1200l/h pump i 240l akvarium = lagom, eller?

#1 - 24 januari 2007 22:15
Hej

Vi har en innerpump på 1200l/h i vårat ciklidakvarium på 240 liter. Kan det vara för mycket? Jag har hört att ciklider vill ha lite "flusch" i akvariumet. Men frågan är om det är för mycket?
Mina Princessor är lite mindre (ca 4-5 cm) och håller sig i den del av akvariet där pumpen sitter och där är det betydligt mindre rörelse i vattnet. Är det bara en myt att alla ciklider vill ha strömt vatten?
Pumpen sitter högt och skapar strömmar och bra med krus på ytan, i större delen av akvariumet. Efter bakre långsidan är det riktigt strömt i vattnet och där får fiskarna ta i lite då de ska simma mot strömmen. Likomapärlorna är lite större (ca 6-8 cm) och pilar ostört runt överallt i akvariet.
Vad säger ni?

Mvh
//Matts
#2 - 24 januari 2007 22:24
inge problem med dina fiskar. du kan väl ställa ner flödet lite på pumpen?
#3 - 24 januari 2007 22:36
Ciklider är ju ganska olika, det finns de som vill ha bra fart på vattnet och det finns de som inte trivs om det blåser på för mycket. Så ett generellt svar kan man nog inte ge.

Med dina fiskar kan jag bara uttala mig om prinsessorna. Jag har haft prinssesor i olika kar och med olika fart på vattnet och jag har inte märkt att de skulle föredra en högre fart på vattnet. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är för hög cirkulation på din pump, men de hade inte mått dåligt av mindre fart, de är ju inte så stora heller.....
#4 - 25 januari 2007 08:23
Jag gillar personligen inte turbo fart i vattnet och tycker rekommendationerna att det skulle vara nödvändigt att ha 5 ggr akvariet volym eller mer stämmer mer för fiskar som är skapta för att leva i strömt vatten. Med väldigt kraftig cirkulation blir det stökigt med matning och även växter (om man har sådana). Beror lite på hur man får till flödet men vissa innerfilter har ett väldigt smalt utblås och trycket blir väl kraftigt.

Men jag har ett 125 cm långt (200L) malakvarie med en 1200l/h filter och det innehåller dessutom växter (?), men jag ser gärna till att det finns lugnare platser i akvariet, bakom stenar, rötter etc. Men malarna gillar fart på vattnet och jag skulle utan problem kunna dubbla filterkapaciteten.

Vad som är viktigt är att man får en god syresättning på vattnet och då är placeringen av utblåset viktigare än trycket i pumpen. För just dina fiskar skull är ju rotationen av vattnet i sig inte speciellt viktig, det viktiga är att man får en bra vattenkvalitet.
Det finns ingen anledning till att byta filter men om du vill prova att minska trycket i utblåset kan du ju göra som androxe säger och minska trycket, t.ex. genom att koppla på ett uppborrat strilrör.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 januari 2007 08:37
Skadligt är det definitivt inte - prinsessorna lever i vatten som är betydligt mer turbulent än så.
För att motsvara den vattencirkulation som de fiskar lever i som återfinns rejält strömmande vatten så skulle du behöva sätta en utombordare eller nåt sånt i akvariet:D

Däremot är det en helt annan sak vilken cirkulation (eller kanske mer korrekt vilken syrehalt) som en art behöver i ett akvarium - där varierar det mycket.
Just dina arter är väl inte extremt syrekrävande - men nog behövs en pump på 800-900 liter i alla fall. En 1200 liters är självklart ännu bättre men tycker du att det "förstör" akvariet så kan du ha en något mindre.
#6 - 26 januari 2007 15:05
Tack för alla svar!:)

Mvh
//Matts

Annons