150L på skola?

#1 - 29 januari 2008 17:33
Hejsan. undrar om ni har tips på fiskar som skulle kunna funka på ett akvarie i en skola?

Det är dock viktigt att de är lättskötta.

Mvh Axel!!
#2 - 29 januari 2008 17:44
Många firrar behöver ju mat 1 gång om dagen :S Kan nog bli svårt
#3 - 29 januari 2008 17:44
antar att det inte är någon där på helgen :P men jag kan ha fel
#4 - 29 januari 2008 17:50
Visst är det optimala att man matar dem varje dag men det är knappast alla som gör detta. Ute i naturen så går en del fiskar utan mat i dagar tills de lyckas få i sig något.

Ps oftast lär det ju vara folk i skolan även under helgen, eller? vaktmästare, städerskor?

Fiskar som utan problem funkar är ju i princip alla typer av levandefödare (njaa inte alla men iallafall de som är standart fiskar) Guppy, molly etc

Sj så skulle jag nog köra med Guramis, de är rätt fina fiskar och klarar utan några problem av att inte ha mat i 2 dagar så länge de får någorlunda bra med mat resterande 5 dagarna.
#5 - 29 januari 2008 21:20
hejigen.. har kollat lite, tror ni följande fiskar kan funka:
Palettciklid
nyckelhålsciklid
Pansarmal
fjärilsciklid
Eldstjärt
Guppy
Platy
Siamesisk algätare
Ancistrus

Ska INTE ha alla men de är lite sorter jag väljer funderar på.

Sen undrar jag om ni vet någon bra stimfisk som kan fungera. funderatt lite på tigerbarb eller kilfläcks rasbora men har inte så stor kolla på sånna så förslag är välkommna:)

Amaro: Jo guramia är vackra men vet inte om de passar på en skola. de ska ju hellst hända saker hela tiden och gurami är ju ganska sega av sig..

annars skulle man ju kunna ha någon liten malawi eller tanganyika men de känns lite tråkigt då de har ett sådant (720L) en liten bit bort. så växter vill jag nog ha:P
Växtförslag är också välkommna då jag har malawi hemma:P
#6 - 29 januari 2008 21:30
Räkor är ju lättskötta. det skulle funka. ett amanogäng kanske, fast dom är ju inte så färgglada så det kanske inte skolbarn gillar...
#7 - 29 januari 2008 22:24
varken nycklar eller fjärilar e särsilt smarta att ha i en skola då dom hehäver lite bättre vattenkvalite. algätare blir nästan förstora för 150L.kör på 6 pansarmalar 2 ancistrus 5 platy 5 guppy och ett par palleter samt ett stimm neon/kardinaltetror. blir snyggt och lättskött.
#8 - 30 januari 2008 21:12
varken nycklar eller fjärilar e särsilt smarta att ha i en skola då dom hehäver lite bättre vattenkvalite. algätare blir nästan förstora för 150L.kör på 6 pansarmalar 2 ancistrus 5 platy 5 guppy och ett par palleter samt ett stimm neon/kardinaltetror. blir snyggt och lättskött.

Jo det är en bra mix.!
Det blir nog garanterat ett par palleter och några ancistrus. pansarmalar blir det säkert också:) har funderatt på att ha en äppelsnäcka också.
Men hur kan man motverka toffsalger? är inte siamesiska algätare det ändå som funkar?

sen vet jag inte med stimmet, neontetror är inte min favorit. plus att jag inte tycker att de stimmar så bra eller kan det vara mina som har varit konstiga:p
Några fler förslag? några zebrafiskar kanske? fast de stimmar ju inte heller,
Platy och guppy vet jag dock inte om de blir då det finns risk för att de blir för många;) men de är ju vackra så de finns kvar i tankarna.!

Men som sagt, Fler förslag på stimfiskar skulle Uppskattas!

MVH Axel!!!
#9 - 30 januari 2008 21:30
Rödmunstetran är ju en svårslagen stimmare, hur den fungerar på skola vet jag dock inte. Enligt flera källor är de ganska känsliga, själv vet jag bara att de är lättskrämda och behöver koppas i väldigt långsamt, annars har jag aldrig märkt av att de inte skulle vara tåliga. (har haft ett stim i två år, och de hann stå ut med mycket innan jag började ta det här med akvarium på allvar).

Vinkeltetra stimmar också bra och är betydligt lugnare än rödmunnar.
#10 - 31 januari 2008 09:26
Jag minns att dom hade några paroonhajar på min gamla skola :p dom växte så de knaka o sen var dom konstigt nog borta efter ett sommarlov :D
#11 - 31 januari 2008 10:44
Kardinaltetror stimmar hyggligt och är inte rädda av sig. När det gäller platy och gyppy så kommer du inte få många yngel som överlever när du har dem med stimfiskar och dvärgciklider så det behöver du inte vara orolig för.
#12 - 31 januari 2008 13:21
_Lena_ skrev:
Kardinaltetror stimmar hyggligt och är inte rädda av sig. När det gäller platy och gyppy så kommer du inte få många yngel som överlever när du har dem med stimfiskar och dvärgciklider så det behöver du inte vara orolig för.

Hehe. va bra:) då blir det nog några guppy :p.
Hmm.. hittar ingen bra stimfisk :( blir nog några neon tetror då.
hur många bör jag ha? räcker 10? skulle man kunna ha 10 zebrafiskar då också? Eller blir det för många? (sammanlagt 32 fiskar 2pallet 10neon 10zebra 8pansarmalar 2ancistrus)
#13 - 31 januari 2008 13:22
_Lena_ skrev:

Hehe. va bra:) då blir det nog några guppy :p.
Hmm.. hittar ingen bra stimfisk :( blir nog några neon tetror då.
hur många bör jag ha? räcker 10? skulle man kunna ha 10 zebrafiskar då också? Eller blir det för många? (sammanlagt 32 fiskar 2pallet 10neon 10zebra 8pansarmalar 2ancistrus)
#14 - 31 januari 2008 14:46
Själv tycker jag att den blå danion är väldigt fin, men zebrafiskar kan också vara fina :) Mossbarb har jag för mig tycker om tofsalger och vill va i mindre grupper.
#15 - 31 januari 2008 21:01
hejigen..

Vet någon om antalet neontetror påverkar hur mycket de stimmar? skulle kanske vara ballt med ett 20tal? stimmar de mer då?
Eller ett 20tal zebrafiskar ???
#16 - 2 februari 2008 17:24
Om de skulle stimma mer om de är flera är jag inte säker på, dock så blir det en snyggare "effekt" av flera.

Tycker inte du ska blanda Neontetror med Zebrafiskar eller någon annan liten stimmande fisk utan håll dig till ett stim i ett såpass litet akvarium. Zebrafiskar tycker jag är väldigt tråkiga i längden och ogillar deras utseende :p Välj hellre Kardinaltetror eller om du föredrar, Neontetra.
#17 - 2 februari 2008 19:28
Jag sköter ett 150 liters akvarium i sonens skola som innehöll black molly, guldbarber, och någon liten platy. Ganska tråkigt.
Nu har jag pytsat i neontetror, guppy, pristellor och mer växter.
Neontetror är fina, de rör sig mycket och är färggranna, det fångar ungarnas intressen. Guppy är också bra av den anledningen, de brukar ju också simma högt upp i vattnet och syns därför bra.
Om man vill intressera barnen och att akvariet ska synas så är det viktigt just med detta att det RÖR sig i vattnet. Jag brukar också flytta om växterna lite då och då och flytta stenarna m.m.
Har man finkornig sand så passar pansarmalar bra, men jag har avstått från Ancistrus efter som en del kan tycka att de är "äckliga" när de suger sig fast på glaset. Några små snäckor finns dock.
Barn är mer intresserade av rörelse och färger än av intressanta beteenden.
#18 - 3 februari 2008 19:11
Mumin skrev:
Jag sköter ett 150 liters akvarium i sonens skola som innehöll black molly, guldbarber, och någon liten platy. Ganska tråkigt.

Nu har jag pytsat i neontetror, guppy, pristellor och mer växter.

Neontetror är fina, de rör sig mycket och är färggranna, det fångar ungarnas intressen. Guppy är också bra av den anledningen, de brukar ju också simma högt upp i vattnet och syns därför bra.

Om man vill intressera barnen och att akvariet ska synas så är det viktigt just med detta att det RÖR sig i vattnet. Jag brukar också flytta om växterna lite då och då och flytta stenarna m.m.

Har man finkornig sand så passar pansarmalar bra, men jag har avstått från Ancistrus efter som en del kan tycka att de är "äckliga" när de suger sig fast på glaset. Några små snäckor finns dock.

Barn är mer intresserade av rörelse och färger än av intressanta beteenden.

Ligger mycket i det du skriver.
har inte nämt det innan tror jag men eleverna som kommer se karet går i klass 7-9 så de är ganska gammla.

Tror ni på byta ut ancistrus mot äppelsnäcka?
#19 - 6 februari 2008 20:21
hej igen..

blir inget fix till helgen heller.

Men som det ligger till nu så blir det nog ett 20tal neontetror.

Tror ni på byta ut ancistrus mot äppelsnäckor?

Annons