1300 Nitrit i Mitt kar

#1 - 27 juli 2006 06:16
Hur ska jag få ner detta?? och är det För mycket??

ska köra 2 vatten byte efter varann 1/3 del ska bytas ut.
Hjälp mig att få ner den till Rimlig Nivå

Tack

Micke

Sorry det blev en smile gubbe det ska vara en ledsen gubbe där
#2 - 27 juli 2006 06:37
1300...??? Mitt test visar en procentskala...
Eftersom du har en smilie i rubriken kanske du skojar???

Om inte så skadar det inte med stora vattenbyten, Nitrivec eller Denitrol. Sera Toxivec är effektivt.

Skämtar du så tycker jag inte det var så roligt...
#3 - 27 juli 2006 09:46
jag testade det i en akvarie butik och de hade nån pennliknande mätare där stod det 1300 kan vara 130 också men är det mycke?? Jag ska testa dessa Nitrivec och övriga

Och Nej det är inte skämt Önskar att de vore det för 2 av mina underbara Malawi är döda nu..
#4 - 27 juli 2006 10:09
Det ska vara så nära noll som möjligt....1300, 130, 13 eller 1,3 är för mycket.
Bilagor:
#5 - 28 juli 2006 20:38
WOW!!! 1300. Omöjligt!!
0.1 är egentligen redan för högt, men det börjar bli farligt vid 0.4.

Är akvariet nystartat?
Vad har du för filrering?
Hur stort är akvariet?

Blir lättare att hjäpa till om man får lite mer info.
#6 - 30 juli 2006 06:11
[quote=DaTrucka]WOW!!! 1300. Omöjligt!!
0.1 är egentligen redan för högt, men det börjar bli farligt vid 0.4.

Är akvariet nystartat?
Vad har du för filrering?
Hur stort är akvariet?

Blir lättare att hjäpa till om man får lite mer info.[/quote]

jag var på akvariebutik och vattentestade han hade en pennliknande intrument som han mätte med och på displayen stod de 1300 kan de vara 1,3 i såfall

akvariumet har varit igång i 3 mån,har 2 st fluval 3+ innerfilter,
375 L är akvariumet och jag byter 2 ggr i Månaden 1/3 del av vattnet

nu har jag bytt vattnet 2 dagar i rad 1/3 så ska testa om den har gått ner matar jätte försiktigt lite åt gången så inget går ner i sanden och ruttnar.

hur ska jag göra har hört om bikarbonat och salt!?
#7 - 30 juli 2006 08:52
[QUOTE=sthlmmicke]jag var på akvariebutik och vattentestade han hade en pennliknande intrument som han mätte med och på displayen stod de 1300 kan de vara 1,3 i såfall

akvariumet har varit igång i 3 mån,har 2 st fluval 3+ innerfilter,
375 L är akvariumet och jag byter 2 ggr i Månaden 1/3 del av vattnet

nu har jag bytt vattnet 2 dagar i rad 1/3 så ska testa om den har gått ner matar jätte försiktigt lite åt gången så inget går ner i sanden och ruttnar.

hur ska jag göra har hört om bikarbonat och salt!?[/QUOTE]

1,3 är väl troligast.

Har du gjort rent filtren?
Dom filtren har en förmåga och bli mättade ganska snabbt.
Skölj av filtren i vattnet du pumpat ur akvariet vid vattenbyte, så tar man inte bort alla nyttiga bakterier i materialet.
Du kan göra rent dom växelvis vid vattenbytena, första filtret vid ena vattenbytet, och det andra vid nästa vattenbyte osv. Krama bara ur dom lite lätt.

Bikarbonat används för att höja Kh halten i vattnet, ålltså vattnets buffringsförmåga, och ev. Ph värdet, beror lite på vilket Ph värde vattnet har från början. Sök på forumet så hittar du massor av info om detta..

Salt kan användas som medicin mot vissa sjukdomar.
Kan oxå använda det i förebyggande syfte, men man ska dock vara försiktig med att tillföra salt kontinuerligt, min erfarenhet har visat att det är svårare att bota sjukdomar på fisk som går i vatten med salt jämfört med dom som går utan.
Läs sjukdoms trådarna på forumet så får du mycket matnyttig information.

Det finns vattentester att köpa till allt möjligt, Ph, Kh , No2 -Nitrit, No3 -Nitrat, mm.
Nitrit och nitrat test borde man ha hemma, Ph kan vara bra om man har känsliga fiskar.
Hör med akvariebutiken om vad du kan tänkas behöva.

I ditt fall hade jag försökt satsa på ett ytterfilter istället, eller att komlettera med, innehåller betydligt mycket mer filtermaterial, ytterfilter behöver sällan göras rent oftare än med ½års mellanrum. Naturligtvis beroende på storlek, antal fisk mm..

Hoppas detta rätat ut lite frågetecken.
Lycka till och välkommen till denn underbara hobby, trots motgångar ibland.;)
#8 - 30 juli 2006 11:24
trevligt med lärorikt svar datrucka,jag har gjort de flesta av det du har skrivit,men tydligen inte tillräckligt får försöka om igen,har redan mist 4 malawis nu under veckan och alla 4 är av samma art,de hade nån konstig sjukdom,vitslem på gälar och fenor,köpte odinium men hjälpte ej.

tack
#9 - 30 juli 2006 13:01
Sjukdom då...

Prova ett medel som är baserat på Nifurpirinol, typ JBLs Furanol.
Har för mig att Bactopur Direct är ett sånt oxå (inte helt säker), dessa är dom enda jag använt vid medicinering. Har kanske haft tur att dom hjälpt, mot sjukdomarna jag haft i karet. Dom är i tablettformat, bara att slänga i enligt rekommendation av tillverkare. Färgar inte vattnet.:)
Har funkat utmärkt för mig, dom få gånger jag medicinerat.

Naturligtvis alltid bäst att medicinera i karantän om det finns möjlighet. Jag har alltid medicinen i huvudkaret, har inte plats för kafantän för tillfället. Det har ju funkat bra.
#10 - 30 juli 2006 14:55
Jag skulle nog slänga i salt om det inte finns växter i burken, trots att jag generellt sett är mot det. Ca en halv deciliter per hundra liter jodfritt salt, tills allt har löst sig, då man med de vanliga vattenbytena kan vänja fiskarna av med det.

Det bästa med salt i sötvattens-sammanhang tycker jag är kloridjonernas förmåga att minska nitrits giftighet, tio gånger så stor mängd kloridjoner mot mängden nitrit ska motverka "brown blood disease" Läs gärna mer på till exempel:
http://msucares.com/pubs/infosheets/is1390.htm
#11 - 30 juli 2006 16:00
[quote=Erik...]Jag skulle nog slänga i salt om det inte finns växter i burken, trots att jag generellt sett är mot det. Ca en halv deciliter per hundra liter jodfritt salt, tills allt har löst sig, då man med de vanliga vattenbytena kan vänja fiskarna av med det.

Det bästa med salt i sötvattens-sammanhang tycker jag är kloridjonernas förmåga att minska nitrits giftighet, tio gånger så stor mängd kloridjoner mot mängden nitrit ska motverka "brown blood disease" Läs gärna mer på till exempel:
http://msucares.com/pubs/infosheets/is1390.htm[/quote]

då blir det i mitt fall nästan 1.5 dl salt utan jod har 375L tank

ska jag lägga in saltet i en dunk och röra om så saltet löser sig upp i vattnet lr går det bra att hälla över saltet?
#12 - 30 juli 2006 16:31
[QUOTE=sthlmmicke]ska jag lägga in saltet i en dunk och röra om så saltet löser sig upp i vattnet lr går det bra att hälla över saltet?[/QUOTE]

lös upp är nog de bästa skulle ja tro så inte nån fisk kommer och tror det är mat.

Annons