120 liters

#1 - 8 mars 2010 00:50
Då har jag äntligen fått igång min 120 liters tank igen.
Tanken är att det ska vara ett "sällskapsakvaruim" med lite mindre fina fiskar. Ska sätta upp mitt 540 liters om ett par månader där det kommer gå malawi men det får vi ta senare.

http://www.ladda-upp.com/bilder/31556/akvarium-120l

Den har gått några veckor nu och var inne och köpte 10st koppartetror idag.
Hade tänkt att ha i några fiskar till i alla fall.

Tänkte kolla lite med er vad man kan lägga i mer för fisk?
Vilka som passar ihop och vilka som blir fina tillsammans.

Har funderat en del på fjärilsciklid faktiskt. Någon som har erfarenhet av dom och kan berätta lite?
Hur är dom i beteende, gillar dom grottor/växter osv.

T
Tack på förhand.
#2 - 8 mars 2010 12:46
Naargrimh skrev:
Då har jag äntligen fått igång min 120 liters tank igen.

Tanken är att det ska vara ett "sällskapsakvaruim" med lite mindre fina fiskar. Ska sätta upp mitt 540 liters om ett par månader där det kommer gå malawi men det får vi ta senare.

http://www.ladda-upp.com/bilder/31556/akvarium-120l

Den har gått några veckor nu och var inne och köpte 10st koppartetror idag.

Hade tänkt att ha i några fiskar till i alla fall.

Tänkte kolla lite med er vad man kan lägga i mer för fisk?

Vilka som passar ihop och vilka som blir fina tillsammans.

Har funderat en del på fjärilsciklid faktiskt. Någon som har erfarenhet av dom och kan berätta lite?

Hur är dom i beteende, gillar dom grottor/växter osv.

T

Tack på förhand.

Jag har koppartetror med fjärilsciklider och det funkar... skaffade 2 par till mitt akvarium på 112l... dock verkar det som om det var lite för litet.. för ena honan blev ihjälstressad och det dominanta paret jagar bort den stackars hanen (som ska flytta idag)... i övrigt en ganska lugn och snäll fisk.. som överlevde vita prick sjukan helt gallant.. mina har lagt rom en gång men den åts upp på natten... maten dom får, eller tar för sig av är flingfoder, brocolli, ärtor och maltableter...

Mysiga fiskar anser jag .. inte rädda för något, flyttar du växter eller kör runt med hävert så är dom där.. till och med framme vid händerna om du har dem stilla, borde funka att handmata dem till och med.. jag personligen gillar dem men skaffa absolut inte mer än 2 par... för dom e väldans revirhävdande :)

edit:
Mina gillar rötter och anubias mer än stengrottor och svärdsplanta eller java ormbunke.. dom lade rommen på roten precis under en anubias.. och dom är ofta där och bökar...
Tror även att sand är att föredra eftersom dom ska tydligen gräva ner rommen när den börjar bli larvstadie... :)
#3 - 8 mars 2010 14:28
Tack för det riktigt fina svaret.
Det lutar faktiskt åt att skaffa sig fjärilsciklide. Synd bara att man inte har ett liiiiitee större akvarium så man säkert får plats med 2st par.

Sand har ju ju tyvärr inte i mitt akvarium, fast det kanske inte är hela världen?
#4 - 8 mars 2010 15:30
Du kan ju köpa 4 styckna sen låta dem para ut sig, då kanske det inte blir så mycket problem.
Ha bara mycket växter och rötter så går det säker bra!

Jag får min 112 liters nu slutet av månaden då ska jag skaffa 4 st små fjärilsciklider .
#5 - 8 mars 2010 17:08
Jo de får nog bli 4 st i slutet på månaden.
Vill inte slänga i för mycket fisk på en gång.
#6 - 8 mars 2010 17:31
Verkligen fint kar du har där :) Gillar att du blandat både svart & vit sten :) Vet du förresten vad den vita stenen till vänster heter? [:o] Såg väldigt vacker ut faktiskt

/Hallon
Bilagor:
#7 - 8 mars 2010 17:49
Hallon82 skrev:
Verkligen fint kar du har där :) Gillar att du blandat både svart & vit sten :) Vet du förresten vad den vita stenen till vänster heter? [:o] Såg väldigt vacker ut faktiskt

/Hallon

Man tackar. Ska faktiskt göra om lite eftersom mina koppartetror ändå inte gillar grottor.

Den vita stenen till vänster heter nått med ghost om jag inte minns fel.
Har haft den ett tag så kommer inte riktigt ihåg.
#8 - 8 mars 2010 18:34
Kolla också på bolivianska fjärilar ellerr min favorit Guianacara geayi oyapock som går bra att ha som ett par i ett kar på 120 liter. Riktigt snygga då de leker med mörkklara oranga huvuden. Annars lite skygga och gillar att gräva ut sand ur en grotta för att öka volymen där.
Jag har ett par i ett 112 liters och de leker just nu. Jag hade lagt platt skiffer en bit under sanden utom just under en rot och där under grävde de ur och sedan in under skiffret vilket gjorde att de fick en rätt stor grotta och där håller de nu på och kuckelikurar.
#9 - 9 mars 2010 01:58
Intressant. Man kanske skulle byta till sand i akvariumet...
Fasiken att jag inte tänkte på det ifrån början...
#10 - 22 mars 2010 15:48
Då va de snart dags. På torsdags inhandlas det 1 eller 2 par fjärilsciklider :d

Frågan är om jag kanske behöver mer växter/grottor till dom?
Vad tror ni?

Så här ser min tank ut nu:

http://www.ladda-upp.com/bilder/32221/tanken-01

Just nu lever det 8 koppartetror i som har varit där i en månad.
#11 - 23 mars 2010 07:36
Naargrimh skrev:
Då va de snart dags. På torsdags inhandlas det 1 eller 2 par fjärilsciklider :d

Frågan är om jag kanske behöver mer växter/grottor till dom?

Vad tror ni?

Så här ser min tank ut nu:

http://www.ladda-upp.com/bilder/32221/tanken-01

Just nu lever det 8 koppartetror i som har varit där i en månad.

Skulle ju vara bra om du hade ytterligare en grotta i vänstra hörnet. Hade 2 par jag själv med, och dem tjaffsade ganska mycket från och till, men de kunde dela upp sig i varsin sida av akvariumet. Använd även en bit skiffer som Dre skrev, då jag har för mig dem leker på släta stenar / ytor.
#12 - 24 mars 2010 01:59
Problemet med en grotta i vänstra hörnet är väl att där sitter filtret som tar upp en del plats. Det syns inte så bra på bilden. Vet inte riktigt hur känsligt det är om man bygger en grotta precis framför filtret?

Jo lite skiffer har jag hemma redan som jag tänkte lägga ut :)

Ångrar mig så här efteråt med att jag inte la sandbotten.
Har funderat en del på det men frågan är om det är värt det...
Och hur man nu gör det smidigast med fiskar osv.
#13 - 24 mars 2010 07:54
Naargrimh skrev:
Problemet med en grotta i vänstra hörnet är väl att där sitter filtret som tar upp en del plats. Det syns inte så bra på bilden. Vet inte riktigt hur känsligt det är om man bygger en grotta precis framför filtret?

Jo lite skiffer har jag hemma redan som jag tänkte lägga ut :)

Ångrar mig så här efteråt med att jag inte la sandbotten.

Har funderat en del på det men frågan är om det är värt det...

Och hur man nu gör det smidigast med fiskar osv.

Med tanke på att akvariumet inte är allt för stort så kan du ta ut dem och lägga dem i en hink under tiden du tar bort gruset. Tänk bara på att du rengör den nya sanden innan du gör detta, så du inte måste göra det medans dem är i hinken. Gjorde själv detta i mitt 240 liters då jag bytte sand, men hade en pump i hinken då jag gjorde det.
#14 - 24 mars 2010 09:07
Har faktiskt ett 60 liters akvarium stående som jag kan ha dom i under tiden.
Men är det verkligen bra att slänga i fiskarna igen direkt när man kört igång det efter lagt i sanden?
#15 - 25 mars 2010 11:49
Uppdaterar väl lite själv här då.

Har varit inne och köpt 2 par fjärilsciklider och 2 par koppartetror nu.
Så nu är denna tank fylld med liv så det räcker :d
Köpte även ett par nya stenar så jag har 2 grottor till dom små cikliderna.
Då slipper dom i alla fall slåss om revir ;)

Här ligger dom och väntar på att bli isläppta.
Dom koppartetror jag har i tanken nu gömmer sig lite fegt bakom i en av grottorna :P

http://www.ladda-upp.com/bilder/32354/tanken-03
http://www.ladda-upp.com/bilder/32352/tanken-02
#16 - 26 mars 2010 12:19
Väntar fortfarande på mitt goldmedlemsskap så här får jag länka en bild till:

http://www.ladda-upp.com/bilder/32419/fisken-01

Både dom nya tetrorna och fjärilscikliderna verkar må bra och simmar runt och leker =)
#17 - 15 april 2010 13:45
Hur går det med karet? :)

Annons