Hej!
Jag har sedan årsskiftet hastigt och lustigt dragit igång tre akvarium. Det började med en temporär bostad för våra dammguldfiskar som höll på att frysa inne. Naturligtvis blev jag sugen på mer och det andra akvariet är ett sällskapsakvarium vi hade igång för flera år sedan. Detta togs i drift för snart 1,5 månad sedan och sedan dess har jag också varit tvungen att stilla min hunger efter Malawiciklider och köpte ett 200L kar komplett med fiskar som pryder vårt sovrum sedan 2 veckor tillbaka.
Denna tråden skall dock handla om mitt 135L sällskapsakvarium. Jag har ställt några frågor om detta tidigare, men jag tänker att det kanske kan vara bäst att hålla alla framtida frågor, framgångar och bedrövelser i en tråd istället för att dra igång nya hela tiden.
Här är några bilder på akvariet efter drygt en månads drift, som ni kan kolla på medan ni läser lite korta faktan:
-> Översiktsbild
-> Ensam liten ciklid :-) (art?)
-> Vanlig algätare?
Akvarium: 135L (75 x 40 x 45) aluminiumram
Pump: Fluval 3+
Värme: 200W
Ljusarmatur: 1 rör (Sylvania 18W)
För närvarande har jag Julas filtersand (0,2 - 0,8 mm) som bottenmaterial, några lavastenar samt fyra olika sorters växter som jag slängde i utan att ta reda på vilka de var (tar gärna emot lite hjälp för att artbetämma dem:)).
Som den amatör jag är, så hade jag naturligtvis i för mycket fiskar för tidigt. Jag har dock inte fått någon Nitrit än så länge (peppar peppar). Fiskarna som går i är:
* 11 Sorgmanteltetror
* 3 Vanliga algätare (heter de så eller visst inte butiken vad de hette? :d)
* 1 Liten ciklid av okänd art (den är för listig för mig, fyra av dess kompisar som befann sig tillfälligt i karet i väntan på att åka i ciklidakvariet fick jag tag på men denna håller sig undan när jag kommer med håven)
* 3 Dalmatinermollys
Övrigt att säga är att jag tillsätter gödningsmedel i form av Happy Life Evolution Ferro varje vecka (10-15 ml).
Vad är då mitt projekt? jag startade akvariet lite hals över huvud, men har nu kommit fram till att jag vill ha ett relativt grönt akvarium om det är möjligt utan att behöva lägga ut en förmögenhet på detta. Jag har planer på att lägga i någon form av rot som jag klär med mossa. Jag vill ha kvar känslan av sandbotten, men vill samtidigt ha någon form av mycket lågväxande gräs eller mossa som klär botten och där sanden framträder i partier. Jag misstänker att jag måste riva upp större delen av sanden och lägga grus i delar av akvariet om växterna skall trivas och behålla sanden i de partier där jag vill att den skall framträda.
Sedan har jag ju förmodligen ett stort problem med mitt dåliga ljus, eller? En tvårörsarmatur skulle kosta mig en tusenlapp + lysrör och det funkar helt enkelt inte med min studentbudget.
Växterna har hittills vuxit till sig bra, men ljusproblemet kanske kommer just när de vuxit till sig? Jag vet inte om det är ljusrelaterat eller om det kan vara något annat - men sedan ett par dagar har det börjat uppstå bruna fläckar på flertalet växter:
-> Bruna fläckar
Är växterna på väg att tyna bort, eller är det någon form av alger (som också gör att växterna dör kanske?). Vad kan jag göra åt det?