125L Makeover

#1 - 11 oktober 2009 14:23
Hah. Hade skrivit jättelångt inlägg. Sedan försvann det -.-

Aja, men jag har ett mini 125-liters. På höstlovet ska det bli stor omändring. Växterna ska bytas ut, gruset ska blandas med lite mörkare eftersom det just nu är vääldigt ljust. Rötterna(mangrove) ska bytas ut mot nya(mopani). Just nu växlar Ph-värdet mellan 8.0-8.5. Alltför högt. Och det reagerar inte på NÅNTING!:mad:[:(!]:mad:[:(!] Jag har försökt med eklöv(visserligen bara ett, men de är inte de enklaste att finna så här års), torvextrakt, rötterna ... ingenting. Jag undrar om lavasten kan påverka Ph:et på nåt sätt?

Aja. Men nu till fiskarna. För tillfället har jag
1 vuxen platy + 8 yngel
3+3 Kopparbarber
4 Pristellatetror
6 Neontetror
1 Ancistrusmal
3-4 Amanoräkor.

Neontetrorna ska bort, likaså kopparbarberna. Har dock ingen aning om vad jag ska göra med dem. Det kan ta åratal innan alla har dött. Hoppar fram och tillbaka när det gäller Pristellorna. De är fina, visst, och skulle passa i akvariet så som jag tänkt mig det, men inte riktigt intressanta på något sätt. Kanske jag borde köpa fler, vad tycker ni?
Behöver också förslag på andra fiskar till akvariet. Hade tänkt mig ett stort stim som sveper fram och tillbaka i akvariet, sedan kanske någon form av gurami, och så vidare.

Hoppas att ni tycker detta är intressant, även om jag medger att 2000L bjässar till akvarier är bra mycket intressantare än det här. Men mina föräldrar låter mig inte köpa ett större ... :/
#2 - 11 oktober 2009 15:06
Skaffa en liten grupp Ctenopoma Acutirostre .

Väldigt fin fisk som har roligt beteende. Dock kan det ryka en och annan småfisk.

Kolla min projekttråd, där finns en del bilder och videos på dom : http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=131048&page=9
#3 - 11 oktober 2009 21:35
Vad har du för KH?
#4 - 12 oktober 2009 08:24
KH har jag ingen aning om. Affären vi köper allt i är inte den bästa, dom har bara Ph-tester där :/

Kollade in i akvariet, ser att Neontetrorna jagar runt varandra som galningar. Dom håller på en stund och det ser precis ut som om dom slåss. Sen simmar dom över min Javaormbunke och LÄGGER ÄGG! O.o Yippiie, mina neontetror leker! Ph:t kan väl inte vara så dåligt då. Tyvärr lägger sig kopparbarberna i och snappar upp äggen. Nånting jag kan göra för att få behålla äggen?
#5 - 15 oktober 2009 08:16
Då var det bevisat. Det här är ännu en projekttråd som kommer rinna ut i sanden. :/

Annons