petter hjalmarsson skrev:spännande och en snygg och inspirerande ställning. skall den kläs helt eller blir det en öppning på mitten ?
Maffia666 skrev:Spännande med nya trådar som kan inspirera, vad har du tänkt har för SA firrar?
battalionP skrev:Ingen mer än jag som reagerar på att tetrorna kommer bli en dyr lunch till altumen?? Nu ska det tilläggas att jag inte har riktigt koll på just glödbandstetra, dom kanske har en annan kroppsform, eller??
/Hans
Heu skrev:Så här blir det troligen:
10 VF Satanoperca leucosticta
4+4 F1 Apistogramma steindachneri
2+5 F1 Nannacara anomala
150 Hemigrammus erythrozonus(glödbandstetra) eller smyckestetra
20 Odlade Corydoras melanistius melanistius
12 Altum
2 VF Helikoptermal
3 VF någon typ av L-mal
ev. 25 Carnegiella strigata(marmorbilbuk).
fishking skrev:Hejsan. Har en liten fråga bara som jag tänkte klämma in :)
Jag har själv Nannancara Anomala och dom på Zoo:t sa att dom var parbildande. Så jag undrar om dom är helt fel ute?
Ditt kar kommer bli läckert tror jag!
HARE BRA!
battalionP skrev:Ingen mer än jag som reagerar på att tetrorna kommer bli en dyr lunch till altumen?? Nu ska det tilläggas att jag inte har riktigt koll på just glödbandstetra, dom kanske har en annan kroppsform, eller??
/Hans
kaj.p skrev:Ser bra ut men var hittar du A steindachneri o Altum??
Glödbandstetra tycker jag är en klart underskattad tetra gillar den. Det är heller ingen fara o släppa i dem om de får gå in sig i karet en tid innan altumen kommer i.
fishking skrev:Men varför ska du då 2+5 såna? Men mina Nannancara är långt ifrån parbildande...
Heu skrev:Så tänkte starta en tråd på mitt 200X80X70 kar och börjar med bilder.
Albinfiskare skrev:Se till att det står stabilt som fan och inte snebelastar bottenglaset,
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118190&page=4
Larry Nilsson fick hela sitt 1000liters över golvet..
Galion skrev:Jag har själv rödmunstetror och kardinaler i mitt 720L :)
Ser riktigt bra ut enligt mig iallafall, stimmar på helt olika sätt!
ansjo skrev:Det blir riktigt bra det där, är det bara moduler i karet? Ser lite dåligt på bilderna och jag tycker det ser mer ut som en hel BTN, typ Malawi eller liknande.
Är bilderna kanske även upp och ner;)?
TinaM skrev:Har du någon bild på ditt kar Galion?:)
copella skrev:det är JÄTTE kul och fint att se att du har kimit igång men vad gjorde du med m-delen m v h Richard
c90368 skrev:Små fiskar i stora akvarium är det häftigaste som finns:)
Är det dessutom SA så är lyckan fullständig:p
Detta projekt kan fungera som förebild för mitt kommande som kommer bli väldigt likt det här.
Ska bara övertyga frugan först....
beerzon skrev:När ska fiskarna flytta in då? :)
Ser j*vligt bra ut annars :)
ansjo skrev:Det blir riktigt bra det där:)!
Ett par frågor bara.
Ska du ha bottenvärme eller vad är det för babel som ligger på botten?
[COLOR="Blue"]150W bottenvärme[/COLOR]
Har du en co2 reaktor kopplad på utblåset på pumphuvudet eller vad är det?
[COLOR="blue"]Yes.[/COLOR]
Vad blir det för belysning i karet?
[COLOR="blue"]3X150W MH + 2 st T5 (se tidigare i tråden)[/COLOR]
Mikael64 skrev:Nyfiken på hur det går, sen vill vi ha massor med bilder:D
Heu skrev:Semester med familjen, har ingen bra lösning på monteringen av ljusrampen, saknar en genomströmningsvärmare (fick fel storlek på anslutningarna), vet inte hur jag skall lägga upp det med växter riktigt. :confused:
Men jag skall sätta fart nu är det tänkt.
jarecki68 skrev:Hur går det .
säkert många väntar på bilder.:)Jag med;)
Heu skrev:Ja vet. Det kommer men efter alla kostnader får man ju jobba ar-let av sig för att ha råd med nudlar ;) . Jag kollade din tråd och det ser ut som våra kar har liknande fiskbesättning(så småningom).
Galne-Gurra skrev:Kanske han tröttnade på nudlar och sålde baljan...
Heu skrev:Jag tänkte att om jag inte hittar fisk i Sverige får jag väl ta en Europaresa till våren. Jag tänkte att vi kunde samla lite SA-folk och göra en resa till Tyskland/Holland/Polen för jakt på exlusiva malar och VF fiskar :D
ansjo skrev:Zoopetvästgänget drar ner till Tyskland i februari, det kanske skulle vara något?
Annars finns det en bra affär i Belgien som kör med mycket VF diskus och malar: http://www.hustinx-aquaristiek.com/ .
Vad är det du saknar och är ute efter?
ansjo skrev:Ok, det är väl jordätaren som kan bli det största problemet.
Om du kan frångå den arten lite så finns Satanoperca acuticeps att få tag på istället, och både Altum och L-46 finns att få tag i bara din plånbok är stor nog;).
ansjo skrev:VF L46 går knappt att få tag i, då det är exportstopp på dessa från Brasilien så då är det ex som redan finns i Sverige/Europa som gäller.
Altum har de flesta grossisterna haft hemma den senaste tiden, och det finns kanske någon möjlighet om någon affär har kvar dessa hemma.
Heu skrev:Jag använde solfilm till gavlarna för att dölja innehållet i modulerna. Jag tycker det blir snyggast med solfilm.
Angarth skrev:Ser riktigt bra ut med solfilm, men hur fungerar det med vatten i?
Sitter filmen kvar eller lossnar den? Sitter den på insidan eller utsidan?
/Ulf
Markus1984 skrev:Detta kommer bli riktigt maffigt... längtar efter att få se lite bilder med vatten och grus å allt i :)
Det är inte första gången du startar upp ett akvarium va?
Med tanke på alla trix du använde med bakrunden och så...
Heu skrev:Jag blev blåst på altumen:( . Dom lovade leverans men jag fick dom inte. Så jag "slapp" betala men sökandet går vidare efter Altum. Tips?
Heu skrev:Om man får dammbildning på ytan, hur får man bort den?
jarecki68 skrev:1.Enklaste ,täcka vatten yta med vanligt tidning vänta ett liten stund sen ta bart den.
Upprepa om det behövs. :)
2. Rikta ut blaset från filtret uppåt mot vatten yta för att skapa små rörelse (vågor)så att dom slår sönder vattenyta.:)
Heu skrev:1. Jag har hört att man skall undvika det för att man kan få kemikalier i vattnet. Har bara hört som hörsägen så jag vet inte.
2. Jag funderade på att skaffa ett filter som skulle kunna ta vattnet i ytan och man körde det intermittent men jag vet inte om det finns den typen av filter.
jarecki68 skrev:[SIZE=3]Härliga bilder Rickard fasen vad avundsjuk man bli.!!!!!!!![/SIZE]
Jag har också i tankarna skaffa lite större kar när jag tittar på din står min beslut ännu fastare jag märker att mina diskus och altum börjar växa ut från dom 800l som jag har nu.
Jag har 9st altum +7st diskus räknar man 50 l per fisk bli det redan 800 l ,och då räknar jag inte 8st Corydoras sterbai och min L114 men det inte bara liter som jag är ute efter det är djupet och höjden det ska vara djup det uppskattar säkert dom flesta fiskar ,men höjden mellan 70-80 cm tycker jag vare perfekt för altum .
Kan du tänka dig ett stim på 15-20 st altum 8-10 st diskus ,20 tals Corydoras och några sorter jordätare .....:)
Det är bara ett litet problem akvarium måste vara minst på 2000l och man måste ha plats.
Sen undrar jag hur mycket kan man belasta golvet
om man har betonggolv och bor på botten våningen.
DU HAR VÄRKLIGEN LIKATS Rickard önskar att fortsättningen bli ännu bättre
och att du kommer ha mycket glädje av akvariet ,kommer säkert titta till ditt projekt som tätt.
GRYMT [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]:d
Heu skrev:Jag jagar just nu 15 st Corydoras sterbai och L ??? (jag vet inte vilken jag vill ha) samt Apistogramma steindachneri.
Jag kan också tänka mig 15-20 Altum men jag slipper helst Diskusen ;)
Jag har en egentillverkad ställning som har 8 ben. Varje ben har en sk. maskinfot d.v.s. ställbara fötter med 50 cm diameter. Sedan har jag tagit aluplåt i remsor som jag lagt under varje benpar för att ytterligare sprida vikten. Golvet är ett trägolv som är reglat, men reglarna vilar på en betongplatta.
Tack för de positiva vibbarna.
jarecki68 skrev:Kolla på den sida finns lite bilder under fish archive:" target="_blank"> :D
http://www.aquarium-glaser.de/en/fish.php
Det med vikten är det största problemet vist man kan fördela vikten som du gjorde men i mitt fal så försöker vi byta lägenhet det kan hända att vi kommer flytta från botten våningen till tredje eller fjärde (fortfarande betonggolv)då kommer frågan ,
hur mycket kan jag belasta själva galvet utan att riskera varan och grannans säkerhet typ som i reklamen :
Det med ställbara fötter?
Du menade 50 mm i diameter inte cm eller?:)
Galne-Gurra skrev:Fy fan va snyggt...:D
Galne-Gurra skrev:...:D
Galne-Gurra skrev:Fy fan va snyggt...:D
jarecki68 skrev:Jag håller med dig Fy..... va snyggt :d:d
Heu skrev:Jag bytade vatten i Söndags och på Måndag kväll hade 4 st Altum dött. Jag ringde vattenverket och dom har inte tillsatt något klor men det har varit en vattenläcka men en bra bit från min gata. Alla vattenvärden är ok, tom lite lågt på NO3, temp normal.
Jag såg att på måndagsmorgon reagerade Altumen med att simma mot ytan och kippa luft så jag slängde i en 600 lit pump med diffusor, tillsatte salt samt Aquasafe.
Vad attans kan ha hänt :confused:
Heu skrev:Jag bytade vatten i Söndags och på Måndag kväll hade 4 st Altum dött. Jag ringde vattenverket och dom har inte tillsatt något klor men det har varit en vattenläcka men en bra bit från min gata. Alla vattenvärden är ok, tom lite lågt på NO3, temp normal.
Jag såg att på måndagsmorgon reagerade Altumen med att simma mot ytan och kippa luft så jag slängde i en 600 lit pump med diffusor, tillsatte salt samt Aquasafe.
Vad attans kan ha hänt :confused:
c90368 skrev:Argghhh[:(!]
Svarade för över en timma sedan men mitt inlägg kom nog inte längre än till förhandsgranskning[:o]
Kolla in detta inlägg, framförallt sista sidan!
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128204
MaxB skrev:Pooouuh...! Vad trist på dina fina Altum... Men, det var inte alla som strök med, eller?
Tyvärr har jag inga bra kommentarer på vad som kan ha hänt - jag råkade ut för en oförklarlig discusdöd för ett något drygt år sedan - och undrar än idag vad som kan ha hänt - allt toppen på förmiddagen, och på eftermiddagen; alla döda...
Jaja - det är ingen "tröst" att jag skriver detta, men hoppas att du kanske kan komma på vad anledningen till bortfallet var.
Jag hoppas du kommer igen med nya krafter!
Lycka till med nyförvärven!:)