Jag får hem 40 kilo av detta på fredag. Jag har också varit i kontakt med dem, och fick till svar att de inte kunde svara exakt på ämnesinnehållet, men att han själv använt det med bla ancistrus utan problem.
Jag lyckades luska ut vad det är för märke de säljer, och det heter aQuality och de importerar det från Belgien. Producenten heter Flamingo (
http://www.flamingo.be/defaultUK.asp?ParamLang=UK) och verkar vara en seriös aktör. Detta leder mig till att tro att gruset kommer vara ofarlig.
Btw, enligt akvarievalvet i Norrköping så har Råda en sand de säljer, ja (Och akvarievalvet har den). I karet han hade lite sådant i såg jag både Ancistrus och Sandsnäckor som trivdes bra. Antingen finns det två sorter, en giftig och en ofarlig, eller så finns det bara en, och den sanden är farlig endast vid vissa vattenvärden, som då sätter igång en kemisk process.
"Välsorterad bygghandel" har jag sett flera referera till här. Jag vill gärna veta vart denna ligger, för INGEN av de bygghandlare jag hittat på nätet har svart sand eller grus i mindre storlekar än 8 mm. Eller bra fraktvillkor för den delen. Resten, samt mina lokala småhandlare har, om de ens har en hemsida, ingen produktlista. :P