag fått låna av tjejen ;P

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=353245728&directlink=1

jämförelse med karet : http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=353245786&directlink=1
#20 - 9 april 2009 07:01
Det kommer bli bra! :D
Bilagor:
#21 - 9 april 2009 12:15
osis skrev:
Det kommer bli bra! :D

Tack tack, men du skulle väll kunna kläcka ur dig ngn lite mer givande kommentar:D

Visst det är nice med att folk säger att det är snyggt osv, men jag vill ha mer avancerad kritik!
#22 - 9 april 2009 15:12
Tack tack, men du skulle väll kunna kläcka ur dig ngn lite mer givande kommentar:D

Visst det är nice med att folk säger att det är snyggt osv, men jag vill ha mer avancerad kritik!

Här kommer den:D

Gissar att det kommer att finna Ap i karet, då tycker jag att du ska placera mega roten i mitten på tvären så att du delar upp karet i två halvor.

Men var noga med att se till att du får cirkulation på bägge sidor. Lätt hänt att det blir "sump fickor" när man delar av karet.

Sen ska det förhopningsvis dit en svart bakgrund.

Du har väldigt mycket sand ser det ut som, frågan är om du behöver så mycket?

Växter har du säkert redan funderat på, nu ser det lite tomt ut.
#23 - 9 april 2009 17:33
c90368 skrev:
Här kommer den:D

Gissar att det kommer att finna Ap i karet, då tycker jag att du ska placera mega roten i mitten på tvären så att du delar upp karet i två halvor.

Men var noga med att se till att du får cirkulation på bägge sidor. Lätt hänt att det blir "sump fickor" när man delar av karet.

Sen ska det förhopningsvis dit en svart bakgrund.

Du har väldigt mycket sand ser det ut som, frågan är om du behöver så mycket?

Växter har du säkert redan funderat på, nu ser det lite tomt ut.

Precis sådan kritik jag vill ha!:d

1. Kanske kommer någon apa i karet, men är faktisk lite mer inne på asien just nu så vi får se ;) om det blir apor skall jag tänka på det du sade om roten.

2.Det sitter faktisk en svart högtalarmatta bak och på sidorna redan ;)

3. Visst det blev lite mycket sand:p Men å andra sidan får växterna närmare till lysrören och kan låta sina rötter breda ut sig nedåt.

4. Växter kommer! Ville inte inreda för mycket innan jag fått ur tanganyikafiskarna :p.
#24 - 9 april 2009 21:00
Precis sådan kritik jag vill ha!:d

1. Kanske kommer någon apa i karet, men är faktisk lite mer inne på asien just nu

Vad för asien? Har själv Chokladguramis och Lakrisguramis tillsammans med Ap! Samt tetror från Nannostomus släktet.

" target="_blank">

2.Det sitter faktisk en svart högtalarmatta bak och på sidorna redan ;)

Men inte på bilderna:p

3. Visst det blev lite mycket sand:p Men å andra sidan får växterna närmare till lysrören och kan låta sina rötter breda ut sig nedåt.

Här gäller det att tänka efter lite, med för mycket sand så får du ett bottensubstrat utan syre längst ned. Efter ett tag så börjar det bildas "sumgas" i botten som förr eller senare måste komma upp. Jag har själv mer "sand" än vad som rekommenderas, men i botten hos mig ligger näringsberikad sand som rötterna söker sig till och därmed syresätter botten. Men jag har inte lika mycket som du har!

4. Växter kommer! Ville inte inreda för mycket innan jag fått ur tanganyikafiskarna :p.

Låter förståndigt, men ha inte för bråttom med dina nya invånare;)
#25 - 10 april 2009 06:20
Haha, bakgrunden kanske inte syns så tydligt då :p. Men det beror nog på att den vita väggen bakom speglas i framrutan.

kolla på sidan av karet på denna bilden så ser du : http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=353245786&directlink=1#0

Angående sanden så får jag nog gräva ur lite då.. Just nu är sandlagret typ 7-8 cm. (ser kanske mer ut pga att karet är endast 40cm högt?)

Trodde att det skulle klara sig med denna sanden då den är lite grövre + att jag tänkte ha lite kuhliålar och snäckor som bökar runt lite.

Men jag skall ta ditt råd och gräva ur överflödig sand!

Från Asien tänke jag ha:

2st Mosaik guramis (sista fisken som kommer i karet)

20-30 kilfäcksrasboror

5-6 kuhli ålar

Sen ligger det mesta öppet, måste nog ut och se vad som finns här omkring först. Jag hade gärna köpt lite mer utöver "sällskaps-kars-fiskar" men de ska finnas i affärerna med ;)
#26 - 10 april 2009 12:46
Sålde precis mina 3 Blå Neoner + 3 jullar till en glad och trevlig Helsingborgare för 50kr! Så nu är det inredningstime :d
#27 - 11 april 2009 12:16
Slängt i lite rötter nu :)

Hope you'll like it! http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=354144692&directlink=1

Kan inte riktigt bestämma mig om jag skall ha mera rötter i eller om jag skall nöja mig här. Får iallafall få i lite flera växter så kanske jag ser helheten bättre.

Lika mycket till vänster om mitten som den stora roten är höger om mitten, tänkte jag plantera en relativt stor svärdplanta (säkert lika hög som roten), tror ni det kan passa?

Sen skall jag ha i en växt som liknar den som står till vänster i karet, fast med gröna blad + lite javamossa lindat runt några stockar!

Sen kommer frågan vad jag skall släppa i för fisk, och det ända jag bestämt mig för är kuhliålar:)

Edit: Fick en snilleblixt! Skulle eklöv passa i karet kanske?
#28 - 11 april 2009 13:45
Hittade precis en riktigt biffig dykarbagge när jag plockade löv till karet, säkert 2-3cm

Dock inget man skall försöka ha i akvariet va :d?

Bild på besten: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=354182104&directlink=1
#29 - 11 april 2009 16:31
Nu är löven i! Genast blev det mysigare att titta i karet :d

bild kommer när så fort jag laddat upp!

Edit: nu har jag laddat upp! http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=354255632&directlink=1

Kommentera!!!
#30 - 12 april 2009 13:20
Du ville visst ha lite mer avancerat!
Gillar inte eklöv, men du gör som du vill! Mer växter! :d Sen lite mer kommentarer här! ;)
#31 - 12 april 2009 13:37
osis skrev:
Du ville visst ha lite mer avancerat!

Gillar inte eklöv, men du gör som du vill! Mer växter! :d Sen lite mer kommentarer här! ;)

Ja det är roligare med lite mer kritik,:d

Jag tycker att löven ger karet en lite mer mysigare känsla i karet och ger en mer naturlig övergång mellan rötter/växter mot sanden.

Mer växter kommer jag lovar;) Svärdplanta och javamossa bland annat!

Sen skall jag "plantera" någon kokosnötsgrotta med...
#32 - 12 april 2009 13:42
Jag är så dålig på att kritisera. Därför blir det gärna Vackert, snyggt mm.:D
#33 - 12 april 2009 14:03
Har nästan helt bestämt min fiskuppsätting nu och jag tror att jag skippar asienbiotop.

Kuhliålar 4-5

Neontetror 20-30

Om jag hittar 4-5 ottosar (Otocinclus vittatus tror jag), annars 2-3 Ancistrusar.

En familj 1+2 Apistogramma, om jag inte hittar några snygga fjärilar först.

Är lite sugen på Endlers så åter igen, om jag hittar så köper jag mig nog några.

Karet är nog rätså ingånget då jag startade det med akvarievatten från mitt 240L malawi och har bebotts av 6 tanganyika firrar sen dess. så jag skulle nog kunna koppa i lite fisk vilken dag som helst nu.

Men vilken skall jag börja med?
#34 - 12 april 2009 15:51
vilken jätte rot!! Avis, vill oxå ha sådan rot i mitt akvarium!
#35 - 12 april 2009 16:31
Nubi skrev:
vilken jätte rot!! Avis, vill oxå ha sådan rot i mitt akvarium!

hehe, den är inte så stor egentligen, typ 35cm hög. karet är bara 40cm högt så den ser större ut.
#36 - 13 april 2009 13:40
Nuså börjar det likna något va?

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=355091698&directlink=1

Ska försöka gömma doppisen och filtret lite bättre. Annars är det bara fiskarna som fattat :D och att växterna skall etablera sig lite!

Nu har jag 30+30 watt i karet plus en liten 11watt länst bak, det ger 71 watt och säg att lite ljus går bort eftersom täckglasen är lite skitiga så vi säger 65 watt totalt.

Då har jag 0,43 watt per liter (konstigt mått på ljus men ändå), och har för mig att man skall ligga över 0,3 i ett växtkar så jag hoppas växterna skall frodas lite extra :)

Dessutom tänkte jag köra i en liten sparsam dos av pmdd (10ml) de första månaderna för att få lite extra fart på växtligheten :)

Koppade precis i 1+1 ancistrus som just nu är karets enda inevånare!

Glad påsk!
#37 - 13 april 2009 13:42
Ser bra ut, men saknas lite växter till vänster och kanske lite små växter i de främre områdena! :D
#38 - 13 april 2009 13:47
osis skrev:
Ser bra ut, men saknas lite växter till vänster och kanske lite små växter i de främre områdena! :D

De kommer växa till sig ;) Där framme tänkte jag faktiskt lämna lite kalt för att få någon fri simmyta, för om jag känner dessa växterna rätt kommer det vara överväxt i karet om ett halvår:p
#39 - 13 april 2009 13:52
De kommer växa till sig ;) Där framme tänkte jag faktiskt lämna lite kalt för att få någon fri simmyta, för om jag känner dessa växterna rätt kommer det vara överväxt i karet om ett halvår:p

Ok, du gör som du vill...:p
#40 - 13 april 2009 13:54
Vill gärna ha lite kritik från c90368 eller maxB då jag tagit inspiration från deras kar! (såklart får andra kritisera också:p)

Sen får ni gärna kommentera kritisera mitt tänkta fiskbestånd:

Neontetror

Kuhliålar

Apor 1+3 helst inte kakaduor (eller FINA fjärilar)

endlers guppy
#41 - 13 april 2009 16:49
Vill gärna ha lite kritik från c90368 eller maxB då jag tagit inspiration från deras kar! (såklart får andra kritisera också:p)

Sen får ni gärna kommentera kritisera mitt tänkta fiskbestånd:

Neontetror

Kuhliålar

Apor 1+3 helst inte kakaduor (eller FINA fjärilar)

endlers guppy

Roligt att du gillar mina kar!

Jag tycker det ser mycket lovande ut! Vi får facit om 2 till 3 månader.

Om du skaffar Endlers så gäller det att du har någonstans att göra av alla yngel. Det blir lätt många!

Ett förslag är att köpa en stor familj Ap borellii ganska lätt att få yngel av och dom brukar inte bråka så mycket.

Neotetror, liksom de flesta tetror är riktigt grymma yngelrövare, så vill ha några yngel kvar så får du nog välja.

Ett alternativ kan vara tetror från släktet Nannostomus, de har väldigt små munnar och inte lika begivna på yngel.
#42 - 13 april 2009 17:22
c90368 skrev:
Roligt att du gillar mina kar!

Jag tycker det ser mycket lovande ut! Vi får facit om 2 till 3 månader.

Om du skaffar Endlers så gäller det att du har någonstans att göra av alla yngel. Det blir lätt många!

Ett förslag är att köpa en stor familj Ap borellii ganska lätt att få yngel av och dom brukar inte bråka så mycket.

Neotetror, liksom de flesta tetror är riktigt grymma yngelrövare, så vill ha några yngel kvar så får du nog välja.

Ett alternativ kan vara tetror från släktet Nannostomus, de har väldigt små munnar och inte lika begivna på yngel.

Ja precis det brukar vara så med växtkar, men det är ju nästan den största charmen också.

Vad gäller endlersyngel borde de kanske gå bra att använda som levandeföda till Malawiciklider? Annars har tjejen ett 110L sydamerika om det skulle bli överbefolkat, går kanske t o m att sälja till den lokala butiken så jag har många alternativ där.

Är inte så inställd på att dra upp yngel så det gör inget om tetrorna tjuvar. Är sugen på att testa neontetror med eftersom jag aldrig haft dem innan just för att det varit en sådan "vanlig" fisk.

Tänkte plåta lite i karet nu! Bilder kommer senare:)
#44 - 14 april 2009 06:51
jag tycker att det ser bra ut. Skippa khuli eftersom att du då får en re sa biotop!
Som ciklider skulle du kunna ha 2+2 fjärilar eftersom att dom parar ut sig senare i livet. du skulle kanske kunna ha någon mer ciklid som inte är så revirtagande tex:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=65&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=148&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=176&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=180&SOK=1

någon av de här skulle passa bra medfjärilarna. JAg tycker att du ska ta nyckelhålscikliden så attt du får någon större fisk i akvariet med ett stort stim tetror kanske rio eller glödbandstetra tycker jag, annanrs tycker jag att det ser bra ut.
#45 - 14 april 2009 06:52
jag vet förästen inte om det är en sumpväxt bpå bilden ,tyvär
#46 - 14 april 2009 07:13
@ Ankan64

Det bli antingen någon liten apistogramma/fjäril eller schackbräde beroende på vad jag hittar i affärerna här.

Vill gärna ha ha kuhliålar dels för att de bökar runt i substratet och dels för att de ser mysiga ut:P

Sen tänkte jag välja Neontetror för att de är relativt billiga och för att jag aldrig haft dem förr, och Neontetra är en sådan fisk man skall ha haft tycker jag:p
#47 - 14 april 2009 18:39
@ Ankan64

Det bli antingen någon liten apistogramma/fjäril eller schackbräde beroende på vad jag hittar i affärerna här.

Vill gärna ha ha kuhliålar dels för att de bökar runt i substratet och dels för att de ser mysiga ut:P

Sen tänkte jag välja Neontetror för att de är relativt billiga och för att jag aldrig haft dem förr, och Neontetra är en sådan fisk man skall ha haft tycker jag:p

jag heter ankan94 ochg inte 64:D
istället för att "förstöra[:o]" den vackra biotop du håller på att bygga upp med kuihli så kan du ha ett litet stim med corydoras (pansarmal):) ,som är en riktigt bra "städare" men som också är väldigt fina och trevliga.
#48 - 15 april 2009 04:36
ankan94 skrev:
jag heter ankan94 ochg inte 64:D

istället för att "förstöra[:o]" den vackra biotop du håller på att bygga upp med kuihli så kan du ha ett litet stim med corydoras (pansarmal):) ,som är en riktigt bra "städare" men som också är väldigt fina och trevliga.

Förlåt [COLOR=black]ankan94.[/COLOR]

har tänkt på att ha corysar, men de e så attans dyra om man vill ha några snygga, det är i princip bara metallpansarmal som kostar under 70 kr st och de är enligt mig riktigt fula. Dessutom har jag inte spec mycket öppna sandytor för dem.
#49 - 15 april 2009 04:42
Var inne i en av de lokala affärerna igår.

Neontetrorna kostade 16kr st... detta tycker jag är rena rövarpriset. Dessutom ville de inte sälja sina endlers till mig för : "de skulle växa till sig"

Notera att de var ca 2-3 cm. Varför vill de lura mig på dyra tetror men inte endlers? Minst sagt konstig affär:p

Vad brukar neontetror kosta? Har för mig jag sett 10st för 100kr i ngn annan butik här nere..
#50 - 15 april 2009 05:54
på brommazoo kostar neonerna 5kr st och pansarmalarna är inte alls så dyra de som kostar mest kostar ca 70 kr och de som kostar minst kostar ca 20kr delvis matalpansarmal.
#51 - 15 april 2009 07:36
Halloj!
Kommer in lite sent i tråden här, men...
Jag tycker det ser riktigt fint ut och har egentligen ingen kritik att komma med då jag tycker du fått bra sådan redan.
En liten synpunkt bara - och det är detta med att inrikta sig på en speciell biotop. Maths har ju varit inne på det förut att man med ett lite mörkare surt vatten kan blanda, t.ex. någon liten Dvärgciklid, Neontetror och kanske några fina Guramis. Jag har inte riktigt koll på de där Khuliålarna dock...

Grejen är att du de facto har 150 liter att spela med här och skall vi vara ärliga så är det inte jääääättestort med tanke på flera typer av apisar - de är små men jävligt griska när de markerat ut sina revir.
I och med att du "wobblar" lite mellan vilka typer av fiskar du vill ha så tycker jag du kan köra på ett kar av "sällskapstyp", med andra ord - blanda en aning och känn efter vilka fiskar du efter ett tag gillar bäst. Sådana kar har jag haft i massor och de kan bli riktigt trevliga.
Nu har du ju två Ancistrusar - och om det är olika kön på dom så har du snart en mängd av dessa. För att få igång karet nu så introducera ett litet stim av någon trevlig tetra, du är ju redan inne på Neontetra så dessa kan väl vara käcka att köra på. Låt karet sedan gå några veckor för att sätta sig till ro och sedan kan du kanske sätta in en liten familj av någon trevlig dvärgciklid. Fjärilar har vi ju snackat om i otaliga trådar - och hade det varit för styvt 15 år sedan hade jag utan omsvep rekommenderat dessa - men som det ser ut nuförtiden är jag lite mer tveksam, då de är en aning känsliga och gärna drar på sig en del parasitsjukdomar, popeye och hål i huvudet o.s.v. Däremot inte sagt att du inte kan prova!:)
Borelli skulle väl vara en trevlig ingångsciklid - välj en bra, stadig hane och typ tre honor - ge dessa bra med gömställen och du får ett Eldorado i lekar, yngelvård och spännande beteende.
Ancistrusarna kommer säkert att störa dvärgcikliderna en del. Jag rekommenderar otocinclus - mycket trevliga, livliga små malar.
Samtidigt med detta kan du gott testa några av de många otroligt färgranna dvärguramisorterna - eller varför inte några mosaikgurami, dessa är ju hur snygga som helst!

Bygg upp din fiskbesättning långsamt och med en stor nypa tålamod - introducera fiskarna grupp för grupp och blanda inte fler ciklider än att de kan skapa sig sina revir och plocka fram så naturliga beteenden som möjligt. Efter en tid har ditt intresse kristaliserat ut sig och du blir mer säker på om du vill "punktmarkera" en viss art eller typ av fisk - och satsa på dessa!

Karet har du redan fått en jädra snits på - ta det nu lite isigt med fiskarna - lite eftertanke på vilka fisksorter du kan tänka dig i baljan kommer garanterat att betala sig, du har all tid i världen att testa olika sorter - ha inte bråttom, utan skynda långsamt!:)
#52 - 15 april 2009 08:30
@ MaxB

1. Något survatten lär jag inte få, då där jag bor har en väldigt kalkhaltig bergrund och jag tror att jag kommer hamna på runt pH 7

2. Det får bli ett litet blandkar. Ett SA med kuhli och kanske kanske gurami, som du säger är mosaikguramin väldigt lockande. Men frågan är om två mosaiker kan komma överens med 1+2 apor.

3. Jag har bestämt mig för att ha EN arterna, antingen apistogramma, fjärilsciklid eller möjligen schackbräden. Vilken det blir av dessa bestäms av vad jag hittar i affärerna. Jag tänkte inte blanda olika, jag är kanske grön men inte såå grön;).

4. Jag vet att otosar skulle varit trevliga i detta kar, men min tjej hade ett par ancistrusar över och det vore taskigt att svika dem;) (dessutom blev det billigare:)).

5. Karet har varit igång typ en månad och haft växter och rötter i en vecka ungefär. Of course ska jag inte brassa i massa fisk direkt;) men jag tänkte att att jag kunde stoppa i tetrorna nu i dagarna:)

Välkommen till tråden föressten!

Albin
#53 - 15 april 2009 08:39
@ MaxB

1. Något survatten lär jag inte få, då där jag bor har en väldigt kalkhaltig bergrund och jag tror att jag kommer hamna på runt pH 7

2. Det får bli ett litet blandkar. Ett SA med kuhli och kanske kanske gurami, som du säger är mosaikguramin väldigt lockande. Men frågan är om två mosaiker kan komma överens med 1+2 apor.

3. Jag har bestämt mig för att ha EN arterna, antingen apistogramma, fjärilsciklid eller möjligen schackbräden. Vilken det blir av dessa bestäms av vad jag hittar i affärerna. Jag tänkte inte blanda olika, jag är kanske grön men inte såå grön;).

4. Jag vet att otosar skulle varit trevliga i detta kar, men min tjej hade ett par ancistrusar över och det vore taskigt att svika dem;) (dessutom blev det billigare:)).

5. Karet har varit igång typ en månad och haft växter och rötter i en vecka ungefär. Of course ska jag inte brassa i massa fisk direkt;) men jag tänkte att att jag kunde stoppa i tetrorna nu i dagarna:)

Välkommen till tråden föressten!

Albin

Halloj Albin!

Nej, jag vet ju såklart att du inte är "grön" - det är bara det att jag "drar iväg" när jag skriver...[:o]

Jag tycker det låter bra så som du beskriver hur du tänker utveckla ditt kar. Nog tror jag att en familj apisar skulle kunna gå ihop med diverse guramis - inkl. Mosaiker.
Jag kan lova dig att apisarna håller undan några guramis, inga problem!:)
#54 - 15 april 2009 13:53
MaxB skrev:
Halloj Albin!

Nej, jag vet ju såklart att du inte är "grön" - det är bara det att jag "drar iväg" när jag skriver...[:o]

Jag tycker det låter bra så som du beskriver hur du tänker utveckla ditt kar. Nog tror jag att en familj apisar skulle kunna gå ihop med diverse guramis - inkl. Mosaiker.

Jag kan lova dig att apisarna håller undan några guramis, inga problem!:)

Hehe det gör ingenting:)

Borde ju gå ihopa då guramisarna brukar hålla sig i det övre skicktet, och nog gärna stannar där om det är någon ilsk liten apistorgamma som far efter dem som en geting så fort de närmar sig.

Men tror att guramisarna blir de sista som kommer i karet, om jag känner att det blir plats.

Men jag upprepar frågan: Vad är ett normalt pris på neontetror? styck och/eller med "mängdrabatt"
#55 - 15 april 2009 13:59
ankan94 skrev:
på brommazoo kostar neonerna 5kr st och pansarmalarna är inte alls så dyra de som kostar mest kostar ca 70 kr och de som kostar minst kostar ca 20kr delvis matalpansarmal.

Det var ju lite billigare än här nere!

Man får altså lite mer än 3 gånger fler neontetror hos dig. Corysarna var ju aningen billigare de med.

Men det är ju lite långt till bromma :(

100kr för 10st hittade jag i en affär 3 mil härifrån, kanske lite dyrt det med...

Fler exempel!
#56 - 15 april 2009 18:06
Det var ju lite billigare än här nere!

Man får altså lite mer än 3 gånger fler neontetror hos dig. Corysarna var ju aningen billigare de med.

Men det är ju lite långt till bromma :(

100kr för 10st hittade jag i en affär 3 mil härifrån, kanske lite dyrt det med...

Fler exempel!

tio för hundra är ju i alla fall ett bättre pris än det förra:D
#57 - 16 april 2009 17:00
Var i kristianstad idag!

Blev 20 neontetror för 200kr och 3st kuhlisar för 30kr st.

Tänkte ett tag på att man kanske skulle satsa på kardinaler istället då det var lite snyggare och verkade att stimma bättre med, men valde de billigare neonerna istället!

Såg ett par rätt stora lite luggslitna nyckelhålsciklider som jag stod och funderade på men tyckte att det var lite synd att så pass stora firrar skulle gå i mitt kar.

Inga apistogrammor i någon av butikerna :( DÅLIGT säger jag bara. Dock väldigt trevligt bemötande av två kanske 11-12 åriga tjejer som hade prao i affären:D De tyckte att butiksinnehavaren var "mannen utan humor" varpå han utropade att han var lika rolig som Basil och att man inte skulle "mention the war" samtidigt som han skvätte vatten på dem ur det öppna växtkaret :p.
Lite udda men kul:D

Bilder kommer när neonerna stadgat sig lite, håller på att koppa in dem just nu!
#58 - 16 april 2009 17:03
Låter som en kul affär! :D Ska bli kul med lite bilder!:D
#59 - 16 april 2009 17:18
Oj vad 20 neontetror känns lite i mitt kar.

Känns som om det lätt gått ned 20-30 till:d Får väl fylla på allt eftersom.
Fint som snus blev det iallafall och kuhlisarna känns väldigt rätt att ha i detta karet, men skall nog köpa 2 till!

Ska se om jag kan få till några bilder!
#61 - 16 april 2009 18:02
Ser bra ut!:D Men saknas det inte lite växter bakom/bredvid den stora roten? :):confused::)
#62 - 16 april 2009 18:11
osis skrev:
Ser bra ut!:D Men saknas det inte lite växter bakom/bredvid den stora roten? :):confused::)

Det kommer växa till sig ;) Men om de inget gör det
så vad tycker du att jag skall ha där?

Bilderna finns på föregående sida för alla som trillar in lite i efterhand!
#63 - 16 april 2009 18:17
De flesta av dina växter är ju lite spretiga och då kanske för att bryta det en inte så spretig växt!:D Något tätare alltså! :D
Sen fixar någon person snart ett namn!:D;)
#64 - 16 april 2009 18:43
osis skrev:
De flesta av dina växter är ju lite spretiga och då kanske för att bryta det en inte så spretig växt!:D Något tätare alltså! :D

Sen fixar någon person snart ett namn!:D;)

hehe, japp jag lämnar det till proffsen här på zoopet. men det behöver vara en växt som klarar dunkel belysning och som är tät.

men som sagt, jag tror jag låter det växa några månader först!
#65 - 16 april 2009 21:27
hehe, japp jag lämnar det till proffsen här på zoopet. men det behöver vara en växt som klarar dunkel belysning och som är tät.

men som sagt, jag tror jag låter det växa några månader först!

Det gör du rätt i, efter några månader så får du rensa bort hinkar med växter, så det är dumt att betala dyra pengar för dem nu.

20 tetror ser inte mycket ur, men man måste räkna med hur mycket massan smutsar ner i karet. Många gör felet att dra på sig massor av "sido fiskar" som gör att de inte kan hålla bra vattenvärden för de fiskar de verkligen är intresserade av, i ditt fall förmodligen Apistogramma.
#66 - 17 april 2009 05:51
c90368 skrev:
Det gör du rätt i, efter några månader så får du rensa bort hinkar med växter, så det är dumt att betala dyra pengar för dem nu.

20 tetror ser inte mycket ur, men man måste räkna med hur mycket massan smutsar ner i karet. Många gör felet att dra på sig massor av "sido fiskar" som gör att de inte kan hålla bra vattenvärden för de fiskar de verkligen är intresserade av, i ditt fall förmodligen Apistogramma.

Okej förstår hur du menar. Men då satsar jag hellre på fler Neontetror istället för att tex släppa i Endlers och Gurami.

Hur många neoner skulle vara lagom för mitt kar/filtrering, om jag vill få plats med en apistogramma familj altså.
#67 - 17 april 2009 08:03
Okej förstår hur du menar. Men då satsar jag hellre på fler Neontetror istället för att tex släppa i Endlers och Gurami.

Hur många neoner skulle vara lagom för mitt kar/filtrering, om jag vill få plats med en apistogramma familj altså.

Varje akvarium är unikt, men ett väl inkört kar med bra filtrering klara utan problem 40 - 50 neoner. Men samtidigt ska du vara medveten om att du kommer att ha neoner utspridda i hela karet. De kommer att se hela volymen i ditt kar som ett stim.
#68 - 17 april 2009 09:14
c90368 skrev:
Varje akvarium är unikt, men ett väl inkört kar med bra filtrering klara utan problem 40 - 50 neoner. Men samtidigt ska du vara medveten om att du kommer att ha neoner utspridda i hela karet. De kommer att se hela volymen i ditt kar som ett stim.

Okej, men då satsar jag nog på att ha runt 40 neoner i slutändan!

Jo har fattat att det blir så i små kar, därför kan det ju vara idé att göra stimmet lite tätare!
#69 - 17 april 2009 19:50
Passerade tomelilla idag och när jag ändå var där köpte jag mig 10 neontetror till, tror jag nöjer mig med 30 tetror faktiskt det känns rätt lagom.

Frågan är nu var jag skall få tag på Apistogramma... varit runt i 5 affärer och ingen har haft :(
#70 - 17 april 2009 19:59
Föresten skall jag på en dagstur till tyskland imorgon, närmare bestämt till sassnitz.

Hur är reglerna för import från tyskland? Eller är det värt att "smuggla"? De brukar ju inte söka igenom bilar så ofta precis...

OM det nu finns någon zooaffär nära till hands?
#71 - 17 april 2009 20:43
Föresten skall jag på en dagstur till tyskland imorgon, närmare bestämt till sassnitz.

Hur är reglerna för import från tyskland? Eller är det värt att "smuggla"? De brukar ju inte söka igenom bilar så ofta precis...

OM det nu finns någon zooaffär nära till hands?

Din fråga har jag inget svar på! Men den som bor i skåne har aldrig långt till Åleds, enligt mitt måttband:D

http://www.aleds.se/

Ring dit och kolla!
#72 - 17 april 2009 20:49
c90368 skrev:
Din fråga har jag inget svar på! Men den som bor i skåne har aldrig långt till Åleds, enligt mitt måttband:D

http://www.aleds.se/

Ring dit och kolla!

haha! det är ju jäääätte långt! Jag bor i sydöstra ändan på av skåne, nere på österlen.

Jag: ehh du pappa?

Farsan: ja?

Jag: Du ska ingenting åt helsingborgshållet? (ligger ju egentligen säkert 8mil norr om helsingborg)

Farsan: Vad är det nu då (irriterard min)

Jag: eh, jo det är så att det finns en bra akvarieaf...

Farsan: Du får INTE låna bilen[:(!](+ diverse påminnelser om att det är dyrt att ha bil osv) !

Suck om man ändå var vuxen och hade jobb och egen bil....
#73 - 17 april 2009 20:50
Ja, suck...
#74 - 17 april 2009 21:14
haha! det är ju jäääätte långt! Jag bor i sydöstra ändan på av skåne, nere på österlen.

Jag: ehh du pappa?

Farsan: ja?

Jag: Du ska ingenting åt helsingborgshållet? (ligger ju egentligen säkert 8mil norr om helsingborg)

Farsan: Vad är det nu då (irriterard min)

Jag: eh, jo det är så att det finns en bra akvarieaf...

Farsan: Du får INTE låna bilen[:(!](+ diverse påminnelser om att det är dyrt att ha bil osv) !

Suck om man ändå var vuxen och hade jobb och egen bil....

Ja, världsbilden är beroende på vem som ser på den:)

För mig är Skåne en pannkaka där man kan åka vart man vill inom en timma!
Kommer ihåg när jag låg i lumpen i Ystad och mina lumparkompisar aldrig åkt mer än åtta mil i sträck, jag hade 45 mil till Ystad, vilket avverkades på MC när vädret var ok.
#75 - 17 april 2009 23:08
Buss? Tåg?
:)
#76 - 18 april 2009 03:14
c90368 skrev:
Ja, världsbilden är beroende på vem som ser på den:)

För mig är Skåne en pannkaka där man kan åka vart man vill inom en timma!

Kommer ihåg när jag låg i lumpen i Ystad och mina lumparkompisar aldrig åkt mer än åtta mil i sträck, jag hade 45 mil till Ystad, vilket avverkades på MC när vädret var ok.

hehe, riktigt veteran med andra ord:P

Själv fick man inte ens mönstra:mad: Tänkte plugga till biolog direkt nu i höst. Så det lär ju inte bli någon bil på några år än:p

MaxB: Skulle ju faktiskt kunna gå, men det blir ett äventyr som tar en hel dag då:p Men det skulle kanske vara kul och åker ju gratis inom skåne fram till studenten...
#77 - 21 april 2009 14:36
Hej hopp!

Här kommer första filmen!

" target="_blank">

Som ni ser håller svärdplantans större blad på att dö just nu, men hoppas att det kommer nya!
#78 - 21 april 2009 15:33
Ser mycket trevligt ut!
#79 - 21 april 2009 18:37
c90368 skrev:
Ser mycket trevligt ut!

Visst gör det :d

Men det fattas något eller hur ;)
#80 - 22 april 2009 05:10
Ser mycket trevligt ut! Det som fattas är KUNGEN i karet...
#81 - 22 april 2009 05:15
Ser mycket trevligt ut! Det som fattas är KUNGEN i karet...

Precis!

Men jag har inte hittat honom än:(
#82 - 23 april 2009 04:42
Var i Kristianstad igår på Cityzoo och snackade med fiskmannen där, och jag frågade om jag kunde beställa fisk av honom, och visst det gick bra och han tog fram en katalog och visade vad man kunde beställa och där fanns diverse Apor :D

Jag sade att det utbudet räckte gott o väl för mig, men sen stängde han katalogen och gick typ, vet inte ritkgit vad som hände:p

Klockan var precis innan stängning men då kunde han ju sagt det. Det kändes precis som om han inte visste att jag var säker på att jag skulle beställa. Eller måste man ringa dit och beställa, kanske beställa vid någon viss tidpunkt kanske?

I vilket fall om helst skall jag nog upp dit igen nästa vecka och då får jag väll försöka vara tydligare :p typ måla en skylt eller något:d

Vilken apa tycker ni att jag skall välja?
#83 - 23 april 2009 16:04
Listorna som Zooaffärerna har är vad grossiten KAN ha hemma, inte vad som verkligen finns hemma för beställning.

Det har jag fått erfara flera gånger, där var nog faktiskt Simontorps snäppet bättre än de andra när det gäller Ap.
#84 - 23 april 2009 17:18
c90368 skrev:
Listorna som Zooaffärerna har är vad grossiten KAN ha hemma, inte vad som verkligen finns hemma för beställning.

Det har jag fått erfara flera gånger, där var nog faktiskt Simontorps snäppet bättre än de andra när det gäller Ap.

Men hur skulle jag kunna beställa då :p?

Jaja jag får försöka igen och jag tänkte satsa på Ap. Borelli.

Har hört rykten om att Simontorp har tagits över av dogman.. är detta sant?

Edit: var inne på simontorp.se och såg att det var sant...
#85 - 23 april 2009 20:17
Men hur skulle jag kunna beställa då :p?

Jaja jag får försöka igen och jag tänkte satsa på Ap. Borelli.

Har hört rykten om att Simontorp har tagits över av dogman.. är detta sant?

Edit: var inne på simontorp.se och såg att det var sant...

Men inte fiskförsäljningen, den är nedlagd.
#86 - 28 april 2009 13:30
NY Film!

090428 --->
" target="_blank">

Glöm inte att titta i HQ-läge.

Jag tycker att växterna har börjat ta sig en aning nu:)

Undulaterna står för bakgrundsmusiken:p
#87 - 28 april 2009 13:37
Mycket mysigt ser det ut! Verkar som ancistrusen inte gillar din kuhliiål ;)

Kul att du får se dina malar om dagarna iaf, mina tjurar ju under rötterna :D
#88 - 28 april 2009 13:49
Johanski skrev:
Mycket mysigt ser det ut! Verkar som ancistrusen inte gillar din kuhliiål ;)

Kul att du får se dina malar om dagarna iaf, mina tjurar ju under rötterna :D

haha kuhliålarna är ena riktiga jeppar:p De brukar faktiskt inte vara framme så mycket men idag var de väldigt sociala.

Malarna ser man nästan alltid, iallafall en av dem. De brukar ligga och jäsa på den stora stocken:)
#89 - 28 april 2009 19:51
Håller med Johanski ser mysigt ut!
#90 - 29 april 2009 17:20
Tackar tackar :D

Nu väntar jag bara på 1+2 borelli och kanske flytta karet till en litet högre akvarieställning som jag själv håller på att svetsa ihop!
#91 - 29 april 2009 20:09
Tackar tackar :D

Nu väntar jag bara på 1+2 borelli och kanske flytta karet till en litet högre akvarieställning som jag själv håller på att svetsa ihop!

Vilket innebär att du ska riva alltihop och börja om från början, eller?
#92 - 29 april 2009 21:04
c90368 skrev:
Vilket innebär att du ska riva alltihop och börja om från början, eller?

haha, good point:p nä men det borde väl gå att flytta något sånär intakt?

Eller så struntar jag i att flytta det, men blir nog illa tvungen till hösten..Tänkte mig att studera några år och då måste jag ju ha minst 2 akvarier med mig ;)

Aja, den tiden den sorgen!
#93 - 1 maj 2009 16:13
Satt på youtube nu precis och hittade denna filmen...

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

om man träffar på några sådana i affären lär man ju kunna tumma på biotopen :rolleyes:
#94 - 6 maj 2009 12:03
Var och köpte 1+2 Endlers* idag, kunde inte hålla mig:D

Såg att ena honan kan ha antydning till vitaprick så jag körde i en dos med vitaprickmedel, better safe than sorry.

Annars rullar karet på som vanligt:)

*= liknar endlers men kanske kanske inte är helt "äkta", bilder kommer!
#95 - 7 maj 2009 08:35
Haha!

Attans vad detta gick kvickt! Det simmar redan små endlesyngel i karet nu ^^

bilder kommer när jag orkar! Rätt mycket skolarbete som skall göras klart nu innan studenten!

simma lugnt!
#96 - 7 maj 2009 13:13
Här kommer bild på hanen och ena honan!

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=364501529&directlink=1
#97 - 3 juni 2009 10:35
Nu var det et tag sedan man skrev här minnsan.

Det har inte hänt speceiellt mycket i karet mer än att växterna har kommit igång lite och att två av endlersen har dött (antagligen pga att jag inte haft något salt i).

Har dock fått hem min egensvetsade akvarieställning som jag skall ha 2 st 150L kar i.

Blir perfekt om man skall flytta till lägenhet sen i höst^^

Ställningen: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=374917061&directlink=1

Akvarierna som skall stå i ställningen: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=374917149&directlink=1

Fast först skall ställningen målas och lackas + mdf skivor skall sågas ut och målas.

Det var allt för stunden!
#98 - 18 juni 2009 05:32
Min lycka är gjord:)!

Hittade en affär i k-stad som sålde schackbräden, borelli, macmasteri, vijeta, kurvciklid och dess artfrände dorsigera.

Men ack och ve! Vad skulle jag välja:confused: gick länge och funderade och var väldigt sugen på både dorsigera och schackbrädena men tillslut så bestämde jag mig på att köra på någon apistogramma som jag ändå bestämt mig för sen innan och valet föll på ett borelli par:)

Bilder kommer när de vant sig lite mer vid karet, och när jag fiskat upp ansictrusarna (skiter ju något kopiöst:()

Trevlig midsommar!
#99 - 29 juli 2009 19:54
Hej hej!

Har inte blivit mycket tid på zoopet alls nu i sommar, håller dock ingång mina två kar fortfarande ;)

Växtsidan:
I SA karet har det kommit lite alger, har ju slutat med pmdd och tagit bort den snabbväxande vallisnerian som förövrigt försökte ta över karet:P

En kul grej är att jag har fått ett slags gröna skäggaljer som växer på mina stockar nästan som mossa faktiskt!

Bild: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=395804702&directlink=1

Fisksidan:

Har släppt ner en av Ancistrusarna i Malawikaret = mycket minder bajs numera:)

Khulisarna lever och frodas:)

Neonerna dör lite då och då, men det får man väll räkna med antar jag? dock en 20st kvar, skall fylla på när jag blivit kvitt algerna!

Mina Borellisar verkar ha svårt med maten:( Hanen är riktigt blek och verkar vara väldigt kräsen, matar med: Frysfoder artemia och svarta mygg + vanligt flingfoder.
Man vågar ju inte mata för mycket för då ligger neonerna och flyter som bollar på ytan :P

Det var allt änsålänge!
#100 - 29 juli 2009 22:20

Jag skulle ha tagit Alt 2. Mycket mer intressanta fiskar och dessutom ligger det något i att det är grymt snyggt med ett gäng neontetror ;)
Bilagor:
#101 - 31 juli 2009 12:21
Jag skulle ha tagit Alt 2. Mycket mer intressanta fiskar och dessutom ligger det något i att det är grymt snyggt med ett gäng neontetror ;)

haha, tur att jag valde det då ;)

Du ligger lite efter i tiden:p

Film på karet --->
" target="_blank">

+ Att det går ett par Apistogramma Borelli däri nuförtiden ;)
#102 - 31 juli 2009 15:16
Fin film!
#103 - 31 juli 2009 15:57
c90368 skrev:
Fin film!

Du har nog sett den en gång innan, men whatever:d tack ändå!
Bilagor:
#104 - 31 juli 2009 21:19
Du har nog sett den en gång innan, men whatever:d tack ändå!

Bra filmer kan man se i repris;)
#105 - 14 augusti 2009 12:15
Haft en liten "piff" dag som en här på forumet hade sagt!:d

Har tömt 150 l SA karet och flyttat bort den byron den stod på, för att kunne ge plats åt min egenhändigt byggda ställning!

Här kommer en liten bildserie som visar lite av arbetet:p (OBS: räcker att klicka på första länken, sen är det bara att klicka vidare på bilddagboken)

1: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=400882220&directlink=1

2: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=400882469&directlink=1

3: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=400882772&directlink=1

4: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=400883116&directlink=1

Så nu har man ett uppställt 150 l med BTN slimline över hehe, det kliar i fingrarna redan :d Några förslag?
#106 - 18 augusti 2009 17:56
Stort inlägg

Del 1

Hej hallå! Har varit på en minisemester i Göteborg med tjejen!

På vägen hem så svängde vi in på Åleds akvarieaffär!:d Och vi blev fast där i lite mera än en timme:p.

Fick en hel genomgång av mannen/farbrorn som jobbar där, och han berättade just hur bra sina egentillverkade akvarier/bänkar var:p Och när jag berättade att jag svetsat en egen ställning så sågade han mig totalt för det kunde man absolut inte ha för då kunde karet stå skevt och spricka om det ville sig illa.

Dessutom dissade han alla trämöbel-akvarier för han menade på att golvet kunde vara skevt det med. Lite överdrivet tycker jag, för om det är så jäkla noga är det nog lika lätt att få en sådan ställning med ställbara ben skev den med.

Men det skall tilläggas att gubben hade glimten i ögat, och om man ska sälja såpass dyra akvarier så gäller det nog att prata för sin sak.:p

Mycket Trevlig affär!

Del 2

Men vad köpte jag då?

Jo, eftersom min ap. hane dog efter att ha matvägrat bestämde jag mig att jag hade lite plats i karet att fylla!

Så jag inhandlade 2st VF Colombianska schackbräden! Så nu är jag livrädd för att de skall dö osv:p Gärna lite tips please!

Har precis hunnit hem och koppat i dem, så mycket mer finns inte att skriva;)

ps. Hoppas någon orkar läsa detta[:D]
#107 - 19 augusti 2009 18:03
Tydligen orkade folk inte läsa, för man ser ju inga kommentarer:(

Nä jag är inte bitter:p kolla på min senaste tagning av karet!

" target="_blank">

Pmdd är inte insatt än, men det kommer!
#108 - 19 augusti 2009 18:15
Alltid trevlig att äsa sådana här rtådar har inga tips att ge dig men, keep up the good work! :)
#109 - 19 augusti 2009 18:26
Stort inlägg

Fick en hel genomgång av mannen/farbrorn som jobbar där, och han berättade just hur bra sina egentillverkade akvarier/bänkar var:p Och när jag berättade att jag svetsat en egen ställning så sågade han mig totalt för det kunde man absolut inte ha för då kunde karet stå skevt och spricka om det ville sig illa.

Dessutom dissade han alla trämöbel-akvarier för han menade på att golvet kunde vara skevt det med. Lite överdrivet tycker jag, för om det är så jäkla noga är det nog lika lätt att få en sådan ställning med ställbara ben skev den med.

Men det skall tilläggas att gubben hade glimten i ögat, och om man ska sälja såpass dyra akvarier så gäller det nog att prata för sin sak.:p

Har snackat med honom per telefon så jag såg inte glimten ;)
Säger som Brasse; fel fel fel
Han har säkert toppgrejor men kan man inte sälja utan att dissa andras grejor så blir inte jag imponerad.

Tydligen orkade folk inte läsa, för man ser ju inga kommentarer:(

Nä jag är inte bitter:p kolla på min senaste tagning av karet!

" target="_blank">

Pmdd är inte insatt än, men det kommer!

Åjoo såg allt filmen, några av firrarna ser lite blyga ut:)
( psst, du kanske ska ta bort de halvruttna bladen)
#110 - 19 augusti 2009 18:27
Håller med dig att det är väldigt lungt i trådarna numera.

Vilka Schackbräden köpte du, filametosus eller maculatus?

Edit: Såg på filmen att det var filametosus. De var fina!
#111 - 19 augusti 2009 18:42
c90368 skrev:
Håller med dig att det är väldigt lungt i trådarna numera.

Vilka Schackbräden köpte du, filametosus eller maculatus?

Edit: Såg på filmen att det var filametosus. De var fina!

Stod bara schakbräden i butiken (Åleds) dock är det nog som du säger filametosus, dock stod det att de kom från colombia och är altså vildfångade.

Ja det är lite tråkigt i trådarna nuförtiden, kanske är akvariehobbyn hetast på vintern?
#112 - 19 augusti 2009 18:51
Stod bara schakbräden i butiken (Åleds) dock är det nog som du säger filametosus, dock stod det att de kom från colombia och är altså vildfångade.

Ja det är lite tråkigt i trådarna nuförtiden, kanske är akvariehobbyn hetast på vintern?

Jo, det är det säkert.

Men det är ganska många besökare även nu, men de flesta verkar diskutera tatueringar och annat OffTopic[:(!]
#113 - 19 augusti 2009 19:07
c90368 skrev:
Jo, det är det säkert.

Men det är ganska många besökare även nu, men de flesta verkar diskutera tatueringar och annat OffTopic[:(!]

haha ja, och visar bilder på sig själva i endast kalsongerna:p

aja kan ju inte bli sämre iallafall:p
#114 - 19 augusti 2009 19:43
Här kommer den.

Dicrossus*filamentosus (Schackbräden) leker

Den här tråden är ganska bra oxå!

[COLOR=#22229c]http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58164[/COLOR][COLOR=#000030][/COLOR]
#115 - 19 augusti 2009 19:59
c90368 skrev:
Här kommer den.

Dicrossus*filamentosus (Schackbräden) leker

Den här tråden är ganska bra oxå!

[COLOR=#22229c]http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58164[/COLOR]

Jävlar vad den andra schakbrädan fick stryk:p Mkt snygg film och vilken tajming du måste ha haft!
#116 - 19 augusti 2009 20:03
flygrc skrev:
Har snackat med honom per telefon så jag såg inte glimten ;)

Säger som Brasse; fel fel fel

Han har säkert toppgrejor men kan man inte sälja utan att dissa andras grejor så blir inte jag imponerad.

Åjoo såg allt filmen, några av firrarna ser lite blyga ut:)

( psst, du kanske ska ta bort de halvruttna bladen)

haha ja typ:P Det är fel fel! det är dubbel fel!

Sen sa han att han inte hade filter i karen heller, och jag bara "ehh men du har väl sump, avrinning eller ngt annat då?"

-näe *pekar på bottenfiter*

Jag: Amen då har du ju filter *pucko*

Jag: det ända riktiga problemet med bottenfilter är ju att man inte kan ha finkorning grus..

- Det är inget problem, man har inte finkorning grus.

hahah, väldigt oldschool om man säger så :P

haha schhhh, vill inte störa schakbrädena ;)
#117 - 24 augusti 2009 17:36
Här kommer första bilden på schackbrädes hanen!

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=403874984&directlink=1

Inte helt fel va?:)
Bilagor:
#118 - 24 augusti 2009 17:42
Oj, så snygg! [:-9]
#119 - 24 augusti 2009 17:43
ToveTott skrev:
Oj, så snygg! [:-9]

:d Ska hälsa honom det:d

Schackbräden är inte alls dumma har jag kommit på!
#120 - 24 augusti 2009 18:47

Var ju hyfsad;)

Men vänta tills han får ett brett svart band längs hela kroppen och han stilar för fullt!

Då kommer det fram metalick färger man inte trodde var möjliga på en fisk:p
#121 - 24 augusti 2009 19:16

Riktigt snygg ,det lyser om den:p
#122 - 25 augusti 2009 06:02
c90368 skrev:
Var ju hyfsad;)

Men vänta tills han får ett brett svart band längs hela kroppen och han stilar för fullt!

Då kommer det fram metalick färger man inte trodde var möjliga på en fisk:p

Hehe, Japp får se om han vill bli ännu snyggare:d
#123 - 25 augusti 2009 06:04
flygrc skrev:
Riktigt snygg ,det lyser om den:p

Ja precis! Men blixten i kameran framhäver färgerna mer så att man ser det tydligare. Men de går att urskilja genom att bara titta på honom med!
#124 - 7 oktober 2009 11:12
Väcker en lite halvdöd tråd igen, då karet fortfarande är igång!

I dagsläget ser det tyvärr lite tråkigt ut --> http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=415181764&directlink=1

Doserar med 15ml /50cl flaska PMDD vid varje vattenbyte ( byter 1/4-1/5 av vattnet i veckan)

Fiskarna verkar dock inte bekomma sig av algerna, men det ser ju riktigt tråkigt ut:( Och det verkar bara bli värre och värre.

Mörkläggning nästa?
#125 - 9 oktober 2009 07:14
Update! Bekämpar alger

Har rensat pumpen, och sett till så att det är bra visp i karet nu.
Täckglasen som innan täckte hela karet har jag nu modifierat lite, så det finns lite "luftningshål" så att utbytet mellan vattnet och luften blir större.

Sedan har jag mörklagt akvariet helt sedann onsdag eftermiddag och tänkte att mörkläggningen skulle vara till imorgon eftermiddag.

Sedan tänkte jag putsa rutorna och suga upp alger medans jag gör vattenbytet, och sen tänkte jag fortsätta med samma rutiner som innan, dvs vattenbyte varje vecka och normaldos PMDD.

Sounds like a plan?
#126 - 10 oktober 2009 17:12
#127 - 10 oktober 2009 17:48

Va andra bilden jag ser med frost :D
Något bättre blev det.
Det är bara att kämpa vidare så löser det sig till sist, fråga mig:rolleyes:
kolla inlägg 86
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=15734&d=1228424699
#128 - 11 oktober 2009 06:39
flygrc skrev:
Va andra bilden jag ser med frost :D

Något bättre blev det.

Det är bara att kämpa vidare så löser det sig till sist, fråga mig:rolleyes:

kolla inlägg 86

http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=15734&d=1228424699

Ja hde har ju tillochmed börjat frysa på om nätterna här nere i skåne med ;P Men kan ta en bild till när frosten försvunnit ;P

Hur fick du bort de algerna på den bilden? och hur höll du dom borta?
#129 - 11 oktober 2009 07:09
Ja hde har ju tillochmed börjat frysa på om nätterna här nere i skåne med ;P Men kan ta en bild till när frosten försvunnit ;P

Hur fick du bort de algerna på den bilden? och hur höll du dom borta?

EC och försökte hålla allt lika hela tiden, VB en ggr per vecka osv.
Fast den växten på bilden gav jag upp förra veckan när jag planterade glossistigma, fick den aldrig att trivas riktigt.

Här är min regelbok
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=3392
#130 - 4 november 2009 15:00
Här kommer en liten bild update!

Rensade ur den algiga javamossan och ersatte tomrummet med lite nyfallna eklöv!

1. http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=421929612&directlink=1

2. http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=421929827&directlink=1

3. http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=421930044&directlink=1

Dessutom har 11 st Pristella maxillaris och en amanoräkafått flytta in!

Edit: här kommer fler bilder nu när jag ände putsat rutan:P

Matdags : http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=421941696&directlink=1

Amano: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=421941596&directlink=1
#131 - 8 december 2009 20:07

Annons