144 liter

#1 - 9 december 2006 21:04
[FONT=Comic Sans MS]Hej!
I vår skola går det barn från F-klass till 9an.
Vi i 6an är skolans fiiiinaste klass säger typ alla..
Aja i alla fall så skrev jag typ en uppsatts om akvarum och fiskar och så när jag inte hade något att göra..
Aja Annika (Lärare)
Tyckte att jag värkade bra på akvarium och så så hon bad mig att starta upp 144litersakvariumet till våran klass :)
Så ska göra det nu till våren ska typ ha guppys i den..
Har massor med yngel.
Vi har en stor trä sak i akvariumet och massor med grus och vöxter..
MEN!!!
Har ni förslag på inredning och eventuellt andra fiskarter i akvariumet!
Ska ha en mal men hur ser man skillnad på hona/hane..

[/FONT]
#2 - 10 december 2006 01:39
Ska se...har du/ni redan startat upp akvariet eller ligger ni i planerings stadiet?
Annars så antar jag att det skall vara ett akvarium som knappt kräver nått skötande så kanske ett low-tech vore att rekomendera?

Verkar som ett kul projekt iafa! :)
#3 - 10 december 2006 08:09
Ska starta upp det tills våren!

Ska starta upp det tills våren!
Det kommer skötas väldigt bra jämfört med andra akvarium på skolor..
alla i klassen vill hjälpa till att städa och så..
#4 - 10 december 2006 14:14
Hehe...det kan jag undra hur länge den entusiasmen varar...men vad vet jag, ni kanske är en mkt speciell klass :)
Ändå så skulle jag rekomendera ett sk low-tech kar med jordbotten som av princip inte behöver gödning eller vattenbyten mer än 2-4 ggr / år.
Det som skulle behövas är dock matning samt tillfixning av växter, och om det då skulle bli några problem. För mer information om detta så föreslår jag att du söker på low-tech här eller kanske läser lite ur Diana Walstads bok :)
Men rötter och en del växter kommer nog att gå bra - välj dock inte några svåra växter då de blir tråkigt om de inte klarar sig...
Som fiskar så är ju guppys och platys välldigt trevliga...kanske ett gäng tetror?
Som mal kanske jag skulle rekomendera ancistrus?

Hoppas det hjälper! :)

PS: Sry, kom på nu att Walstads bok är på engelska, kanske blir lite svårt att läsa den då?
#5 - 11 december 2006 02:43
Jag hoppar in med frågan om malar.. många malar fungerar utmärkt med guppy även om de normalt inte lever ihop. Men de flesta Pansarmalar - Corydorasmalar går utmärkt.. de vill leva i en liten grupp . Könsskillnader är lite olika berende på vilken sorts mal man väljer.. men honan är ofta lite större o tjockare o vissa arter kan man se skillnad på t.ex ryggfenan.. men om du funderar ut vilken mal ni ska ha så kan vi nog lösa det.

Men kanske du tänker mer på Ancistrusmal ? Det är också en mal som är lätt att få tag på och som är lätt att odla bara man ordnar det för dem.. det kanske vore skoj att testa i skolan ? Malen är snäll och funkar med det mesta.

Just denna är albino... de flesta andra är bruna.. då de blir fullvuxna så får hannen "skägg" ... honan kan få lite tendens.. men hannen blir större o får mkt mer skägg "

http://www.scotcat.com/images/ancistrus_albino12.jpg

Där ser man en hanne...

Annons