1120 lit SA

#1 - 29 april 2008 08:53
Så tänkte starta en tråd på mitt 200X80X70 kar och börjar med bilder.
#2 - 29 april 2008 09:23
spännande och en snygg och inspirerande ställning. skall den kläs helt eller blir det en öppning på mitten ?
#3 - 29 april 2008 09:26
spännande och en snygg och inspirerande ställning. skall den kläs helt eller blir det en öppning på mitten ?

Jag kommer troligen att klä in den i trä med 3 st dörrar (en på varje gavel samt mitten) för åtkomst av tekniken.
Maffia666
#4 - 29 april 2008 15:01
Spännande med nya trådar som kan inspirera, vad har du tänkt har för SA firrar?
#5 - 29 april 2008 15:09
Maffia666 skrev:
Spännande med nya trådar som kan inspirera, vad har du tänkt har för SA firrar?

Så här blir det troligen:
10 VF Satanoperca leucosticta
4+4 F1 Apistogramma steindachneri
2+5 F1 Nannacara anomala
150 Hemigrammus erythrozonus(glödbandstetra) eller smyckestetra
20 Odlade Corydoras melanistius melanistius
12 Altum
2 VF Helikoptermal
3 VF någon typ av L-mal
ev. 25 Carnegiella strigata(marmorbilbuk).
#6 - 29 april 2008 17:19
Ojj.. ingen dålig fisk lista:D

snacka om rejält SA :)

Kommer troligtvis insperara mig mycket:D

Axel
#7 - 29 april 2008 19:51
Läckert:D
#8 - 29 april 2008 19:54
Bara hålla med att både karet och fisklistan talar för att detta blir en mycket intressant tråd att följa.

Lycka till och njut i fulla drag under detta trevliga projekt!
#9 - 30 april 2008 16:52
Ingen mer än jag som reagerar på att tetrorna kommer bli en dyr lunch till altumen?? Nu ska det tilläggas att jag inte har riktigt koll på just glödbandstetra, dom kanske har en annan kroppsform, eller??

/Hans
#10 - 30 april 2008 17:04
battalionP skrev:
Ingen mer än jag som reagerar på att tetrorna kommer bli en dyr lunch till altumen?? Nu ska det tilläggas att jag inte har riktigt koll på just glödbandstetra, dom kanske har en annan kroppsform, eller??

/Hans

Jag har också en känsla av detta. Dom stryker med utan tvekan om det är stora Altum.

Det ska i vilket fall bli kul att följa tråden!
#11 - 30 april 2008 17:29
Heu skrev:
Så här blir det troligen:

10 VF Satanoperca leucosticta

4+4 F1 Apistogramma steindachneri

2+5 F1 Nannacara anomala

150 Hemigrammus erythrozonus(glödbandstetra) eller smyckestetra

20 Odlade Corydoras melanistius melanistius

12 Altum

2 VF Helikoptermal

3 VF någon typ av L-mal

ev. 25 Carnegiella strigata(marmorbilbuk).

Ser bra ut men var hittar du A steindachneri o Altum??
Glödbandstetra tycker jag är en klart underskattad tetra gillar den. Det är heller ingen fara o släppa i dem om de får gå in sig i karet en tid innan altumen kommer i.
#12 - 1 maj 2008 13:10
Hejsan. Har en liten fråga bara som jag tänkte klämma in :)
Jag har själv Nannancara Anomala och dom på Zoo:t sa att dom var parbildande. Så jag undrar om dom är helt fel ute?
Ditt kar kommer bli läckert tror jag!
HARE BRA!
#13 - 1 maj 2008 23:21
fishking skrev:
Hejsan. Har en liten fråga bara som jag tänkte klämma in :)

Jag har själv Nannancara Anomala och dom på Zoo:t sa att dom var parbildande. Så jag undrar om dom är helt fel ute?

Ditt kar kommer bli läckert tror jag!

HARE BRA!

Japp, dom är parbildande. Det är Apistogramma som är harembildare bland dvärgcikliderna.
#14 - 2 maj 2008 10:52
Ska bli väldigt intressant att följa. =)
#15 - 2 maj 2008 15:08
Men varför ska du då 2+5 såna? Men mina Nannancara är långt ifrån parbildande...
#16 - 4 maj 2008 13:18
battalionP skrev:

/Hans

Jag har varit på semester så jag har inte kunnat svara.

Jag räknar naturligtvis att jag får skaffa klippkort hos den lokala zooaffären :)) .
#17 - 4 maj 2008 13:20
kaj.p skrev:
Ser bra ut men var hittar du A steindachneri o Altum??

Glödbandstetra tycker jag är en klart underskattad tetra gillar den. Det är heller ingen fara o släppa i dem om de får gå in sig i karet en tid innan altumen kommer i.

Jag försöker hitta fiskar i hela Europa och om jag inte hittar får jag vänta. Jag skall verkligen försöka förverkliga denna lista.
#18 - 4 maj 2008 13:24
fishking skrev:
Men varför ska du då 2+5 såna? Men mina Nannancara är långt ifrån parbildande...

Jag vill vara säker på att det verkligen blir 2 par. Sedan är antalet inte 100%-tigt säkert det handlar naturligtvis om tillgång och efterfråga även om bågfenarna inte är några problem att få tag på.
#19 - 4 maj 2008 14:07
Heu skrev:
Så tänkte starta en tråd på mitt 200X80X70 kar och börjar med bilder.

Se till att det står stabilt som fan och inte snebelastar bottenglaset,

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118190&page=4

Larry Nilsson fick hela sitt 1000liters över golvet..
#20 - 4 maj 2008 14:35
Se till att det står stabilt som fan och inte snebelastar bottenglaset,

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118190&page=4

Larry Nilsson fick hela sitt 1000liters över golvet..

Ja ja vet.........
Mardrömmen skall inte besannas.

Jag har ett specialbyggt underede som kommer att hålla för 5-6 ton samt ställbara fötter och jag har dessutom skaffat ett laserpass bara för att ställa in det. Underlaget är jag lite mer orolig för. Det är nämmligen ett 25 mm furugolv med cc 60 balk som lígger mot en betongplatta. Jag undrar om jag måste fördela vikten från fötterna ytterliggare ????
#21 - 4 maj 2008 20:05
Intressant projekt!! Sätt ut bilder ofta då det är kul att hur det går framåt och olika lösningar!!
#22 - 18 maj 2008 15:21
Uppdatering med bilder

Nu har jag fått dit dom stora modulerna, ÄNTLIGEN :D.

Jag har även en M-modul över och undra om man skall sätta den som bottenmodul:confused:
#23 - 13 juni 2008 16:56
vad händer??

skulle va kul att få en upp datering och hur det går med m -blocket

m v h
richard
#24 - 13 juni 2008 19:27
Ja, så här får man inte göra. Först locka fram SA-dregglet och sedan tystna. Nej, nej, uppdatering krävs :D
#25 - 13 juni 2008 19:48
Jag har jobbat sen jobba jag o sen fick jag lite arbete på det så det går lite sakta just nu men imorgon skall jag göra de sista justeringarna på mellanrummen mellan modulerna och slänga sand på fogarna. Jag har fått hem ljusrampen och den är sk-tsnygg och håller på att fundera på hur jag skall sätta upp den eftersom jag inte får borra i taket och den väger massa kilo. Jag skall ta lite bilder och lägga ut. Jag har även beställt fiskar av alla möjliga leverantörer för jag är inte nöjd förrän det blir exakt vad jag vill ha. Jag har även velat med valet av tetra men äntligen bestämt mig för vinkeltetra eftersom den är så extremt stimmbildande. Frågan är hur många man skall ha i karet? Förslag?
#26 - 13 juni 2008 21:18
Lite beroende på vad du ska ha mer i karet skulle jag inte satsa på under 60-70 st. Hade två olika stim med tetror i mitt 960, 70 Kardinaltetror och 50 Rödmunstetror utan att det såg för mycket ut.
#27 - 14 juni 2008 10:03
ansjo skrev:
Lite beroende på vad du ska ha mer i karet skulle jag inte satsa på under 60-70 st. Hade två olika stim med tetror i mitt 960, 70 Kardinaltetror och 50 Rödmunstetror utan att det såg för mycket ut.

Det finns inte risk för fisksoppa med 2 olika tetror?
#28 - 14 juni 2008 11:41
Heu skrev:

Jag har själv rödmunstetror och kardinaler i mitt 720L :)
Ser riktigt bra ut enligt mig iallafall, stimmar på helt olika sätt!
#29 - 14 juni 2008 14:22
bilder!
#30 - 14 juni 2008 15:32
Heu skrev:

Inte om du har två olika sorters tetra, och gärna med olika beteende med, och absolut inte i ett 1120 liters kar:).
#31 - 14 juni 2008 16:18
Galion skrev:

Har du någon bild på ditt kar Galion?:)
#32 - 14 juni 2008 16:41
Denna tråd kommer att bli underbar att följa :D det är jag säker på :D
#33 - 14 juni 2008 19:35
Galion skrev:

Samma här, kardinalerna stimmar kanske inte så mycket utan är mer som färgklickar lite överallt medans rödmunnarna drar fram och tillbaka i karet mest hela tiden.
Är man nervöst lagd så bör man nog inte skaffa rödmunnar iaf;):D!
#34 - 14 juni 2008 19:49
Bilder

Dags för lite bilder :)
#35 - 14 juni 2008 19:55
Det blir riktigt bra det där, är det bara moduler i karet? Ser lite dåligt på bilderna och jag tycker det ser mer ut som en hel BTN, typ Malawi eller liknande.
Är bilderna kanske även upp och ner;)?
#36 - 14 juni 2008 20:37
ansjo skrev:
Det blir riktigt bra det där, är det bara moduler i karet? Ser lite dåligt på bilderna och jag tycker det ser mer ut som en hel BTN, typ Malawi eller liknande.

Är bilderna kanske även upp och ner;)?

Nej bilderna är inte upp och ner men jag har lagt akvariet med baksidan ner eftersom det är lättare att pyssla ihop modulerna. Sedan har jag använt spillbitar och BTN-slimline mellan modulerna och avslutat med att strö sand i skarvarna.
#37 - 14 juni 2008 20:54
Jag provar med en ny bild :) . Det är en vägg som är överst på bilden.
#38 - 14 juni 2008 22:04
Nu hänger jag med;).
Det ser riktigt bra ut, och någon slimline ser man inte så det måste vara riktigt bra gjort. Ska med nöje följa tråden och få se slutresultatet:)!
Hur många moduler har du köpt?
#39 - 15 juni 2008 05:38
ansjo skrev:
Nu hänger jag med;).

Det ser riktigt bra ut, och någon slimline ser man inte så det måste vara riktigt bra gjort. Ska med nöje följa tråden och få se slutresultatet:)!

Hur många moduler har du köpt?

8 moduler + 1 st slimline.
#40 - 15 juni 2008 11:16
TinaM skrev:
Har du någon bild på ditt kar Galion?:)

Finns en hel tråd om mitt 720L SA kar :)
Enda som saknas för närvarande är en ordentlig ljusramp så är projektet i princip klart, efter det så äre bara lite snickeri på själva bänken kvar.

här är en länk till min tråd :)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1147794#post1147794

Vill inte lägga upp en massa bilder här i någon annans tråd ;)

Detta 1120L karet kommer bli kanon tror jag!

Kommer garanterat att följas :)
#41 - 15 juni 2008 12:03
Jag har inte skrivit i tråden förut - men måste göra det nu och säga att det ser mycket fint och kreativt ut - det skall bli enormt spännande att följa projektet!
:)
#42 - 15 juni 2008 15:23
det är JÄTTE kul och fint att se att du har kimit igång men vad gjorde du med m-delen m v h Richard
#43 - 15 juni 2008 17:37
copella skrev:
det är JÄTTE kul och fint att se att du har kimit igång men vad gjorde du med m-delen m v h Richard

Jag vet inte om jag skall sätta dit den än. Eftersom jag skall ha mycket fisk i bottenregionen samt rötter o växter så vill jag avvakta tills jag är klar med allt annat.
#44 - 15 juni 2008 18:07
Lite nya bilder
#45 - 15 juni 2008 18:09
Nu skall jag bara skramla ihop 5 starka personer och lyfta det på plats :D:D:D
#46 - 15 juni 2008 18:53
Heu skrev:
Lite nya bilder

Men... varför ligger det ner?
#47 - 15 juni 2008 18:56
MAdden skrev:
Men... varför ligger det ner?

Mycket enklare att pussla med bakgrunden samt så fyller jag skarvarna med sand vilket underlättar det också. Nackdelen är man måsta vara flera för att flytta på 225 kilo
#48 - 15 juni 2008 19:31
litet tips

:) Tack för infon prova att låna lyft selar av en flytt firma då lyfter ni den på 2:D lyckliga små grabbar m v h Richard
#49 - 16 juni 2008 16:52
Malar

En del i projektet är naturligtvis malarna.

Kraven jag har är att dom skall vara alg/allätare och komma från regionen

Vad jag kan läsa mig till finns det följande malar i regionen Franska Guyana: L060, Hypostomus Plecostomus, Pseudancistrus Barbatus.

Finns det fler? tips önskas från en som har noll koll på malar.
#50 - 22 juni 2008 17:13
Små fiskar i stora akvarium är det häftigaste som finns:)

Är det dessutom SA så är lyckan fullständig:p

Detta projekt kan fungera som förebild för mitt kommande som kommer bli väldigt likt det här.

Ska bara övertyga frugan först....
#51 - 22 juni 2008 17:42
c90368 skrev:
Små fiskar i stora akvarium är det häftigaste som finns:)

Är det dessutom SA så är lyckan fullständig:p

Detta projekt kan fungera som förebild för mitt kommande som kommer bli väldigt likt det här.

Ska bara övertyga frugan först....

Enkelt. Låt hon få vad hon vill några gånger och begär inget själv. När sedan verkligen vill ha den nya soffan då kan du säga "Givetvis skall vi skaffa soffan men nästa gång är det väl min tur att välja möbel eller?" Du skall inte nämna akvarium i denna stund utan bara få ett ok. Pang slår fällan igen.
#52 - 22 juni 2008 18:04
När ska fiskarna flytta in då? :)
Ser j*vligt bra ut annars :)
#53 - 22 juni 2008 18:30
beerzon skrev:
När ska fiskarna flytta in då? :)

Ser j*vligt bra ut annars :)

Jag har beställt fisk men det kommer troligen ta ett tag innan jag får tag på allt eftersom det skall vara VF. Jag kommer att fylla på vatten så snart jag fått hem sanden. Jag letar natursand från en lämplig sandtäckt och eftersom jag inte vill tvätta ihjäl mig får man ta sanden i sluttningarna så att man slipper findelen (under 50µm).
#54 - 27 juni 2008 18:24
Bilder

Äntligen är karet på plats. Nu har jag "bara" slangar, ljusramp, bottenmaterial mm kvar.
#55 - 28 juni 2008 12:36
Jag använde solfilm till gavlarna för att dölja innehållet i modulerna. Jag tycker det blir snyggast med solfilm.
#56 - 28 juni 2008 13:14
grymt kar! en liten fråga bara, vart får du tag på solfilmen?
#57 - 28 juni 2008 13:20
Det blir riktigt bra det där:)!
Ett par frågor bara.
Ska du ha bottenvärme eller vad är det för babel som ligger på botten?
Har du en co2 reaktor kopplad på utblåset på pumphuvudet eller vad är det?
Vad blir det för belysning i karet?
#58 - 28 juni 2008 13:40
durgnas skrev:
grymt kar! en liten fråga bara, vart får du tag på solfilmen?

Biltema, den mörkaste sorten. Det viktigaste är att det inte kommer ljus in från bakgrunden för då ser man igenom solfilmen. Annars blir det helt svart.
#59 - 28 juni 2008 13:44
ansjo skrev:
Det blir riktigt bra det där:)!

Ett par frågor bara.

Ska du ha bottenvärme eller vad är det för babel som ligger på botten?

[COLOR="Blue"]150W bottenvärme[/COLOR]

Har du en co2 reaktor kopplad på utblåset på pumphuvudet eller vad är det?

[COLOR="blue"]Yes.[/COLOR]

Vad blir det för belysning i karet?

[COLOR="blue"]3X150W MH + 2 st T5 (se tidigare i tråden)[/COLOR]

Sedan skall jag ha 2 st genomströmsvärmare på 200W. Dessa skall vara kopplade på returerna till pumpen.
#60 - 29 juni 2008 17:07
Har fått dit CO² och pump med värmare
#61 - 29 juni 2008 17:47
Fint fint. Blir det mycket växter alltså?
#62 - 29 juni 2008 18:13
TastY skrev:
Fint fint. Blir det mycket växter alltså?

Jag får planera noggrant eftersom jordätarna bökar en hel del. Undra om man skall göra odlingszoner avvallat med sten för att slippa ofrivilliga flytväxter :confused:
#63 - 29 juni 2008 19:07
Ska bli spännande att se när fiskarna kommer på plats. Som ny så fattar man ju inget om alla konstiga tillbehör som nämns ^^
#64 - 29 juni 2008 19:35
Ja det är nog en bra idé. Ska bli intressant att se när det är klart :)
#65 - 9 augusti 2008 10:43
Nyfiken på hur det går, sen vill vi ha massor med bilder:D
#66 - 9 augusti 2008 10:54
Ser bra ut än så länge :P Hur orkar man bära in ett sådant akvarium ens ? ;)
#67 - 9 augusti 2008 11:19
axeisi skrev:
Ojj.. ingen dålig fisk lista:D

snacka om rejält SA :)

Kommer troligtvis insperara mig mycket:D

Axel

Vad står SA för?

EDIT: Kom precis på det själv, Sydamerika såklart...dumma mig :D
#68 - 9 augusti 2008 12:04
Väldigt fint och välplanerad . följer projektet med stort intresse ett stort plus för att det blir SA kar jag älskar Sydamerika.[:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]5/5:)
#69 - 9 augusti 2008 14:31
Mikael64 skrev:
Nyfiken på hur det går, sen vill vi ha massor med bilder:D

Semester med familjen, har ingen bra lösning på monteringen av ljusrampen, saknar en genomströmningsvärmare (fick fel storlek på anslutningarna), vet inte hur jag skall lägga upp det med växter riktigt. :confused:

Men jag skall sätta fart nu är det tänkt.
#70 - 9 augusti 2008 14:32
Stoffe.B skrev:
Ser bra ut än så länge :P Hur orkar man bära in ett sådant akvarium ens ? ;)

Det väger en del ......
#71 - 9 augusti 2008 15:24
Heu skrev:
Semester med familjen, har ingen bra lösning på monteringen av ljusrampen, saknar en genomströmningsvärmare (fick fel storlek på anslutningarna), vet inte hur jag skall lägga upp det med växter riktigt. :confused:

Men jag skall sätta fart nu är det tänkt.

Då ser jag fram mot lite bilder längre fram:D
#72 - 11 augusti 2008 17:39
Hur går det .
säkert många väntar på bilder.:)Jag med;)
#73 - 11 augusti 2008 17:44
jarecki68 skrev:
Hur går det .

säkert många väntar på bilder.:)Jag med;)

Ja vet. Det kommer men efter alla kostnader får man ju jobba ar-let av sig för att ha råd med nudlar ;) . Jag kollade din tråd och det ser ut som våra kar har liknande fiskbesättning(så småningom).
#74 - 11 augusti 2008 18:29
Heu skrev:
Ja vet. Det kommer men efter alla kostnader får man ju jobba ar-let av sig för att ha råd med nudlar ;) . Jag kollade din tråd och det ser ut som våra kar har liknande fiskbesättning(så småningom).

Att ha råd med nudlar.
Ja jag vet vad du menar,innan jag skaffade akvariet hade jag ingen aning att det kan kosta en hel del att ha akvariefiskar som hobby .
Tycker mycket om alla dom små eller stora projekt fiskar och olika biotop som alla försöker skapa i sina akva men ....men..
SA /SYDAMERIKA ÄLSKAR JAG( jag vet att jag kör med mycket fusk i min SA men jag älskar växter med och har ingen plats för flera akva...anars skulle det vara massa rötter ,sand ,svart vatten svag belysning diskusar ,L-malar,altum vilket liv:D:D:DJag älskar det.:D
Det att vara kar kommer att ha liknande fiskbesättning"(så småningom)"
tycker Jag ,att det är bara roligt :D.
#75 - 14 november 2008 23:17
Hur går det? Har du fått tag på fiskar eller? *nyfiken*
#76 - 14 november 2008 23:21
Kanske han tröttnade på nudlar och sålde baljan...
#77 - 15 november 2008 10:49
Kanske han tröttnade på nudlar och sålde baljan...

Nehee.....

Jag har bara haft lite andra projekt (med huset) som frugan tyckt va något viktigare. Jag börja misströsta med min fiskbesättning eftersom det är nästa omöjligt att få tag på fiskarna. Det kommer nog att ta många år innan listan är komplett men skam den som ger sig. Jag tänkte att om jag inte hittar fisk i Sverige får jag väl ta en Europaresa till våren. Jag tänkte att vi kunde samla lite SA-folk och göra en resa till Tyskland/Holland/Polen för jakt på exlusiva malar och VF fiskar :D
#78 - 19 november 2008 01:17
Tjena heu, hur går det? :)
#79 - 19 november 2008 07:00
Heu skrev:
Jag tänkte att om jag inte hittar fisk i Sverige får jag väl ta en Europaresa till våren. Jag tänkte att vi kunde samla lite SA-folk och göra en resa till Tyskland/Holland/Polen för jakt på exlusiva malar och VF fiskar :D

Zoopetvästgänget drar ner till Tyskland i februari, det kanske skulle vara något?
Annars finns det en bra affär i Belgien som kör med mycket VF diskus och malar: http://www.hustinx-aquaristiek.com/ .
Vad är det du saknar och är ute efter?
#80 - 19 november 2008 08:09
ansjo skrev:
Zoopetvästgänget drar ner till Tyskland i februari, det kanske skulle vara något?

Annars finns det en bra affär i Belgien som kör med mycket VF diskus och malar: http://www.hustinx-aquaristiek.com/ .

Vad är det du saknar och är ute efter?

10-12 VF Satanoperca leucosticta
10 Altum Scalarer
troligtvis 4 st L046
#81 - 19 november 2008 08:13
Ok, det är väl jordätaren som kan bli det största problemet.
Om du kan frångå den arten lite så finns Satanoperca acuticeps att få tag på istället, och både Altum och L-46 finns att få tag i bara din plånbok är stor nog;).
#82 - 19 november 2008 14:35
ansjo skrev:
Ok, det är väl jordätaren som kan bli det största problemet.

Om du kan frångå den arten lite så finns Satanoperca acuticeps att få tag på istället, och både Altum och L-46 finns att få tag i bara din plånbok är stor nog;).

Jag har jagat Altum ett tag nu men det verkar inte möjligt att få tag på i Sverige. Malarna kan jag kanske fixa men då är det odlat och jag vill helst ha VF
#83 - 19 november 2008 14:40
VF L46 går knappt att få tag i, då det är exportstopp på dessa från Brasilien så då är det ex som redan finns i Sverige/Europa som gäller.
Altum har de flesta grossisterna haft hemma den senaste tiden, och det finns kanske någon möjlighet om någon affär har kvar dessa hemma.
#84 - 19 november 2008 14:57
ansjo skrev:
VF L46 går knappt att få tag i, då det är exportstopp på dessa från Brasilien så då är det ex som redan finns i Sverige/Europa som gäller.

Altum har de flesta grossisterna haft hemma den senaste tiden, och det finns kanske någon möjlighet om någon affär har kvar dessa hemma.

Jag vet att det är exportstopp det är väl därför man är intresserad :D. Känner du till någon som har Altum?
#85 - 19 november 2008 15:11
Imazo har haft hemma, men dessa befinner sig säkert ute i affärerna eller hemma hos någon vid det här laget. De hade fler, men dessa går fortfarande i karantän ett tag till.
Det finns även en importör i Kungsbacka som har Altum i lagerlistan, men om de är sålda eller inte vet jag ej, men kan ta reda på det om du vill:).
Altum: http://www.ciklid.org/kop_salj/kop_salj_visa.php?nr=36791
Här är ett par annonser på L-46 men om de är VF vet jag inte:
[COLOR=#ff4400]http://www.blocket.se/vi/18707539.htm?ca=11_s[/COLOR]
http://www.ciklid.org/kop_salj/kop_salj_visa.php?nr=36936
#86 - 19 november 2008 16:00
akvariekällaren i örebro har altum hemma.. ca 10st, var själv där och hämtade 5st för nån månad sen=)

mvh patrick
#87 - 22 november 2008 22:25
Jag har beställt 12 st Altum (small) från Imazo. dom har även L46:or men jag väntar med dom tills karet är igång ordentligt. Det kan kosta lite annars.
#88 - 22 november 2008 22:27
Vet du när du skulle få dem levererade?
Skulle kunna tänka mig några stycken i min nya kub...:p
#89 - 22 november 2008 22:28
Kul att det vart fart på baljan,fast jag vill se bilder....
#90 - 23 november 2008 00:49
jag ska snart också dra igång ett SA svartvattensakvarium med skalarer som är på ca 375 liter.
vilken fint akvarium du har, Det blir nog riktigt snyggt sen när du har fått ner fiskar och växter.
ungefär hur mycket får man betala för vildfångade skalarer?
#91 - 23 november 2008 14:43
Jag får dom på fredag. Jag vet inte vad dom kostar men säkert inte gratis. Jag va nog den bästa möjliga kund och sa bara att jag skulle ha dom, kanske inte det smartaste.....

Jag håller på med att tvätta sand just nu så det är ingen mening med bilder (det går åt lite sand). Men så fort jag har vatten i karet blir det bilder.
#92 - 23 november 2008 15:26
Blir nog bra!!
#93 - 7 december 2008 16:50
Jag behöver hjälp med växter. Jag skulle vilja ha något som klättrar på roten. Sedan skulle jag villa ha något som växer över vattenytan och ger blommor. Jag har ingen kunskap om växter men eftersom jag har CO², MH och växtnäring kan jag ha relativt "svåra" växter. Uppdaterar med bilder. Jag skall bara lägga i sanden nu men jag skall göra planteringszoner (med stenavgränsning) p.g.a. Satanoperca leucosticta som gräver lite
#94 - 7 december 2008 16:59
Vad blev kostnaden?
#95 - 7 december 2008 17:28
JojjeN skrev:
Vad blev kostnaden?

30-40' ex fiskar
#96 - 7 december 2008 17:30
Men jag menade vad fiskarna kostade. ;)
#97 - 7 december 2008 17:39
JojjeN skrev:
Men jag menade vad fiskarna kostade. ;)

Opps. ;) Jag fick tag på 6 st Satanoperca leucosticta ( tyvärr F1) som är inakoderade i väntan på vatten i karet för 165:-/st. Jag har inte fått Altumen än men dom bör komma på Fredag.
#98 - 7 december 2008 19:37
Sjukt nice rot. Ge mig :)
#99 - 11 december 2008 20:40
Grym rot! Ska bli riktigt intressant att följa den här tråden!
#100 - 12 december 2008 13:08
Detta kommer bli riktigt maffigt... längtar efter att få se lite bilder med vatten och grus å allt i :)

Det är inte första gången du startar upp ett akvarium va?

Med tanke på alla trix du använde med bakrunden och så...
#101 - 12 december 2008 15:44
Heu skrev:
Jag använde solfilm till gavlarna för att dölja innehållet i modulerna. Jag tycker det blir snyggast med solfilm.

Ser riktigt bra ut med solfilm, men hur fungerar det med vatten i?
Sitter filmen kvar eller lossnar den? Sitter den på insidan eller utsidan?

/Ulf
#102 - 12 december 2008 19:41
Angarth skrev:
Ser riktigt bra ut med solfilm, men hur fungerar det med vatten i?

Sitter filmen kvar eller lossnar den? Sitter den på insidan eller utsidan?

/Ulf

Sitter på utsidan. Tricket vid all montering av solfilm är att man sprayar vatten på både glaset och filmen och sedan använder en plastskrapa som man trycker ut filmen från ena sidan till andra för att inte få luftbubblor.

Sitter stenhårt efter ett tag
#103 - 12 december 2008 19:43
Markus1984 skrev:
Detta kommer bli riktigt maffigt... längtar efter att få se lite bilder med vatten och grus å allt i :)

Det är inte första gången du startar upp ett akvarium va?

Med tanke på alla trix du använde med bakrunden och så...

Detta är igentligen mitt första kar från scratch men jag har haft akvarium tidigare. Jag fick ett återfall efter 5 års uppehåll och ville göra det ordentligt.
#104 - 12 december 2008 21:43
Planerat in i minsta detalj som Sickan brukar säga... Jag har missat detta men inte mer. Kanon.
#105 - 13 december 2008 17:51
Lite nya bilder med ljusrampen på
#106 - 13 december 2008 18:21
Heu: du är sjuk... sådär coolt kar finns inte!! :D :P
#107 - 14 december 2008 00:01
Ser bra ut. Tycker att du lyckats riktigt bra med modulerna!
#108 - 23 december 2008 17:24
Snart är det riktig Julafton för är karet fullt :d
#109 - 23 december 2008 17:26
Nu kommer snart fiskar o växter hem :d
#110 - 23 december 2008 23:57
Hur mycket fick du ge för altumen till slut då? maffigt värre för övrigt
#111 - 24 december 2008 01:03
woodo skrev:
Hur mycket fick du ge för altumen till slut då? maffigt värre för övrigt

Jag blev blåst på altumen:( . Dom lovade leverans men jag fick dom inte. Så jag "slapp" betala men sökandet går vidare efter Altum. Tips?
#112 - 24 december 2008 01:28
Riktigt fint kar Rickard .[:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]
Du har placerat BTN moduler helt perfekt och vilket slut arbete .
Detta kar kommer säkert vara inspiration källa för många .
Tråkigt det där med altum , hoppas att du kommer att lyckas få tag på några till slut.[:-106]:)
Tips? Vad ska man säga dom är verkligen svara att få tag på men det händer oftast är det bäst att köpa från privat person så slipper man massa bekymmer med fenröta och andra otrevliga svampar .
jag menar VF altum.
Men som sagt det är inte det lättaste att få tag på dom.
#113 - 24 december 2008 01:30
Heu, vet inte om jag påpekat det förut... men jag är lite emot plast-bakrunder i akvarier även om det är den fins sorten som Kjell brukar lyfta fram...Men detta akvarium är så urläckert!!

Ser fram emot en rejäl ladda med bilder!!!
#114 - 24 december 2008 12:56
Det här karet är verkligen ett toppenfint exempel på hur man kan bygga med moduler - inte bara på bakrutan utan även på botten och där man tycker att de passar. Det ser fantastiskt fint ut samt ger härlig inspiration att "bygga" lite i något större kar framledes. Toppen!!!:)
#115 - 24 december 2008 13:08
Supersnyggt!
Den där roten är nog det sjukaste jag sett...[:O][:-27][:-35]:p
#116 - 24 december 2008 13:25
så jäkla snyggt akvarium. Tycker att det är riktigt roligt att läsa när man har planerat allt typ in minsta detalj som du har gjort.

och roten är maffig som in i satan! kommer förlja denna tråd :)
#117 - 25 december 2008 09:08
Kan bara hålla med i hyllningskören. Ofta tycker jag att bakgrunden tar för mycket på djupet, men i ditt kar ser det helt rätt ut med riktig 3D-känsla i klippväggen och ändå gott om plats att inreda.

Och JAAA, storleken spelar roll =)
#118 - 25 december 2008 13:33
Jag har äntligen fått i de första test fiskarna (20 st vinkeltetra) samt första plantan ( Echinodorus martii ).
#119 - 26 december 2008 04:47
Riktigt fint kar måste ja säga ! ! ! :D :D :D
#120 - 26 december 2008 06:47
Wow.., mycket stiligt!
#121 - 26 december 2008 17:01
Spännande projekt!! Väntar på nya bilder!!!! ;-)
#122 - 26 december 2008 17:09
TheRoblin skrev:
Spännande projekt!! Väntar på nya bilder!!!! ;-)

Bilder kommer när jag fått hem kameran som jag låna ut. Jag har lagt i 6st. F1 S. leucosticta
#123 - 27 december 2008 16:55
Heu skrev:
Jag har lagt i 6st. F1 S. leucosticta

Väldigt fina och spännande fiskar tycker jag.
Kan jag fråga, vad kostade dom?
#124 - 27 december 2008 17:18
jarecki68 skrev:
Väldigt fina och spännande fiskar tycker jag.

Kan jag fråga, vad kostade dom?

165:-/st

Jag lägger till några bilder taget med en mobilkamera. Tyvärr har jag gult vatten men det får man leva med tills roten slutar släppa färg.
#125 - 27 december 2008 17:33
Heu skrev:
165:-/st

Jag lägger till några bilder taget med en mobilkamera. Tyvärr har jag gult vatten men det får man leva med tills roten slutar släppa färg.

Dom bli väldigt fina när dom färgar ut sig.
Är dom inte från Kent i NOL eller ?
#126 - 27 december 2008 18:18
jarecki68 skrev:
Dom bli väldigt fina när dom färgar ut sig.

Är dom inte från Kent i NOL eller ?

Jag hittade dom i Linköping i en Zooaffär och tog dom direkt.
#127 - 27 december 2008 18:56
Heu skrev:
Jag hittade dom i Linköping i en Zooaffär och tog dom direkt.

Du gjorde helt rät!!
Man bli lite avundsjuk :d.
Nyfiken på fortsättningen och på nya bilder.
#128 - 31 december 2008 11:52
Heu skrev:
Jag blev blåst på altumen:( . Dom lovade leverans men jag fick dom inte. Så jag "slapp" betala men sökandet går vidare efter Altum. Tips?

Hej Heu ett Tips angående Vf Altum :)
http://www.akvarielagret.se/
#130 - 1 januari 2009 15:04
jarecki68 skrev:
Hej Heu ett Tips angående Vf Altum :)

http://www.akvarielagret.se/

Tyvärr fanns det inte några Altum kvar där.
#131 - 1 januari 2009 17:32
Om man får dammbildning på ytan, hur får man bort den?
#132 - 1 januari 2009 18:59
Städa rummet ;)
#133 - 1 januari 2009 19:01
Heu skrev:
Om man får dammbildning på ytan, hur får man bort den?

1.Enklaste ,täcka vatten yta med vanligt tidning vänta ett liten stund sen ta bart den.
Upprepa om det behövs. :)
2. Rikta ut blaset från filtret uppåt mot vatten yta för att skapa små rörelse (vågor)så att dom slår sönder vattenyta.:)
#134 - 1 januari 2009 19:35
jarecki68 skrev:
1.Enklaste ,täcka vatten yta med vanligt tidning vänta ett liten stund sen ta bart den.

Upprepa om det behövs. :)

2. Rikta ut blaset från filtret uppåt mot vatten yta för att skapa små rörelse (vågor)så att dom slår sönder vattenyta.:)

1. Jag har hört att man skall undvika det för att man kan få kemikalier i vattnet. Har bara hört som hörsägen så jag vet inte.

2. Jag funderade på att skaffa ett filter som skulle kunna ta vattnet i ytan och man körde det intermittent men jag vet inte om det finns den typen av filter.
#135 - 2 januari 2009 02:17
Heu skrev:
1. Jag har hört att man skall undvika det för att man kan få kemikalier i vattnet. Har bara hört som hörsägen så jag vet inte.

2. Jag funderade på att skaffa ett filter som skulle kunna ta vattnet i ytan och man körde det intermittent men jag vet inte om det finns den typen av filter.

Kanskie testa :
http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=0&page=1
du kan också googla på skimmer eller på ytvattenrenare .:)
#137 - 2 januari 2009 18:41
Julafton finns
#138 - 2 januari 2009 20:16
Grymt avundsjuk! Grattis till ett kanonfint kar!
#139 - 2 januari 2009 20:28
Peter1904 skrev:
Grymt avundsjuk! Grattis till ett kanonfint kar!

Tackar
#140 - 2 januari 2009 20:31
Fan va kul! Hoppas allt går så bra som det bara kan!
Guest
#141 - 2 januari 2009 20:31
Snyggt!
#142 - 2 januari 2009 21:18
Tackar, det har tagt ett år att få allt på plats så det känns j-vligt bra nu. :D
#143 - 2 januari 2009 21:50
Som jag har skrivit tidigare Riktigt fint .
Fina fiskar det med GRATTIS !!!
Har du några bilder på hela karet vare roligt att se.
#144 - 2 januari 2009 22:39
jarecki68 skrev:
Som jag har skrivit tidigare Riktigt fint .

Fina fiskar det med GRATTIS !!!

Har du några bilder på hela karet vare roligt att se.

Det kommer.............
#145 - 3 januari 2009 11:08
Lite helbilder
#146 - 3 januari 2009 13:46
[SIZE=3]Härliga bilder Rickard fasen vad avundsjuk man bli.!!!!!!!![/SIZE]
Jag har också i tankarna skaffa lite större kar när jag tittar på din står min beslut ännu fastare jag märker att mina diskus och altum börjar växa ut från dom 800l som jag har nu.
Jag har 9st altum +7st diskus räknar man 50 l per fisk bli det redan 800 l ,och då räknar jag inte 8st Corydoras sterbai och min L114 men det inte bara liter som jag är ute efter det är djupet och höjden det ska vara djup det uppskattar säkert dom flesta fiskar ,men höjden mellan 70-80 cm tycker jag vare perfekt för altum .

Kan du tänka dig ett stim på 15-20 st altum 8-10 st diskus ,20 tals Corydoras och några sorter jordätare .....:)
Det är bara ett litet problem akvarium måste vara minst på 2000l och man måste ha plats.
Sen undrar jag hur mycket kan man belasta golvet
om man har betonggolv och bor på botten våningen.
DU HAR VÄRKLIGEN LIKATS Rickard önskar att fortsättningen bli ännu bättre
och att du kommer ha mycket glädje av akvariet ,kommer säkert titta till ditt projekt som tätt.
GRYMT [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]:d
#147 - 3 januari 2009 14:07
jarecki68 skrev:
[SIZE=3]Härliga bilder Rickard fasen vad avundsjuk man bli.!!!!!!!![/SIZE]

Jag har också i tankarna skaffa lite större kar när jag tittar på din står min beslut ännu fastare jag märker att mina diskus och altum börjar växa ut från dom 800l som jag har nu.

Jag har 9st altum +7st diskus räknar man 50 l per fisk bli det redan 800 l ,och då räknar jag inte 8st Corydoras sterbai och min L114 men det inte bara liter som jag är ute efter det är djupet och höjden det ska vara djup det uppskattar säkert dom flesta fiskar ,men höjden mellan 70-80 cm tycker jag vare perfekt för altum .

Kan du tänka dig ett stim på 15-20 st altum 8-10 st diskus ,20 tals Corydoras och några sorter jordätare .....:)

Det är bara ett litet problem akvarium måste vara minst på 2000l och man måste ha plats.

Sen undrar jag hur mycket kan man belasta golvet

om man har betonggolv och bor på botten våningen.

DU HAR VÄRKLIGEN LIKATS Rickard önskar att fortsättningen bli ännu bättre

och att du kommer ha mycket glädje av akvariet ,kommer säkert titta till ditt projekt som tätt.

GRYMT [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]:d

Jag jagar just nu 15 st Corydoras sterbai och L ??? (jag vet inte vilken jag vill ha) samt Apistogramma steindachneri.

Jag kan också tänka mig 15-20 Altum men jag slipper helst Diskusen ;)

Jag har en egentillverkad ställning som har 8 ben. Varje ben har en sk. maskinfot d.v.s. ställbara fötter med 50 cm diameter. Sedan har jag tagit aluplåt i remsor som jag lagt under varje benpar för att ytterligare sprida vikten. Golvet är ett trägolv som är reglat, men reglarna vilar på en betongplatta.

Tack för de positiva vibbarna.
#148 - 3 januari 2009 14:09
Riktigt snyggt! Du har verkligen lyckats. :)
#149 - 3 januari 2009 17:14
Heu skrev:
Jag jagar just nu 15 st Corydoras sterbai och L ??? (jag vet inte vilken jag vill ha) samt Apistogramma steindachneri.

Jag kan också tänka mig 15-20 Altum men jag slipper helst Diskusen ;)

Jag har en egentillverkad ställning som har 8 ben. Varje ben har en sk. maskinfot d.v.s. ställbara fötter med 50 cm diameter. Sedan har jag tagit aluplåt i remsor som jag lagt under varje benpar för att ytterligare sprida vikten. Golvet är ett trägolv som är reglat, men reglarna vilar på en betongplatta.

Tack för de positiva vibbarna.

Kolla på den sida finns lite bilder under fish archive:
http://www.aquarium-glaser.de/en/fish.php
Det med vikten är det största problemet vist man kan fördela vikten som du gjorde men i mitt fal så försöker vi byta lägenhet det kan hända att vi kommer flytta från botten våningen till tredje eller fjärde (fortfarande betonggolv)då kommer frågan ,
hur mycket kan jag belasta själva galvet utan att riskera varan och grannans säkerhet typ som i reklamen :
" target="_blank">
:D
Det med ställbara fötter?
Du menade 50 mm i diameter inte cm eller?:)
#150 - 3 januari 2009 17:22
jarecki68 skrev:
Kolla på den sida finns lite bilder under fish archive:

http://www.aquarium-glaser.de/en/fish.php

Det med vikten är det största problemet vist man kan fördela vikten som du gjorde men i mitt fal så försöker vi byta lägenhet det kan hända att vi kommer flytta från botten våningen till tredje eller fjärde (fortfarande betonggolv)då kommer frågan ,

hur mycket kan jag belasta själva galvet utan att riskera varan och grannans säkerhet typ som i reklamen :

" target="_blank">
:D

Det med ställbara fötter?

Du menade 50 mm i diameter inte cm eller?:)

Sorry 50 mm naturligtvis. Du kan belasta golvet med ganska stor vikt. Kolla med fastighetsägaren vilket du bör göra oavsätt när man slänger in ett större kar.
#151 - 17 januari 2009 15:46
Följande befolkning finnes nu i mitt kar:
6 st F1 Satanoperca leucosticta
3+3 st VF Apistogramma viejita
2+2 st Nannacara anomala
15 st VF Corydoras sterbai
5 st Pterophyllum altum (VF naturligtvis)
5 st Marmorbilbuk (skall kompleteras)
1 st L046
3 st L066
Ca. 80 st Vinkeltetra
1 st Black Ghost

Och följande växter har jag:
Echinodorus tenellus
Echinodorus bleheri
Myriophyllum Mattogrossense
Echinodorus macrophyllus
Pistia Stratoides

Jag har fått lite algtillväxt så jag har lyset tänt i ca. 7 timmar vilket har minskat tillväxten men tyvärr har väterna fått bruna alger på sig. Svärdsplanterna bubblar duktigt :D. Nu har jag också fått utslag (stickan blir lite rosafärgad) på nitrit så jag tillsätter aquasafe vid vattenbyten. Sedan har jag skaffat en timer(inbyggnad) på Clas Ohlsson som jag kommer att använda så småningom.
#152 - 17 januari 2009 15:50
Bilder måste du bara ge oss:)
#153 - 17 januari 2009 16:04
Mikael64 skrev:
Bilder måste du bara ge oss:)

Det är lite grummlig nu men det kommer....
#154 - 18 januari 2009 13:27
Översiktsbild. Tyvärr ser man inte fiskarna
#155 - 9 februari 2009 15:59
Hej. Sjukt snyggt kar du har. Jag har precis startat ett 540 SA och har köpt 4 Satanoperca Leucosticta :D Problemet är bara att när jag kom hem så ser jag att det finns små hål på deras huvud. Alla 4 verkar vara drabbade... De äter o gräver som de bör så utåt verkar de vara friska. Undrar om du har nåt liknande på dina?
#156 - 14 februari 2009 23:25
Har du sagt A så får du nog snällt hålla oss uppdaterade hur karet utvecklar sig och även säga B.

Senaste bilderna var på ett ganska nystartat kar. Så vi är lite nyfikna på hur det utvecklar sig.

Många är väldigt intresserade av hur man filar bakgrunder. Jag är intresserad av de första sex månaderna efter uppstart, det är då man får se vad det blir av projektet!
#157 - 22 februari 2009 17:22
Bilder

Här kommer kommer lite bilder.
#158 - 22 februari 2009 17:24
Fy fan va snyggt...:D
#159 - 22 februari 2009 17:26

Jag tackar ödmjukast. Jag har haft det lite struligt innan det börja klarna. Jag fick även en massa kardinaler som fick vita prick efter några dagar så jag hoppas inte dom smittar dom övriga. Jag slängde ut kardinalerna.
#160 - 22 februari 2009 17:27
...:D

Jag håller med dig Fy..... va snyggt :d:d
#161 - 22 februari 2009 17:32

jarecki68 skrev:
Jag håller med dig Fy..... va snyggt :d:d

[COLOR=black][FONT=Verdana]Det är bara att instämma i hyllningskören:d:d:d[/FONT][/COLOR]
#162 - 4 mars 2009 19:27
Jag instämmer helt nu e det skit fiiiint:d:d

Lite uppdatering kanske

Tack

Richard;)
#163 - 13 april 2009 10:32
Jag skall ev. slänga ut S. leucosticta och ta in en grupp VF Diskus
#164 - 13 april 2009 10:48
Vad fint det ser ut! :D
#165 - 13 april 2009 10:55
osis skrev:
Vad fint det ser ut! :D

Jag är rätt nöjd men jag har lite trådalger och jag skall få i mer snabbväxande växter.
#166 - 26 maj 2009 14:53
Altum död

Jag bytade vatten i Söndags och på Måndag kväll hade 4 st Altum dött. Jag ringde vattenverket och dom har inte tillsatt något klor men det har varit en vattenläcka men en bra bit från min gata. Alla vattenvärden är ok, tom lite lågt på NO3, temp normal.

Jag såg att på måndagsmorgon reagerade Altumen med att simma mot ytan och kippa luft så jag slängde i en 600 lit pump med diffusor, tillsatte salt samt Aquasafe.

Vad attans kan ha hänt :confused:
#167 - 26 maj 2009 16:47
Heu skrev:
Jag bytade vatten i Söndags och på Måndag kväll hade 4 st Altum dött. Jag ringde vattenverket och dom har inte tillsatt något klor men det har varit en vattenläcka men en bra bit från min gata. Alla vattenvärden är ok, tom lite lågt på NO3, temp normal.

Jag såg att på måndagsmorgon reagerade Altumen med att simma mot ytan och kippa luft så jag slängde i en 600 lit pump med diffusor, tillsatte salt samt Aquasafe.

Pooouuh...! Vad trist på dina fina Altum... Men, det var inte alla som strök med, eller?
Tyvärr har jag inga bra kommentarer på vad som kan ha hänt - jag råkade ut för en oförklarlig discusdöd för ett något drygt år sedan - och undrar än idag vad som kan ha hänt - allt toppen på förmiddagen, och på eftermiddagen; alla döda...
Jaja - det är ingen "tröst" att jag skriver detta, men hoppas att du kanske kan komma på vad anledningen till bortfallet var.
Jag hoppas du kommer igen med nya krafter!
Lycka till med nyförvärven!:)
#168 - 26 maj 2009 16:59
Heu skrev:

Argghhh[:(!]

Svarade för över en timma sedan men mitt inlägg kom nog inte längre än till förhandsgranskning[:o]

Kolla in detta inlägg, framförallt sista sidan!

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128204
#169 - 26 maj 2009 22:20
c90368 skrev:
Argghhh[:(!]

Svarade för över en timma sedan men mitt inlägg kom nog inte längre än till förhandsgranskning[:o]

Kolla in detta inlägg, framförallt sista sidan!

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128204

Enligt kommunen skall inte vattenläckan påverka mitt vatten pga stort avstånd och olika system.
#170 - 26 maj 2009 22:22
MaxB skrev:
Pooouuh...! Vad trist på dina fina Altum... Men, det var inte alla som strök med, eller?

Tyvärr har jag inga bra kommentarer på vad som kan ha hänt - jag råkade ut för en oförklarlig discusdöd för ett något drygt år sedan - och undrar än idag vad som kan ha hänt - allt toppen på förmiddagen, och på eftermiddagen; alla döda...

Jaja - det är ingen "tröst" att jag skriver detta, men hoppas att du kanske kan komma på vad anledningen till bortfallet var.

Jag hoppas du kommer igen med nya krafter!

Lycka till med nyförvärven!:)

5 st Altum kvar. Konstigt att bara Altumen dog. Dom är väl inte speciellt känsliga :confused:

Annons