130kg svart grus

#1 - 4 januari 2010 12:57
Hej!
Har ett 720L som ska fyllas med svart grus! :) lär behöva runt 130kg grus och har snackat med Zoosajten och det blir fraktfritt och hemlevererat om jag köper hos de.
Vilket är bra men de undviker att svara på min enkla fråga: Om gruset innehåller blästersilikat.

Jag behöver veta om någon har svart grus från Zoosajten?
http://www.zoosajten.se/svart-p-1364-c-343.aspx

Är ni nöjda med deras grus?

Finns det andra ställen som säljer svart grus för samma pris??

Behöver snabba svar för jag ska beställa inom de närmaste dagarna.
#2 - 4 januari 2010 13:22
Nubi skrev:
Hej!

Har ett 720L som ska fyllas med svart grus! :) lär behöva runt 130kg grus och har snackat med Zoosajten och det blir fraktfritt och hemlevererat om jag köper hos de.

Vilket är bra men de undviker att svara på min enkla fråga: Om gruset innehåller blästersilikat.

Jag behöver veta om någon har svart grus från Zoosajten?

http://www.zoosajten.se/svart-p-1364-c-343.aspx

Är ni nöjda med deras grus?

Finns det andra ställen som säljer svart grus för samma pris??

Behöver snabba svar för jag ska beställa inom de närmaste dagarna.

jag har kört en hel del med svart diabaskross.
kommer från flisby, säljs välsorterade byggvaruhus,
kostar cirka 120:-/20 kg. finns oftast på blomavdelning eller liknande.

den är lite grövre än zoosajtens, passar kanske inte till corys eller
andra grävande djur.

jag måste dock bräcka lite och säga att jag fick tag i min diabaskross
direkt från brottet......kostade lite öl till polaren som fyllde några
rejäla hinkar...omräknat blev det 0,07 kr per kilo......dvs om jag
skulle ha 130 kg, så kostade det mig 9,10 kr......

(ledsen, kunde inte låta bli)
#3 - 4 januari 2010 13:27
Kensa skrev:
jag har kört en hel del med svart diabaskross.

kommer från flisby, säljs välsorterade byggvaruhus,

kostar cirka 120:-/20 kg. finns oftast på blomavdelning eller liknande.

den är lite grövre än zoosajtens, passar kanske inte till corys eller

andra grävande djur.

jag måste dock bräcka lite och säga att jag fick tag i min diabaskross

direkt från brottet......kostade lite öl till polaren som fyllde några

rejäla hinkar...omräknat blev det 0,07 kr per kilo......dvs om jag

skulle ha 130 kg, så kostade det mig 9,10 kr......

(ledsen, kunde inte låta bli)

Ja du var bara tvungen ;) (hade gjort samma sak ja) Har du bilder på det gruset?

Jag har ett par plattor öl här hemma, och ska om någon månad ner till tyskland, han kanske är törstig igen ;)
#4 - 4 januari 2010 13:44
Nubi skrev:
Ja du var bara tvungen ;) (hade gjort samma sak ja) Har du bilder på det gruset?

Jag har ett par plattor öl här hemma, och ska om någon månad ner till tyskland, han kanske är törstig igen ;)

ledsen ggr 2.

1) polaren bor inte kvar där
2) inga bilder tillgängliga

.
Bilagor:
#5 - 4 januari 2010 14:13
Kensa skrev:
ledsen ggr 2.

1) polaren bor inte kvar där

2) inga bilder tillgängliga

.

Fan fan faaaan du skulle ha knipit igen ;)
*skratt*
#6 - 4 januari 2010 14:44
Svart grus/sand är jättesnyggt, men det finns en del som är supergiftigt för fiskar och växter.

Detta grus säljs även i zoohandeln. Har ca:70kg av detta hemma som enbart går att blästra med.

Fick med det när jag köpte en del beg. akvarium ock var nytt.

Vi lade i det i ett 100 L kar med växter och 3st inkörningsfiskar. Fiskarna fick spatt och dog. Även växterna dog.

Rensade ur karet och i med vanlig sand och nya växter tillsammans med 3st. inkörningsfiskar. Inga fiskar i detta kar har dött eller blivit sjuka på ett halvår.

Detta grus är tyngre än vanlig sand. Se kolla upp noga vad du köper.
#7 - 4 januari 2010 15:03
benno skrev:
Svart grus/sand är jättesnyggt, men det finns en del som är supergiftigt för fiskar och växter.

Detta grus säljs även i zoohandeln. Har ca:70kg av detta hemma som enbart går att blästra med.

Fick med det när jag köpte en del beg. akvarium ock var nytt.

Vi lade i det i ett 100 L kar med växter och 3st inkörningsfiskar. Fiskarna fick spatt och dog. Även växterna dog.

Rensade ur karet och i med vanlig sand och nya växter tillsammans med 3st. inkörningsfiskar. Inga fiskar i detta kar har dött eller blivit sjuka på ett halvår.

Detta grus är tyngre än vanlig sand. Se kolla upp noga vad du köper.

Det är just därför jag vill ha hjälp och råd.
Menar du den sanden jag länkade, är det den som gjorde att dina fiskar vart dåligt?
#8 - 4 januari 2010 15:20
Troligtvis inte, den som jag har och andra köpt är utan förpackning (lösvikt).

Den jag har kommer från Bolidens koppargruva och är en krossad restprodukt (fast den är köpt i zoohandeln).

Men för säkerhets skull be att dom garanterar att sanden inte är giftig för fisk.

Sök här på forumet på svart sand så kan du se vad andra har för erfarenheter.
#9 - 4 januari 2010 17:13
jag har köpt svart grus från zoosajten tycker det är kanon,har haft det ett år å ingen fisk som dött, många ancistrus å metallpansarmalar som bökar runt i det. Snabb leverans,beställde månd morg och hade det tisdag middag. Som sagt bara positiv erfarenhet av deras svarta grus som håller sig svart å snyggt:)
#10 - 4 januari 2010 17:15
doppingen skrev:
jag har köpt svart grus från zoosajten tycker det är kanon,har haft det ett år å ingen fisk som dött, många ancistrus å metallpansarmalar som bökar runt i det. Snabb leverans,beställde månd morg och hade det tisdag middag. Som sagt bara positiv erfarenhet av deras svarta grus som håller sig svart å snyggt:)

tack!!!
#11 - 4 januari 2010 17:18
Nubi skrev:
tack!!!

var så lite så, :)
#12 - 4 januari 2010 17:19
fortfarande känner jag mig liiite osäker, men jag vill ha hem gruset snabbt :(
What to do, 130kg är mkt sand och pengar.
#13 - 4 januari 2010 17:24
ja det är det ju, jag köpte ju inte så mycket minns jag rätt var det 30 kg för jag delade det stora karet till 70% vanligt grus å resten svart grus. om du fattar vad jag menar,delade själva botten alltså i 2 sektioner på snedden med en smal glasskiva som delare å för att gruset inte skulle blandas,blev riktigt effektfullt:)
#14 - 4 januari 2010 18:05
Det låter riktigt coolt ut, har du bildeR?
Jag har tänkt ha svart grus med silver slimline :) vill inte blanda ngt grus med det svarta :)
#15 - 4 januari 2010 20:48
Jag får hem 40 kilo av detta på fredag. Jag har också varit i kontakt med dem, och fick till svar att de inte kunde svara exakt på ämnesinnehållet, men att han själv använt det med bla ancistrus utan problem.

Jag lyckades luska ut vad det är för märke de säljer, och det heter aQuality och de importerar det från Belgien. Producenten heter Flamingo (http://www.flamingo.be/defaultUK.asp?ParamLang=UK) och verkar vara en seriös aktör. Detta leder mig till att tro att gruset kommer vara ofarlig.

Btw, enligt akvarievalvet i Norrköping så har Råda en sand de säljer, ja (Och akvarievalvet har den). I karet han hade lite sådant i såg jag både Ancistrus och Sandsnäckor som trivdes bra. Antingen finns det två sorter, en giftig och en ofarlig, eller så finns det bara en, och den sanden är farlig endast vid vissa vattenvärden, som då sätter igång en kemisk process.

"Välsorterad bygghandel" har jag sett flera referera till här. Jag vill gärna veta vart denna ligger, för INGEN av de bygghandlare jag hittat på nätet har svart sand eller grus i mindre storlekar än 8 mm. Eller bra fraktvillkor för den delen. Resten, samt mina lokala småhandlare har, om de ens har en hemsida, ingen produktlista. :P
#16 - 5 januari 2010 20:17
Jag får hem 40 kilo av detta på fredag. Jag har också varit i kontakt med dem, och fick till svar att de inte kunde svara exakt på ämnesinnehållet, men att han själv använt det med bla ancistrus utan problem.

Jag lyckades luska ut vad det är för märke de säljer, och det heter aQuality och de importerar det från Belgien. Producenten heter Flamingo (http://www.flamingo.be/defaultUK.asp?ParamLang=UK) och verkar vara en seriös aktör. Detta leder mig till att tro att gruset kommer vara ofarlig.

Btw, enligt akvarievalvet i Norrköping så har Råda en sand de säljer, ja (Och akvarievalvet har den). I karet han hade lite sådant i såg jag både Ancistrus och Sandsnäckor som trivdes bra. Antingen finns det två sorter, en giftig och en ofarlig, eller så finns det bara en, och den sanden är farlig endast vid vissa vattenvärden, som då sätter igång en kemisk process.

"Välsorterad bygghandel" har jag sett flera referera till här. Jag vill gärna veta vart denna ligger, för INGEN av de bygghandlare jag hittat på nätet har svart sand eller grus i mindre storlekar än 8 mm. Eller bra fraktvillkor för den delen. Resten, samt mina lokala småhandlare har, om de ens har en hemsida, ingen produktlista. :P

Nu har du gjort mig mindre orolig :D Tack!!
Jag hoppas att det du säger stämmer. Skönt att du kunde lurka ut vart gruset kom ifrån :)
#17 - 5 januari 2010 21:05
...det tog mig bara tre-fyra veckor... :d Allt jag hade att gå på var bilderna på förpackningarna från Zoosajten. Fast jag måste erkänna att det aldrig hade gått utan googles översättningsfunktion! Men det var fortfarande ett j-la detektivarbete!
#18 - 5 januari 2010 21:15
...det tog mig bara tre-fyra veckor... :d Allt jag hade att gå på var bilderna på förpackningarna från Zoosajten. Fast jag måste erkänna att det aldrig hade gått utan googles översättningsfunktion! Men det var fortfarande ett j-la detektivarbete!

Mkt mkt mkt imponerad! :)
#19 - 5 januari 2010 22:48
...hoppas bara att jag är lika bra på att sköta mitt akvarium när det blir klart... ;)
#20 - 6 januari 2010 20:29
...hoppas bara att jag är lika bra på att sköta mitt akvarium när det blir klart... ;)

Det tror jag! :) Gör man rätt från början och inte har bråttom så går det inte fel :)
#21 - 12 januari 2010 10:58
idag fick jag hem en provpåse med svart grus.
måste erkänna att jag inte tänkte så mkt på hur stora eller små gruset var...tills de kom hem i brevlådan. De är pytte pytte. På hemsidan (zoosajten) står det mellan 1-3mm.

jag är tveksam om det kommer att se snyggt ut med så pytte pytte sand i mitt 720l hav?

[ATTACH]26514[/ATTACH]

[ATTACH]26515[/ATTACH]
#22 - 12 januari 2010 12:19
jodå det kommer se jättesnyggt ut. Jag har blästersand och den är ännu finare än det där. blir precis som en sjöbotten. så det kommer nog se jättebra ut.

Vad blir det för tema i?
#23 - 12 januari 2010 14:38
Det blir Rengbågsfiskar i det karet och Ancistrus mala...än så länge =)
#24 - 12 januari 2010 20:46
Nubi skrev:
idag fick jag hem en provpåse med svart grus.

måste erkänna att jag inte tänkte så mkt på hur stora eller små gruset var...tills de kom hem i brevlådan. De är pytte pytte. På hemsidan (zoosajten) står det mellan 1-3mm.

jag är tveksam om det kommer att se snyggt ut med så pytte pytte sand i mitt 720l hav?

[ATTACH]26514[/ATTACH]

[ATTACH]26515[/ATTACH]

Ser vass ut. Mao ingen bra sand för t ex Corydoras.
#25 - 12 januari 2010 21:12
kom på att den där sanden inte alls var lika skitig som typ engelsk sjösten... så det blir LIIIITe humanare att tvätta... aj vassa korn under nailsen.. urk
Bilagor:
#26 - 12 januari 2010 21:17
Gummihandskar? ;)
#27 - 12 januari 2010 21:57
gummihandskar skall införskaffas innan vi börjar med tvättandet :)
Cordysar ska inte bo i mitt 720l,
#28 - 15 januari 2010 17:12
kanske redan är försent men foderbilen.se harlite sand med :P..fast dom va rätt så dyra
#29 - 15 januari 2010 17:25
kanske redan är försent men foderbilen.se harlite sand med :P..fast dom va rätt så dyra

tack för tipset! nej dah, har ännu inte köpt eller bestllt grus!
Bilagor:
#30 - 19 januari 2010 18:41
så! Nu har jag fått svar. Goda Nyheter oxå!!
180kr /säck (20kg) på Lustgårdens zoo!!!!
dvs billigast jag hittat och jag hoppas nu på att det är gruset jag vill ha i karet! :D
#31 - 19 januari 2010 20:10
Grattis, Nubi! Antar att de ligger i din närhet. Tyvärr lämnade ju hemsidan deras en HEL del att önska. Men å andra sidan gör det inget, så länge de kan sin akvaristik! :D
#32 - 19 januari 2010 22:46
Grattis, Nubi! Antar att de ligger i din närhet. Tyvärr lämnade ju hemsidan deras en HEL del att önska. Men å andra sidan gör det inget, så länge de kan sin akvaristik! :D

3 mil hemifrån :)
Syftar du på LGZ hemsida?? Ja den är inte mkt att skryta över, men deras service och personal är! Jätte duktiga och super trevliga gubbar :)
Priserna är bra oxå speciellt på rötter :D
#33 - 22 januari 2010 19:52
Ett tips vid vid grustvätt är att köra runt med en stor träslev i en spann med grus. Funkade bra för mig! Så slipper man gummihandskar :p
#34 - 24 januari 2010 11:32
good one! Kanske bra vid större grus så som t.ex. engelsk sjösten.
Vi använder oss av riktig stark duschmunstycke :)
Gruset vi köpt var väldigt fint och det vart rent på två tvättar! :D såå skönt när det är mindre grus = mindre skitigt :D

Annons