Konverterade mitt 112L kar till high-tech växtkar nu för 2,5 veckor sedan. Det växer på som bara den så nu tänkte jag att det kanske kan vara dags att göra någonting roligt av det hela!
Imorse fick jag lite inspiration till att börja gräva lite i det, så här såg det ut före:
[ATTACH]18175[/ATTACH]
Nog för att det är en del grönska men det är bara rörigt och gälörten växer hela ytan och skuggar något fruktansvärt har redan hårdbeskurit den en gång sedan jag satte igång med high-tech utrustningen.
Så här ser det ut som det står nu efter att jag klippt ner "lite" växter:
[ATTACH]18176[/ATTACH]
Jag vet, det ser väldigt tråkigt ut nu, men se det som att det har potential ;) Gälörten är inte utrotad, bara nedklippt till en längd av ungefär 5cm:D Vet inte om jag skall behålla den så det fick bli en rejäl gallring. även Vattenspikbladen är gallrad, mestadels för att ge mig möjlighet att plantera sticklingarna.
Vad tycker ni att jag skall göra med karet?
Ge mig lite tips nu, på vad man kan göra med det här karet? Egentligen vill jag bygga upp en snygg scape som ger karet lite mer känsla av djup men det är väldigt svårt med den bakgrunden jag har i nu, eller vad tror ni?
Vilka växter skall jag ha i?
Hur skall jag placera dem?
Skall jag behålla roten?
Antar att svärdsplantan skall bort, eller, det skall den väl, den stjäl en fruktansvärd massa bottenyta och skuggar ännumera.
Skall man försöka sig på att få HCn att bli bottentäckare? hur pass mycket skuggning klarar den av med denna förhållandevis starka belysning?
Det finns många frågor, hjälp mig med lite tips, ideér och inspiration:)
Lite information om karet:
Volym: 112L
Mått: 80x35x45 välvt
Belysning 2x70W MH hängandes 15-20cm över vattenytan
Har Co2 och göder med PMDD
Invånare:
Omkring 20-30 Wagtail Korallplaty yngel modell små till halvstora
1 Siamesisk algätare
6 Fjärilsciklider (inte utparade ännu)
Omkring femtioelvahundra äppelsnäcke bäbisar