112 L Tanganyika projekt

#1 - 17 mars 2009 13:25
Nu har jag äntligen lyckats övertala mamma att en lägenhet utan akvarium är inte mkt till lägenhet. Så i söndags åkte vi till Bromma Zoo för jag visste att dom hade speciapris på akvariepaket från Aquael där. 800 kr för akvariet, 900 för bänken, 600 för två BTN Slimline granit och lite silicon. :) Vart lite dyrare än vi hade tänkt oss, men men thats life. :p Igår kväll pulade jag och mamma ihop bänken, ett jäkla jobb eftersom beskrivningen var så liten... Jag hade tänkt o ha snäcklekare i karet...

Bilder kommer senare.. :p
#2 - 17 mars 2009 14:10
Okey, blir kul och se =)

//Martin
#3 - 17 mars 2009 14:20
Kul fiskval som du och din mamma inte kommer att ångra! Ett tips: Den stora välkända affären i Bromma har mångbandad snäcklekare (Neolamprologus Multifasciatus) inne för tillfället har jag sett.
#4 - 17 mars 2009 14:43
Nu har jag tagit några bilder. Men akvariet är inte uppackat ännu. Han i affären sa att jag borde gömma utrustingen, typ ta den biten som blir över när jag har satt fast bakrunden och sätta den på en sidoruta ca. 15 cm från bakrutan. Men jag undrar om det kommer att bli snyggt eftersom vi har soffan ungefär där jag har tagit kortet, vi ser alltså karet från sidan typ... Det kanske kommer att se konstigt ut, undrar om det inte är bättre att vi ser utrustingen då :confused: Vi hade tänkt oss att ha olika storlekar på korallsand, ganska grovt där bak och finare där fram, samt lite kalkstenar som man kanske kan sätta lite växter på. Mamma vill absolut ha lite växter, men jag vet inte om det kommer att se så bra ut eftersom jag har läst att det inte finns några växter i Tanganyika sjön...
#5 - 17 mars 2009 19:16
Nu är det så att jag o mamma diskuterar var vi ska skära i bakrunden. Hon tror att man ska skära bort den tjocka delen, den som man skarvar ihop med. Och jag tror på den smala delen. Vilken sa man ta för att det ska bli snyggast?
Bilagor:
#6 - 17 mars 2009 20:05
Mamma vill gärna ha fler fiskar i karet. Undrar om man ka ha några fler fiskar om man har en grupp med Lamprologus multifasciatus. Kan man ha malar oxå som städare lr går inte det pga att det är ett så högt pH?
#7 - 17 mars 2009 21:36
Hej!

Här står lite om montering av slimline:
http://www.backtonature.se/sweden/montera_slimline.html
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml

Växter kanske inte är helt biotopriktigt men det ser bra mycket mysigare ut med lite grönt i akvariet. Snäckisar gräver en hel del i sanden så då skulle det passa bra med Anubias och kolplanta som ni binder fast på stenarna med fiskelina, de växer fast så småningom. Kommer bli jättesnyggt! Växter är även bra för vattenkvaliteten!
#8 - 18 mars 2009 19:04
Så nu har vi vart o köpt en massa saker till karet. Sand, kalkstenar, dropptester och en sughävert. Just nu så håller jag på och häller i vatten i akvariet, med en hink -_- slang har vi ingen för mamma visste inte vad vi hade för nått mått på blandaren i badrummet. Så det blev ingen koppling. Men det köper vi imorgon, men får för tillfället köra med hink *pust*
#9 - 20 mars 2009 19:42
Så, nu har jag o mamma vart o handlat lite mera grejer. En håv, termometer, tre Anubias, lite fiskmat, vattenberednings medel och en ny pump, då det var för lite sprutt i den gamla. Det vart en Fluval +4 som går på lägsta fart nu. Vi köpte oxå tre stycken Platy som inkörningsfiskar. :) Om dom inte stannar där så för dom flytta över till nån utav mina kar hemma hos pappa. :p Dom är lite stessade just nu så dom trycker alla tre bakom en sten.

Var på akvarielagret och fick lite goda råd om Multisar.

Släger in några bilder på hur karet ser ut idag ^^

1. Hela karet
2. Högra sidan
3. Vänstra sidan
4. Kan man skymta en Platy på som gömmer sig bakom stenen ^^:p

Annons