150 l Viktoria

#1 - 31 augusti 2010 15:40
Tjo!

Efter att ha varit utan akvarie ett tag så tänkte jag göra ett ryck!

Tänkte försöka mig på Viktoria denna gången.

[SIZE="4"]Karet[/SIZE]

[LIST]
[*]Mitt välanvända 150 l (akvastabil?)

[*]Röd Slimline

[*]Sten och sand från Viks kust (österlen)

[*]Eheiem pro ytterfilter specat för 350 l

[*]30 watt aqua-glo rör

[*]Står på en egensvetsad stålställning
[/LIST]

Bild (Mkt tråkigt att man inte kan länka ens små bilder som icke goldis..)

[SIZE="4"]Fisk[/SIZE]

Tänkte köra på säkra kort här och börja enkelt. Karet kommer bli ett artakvarium med
enbart [COLOR="red"]Astatotilapia latifasciata[/COLOR].

Ska ta över en grupp på ca 10-15 ungfiskar på ca 3-5 cm

[SIZE="3"]Övrigt[/SIZE]

Tänkte mest initiera "projektet" här på zoopet så jag har något som driver mig att ladda upp bilder/filmer osv

Just nu är karet precis uppstartat, ska köra några vattenbyten innan jag drar i firrarna pga att pumpen råkat stått glömd med vatten i några månader.. så vattnet luktar en aning trots att jag tvättade ur filtret ordentligt innan uppstart.

Mer sten ska i och fisken kommer nog i slutet på denna veckan/början på nästa vecka!

/ Albin
#2 - 31 augusti 2010 17:17
viktoria är fina. köpte mina första viktoriaciklider i helgen :) ett par med Astatotilapia aeneocolor
#3 - 31 augusti 2010 21:32
Karet är absolut i minsta laget för en fisk som blir 17-18 cm
#4 - 1 september 2010 05:14
kör på haplochromis sp. "ruby green" istället
Bilagor:
#5 - 1 september 2010 07:45
endymion skrev:
Karet är absolut i minsta laget för en fisk som blir 17-18 cm

Tänkte faktiskt fråga dig om det gick bra att köra en grupp i detta karet, Men sen blev jag lite övertygad av kompisar (bla palleh på ciklid.se, om du vet vem det är). Kollade lite på zoopets artbeskrivning med och tänkte att det var lugnt..

Som jag har tänkt, ska jag bara behålla dom till juni nästa år, kanske kan funka ändå eftersom de nästan är yngel fortfarande?
#6 - 1 september 2010 09:44
Kul med Viktoria! Själv funderar jag på att skaffa ett sådant kar men har fullt upp med Tanganyikakaret för tillfället. :)
#7 - 1 september 2010 09:54
Kul med Viktoria! Själv funderar jag på att skaffa ett sådant kar men har fullt upp med Tanganyikakaret för tillfället. :)

Japp det ska bli kul att pröva på!

Som en parantes kanske det skall skrivas att just Astatotilapia latifasciata egentligen inte är från Viktoriasjön, men den får hamna inom den kategorin iallfall, för enkelhetens skull.

Övrigt

Har precis varit på Jula och köpt en koppling mellan duschslangen och trädgårdsslangen, så nu blir det latmans vattenbyte :)
#8 - 1 september 2010 16:16
Japp det ska bli kul att pröva på!

Som en parantes kanske det skall skrivas att just Astatotilapia latifasciata egentligen inte är från Viktoriasjön, men den får hamna inom den kategorin iallfall, för enkelhetens skull.

Övrigt

Har precis varit på Jula och köpt en koppling mellan duschslangen och trädgårdsslangen, så nu blir det latmans vattenbyte :)

jo, det vet jag redan. som mina viktoria som kallas för haplochromis sp. "lake albert" men som inte kommer från albertsjön ens.
#9 - 1 september 2010 16:53
Såg en grupp sådana här i en lokal akvariebutik.. Blev lite sugen trots att de såg rätt skabbiga ut.

Men får jag dem lite billigare så slår jag nog till på en grupp om 2 hanar och 5+ honor beroende på hur billigt jag får dem. Tror de skulle passa bättre storleksmässigt och rent estetiskt med.

Det är en ung grupp och jag tänkte bara ha kvar dem till juni.. så tycker att det borde funka. Men säg gärna stopp annars!
#10 - 2 september 2010 17:28
Nubila kan funka i ett 150 liters.
#11 - 2 september 2010 20:30
endymion skrev:
Nubila kan funka i ett 150 liters.

Vilken könsfördenling tycker du jag ska sikta på?

Själv har jag typ gissat 2 hanar och minst 5 honor typ, men är jätte tacksam för råden jag får av dig!

/ Albin
#12 - 3 september 2010 13:39
Två hanar funkar aldrig i längden den ena dör förr eller senare, men ser fiskarna skabbiga ut köp dem inte. De kommer garanterat dö då inom en tid. Lasse i Sandby brukar ha ett par sorters victoria inne.
Bilagor:
#13 - 3 september 2010 13:56
endymion skrev:
Två hanar funkar aldrig i längden den ena dör förr eller senare, men ser fiskarna skabbiga ut köp dem inte. De kommer garanterat dö då inom en tid. Lasse i Sandby brukar ha ett par sorters victoria inne.

Okej då vet jag. Nu var jag o kikat både i affären i Sandby och på guldfisken här i lund.

I Sandby ville de ha 75kr st och fisken såg faktiskt ännu tråkigare ut i den butiken.

Var nere på stan idag och snackade med mannen som äger butiken här och han ville ha 30kr st för dem, så tog 10st (3 hanar)..

Så får vi se hur det går, kom ju undan billigt ändå så :)

Slänger upp lite bilder sen!
#14 - 3 september 2010 14:29
"" target="_blank">Film på nyinkoppade firrar!
#15 - 3 september 2010 21:32
Coolt Albin! Synd att det inte var igång när jag var där... :( Lite mer gömställen kanske?? Ska försöka crasha dig innan jag åker o ta en titt på det hela...

puss o kram
#16 - 4 september 2010 05:56
Big_Sal skrev:
Coolt Albin! Synd att det inte var igång när jag var där... :( Lite mer gömställen kanske?? Ska försöka crasha dig innan jag åker o ta en titt på det hela...

puss o kram

Haha, tyckte ändå att jag var jävligt snabb (kanske för snabb) med att få ingång det.

Jodå det ska i mera sten, rötter och lite javaormbunkar är det tänkt.. Det ska ju iallfall föreställa ett viktoria.

Du får gärna komma in o glo innan du drar! Annars håller jag dig uppdaterad via Youtube, om det nu funkar där borta i Asien ;P
#17 - 4 september 2010 06:35
Bild Största hanen outfärgad

Har varit en del spelande i karet, av alla hanarna. Inget märkbart gnabb.
Det var en väldig aktivitet i karet nu på morron, men sen jag steg upp och visade mig så verkar de blivit lite rädda.. Körde ett 30% vattenbyte just in case.
#18 - 5 september 2010 20:30
Drog i lite rötter och nu några timmar efter verkar hanarna vågar färga lite mera :)

"" target="_blank">Film!
#19 - 6 september 2010 21:19
haha vad är det de äter på???

PS snyggt!
#20 - 6 september 2010 22:08
Nubila ser verkligen ut som metallglansiga abborrar, fina fiskar! :D
#21 - 7 september 2010 05:14
Big_Sal skrev:
haha vad är det de äter på???

PS snyggt!

Tack:D Vet faktiskt inte riktigt vad det var :P

En kul sak jag har märk är att de har mycket mera gruppbeteende än tex mbunas, när de blir skrämda gömmer sig alla på exakt samma ställe tätt tillsammas.

VisualDarkness: Nubila ser verkligen ut som metallglansiga abborrar, fina fiskar! [:D]

Honorna är inte så mycket att hänga i granen , och hanarna har nog inte färgat ut helt än.. Speciellt inte på filmerna.

Hur menar du att de ser ut som abborrar :P?
#22 - 3 oktober 2010 18:30
Tjo!

Slänger in två filmer här bara :)

150 l Astatotilapia nubila: http://www.youtube.com/user/albinfiskare?feature=mhum#p/a/u/1/HeRwbLZ5Wwk

150 l Astatotilapia latifaciata: http://www.youtube.com/user/albinfiskare?feature=mhum#p/a/u/0/li6VgBuQ0QQ

Obs: Tänkte inte på musiken... men tur att det finns volymkontroll på youtube ;P

Här får ni en Action-bild med: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=473720236&directlink=1

ha det!
#23 - 3 oktober 2010 19:24
Nubila är mäktiga. Man måste skaffa ett gäng i framtiden! :D
#24 - 24 november 2010 23:06
Denna tråden känns för tillfället som dödare än dödast!

Inte mycket som händer i karen mer än att nubila hanarna bråkar lite och latifasciatorna växer så det knakar!

Det har varit lek i nubilakaret och honorna har spottat, dock syns inga yngel till!

Här kommer lite bilder!

[COLOR="red"][SIZE="5"]nubila[/SIZE][/COLOR]

Bild 1

Bild 2

[COLOR="red"][SIZE="5"]latifasciata[/SIZE][/COLOR]

Bild 1

Bild 2
#25 - 25 november 2010 11:17
Tjena Albin!
Ser ju bra ut! gillar nog nubila bättre än den andra... På sista bilden kan jag hålla med VisualDarkness att latifasciata liknar en abborre... :)

Kan du förresten lägga upp nån helkarsbild? Hade vatt najs!

PS. hur går det i skolan? Var ekologin rolig? jag har nån månad kvar här sen blir det massa kemi till våren :'(

Hälsa de andra(de som jag känner hahahhaa)

Puss o kram från Saigon!
#26 - 25 november 2010 13:40
Big_Sal skrev:
Tjena Albin!

Ser ju bra ut! gillar nog nubila bättre än den andra... På sista bilden kan jag hålla med VisualDarkness att latifasciata liknar en abborre... :)

Kan du förresten lägga upp nån helkarsbild? Hade vatt najs!

PS. hur går det i skolan? Var ekologin rolig? jag har nån månad kvar här sen blir det massa kemi till våren :'(

Hälsa de andra(de som jag känner hahahhaa)

Puss o kram från Saigon!

Jo nubilan är riktigt heavy metal snygg :D

Det ända de är lika på är de vertikala ränderna som man kan tycka är liknande, annars förstår jag inte hur ni ser likheterna :confused:

Ekologin var riktigt kul och den rekommenderas starkt! Gjorde ett projekt om Födokonkurrens mellan Abborre och Mört i Sövdesjön. Var riktigt kul och man lärde sig en hel del :)

Helkarsbild kommer!

Btw Patrik i klassen fick tag i en akvariehylla med två st 250 litrare som ändast är 35cm höga. Värt att kolla : http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=6233.0

Sen blir det Akvarieauktion till helgen i Göteborg, ska försöka dra hem något billigt ytterfilter eller liknande..

Lovar att hälsa alla! Hoppas du har det riktigt gött där nere och fått sett lite roliga arter ;)

Ps. Jag är inte avis, absolut inte...
Bilagor:
#28 - 25 november 2010 14:08
Jo nubilan är riktigt heavy metal snygg :D

Det ända de är lika på är de vertikala ränderna som man kan tycka är liknande, annars förstår jag inte hur ni ser likheterna :confused:

Ekologin var riktigt kul och den rekommenderas starkt! Gjorde ett projekt om Födokonkurrens mellan Abborre och Mört i Sövdesjön. Var riktigt kul och man lärde sig en hel del :)

Helkarsbild kommer!

Btw Patrik i klassen fick tag i en akvariehylla med två st 250 litrare som ändast är 35cm höga. Värt att kolla : http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=6233.0

Sen blir det Akvarieauktion till helgen i Göteborg, ska försöka dra hem något billigt ytterfilter eller liknande..

Lovar att hälsa alla! Hoppas du har det riktigt gött där nere och fått sett lite roliga arter ;)

Ps. Jag är inte avis, absolut inte...

Shit galet projekt du gjorde. låter helt seriöst juh... Skall bli skitskoj att läsa kursen med främlingar... (NOT)

Har läst en del om auktionen i GBG och e grymt sugen men snart är det dags i Malmö igen... och billiga ytterfilter e du grym på ju... :D

Väntar ivrigt på helkarsbilderna(om jag nu måste skriva nåt som inte är OT)

Sista bilden förresten skulle det med livlig fantasi kunna vara en borre faktiskt... :P
#29 - 25 november 2010 15:03

De har vertikala ränder och är teleoster bägge två, annars är det inte mycket som är likt.

Salle:

Tror det kan bli rätt nice ändå :) Bra föreläsare osv :)

Om man har väldigt livlig fantasi så kanske, Vi fångade en hel del småborrar under projektet och jag hävdar att de inte är alls speciellt lika latifasciatan, förutom möjligen att de har vertikala ränder bägge två. Och de stora har ju helt annorlunda kroppsform (som i bilden VD länka).

Kanske dags att skaffa glasögon? ;P

Ni får gärna tycka dom är lika, men om ni tar er en ordentlig titt kommer ni förstå vad jag menar :P
#30 - 9 december 2010 12:56
Här har ni en lek!

" target="_blank">
#31 - 9 december 2010 13:00
Wow, det var mig en arg en! Hoppas det blir många fina yngel. :)
#32 - 10 december 2010 13:00
Wow, det var mig en arg en! Hoppas det blir många fina yngel. :)

Ja de är väldigt energiska. När jag spelade in detta har han spelat och härjat i några dagar redan och han verkar var lite utmattad :P

Det är tur att vi människor slipper jaga bort konkurrenter så där mitt i ^^

Just nu är det 2 honor som ruvar, men jag tror inte ynglen kommer överleva i denna baljan :/
#33 - 21 januari 2011 08:35
Nubilorna har blivit lite för kaxiga för mina 150 l och jag tror hanarna skulle tycka om lite större bottenyta. Därför har jag nu (med en aning vemod) dem ute för försäljning.

HD Film på lek:
" target="_blank">

Latifaciatorna som går i mitt andra 150 l är däremot mycket lugnare, dock har de inte vuxit lite mycket som nubilorna.

Vad händer nu med projektet?

Tänkte försöka få tag på en grupp lugnare viktoria (förslag?). Själv är jag inne på Haplochromis sp "ruby green" Men får se vad jag får tag i.

/ Albin

Annons