[QUOTE=sthlmmicke]jag var på akvariebutik och vattentestade han hade en pennliknande intrument som han mätte med och på displayen stod de 1300 kan de vara 1,3 i såfall
akvariumet har varit igång i 3 mån,har 2 st fluval 3+ innerfilter,
375 L är akvariumet och jag byter 2 ggr i Månaden 1/3 del av vattnet
nu har jag bytt vattnet 2 dagar i rad 1/3 så ska testa om den har gått ner matar jätte försiktigt lite åt gången så inget går ner i sanden och ruttnar.
hur ska jag göra har hört om bikarbonat och salt!?[/QUOTE]
1,3 är väl troligast.
Har du gjort rent filtren?
Dom filtren har en förmåga och bli mättade ganska snabbt.
Skölj av filtren i vattnet du pumpat ur akvariet vid vattenbyte, så tar man inte bort alla nyttiga bakterier i materialet.
Du kan göra rent dom växelvis vid vattenbytena, första filtret vid ena vattenbytet, och det andra vid nästa vattenbyte osv. Krama bara ur dom lite lätt.
Bikarbonat används för att höja Kh halten i vattnet, ålltså vattnets buffringsförmåga, och ev. Ph värdet, beror lite på vilket Ph värde vattnet har från början. Sök på forumet så hittar du massor av info om detta..
Salt kan användas som medicin mot vissa sjukdomar.
Kan oxå använda det i förebyggande syfte, men man ska dock vara försiktig med att tillföra salt kontinuerligt, min erfarenhet har visat att det är svårare att bota sjukdomar på fisk som går i vatten med salt jämfört med dom som går utan.
Läs sjukdoms trådarna på forumet så får du mycket matnyttig information.
Det finns vattentester att köpa till allt möjligt, Ph, Kh , No2 -Nitrit, No3 -Nitrat, mm.
Nitrit och nitrat test borde man ha hemma, Ph kan vara bra om man har känsliga fiskar.
Hör med akvariebutiken om vad du kan tänkas behöva.
I ditt fall hade jag försökt satsa på ett ytterfilter istället, eller att komlettera med, innehåller betydligt mycket mer filtermaterial, ytterfilter behöver sällan göras rent oftare än med ½års mellanrum. Naturligtvis beroende på storlek, antal fisk mm..
Hoppas detta rätat ut lite frågetecken.
Lycka till och välkommen till denn underbara hobby, trots motgångar ibland.;)