112l

#1 - 8 november 2007 21:12
Ja då kommer det lite om mitt lilla projekt.

Jag heter Stefan å har grejat med akvarier så länge jag minns, fram och tillbaka med blandat resultat. På senare år har jag spanat in den salta delen och nu äntligen kommit igång efter mkt om och men.

Teknik/grejer så här långt

-Huvudkar av 112l
-Sump av 28l
-Bänk = Ikea köksöverskåp som jag har reglat upp extra + justerbara ben
-Doppvärmare 100W
-Osmos Aqua Medic Standard 90l, med automatisk koppling för fyllning av avdunstat vatten.
-Skummare Aqua Medic Turboflotor 1000 multi
-Returpump NewJet 3000 l/h
-UV-C filter 11w-T5 500l/h
-Pumphuvud 2 x 1000 l/h
-MH 70W ljuskälla 13000K
-2 x 18w

Osså var det ju det med bilder då. Å eftersom jag inte är fullblodsmedlem får jag ju inte lägga upp bilder här. Så får ni klicka här för att komma till min galleria på zoonen.

Tips, tankar och ideer tas tacksamt emot.

Jo, karet är inne på sin 4 vecka nu och tester i lördags visade:

Ph: 8,0
Salthalt: 1,024
Temp: 26
Ca: 420
Nitrat NO3: 5
Nitrit NO2: 0
Fosfat: 0,03
Ljustid: 3h/dag fom imorgon
#2 - 8 november 2007 23:39
Hej och välkommen på saltsidan Stefan

Visst är det några glasrosor du fått men de kan du nog ta bort vad det lider. Snyggt kar - du kör lååååångsam start har jag förstått :).

Kaffebryggaren väntar på att starta - du får väl ta och komma över till grannbyn på en fika.

MVH Lasse
#3 - 9 november 2007 05:02
Tack!

Jeeeeeeepp lite lååångsaaamt går det. Men det hade inte funkat ekonomiskt att starta snabbare, så får énna bli så här oavsett.
Dock kom jag på att jag körde i bakterie kultur under två av de tre första veckorna(biophos eller va de nu hette). Annledningen till två veckor var att vi var bort en vecka i mitten där.

Glasrosorna är borta nu, vad jag vet. Kom åt med en spruta och hett vatten som jag sprutade ner i hålan de satt i. Den på rutan hann givetvis flytta sig innan jag fick konstaterat vad de va för ngt.

Men oavsett alla konstiga och oklara förklaringar. Attans va jag e sugen på att peta i mer grejer i karet!
Ja ja, var sak tar väl sin tid.......

Kaffe är gott.
Är du hemma ngt under dagtid måndagar till onsdagar? Jag är pappaledig då så det bli lite lättare att komma iväg då. Annars pillar vi in en annan tid som passar bättre, men det tar vi då.....
#4 - 9 november 2007 07:54
Trevligt med fler saltisar.
Jag funderade lite på din retur med 3000l/h med tanke på storleken i din sump. Får du inte svajj på vatten nivån?
Sen så skall den pumpen vara en av dom som genererar mest värme, ett tipps om du får problem med temp.
Kan hända att du borde bygga in nån form av fläkt på karet, men om inte annat så håll koll på tempen när du ökar ljustiden.

//NiXoN
#5 - 9 november 2007 16:09
NiXoN skrev:
Trevligt med fler saltisar.

Jag funderade lite på din retur med 3000l/h med tanke på storleken i din sump. Får du inte svajj på vatten nivån?

Sen så skall den pumpen vara en av dom som genererar mest värme, ett tipps om du får problem med temp.

Kan hända att du borde bygga in nån form av fläkt på karet, men om inte annat så håll koll på tempen när du ökar ljustiden.

//NiXoN

Nja, vet inte va du menar med svajar. Den suger ju samma hela tiden. Ja du får nog förtydliga dig lite, för jag är inte riktigt med på vad du menar som sagt.
Men det är ju ett hyffsat tryck fördelat på tre utlopp, sen tappar den ju lite med tanke på höjden. Så det rör sig som sagt. Dock har jag fått fippla lite med kranarna både tur/retur för att inte få med luft ner i returen(onödig skummning).
Ok, tack för tipset angående värmen! Skall hålla koll på det. Huven är öppen på baksida och topp så det borde inte vara nga bekymmer, men det återstår å se när jag kommer upp i ljustider med MHn. Som förövrigt inte är startad än....

Sen har jag inte nämnt att jag har 10 turbosar i karet nu utöver de som är med på bilderna. De som är på bilderna har jag fått med i LSn. Snacka om tur.

Är det ngn som vet vad det kan vara för "korall" eller va de nu e för ngt?
#6 - 9 november 2007 18:32
Tror han undrar om den inte suger rent i sumpen eftersom den är så pass stark, vilket gör att vattennivå går upp och ned = svajar.

PS Kommer bli skitnajs det där karet! ;)

Mvh Thomas
#7 - 9 november 2007 18:55
Havre är inne på rätt spår, man kan få lite problems om förhållandet inte riktigt stämmer. Men funkar de så funkar de[;)]
Vill du läsa mer om fenomenet så finns de på RC (dom har även en kalkylator).

Det är just Mh lampan som kommer att sätta fart på värmen i karet, men som sagt testa dig fram innan du skaffar nåt känsligt.

//NiXoN
#8 - 9 november 2007 22:17
havre skrev:
Tror han undrar om den inte suger rent i sumpen eftersom den är så pass stark, vilket gör att vattennivå går upp och ned = svajar.

PS Kommer bli skitnajs det där karet! ;)

Mvh Thomas

Ahaa.. OK. Men som sagt detta har inte varit ngt bekymmer för mig. Å har det inte varit det nu, blir det väl inte nu heller.

Tackar för tron! Hoppas det håller, var ju lite pilligt innan man väl fick lagt LSn på "rätt" sätt. Va nu de e. Men nu tror jag mig ha det så att jag kan växa med både koraller och ev mer LS.

NiXoN skrev:
Havre är inne på rätt spår, man kan få lite problems om förhållandet inte riktigt stämmer. Men funkar de så funkar de[;)]

Vill du läsa mer om fenomenet så finns de på RC (dom har även en kalkylator).

Det är just Mh lampan som kommer att sätta fart på värmen i karet, men som sagt testa dig fram innan du skaffar nåt känsligt.

//NiXoN

Får nog gå in å kolla på RC å kolla upp det där. Har du ngn länk till just denna kalkylator, eller är den lättfunnen? Har inte surfat runt spec mkt där...

Mm, ja det skall bli spännande att köra igång med MH va de lider. Å då se va de blir för skillnad på bla värmen.
#9 - 9 november 2007 22:35
http://www.reefcentral.com/calc/sump.php
Sen ang problem som uppkommit så hittade jag några artiklar men var vete fa...

Det finns en omvandlings tabell med, så du kan räkna om enheterna.
Jag hade lite problem med en liten sump och kraftig transportpump, det orsakade problem med den automatiska vattenpåfyllningen.

//NiXoN
#10 - 9 november 2007 22:55
NiXoN skrev:
http://www.reefcentral.com/calc/sump.php

Sen ang problem som uppkommit så hittade jag några artiklar men var vete fa...

Det finns en omvandlings tabell med, så du kan räkna om enheterna.

Jag hade lite problem med en liten sump och kraftig transportpump, det orsakade problem med den automatiska vattenpåfyllningen.

//NiXoN

Tackar. Kollade lite där. Å då skulle jag ha en sump på 30l(6,25gal delat på 4,8l/gal= 30l) å då ligger jag ju inte helt galet med en 28l sump. Dock använder jag ju kanske inte mer än 15l kanske. Ja ja få surfa runt lite där å kolla ev problem....

För mig har det inte strulat ngt med nivån. Den håller sig, även om det dunstar en del. Men auto påfyllningen sköter sig hittills. Kollar salt halten nästan varje dag, just för att vara på den säkra sidan.
#11 - 14 november 2007 19:20
Tjabba

Lite bilder på min ena liftare.

Är det någon som kan tänkas veta vad det är?

Den första bilden visar hur den ser ut när ljuset precis tänds. Dvs den suger i sig vatten el dyl när den inte har ljus. För att sedan dra ihop sig när det tänds. Då öppnas även, ja vad man nu skall kalla det......

Fler bilder finns att beskåda på min zoon.
#12 - 14 november 2007 21:34
Det ser ut som nåt som inte mår så bra...
Briljant svar eller hur;)

Jag skulle dock gissa på en skivanemon eller en BTA som sjunger på sista versen.
Skulle dock vara lättare med ordentligt ljus istället för de blå så man såg nåt.

//NiXoN
#13 - 15 november 2007 16:25
NiXoN skrev:
Det ser ut som nåt som inte mår så bra...

Briljant svar eller hur;)

Jag skulle dock gissa på en skivanemon eller en BTA som sjunger på sista versen.

Skulle dock vara lättare med ordentligt ljus istället för de blå så man såg nåt.

//NiXoN

Mkt brilljant svar ;)
Attans, ja då får vi hoppas den överlever ett tag till. Min MH strejkar... Jag får kolla om jag inte kan belysa den lite för ett annat foto.
Den har som sagt överlevt sedan uppstart. Dags å läsa på om dessa två alt då... så länge...

Tack!
#14 - 28 november 2007 17:38
Tjabba

Troligen kommer jag få tag i en starter imorgon till min MH... Håller tummarna för att vaktis fixar detta på jobbet. Men man vet ju aldrig....

"Anemonen" eller va vi skall kalla den lever och ser inte ut att försämmras iaf. Kryper runt och ser ut som den äter mellan varven. Har inte fått ngn bra ny bild på den då den inte velat vara på "fotografens pall"

Har även fått införskaffat mig lite fisk. 1st Brun Scopas och 2 Blåfenade Damseler.

Fler bilder på min zoon...
#15 - 28 november 2007 18:02
Vilka mått har ditt akvarium?

Jag är på väg att starta upp ett med samma liter antal och tänkte höra hur du tycker cirkulations pumparna är? Skulle du vilja haft en starkare? Utan en så stark returpump dvs...

Mvh Thomas
#16 - 28 november 2007 19:41
havre skrev:
Vilka mått har ditt akvarium?

Jag är på väg att starta upp ett med samma liter antal och tänkte höra hur du tycker cirkulations pumparna är? Skulle du vilja haft en starkare? Utan en så stark returpump dvs...

Mvh Thomas

Hej Thomas.

Akvariet har måtten 80 x 35 x 40( l x b x h )

Är inte riktigt med på din fråga angående pump.
Men cirkulationspumparna jag har i akvariet är jag nöjd med. Om man bortser från att de är så stora och fula. Så därför ha jag valt att försöka gömma dem bakom LSn. Vilket inte är så lätt i ett litet kar. Sen har jag ju pumpen till UVCt å den har ju slang så den var inte heller lätt å gömma.
Returpumpen från sumpen är jag oxå nöjd med.

Sen skall vi(jag) oxå ha i åtanke att det är mitt första kar = första pumparna. Ja i saltväg då alltså.....

Hoppas du fick svar på dina frågor.
#17 - 28 november 2007 21:20
Hehe, såg nu att jag var väldigt otydlig. Jag menar cirkulationen de ger, är det tillräckligt i ett kar på 112 L eller skulle du vilja haft lite starkare? Dvs ger de nog med ström i vattnet, inte elektricitet utan det andra.

Mvh Thomas
#18 - 29 november 2007 04:55
He he, ja då föstår jag. Det är helt ok med den strömen, fläktar på rätt bra. Tror tom att det skulle kunna vara lite mindre. Men det återstår att se när vi får i koraller hur de trivs.
#19 - 29 november 2007 11:07
Har "liftaren" flyttat på sig en del så låter de mer och mer som en anemon, rätt intresant faktiskt.

Ang. pumparna, det är stor skillnad med att ha fler små pumpar (oftast bättre) än att ha en riktigt stor en. Många stirrar sig helt blinda på kapacitet utan att tänka till när det kommer till vattenflödet i karet.

//NiXoN
#20 - 29 november 2007 16:51
Jeep den flyttar sig. Ibland oftare än andra dagar, dvs ngn cm då å då för att sedan vandra flera dm. Men aldrig över till andra sidan karet. Utan den håller sig på vänstersidan karet å det "röset".

Jo, har försökt få till stömarna rätt tror jag. Har ju tre utblås vid ytan från returpumpen och även UVCt kommer ut vid ytan. Sen har jag två cirkulationpumpar bakom LSn. En från höger till vänster och den andra från bakrutan och framåt. Båda riktade mot ngt så att strömmen sprider sig, så man inte får den hårda tunna "strålen" eller va man skall kalla det.
#21 - 18 december 2007 08:15
Då var det dags för en lite uppdatering. Var ju ett tag sedan.
Har kommit över lite fraggar. Sarcophyton(vit och grön), Rostbrun Gorgonia, Grön Stjärnpolyp, Knappar, kalkalger och lite olika sorters caulerpa.
Bilder finns på min zoon.

Sen har sorgen kommit till mitt kar å hälsat på i form av liemannen. Min scopas simmade under en cirkulationspumpen(som jag trodde var en säkrad sådan) å vips så fanns det ingen scopas mer. Ja den försvann ju inte men död är den.
Så nu har jag säkrat denna pump. Å siktar väl på att byta båda pumparna va de lider.

Annons