125L SA-akvarium

#1 - 25 augusti 2008 21:58
Så, jag har ett tag suktat efter ett tredje kar till lägenheten, och har (mer eller mindre [:o]) fått flickans godkännande att proppa in ett till.

Jag tänkte denna gången köpa ett Juwel rio 125L möbelakvarium. Akvariehandlaren i stan har något erbjudande där han slänger med en slimline-bakgrund på köpet, så det kändes som något för mig. Sen är det även t5-belysning i karet, perfekt eftersom att jag vill ha en välplanterad burk. Ska göda med PMDD. Måtten på karet är 81x36x50cm.

Nu är det ett litet tag kvar tills jag verkligen bestämmer mig för att köpa det (Pengar, pengar.. :p ) och jag har fortfarande bara kommit på en fiskart jag vill ha i det och det är Kakaduaciklider. Tänkte då 1 hane och 2 honor, kommer detta funka?

Så: jag har sett många med rötter som har små "hål" i sig, de tycker jag är skitschyssta, vad heter dem?

Och en till.. jag har INGEN aning om vad för fler fiskar jag ska köra i karet?! Vattnet ska inte vara speciellt strömt, så jag har uteslutit L-malar, då de flesta vill ha strömt vatten, eller? :)

Och ännu en till: En slimline röd gneiss tror jag det är som medföljer, passar det i biotopen eller blir det helkonstigt?

Kommer fortsätta uppdatera den här, samt den andra, lite längre fram. Lite torka den här veckan, jäkla jobb :mad:

MVH Johan
#2 - 26 augusti 2008 08:58
Du får ta en dag i helgen och läsa Apistotråden

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309

I den finns det många svar på dina frågor och säkert en hel del nya frågor som du inte tänkt på ännu:)

Ska bli spännande att följa ditt växt/Ap projekt.
#3 - 26 augusti 2008 21:04
Skitläckra fiskar i den tråden, nu blir jag mer sugen på att köpa karet! Har inte läst igenom hela tråden ännu.. men det kommer!

Tips på arter att ha tillsammans med tre kakaduor i ett 125L?

MVH Johan
#4 - 28 augusti 2008 21:33
Imorgon hämtas karet hem, köpte även en skitsnygg red moor-rot idag.. tror iaf den blir schysst i akvariumet :D

Har iaf bestämt mig för ett stim av någon corydoras, förmodligen panda då de var otroligt fina. Får se vad för utbud affären har. Hur många bör jag skaffa till mitt kar?

Sen: Går det bra att starta upp akvariumet med kakaduacikliderna (3st) ? Kommer klämma filtergojs från mitt stora kar varje dag första veckan iaf.

Bilder imorgon!

MVH Johan
#5 - 1 september 2008 17:58
Oj, har glömt att fota karet som jag lovat.. förlåt :(

Var iaf inne på akvariecenter idag och la undan ett fluval 205 tills då jag startar karet. Har blivit ett fan av ytterfilter, så behändigt och härligt stor filtervolym. Ska nog köra med strilrör på det, då kakaduaciklider gillar lite lugnare vatten.

Har fortf. ingen aning om vad jag ska ha för fisk i det övre skicktet av akvariumet.. funderar på att köra biotopfusk och skaffa 1+2 dvärggurami eller dyl. Får se vad som händer.
#6 - 1 september 2008 18:38
Johanski skrev:
Oj, har glömt att fota karet som jag lovat.. förlåt :(

Var iaf inne på akvariecenter idag och la undan ett fluval 205 tills då jag startar karet. Har blivit ett fan av ytterfilter, så behändigt och härligt stor filtervolym. Ska nog köra med strilrör på det, då kakaduaciklider gillar lite lugnare vatten.

Har fortf. ingen aning om vad jag ska ha för fisk i det övre skicktet av akvariumet.. funderar på att köra biotopfusk och skaffa 1+2 dvärggurami eller dyl. Får se vad som händer.

Dvärgbilbukar :D
#7 - 3 september 2008 19:01
Hupp, har en bild på ett tomt kar. Dock inte på det stället jag tänkt ha det, men iaf. Även en bild på roten jag hittade, gillar den skarpt, men är osäker på position än så länge.

Vill starta nu! [:(!]
#8 - 3 september 2008 19:06
det kommer bli bra det här :D
#9 - 3 september 2008 21:55
Tack, och jag hoppas verkligen det! Är verkligen skitpeppad på det här karet. Har hittat ett kar jag har hämtat inspiration ifrån, en colombiabiotop tror jag det var. Hade velat ha löv på botten, men här uppe finns ingen ek vad jag vet. Någon som vet var jag kan skaffa löv att ha i karet?

MVH Johan
#10 - 4 september 2008 11:25
Johanski skrev:
Tack, och jag hoppas verkligen det! Är verkligen skitpeppad på det här karet. Har hittat ett kar jag har hämtat inspiration ifrån, en colombiabiotop tror jag det var. Hade velat ha löv på botten, men här uppe finns ingen ek vad jag vet. Någon som vet var jag kan skaffa löv att ha i karet?

MVH Johan

Löv var det..
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/torkade-loev-p-5631?osCsid=fd24ea7a450ea8a358eff24da7899b1f

Har för mig att jag någon gång har set att en web butik sålde Eklöv. Men kommer inte ihåg vilken:( Dessutom kan det ha varit ett parti som är slut nu.
#11 - 4 september 2008 11:37
c90368 skrev:
Löv var det..

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/torkade-loev-p-5631?osCsid=fd24ea7a450ea8a358eff24da7899b1f

Har för mig att jag någon gång har set att en web butik sålde Eklöv. Men kommer inte ihåg vilken:( Dessutom kan det ha varit ett parti som är slut nu.

TACK! Fasiken vad fint, blir att beställa ett par pack sen. Precis vad jag letade efter. :)

Nu är det bara vänta.. suck :(
#12 - 4 september 2008 11:48
Härlig rot du har fått tag på - mycket snygg, och kommer bli jättefin i ditt kar.
Jag knödde ner eklöv i mitt Scalare-kar häromsistens, och vilken fart det blev på malarna och även de andra fiskarna - de går och bökar och tycks trivas utomordentligt med löv adderat på bottnen. Färgen på vattnet blir också väldigt vacker, te-färgat, kristallklart. Såååå, ha nu bara tålamod och njut av den här uppstartningsfasen - den är jäkligt skön i sig!:)
#13 - 4 september 2008 11:56
Tack för svaret Max!

Härligt, kan tänka mig att de gillar att böka runt där. Det kommer nog mina kakaduor också att göra. Ska bli kul att se.

Ja, uppstarten är så underbar, men inte att ha ett tomt kar hemma men inte kunna starta det föränn tre veckor senare! :(
#14 - 4 september 2008 12:17
Johanski skrev:
Tack för svaret Max!

Härligt, kan tänka mig att de gillar att böka runt där. Det kommer nog mina kakaduor också att göra. Ska bli kul att se.

Ja, uppstarten är så underbar, men inte att ha ett tomt kar hemma men inte kunna starta det föränn tre veckor senare! :(

Mitt 960 stod många långa veckor innan de hände något - men jag tycker det finns en skön spänning i det - att sitta framför det tomma karet och drömma sig bort i planeringarna...

Japp, du kommer att märka att de små cikliderna blir mycket glada av löven - de känner sig trygga och hemma och blir riktigt intressata att kolla på. Mina Nyckelhålsciklider älskar att dra runt bland löven och leta mat och dona runt - skall kolla om jag kan få det på film och lägga upp i Scalaretråden.:)
#15 - 6 september 2008 22:11
Fy fanken, det var nog sista gången jag köper ett Juwel Rio där innerfilterkassetten är fastsilikonad.. nio (9!) silikonduttar jag var tvungen att snirkla en fiskelina runt.. tog en timma, men nu är skiten borta med lite våld emellanåt. Glaset verkar ha klarat sig (puh)

Nu är jag trött :(
#16 - 7 september 2008 21:34
Jag har fått tag i ekblad! Tusen tack till Albinfiskare som ställde upp för mig.. ibland är det för tradigt att bo här uppe :(

Nu är det bara vänta.. och vänta. Det känns som evigheter kvar till löning!
#17 - 7 september 2008 21:48
Hur har du tänkt inreda akvriet?
#18 - 7 september 2008 21:57
Det är ju inte det lättaste att förklara.

Tänkte mig en svart plansch som bakgrund, sedan att ha två red moore-rötter i samma halva av akvariumet, och försöka få något schysst djup på det. Eklöv på botten, dock inte över hela, men på något ställe. Sen tror jag det blir någon halvljus sten, typ pagodsten, dock inte ett stenrös utan mer en bit under sanden så de sticker upp.

Äsch, allt det här är i mitt huvud och det är så oerhört svårt att förklara! Bilder kommer så fort lönen kommer ;)
#19 - 11 september 2008 17:23
hrm.. nu börjar jag vela här. Jag funderar på att köra karet med endast dvärgkulfiskar, och köra min 30L räkburk som snäckodling åt de små. AHH så många idéer så man spricker :eek:
#20 - 11 september 2008 17:35
Johanski skrev:
hrm.. nu börjar jag vela här. Jag funderar på att köra karet med endast dvärgkulfiskar, och köra min 30L räkburk som snäckodling åt de små. AHH så många idéer så man spricker :eek:

Jamenvisst! Varför inte, Dvärkulfiskar är ju hur häftiga som helst - är rejält sugen på att starta en lagom burk med Dvärgkulor!
Det vore ju för jädra grymt om du faktiskt gjorde ett sånt projekt!:)
#21 - 11 september 2008 17:40
Johanski skrev:
TACK! Fasiken vad fint, blir att beställa ett par pack sen. Precis vad jag letade efter. :)

Nu är det bara vänta.. suck :(
Jag kan skicka upp eklöv till dig..
#22 - 11 september 2008 18:19
MaxB skrev:
Jamenvisst! Varför inte, Dvärkulfiskar är ju hur häftiga som helst - är rejält sugen på att starta en lagom burk med Dvärgkulor!

Det vore ju för jädra grymt om du faktiskt gjorde ett sånt projekt!:)

Tack för feedbacken! Fan nu ska jag verkligen göra det här också, det blir tvåtaligt med dvärkulor där i, och en snäckodling vid sidan om. Nu får du fan peppa mig Max så sätter jag fart med det här!

NIC:

Har en som skickar upp eklöv när de fallit från träden, men oerhört tacksam för erbjudandet i varje fall!
#23 - 11 september 2008 18:27
Johanski skrev:
Tack för feedbacken! Fan nu ska jag verkligen göra det här också, det blir tvåtaligt med dvärkulor där i, och en snäckodling vid sidan om. Nu får du fan peppa mig Max så sätter jag fart med det här!

NIC:

Har en som skickar upp eklöv när de fallit från träden, men oerhört tacksam för erbjudandet i varje fall!

Snart blir du nerskickad av eklöv^^
#24 - 11 september 2008 20:42
Vad spännande med kulisar Johanski!:)

Själv håller jag på med det du var inne på först, dvs ett apistogramma cacatuoideskar.:D Men jag är också nyfiken på kulisar, så det blir mycket intressant att följa detta.;)
#25 - 11 september 2008 21:09
Johanski skrev:

Stenhårt! Jag är med dig - och om ett litet tag startar jag upp ett Minikulekar jag med. Det står ett 80-liters Platyhotel här och skräpar - så vafan, det är väl bara att sätta igång.
Nere i z-shopen här där jag bor har dom minikulor - runt 10 stycken i ett kar - dessa kanske man skulle ta hem...
Har ju lite scalarer och två miljoner T-ciklider att ta hand om först bara...
Men, börja du!:)
#26 - 15 september 2008 15:48
MaxB skrev:
Stenhårt! Jag är med dig - och om ett litet tag startar jag upp ett Minikulekar jag med. Det står ett 80-liters Platyhotel här och skräpar - så vafan, det är väl bara att sätta igång.

Nere i z-shopen här där jag bor har dom minikulor - runt 10 stycken i ett kar - dessa kanske man skulle ta hem...

Har ju lite scalarer och två miljoner T-ciklider att ta hand om först bara...

Men, börja du!:)

Jag ska börja, så fort pengarna rullar in ;) Blivit en dyr månad med nytt kar och flickans födelsedag.

Det blir nog att använda någon annan startfisk än kulorna, känns som om de är lite känsliga. Dock vet jag inte vilken, kommer ha en del gömmor med rötter och dylikt, så ingen toksnabb fisk så jag behöver ta ut allting ur karet när det är dags för kulor. Någon idé?

Har iaf kapat till roten så den ryms i karet, och fotat den tänkta positionen, tycker det ser bra ut. Kanske blir ev. en till red moore, om jag hittar en snygg. Karet är på sin plats med ^^ Nu inväntas bara nya lysrör, reflektorer och dylikt.
#27 - 15 september 2008 16:31
Johanski skrev:
Jag ska börja, så fort pengarna rullar in ;) Blivit en dyr månad med nytt kar och flickans födelsedag.

Det blir nog att använda någon annan startfisk än kulorna, känns som om de är lite känsliga. Dock vet jag inte vilken, kommer ha en del gömmor med rötter och dylikt, så ingen toksnabb fisk så jag behöver ta ut allting ur karet när det är dags för kulor. Någon idé?

Har iaf kapat till roten så den ryms i karet, och fotat den tänkta positionen, tycker det ser bra ut. Kanske blir ev. en till red moore, om jag hittar en snygg. Karet är på sin plats med ^^ Nu inväntas bara nya lysrör, reflektorer och dylikt.

Kulorna är "intelligenta" och nyfikna. De behöver en inredning som stimulerar dom att åka omkring och utforska sin omgivning hela tiden - så i med rötter och mycket växter - så att det hela tiden "händer något" för dom. Det ser toppen ut med din fina rot, men fyll på med mer!
Som startfisk hade jag bara slängt i ett par tre guppyhanar som kunde gå där och grisa några veckor. Dom ynglar ju inte av sig och är lätta att plocka ur strax innan du kör i kulorna. Det är bara att ösa på tycker jag!:)
#28 - 15 september 2008 16:45
Självklart ska där i mer inredning! är inte mycket för enkla kar, så att säga. Ska se om jag hittar en schysst rot först. Lite sten ska jag väl också fixa.

Guppyhanar, bra idé! Då blir flickan glad i en månad eller så, hon gillar ju guppys ;)

Jag tänkte ju ta en korg med blå filtermatta från mitt inkörda filter och proppa in den i mitt fluval 205, det borde väl fungera bättre än att klämma i gojs varje dag, eller?
#29 - 15 september 2008 16:51
Johanski skrev:
Självklart ska där i mer inredning! är inte mycket för enkla kar, så att säga. Ska se om jag hittar en schysst rot först. Lite sten ska jag väl också fixa.

Guppyhanar, bra idé! Då blir flickan glad i en månad eller så, hon gillar ju guppys ;)

Jag tänkte ju ta en korg med blå filtermatta från mitt inkörda filter och proppa in den i mitt fluval 205, det borde väl fungera bättre än att klämma i gojs varje dag, eller?

Jag körde två Guppyhanar i räk-kuben ett par veckor, som startfisk. Funkade hur bra som helst. Jag körde i ett rejält "kläm" med skit från 600-litarets Eheimfilter i kuben också, rätt ner i vattnet, för säkerhets skull - sedan har jag låtit det gå bara - inga som helst problem!
#30 - 17 september 2008 20:55
Jag har tjuvstartat Max! Hoppas det är okej ;)

Hittade två sjukt snygga mopani-rötter häromdagen på akvarieaffären och jag köpte dem direkt. Placeringen här är något jag testar bara, och får se hur det blir med diverse växter i karet osv.

Och ja, roten flyter ;)
#31 - 17 september 2008 21:25
Fan, tanken har slagit mig att jag kanske inte ens ska ha den stora roten där, och fylla ut mer med växter istället.. Jag vet faktiskt inte?
#32 - 17 september 2008 22:21
Johanski skrev:
Fan, tanken har slagit mig att jag kanske inte ens ska ha den stora roten där, och fylla ut mer med växter istället.. Jag vet faktiskt inte?

Jag tycker gott du kan ha roten där, lite åt vänster till blir nog bra.
En grej när man inreder med mycket rötter är ofta att man vill att hela roten skall synas - man tycker ju den är vrålsnygg och så kostade den en peng. Kan man försöka tänka bort den grejen och så att säga "kill your darlings" så märker man snabbt att inredningen blir mycket vacker ändå, trots att kanske inte allt av rötterna syns. Du kan alltså sätta i rötterna där de är snygga och får plats. Sedan sätter du växter bakom, bredvid, mellan och på en massa andra ställen vid och invid rötterna - så ser det efter ett tag ut som en tätbevuxen djungel och inredningen får en nästan magisk prägel.

Ett exempel på en "kill your darlings" är en rot i mitt 600-liters - längst bak i vänsterkanten. Den roten är formad som en... ja, vulkan kan man säga, eller en kon. Den är ihålig och är ett populärt tillhåll för Golden Nuggetarna. Roten har massa snygga utlöpare nertil som ser ut att "rota" sig i sanden. I toppen på roten har en enorm Anubias fått fäste och växer snyggt där.
Men... av roten syns knapp någonting när man tittar i karet, ännu mindre på bild. Roten fyller ändå en funktion och bildar ett djup i karet som är ganska skön när man sitter och kollar irl. Hoppas du får lite idéer av detta till din inredning.:)
Här är en bild;
#33 - 18 september 2008 00:13
Ahhhh men jag är så osäker på roten, den skiljer sig i färg från de andra. Egentligen hade jag velat ha bara mopani-rötter, men de jag har var de enda han hade inne, och jag vill inte beställa på internet för det går helt enkelt inte att avgöra föränn man har roten i karet. Shit, skitbra tips Max, men det är fortfarande sjukt svårt >.<

Ps. Ditt kar är fortfarande tokigt snyggt, och jag hoppas på liknande resultat en vacker dag.
#34 - 18 september 2008 07:58
Johanski skrev:
Ahhhh men jag är så osäker på roten, den skiljer sig i färg från de andra. Egentligen hade jag velat ha bara mopani-rötter, men de jag har var de enda han hade inne, och jag vill inte beställa på internet för det går helt enkelt inte att avgöra föränn man har roten i karet. Shit, skitbra tips Max, men det är fortfarande sjukt svårt >.<

Ps. Ditt kar är fortfarande tokigt snyggt, och jag hoppas på liknande resultat en vacker dag.

Tackar! Ja, karet är hyfsat, men skall bli snyggare vad det lider...
Och du kommer garanterat att få lika bra och bättre resultat!
Den där ljusa roten du har är av samma sort som jag har i min räk-kub. Den blir mörkare och mer lik de andra rötterna efter någon månad. Kolla bilderna från kuben. Här kan vi dessutom snacka om ett "Prakt-kill your darlings" då roten är skitsnygg som den är men knappt syns för alla växter.
#35 - 18 september 2008 20:16
Dina tips är ovärderliga Max!

Jag tror faktiskt roten kommer göra sig riktigt fin i karet. Har provat sätta ner den med en sten tills den sjunker, och det kommer nog bli kanon.

Vad jag tänkte är:

En hel del växter mot kortsidorna av akvariet, sen knappt något i mitten. Om du förstår vad jag menar? Så det blir som en dal, så att säga ;)

Luddigt, men iaf!

Såhär ser det ut med roten i sin tänkta position (Fast längre ner, jäklar att den vägrar sjunka)
#36 - 18 september 2008 20:30
Johanski skrev:
Dina tips är ovärderliga Max!

Jag tror faktiskt roten kommer göra sig riktigt fin i karet. Har provat sätta ner den med en sten tills den sjunker, och det kommer nog bli kanon.

Vad jag tänkte är:

En hel del växter mot kortsidorna av akvariet, sen knappt något i mitten. Om du förstår vad jag menar? Så det blir som en dal, så att säga ;)

Luddigt, men iaf!

Såhär ser det ut med roten i sin tänkta position (Fast längre ner, jäklar att den vägrar sjunka)

Visst, jag fick ha en sten som tyngde ner roten i kuben också - det tog nog någon månad innan roten var vattenmättad. Till att börja med kan du ju gå efter "regelboken" och sätta längre växter bakåt och i bakhörnena och mindre/kortare framför - sedan göra precis så som du tänkte: även fylla på utefter sidorna, så att det planar ner mot mitten, som en dal.
Kolla hur jävla många gånger jag har ändrat i mina burkar - man sätter, låter det stå någon dag och funderar, kollar från alla vinklar och vrår - och sedan ändrar man igen... Men, det är ju detta som är kul!:)
Släng in bilder löpande så får vi kolla hur det framskrider!
#37 - 18 september 2008 20:34
Imorgon kommer växter och fiskar. Dock har han inte så stort utbud på växter inne i stan just nu, så får se vad jag kommer hem med. Såg han hade hornsäv iaf, och någon annan schysst stängselväxtaktig sak med lite bredare blad. Anubias är väl en självklarhet också, kan bli schysst bland rötterna mer mot mitten.

Nu kan det väl bli imorgon så jag får trixa mer!
#38 - 18 september 2008 20:38
Det blir kul att få se! Det gör ju absolut ingenting att det inte blir allt på en gång - du fyller bara på med mer senare!:)
#39 - 19 september 2008 15:52
Växter och tre guppys inhandlade. Planterade växterna i mörker då jag koppade i fiskarna, så det är lite si och så. Har ingen aning om hur jag ska plantera faktiskt, och självklart är jag inte nöjd än. Men som du sa Max, tar det lite i taget ;)

Ska iaf mer växter i karet på diverse ställen, sen möjligtvis några stenar lite här och där.. får se vad som händer, men det här är iaf dag 1!

PS. sen ska ju en svart bakgrund in också.
#40 - 19 september 2008 16:57
Johanski skrev:
Växter och tre guppys inhandlade. Planterade växterna i mörker då jag koppade i fiskarna, så det är lite si och så. Har ingen aning om hur jag ska plantera faktiskt, och självklart är jag inte nöjd än. Men som du sa Max, tar det lite i taget ;)

Ska iaf mer växter i karet på diverse ställen, sen möjligtvis några stenar lite här och där.. får se vad som händer, men det här är iaf dag 1!

PS. sen ska ju en svart bakgrund in också.

Det ser la gôtt ut!:)
Ett pyttetips bara - Hornsärven kommer att växa utav helvete och bli lång och förgrena sig - du skulle alltså kunna sätta merparten av den/dessa bakom den stora roten istället så får den liksom krypa fram bakom och över roten. När Hornsärven börjar ringla på ytan nyper du bara av en bit och planterar ner där du tycker det verkar snyggt.
Jag satte ner tre stänglar som nådde halvvägs upp till ytan för några veckor sedan - och kolla nu!
Här är två bilder tagna för en minut sedan - det är alltså dags för mig att börja rensa Hornsärv. (Det som som är suddigt på bild 1 är rosentetrorna... om nu någon undrade...)
#41 - 19 september 2008 17:22
Sagt och gjort, tack för tipset. En litet framsteg, många kvar dock ;)

Längtar tills jag hittar fler växter.. prr, vill nu!
#42 - 19 september 2008 17:27
Jag tänker såhär:

Något högt växande gräs, vet inte vad det kallas, i högra framkanten, så det skymmer över lite av det döda utrymmet. Sedan mer växter framför svärdplantan, någon riktigt grön och fin mossa på roten?

Skönt att jag inte har total idétorka iaf ;)
#43 - 19 september 2008 17:31
Aaah - du ser redan nu blev det "bättre" och lite mer magisk touch när Hornsärven fick "djungla" till det bakom roten. Fan, du kan ju detta nu!:)
#44 - 19 september 2008 17:35
Tack vare dig ja! :p

Vad heter växten du har i ditt 600L, det är som ett tjockt gräs som växer upp till ytan och lägger sig efter den?
#45 - 19 september 2008 17:50
Johanski skrev:
Tack vare dig ja! :p

Vad heter växten du har i ditt 600L, det är som ett tjockt gräs som växer upp till ytan och lägger sig efter den?

Jättevalisneria (tror jag att den heter - det är en Valisneria iallafall) med ganska breda jämna blad som blir typ hur långa som helst. Bladen får man helt enkelt klippa av vid ytan lite då och då. Det är en stor lök som bladen växer fram ur. Dessa är perfekta att ha i bak-kant mot bakrutan och på sidorna. Jag har fyra lökar från högerhörnet baktill och mot bakrutans mitt, snygg, praktisk och enkel - passar mig perfekt som är växtamatör.
#46 - 20 september 2008 06:46
Kommer vli fint det här =)
#47 - 22 september 2008 21:41
Tack Streezz!

Har gjort om lite i karet, och även satt i reflektorer. Mycket ljusare nu! :) Kan dock inte fota, då det släcktes för någon timma sen, så det får bli imorgon.

En tanke jag har, Max, är att fästa några javaormbunkar på den stora roten till vänster, uppe på den och på några av de grenar som sticker ut mot karet. Jag tror det kan bli schysst. Sen har jag plockat lite sten från en närliggande sjö här som jag tänkte sätta vid roten av roten ( ;) ). Sen fylla på med lite växter som ligger på botten.

Jag har stora förväntningar på mig själv!
#48 - 22 september 2008 21:44
F*n Mats, vi får ta en grundkurs i växtorientering på torsdag:p!
Det är Crinumlök du har baktill i karet http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=10&SOK=1 ;).
#49 - 22 september 2008 21:58
Johanski skrev:
Tack Streezz!

Har gjort om lite i karet, och även satt i reflektorer. Mycket ljusare nu! :) Kan dock inte fota, då det släcktes för någon timma sen, så det får bli imorgon.

En tanke jag har, Max, är att fästa några javaormbunkar på den stora roten till vänster, uppe på den och på några av de grenar som sticker ut mot karet. Jag tror det kan bli schysst. Sen har jag plockat lite sten från en närliggande sjö här som jag tänkte sätta vid roten av roten ( ;) ). Sen fylla på med lite växter som ligger på botten.

ansjo skrev:
F*n Mats, vi får ta en grundkurs i växtorientering på torsdag:p!

Det är Crinumlök du har baktill i karet http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=10&SOK=1 ;).

Ja, jädrar Ansjo - där ser du Johanski...[:o] Crinium är det tydligen jag har.... Nåväl då byter du ut namnet "jättevalisneria" mot Crinium i mina tidigare inlägg. Man lär sig hela tiden!:)

Javaormbunke kan jag dock ganska bra - och jag tycker din idé om att fästa några bunkar på roten är jättebra - när de får fäste blir de mycket vackra och täta.

Crinium... ja, jisses...:D
#50 - 22 september 2008 22:03
Blir nog alldeles kanon detta johanski!!
Du har inte funderat på lite javamossa som klättrar upp längs rötterna?
Blir grymt snyggt!
#51 - 23 september 2008 08:00
Johanski skrev:
Tack Streezz!

Här är två bilder, tagna för ett par år sedan då jag hade Discus i karet. De Javaormbunkar man kan se var från början bara små skott som jag kilade in i sprickor och skrymslen på rötterna. Det tog ett tag innan dom tog fart - men låter man dom bara sitta ifred så brukar det gå bra. Den stora, höga roten man ser full med Java på "discusbilden" är den rot som Pannecke har i sitt fina kar idag, och som nu är full av andra växter (kolla "hur ser ditt akvarium ut"-tråden).
Får du bara fart på Javan, tillsammans med de andra idéer du har, kommer det att bli grymt snyggt i ditt kar!:)
#52 - 26 september 2008 10:47
Efter att ha suttit och tänkt en hel del nu i ett par dagar så har jag nog kommit fram till att köra mycket lite växter i det här karet, mycket rötter och stenar. Sen köra ett kar med bara malar, dvs. köpa en cirkulationspump och skapa ett riktigt drag i karet. Ska även ta ut red moore-roten och ersätta den med några låga rötter som går efter bakrutan.

Knepigt det här, men det känns rätt för mig.
#53 - 26 september 2008 10:52
Johanski skrev:
Efter att ha suttit och tänkt en hel del nu i ett par dagar så har jag nog kommit fram till att köra mycket lite växter i det här karet, mycket rötter och stenar. Sen köra ett kar med bara malar, dvs. köpa en cirkulationspump och skapa ett riktigt drag i karet. Ska även ta ut red moore-roten och ersätta den med några låga rötter som går efter bakrutan.

Knepigt det här, men det känns rätt för mig.

Klart som det klaraste korvspad skall du göra så som du själv finner bäst, lämpligast och snyggast!!!
Kör in lite bilder löpande på dina ändringar - det är alltid kul och intressant att kolla på!:)
#54 - 26 september 2008 20:42
Lämnade tillbaka red moore-roten idag, köpte en Hydor Koralia 2 cirkulationspump. Nu har jag runt 3000L/H i karet, och det bör ju räcka ;) Dock är koralian en stream-pump, så den blåser inte sönder allting i karet med sina 2300L/H då den blåser en väldigt bred stråle.

Var ute och plockade sten i en närliggande sjö nyss också, hittade en hel del läckra platta stenar. Lika platta som skiffer, fast lite ljusare. Såg två gäddor som låg och tröck i mörkret, samt 7-10 st abborrar. En abborre lyckades jag "klappa" innan den stack iväg :)

Härlig kväll ute idag!
#55 - 29 september 2008 16:43
Nu har jag gjort första delen av stenröset, är rätt nöjd faktiskt. Först hade jag lite snyggare stenar, men de var rätt vasa och buckliga och jag tror inte det uppskattas av malarna, så jag gick och plockade rundade stenar och klämde in lite anubias emellan dem.

Säg gärna vad ni tycker, och hur jag ska fortsätta, för nu tog det lite stopp för mig :D

Ps. Hornsärven och annat ska inte vara där länge till, har de i nu mest för att förhindra en alginvasion.
#56 - 29 september 2008 19:27
Fasiken det är svårt, har suttit och glott på akvariumet en längre tid och jag vet varken ut eller in. Jag vill ju att det ska se lite ut som en flod iaf. och funderar då på mindre släta stenar nedgrävda i sanden, eller mer sten? Mer sten blir det nog iaf, så jag får upp höjden på "röset" lite. Tror jag.

Blir tokig här :eek:
#57 - 29 september 2008 21:17
Det jag saknar i det karet är rötter. Många och spretiga rötter skulle sitta fint och kollar du i närmsta bäck så kommer du se dessa rötter och grenar irl;).
Sedan en svart bakgrund skulle göra hur mycket som helst och jag tror även du själv skullle få lättare att se vad som saknas eller inte saknas i karet:).
#58 - 29 september 2008 21:33
En av de gamla rötterna som låg platt på botten ställde jag upp mot bakrutan, såg rätt okej ut. Men nu är det så att det inte finns några schyssta spretiga rötter att köpa här i Luleå för tillfället, så jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Stenarna hör ju hemma iaf, plockade dem från Luleå Älv idag (Slit och släp, puh)

Jag får helt enkelt avvakta och hålla utkik efter rötter, tack!

Bakgrund ska jag fixa snarast :)
#59 - 30 september 2008 05:14
Du får helt enkelt ta den där resan söderut för att tömma plånboken och jag ska personligen guida dig runt:p!
#60 - 1 oktober 2008 19:53
Har fått hem månskensbelysning nu, och även mer sten. Jag är tokigt nöjd med resultatet! Över förväntan. Säkert bara jag som tycker så, men det ser naturligt ut på något sätt. (Växterna i hörnet kommer nog inte vara kvar, de blir väl uppätna eller dylikt, vet att malar gillar svärdsplantor)

Uppskattar gärna kritik, helst från dig Max! ;)

Var otroligt svårt att få en bild på månskensbelysningen, men det är skitläckert i verkligheten!

Förresten så har jag ingen frigolit i botten, men det borde inte vara någon fara när jag staplat stenarna så lågt, right?

Ps. roten testar jag bara, får se om den ska vara kvar eller ej. Sen blir det nog schysstare med svart bakgrund också
#61 - 1 oktober 2008 20:00
plocka eklöv å ha i karet.. det blir verkligen snyggt,, å i bäckar å liknande finns det ju löv..kan även tipsa om lite större grus..utspritt här å där.. ..men fasen va läckert det är nu åxo... finns det nåt roligare än att inreda ett akvarium... I LOVE IT
#62 - 1 oktober 2008 20:29
Tusen tack! Skönt att någon annan tycker om det med :)

Löven kommer bara blåsa mot kortsidan, har 3000L/H i karet ;)

Håller dock med om att starta ett akvarium är fasiken det bästa som finns, när det går rätt! Just nu har jag nitrit i karet och jag förstår inte varför, har matat fyra gånger sen förra fredagen (1½ vecka) och då endast ett par tuggor var åt fiskarna. Men har klämt i filtergojs från stora karet och låter det ha sin gång nu, bör inte vara några problem. Är det lägsta nitriten som är mätbar på skalan.
#63 - 1 oktober 2008 21:45
Johanski skrev:
Har fått hem månskensbelysning nu, och även mer sten. Jag är tokigt nöjd med resultatet! Över förväntan. Säkert bara jag som tycker så, men det ser naturligt ut på något sätt. (Växterna i hörnet kommer nog inte vara kvar, de blir väl uppätna eller dylikt, vet att malar gillar svärdsplantor)

Uppskattar gärna kritik, helst från dig Max! ;)

Var otroligt svårt att få en bild på månskensbelysningen, men det är skitläckert i verkligheten!

Förresten så har jag ingen frigolit i botten, men det borde inte vara någon fara när jag staplat stenarna så lågt, right?

Ps. roten testar jag bara, får se om den ska vara kvar eller ej. Sen blir det nog schysstare med svart bakgrund också

Jag tycker det ser jättebra ut!:) Det är mjukt och behagligt med de runda stenarna. Jag har ju risgrynsgröt i huvudet[:o], och undrar vad du skall köra för fisk och inriktning?

Sen kommer en svart bakgrund att göra att hela kitet blir så mycket snyggare!!!
Den där månbelysningen ser enormt skön ut! Du har inte möjlighet att sätta den, och kanske fler, i rampen, så att strålen/strålarna kommer mer uppifrån?
Det kanske bara är på bilden som man upplever att ljusstrålen känns lite "hård" och riktad...?
Två små pyttedetaljer till; Termometern (som är ett rätt fult instrument) kan man ju sätta på gavelglaset - så att man ser temperaturen från sidan i stället, då blir man av med den just på framrutan - och sedan den där lilla pumpen eller filtret som nu sitter väldigt nära framrutan - den kanske man kan placera bak i karet på någon av sidorutorna - så ser man inte den heller...

Ja, det var lite detaljidéer - hoppas du inte tycker att jag är "petig". För övrigt ser det toppen ut tycker jag!:)

Edit; Nu såg jag en grej till - doppvärmaren. Den skulle jag placerat i högerhörnet längst in - så blir man liksom av med den också.
#64 - 1 oktober 2008 21:59
Tack för svaret och berömmet, nu till synpunkterna:

och undrar vad du skall köra för fisk och inriktning?

Bulldogmalar, artakvarium. Ska försöka ge mig på att odla dem.

"Det kanske bara är på bilden som man upplever att ljusstrålen känns lite "hård" och riktad...?"

Japp, helt så är det. Den är lite ljusare på sina ställen, men den lyser faktiskt upp HELA karet väldigt svagt, så det blir rätt schysst.

Termometern (som är ett rätt fult instrument) kan man ju sätta på gavelglaset

Den ska flyttas, så snart jag får bakgrund och börjar pyssla med alla smådetaljer, just nu vill jag få en schysst helhetslook på karet.

Nu såg jag en grej till - doppvärmaren. Den skulle jag placerat i högerhörnet längst in - så blir man liksom av med den också.

Doppvärmaren kommer jag inte behöva, så jag har inte orkat flytta på den. Har den där nu för guppyfjantarna ;)

och sedan den där lilla pumpen eller filtret som nu sitter väldigt nära framrutan

Den behöver vara där den är, så jag får ett bra tryck i själva "skåran" så att malarna ska trivas. Jag har ju utblås från ytterfilter på samma sida, och det ska som blåsa rakt igenom karet till utblåset, sen runt igen, om du förstår? Så det är en ful detalj jag får ta, faktiskt [B)]

MVH Johan
#65 - 1 oktober 2008 22:10
Johanski skrev:
Tack för svaret och berömmet, nu till synpunkterna:

Bulldogmalar, artakvarium. Ska försöka ge mig på att odla dem.

Japp, helt så är det. Den är lite ljusare på sina ställen, men den lyser faktiskt upp HELA karet väldigt svagt, så det blir rätt schysst.

Den ska flyttas, så snart jag får bakgrund och börjar pyssla med alla smådetaljer, just nu vill jag få en schysst helhetslook på karet.

Doppvärmaren kommer jag inte behöva, så jag har inte orkat flytta på den. Har den där nu för guppyfjantarna ;)

Den behöver vara där den är, så jag får ett bra tryck i själva "skåran" så att malarna ska trivas. Jag har ju utblås från ytterfilter på samma sida, och det ska som blåsa rakt igenom karet till utblåset, sen runt igen, om du förstår? Så det är en ful detalj jag får ta, faktiskt [B)]

MVH Johan

Aaahh! Då är jag fullständigt med på noterna! Jättebra!:)
Det blir fränt med bulldoggarna - jag kan personligen inte dessa, men som sagt, det blir toppen! Kul sedan att få se lite bilder när du får i dina fiskar!:)
#66 - 4 oktober 2008 18:35
Jag har ju redan fiskar! ;) Kanske inte de mest intressanta dock :D

Gjorde om stenarna lite
#67 - 5 oktober 2008 17:11
Svart bakgrund ditsatt!
#68 - 5 oktober 2008 17:25
Johanski skrev:
Svart bakgrund ditsatt!

Myyycket bättre! ;)
#69 - 9 oktober 2008 19:50
Nu är nitriten borta och guppysarna har aldrig mått bättre. Är nu två veckor sen jag kastade i dem. Funderar på att utöka guppybeståndet med några honor, man måste ju ha lite levande föda?! ;)

Malarna har inte kommit ännu.. tålamod tålamod.
#70 - 16 oktober 2008 22:27
Köpte 5 guppyhonor i hopp om att få lite levande käk åt Tage och co (fengäddorna), samt att de ska få pinka lite mer i akvariet innan malarna kommer. De kom inte igår heller, vilket han trodde de skulle göra, så blir bara att vänta någon vecka till.. suck :(
#71 - 23 oktober 2008 13:32
Nu har det gått exakt en vecka, BILDER! :D
#72 - 23 oktober 2008 20:35
Och inga malar har kommit :D
#73 - 12 november 2008 22:43
Jaha, vad har man nu gjort när man blev otålig och inte orkar vänta flera år på bulldogmalarna.. :confused::D
#74 - 12 november 2008 22:53
Det var lite konstiga malar från en helt annan världsdel:p!
#75 - 12 november 2008 22:55
Ja, de hette något konstigt feminint också. Tror jag blev lurad?!
#76 - 12 november 2008 22:56
Nädå:p!
Bilagor:
#77 - 12 november 2008 23:00
Jadu, det här projektet har tagit många svängar under den här korta tiden. Men det gör väl ingenting? Har fått sitta många timmar framför det och bara fundera. Mest sugen hade jag varit på bulldogarna, men men, verkar vara lite svåra att få in för min tröge lokala handlare ;) Ingen fara dock.

Nu ska vi se hur det här med Tanganyika går för mig. Har just nu inrett med 10KG kolsten endast, och blir nog ännu mer kolsten. Det är lätt och känns som ett säkert kort. Slipper man vara så jättenoga med att stapla på ett stabilt sätt. Sen hittar jag inga schyssta stenar härikring, som inte är runda.

Har även slängt i en korg med marmorkross i fluvalen, det borde väl räcka för att hålla uppe PH't? Eller måste jag trixa med bikarbonat också?
#78 - 12 november 2008 23:06
Appropå Bulldogmalar så om din affär handlar av grossisten Imazo så har de dessa hemma nu, så sådär jättesvårt borde det inte vara;).

Man kan annars lugnt säga att du är lite ombytlig, men så är det ofta innan man hittar sin gebit vad man gillar för fisk. Jag har själv provat en del olika fisk genom åren för att för ganska länge sedan fastnat mest för SA:).
Att du kanske inte har ett exakt pH för just dessa fiskar är inte hela världen, det är bättre att det är stabilt än att du ska laborera med vattnet så fort du byter vattet eller liknande:).
#79 - 12 november 2008 23:10
Han handlar av akvarieteknik, vad jag vet. Den listan han visade mig för någon dag sen, och de lådorna som står i hans butik ;) Sen är han nog lite glömsk också, men de enda chaetostoma han sagt de haft inne är några som blir 15-20cm stora. Dock glömt namnet på dem, men lite för stora för min smak.

Ja, men nu känner jag mig rofylld. Akvarierna puttrar på och börjar se schyssta ut. Sådär härliga så man kan stirra på de i timmar utan att tröttna. Det + en kompis och en kopp té och kvällen är fulländad.

Då kör jag bara med marmorkrosset, tack för hjälpen :)
#80 - 13 november 2008 07:53
Bilder ;)
#81 - 13 november 2008 15:08
Johanski skrev:

Då kör jag bara med marmorkrosset, tack för hjälpen :)

japp kör bara marmorkross tkr jag:) vi har det i vårt 160L malawi i skolan i en av filterkorgarna till ett litet eheim innerfilter och det räcker för att hålla pH stabilt på 8,6 (tror där är 7,8 i kranen)

skall kolla hur mkt två filterkorgar fulla med marmorkross i ett fluval 240L ger för pH i mitt 240L ikv! återkommer med resultaten :)
#82 - 17 november 2008 17:45
Såhär ser karet ut idag, ska nog placera om och trixa med det, men just nu ville jag bara få i lite sten och se hur prinsessorna mår osv.
#83 - 17 november 2008 17:47
Snyggt!

mer sten är alltid fint i TA-kar :P

Funderat på att ha ngra växter?

btw har du ngra andra firrar i karet förutom prinsessorna?
#84 - 17 november 2008 17:50
Nej, jag har ju inte det. Kanske bara blir prinsessor, är grymt intresserad av hur de vårdar sina yngel. Vad skulle jag kunna ha med dem ens, i det här lilla karet?
#85 - 17 november 2008 17:53
Är det inte dags att starta en ny tråd?

Numera är det inte ett SA kar du skriver om!

Välkommen tillbaka till SA när du har tröttnat på TA:D
#86 - 17 november 2008 17:53
Ja, jag antar väl att det är det [:o]
#87 - 17 november 2008 17:55
Johanski skrev:
Nej, jag har ju inte det. Kanske bara blir prinsessor, är grymt intresserad av hur de vårdar sina yngel. Vad skulle jag kunna ha med dem ens, i det här lilla karet?

Tänkte mest på att ha ngn städare i karet, och lite växter för att stabilisera ,när det blir mkt fiskbajs :P

Men eftersom du antagligen bara kommer ha ett par prinsessor kvar sen så blir det ju inte så mkt skit/alger

men om du är speciellt intresserad av prinsessornas beteende så hade jag nog skippat städare och växter, du har ju rätt bra filtrering av det karet om jag minns rätt.
#88 - 17 november 2008 20:34
Johanski skrev:
Såhär ser karet ut idag, ska nog placera om och trixa med det, men just nu ville jag bara få i lite sten och se hur prinsessorna mår osv.

Ser ju riktigt snyggt ut och du verkar äntligen ha bestämt dig för en världsdel o du velige.. ;)
Snygga stenar, vad är det för några?

Annons