1300/ timme för lite för 400 l kar ?

#1 - 26 september 2005 17:57
sitter med pumphuvudet i knäet o funderar om det kommer o räcka. ett aquaclear 70 (802). om jag ska blåsa luft i utblåset (vilket jag tycker e ganska snyggt) drar den bara runt dryga 1300 timmen. kommer detta att vara för lite eller....för mina malawi som kommer att bo i 400 l karet....hmmh ?

mvh Tobbe
#2 - 26 september 2005 18:03
man brukar väl rekomendera 4 gånger volymen per timme. alltså 1600 liter/timme i ditt fall. Men jag tycker att 1300 räcker i ett 400 liters kar ändå, om karet inte är allför långt.... Själv ska jag köra igång ett 320 liters med en pump på 1000 liter i timmen nu i dagarna...
#3 - 26 september 2005 18:11
[QUOTE=androxe]. Men jag tycker att 1300 räcker i ett 400 liters kar ändå, om karet inte är allför långt.... [/QUOTE]

karet e "bara" 80 brett.....70 högt o 70 djupt.....så då kanske det kan va ok ?
#4 - 26 september 2005 19:19
ja jag tycker det räcker
#5 - 27 september 2005 00:18
skulle det inte va tillräckligt kan du alltid slänga in ett innerfilter så får du lite mer rening på vattnet samtidigt.
#6 - 27 september 2005 06:46
[QUOTE=Tobbe Jee][QUOTE=androxe]. Men jag tycker att 1300 räcker i ett 400 liters kar ändå, om karet inte är allför långt.... [/QUOTE]

karet e "bara" 80 brett.....70 högt o 70 djupt.....så då kanske det kan va ok ?[/QUOTE]
Ett par kompisar till mej har malawi i ett kar som har ungefär dina mått. 70 djupt, 70 brett och 90 högt. Dom har två 802or. Det ena sitter högst upp och har utblåset längs med ena sidan och det andra sitter halvvägs ner och har utblåset längs med andra sidan. (Dom har ett filterfack i bakre hörnet av karet.)

Själv kommer jag köra en 802:a och en 402:a i min 375:a. Men det har ju måtten 150x50x50.

Prova med din 802:a först. Blir det för lite drag så är det ju bara att stoppa i en pump till. Ditt kar är ju dessutom 20 cm lägre än mina kompisars kar.
#7 - 27 september 2005 10:38
ja, jag tar o blåser igång det ikväll med en 802 enbart. känner mig övertygad om att det kommer att räcka....sen är det ju SVÅRT o av göra OM det är för lite eller ej.....hur visar det sig OM det är för lite...? fiskarna lär ju inte signalera med nån sorts teckenspråk bakom glaset att det är för segt i vattnet liksom.......

har funderat på o sätt in ett innerfilter 2252 oxå......men vitsen e ju att allt ska va bakom bakgrunden....men jag kanske får nöja mig med o gömma det bakom några växter....
#8 - 27 september 2005 11:12
[QUOTE=Tobbe Jee]ja, jag tar o blåser igång det ikväll med en 802 enbart. känner mig övertygad om att det kommer att räcka....sen är det ju SVÅRT o av göra OM det är för lite eller ej.....hur visar det sig OM det är för lite...? fiskarna lär ju inte signalera med nån sorts teckenspråk bakom glaset att det är för segt i vattnet liksom.......[/quote]
Jag tror du kommer märka det om det typ ligger kvar skit på botten som pumpen inte orkar suga åt sig...

Dock så VORE det rätt häftigt om fiskarna kunde teckenspråk. :D
#9 - 3 oktober 2005 04:54
[QUOTE=dinajel]Dock så VORE det rätt häftigt om fiskarna kunde teckenspråk. :D[/QUOTE]

Håller med :D

Vifft Vifft med stjärtfenen betyder = vi har alger på frontrutan, vill du vara snäll och ta bort det :D:D

Mvh Peter
#10 - 3 oktober 2005 12:46
[QUOTE=Redbullen][QUOTE=dinajel]Dock så VORE det rätt häftigt om fiskarna kunde teckenspråk. :D[/QUOTE]

Håller med :D

Vifft Vifft med stjärtfenen betyder = vi har alger på frontrutan, vill du vara snäll och ta bort det :D:D

Mvh Peter[/QUOTE]

nej inge bra ide.
mina och polarns fiskar skulle bara simma omrking å skrika MAT MAT MAT MAT :rolleyes:

Annons