112L High-tech - Fjärilar i grönska

#1 - 10 mars 2009 14:51
Konverterade mitt 112L kar till high-tech växtkar nu för 2,5 veckor sedan. Det växer på som bara den så nu tänkte jag att det kanske kan vara dags att göra någonting roligt av det hela!
Imorse fick jag lite inspiration till att börja gräva lite i det, så här såg det ut före:
[ATTACH]18175[/ATTACH]
Nog för att det är en del grönska men det är bara rörigt och gälörten växer hela ytan och skuggar något fruktansvärt har redan hårdbeskurit den en gång sedan jag satte igång med high-tech utrustningen.

Så här ser det ut som det står nu efter att jag klippt ner "lite" växter:
[ATTACH]18176[/ATTACH]
Jag vet, det ser väldigt tråkigt ut nu, men se det som att det har potential ;) Gälörten är inte utrotad, bara nedklippt till en längd av ungefär 5cm:D Vet inte om jag skall behålla den så det fick bli en rejäl gallring. även Vattenspikbladen är gallrad, mestadels för att ge mig möjlighet att plantera sticklingarna.

Vad tycker ni att jag skall göra med karet?

Ge mig lite tips nu, på vad man kan göra med det här karet? Egentligen vill jag bygga upp en snygg scape som ger karet lite mer känsla av djup men det är väldigt svårt med den bakgrunden jag har i nu, eller vad tror ni?
Vilka växter skall jag ha i?
Hur skall jag placera dem?
Skall jag behålla roten?
Antar att svärdsplantan skall bort, eller, det skall den väl, den stjäl en fruktansvärd massa bottenyta och skuggar ännumera.
Skall man försöka sig på att få HCn att bli bottentäckare? hur pass mycket skuggning klarar den av med denna förhållandevis starka belysning?
Det finns många frågor, hjälp mig med lite tips, ideér och inspiration:)

Lite information om karet:
Volym: 112L
Mått: 80x35x45 välvt
Belysning 2x70W MH hängandes 15-20cm över vattenytan
Har Co2 och göder med PMDD

Invånare:
Omkring 20-30 Wagtail Korallplaty yngel modell små till halvstora
1 Siamesisk algätare
6 Fjärilsciklider (inte utparade ännu)
Omkring femtioelvahundra äppelsnäcke bäbisar
#2 - 10 mars 2009 15:18
Många fina växter där! Jag nog skippa svärdplantan, och ersätta bakgrunden med något enfärgat. Då kommer de mindre växterna träda fram mer.

Roten ser fin ut, bra att den går så högt upp också tycker jag. Eventuellt kan du flytta lite på den, se var den passar efter att du tagit bort svärdsplantan.. Du kan ju även fästa lite mossa på roten för att göra den lite mer levande och spännande.

Ska bli kul att se hur det blir!
#3 - 10 mars 2009 15:18
Hmmm... mer djup... Det är såklart alltid svårt att se och jämföra bild och irl.
Jag tycker dock att det ser ut som att du har ett fint djup i karet redan. Vad som däremot skvallrar om det faktiska djupet är bakgrundens väl synliga kant i vänstergaveln. Det kan du "trolla" bort med en tunnare rot som du ställer eller lutar rätt in i hörnet och täcker kanten på bakgrunden - då försvinner bakgrundskanten (som nu talar om att; Här är det slut) och istället skapas en illussion att det är djupare än vad det är i och med att man inte ser några "avslutningar".
Ser förbålt fint ut för övrigt - här kommer Fjärilarna att trivas fint!:)
#4 - 10 mars 2009 15:27
Tack för inputen MaxB, det får helt enkelt bli någon en lösning i stil med den du tipsar om för det känns som ett väldigt enkelt sätt att få lite mera illusion av djup :D
#5 - 10 mars 2009 15:33
ParSve skrev:
Många fina växter där! Jag nog skippa svärdplantan, och ersätta bakgrunden med något enfärgat. Då kommer de mindre växterna träda fram mer.

Roten ser fin ut, bra att den går så högt upp också tycker jag. Eventuellt kan du flytta lite på den, se var den passar efter att du tagit bort svärdsplantan.. Du kan ju även fästa lite mossa på roten för att göra den lite mer levande och spännande.

Ska bli kul att se hur det blir!

Jo, har iprincip bestämt mig för att bli av med svärdsplantan, den är proportionerlig mot resten av karet.

Bakgrunden sitter faktiskt inte limmad så det går lätt att ta ur den om det skulle bli aktuellt men skall se hur det blir att ha den i till en början iaf:) tycker den är rätt snygg och stilren, men risken är stor att en bakgrund stjäl mycket av djupkänslan.

Kul att du tycker om roten, skall se om det går att flytta den, får nog kapa lite på grenen till höger i så fall, för den går iprincip hela vägen in i rutan. Jodå, det kommer mossor, frågan är vilka mossor som går att ha i den här belysningen? Har ett antal olika mossor som är planerade att gå ner i ett mosskar, pellia fungerar uppenbarligen väldigt bra men flera?
#6 - 10 mars 2009 15:46
Tycker inte att du borde behålla siamesen. Den kommer att äta upp eventuella yngel. Otocinlus låter bli ynglen.
#7 - 10 mars 2009 16:29
fishking skrev:
Tycker inte att du borde behålla siamesen. Den kommer att äta upp eventuella yngel. Otocinlus låter bli ynglen.

Den har inte rört ett enda platyyngel så där har vi inget problem, men när fjärilarna börjar para ut sig så åker han ut tillsammans med de flesta play samt de övriga fjärilarna.

Annons