120 liter salt

#1 - 1 november 2009 13:55
Då har jag kört in mitt lilla saltkar. Körde in det med begagnad sten och 2 ocellaris. Har nu också en liten stjärna, 3 turbosnäckor, Cryptocentrus cinctus och en röd gylta (vet inte latinska namnet, ser ut som en clownfisk). Ska byta bort gyltan senare. Tycker den är för lik clownerna.

Impulsköpte även en anemon för några dagar sen. Stichodactyla haddoni? Den är inte så pigg nu efter jag satt in den nya rampen på 150W MH + 2x24W T5. Blir väl förhoppningsvis bättre.

Har två Power sweep 212 nu, de suger hårt! Utblåset, som ska röra sig och sprida strömmen, fastnade redan efter några dagar. Så jag ska nog ta och fixa en eller två hydor koralia nano. Har ett Eheim 2222 ytterfilter med filterkuber/substrat pro och brunnskalk. Skummare Sander maxi-skim 400.

Kör med natures ocean levande sand, en grov och en finare.

Vattenvärdena var perfekta vid testet efter 3-4 veckor:

Sera
Temp: 25 grader
SG: 1,024
KH: 10-11
NH4: 0-0,25
NO2: 0
NO3: 0-10
PO4: 0,1
Ca: 520 (lite högt)

Kan ju säga redan nu att jag inte kommer att kolla värdena så ofta, kommer att kolla om något är fel eller ca 1 gång/månad.

Har säkert glömt massor med info, bara att fråga!
#2 - 1 november 2009 14:00
Ajaj nu bara medan jag startade tråden har haddonin skrumpnat ihop rejält! Alla värden är som de ska.

Det är mindre än en timme mellan första och sista bilden.
#3 - 2 november 2009 01:38
Det jag tycker du ska prova är att flytta pelaren ett snäpp till vänster för att utnyttja det gyllene snittet! Annars gillar jag karet skarpt, ingenting på bild jämfört med verkligheten såklart. Längtar tills det kommer mer koraller i :)
#4 - 2 november 2009 01:42
Nice:)
Du kör inte med sump eller? Håller på att lära mig om saltvatten, finns mycket att läsa men alla projekt är den bästa inspirationskällan :D
#5 - 2 november 2009 19:28
Johanski skrev:
Det jag tycker du ska prova är att flytta pelaren ett snäpp till vänster för att utnyttja det gyllene snittet! Annars gillar jag karet skarpt, ingenting på bild jämfört med verkligheten såklart. Längtar tills det kommer mer koraller i :)

Snitta mig hit och snitta mig dit! Kommer ju montipora capricornis som förhoppningsvis täcker en del av utrymmet mellan pelaren och stenhögen. :D Lääär ju behöva ett större kar om typ 2 månader XD
#6 - 2 november 2009 19:29
Sultanen skrev:
Nice:)

Du kör inte med sump eller? Håller på att lära mig om saltvatten, finns mycket att läsa men alla projekt är den bästa inspirationskällan :D

Nej ingen sump, all teknik i karet.

Det bästa är att prata med folk som håller på med salt, läs inte så mycket artiklar och skit. Bättre att prata med flera personer. Tycker jag iaf! :)
#7 - 2 november 2009 19:36
Läsa massa artiklar och inte acceptera allt som fakta, har alltid fungerat fint i sötvattensvärlden iaf:) Men ja, snacka med folk även på forum är väl nästan alltid det bästa.

Varför har du valt att köra utan sump?
#8 - 2 november 2009 19:45
Sultanen skrev:
Läsa massa artiklar och inte acceptera allt som fakta, har alltid fungerat fint i sötvattensvärlden iaf:) Men ja, snacka med folk även på forum är väl nästan alltid det bästa.

Varför har du valt att köra utan sump?

Har inte plats, lust, pengar, tillstånd (har 120+120+540 liter i 9kvm)... Funkar minst lika bra utan, inte lika snyggt men det är väl fiskarna och korallerna man ska titta på ;)
#9 - 3 november 2009 09:39
Jätte fin tank :) Önskar jag hade tiden & ekonomin till att ha igång ett saltkar :(
Dom är oftast miljoner gånger snyggare är sötvattens akvarium :D
Men jag tycker att fiskar, stenar, anemoner och alla andra levande koraller är på tok för dyra :) hoppas du postar fler bilder när du fixat mer i tanken :D
#10 - 3 november 2009 11:22
Ser verkligen fint ut. Är också jättesugen på saltvatten. Men kommer nog börja med ett Mollyhotell eller nåt. Börja enkelt :p
#11 - 3 november 2009 12:39
sandish skrev:
Jätte fin tank :) Önskar jag hade tiden & ekonomin till att ha igång ett saltkar :(

Dom är oftast miljoner gånger snyggare är sötvattens akvarium :D

Men jag tycker att fiskar, stenar, anemoner och alla andra levande koraller är på tok för dyra :) hoppas du postar fler bilder när du fixat mer i tanken :D

Nja, det behöver inte bli så dyrt. Man brukar kunna köpa fraggar ganska billigt av folk :)

Enola skrev:
Ser verkligen fint ut. Är också jättesugen på saltvatten. Men kommer nog börja med ett Mollyhotell eller nåt. Börja enkelt :p

Börja med ett så stort kar som möjligt, blir ju lite dyrare men lättare då :) Känner nästan redan att jag vill ha störreXD
#12 - 3 november 2009 12:43
DAHLBERG skrev:

Börja med ett så stort kar som möjligt, blir ju lite dyrare men lättare då :) Känner nästan redan att jag vill ha störreXD

Bara flytta upp, lovar du får ha hur många kar du vill! :p
#13 - 3 november 2009 18:59
Man skall ju ha pengar till det också :p Hade planer för mitt 150 liters akvarium som saltvatten. Men nu är jag kär i mina ctenopomer jag har där. :)
#14 - 3 november 2009 19:01
Funderar på att börja med ett saltkar, 220liter, 80*55*50. Misstänker som ovan att man kommer bli sugen på större FORT om man inte börjar lite halvstort direkt:)
#15 - 21 december 2009 23:34
Kom igen Anton "Marklund" Dahlberg!

Mer updates tack! :d
#16 - 21 december 2009 23:45
Händer inte så mycket :s Dinosarna ska dö före det kommer bilder XD

Har mer dinosar "than you could possible imagine",
Sjöborre inköpt - åt dinosar, död efter en vecka.
Salarias fasciatus inköpt - äter alger.
Sjöhare inköpt - äter dinosar.

Dino Wars - a new hope, to be continued...
#17 - 29 december 2009 16:13
Ge oss bilder även om dom inte är döda, ärlighet varar längst, även med akvariebilder, ge oss de sanna bilderna;) :D
#18 - 29 december 2009 22:11
En månad mellan bilderna:

091125: [ATTACH]26102[/ATTACH]

091223: [ATTACH]26103[/ATTACH]

Stor skillnad efter att sjöharen fick gå några varv och käka :)
#19 - 29 december 2009 22:19
DAHLBERG skrev:
En månad mellan bilderna:

091125: [ATTACH]26102[/ATTACH]

091223: [ATTACH]26103[/ATTACH]

Stor skillnad efter att sjöharen fick gå några varv och käka :)

så jäkla fint akvarium! :) är avundsjuk på ditt salt!! :p
#20 - 29 december 2009 22:23
Tack Macke :) Jag är inte nöjd än! Mer sten och koraller ska i :D Men det kostar ju endel :S
#21 - 29 december 2009 22:32
DAHLBERG skrev:
Tack Macke :) Jag är inte nöjd än! Mer sten och koraller ska i :D Men det kostar ju endel :S

är du inte nöjd :O, jag hade varit asnöjd om det varit i mina ägor :p.
#22 - 29 december 2009 23:07
Asså missnöjd är kanske fel ord, men jag blir inte visuellt tillfredställd när jag jämför karet med mina bilder i huvudet :D :p
#23 - 30 december 2009 09:45
vill ha:p
#24 - 30 december 2009 10:18
Jäkla skönt att jag slapp dessa tråkiga trådalger när jag startade upp mina två vissa kan ha otur;)hur har du gjort för att fästa den högra pelaren så att den blir kvar??kör du med osmos??:)
#25 - 30 december 2009 15:31
Jäkla skönt att jag slapp dessa tråkiga trådalger när jag startade upp mina två vissa kan ha otur;)hur har du gjort för att fästa den högra pelaren så att den blir kvar??kör du med osmos??:)

Jag har faktiskt bara staplat stenarna :p Tänkte borra och hålla på men när jag provade att stapla så hakade de liksom i varandra och sitter skitbra! Pelaren består av tre delar: en stor bottenplatta, den stora (30 cm) höga lite "skruvade" mittenstenen och en liten toppsten :)

Jag ska egentligen köra med osmos, men filtret gick sönder efter typ en vecka... Nu skickas det runt hela världen för de ska ta reda på hur/vad/varför det är trasigt... Ett litet osmosfilter kostar inte mycket att ersätta för företaget. Kostar väl mer att skicka ett osmosfilter runt runt..
#26 - 30 december 2009 15:58
DAHLBERG skrev:
Jag har faktiskt bara staplat stenarna :p Tänkte borra och hålla på men när jag provade att stapla så hakade de liksom i varandra och sitter skitbra! Pelaren består av tre delar: en stor bottenplatta, den stora (30 cm) höga lite "skruvade" mittenstenen och en liten toppsten :)

Jag ska egentligen köra med osmos, men filtret gick sönder efter typ en vecka... Nu skickas det runt hela världen för de ska ta reda på hur/vad/varför det är trasigt... Ett litet osmosfilter kostar inte mycket att ersätta för företaget. Kostar väl mer att skicka ett osmosfilter runt runt..
Det var ju bra att det passade då att stapla ser riktigt bra ut:)jag själv har lagt ner detta fenomen osmos:Ddå jag var så jäkla trött på detta och att det slarvades med kranvatten i påfyllnings dunken men användes osmos i själva VB så tog jag beslutet och struntade i osmosen;)har aldrig använt det innan på mitt första saltkar och det funkade jätte bra men började med att detta nya kar inhandlades men man tröttnar på det i längden,jag får se om det händer för mycket i alg front då mest men jag tror inte det som det ser ut nu.

Hur funkar det för dig med en stenkorall nu ibörjan?jag har aldrig vågat mig på dessa juveler på grund av diverse snack värden hit och dit men om det funkar för dig så kanske man skulle köpa nåt:)
#27 - 30 december 2009 16:04
Ja asså nog funkar stenkorallerna.. Det är bara svårt att se om de växer :p Har ju bara gått några månader.. Monicapen har vuxi fast i pelaren iaf :) Bra eller dåligt får man avgöra själv :P
#28 - 30 december 2009 16:06
DAHLBERG skrev:
Ja asså nog funkar stenkorallerna.. Det är bara svårt att se om de växer :p Har ju bara gått några månader.. Monicapen har vuxi fast i pelaren iaf :) Bra eller dåligt får man avgöra själv :P
Man skulle kanske skulle dra till med ett köp och testa:)
#29 - 30 december 2009 17:01
Jo gör det! Det värsta som kan hända är att du får en eller två erfarenhetspoäng extra i ryggsäcken :)
#30 - 30 december 2009 17:17
DAHLBERG skrev:
Jo gör det! Det värsta som kan hända är att du får en eller två erfarenhetspoäng extra i ryggsäcken :)
Det är det att jag inte lyckas få ner mitt Nitrat och Fosfat fast jag kör med Zeovit som skulle vara så bra enligt försäljaren det roliga är att mina mjukisar stormtrivs i dessa värden om dem nu stämmer det vill säga så varför skulle inte stenisar trivas det återstår att se när dem är inköpta.
#31 - 30 december 2009 17:20
Du behöver ju inte köpa de dyraste och mest sällsynta stenisarna :p :)
#32 - 24 februari 2010 23:16
Liten uppdatering då:

Sjöharen dog ju, köpt en ny.. Den mumsar alger så det rinner ur öronen. Ska skaffa fosfatremover då den förra är slut. Har lånat osmosfilter av grannen, hoppas jag kan få ner fosfaten genom att köra med osmosvatten. Köpt några knappar, fraggat min Xenia, är less på syrestensskummare... Känns som jag byter sten varje vecka :S

Ja...

Annons