112 liter. Tips på inredning och fiskar.

#1 - 26 mars 2010 12:38
På torsdag så får jag mina nya 112 liters kar jag har längtat i över en månad!

Men jag skulle behöva lite tips.
Just nu så har jag ett 45 liters kar med 10 neontetror och en ancitrucs (stavning).
2 växter jag inte vet namnen på och några stenar.

Till 112 liters så har jag tänk:

Växter: Mina från 45 litern + 2 st Vallisneria och 2 st Anubias
Julas blästersand.
Små + stora stenar för gömställe och grottor.

Fiskar:
Mina 10 neontetror sen kanske 5 till.
1+1 Ancitrucs
1+1 Pandaciklid eller Fjärilsciklid.
6-8 panda pansarmalar

Räcker det med fiskar eller är det för mycket?
Kanske mer växter? vad för sort isf?

Tips tas gärna emot!!

Tack ! :)
#2 - 26 mars 2010 12:42
Min första tanke är att det Kanske blir liiite trångt för både pansarmalarna OCH Ancistrusarna. Jag personligen skulle välja bort En av de två. Eftersom du redan har ancistrus så skulle jag inte välja pansarmalarna.

förövrigt så Låter det som alldeles toppen fiskuppsättning, :)
HAr du tänkt på vilka fiskar du ska starta upp karet med, eller använder du all vatten från 45.an till 112 och filtergojset från 45.an??
#3 - 26 mars 2010 13:43
Jag tar filtergrejen från 45 an. och ha mina neontetror som första fisk :)

Men vad är bäst liksom, fjärilsciklider eller pandaciklid:o
Jag tycker om bäst panda men jag hittar inga pandaciklider här i Norrköping :o
#4 - 26 mars 2010 13:48
du får la be dom ta hem fiskar åt dig.
#5 - 26 mars 2010 14:29
Nubi skrev:
Min första tanke är att det Kanske blir liiite trångt för både pansarmalarna OCH Ancistrusarna. Jag personligen skulle välja bort En av de två. Eftersom du redan har ancistrus så skulle jag inte välja pansarmalarna.

förövrigt så Låter det som alldeles toppen fiskuppsättning, :)

HAr du tänkt på vilka fiskar du ska starta upp karet med, eller använder du all vatten från 45.an till 112 och filtergojset från 45.an??

Jag ser inte den blandningen som ett större problem då ancistrus allt som oftast inte hänger så mkt på botten så sett, de är ju mer eller mindre över allt och ingenstans vilket torde innebära att de inte behöver slåss med corysar om utymme.
#6 - 26 mars 2010 14:42
hannesc skrev:
du får la be dom ta hem fiskar åt dig.

Ska till affären imorgon och kolla om dem kan ta hem fiskar :)
#7 - 26 mars 2010 16:52
Marnat skrev:
Jag ser inte den blandningen som ett större problem då ancistrus allt som oftast inte hänger så mkt på botten så sett, de är ju mer eller mindre över allt och ingenstans vilket torde innebära att de inte behöver slåss med corysar om utymme.

Det jag lärt mig är att allt är individuellt när det gäller fiskar/malar.

Som du skrev "de är ju mer eller mindre över allt och ingenstans" beskriver de pansarmalarna mamma har hemma hos sig. De är verkligen Överallt och ingenstans, medans hennes ancistrus är på en stock eller i grottan, eller på pumpen.

Tycker ändå att det låter väldigt tight om plats för 2 ancistrus och flertal pandor i ett 112l, Tänk dig när de blir fullvuxna, Ancistrusarna blir trotts allt stora 10-15cm.
#8 - 26 mars 2010 16:54
Virros skrev:
Ska till affären imorgon och kolla om dem kan ta hem fiskar :)

Spännande och läsa vad det blir för skoj :)
Har du tänkt Vart ska du ha fiskarna innan vattnet i stora karet hinner klarna upp?
#9 - 26 mars 2010 17:32
Jag ska först starta upp akvariet, fixa inredning lägga in startfiskarna, vänta nån vecka Sen köpa nya fiskar. :)
#10 - 26 mars 2010 20:36
Hej Virros, jag var nere på Akvarie Valvet igår och jag tror jag såg Panda Ciklider där hör med honom han fixar säkert om han inte har inne.
#11 - 26 mars 2010 21:46
Okej vad bra !
Jag ska dit ner nångång i vecka och kolla om man har pandaciklider. Men jag hitta jätte fina gul fjärilsciklider hos han. får se vad jag köper :)
#12 - 26 mars 2010 22:33
Hehe Okej, svårt o välja när man är där bara han har ju så j*kla mycket snygga fiskar där :)
#13 - 27 mars 2010 11:16
Han har otroligt många fiskar i alla möjliga sorter! :)
#14 - 1 april 2010 07:41
Har haft vuxna ancistrus tillsammans med pansarmalar i ett 112 liter akvarium faktiskt ;) det har fungerat utmärkt! Inga problem alls!

Just nu har jag dock bara pansarmalar, ett gäng svärdbärare och ett par ciklider där i. Vilket också fungerar bra :)
Bilagor:
#15 - 1 april 2010 09:32
Nice :)
Idag ska ja hämta karet. :)
Nästa vecka nångång ska ja starta upp karet då blir det projekt tråd! :)
#16 - 4 april 2010 12:34
Jag har karet nu och ha fixat en ställning åt den! :D

Ska köpa sand och rötter och kanske stenar.
Jag funderar starkt på kakadua ciklider ! eller viejita. men om jag hittar pandaciklid här i Norrköping så blire nog panda iallfall :)
Projekt tråd kommer senare i veckan :D
#17 - 5 april 2010 09:10
Har kakaduaciklider och tycvker de är mycket roliga och sociala ciklider! Rekommenderas! De är ju relativt lätta att odla också :)
#18 - 9 april 2010 17:04
Jag har startat upp akvariet men jag undrar hur länge man bör vänta till för att lägga in första fiskarna? :o
Jag har hällt i medel o allt så att bakterierena kommer igång snabbare
#19 - 9 april 2010 17:14
häll i ett par startfiskar på en gång. det händer ingenting om du inte har fiskar i karet.
#20 - 9 april 2010 17:24
Kan jag hälla i 8 neontetror + en mal?
#21 - 9 april 2010 22:48
Jag har 8 neontetror och en mal. Hur länge bör jag vänta tills jag kan lägga in flera fiskar?
#22 - 9 april 2010 23:57
typ mellan 3-4 veckor kanske.
#23 - 12 april 2010 12:47
Kan det hända något om jag köper 6 neontetror? eller 1 mal?
#24 - 12 april 2010 13:04
Virros skrev:
Kan jag hälla i 8 neontetror + en mal?

Jag har hört att malen har ju inte så mycket att äta på från början (finns ju inga alger än) men om man har extra mat till denne så borde det ju funka :)

Sen hörde jag även att det inte borde vara nåt problem att hälla i dina startafiska eftersom du har använt det där medlet.
Bilagor:
#25 - 12 april 2010 13:23
Jo men alltså lägga in nya neontetror så att jag har 15 + 1 mal i karet :)
#26 - 12 april 2010 16:59
Virros skrev:
Jo men alltså lägga in nya neontetror så att jag har 15 + 1 mal i karet :)

Inga problem tror jag, du har ju hällt i medeln (kommer inte på namnet nu).
Så sa de iaf på zooaffären

:)
#27 - 12 april 2010 17:04
hej Hä är en liten film om mitt 112L akvarie
" target="_blank">

Annons