1125 liter Malawi

#1 - 20 februari 2009 17:57
Bestämde mig för ett tag sen att sälja mitt 1200-liters för att jag inte gillade måtten riktigt... Visste inte vad jag ville ha ist, förutom att det skulle vara minst 2 meter långt...
Förra veckan dök det upp ett 1125 l på blocket och jag ringde direkt på det. Vi kom bra överens och eftersom vi skulle till Borås och hämta en soffa så tyckte jag vi kunde åka 20 mil till för karet. Sambon gick med på det och vi åkte.
95 mil senare stod karet i min syrras garage, vi ska flytta så jag kör det direkt till nya lyan nästa vecka.
Planen är att flytta över dom 60-70 Malawi jag har och sedan öka lite...
Jag håller precis på att uppgradera mig till Gold-medlem så jag kan lägga in bilder så dom som vill kan följa projektet.
Kom gärna med frågor och kommentarer. Och har ni tips på inr m.m så är det bara att skriva.

På återseende!!
#2 - 20 februari 2009 18:08
Detta låter ju riktigt kul:)
#3 - 20 februari 2009 18:30
ankan94 skrev:
Detta låter ju riktigt kul:)

Det lär det bli:D
#4 - 25 februari 2009 10:02
Har nu uppgraderat mig till Gold-medlem så bilder på projektet lär komma inom kort.
Är väldigt ivrig med att komma igång nu, kruxet är att vi inte fått nycklarna till nya lyan än:( Men det bör bli denna vecka.
Uppdaterar snart:)
#5 - 25 februari 2009 15:35
:p :p :p
#6 - 25 februari 2009 17:13
Häftigt.

Vad har du för Malawi?

Mått på nya karet? Mått på Gamla? :)
Bilagor:
#7 - 25 februari 2009 17:19
ojoj, inget litet malawi akvarium det kommer att bli^^.
#8 - 25 februari 2009 17:30
Detta låter riktigt najs! Ser fram emot att följa projektet!
Undrar också över mått och arter :p
#9 - 26 februari 2009 18:08
Fan, inga nycklar än... Men det hindrar mig inte från att svara på era frågor:)
Gamla karet kan ni se här http://www.blocket.se/vi/20260863.htm?ca=18_s
Det nya har måtten 250*75*60 lär bli kanon för Malawi!
Just nu har jag ganska "basic" Malawi som (orkar inte skriva hela namnen)
Lithobates, Rödzebra, Golden, Borleyi, Livingstooni, Trewavase, Moori, Electra, Stuartgranti. Ska byta ut lite fisk mot nåt mer ovanligt och ev VF men det blir en senare fråga. Har ett gäng Placidochromis sp."phenochilus tanzania" på ca 5 cm i ett yngelkar som jag ska ha i det stora när dom vuxit till sig lite...Hoppas på nyckel i morgon så man äntligen kan komma igång...
Uppdaterar snart....
#10 - 27 februari 2009 19:23
Fick idag reda på att det dröjer till måndag med nycklarna, detta projekt verkar aldrig komma igång:(
Men jag har iaf fixat lite med karet, limmat dit den sista biten av bakgrunden, limmat fast en cirkpump och handlat sand, 150 kg borde väl räcka?
#11 - 28 februari 2009 10:21
Har nu blivit Goldmedlem så här kommer iaf en bild på hur karet ser ut för tillfället....
[ATTACH]17886[/ATTACH]
#12 - 28 februari 2009 10:24
snyggt :D
#13 - 28 februari 2009 10:37
Och snyggare ska det bli:)
#14 - 28 februari 2009 11:23
2,5 meter långt! woho!
#15 - 28 februari 2009 12:03
Det blir att möblera efter akvariet denna gång;)
Kom gärna med frågor och kommentarer:)
#16 - 28 februari 2009 13:41
Ska du inte dra till med en BTN när du lika har spenderar-byxorna på dig ;)
#17 - 28 februari 2009 15:36
DAHLBERG skrev:
Ska du inte dra till med en BTN när du lika har spenderar-byxorna på dig ;)

Spenderarbyxorna börjar bli slitna nu;)
Är ganska nöjd med den som sitter i karet, det är Juwel Rock. Tror faktiskt inte ens att det finns hel BTN på 250 cm... Fast visst, ett gäng moduler hade suttit fint, men det drar iväg ekonomiskt då och dom pengarna lägger jag hellre på lite snyggare fisk när det är dags för det:)
#18 - 3 mars 2009 07:30
Så!!!! Nu är karet äntligen på plats i nya boet.
3 trappor upp och 4 man som bar, men det gick bättre än väntat.
Nu ska det bara upp tapet på väggen där karet ska stå innan jag kan börja fylla det.
Kommer snart med bilder:)
#19 - 3 mars 2009 08:03
Stackars botian bland alla dom där otäcka bråkstakarna från malawi, är det en hydor L45'a som sitter brevid insuget till ert 2080?
#20 - 3 mars 2009 15:33
Gaffel skrev:
Stackars botian bland alla dom där otäcka bråkstakarna från malawi, är det en hydor L45'a som sitter brevid insuget till ert 2080?

Den går med Malawin för den blev för stor för grabbens kar, och dom bråkar bara med honom en gång, en tuff jävel;)
Det är en Aquaclear 110 (tror det är rätt namn på den...)
#21 - 5 mars 2009 18:17
Så, nu är karet fyllt till 1/3 så ställningen får sätta sig lite. Skönt att äntligen vara igång. Har rengjort 25 kg sand, så nu har jag "bara" 125 kg kvar....
Har lite strul med ytterfiltret men det ska nog ordna sig....
Nu kommer några nojjiga nätter, akvarium som spricker gör det ofta vid uppstart och eftersom det har hänt mig tidigare (720 l) så är jag extra nojjig....

Håll tummarna för mig:)
#22 - 6 mars 2009 06:08
Så, nu är karet fyllt till 1/3 så ställningen får sätta sig lite. Skönt att äntligen vara igång. Har rengjort 25 kg sand, så nu har jag "bara" 125 kg kvar....

Har lite strul med ytterfiltret men det ska nog ordna sig....

Nu kommer några nojjiga nätter, akvarium som spricker gör det ofta vid uppstart och eftersom det har hänt mig tidigare (720 l) så är jag extra nojjig....

Håll tummarna för mig:)

jag håller tummarna, inte kul om akvariet spricker!:p
#23 - 8 mars 2009 16:33
Nu har karet varit igång i fyra dagar och inga missöden än (peppar peppar)
Har inrett och flyttat fisken idag. Fortfarande lite grumligt men det blir snyggt:)
Kommer några bilder senare i kväll...
#24 - 9 mars 2009 20:23
Sorry att det tagit tid med bilder men här kommer en på hur karet ser ut just nu.
Kom gärna med förslag eller kommentarer ang inr:)
#25 - 9 mars 2009 20:26
Tyvärr är rampen bara 2 meter så ljuset är dåligt, en ny på 2,5 m är på g, tar lite tid att tillverka bara. Blir i rostfritt, förmodligen med T5-rör, vet dock ej längd eller antal än, kom gärna med förslag:)
Fortfarande något grumligt men fiskarna verkar trivas, har redan haft lek på två fina honor:)
#26 - 9 mars 2009 20:29
väldig najs! vill också ha!..
#27 - 9 mars 2009 20:34
Tycker det ser bra ut, lite växter skadar inte.Blir snyggt med lite grönt till de svarta stenarna.Prova med lite växter till vänster om högra stenpartiet
#28 - 9 mars 2009 20:42
Karlsson1 skrev:
Tycker det ser bra ut, lite växter skadar inte.Blir snyggt med lite grönt till de svarta stenarna.Prova med lite växter till vänster om högra stenpartiet

Tanken har slagit mig, men jag är inte alls hemma på växter, vilka som passar Malawi och sitter kvar och inte blir mat m.m... Sen ska man få tag i dom åxå...
#29 - 9 mars 2009 20:50
Tanken har slagit mig, men jag är inte alls hemma på växter, vilka som passar Malawi och sitter kvar och inte blir mat m.m... Sen ska man få tag i dom åxå...

Vallisneria funkar med Malawi.Själv har jag Javaormbunke funkar bra, de rör inte dem.
#30 - 9 mars 2009 21:14
Karlsson1 skrev:
Vallisneria funkar med Malawi.Själv har jag Javaormbunke funkar bra, de rör inte dem.

Tack, värt att kolla upp.
#31 - 9 mars 2009 23:04
Tyvärr är rampen bara 2 meter så ljuset är dåligt, en ny på 2,5 m är på g, tar lite tid att tillverka bara. Blir i rostfritt, förmodligen med T5-rör, vet dock ej längd eller antal än, kom gärna med förslag:)

Fortfarande något grumligt men fiskarna verkar trivas, har redan haft lek på två fina honor:)

4 x 54 Watt T5 skulle jag satsa på.
#32 - 10 mars 2009 07:17
det ända som man kan gnälla på ar att men tyvär ser man skarvarna i bakgrunden
:( men annars är det ett väldigt snyggt akvarium!
#33 - 10 mars 2009 07:33
ankan94 skrev:
det ända som man kan gnälla på ar att men tyvär ser man skarvarna i bakgrunden

:( men annars är det ett väldigt snyggt akvarium!

Hade planer på att spackla eller liknande men med risk för att det skulle göra mer skada än nytta så lät jag bli. Denna bakgrunden satt i så ist för att lägga ett antal tusen på moduler så fick den sitta. Tycker den är helt oki förutom skarvarna då, men det är något jag får leva med...
#34 - 10 mars 2009 07:35
endymion skrev:
4 x 54 Watt T5 skulle jag satsa på.

Vilken längd bör jag ha? Vilka längder finns?? Är det dyrare än att bygga med T8?
#35 - 10 mars 2009 08:17
Hade planer på att spackla eller liknande men med risk för att det skulle göra mer skada än nytta så lät jag bli. Denna bakgrunden satt i så ist för att lägga ett antal tusen på moduler så fick den sitta. Tycker den är helt oki förutom skarvarna då, men det är något jag får leva med...

om man inte tänker på det så ser man det inte!:)
#36 - 10 mars 2009 10:50
du skulle kunna sätta vallisneria framför skarvarna, det skulle dölja samt lyfta upp, tror jag :)
#37 - 10 mars 2009 11:41
Orchillies skrev:
du skulle kunna sätta vallisneria framför skarvarna, det skulle dölja samt lyfta upp, tror jag :)

Låter som en plan:)
#38 - 11 mars 2009 14:38
Orchillies skrev:

det skulle bli snyggt!!! bara man sätter på några fler ställen så att det ser naturligt ut!:d
#39 - 11 mars 2009 15:25
Vilken längd bör jag ha? Vilka längder finns?? Är det dyrare än att bygga med T8?

Watt och längd är väl sammankopplade. 54W t5 är 115CM långa. Sen finns det 80W som är 146 långa
#40 - 11 mars 2009 18:08
jag kommer att köra med t5 54w till mitt 1225l kar med det skall bli ett växtkar. t5 är dyrare men så fina :d. 6st räcker väll till ett Malawin kar eller.

/Tobbe
#41 - 17 mars 2009 21:10
Kollade hos en polare ang T5. Han har två rör i en 150 cm ramp och lyser upp ett 720 riktigt bra. Ska spara lite cash och be en kille här på forumet bygga en åt mig, tyvärr blir det ganska dyrt då bara rampen går på 1000 pistoler. Det är ändå billigt, får det för inköpspris på farsans jobb och han svetsar och lackar den där. Bra att ha en händig far på rätt ställe ibland;)
Nu har jag ett annat problem, det är alldelles för varmt i karet, ca 28,5 grader nu. Vet ej om det påverkar fiskarna särskilt mycket, det verkar inte så... Men jag har just fått lära mig att T5 inte värmer lika mycket som T8 så allt talar för att det blir T5. Inte kul att byta ca 200 liter vatten varje dag, och några fläktar över karet är jag inte sugen på att varken titta på eller lyssna på...
Tips på mina problem är hjärtligt välkomna:)
Bilagor:
#42 - 17 mars 2009 21:40
Kollade hos en polare ang T5. Han har två rör i en 150 cm ramp och lyser upp ett 720 riktigt bra. Ska spara lite cash och be en kille här på forumet bygga en åt mig, tyvärr blir det ganska dyrt då bara rampen går på 1000 pistoler. Det är ändå billigt, får det för inköpspris på farsans jobb och han svetsar och lackar den där. Bra att ha en händig far på rätt ställe ibland;)

Nu har jag ett annat problem, det är alldelles för varmt i karet, ca 28,5 grader nu. Vet ej om det påverkar fiskarna särskilt mycket, det verkar inte så... Men jag har just fått lära mig att T5 inte värmer lika mycket som T8 så allt talar för att det blir T5. Inte kul att byta ca 200 liter vatten varje dag, och några fläktar över karet är jag inte sugen på att varken titta på eller lyssna på...

Tips på mina problem är hjärtligt välkomna:)

Vad har du för pumpar? Tänk på att pumpar med mycket lyfthöjd värmer karet mer än de som bara flyttar vatten.
#43 - 17 mars 2009 21:49
endymion skrev:
Vad har du för pumpar? Tänk på att pumpar med mycket lyfthöjd värmer karet mer än de som bara flyttar vatten.

En st Fluval FX5, Två st cirkpumpar som pumpar 4000 l, kommer ej ihåg märke på dom (måste ta upp dom för att kolla)
#44 - 19 mars 2009 06:16
Du hade rätt Endymion. Testade att dra ur en pump över natten och tempen sjönk 1,5 grader. Nu är frågan hur jag ska gå vidare med detta, kan ju inte bara köra med FX5:an, blir för dålig cirkulation då... Har en Hydor Koralia 4 som pumpar 4600 l/h men tyvärr låter den väldigt mycket... Alla tips och idéer är välkomna....
#45 - 19 mars 2009 08:53
Koralia 4 är tydligen lite "dålig", det är fler som klagar över oljud på den.
Däremot är koralia 3 knäpptyst, av någon anledning.

Annars kan jag rekommendera Tunze's streampumpar, dom ska vara knäpptysta dom också. Finns även med kontrollenhet till, så kan du få lite varierande strömmar.

Spännande kar för övrigt.
#46 - 19 mars 2009 14:29
Bryr mig inte om märket så mycket, enda kraven jag har är att den ska vara hyfsat tyst, blåsa bra och inte ge så mycket värme...

Annons