150 l Hemichromis lifalili

#1 - 15 augusti 2009 13:34
Hallå alla akvarienördar!

Här kommer jag posta lite info och bilder om mitt 150 l kar med den Vackra arten Hemichromis lifalili.

Akvariet är ett 150 l med måtten 96x40x40 cm.

Inredningen består av en röd BTN slimline, några stora stenar och diverse rötter med Javaormbunkar på! Som bottensubstrat använder jag sand från en närbelägen strand.

Bilder!
Helbild:
http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=401180617&directlink=1
lifalili paret:
http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=401180823&directlink=1

Kritisera och kommentera!
#2 - 15 augusti 2009 14:18
Nu är det nostalgi för mig, hade sådana för 28 år sedan, ilskna som f men trevligt med yngel.
Kan man inte förstora bilden?
Svårt att se men jag tycker det ser bra ut, du har stenar som de kan lägga rommen på.
Ser fram emot bilder när de lägger rom och får yngel
http://213.180.95.58/artregister/artbild/H_lifalili03_Rolf_Lind.jpg
#3 - 15 augusti 2009 14:30
flygrc skrev:
Nu är det nostalgi för mig, hade sådana för 28 år sedan, ilskna som f men trevligt med yngel.

Svårt att se men jag tycker det ser bra ut, du har stenar som de kan lägga rommen på.

Hehe! Ja detta verkar vara en art som var mera "inne" förr. Men för mig är de helt nya och de är ju så vackra!

Hur ilskna kan de bli? Zebraciklid stil eller? Man skall ju "egentlingen" ha 200 l till dem men tror att de skall klara sig om de får gå själva, vet ärligt talat inte vad som vore lämpligt sällskap till dem annars, någon kvick tetra kanske :p

Skall ta lite fler bilder sen, de är ju precis inkoppade;)
#4 - 15 augusti 2009 14:46
Hehe! Ja detta verkar vara en art som var mera "inne" förr. Men för mig är de helt nya och de är ju så vackra!

Hur ilskna kan de bli? Zebraciklid stil eller? Man skall ju "egentlingen" ha 200 l till dem men tror att de skall klara sig om de får gå själva, vet ärligt talat inte vad som vore lämpligt sällskap till dem annars, någon kvick tetra kanske :p

Skall ta lite fler bilder sen, de är ju precis inkoppade;)

Jäpp otroligt vackra!
När jag var ännu yngre hade vi Zebror, nä de var inte så ilskna:D
Fast jag har dålig koll, många år sedan...
#5 - 15 augusti 2009 14:56
flygrc skrev:
Jäpp otroligt vackra!

När jag var ännu yngre hade vi Zebror, nä de var inte så ilskna:D

Fast jag har dålig koll, många år sedan...

De kanske befinner sig någonstans mellan paletter och zebror i aggresiviteten då, eller du menade kanske att zebrorna inte var lika ilskna som rödcikliderna :P?

Får se nu om några dagar så det verkligen är en hane och en hona, som det verkar nu är det iallfall en hane (den största)

Lite bättre bilder!

Hona: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=401209248&directlink=1

Hane : http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=401209478&directlink=1

Närbild på karet: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=401209941&directlink=1
#6 - 16 augusti 2009 19:44
Jag fick lära mig (vilket jag tyckte stämde) att analfenan var spetsig på hanen och rundad på honan så jag håller med dig i dina gissningar vilken som är vilken.
#7 - 19 augusti 2009 17:15
flygrc skrev:
Jag fick lära mig (vilket jag tyckte stämde) att analfenan var spetsig på hanen och rundad på honan så jag håller med dig i dina gissningar vilken som är vilken.

Japp jag hoppas:d De simmar iallfall tillsammans.

Men jag tycker att de är väldigt skygga, kommer bara fram ibland de står liksom och lurpassar bakom inredningen och när de ser att jag ser dem så smiter de iväg :p

Dock kom hanen fram nästan direkt när jag släppte ned en bit fryst artemia, så jag kanske helt enkelt får tämja dem med god mat, de verkar liksom inte livrädda precis :p
#8 - 19 augusti 2009 17:27
Kul med ytterligare ett "en fisk" expriment.

Mycket roligare än "fisksoppa"!

Har för mig att även jag hade dessa någon gång på medeltiden, men det var i värsta fisksoppan om jag minns rätt[:o]
#9 - 19 augusti 2009 17:31
c90368 skrev:
Kul med ytterligare ett "en fisk" expriment.

Mycket roligare än "fisksoppa"!

Har för mig att även jag hade dessa någon gång på medeltiden, men det var i värsta fisksoppan om jag minns rätt[:o]

Kul att ni gillar det!

Gick och funderade på om jag borde ha flera fiskar i detta kar, men eftersom ekonomin skall gå ihop till studierna i lund så lugnade jag ned mig lite:p Har ju precis köpt dessa två + 2 st vf schackbräden och har dessutom beställt precis 10 neontetror till Sa karet. Så det fick räcka:d

Film kommer upp om några minuter! *Laddar upp just nu*
#10 - 19 augusti 2009 17:50
Här är filmen!

" target="_blank">

Kolla nu då!
#11 - 19 augusti 2009 18:36
Där fanns det gott om gömställen:p

Men det var lite mörkt på filmen...
#12 - 19 augusti 2009 18:51
c90368 skrev:
Där fanns det gott om gömställen:p

Men det var lite mörkt på filmen...

Ja jag vet inte riktigt vad som hände:p Men man ser iallafall lite av hanen i slutet.

Har bara ett 30watts rör till detta karet och kamerna kanske inte är den bästa, men man får iallfall en uppfattning:D Kan ju lova att det ser mycket bättre ut i verkligheten!
#13 - 30 augusti 2009 07:27
Sitter här med lite huvudvärk på söndagmorron:p

Jag ställer mig frågan: Borde jag skaffa ett gäng tigerbarber som mina Rödisar kan jaga lite?

Såg ju att maxB hade det i sitt "palett"-kar :D
#14 - 30 augusti 2009 07:33
Sitter här med lite huvudvärk på söndagmorron:p

Jag ställer mig frågan: Borde jag skaffa ett gäng tigerbarber som mina Rödisar kan jaga lite?

Såg ju att maxB hade det i sitt "palett"-kar :D

Men de är på väg ut nu, lite för bra strykfisk och ena jäklar på yngel.
#15 - 30 augusti 2009 07:43
c90368 skrev:
Men de är på väg ut nu, lite för bra strykfisk och ena jäklar på yngel.

På att äta yngel eller?

Vad skulle du rekommendera istället?
#16 - 30 augusti 2009 07:49
gillar hur du har placerat karen, på varandra =) smart metod om man har ont om plats! :D
#17 - 30 augusti 2009 07:52
Nubi skrev:
gillar hur du har placerat karen, på varandra =) smart metod om man har ont om plats! :D

Tackar :D

När man göra ställningen själv gäller det att vara lite smart:) Ska ju flytta in till lund såsmåningom (om man nu kan få boende:() och då gäller det att spara plats ;P
#18 - 30 augusti 2009 08:10
Svara mig nu på frågan, bör jag ha ett litet stimm hos mina rödisar?

Har ju precis sålt mitt 240 l malawi, så har lite cash över^^
#19 - 30 augusti 2009 08:14
Svara mig nu på frågan, bör jag ha ett litet stimm hos mina rödisar?

Har ju precis sålt mitt 240 l malawi, så har lite cash över^^

Skulle du inte köpa en lägenhet i Lund:D
#20 - 30 augusti 2009 08:16
flygrc skrev:
Skulle du inte köpa en lägenhet i Lund:D

haha, studielån finns ju! ;P

Nä men seriöst ontopic nu:p
#21 - 30 augusti 2009 08:21
Tackar :D

När man göra ställningen själv gäller det att vara lite smart:) Ska ju flytta in till lund såsmåningom (om man nu kan få boende:() och då gäller det att spara plats ;P

Mycket mycket smart! =)

Hur många liter var dessa akvarium på?
#22 - 30 augusti 2009 08:26
Nubi skrev:
Mycket mycket smart! =)

Hur många liter var dessa akvarium på?

om du läser rubriken på denna tråd så har du svaret ;)
#23 - 30 augusti 2009 08:36
På att äta yngel eller?

Vad skulle du rekommendera istället?

Har ingen erfarenhet av dina firrar så jag har inget bra svar, tyvärr.
#24 - 30 augusti 2009 15:14
c90368 skrev:
Har ingen erfarenhet av dina firrar så jag har inget bra svar, tyvärr.

Oj, om inte du har erfarenhet så är det illa:p.

Kanske skall lugna mig lite då, Vilka firrar går dessa med i naturen?
#25 - 30 augusti 2009 16:29
Oj, om inte du har erfarenhet så är det illa:p.

Kanske skall lugna mig lite då, Vilka firrar går dessa med i naturen?

Du får inte skriva så där, då blir jag bara sittande framför datorn;)

Fishbase: http://www.fishbase.se/FieldGuide/FieldGuideSummary.cfm?GenusName=Hemichromis&SpeciesName=lifalili&sps=&print=

En vanlig fångstlokal är tydligen Congo river, en av de största floderna i Afrika. Hos Fishbase heter denna flod fortfarande Zaire river, höll på att bli tokig innan jag kom på det[:(!]

I denna flod finns det massor av olika fiskar, men tydligen ska din firre hålla sig borta från "Absent from rapids and swampy habitats (Ref. 5644)". Det vill säga sumpiga områden och forsar. Vilket innebär att det finns ganska olika andra habitat att välja på.

Så det råd jag kan ge är att kolla fiskar från Congo floden, då har du lite att göra några dagar:p
#26 - 1 september 2009 16:41
:p
c90368 skrev:
Du får inte skriva så där, då blir jag bara sittande framför datorn;)

Fishbase: http://www.fishbase.se/FieldGuide/FieldGuideSummary.cfm?GenusName=Hemichromis&SpeciesName=lifalili&sps=&print=

En vanlig fångstlokal är tydligen Congo river, en av de största floderna i Afrika. Hos Fishbase heter denna flod fortfarande Zaire river, höll på att bli tokig innan jag kom på det[:(!]

I denna flod finns det massor av olika fiskar, men tydligen ska din firre hålla sig borta från "Absent from rapids and swampy habitats (Ref. 5644)". Det vill säga sumpiga områden och forsar. Vilket innebär att det finns ganska olika andra habitat att välja på.

Så det råd jag kan ge är att kolla fiskar från Congo floden, då har du lite att göra några dagar:p

Hehe, Ja det kan man ju alltid sysselsätta sig med:p

Men idag när jag kom hem så märkte jag att de nog inte behövde någon strykfisk :P

kolla själva:

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=405973870&directlink=1

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=405974239&directlink=1

:D
#27 - 1 september 2009 16:45
:p

Hehe, Ja det kan man ju alltid sysselsätta sig med:p

Men idag när jag kom hem så märkte jag att de nog inte behövde någon strykfisk :P

kolla själva:

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=405973870&directlink=1

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=405974239&directlink=1

:D

Grattis!

Hoppas nu bara att de kan hålla sams när det inte finns någon "fiende".
#28 - 1 september 2009 16:59
c90368 skrev:
Grattis!

Hoppas nu bara att de kan hålla sams när det inte finns någon "fiende".

Kommer ju fler lekar isf:)

Kongotetran kommer väl antagligen från "ungefär" samma plats, kanske funkar?

Eller blir de slaktade tro? De är ju inte världens billigaste firre så vill vara rätt säker på att den klarar sig ju:p
#29 - 1 september 2009 17:03
Kommer ju fler lekar isf:)

Kongotetran kommer väl antagligen från "ungefär" samma plats, kanske funkar?

Eller blir de slaktade tro? De är ju inte världens billigaste firre så vill vara rätt säker på att den klarar sig ju:p

För litet akvarium, har haft dem i 180 liter, 400 liter och 720 liter.

Jag påstår att de behöver 200 cm för att komma till sin rätta!
#30 - 1 september 2009 17:19
c90368 skrev:
För litet akvarium, har haft dem i 180 liter, 400 liter och 720 liter.

Jag påstår att de behöver 200 cm för att komma till sin rätta!

Har inte alls läst deras kvar utan var bara en tanke, så påstå på du!

Hmm, kanske får skippa biotopen, Är lite inne på någon tetra/rasbora eller barb.

Problemet är bara att den skall vara stryktålig, men ändå inte norpa för många yngel...

Förslagslådan är officielt öppen!
#31 - 2 september 2009 14:54
flygrc skrev:

Vad sägs om detta då! ;P

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=406193718&directlink=1
#32 - 2 september 2009 15:42
Mera Godis!!!

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=406208662&directlink=1

Glöm nu inte de andra bild-länkarna ovanför!
#33 - 2 september 2009 20:01
Har tittat på dem, men har åkt på någon snuva, så det har blivit korta gluttar på forumet i dag. Har mest legat i sängen och sovit:(

Alltid något att skylla på;)
#34 - 2 september 2009 20:07
Mera Godis!!!

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=406208662&directlink=1

Glöm nu inte de andra bild-länkarna ovanför!

Först [:o][:o][:o]... har lagt till bevakning så jag inte missar igen:)

sedan:D:p:D vad läckert, redan alltså .. vad dom är granna!!
Riktigt kul med yngel, sköt nu vattnet rejält så de inte drar på sig några sjukdomar.

nr 2 sedan, bläddrade vidare i bilderna, såg getingboet, är farsan din biodlare, sådana handskar brukar inte folk ha annars. har som jag redan avslöjat varit biodlare tidigare.Fast han måste sprayat med något innan annars hade han inte stått kvar, så bra är inte dom handskarna;)
#35 - 2 september 2009 20:10
Glömde säga grattis och fina bilder!
#36 - 2 september 2009 20:16
flygrc skrev:
Först [:o][:o][:o]... har lagt till bevakning så jag inte missar igen:)

sedan:D:p:D vad läckert, redan alltså .. vad dom är granna!!

Riktigt kul med yngel, sköt nu vattnet rejält så de inte drar på sig några sjukdomar.

nr 2 sedan, bläddrade vidare i bilderna, såg getingboet, är farsan din biodlare, sådana handskar brukar inte folk ha annars. har som jag redan avslöjat varit biodlare tidigare.Fast han måste sprayat med något innan annars hade han inte stått kvar, så bra är inte dom handskarna;)

Hehe, Ja han är biodlare och Bålgetingarna fick sig en rejäl dos radar innan.:p

Lite synd på så ovanliga och intressanta djur men när man får dem i ansiktet bara man går ut om dörren så är det inte så kul:d

Tänkte byta vatten lite försiktigt imorron, knappt man vågar för det är ju yngel i hela karet nästan! Får sätta ngt filter på slangen.
#37 - 2 september 2009 20:18
c90368 skrev:
Har tittat på dem, men har åkt på någon snuva, så det har blivit korta gluttar på forumet i dag. Har mest legat i sängen och sovit:(

Alltid något att skylla på;)

Kanske den nya influensan!

Har själv inte varit så aktiv på att skriva i andras trådar på sistonde, får bättra mig jag med! :p
#38 - 4 september 2009 17:29
Böt typ 8-9cm vatten idag och jag lyckades utan att suga in några yngel:p

Doserade mde 10ml pmdd, Har en del kiselalger på rutan och har sett antydan till cyano på botten[:o].

Annars har inget speciellt hänt utan paret vårdar sina små väl!
#39 - 4 september 2009 17:36
Böt typ 8-9cm vatten idag och jag lyckades utan att suga in några yngel:p

Doserade mde 10ml pmdd, Har en del kiselalger på rutan och har sett antydan till cyano på botten[:o].

Annars har inget speciellt hänt utan paret vårdar sina små väl!

Menar du ml torrt?
#40 - 5 september 2009 06:07
flygrc skrev:
Menar du ml torrt?

Ja klart[:-38]

Nej för katsingen, utblandat i 50cl flaskor :P

Här kan man se effekten av pmdd:t : http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=406858530&directlink=1

(Bilden är från mitt 150 l Sydamerika , där jag doserade 15ml)
#41 - 5 september 2009 11:08
Det där är väl pga temperaturändringen och koldioxidboosten växterna får vid vattenbyte? :p
#42 - 5 september 2009 17:10
Johanski skrev:
Det där är väl pga temperaturändringen och koldioxidboosten växterna får vid vattenbyte? :p

Har aldrig varit så påtagligt vid alla föregående VB iaf :P

Men säger du det så:P
#43 - 5 september 2009 19:10
Ja klart[:-38]

Nej för katsingen, utblandat i 50cl flaskor :P

Här kan man se effekten av pmdd:t : http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=406858530&directlink=1

(Bilden är från mitt 150 l Sydamerika , där jag doserade 15ml)

Jag tror du ska höja tempen i ditt kar, du har ju frost:d
#44 - 17 september 2009 13:00
Hej hej!

det har hänt en del i mitt liv på sistonde som kanske gjort att jag varit lite inaktiv här på forumet :/

För det första blev jag lämnad min tjej efter lite mer än 2 år :/, och sen har jag flyttat halvt hemifrån (skall dock flytta hem helt igen) och så har jag börjat studera Biologi på lunds universitet!

så det har varit mycket känslor/stress på senaste tiden, jag hoppas att mina kar inte tagit allt för mycket skada av det :(

ONTOPIC :

Nästan alla yngel har dött, men tror att det är mest för att karet inte är riktigt "ingånget" än, men det kommer ju fler lekar!

sedan har jag fått lite cyano och lite kiselalger i karet, tvättade bort och sög upp det värsta förra vattenbytet. Hoppas att det försvinner självmant om några veckor

Doserar med 15ml pmdd, byter vatten 25% en gång i veckan, och har ett 30watts "18 000 kelvin" lysrör.
Pumpen är en ehiem som ska klara 160 l

Annars ser paret ut att må bra och de är så personliga när man matar:D

Ha det gott!
#45 - 17 september 2009 17:01
Riktigt vackra fiskar :D
#46 - 19 september 2009 09:46
Enola skrev:
Riktigt vackra fiskar :D

Tackar :)
#47 - 19 september 2009 17:06
Som ett brev på posten ser jag en stor romkaka i karet idag efter vattenbytet:d
#48 - 19 september 2009 18:23
Yes, så var det på topp, härliga fiskar, gör aldrig en besviken:)
Är riktigt nällad att ha sådana igen... hmm var ska jag ha det karet, såg på blocket
typ något lagom :)
http://www.blocket.se/angelholm/Akvarier_pa_aluminiumstallning__till_odling__22745019.htm?ca=23_14&w=1
#49 - 19 september 2009 18:26
:) Det hade varit sååå kul med en ställning där man kan ha många olika sorter :D Den dagen då man har ett våtutrymme man kan inreda skulle jag deffinetivt skaffa något sådant :D
#50 - 19 september 2009 21:20
Att ha villa med en egen lite shop/odling i källaren hade ju varit drömmen;)
#51 - 24 september 2009 15:02
tjotjim igen!

Igår när jag var hemma så var rommen flyttad från stenen = yngeln är nog frisimmandes när jag kommer hem imorrgon:)

Har fortfarande problem med bruna alger på rutan och cyanobakterier i gruset, några seriösa förslag om hur jag skall komma till rätta med det?
#52 - 24 september 2009 20:15
Då var det dax för nya bilder?
#53 - 25 september 2009 06:48
flygrc skrev:
Då var det dax för nya bilder?

haha klart ;) När jag kommer hem i eftermiddag så!

Men vad skall jag göra åt algerna?
#54 - 25 september 2009 13:56
och så har jag börjat studera Biologi på lunds universitet!

Ha det gott!

Vad trevligt, hur gick det på tentamen då? Själv fick jag VG... :)
Vilken av dem är du?
Jag är den stora med stort hår... :)
#55 - 25 september 2009 14:20
haha klart ;) När jag kommer hem i eftermiddag så!

Men vad skall jag göra åt algerna?

Ingen aning om algerna
#56 - 25 september 2009 14:35
Big_Sal skrev:
Vad trevligt, hur gick det på tentamen då? Själv fick jag VG... :)

Vilken av dem är du?

Jag är den stora med stort hår... :)

Hehe gick väl sådär på tentan :P 66,25% så får plugga hårdare till nästa!

Hmm jag brukar sitta rätt rångt bak med en liten mini pc :P har nästan alltid en grön tröjja med huva:P

Grattis till VG:t!

Kul att det finns fler blivande biologer som är zoopetare!
#57 - 25 september 2009 14:37
Inga frisimmande yngel än! Kanske ska passa på att byta vatten och putsa rutan innan de börjar simma runt i hela karet?
#58 - 25 september 2009 14:45
Hehe gick väl sådär på tentan :P 66,25% så får plugga hårdare till nästa!

Hmm jag brukar sitta rätt rångt bak med en liten mini pc :P har nästan alltid en grön tröjja med huva:P

Grattis till VG:t!

Kul att det finns fler blivande biologer som är zoopetare!

Haha jag brukar sitta längst fram utan mini pc...
Tack för grattiset, blev ganska chockad faktiskt, nästa går nog inte lika bra med tanke på föreläsningarna nu... :(

Tänkte nästan att de måste finnas någon annan zoopetare där... :)

Inga frisimmande yngel än! Kanske ska passa på att byta vatten och putsa rutan innan de börjar simma runt i hela karet?

Kan nog vara en bra ide... dock hade jag inte putsat rutan... Jag gillar inte alls att störa när jag har yngel...
#59 - 25 september 2009 15:01
Big_Sal skrev:
Haha jag brukar sitta längst fram utan mini pc...

Tack för grattiset, blev ganska chockad faktiskt, nästa går nog inte lika bra med tanke på föreläsningarna nu... :(

Tänkte nästan att de måste finnas någon annan zoopetare där... :)

Kan nog vara en bra ide... dock hade jag inte putsat rutan... Jag gillar inte alls att störa när jag har yngel...

Hehe ja det blir till att plugga extra hårt:P

hmm, jo fast det ser riktigt förfärligt ut som det är nu :/
#60 - 7 oktober 2009 11:19
Update!

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=415181684&directlink=1

Just nu är juvelerna inne på sin andra kull, och det verkar väll gå lite sådär med den.

Misstänker att matningen inte sköts ordentligt i veckorna när jag är i lund.

Har funderat lite och är väldirg nöjd med layouten på det detta karet, men kanske det hade passat med lite eklöv på botten?
#61 - 7 oktober 2009 18:49
Update!

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=415181684&directlink=1

Just nu är juvelerna inne på sin andra kull, och det verkar väll gå lite sådär med den.

Misstänker att matningen inte sköts ordentligt i veckorna när jag är i lund.

Har funderat lite och är väldirg nöjd med layouten på det detta karet, men kanske det hade passat med lite eklöv på botten?

Kanske dax med en foderautomat?
#62 - 8 oktober 2009 04:32
flygrc skrev:
Kanske dax med en foderautomat?

Är inte dom dyra :/
#63 - 8 oktober 2009 08:27
Nej, 145:- http://www.cyberzoo.se/Foderautomat/Foderautomat.htm?pop=0
Har ingen aning om den är bra... men inte är det dyrt i alla fall!!!
#64 - 10 oktober 2009 17:14
Får se hur jag gör med foderautomat, Det verkar ändå som det är lite yngel som överlever.

Här är en bild på karet efter vattenbytet idag iallfall!

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=415963709&directlink=1
#65 - 4 november 2009 15:34
Trots allt har faktist ett 10 tal yngel överlevt och jobbar sig mot 1cm gränsen :D

bild: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=421941955&directlink=1

Stolta mamman : http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=421941812&directlink=1
#66 - 4 november 2009 20:47
Trots allt har faktist ett 10 tal yngel överlevt och jobbar sig mot 1cm gränsen :D

bild: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=421941955&directlink=1

Stolta mamman : http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=421941812&directlink=1

Grattis!
otroligt söta och finfin mamma!
#67 - 5 november 2009 11:41
Big_Sal skrev:
Grattis!

Tackar! Ja jag hoppas verkligen att de överlever!
#68 - 5 november 2009 12:36
Röda ciklider är nåt av det vackraste som finns ju :)
Undrar varför inte jag testat dom än.....hmm.
Är dom så förbannade på övriga fiskar som man läst ?
Bilagor:
#69 - 5 november 2009 12:36
Big_Sal skrev:
Grattis!

Håller med ;)
#70 - 5 november 2009 13:50
Vilken pärla till ciklid!!

Grattis, kul med yngel
#71 - 6 november 2009 13:35
drd skrev:
Röda ciklider är nåt av det vackraste som finns ju :)

Undrar varför inte jag testat dom än.....hmm.

Är dom så förbannade på övriga fiskar som man läst ?

Verkligen vackra är de!

Men skulle tro att de håller jämna steg med de välkända blårandiga centralamerikanarna vad gäller agggresivitet.

Och de ynglar som få!
#73 - 8 december 2009 20:21
Tacksamma att fota i dåligt ljus med sina metallick fläckar, dom är riktigt fina!
#74 - 8 december 2009 20:41
c90368 skrev:
Tacksamma att fota i dåligt ljus med sina metallick fläckar, dom är riktigt fina!

jepp har bara ett 30watts till detta karet:)
#75 - 9 december 2009 07:53
Halloj! Av någon anledning har jag missat den här tråden... men jag har läst igenom den nu. Dessa ciklider är ju helt underbara. Jag har haft dom med jämna mellanrum genom åren. Hittar man ett par direkt som passar ihop behöver man faktiskt inte ha några fler fiskar i karet. Som med en del andra robusta ciklider gillar de att gå omkring med sina yngel utan inblandning av nyfikna objudna gäster.
Man kan också ha lite otur om man köper enbart en hona och en hane - det händer allt som oftast att de helt enkelt inte riktigt "passar ihop", och faktiskt inte kommer igång - ofta med påföljd att hanen hela tiden jagar honan.
Jag tog hem två små lilfalili för någon vecka sedan, var hyfsat säker på att det var olika kön på dom - men se, det ville sig inte - det blev ett jädra jagande, så jag lämnade tillbaka mina... tyvärr.

Du har ju lyckats hitta ett jättefint par - det är bara att låta dom gå i karet och njuta av lekar och yngelvård!
Grattis!:)
#76 - 9 december 2009 15:39
MaxB skrev:
Halloj! Av någon anledning har jag missat den här tråden... men jag har läst igenom den nu. Dessa ciklider är ju helt underbara. Jag har haft dom med jämna mellanrum genom åren. Hittar man ett par direkt som passar ihop behöver man faktiskt inte ha några fler fiskar i karet. Som med en del andra robusta ciklider gillar de att gå omkring med sina yngel utan inblandning av nyfikna objudna gäster.

Man kan också ha lite otur om man köper enbart en hona och en hane - det händer allt som oftast att de helt enkelt inte riktigt "passar ihop", och faktiskt inte kommer igång - ofta med påföljd att hanen hela tiden jagar honan.

Jag tog hem två små lilfalili för någon vecka sedan, var hyfsat säker på att det var olika kön på dom - men se, det ville sig inte - det blev ett jädra jagande, så jag lämnade tillbaka mina... tyvärr.

Du har ju lyckats hitta ett jättefint par - det är bara att låta dom gå i karet och njuta av lekar och yngelvård!

Grattis!:)

Vad tråkigt :(

Ja då får jag väl skatta mig lycklig att jag råkade få just dessa :D

Har lite planer på att skaffa bättre belysning så jag skall kunna skapa en liten djungel, för det är ju trots allt mitt i djunglen dessa firrar trivs bäst!

Om ni har kollat på filmen från Duisburg 2007 här på zoopet så förstår ni vad jag menar!
#77 - 27 december 2009 00:25
Hej Hej!

Såg att Honan jagade de små idag, så jag tog fram håven och lyckades fånga upp de små orädda rackarna och körde ned dem i sydamerikakaret istället, förhoppningsvis kan de växa till sig lite där :)

Sen har jag fått rejäl tillväxt på cyano i karet, Har hört att General tonic skall vara bra mot dessa alg/bakterier, Var köper man det och har det några bieffekter?

God jul[:-121]
#78 - 27 december 2009 08:02

Sen har jag fått rejäl tillväxt på cyano i karet, Har hört att General tonic skall vara bra mot dessa alg/bakterier, Var köper man det och har det några bieffekter?

God jul[:-121]

Det blir väldigt grönt i vattnet så det krävs några vattenbyte när behandlingen är klar. Har du otur slår det ut filtert men mina klarade sig när jag körde en behandling för ca 4 veckor sedan.
#79 - 27 december 2009 10:32
flygrc skrev:
Det blir väldigt grönt i vattnet så det krävs några vattenbyte när behandlingen är klar. Har du otur slår det ut filtert men mina klarade sig när jag körde en behandling för ca 4 veckor sedan.

Elektroniken i filtret eller vad ;P?

Asså det handlar om 2 fiskar i ett 160liters kar, jag ger kattsingen i nyttobakterierna ;P

Bara jag blir av med det här jälkla gisslet samt att växter och vuxna fiskar klarar sig är jag nöjd :P

Bör jag handla det online eller?
#80 - 6 februari 2010 20:30
Hur går det med karet?
#81 - 7 februari 2010 09:47
flygrc skrev:
Hur går det med karet?

Jodå, Cyanon har gett med sig! Körde i någon bakteriedödande medicin jag hade i hyllan:)

Firrarna simmar och står i och de 5-6 yngel som överlevde från en av kullarna har vuxit till sig och är kanske 3-4 cm i storlek nu :)

Annars händer det inte mycket!
#82 - 20 februari 2010 09:59
Lämnade bort 3-4 yngel till en kompis och de fick gå o växa till sig i i hans 60liters. Men då de började bita fenor på hans fiskar tyckte vi att de var stora nog att flytta hem igen.

Så nu går de i mitt 150 l växtkar :)

Bild: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=443938453&directlink=1

Bild på hanen: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=443938371&directlink=1
Bilagor:
#83 - 20 februari 2010 19:40
Vad skoj med någon annan som oxå har röd juvler :)
De är vackra fiskar att titta på som får yngel KONSTANT:
Mina vuxna skänkte jag bort förra veckan. Två av kull 1 hade överlevt i samma kar som föräldrarna. Från kull 1 hade jag tagit 30 st.
18 har överlevt till 3-4 cm stora, så pass stora att man ser att de har fått en röd rand och blåa prickar på kroppen. De två av kull 1 som överlevt är ca 5-6 cm i storleken. Mkt större än kullsyskonen som jag dragit upp i ett 40l kar.

Igår fick de alla flytta in i ett 180l tillsammans med äppelsnäckorna. :D

Annons