125 L, sydostasiatisk biotop - nybörjare går all in... :)

#1 - 13 augusti 2015 09:05
[COLOR=#333333]Hej![/COLOR]

[COLOR=#333333]Jag ska snart sätta igång mitt första akvarium, Rio 125, riktigt spännande (vi hade akvarium hemma när jag var liten förvisso men det var ett klassiskt skräckexempel på när ingen i familjen visste hur man gjorde, konstant tömde hela akvariet varefter de guldfiskar och malar vi hade dog stup i kvarten. Denna gång tänkte jag satsa på riktigt och på rätt sätt ;)).

Tänker satsa på sydostasiatisk biotop, så verklighetstroget som möjligt (möjligen inte lika strikt med växter). Efter mycket eftertanke har jag nu bestämt mig för att sätta igång akvariet med 10 st kilfläcksrasbora. Efter ett par månader vill jag bl.a. skaffa mosaikguramis och amanoräkor. [/COLOR]

[COLOR=#333333]10 x kilfläcksrasbora[/COLOR]
[COLOR=#333333]5 x mosaikgurami (varav en hane)[/COLOR]
[COLOR=#333333]6 eller fler amanoräkor, tänker jag...
[/COLOR]
Har ni tips på annat skojigt (gärna färgglatt) som passar med ovanstående firrar och amanoräkan så får ni gärna kommentera, funderar fortfarande på om jag ska skaffa annat efter ett tag eller bara köra på fler av samma art.

[COLOR=#333333]Vad gäller växter så hade jag tänkt börja med två snabbväxande (de är ju så vackra dessutom): [/COLOR]
[COLOR=#333333]- Hygrophila polysperma[/COLOR]
[COLOR=#333333]- Limnophila sessiflora
[/COLOR]- Kanske även Javamossa på rötter etc

[COLOR=#333333]Har även en lite större rot (som ligger i blöt sedan drygt en vecka tillbaka, tyvärr kom den med lite alger från butiken så det blir ett projekt i sig att koka och skrubba bort det, hittills har algerna varit envisa) + några mindre kolstenar + ett par kinesiska dragon stones + [/COLOR]ECS- Easy Care Substrate [COLOR=#333333]till botten (rödaktig, matchar bra till den röda stenväggsbakgrunden jag har, dvs slim från BTN) + lite naturfärgad sand som är beställd. Ser fram emot att skapa ett vackert hem för både firrarna och oss... Funderar även på att ordna en liten platta med bamburör i en hörna av akvariet (klistra fast dem med akvariesillikon helt enkelt) men får se hur det blir med det. :)[/COLOR]

[COLOR=#333333]Kommer uppdatera medan jag jobbar på mitt projekt här och tar tacksamt emot idéer och tips. Dela gärna också med er av bilder på era akvarium för inspiration (särskilt ni med sydostasiatisk biotop).
[/COLOR]
Hittills har jag enbart satt fast BTN-bakgrunden. Väntar nu på leverans av ytterfiltret som är beställt från Ebay, sedan hade jag tänkt inreda, sätta igång akvariet och köpa de första fiskarna. Väntar också på en PMDD-order, ska bli spännande att testa det och se hur växterna trivs.

[ATTACH=CONFIG]76950[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76949[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76948[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76951[/ATTACH]

[COLOR=#333333]/Isabel[/COLOR]
#2 - 13 augusti 2015 13:31
Vad spännande :) jag tycker du borde kolla in "Anubias nana" och ha den på roten, den är jätte tålig och kommer troligen trivas bra hos dig.

/e
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 14 augusti 2015 07:34
Ja lycka till.
Jag hade nog nöjt mig med 3 arter fast skaffat lite fler rasboror och amanoräkor
#4 - 14 augusti 2015 08:10
Tack Kjell! Jag tror också det blir bra med färre arter men fler av dem... Vi får se. :)
#5 - 14 augusti 2015 08:14
Nu har jag i alla fall börjat förbereda inredningen lite smått. Väntar på en leverans av sand (tänkte köra en väg av sand i mitten). Sedan är det bara lite grönt och roten som saknas. Lite orolig över roten dock, den är ca. 35 cm lång. Känns som att den kommer ta upp en alldeles för stor del av akvariet. Vet inte om jag ska ha den ståendes lutandes mot baksidan på ena sidan av akvariet, eller liggandes i mitten över sandvägen (eller för all del kapa den i två, men synd att förstöra en så fin rot). Får väl prova mig fram. :) Vad tror ni?
[ATTACH=CONFIG]76954[/ATTACH]
#6 - 14 augusti 2015 09:22
Till att börja med, blötlägg roten redan nu.
Annars är problemet iofs löst temporärt, då flyter den de första två veckorna medan du funderar klart. :D

Och för stor rot... ryms den i akvariet så är den bra tycker jag. Kolla in dessa akvarier t ex:
https://www.google.se/search?q=aquascapes+roots&tbm=isch
Det går att göra så mycket coolt med rötter som antingen får dominera akvariet, eller guida växter uppåt i akvariet.

Jag väntar också på sand. Inte så mycket leverans, som beslut... Argh!! Velig brud det här. :p
#7 - 14 augusti 2015 11:34
Den är redan blötlagd för över en vecka sedan och flyter nu mera inte. Så det är klart. Jag har stirrat mig blind på alla dessa aqua scape akvarium på nätet - så otroligt vackra... Fått en hel del inspiration därifrån. Men är ju ändå nybörjare så kommer inte exempelvis börja med Co2 etc (inte till en början i alla fall)... Väldigt spännande hur som helst! Vad har du själv beslutsångest över? :)
#8 - 14 augusti 2015 12:57
Rådasand, eller svart sand. Har svart i nanot som står i köket. Köket är svart och vitt så svart sand passar perfekt där.

360n ska stå i vardagsrummet, som är vitt med en tegelväggs-tapet. Så råda verkar ju vettigast... men svart är roligast. Eller nej - regnbåge!!! Jag köper sand i alla färger och inreder regnbåge med slott och enhörningar och my little ponys och rosa sandfall! [:-57]

(Jodå, det märks att det är fredag...)

Nä. Råda 08-1,2. Punkt. Så, då var det bestämt. Borde åka och handla innan jag ångrar mig... :P
#9 - 14 augusti 2015 14:32
Haha... Jag tänker kontraster. Är det mycket svart i rummet så kör på ljusare sand (eller inte allt för mörk bakgrund och ljusare sand ist) och vice versa... Vad ska du ha i 360-akvariet? Någon särskild biotop? Just nu håller jag på och tvättar sanden som kom på posten idag. Hujedamej! Känns som att det kommer ta några timmar.
#10 - 15 augusti 2015 12:13
Så här ser det nu ut i mitt akvarium... Så fort jag fått tillbehören till mitt ytterfilter så ska jag fylla karet och testa mig fram med roten etc... Men vad tror ni om detta hittills? Lite svårt att ge en rättvis bild av sanden med tanke på att det nu mest ser ut som cement (fuktig, tvättad sand). Det är egentligen en fin naturfärg på sanden, lite mer åt det ljusbruna hållet än grått. Funderar på om man skulle ha i mer sand... Eventuellt bara höja upp "kullarna" bredvid sanden lite mer, med det röda bottensubstratet. Vad säger ni? Å andra sidan är det redan 5-8 cm botten på sina håll, vill ju inte stjäla så mycket mer av fiskarnas simyta. Som sagt, it's a working project. Kommer troligen möblera om en del innan det är klart. Men alla tips mottas med tacksamhet. :)
[ATTACH=CONFIG]76960[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76961[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76962[/ATTACH]
#11 - 15 augusti 2015 12:26
Hmm, kan inte se de bifogade filerna. Apropå sand, så anser ju i alla fall jag att naturligt alltid är vackrast :) Hade svart sand i mitt (svarta) Juwel Lido 120 ett tag, men tröttnade på det, så nu har jag vanlig ljus sand istället, som jag tyvärr inte minns namnet på, och tycker att det ser bra mycket bättre ut. Och gissar att svart sand kan göra det lite för mörkt i karet, för växternas skull.
#12 - 15 augusti 2015 14:42
Konstigt, bilderna funkade till en början, men nu står det att de är "ogiltiga"... Någon admin här som kan svara på vad felet är? :)

Ja Shepard, naturligt är vackert. Hoppas det blir bra. Spänd för att se hur det ser ut när vattnet kommer i, nu ser det mest ut som en grå cement som sagt. ;)

Isabel
#13 - 15 augusti 2015 14:45
Ps, blivit lite sugen på Panda garra. Någon som vet om den funkar ihop med amanoräkorna?
#14 - 19 augusti 2015 12:46
Det börjar arta sig här nu. Visst blev det läckert? :) Längtar efter fiskarna och växterna... Kommer på fredag. Bestämde mig till slut för att börja med ett stim av drottningrasbora.
[ATTACH=CONFIG]76979[/ATTACH]
#15 - 19 augusti 2015 13:02
Ljus eller mörk botten....?

Tja...hur långt är ett snöre...?....svår fråga.

Vad man kan säga, utan att tafsa in på smak, är:

- Firrar gillar mörkare bättre, generellt färgar de ut lättare då, men fiskar som trivs verkar färga ut även med ljus botten.

- På en mörk, svart, botten så kommer man se "smuts" och liknande mycket tydligare än på en ljus, inte vit dock. En del
tycker det ser naturligt ut. Andra retar sig på det.

- En ljus botten mörknar över tid ganska betydligt. Så man skall inte troi att den håller samma skärpa efter någon månad eller två.

- Rådasand är lätt rödaktig, vilket framhäver röda fiskar bra.
#16 - 22 augusti 2015 10:01
Då var mitt akvarium igångstartat! Så här ser det ut nu:

- 10 st. drottningrasboras (lite bleka på bilden då den togs direkt efter transporten, men idag har de fått tillbaka både färgen och matlusten, så himla fina). :) Några snäckor fick jag med också. De verkar alla trivas.
- Växterna: Anubis barteri var. nana som jag satt fast på stenar, lite china moss på roten, Hygrophila Polisperma (en korsnings-variant som kallas rosa nervis) och Ludwigia (också någon ny korsning) i bakre delen av karet.

[ATTACH=CONFIG]76995[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76996[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76997[/ATTACH]
#17 - 22 augusti 2015 10:02
Kör som sagt inte strikt sydostasiatisk biotop, valde växter efter vad jag tyckte var fint och praktiskt.
#18 - 22 augusti 2015 10:35
Varför funkar inte bilderna?
Nyfiken

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#19 - 22 augusti 2015 18:05
Det undrar jag också. Det har strulat ända sedan jag startade denna tråd. Har nu mailat webadmin, så hoppas mina bilder syns inom kort. :) /Isabel
#20 - 23 augusti 2015 15:35
Det hoppas jag med :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
admin
Christian Alfredsson
#21 - 23 augusti 2015 18:34
Test av bild

1/ Klicka på knappen Gå till avancerad
2/ Klicka på Hantera bifogade filer
3/ Välj fil, ladda upp och stäng fönster

Kolla om de kommer in i tråden...
admin
Christian Alfredsson
#22 - 23 augusti 2015 18:35
Det ser ut att funka riktigt om du väljer bifoga bild i avancerat läge.

Test av att klicka på bildikonen
[ATTACH=CONFIG]77010[/ATTACH]

EDIT: Jag håller på att återbygger alla miniatyrer och ser om det hjälper. Kör via avancerat och bifog fil tillsvidare.
#23 - 23 augusti 2015 18:56
Här kommer foton...

Då testar vi och ser om bilderna funkar nu. Bifogar. :) Tack för hjälpen Christian!

/Isabel
#24 - 23 augusti 2015 19:05
Ps - i dag dog en första fisk (och jag hoppas verkligen inte det blir fler). Tycker mig ha gjort allt "enligt boken", men eliyao nämnde att det kanske kan ha och göra med att jag matat (om än ytterst lite) med frysfoder de första två dagarna. Att det kanske kan vara isen som inte är bra så här i början? Så kommer nog testa köra med torrfoder nu i början enbart. Fråga dock; testade vattnet och har inga som helst problem med nitrit (0) dock så har jag redan efter två dygn nitrat på 10 mg/l. Enligt Seras dropptest. Är det normalt, på så kort tid? Annars, vad tror ni kan göras mer? Som sagt, akvariet har bara varit igång med fiskarna sedan i fredags. Mer info och specificerat vad jag har i akvariumet etc, finns under forum-tråden om vattenvärden. Mycket tacksam om ni kan kolla och ge mig råd. :) /Isabel
#25 - 12 september 2015 22:05
[ATTACH=CONFIG]77252[/ATTACH]

Hej!

Tyckte det var dags för en uppdatering här. Efter en mycket dramatisk uppstart för ca. en månad sedan då mina fiskar tyvärr blev förgiftade (av drakstenen, visade det sig konstigt nog - det blev en vecka med intensivt vattenbyte och stenen åkte förstås bort - bara 2 av 10 drottningrasboror lyckades jag rädda eftersom det gick väldigt fort, tyvärr) - har jag idag vad som verkar vara ett balanserat kar utan konstigheter, där än så länge 7 drottningrasboror och några snäckor trivs som fisken i vattnet. Allt flyter på som det ska och om några dagar kommer ett par nya invånare - orangea elefantsnäckor. Om ett par veckor är det också dags för inköp av mosaikguramis. Härliga tider. Har även beställt några vallisneria-växter som kommer att flyta upp mot ytan och ge ett bra gömställe för mina kommande gurami-invånare... Älskar min nya hobby. Ja ni vet ju hur det är... Kan sitta och titta på akvariet i en evighet och det är något väldigt terapeutiskt över det. ;)
#26 - 12 september 2015 22:16
En annan kul grej. Jag är mäkta imponerad av mina snäckor. Har 5 posthornsnäckor (och några till på g... :)) som käkade upp varenda liten bit av de gamla döda algerna uppe på min rot - som jag förgäves skrubbade gång på gång innan jag stoppade ned den i karet (och jag lyckades aldrig få bort dem). Det tog dem två dagar. Hurra för snäckor. :)
#27 - 17 september 2015 22:07
Snäckor e bra små rackare!

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk
#28 - 18 september 2015 18:44

Liten uppdatering! Så här ser det ut nu. Planterat vallisneria och inväntar en finfin rot som ska sitta på ytan... (Hoppas bilderna syns, testar tapatalk för första gången) :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
#29 - 24 oktober 2015 15:16
[ATTACH=CONFIG]77805[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77806[/ATTACH]

Dags för en liten uppdatering. Det har gått riktigt bra med uppstarten av akvariet (trots allt trubbel pga. giftig sten i början) och nu mera har jag 20 drottningrasboror, två amanoräkor (köpte de som fanns kvar i butiken men om ett par veckor blir de 10) och 5 mosaikguramis. Fått en ny rot också och inväntar ännu fler växter. Så här ser det ut nu. :)
#30 - 24 oktober 2015 16:53
Din rot till höger i ditt akvarium är ju en riktig läckerbit! Mkt bra köp!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#31 - 25 oktober 2015 14:49
Ser riktigt fint ut! Har du några planer på flytväxter åt guramisarna? De är ju skumbobyggare och mår nog bäst av att få pyssla med flytväxter. Har själv 2 stora mosaikgurami, ståtliga fiskar!
#32 - 25 oktober 2015 22:35
Tack! Jo jag funderar på det. Eller så låter jag bara vallisnerian och ludwigian växa upp mer på ytan, de växer snabbt och blir långa. Hur stora är dina guramis? Mina är rätt små och unga fortfarande och jag kan inte riktigt se om det är hanar, honor. De färgar väl ut efter ett tag och får en mer röd färg om det är en hane?

#33 - 26 oktober 2015 02:28
[ATTACH=CONFIG]77805[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77806[/ATTACH]

Dags för en liten uppdatering. Det har gått riktigt bra med uppstarten av akvariet (trots allt trubbel pga. giftig sten i början) och nu mera har jag 20 drottningrasboror, två amanoräkor (köpte de som fanns kvar i butiken men om ett par veckor blir de 10) och 5 mosaikguramis. Fått en ny rot också och inväntar ännu fler växter. Så här ser det ut nu. :)

Hade missat detta inlägg. Jag tycker det ser bra ut. Det ska bli kul att följa utvecklingen.
#34 - 26 oktober 2015 08:12
[ATTACH=CONFIG]77252[/ATTACH]

Om ett par veckor är det också dags för inköp av mosaikguramis. Härliga tider. Har även beställt några vallisneria-växter som kommer att flyta upp mot ytan och ge ett bra gömställe för mina kommande gurami-invånare... Älskar min nya hobby. Ja ni vet ju hur det är... Kan sitta och titta på akvariet i en evighet och det är något väldigt terapeutiskt över det. ;)
Ja nu är det härliga tiden!! Om jag ska komma med några tankar om din fina tank så är det att kanske sätta en reflektor på bakre lysröret så att du kan rikta bort ljuset från bakgrunden så den inte blir lika iögonfallande, låta din vattenpest få flyta upp och lägga sig på ytan, för den är en ypperlig flytväxt och bidrar med mer snårighet än vallisnerian och kommer uppskattas av dina guramis:) Flytväxter och ytcirkulation är en utmaning att få till så det funkar men jag brukar rikta utblåset rakt upp och sen kan det underlätta om det finns rötter som går upp till ytan som växterna kan fångas upp av så den inte åker runt runt och sen samlas i en hög:)
#35 - 26 oktober 2015 08:22
Tack åheim! Har precis tänkt skaffa reflektor till ljuset. Jag väntade med det tills jag fått igång akvariet lite. Har även lite funderingar på att testa hemmagjord CO2 för att få igång växtligheten bättre, men måste läsa på där innan jag ger mig in i något. :-) Vilken växt menar du med vattenpest? Min tanke är att låta både ludwigian och vallisnerian växa till sig på ytan istället för flytväxter, så det är precis så jag tänkt (vill helst undvika flytväxter som åker runt just och som skymmer ljuset), ludwigian blir väldigt lång och de är ju riktigt vackra. Var det den du menade? Precis skaffat en rot som är fast vid ytan och riktad neråt, kolla den senaste bilden jag lagt ut. Det inlägg du citerade är någon månad gammalt. :-) Isabel

#36 - 26 oktober 2015 08:25
När man vaknar svettig och inser att man drömt en mardröm om hur doppvärmaren sprack under natten och allt liv dog ut... Då har man verkligen nördat ned sig i hobbyn. Haha. Tur att det bara var en dröm. ;P

#37 - 26 oktober 2015 08:39
Hehe. Ja den drömmen har jag inte hört om innan utan det brukar vara att karet läcker. Men antagligen lika jobbig då det ju drabbar våra små kompisar ☺
#38 - 26 oktober 2015 08:47
Kan ha att göra med att mina stackare förgiftades av en skum sten i första veckan (dragonstone). Det var väldigt traumatiskt och bara två av tio drottningrasboror hann jag rädda... Men nu har akvariet varit igång i tre månader utan minsta problem, tack och lov. :-)

#39 - 26 oktober 2015 09:16
...jag tittade lite för hastigt och tyckte det var egeria densa men icke [:-13]
#40 - 26 oktober 2015 09:26
Aha. :) Nej någon sådan har jag inte. Ludwigian växer dock på så att det knakar, det kanske var den du tyckte liknade lite, de är dock mer rödaktiga i nyansen (på undersidan av bladen i alla fall).
#41 - 27 oktober 2015 17:52
Tack! Jo jag funderar på det. Eller så låter jag bara vallisnerian och ludwigian växa upp mer på ytan, de växer snabbt och blir långa. Hur stora är dina guramis? Mina är rätt små och unga fortfarande och jag kan inte riktigt se om det är hanar, honor. De färgar väl ut efter ett tag och får en mer röd färg om det är en hane?

Jag köpte mina ganska stora, ca 10 cm, av Kent i Nol. Har haft dem några månader nu så hanen är vl runt 12-13 cm nu och honan lite mindre. Jag vet inte om det blir färgskillnad med åldern men hanen får längre fenor i alla fall och blir väl lite större än honan.
#42 - 15 november 2015 09:02
Hur går det med fisken och växterna?
#43 - 15 november 2015 13:46
[SIZE=2][FONT=arial]Hej! Mycket bra! Det blev flytväxter ändå. Har nu mera en hel del frogbit (Limnobium laevigatum) med långa fina rötter och skaffade även spikblad + nya fiskar (kopparbarber, riktigt fina) på akvarieauktionen i Haninge senast. Bifogar en bild på hur karet ser ut nu... :)

[/FONT][/SIZE][ATTACH=CONFIG]78056[/ATTACH]
#44 - 17 april 2016 19:51
Nä, nu var det väl ändå dags att uppdatera med lite nya bilder? Så här ser det ut i dag. :)

Annons