120l tanganyika med Eheim 2210, ok eller ej?

#1 - 28 november 2009 21:07
Hej,

Ok, 120l akvarium inhandlat. Ska ha tanganyika ciklider, multisar och Altolamprologus compressiceps. Jag ger nog upp golden tankarna... pga av mina 120l.

Vilket filter? Jag valde mellan Eheim 2210 och Fluval 3+ och gick på 2210:an á 550l. Ivrig att dra igång akvariumet nu, men om den är för klen/kass så avaktar jag och byter.

Vad jag har hört så ska den räcka och vara kanon för mitt akvarium, vad jag har läst här på forumet så verkar den för klen? Eheim är kvalite och "bäst" hörde jag medans vissa forumanvändare inte alls gillar just 2210:an.

Vilket hade ni valt? Om inte dessa 2, vilken?

Jag har sökt runt på nätet, verkar som 2210:an mest körs till 54l kar?

Tack på förhand!

/mrtux
#2 - 28 november 2009 22:42
Tanganyikaciklider ska ha en ordentlig filtrering Dvs. en väl tilltagen filtervolym och i detta fall är en 2210 mer eller mindre värdelös! cirkulationen behöver inte överdrivas men bör ligga på 5-10ggr karets volym/tim! Du kan bygga eget filter tex btn filtermodul, filterhörn eller bakom en slimline, då får du flera liter filtervolym och ett väl fungerande tanganyikakar att njuta av;)
#3 - 29 november 2009 08:05
åheim skrev:
Tanganyikaciklider ska ha en ordentlig filtrering Dvs. en väl tilltagen filtervolym och i detta fall är en 2210 mer eller mindre värdelös! cirkulationen behöver inte överdrivas men bör ligga på 5-10ggr karets volym/tim! Du kan bygga eget filter tex btn filtermodul, filterhörn eller bakom en slimline, då får du flera liter filtervolym och ett väl fungerande tanganyikakar att njuta av;)

Det var dig jag hade i åtanke när jag skrev tråden... :p

Men att du säger att den är värdelös för tanganyika trodde jag inte. Ok, jag byter den mot ett kraftfullare innerfilter.

"btn filtermodul, filterhörn eller bakom en slimline" vet jag inte vad det är, men jag ska söka på forumet. Varför kräver tanganyika mer filter, det var nytt för mig? Eller är det samma för alla ciklider?
#4 - 29 november 2009 09:15
mrtux skrev:
Det var dig jag hade i åtanke när jag skrev tråden... :p

Men att du säger att den är värdelös för tanganyika trodde jag inte. Ok, jag byter den mot ett kraftfullare innerfilter.

"btn filtermodul, filterhörn eller bakom en slimline" vet jag inte vad det är, men jag ska söka på forumet. Varför kräver tanganyika mer filter, det var nytt för mig? Eller är det samma för alla ciklider?
Se gomorron:) 2210 innehåller bara dryga 3 dl finporig filtermatta som snabbt blir som en lerklump och blir då ett dåligt biologisk fitrer tyvärr! Tanganyikakar är som regel helt växtlösa och kräver då lite mer av filtret! Så här har tex jag löst det med btn slimline med en stor bit grov matta och en pump bakom! (bakom slimlinen till höger) http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/004.jpg
#5 - 29 november 2009 09:30
åheim skrev:
Se gomorron:) 2210 innehåller bara dryga 3 dl finporig filtermatta som snabbt blir som en lerklump och blir då ett dåligt biologisk fitrer tyvärr! Tanganyikakar är som regel helt växtlösa och kräver då lite mer av filtret! Så här har tex jag löst det med btn slimline med en stor bit grov matta och en pump bakom! (bakom slimlinen till höger) http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/004.jpg

Gomorron! :)

Jaha... lerklump... då går den bort.

Jaha, så det är delvis pga av avsaknaden av växter. BTN slimline är din snygga bakgrund va? Vad har du för pump? Jag måste säga att jag inte riktigt förstår anordningen. Pumpen ska ju suga in vatten genom filtret och även få ytan att röra sig.

Btw, utsnyggt akvarium på den bilden. Storlek och arter?

Mvh
mrtux
#6 - 29 november 2009 09:53
Ja bakgrunden är slimline och bakom biten till höger har jag klämt fast en filtermatta ca. 10x10x30cm och en eheim compact 300 bakom mattan, på utblåset på pumpen sitter en slang som går igenom mattan ut i karet vid ytan. har även doppvärmaren där bakom! Karet är ett litet 54liters med små Lamprologus ocellatus gold:)
#7 - 29 november 2009 11:46
åheim skrev:
Ja bakgrunden är slimline och bakom biten till höger har jag klämt fast en filtermatta ca. 10x10x30cm och en eheim compact 300 bakom mattan, på utblåset på pumpen sitter en slang som går igenom mattan ut i karet vid ytan. har även doppvärmaren där bakom! Karet är ett litet 54liters med små Lamprologus ocellatus gold:)

Aha, ska höra i affären på måndag om det går att fixa till. Lät ju inte så avancerat, det borde jag fixa.

Jag hade blå ocellatus + strappersi (tror jag den hette) i mitt förra kar för 3 år sedan (54l med). Som du ser... en Eheim aquaball där också. Det var den jag blev rekommenderad av butik även då.

" target="_blank">

Tack för info!

/mrtux
#8 - 30 november 2009 09:21
åheim skrev:

Filtermatta verkar nice, men ändå lite krångligt. Läst att bara 300:an är tyst, de större väsnas!? Om jag ändå fixar filtermatta (såg en "how to" artikel här på zoopet) vilka grejer (pump, filter storlek, rör/slang) rekommenderas till mitt kar?

Och appropå tyst så rekommenderade du aquael? Är de bra och tysta?

I min butik kan jag välja på följande innerfilter till min 120L:
[SIZE=2]Aquael Unifilter UV 750, Fluval 3+ och Eheim aquaball 2212. [/SIZE]

Såg att du berömde Eheim Biopower 240, jag kan ev få tag i sån med.

Rekommendationer från dig åheim eller någon annan? Tänkte beställa/köpa idag.

Annons