150L Discus

#1 - 11 januari 2010 23:08
Tjena! Var och hämtade ett 150L kar idag som jag tänkt göra iordning till diskus kar. Tänkte ha Turkos Röd Discus i det. På zoo:t här rekemonderade han 2 st Discus med 4 Fjärilsciklider och 15-20 neontetror, låter det rimligt?
Det kommer ta ett tag innan jag börjar inreda\Fixxa med karet, för har ingen plats just nu, eller pengar för den delen, så det får väntas 1-3 veckor :)
men nästa vecka ska jag fixxa i ordning med 253L SA kar, så det blir nog en projekt tråd där med. Nu vill jag ha lite tips på inredningen\växter man kan ha som passar\ser bra ut i Discus miljön :)

Bild på karet:
http://i48.tinypic.com/s27hi9.jpg

Vi hörs ;)
#2 - 11 januari 2010 23:27
Det är karet är i för litet för discus. Plus att man ska ha flera då det är en gruppfisk.
#3 - 11 januari 2010 23:29
Fredrik1 skrev:
Tjena! Var och hämtade ett 150L kar idag som jag tänkt göra iordning till diskus kar. Tänkte ha Turkos Röd Discus i det. På zoo:t här rekemonderade han 2 st Discus med 4 Fjärilsciklider och 15-20 neontetror, låter det rimligt?

Det kommer ta ett tag innan jag börjar inreda\Fixxa med karet, för har ingen plats just nu, eller pengar för den delen, så det får väntas 1-3 veckor :)

men nästa vecka ska jag fixxa i ordning med 253L SA kar, så det blir nog en projekt tråd där med. Nu vill jag ha lite tips på inredningen\växter man kan ha som passar\ser bra ut i Discus miljön :)

Bild på karet:

http://i48.tinypic.com/s27hi9.jpg

Vi hörs ;)

Jag tänkte på det att det vore nog bättre å köra diskusarna i det större karet, om du bara skall 2 st funkar det väl iofs med 150L (i synnerhet om det är unga fiskar), men annars fungerar det bättre med lite mer plats till diskusarna. Vad är det för höjd på tankarna förresten, diskus hålls bäst i lite djupare kar (minst 50cm högt). Är det dessutom unga diskusar vilket jag misstänker att det är, kan det vara lämpligt att köpa fler exemplar så man undviker hård mobbing vilket kan förekomma hos diskus, då desto större anledning att köra det större karet till dem.
#4 - 11 januari 2010 23:33
det är 45Högt :P Har tänkt på det med discus, På zoo sa dom det med att det kan förekomma mobbning, Visserligen sa dom att det skulle gå bra så länge dom är ungfisk. det är ju alltid 1 som ska vara ledaren vad jag förstått. Och jag har självklart funderat på att ha discus i 253L istället, men måste först göra mig av med Cikliderna, behållar nog zebraciklider och cutteri, men guldsömarna och påfågel säljer jag nog då. Så får väll ta chansen och ha dom i 150L ett tag framöver :P Så man skulle kunna köra med 4 st diskus i ett 150L medans dom är ungfiskar?

tacksam för svar
#5 - 11 januari 2010 23:44
Fredrik1 skrev:
det är 45Högt :P Har tänkt på det med discus, På zoo sa dom det med att det kan förekomma mobbning, Visserligen sa dom att det skulle gå bra så länge dom är ungfisk. det är ju alltid 1 som ska vara ledaren vad jag förstått. Och jag har självklart funderat på att ha discus i 253L istället, men måste först göra mig av med Cikliderna, behållar nog zebraciklider och cutteri, men guldsömarna och påfågel säljer jag nog då. Så får väll ta chansen och ha dom i 150L ett tag framöver :P Så man skulle kunna köra med 4 st diskus i ett 150L medans dom är ungfiskar?

tacksam för svar

Mobbing kan förekomma hos små diskusar oxå, ofta har äldre exemplar "lugnat ner sig" med åldern men det skall nog gå bra. I akvarier får man nog tala mer om bara rangordning, visst en fisk är ju högst på stegen men...
I naturen finns det dock ledarfiskar i ett diskusstim, hur som helst du skulle nog kunna ha 6 st i ett 150L, späder ut eventuella aggretionerna lite mer. Men man vet aldrig hur det blir, mina diskusar är otroligt fredliga gentemot varandra, medan i vissa kar finns det individer som trackaserar alla de andra diskusarna. Men hör gärna efter lite mer här på forumet, finns kanske nån som har nån erfarenhet av att hålla diskus i lite mindre kar.
#6 - 12 januari 2010 00:54
Minst 4-5 diskus i en grupp, skulle rekommendera 6st men absolut inte bara 2st, diskus är en stimfisk, lita inte på affären utan fråga alltid här först, vilket du gjorde vilket är väldigt bra :)

Sen skulle jag också starkt rekommendera dig att köra ditt 250L kar till Diskusarna, särskilld då de skall gå i grupp.
#7 - 12 januari 2010 15:09
Tack för alla svaren! tror jag ska köra 4 st Discus i 150L ett tag så jag hinner eventuellt göra mig av med alla ciklider eller skaffa annat kar åt dem. Tänkte ha Pigon Blood 2st och Turkos Röd 2st låter det rimligt? Tack för hjälpen! :)
#8 - 12 januari 2010 22:12
Idag fick jag mina Guldsömar sålda :) fick 300kr för båda. Nu är jag bara ute efter nån som vill köpa mina 2 påfågelciklider :) Och så var jag ner på Köpingszoo idag och kollade på Discus, tror det bli 2 st Turkos Blå Discus och kanske 2 Pigon Blood eller nån sorts snakeskin :P Funderar på nån sorts stimfisk.. fungerar kardinal tetror bra? Ska ha ancistrus och Pictusmal och fjärilsciklider ihop med dem, har hört att det går bra med dem, men vet inte hur det blir med pictusmalarna? Har 2 st.

Tack på förhand! :)
#9 - 12 januari 2010 22:53
Tänk på att du bör ha 28-29 grader i karet med unga diskus så all annan fisk du skall ha med diskusen bör trivas i den temperaturen. Fjärilar är i alla fall perfekt sällskap :)
#10 - 12 januari 2010 23:57
Om du planerar att köpa fler diskusar vid ett senare tillfälle så köp gärna från samma tank i zoobutiken som de första. Diskus smittar gör ofta varandra sjuka genom att en viss grupp diskus har "vant sig" vid vissa bakterier medan de är känsliga mot andra, så när man släpper samman diskus från olika kar ger de varandra lätt sjukdomar.
#11 - 13 januari 2010 15:27
Sultanen skrev:
Tänk på att du bör ha 28-29 grader i karet med unga diskus så all annan fisk du skall ha med diskusen bör trivas i den temperaturen. Fjärilar är i alla fall perfekt sällskap :)

Jo, tänkte ha fjärilar ihop med dem, ska ha 28Grader, men det går väll att ha 4 ancistrus och rut 15 kardinaltetro också? :P

Rooster skrev:
Om du planerar att köpa fler diskusar vid ett senare tillfälle så köp gärna från samma tank i zoobutiken som de första. Diskus smittar gör ofta varandra sjuka genom att en viss grupp diskus har "vant sig" vid vissa bakterier medan de är känsliga mot andra, så när man släpper samman diskus från olika kar ger de varandra lätt sjukdomar.

Jo, han på zoo sa det med, tänkte försöka spara ihop pengarna och köpa 4st Turkos Blå discus från samma kar, får hoppas det går bra...
#12 - 13 januari 2010 16:33
Nu har jag bestämt mig, blri att sälja påfågelcikliderna jag har kvar, och ha zebracikliderna och cuttericikliderna i 150L och 4Discus 4 Fjärilsciklider eller nån anna dvärg ciklid och runt en 20 neontetror i 253L, men börjar med Neontetror dom första 2 veckorna så karet kör in sig :) Gör en projekt tråd nästa eller nästnästa vecka :)
#13 - 13 januari 2010 16:41
Många dvärgciklider föredrar lägre temperaturer så håll ett öga på det innan du bestämmer dig för vad du väljer.
#14 - 13 januari 2010 16:48
Okej,blir väll fjärilsciklider då, tror jag tog ett rättså bra beslut om att ha discus i 253 :)
#15 - 13 januari 2010 17:01
Jag har själv fjärilar med mina diskuar och är väldigt glad för det valet. Dels kan de ha samma temp, men dessutom är de inte rädda för att ta för sig vid matning. De är uppe bland diskusarna och hugger i, De viker inte heller undan för dem vid matning, så de blir inte utan mat inte.
#16 - 13 januari 2010 17:06
Mycket bra val bägge två:)
#17 - 13 januari 2010 21:26
;)
#18 - 13 januari 2010 21:40
Tänkte bara förslå att efter att karet kört in sig hade det nog gjort sig fint med fler kardinaltetror eller neontetror (kommer inte ihåg vilka du skulle ha). 20 st blir försvinnande lite i den akvarievolymen. Själv hade jag nog kört (kardinaltetror istället för neontetror men smaken är ju som baken) typ 80-120 iaf alltså men ja jag vet det är ju en kostnadsfråga oxå (är själv student så jag vet allt;)). Stora stim är alltid snyggare och mer effektfullt tycker jag iaf...
#19 - 13 januari 2010 21:44
Neoner och Kardinaler i all ära men kika på Smycketetror!
#20 - 13 januari 2010 22:13
80-120 kardinaler i ett 253L med discus och fjärilar? är inte det lite mycket med tanke på storleken på discusen etc? Säger inte att han bör skippa en stimfisk, men så många är väl lite o ta i för ett mindre kar, eller har jag helt fel?
#21 - 13 januari 2010 22:19
Smycketetror var riktigt fina, får kika lite mer på dem. Tror nog att jag iallafall skulle kunna ha runt 50 Kardinal tetror :) Jo, det är inte billiga fiskar.. ska ju köpa 2st turkos blå diskus inom några veckor.. så fort jag fått i ordning på karet, och det blir 590kr för 2 st... Lite senare ska jag köpa 2 Pigeon blood för 390kr för två. sen så är det väll runt 100kr per 10 kardinaltetror? Och fjärills ciklider kostar runt 40 spänn st. Så pengarna ryker ivag snabbt :) Plus all inredning! blir runt 20 kardinal tetror och 2 discus till att börja med :)
#22 - 13 januari 2010 22:51
Du behöver ju inte köpa allt samtidigt! :)
#23 - 13 januari 2010 23:23
nej jag menar det! blir blå turkos diskus sedan kanske fjärilsciklider, har ju en 15 kardinaltetror nu. Blevv jävligt sugen på Smycketetror, så himla fina! :)
#24 - 13 januari 2010 23:29
Jag har 30st i mitt 400L kar, borde nog egentligen ha lite fler nu när jag fiskat ur mina diskus och placerat dem i ett annat kar. Hanarna blir så otrooligt vackra när de är lekfärgade och fruktansvärt starkt knallröda på stora partier!

Roligt beteende har de också, hanarna går upp jämnsides varandra och snurrar i piruetter i en kraftmätning :D
#25 - 13 januari 2010 23:33
kan förstå det.. vad är det för diskus du har?
#26 - 13 januari 2010 23:34
Andrém skrev:
80-120 kardinaler i ett 253L med discus och fjärilar? är inte det lite mycket med tanke på storleken på discusen etc? Säger inte att han bör skippa en stimfisk, men så många är väl lite o ta i för ett mindre kar, eller har jag helt fel?

Ja kanske lite i överkant men det hade nog funkat rätt bra ändå tror jag men visst om han märker att det inte funkar så kan han ju ta bort lite kardinaler. Men snyggt hade det blivit iaf.:)
#27 - 13 januari 2010 23:35
Jo, det hade blivit förbaskat snyggt! men tror nog man iallafall skulle kunna klämma in 60 st? :P
#28 - 13 januari 2010 23:54
Fredrik1 skrev:
kan förstå det.. vad är det för diskus du har?

Blå Turkos samt en Röd Turkos, på tillväxt :)
Bilagor:
#29 - 14 januari 2010 16:42
'Tummen upp' ska köra med 2 Röd turkos, 2 blå turkos, sedan kanske pigeon blood eller snakeskin, har svårt och bestämma mig. Men det börjas med 2 blå turkos :)
#30 - 14 januari 2010 19:50
Skulle rekommendera dig att börja med 4st direkt, de är verkligent starka stimfiskar och brukar inte trivas med bara enstaka individer såvida det inte är ett par, spara ihop pengarna och köp dem alla samtidigt.
#31 - 18 januari 2010 22:18
Har gjort iordnig 150L till mina zebra ciklider nu, så på måndag så börjas projekt tråden, då blir det att börja göra iordning karet till diskusen.. Jo har tänkt lite, ska köpa 2 röd turkos och, sen tror jag det blir 2 pigeon blood :) Får köpa Blå turkos senare antar jag :) Ska köra med 6 st diskus har jag tänkt iallafall :) Har 25-30 st kardinal tetror nu :) senare ska jag få 6 st fjärilscilider av grannen :) tack för all hjälp!

Annons