150-watt HQI lamps ?

#1 - 18 september 2007 16:35
Tjo!

Tänkte nu när jag ändå satsar på co2 med tub och grejer oxå löser belysningen på ett bättre sätt. Frågan är hur många 150-watt HQI lamps
behövs för att belysningen blir ok för växter mm. Räcker det med 2 eller ska jag ta 3 st ? Blir 3 för starkt ljus?

Lamperna skall vara till mitt 540-växtkar.....
#2 - 18 september 2007 17:13
bluesboy svarade eminent på en likn fråga . det beror på hur månge växter gödningsregim o likn, du andvändar ljuset som gaspedal , så man kan inte säga exakt utan att veta växtmassa
mvh janne
#3 - 18 september 2007 17:20
Växtmassan kommer att vara typ total :P Just nu e väl 40% av karet fyllt av växter, det kommer mer nu i veckan, som skall i, så det kkommer att bli väldans mycket växter i karet när det e färdig planterat så att säga. funderade mest på om ljuset blir tillräckligt med bara 2 ? -Har aldrig sett eller haft HQI lamper så jag vet som inte så mycket om dem....

Gödning doserar jag i full doser 2 ggr i veckan...
#4 - 18 september 2007 18:01
Jag har 3x150w i mitt 960 och det växer hyffsat;), men skulle jag varit i dina kläder så är det inte fel med 3x150w.
#5 - 18 september 2007 18:06
Quartex skrev:
Växtmassan kommer att vara typ total :P Just nu e väl 40% av karet fyllt av växter, det kommer mer nu i veckan, som skall i, så det kkommer att bli väldans mycket växter i karet när det e färdig planterat så att säga. funderade mest på om ljuset blir tillräckligt med bara 2 ? -Har aldrig sett eller haft HQI lamper så jag vet som inte så mycket om dem....

Gödning doserar jag i full doser 2 ggr i veckan...

har för mig att det optimala är0,3-0,4w p l
om du har mera så får du ansa varje kväll
mvh janne
#6 - 18 september 2007 19:52
kk 2 lampor blir det då alltså :P
Då till nästa fråga, hur högt över karet kan/bör de sitta?
#7 - 19 september 2007 18:20
det beror väl på ytan på karet, du skall sätta så högt att hela karet blivar belyst, men att inget lyse kommar "utanför"
mvh janne

Annons