110L kub förmodligen Asien

#1 - 29 november 2010 20:00
Ja då kör vi igång igen! akvarium nummer 7 i lägenheten. denna gång vart det så att Icecoffee här på forat köpte en 110L juwel-kub. men lysrampen hade rostat sönder. han ville häva bort hela karet för han hittade ett annat.. jag köpte! :D

o kuben på plats i lgh! blir i vardagsrummet. passar bra ihop med resten av möblerna.
#2 - 29 november 2010 20:07
ooooooooooooo efter jag är så jävla awesome så fixar jag lysrampen!

var nere på DM o eftersom micke har bytt ut hela akvarieavdelningen så finns det massa kar över o en sjujäkla massa 15W ramper med 1 rör i.

jag fick ta hem ett par ramper för en billig penning. frågan var ju om en drossel från DM-rampen kunde driva två rör istället för ett. upptäckte snart att det gick ej. meeeen man är ju inte född i farstun så jag studerade kopplingarna lite o knipsade lite trådar o tråckla ihop några andra o hävde i två drosslar i juwel rampen. 1 för varje rör.

o skämmes tamefan men det funka ju huuuur bra som helst! mycket stolt ögonblick här. jag är inte elektriker men jag är händig o ger mig fan på att få en sak att funka om jag fått för mig det :P

såå lite bilder på processen.
#3 - 29 november 2010 20:11
Vad kul att du köpt ett nytt! Så det blir alltså SA, som din stora kub? :P
Vilka fiskar har du funderat på? Riktigt snyggt kar förövrigt tycker jag, inte heller fel att komma över ett billigt.
#4 - 29 november 2010 20:11
och efter detta ego-inlägg kan vi ju fokusera lite på vad planen med detta projekt är.

teknik:

2x15W t8 + reflektorer ( förmodligen)
75W värmare. ( har ingen större hemma)
Eheim 2213 ytterfilter, strilrör

kommer nog sikta på slimline på tre sidor. gömma teknik bakom den bakersta.

har lite planer på mycklet grenar. kanske trollsassel i samband med red moore.
Julasblästersand.
eklöv på botten.

anubias o kanske vallisar längst bak.

antagligen dvärgciklider.

men! vad tycker ni? ideer o tankar o funderingar. vill ha inspiration folk! show me your best design!!
#5 - 29 november 2010 20:13
Oj de var rostigt. Är det sådär min wromak kommer se ut när jag kör utan täckglaset.
#6 - 29 november 2010 20:13
Vad kul att du köpt ett nytt! Så det blir alltså SA, som din stora kub? :P

Vilka fiskar har du funderat på? Riktigt snyggt kar förövrigt tycker jag, inte heller fel att komma över ett billigt.

jaa det blev lite impulsköp. o ja billigt kom jag undan med :D ( smålänning)

funderar på dvärgcilider som sagt. kanske flytta mina bolivianer o vejita från den stora kuben till denna.
eller ett par av blå zebra. finns sjuuktr snygga på DM.

o sen kanske lite kejsar tetror o bilbukar längst upp.
#7 - 29 november 2010 20:15
FaZt skrev:
Oj de var rostigt. Är det sådär min wromak kommer se ut när jag kör utan täckglaset.

a jag kör ju utan täckglas på de flesta av mina kar. o det är inga täckglas här heller.
ska dock lägga lite silikon som tät-skikt till lådan med drossalar o så. det var det från början med det ar lossnat o då har vatten trängt in.
#8 - 29 november 2010 20:18
hannesc skrev:
jaa det blev lite impulsköp. o ja billigt kom jag undan med :D ( smålänning)

funderar på dvärgcilider som sagt. kanske flytta mina bolivianer o vejita från den stora kuben till denna.

eller ett par av blå zebra. finns sjuuktr snygga på DM.

o sen kanske lite kejsar tetror o bilbukar längst upp.

Härligt med smålänningar;) Mycket trevligt att se Hannes i farten, strunta i Dvärg ciklider!!!
DU ska satsa stenhårt på räkor, Odla upp ett bestånd av C.R i SSS grad:D
#9 - 29 november 2010 20:21
hannesc skrev:

Julasblästersand.

Nej nej Du ska köra "lokalodlad" Sand, finaste sanden på den här breddgraden garanterat! Ska lägga upp lite bilder imorgon i min projekttråd på Baskarpssand, ett sandtag i Habo/Baskarp.
#10 - 29 november 2010 20:23
Mr J.E skrev:
Härligt med smålänningar;) Mycket trevligt att se Hannes i farten, strunta i Dvärg ciklider!!!

DU ska satsa stenhårt på räkor, Odla upp ett bestånd av C.R i SSS grad:D

haha kanske kommer gå lite räkor där med. men det blir fan itne bara räkor. sorry dude.

Mr J.E skrev:
Nej nej Du ska köra "lokalodlad" Sand, finaste sanden på den här breddgraden garanterat! Ska lägga upp lite bilder imorgon i min projekttråd på Baskarpssand, ett sandtag i Habo/Baskarp.

jasså vart får du tag på den? det lät intressant! dyrt? eller plockar du enligt allemansrätten? isåfall får dui komma o plocka upp mig så åker vi gräver :D
#11 - 29 november 2010 20:30
Jag visste att du är duktig du :) *ler*
Det ser riktigt fint ut!! Kommer bli kanon detdär. Dessvärre tycker jag du ska ha annat än SA i karet :)
Men det är ju bara min åsikt.
Förslag, förberedd karet så du kan ha det paret av scalarer som bildat par så de kan leka av sig :D

Varför inte pennfisk :) De är läckra :)
#12 - 29 november 2010 20:37
tror jag betala 30 kr st för en 10 eller 15 kg säck direkt från "fabriken" i baskarp. Billigt och snyggt, går att välja riktigt fin sand eller grövre, finns lite olika modeller :P
#13 - 29 november 2010 20:50
Nubi skrev:
Jag visste att du är duktig du :) *ler*

Det ser riktigt fint ut!! Kommer bli kanon detdär. Dessvärre tycker jag du ska ha annat än SA i karet :)

Men det är ju bara min åsikt.

Förslag, förberedd karet så du kan ha det paret av scalarer som bildat par så de kan leka av sig :D

Varför inte pennfisk :) De är läckra :)

ja jag vet att du vill att jag ska köra annat. är inte heeelt omöjlig. har kollat upp lite gobi till dig nubi. o det kanske man kan göra. med ett stim Werner-regnbågar ( eller vad de heter)

aaa det är tanken det med att ha som lek kub för scalarerna om det händer nått där.
dezplay skrev:
tror jag betala 30 kr st för en 10 eller 15 kg säck direkt från "fabriken" i baskarp. Billigt och snyggt, går att välja riktigt fin sand eller grövre, finns lite olika modeller :P

aha a gytt då vet jag. kommer köra fin sand. gillar verkligen inte större grus som engelsk sjösten.
#14 - 29 november 2010 20:56
Swedool 25kg för 55kr :-) Sanden alltså...
#15 - 29 november 2010 20:58
then we are going there
#16 - 29 november 2010 21:15
Nice =) Du har inte haft tankar på Diskus då? =D
#17 - 29 november 2010 21:27
na inte i den lilla. sry.. ;)
#18 - 29 november 2010 21:29
Ett gäng corydoras green laser kanske om du ska köra SA?
#19 - 29 november 2010 21:31
god tanke. ska utforskas :)
#20 - 29 november 2010 21:32
btw haru nån länk till dom? så man kan spana in dom?
#21 - 29 november 2010 21:38
Pennfiskar, bilbukar och dvärgciklider tycker jag låter som en skön kombo!
#22 - 29 november 2010 21:52
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15896 toksnygga tycker jag. Är på väg att köpa 8-10 stycken såna hade jag tänkt mig, dock rätt dyra.
#23 - 29 november 2010 22:29
corydoras är ju riktigt fina fiskar! Hälsade på Superaquaman igår, han hade ett bra gäng med sådana som strövade omkring på botten =) Funderar på skaffa sådana till mitt sa kar ;)
Bilagor:
#24 - 30 november 2010 06:35
Haha hannesc, att du orkar ;) tur det kanske. jag va nog bara för sur för att se lösningar. men som sagt är toknöjt i karet vi valde istället plus att en pump ehiem ingick värd mer än karet, och fiskar med lite värde :)

Kul att du löste det iallafall. och att du gillade priset ingen smålänning här inte.
#25 - 30 november 2010 09:17
FaZt skrev:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15896 toksnygga tycker jag. Är på väg att köpa 8-10 stycken såna hade jag tänkt mig, dock rätt dyra.

ja de var ju jäkla snygga faktiskt :D

Icecoffee skrev:
Haha hannesc, att du orkar ;) tur det kanske. jag va nog bara för sur för att se lösningar. men som sagt är toknöjt i karet vi valde istället plus att en pump ehiem ingick värd mer än karet, och fiskar med lite värde :)

Kul att du löste det iallafall. och att du gillade priset ingen smålänning här inte.

gott med lite win-win situation här då :)

ja jag orkar, får jag en sån ide så ger jag mig fan på att fixa det :P haha o bra nöjd att det gick :D nu kan jag ju knappt hålla mig från att spendera alla julklappspengar på slimlines etc.
#26 - 30 november 2010 09:43
Neh du får spendera juklappspengarna på corydoras green laser, de jag hittat om jag får köpt dem tog hon som säljer 100 nok per styck. Vad de kostar i butik i sverige vet jag inte, såg att en hade köpt orange laser för 225 kr styck. Å de verkar vara billigare, halva priset här iaf http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=53744
#27 - 30 november 2010 13:22
Nej, det här hade jag missat!

Få se, tips....
Inte lätt, tipset om ett större gäng bilbukar vid ytan vore häftigt, men ha för gods skull inga elaka småfiskar så som zebrafiskarna jag har i samma kar. De hade ju ihjäl hälften av bilbukarna i starten. :(
#28 - 30 november 2010 19:43
Har du bestämt dig för vad du ska ha för fiskar :)
Bilagor:
#29 - 30 november 2010 21:58
Oj, jag har också missat! Undrade just när du skulle köra igång den! :)
Måste hålla med nubi här att inte ha SA :p Du har ju redan det! Kör ett litet mini-asien istället! ;)
#30 - 1 december 2010 17:51
Miliimli skrev:
Oj, jag har också missat! Undrade just när du skulle köra igång den! :)

Måste hålla med nubi här att inte ha SA :p Du har ju redan det! Kör ett litet mini-asien istället! ;)

Två mot en HC :D;)
#31 - 1 december 2010 18:05
jaja. jag haar faktist lite tanka på asien med nu. särskillt sen vi prata nubi. riddargoby fast de vill ha rätt salt vatten) o wernes

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1242&SOK=1
#32 - 1 december 2010 18:38
I Asien måste du botior! :D
#33 - 1 december 2010 19:01
hannesc skrev:
jaja. jag haar faktist lite tanka på asien med nu. särskillt sen vi prata nubi. riddargoby fast de vill ha rätt salt vatten) o wernes

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1242&SOK=1

Har snackat lite med Dre och han hade sina Riddargoby utan saltvatten och de klarade sig UTmärkt OCH de lever än!!
#34 - 1 december 2010 19:03
gytt. dåså :)
#35 - 1 december 2010 19:12
hannesc skrev:
gytt. dåså :)

Jupp Köp dig 4 st i 100l :)
#36 - 3 december 2010 21:40
Hey!DU!
Bara för att du går och gör dig illa så kan du inte droppa alla dina projekttrådar! dåligt stil HC!
#37 - 3 december 2010 21:41
;) ;) ;) ;)
#38 - 3 december 2010 22:16
"I thought you were the handy-man
Then something went wrong
And the feeling was so gone
Slipped the hammer on your thumb
And the saw got caught in your thong"
#39 - 4 december 2010 12:59
"I thought you were the handy-man

Then something went wrong

And the feeling was so gone

Slipped the hammer on your thumb

And the saw got caught in your thong"

WHOAHAHAHAHAHAHAHBAAGHHABAHAABAHABAHAHAHAHHAAHH!!! Om det ändå var en hammare *asg*
Det var en tallrik som gjorde honom smått handikappad *asg*
#40 - 4 december 2010 15:34
haha!" jag droppar inga projekt här. men alla ni vet att man ska skynda långsamt. o jag vätar på lite julklappar nämligen. har önskat mig 3 st aquaterra rockvalls. dvs slimlines. o sen reflektorer.

o till nubis o mlis tillfredställelese så lutar det just nu åt asien. men inte bestämt än så dont get your hopes up.

kan ju lägga in en bild på hur handen såg ut. men lägger upp dom på en länk istället ifall man är lite småkänslig. både filmade o tog kort på akuten :D

(saknar en såndar spioler-funktion där man kan "gömma" saker i ett inlägg så man får välja själv om man vill se eller inte)

http://img41.imageshack.us/img41/8026/20101130145.jpg
http://img696.imageshack.us/img696/9439/20101130146.jpg
#41 - 4 december 2010 18:03
Hehe med tapatalk ser man bilder direkt. Hur lyckas man med det där med en tallrik?
#42 - 4 december 2010 18:52
hannesc skrev:
haha!" jag droppar inga projekt här. men alla ni vet att man ska skynda långsamt. o jag vätar på lite julklappar nämligen. har önskat mig 3 st aquaterra rockvalls. dvs slimlines. o sen reflektorer.

o till nubis o mlis tillfredställelese så lutar det just nu åt asien. men inte bestämt än så dont get your hopes up.

kan ju lägga in en bild på hur handen såg ut. men lägger upp dom på en länk istället ifall man är lite småkänslig. både filmade o tog kort på akuten :D

(saknar en såndar spioler-funktion där man kan "gömma" saker i ett inlägg så man får välja själv om man vill se eller inte)

http://img41.imageshack.us/img41/8026/20101130145.jpg

http://img696.imageshack.us/img696/9439/20101130146.jpg

Trevligt värre! :p

Klart du ska köra asien :D
#43 - 4 december 2010 18:55
Asien asien asien asien asien *gogogogogogogo*
#44 - 5 december 2010 17:02
FaZt skrev:
Hehe med tapatalk ser man bilder direkt. Hur lyckas man med det där med en tallrik?

asså du såg de på engång även fast jag la dom i en länk?

haha aja.

ne den gick i två delar o så skulle jag slänga den o påsen som jag skulle slänga i var mer eller mindre full så jag typ slog ner tallriken i påsen. o då gick en vass kant rakt in i handen. bra djupt oxå. nästan igenom handen
#45 - 5 december 2010 17:28
hannesc skrev:
asså du såg de på engång även fast jag la dom i en länk?

haha aja.

ne den gick i två delar o så skulle jag slänga den o påsen som jag skulle slänga i var mer eller mindre full så jag typ slog ner tallriken i påsen. o då gick en vass kant rakt in i handen. bra djupt oxå. nästan igenom handen

Ahooo inte bra de. Ungefär som när jag snickrade ute förra sommaren å skulle ta mig en drickaflaska å skulle öppna kapsylen med hammaren eller va jag använde för verktyg. Slutade iaf med att hela toppen på flaskan gick av och skar upp tummen :)
#46 - 5 december 2010 17:57
haha! a visst känner man sig så jäkla smart i sånna lägen. bra jävla irriternad man blir på sig själv!
#47 - 5 december 2010 18:25
mmm jag öppnar iaf inte flaskor så nå mer :)
Bilagor:
#48 - 5 december 2010 18:29
Eller en i min klass som skulle köra "slå mot en kant"-tricket för att öppna och halv flaskan blev splite med tillhörande blodbad. ;)
#49 - 6 december 2010 11:26
En jag känner skulle ducka för ett svärd....
#50 - 6 december 2010 12:17
hahaha!! a det kan ju inte vara du nubi. för du duckade ju inte :P haha!
#51 - 6 december 2010 12:22
hannesc skrev:
hahaha!! a det kan ju inte vara du nubi. för du duckade ju inte :P haha!

HAHAHAAH! det var ju det jag gjorde... om inte hade det gått dåligt till ...men nog om det ;)
Vad händer med karet?
#52 - 6 december 2010 12:24
som sagt just nu händer inget. mest spännade var väl att jag köpte lite sladdar o en timer till belysningen. inget som behövdes billder för precis.

är inte du på praktik nu??
#53 - 6 december 2010 13:20
Har du bestämt dig vad du ska ha för fiskar i karet??
#54 - 6 december 2010 13:22
neeeee har jag ju sagt :P inte säkert än att det blir asien. men OM det blire så bvet jag att jag kommer ha nån gobi o wernes regnbågar. men jag tycker ju tyvärr att de flesta asien är rätt fula. typ de där blå o gula etc. o gurami är jag inte förtjust i. o klarar absolut inte av botior!!
#55 - 6 december 2010 13:26
hannesc skrev:
neeeee har jag ju sagt :P inte säkert än att det blir asien. men OM det blire så bvet jag att jag kommer ha nån gobi o wernes regnbågar. men jag tycker ju tyvärr att de flesta asien är rätt fula. typ de där blå o gula etc. o gurami är jag inte förtjust i. o klarar absolut inte av botior!!

vad då blå och gula?? HAHA

sewellior är de fula? O_O
Det finns många fina fina asiatiska fiskar, t.ex. grönlingar.
det finns olika Goby som är super läckra :)
Bilbuksfiskar
Barber

trådfenor är super fina och vill ha lite strömt. De är duktiga på att lägga ägg och duktiga på att ÄTA äggen *skratt*

Det finns massooor av fina fiskar, man får bara leta lite och du, Ocean och Asien, inte samma sak :P
Bilagor:
#56 - 6 december 2010 13:27
barber gilalr jag inte heller. :/

aja jag får läsa på lite till helöt enkelt. hade ingen aning om gobi o wernes innan io de gillar jag ju så.
#57 - 6 december 2010 13:29
bilbukar är väl från SA om jag inte missminner mig???
#58 - 6 december 2010 13:33
hannesc skrev:
bilbukar är väl från SA om jag inte missminner mig???

Jooo men det finns inte många ytfiskar som passar till ett Asiatisk kar
:p och Wernes är från AUSTRALIEN och inte ASIEN
#59 - 6 december 2010 13:58
ah. fandå. aja då får det kanske bli ett australien/asien kar då. för bilbukarna kommer inte i om det blir gobi. iof finns det väl gobi från SA med va?
#60 - 6 december 2010 14:00
hannesc skrev:
ah. fandå. aja då får det kanske bli ett australien/asien kar då. för bilbukarna kommer inte i om det blir gobi. iof finns det väl gobi från SA med va?

Det vet jag inte. för de Gobi jag vill ha är från Australien...det finns de som är mindre och bökar runt i sanden...de som skiftar i svart och blått :)
vet inte vart de kommer ifrån.... Gobi är snälla fiskar! ;)
#61 - 6 december 2010 14:03
kan ju säga att mina 3 amano kommer iaf få hoppa i det karet. då de mördar mina cherry o CR räkors ägg. grr...
#62 - 6 december 2010 14:10
amano är duktiga som städare, allas andra ägg är skärp tycker de ;)
#63 - 6 december 2010 14:12
jotack märkt det. vilket gör mig besviken då jag hoppats på räklingar. så så fort kuben är igång blir de nog första invånare.
#64 - 6 december 2010 14:24
hannesc skrev:
jotack märkt det. vilket gör mig besviken då jag hoppats på räklingar. så så fort kuben är igång blir de nog första invånare.

Haha, du ska ha en ställning...AKVARIE Ställning ;) på 4-7 akvarium där du kan ha dina räkor ;)
#65 - 6 december 2010 14:29
kan lätt få tag på ställning då det finns maaaassor nere på dm som står ute i snön. grejjen är ju att det är så fult med en ställning tyvärr
#66 - 6 december 2010 14:33
hannesc skrev:
kan lätt få tag på ställning då det finns maaaassor nere på dm som står ute i snön. grejjen är ju att det är så fult med en ställning tyvärr

håller inte riktigt med dig där, finns super snygga ställningar. speciellt när man kan svartlacka de :) blir en helt annan grej för ögat då :D
#67 - 6 december 2010 14:34
Klä den, eller var du inte händig? ;)
#68 - 6 december 2010 14:35
Inte nu med hans handikapp *asg* han kanske råkar svartlacka något mer än bara karet ;)
#69 - 6 december 2010 14:35
helt bommat denna tråd.....

säger bara en sak......LEVANDEFÖDARE.....udda saker då...Naturform på svärdis, platys, guppies, goodies, etc etc.

obsavera dock korsningsrisken om du har mer än en art.....

.
#70 - 6 december 2010 14:42
vd. jo jag är händig men äh! jag orkar inte med en ställniing just nu . haha

kensa: jag vet hur myclet du brinner för dessa o ja jag har tänkt på detta med. hade dock en jääkla massa sånt när jag var yngre. asien har jag aldrig kört så det lutar ju lite åt det nu. eller ocianien då:P
#71 - 6 december 2010 15:49
asien/oceanen röstar ja på :D
OCH OM du skulle tröttna på fiskarna så kan du alltid slänga de i mitt kar ;)
#72 - 6 december 2010 21:51
ciklider från iran ??

tala om udda ....

.
#73 - 6 december 2010 22:00
Kensa skrev:
ciklider från iran ??

tala om udda .....

ahahah mkt udda, de lever väl i fångenskap ;)
#74 - 6 december 2010 22:03
Nubi skrev:
ahahah mkt udda, de lever väl i fångenskap ;)

Hoho, lågvattenhumor. ;)

Du kan ju gå obskyrt och köra bräckt också! :p
#78 - 6 december 2010 22:23
Kensa skrev:

Jag vet inte vad Nubi yrar om (luktat på för många snäckor?;)) men det där var en riktigt vacker fisk! :D
#79 - 7 december 2010 16:45
Jag vet inte vad Nubi yrar om (luktat på för många snäckor?;)) men det där var en riktigt vacker fisk! :D

Nubi fiskar!! :D Det finns en fisk som heter Xxxxxxx Nubi, svarta med röda detaljer :) super snygga :D
#80 - 11 december 2010 09:39
fasen VD! intressant tanke med NA biotop. meen får nog bli nästa projekt.

testar nya FB funktionen med detta inlägg med ;)
#81 - 11 december 2010 20:25
hannesc skrev:
fasen VD! intressant tanke med NA biotop. meen får nog bli nästa projekt.

testar nya FB funktionen med detta inlägg med ;)

Sweeet! Men inte lika som att få höra hur det går för projektet, du kan inte skylla på din handikapp :P
#82 - 12 december 2010 10:17
Just det! Dags att börja jobba nu! :p
#83 - 12 december 2010 10:50
jamen jag har ju sagt att inget kommer hända förrens efter jul! jag köper inga prylar mer nu ( dvs bakgrund. reflektorer etc) för jag har önskat mig det i julklapp. vet inte om jag kommer få det men vi får se.

har titta runt lite efter bambu. ska ha lite i tänkte jag.
#84 - 12 december 2010 16:11
Bambu borde finnas i blomsteraffärer :) Annars kanske trollhassel det vore snyggt *ler*
Du måste väl starta UPP karet så den går och puttrar så den är startredo efter jul...eller?
#85 - 12 december 2010 20:30
vadå starta upp? väntar ju på slimlines i julklapp. då kan jag ju inte starta upp den innan
#86 - 12 december 2010 20:37
hannesc skrev:
vadå starta upp? väntar ju på slimlines i julklapp. då kan jag ju inte starta upp den innan

aaaa.
#87 - 22 december 2010 12:16
köpte en s¨n här.
har pyntat ner det i ett yngle kar o får gå där över jul/nyår. ska se hur bra den klarar sig. om den ruttnar eller vad som händer. litet experiment.

tänkte att det kunde vara snyggt att ha i karet sen. ett gäng "stammar" som en skog typ. fast utan spiralen längst upp då,
#88 - 22 december 2010 12:51
Hahah! Du måste vara tankeläsare! Precis samma låg jag och funderade på igår innan jag somnade :p Hade varit grymt coolt om man haft ett öppet kar!
#89 - 22 december 2010 12:56
haha klart jag är !!

aa funderar på att ha det öppet nämigen. inte riktigt klar med den tanken än dock.
#90 - 22 december 2010 13:51
Kan bli grym bra :) Spännande att se hur det blir sen :)
#91 - 22 december 2010 15:15
öppet kar röstar ja på :)
#92 - 3 januari 2011 17:14
Nu är julen över och ett nytt år har börjat, hur går det med uppstarten? :)
#93 - 3 januari 2011 17:18
med hannesc normala hastighet så borde karet varit uppstartat den 24.e vid 22 tiden, fiskar introducerade
vid 9 tiden den 25.e och sedan nerlagt runt den 2.a jan, för att istället beredas som ett apistokar, bör vara
klart vid 23 tiden imorgon......................

.
#94 - 3 januari 2011 18:01
Tycker inte du bör ha bambu i ett SA kar. Det passar bara i ett Asien kar enligt mig.
#95 - 3 januari 2011 18:04
Getingen skrev:
Tycker inte du bör ha bambu i ett SA kar. Det passar bara i ett Asien kar enligt mig.

han har under resans lopp ändrat från SA till Asien inriktning, och då passar bambun bra in.

att han har blitt helt tossig och ger sig på asien istället för SA / CA / Karibien låter jag bli att nämna......
#96 - 3 januari 2011 18:51
Kensa skrev:
med hannesc normala hastighet så borde karet varit uppstartat den 24.e vid 22 tiden, fiskar introducerade

vid 9 tiden den 25.e och sedan nerlagt runt den 2.a jan, för att istället beredas som ett apistokar, bör vara

klart vid 23 tiden imorgon......................

.

haha ligger nått i det du :P

Getingen skrev:

ja det lutar ju åt asien nu, därav bambun ;)

Kensa skrev:
han har under resans lopp ändrat från SA till Asien inriktning, och då passar bambun bra in.

att han har blitt helt tossig och ger sig på asien istället för SA / CA / Karibien låter jag bli att nämna......

ja snälla låt bli att nämna det ;) haha

för övrigt kommer det nog tyvärr stå still ett tag till. jag fick inga rockwall i julklapp och åre resan sög ut kassan så nu har jag inte råd att köpa. ( tror jag)

men vi får se om det händer nått snart. har lite planer på att fixa den där bambu-skogen lite ;)
#97 - 4 februari 2011 09:02
japp. då har man beställt en aquaterra rockwall! änteligen kan det börja hända något. nu ska den borras för två raster o sen silikonas dit. sen är vi upp and running ;)
#98 - 4 februari 2011 09:11
vi gillar ;)
#99 - 4 februari 2011 09:12
bra. har bokat lite christmasmossa på DM med. den har legat där i ett par månader o växt till sig lite. tänkte ha det på bambu ;)
Bilagor:
#100 - 4 februari 2011 09:20
Det kan bli nice! Har du bestämt nåt slutgiltigt vilka fiskar du ska ha?
#101 - 4 februari 2011 09:23
jag har ju alltid avskytt gurami o praktbotia men nu fick vi in dösnygga blåskimrande dvärggurami till DM. så det blir nog Werners regnbågar, ett stim asså, sen ett par dvärggurami. kanske 4. o sen förmodligen nån gobi.

nu är det mest inredningen som tar upp tankeverksamheten
#102 - 4 februari 2011 09:31
Du skulle inte kunna avsky guramis om du såg min mosaikhane nu! :p Så otroligt vacker, kan sitta helt trollbunden framför karet hur länge som helst. Tyvärr hatar han fortfarande kameran över allt annat...

Regnbågarna är också snygga, och likaså gobi, så det blir tummen upp här :)
#103 - 4 februari 2011 09:32
usch! inget mot din fisk mli men mosaik o den "vanliga" gråa guramin är typ det värsta jag vet. vid sidan om praktbotia
#104 - 4 februari 2011 09:36
Hahah :D Tar inte illa upp, jag tycker han är vacker i alla fall! ;) Och förhoppningsvis kommer jag att byta till chokladgurami sedan någon gång i framtiden!
Men praktbotior har jag aldrig riktigt förstått mig på... så där kan jag hålla med dig!
#105 - 4 februari 2011 09:41
gytt! en sak är vi överrens om iaf :P ( fast vi brukar ju ha rätt så lika tankar ;) )
#106 - 4 februari 2011 09:46
Jo vi brukar ju det ;)

Nä mosaikerna är ju väldigt vanliga fiskar, och i affären ser de otroligt tråkiga ut.. men hemma, när de färgar ut... ojoj säger jag bara! ;)
Har börjat bli sugen på någon betta också, inte den vanliga kampfisken, men betta channoides verkar trevliga tycker jag :)
#107 - 4 februari 2011 09:56
hannesc skrev:
japp. då har man beställt en aquaterra rockwall! änteligen kan det börja hända något. nu ska den borras för två raster o sen silikonas dit. sen är vi upp and running ;)

Får se hur det blir sen då :) Innan jag bestämmer mig, du tänker ha insug och utblås från filtret bakom bakgrunden då? Vet inte hur jag skall göra ännu, djupet på mitt kar blir ju bara 40 utan bakgrund så det blir inte mycket kvar om det bygger för mycket utåt. Sen inbildar jag mig att det kommer att bli rätt bökigt att få dit plattorna en bit ut från baksidan iom att jag måste ställa två plattor på höjden för att komma upp i 70 cm.
#108 - 4 februari 2011 10:00
kommer inte ha filter bakom bakgrunden (förmodligen inte iaf) utan bara insug ner till ett ytterfilter. men doppvärmare o så komemr ju vara där bakom med så.

ne jag förstår det. om du får några spillbitar över (om du behöver kapa asså) kan du ju använda dessa som distanser.
#109 - 4 februari 2011 10:21
Ah ok, kanske skulle göra så med doppvärmare och insug bakom. Men strilröret måste man ha framför bakgrunden då i alla fall. Får fundera lite på det, blir ju såklart snyggare att dölja tekniken bakom där.
#110 - 4 februari 2011 13:32
jo det kommer jag med ha. strilröret asså.
#111 - 4 februari 2011 14:06
Halloj!
Det är väldigt snyggt att dölja tekniken.
En grej som jag gjort med strilröret (eller rättare sagt slangen från filtret - jag kör bara rätt ut i vattnet utan strilrör) i mitt 540, är att jag dolt utblåsslangen med en smal rot, eller gren. Grenen har jag bara bundit fast i slangen med buntband - så man ser ingen plast, utan bara en tjusig gren och vatten som strömmar bakom denna!
:)
#112 - 4 februari 2011 14:13
jo vi har ju pratat om den ideen förut mats. tack för att du påminde mig. nu fick jag ju nya tankar om inredningen :P o det är ju ingen dum idee då vi vill mer eller mindre ha stillstående vatten till gurami etc..
#113 - 4 februari 2011 14:25
hannesc skrev:
jo vi har ju pratat om den ideen förut mats. tack för att du påminde mig. nu fick jag ju nya tankar om inredningen :P o det är ju ingen dum idee då vi vill mer eller mindre ha stillstående vatten till gurami etc..

Aha, det är till gurami (jag tänkte generellt)! Man kan ju, som sagt, dölja själva tekniken med en passande rot eller gren - och runt själva strilröret kan man klippa ut en lagom bit, typ såndär blå filtermedia, som en lång stapel, göra ett hål med ett långt föremål tvärs igenom - med en rundfil eller liknande, typ större, grövre syl, och trä filtermediastapeln över strilröret - så får man ett ytterligt lugnt spridet flöde från strilröret, genom filtermediat, ut i vattnet.
Bilagor:
#114 - 4 februari 2011 14:29
hannesc skrev:

Jag får nog ta en bild på detta! Denna gången har jag alltså bundit en långsmal gren utmed själva slangen, så kan man placera flödet vart man vill - det ser ju ändå bara ut som en gren som bryter ytan.
#115 - 4 februari 2011 14:33
Aha, det är till gurami (jag tänkte generellt)! Man kan ju, som sagt, dölja själva tekniken med en passande rot eller gren - och runt själva strilröret kan man klippa ut en lagom bit, typ såndär blå filtermedia, som en lång stapel, göra ett hål med ett långt föremål tvärs igenom - med en rundfil eller liknande, typ större, grövre syl, och trä filtermediastapeln över strilröret - så får man ett ytterligt lugnt spridet flöde från strilröret, genom filtermediat, ut i vattnet.

det där får jag läsa en gpng till i lugn o ro sen för att jag ska fatta
Jag får nog ta en bild på detta! Denna gången har jag alltså bundit en långsmal gren utmed själva slangen, så kan man placera flödet vart man vill - det ser ju ändå bara ut som en gren som bryter ytan.

ja ta en bild!
#116 - 4 februari 2011 14:35
Werners eller trådfensregnbåge som den också kallas låter som ett kul val, har själv sett ut ett gäng som ska inhandlas till veckan och blir första steget till ett kommande asienkar jag har på gång. Är faktiskt också inne på dvärggurami och vill ha grundformen, den blåröda randiga. Tycker gurami har sin charm.
#117 - 4 februari 2011 14:37
Förresten är det ett kanontips att trä filterskum runt utblåset Mats, ska ta med den tanken framöver!
#118 - 4 februari 2011 14:44
Ja... haha:d Ser ju själv när jag läser mitt inlägg att det är "joxigt" skrivet...

Man klär helt enkelt strilröret med filtermedia - jag har gjort detta ett flertal gånger. Först provade jag med att bara klippa till en bit och binda framför hålen på strilröret, men det blev inte bra, snett å galet - så, att bara helt enkelt trä på en tillklippt, lång stapel filtermedia, med ett hål som man får karva eller sticka igenom först, runt själva strilröret. Då blir det ett jättefint spridet flöde som liksom strömmar över ytan subtilt....

Det blev inte lättare nu heller, va? Fan, vad svårt det var att beskriva detta enkelt...
#119 - 4 februari 2011 14:51
jo men nu fattar jag.så här??
#120 - 4 februari 2011 14:55
hannesc skrev:
jo men nu fattar jag.så här??

Japp! Exakt så!

Grejen är att denna lösning bör man nog försöka dölja, för det ser ju for täskigt ut med en blå, kantig skumkorv liggandes vid ytan - men fint flöde blir det!
#121 - 4 februari 2011 14:59
om man inte kör svart matta förståss. menm visst bör man dölja. hur gör man det på bästa sätt? hade du nån träbit sa du? hörrö greppa kameran o släng upp en bild ;)
#122 - 4 februari 2011 15:00
Werners eller trådfensregnbåge som den också kallas låter som ett kul val, har själv sett ut ett gäng som ska inhandlas till veckan och blir första steget till ett kommande asienkar jag har på gång. Är faktiskt också inne på dvärggurami och vill ha grundformen, den blåröda randiga. Tycker gurami har sin charm.

ja jag föll på en gång när jag såg dom. det var nog dom som fick in banan på Asien-temat.

jag har haft svårt för gurami sen jag gick på lågstadiet. då hade vi ett akvarium i skolan som ingen skötte. man såg inte ens in till bakrutan. alla fiskar hade dött utom en gurami som vägrade ge sig. nu efterhand så var det kanske en utmärkt miljö för den fisken . haha
#123 - 4 februari 2011 15:06
hannesc skrev:
om man inte kör svart matta förståss. menm visst bör man dölja. hur gör man det på bästa sätt? hade du nån träbit sa du? hörrö greppa kameran o släng upp en bild ;)

Javisst! När man gjort sin blå eller svarta skumstapel och trätt över strilröret, så kan man ju leta upp en längre rotbit eller gren och binda fast själva "strilpjäsen" vid rotbiten, och sätta rotbiten framåt så strilmojängen inte syns och få det att se ut som att det ligger eller kommer en gren ovanifrån vid ytan.

Jag har inte själva filtermediet på min lösning i 540-karet, utan bara en lång grenbit fastsatt på slangen, så att man inte ser slangen bakom grenen - jag skall ta en bild när jag har varit på zooshopen och handlat artemia senare! Sitter på jobbet och fredagsmyser nu!;)
#124 - 4 februari 2011 15:09
fredagsmyser?! dricker du öl på jobbet? mina öl ligger i olles bil. (är med på jobbet) ska upp till linköping o födelsedagsfira en kollega.

nejmenvafan. OT!??!

ja ta bilder på dina lösningar sen mats. du insprierar bra ;)
#125 - 4 februari 2011 15:14
hannesc skrev:
fredagsmyser?! dricker du öl på jobbet? mina öl ligger i olles bil. (är med på jobbet) ska upp till linköping o födelsedagsfira en kollega.

nejmenvafan. OT!??!

ja ta bilder på dina lösningar sen mats. du insprierar bra ;)

Har man en skön chef så har man - vi knäppte precis i oss varsin Red Stripe och hade vinylsvarven igång med lite träskig 70-talsfunk! Nu gäller det att bara andas inåt när jag är på zooshopen!
#126 - 4 februari 2011 15:21
illgytt! red stripe kommer jag med intaga senare ikväll. the ambassador!

haha aa du får hålla koll på andingen.
#127 - 4 februari 2011 15:40
Träskig 70-talsmusik, inte bara inom akvaristiken gubben har smak.. :)
#128 - 4 februari 2011 15:42
ne han verkar vara en riktig trevlig prick den där mats
#129 - 4 februari 2011 20:08
jag var total väck när jag fick ditt sms, jag trodde det var min väckarklocka som ringde, så jag klev upp och började klä på mig! TUR att man har en sambo som är uppmärksam.

Jag har nu läst hela tråden och jag ser inga bilder på ngn BTN bakgrund eller bilder på 100l...har du blivit för kräsen av dig och vill inte ta bilder på karet :P

Tajm för bilder!
#130 - 4 februari 2011 22:13
Sorry Nubi - nu kommer det trista bilder på rotpinne fäst på eheimslang.
Nuså Hannes, jag tömde karet på lite vatten idag och fyllde på rejält med vätska i mig själv. Första bilden är på roten fastsatt på slangen ovanför vattenytan. Andra bilden är hur det ser ut under vattnet, när karet är fyllt. Man ser alltså bara en träpinne och ingen slang - fiffigt va?
#131 - 5 februari 2011 00:15

Nuså Hannes, jag tömde karet på lite vatten idag och fyllde på rejält med vätska i mig själv. Första bilden är på roten fastsatt på slangen ovanför vattenytan. Andra bilden är hur det ser ut under vattnet, när karet är fyllt. Man ser alltså bara en träpinne och ingen slang - fiffigt va?

Den lösningen gick inte av för hackor. :)
#132 - 5 februari 2011 09:10

Den lösningen snor jag :D TACK!
#133 - 5 februari 2011 20:45
ser bra ut hannes men vad ska du ha tvn till bättre att ställa ett stort kar över hela väggen ;)
#134 - 6 februari 2011 15:57
Nubi skrev:
jag var total väck när jag fick ditt sms, jag trodde det var min väckarklocka som ringde, så jag klev upp och började klä på mig! TUR att man har en sambo som är uppmärksam.

Jag har nu läst hela tråden och jag ser inga bilder på ngn BTN bakgrund eller bilder på 100l...har du blivit för kräsen av dig och vill inte ta bilder på karet :P

Tajm för bilder!

jamen jag har ju inte fått hem grejjerna än. kommer förmodligen imorgon måndag.

då kommer bilder.

tackar mats! för jäkla bra lösning. blir förmodligen så jag kommer göra då ;) tack igen!

gonzo44 skrev:
ser bra ut hannes men vad ska du ha tvn till bättre att ställa ett stort kar över hela väggen ;)

höddö du jag är tv-beroende. när jag möblerar lgh så utgår jag alltid från tvn. men ideen är inte dum ulrik. får börja finula på annan plats. kanske akvarium under tvn?..
O O O nu fick jag en ide. akvarium under tvn med två akvarie pelare vid sidan om. dvs ett akvarium som är som ett fyrkantigt U. wooohoo!
#135 - 10 februari 2011 22:21
händelser :D

fick hem min aquaterra rockwall för någon dag sen. sandsten. mycket snygg o jäkligt lätt!

var nere på DM o köpte raster o sen till stan o köpte dos-borr. den vi har på DM har försvunnit :P

testfyllde kuben först för att se att den var tät. har inte gjort det innan.

rockwallen var jäkligt lätt att jobba med. bara mätte till o skar med mattkniv. sen bröt loss.

borrade upp ett hål för strilröret. har inte bestämt mig om jag ska köra på mats ide eller om det blir strilröret. ska ge det lite tanke till.

borrade upp för rasterna. passade perfekt så behöver inte ens silikona dit dom.

ska silikona dit bakgrunden nästa vecka :D

bilder :D
#136 - 11 februari 2011 14:12
hmm..ingen respons...
#137 - 11 februari 2011 14:23
Det var för fult...

...eller så missade jag bara. ;)

Den blir skitsnygg när det satt sig lite alger och klegg på den, det är ju samma modell som jag har i mitt Tanganyika. :)
#138 - 11 februari 2011 14:27
ja väntar bara på algerna :P

jasså du har samma? jäkla lätta att jobba med!
#139 - 11 februari 2011 14:32
Jodå, här är lite respons - ser helskönt ut!
Den där slimlinen är snygg och lite annorlunda än BTN som man blivit så van vid nu!:)
#140 - 11 februari 2011 14:40
hannesc skrev:
ja väntar bara på algerna :P

jasså du har samma? jäkla lätta att jobba med!

Ja, jag använde morakniv och ett löst sågblad när jag pysslade med bakgrunderna och modulerna. Nackdelen är att de är jäkligt lätta at skada innan man har de nere i karet men som tur är så täcks skavanker med tiden.

Nya snabbtagna bilder:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141795&p=1496780#post1496780
#141 - 11 februari 2011 14:48
Jodå, här är lite respons - ser helskönt ut!

Den där slimlinen är snygg och lite annorlunda än BTN som man blivit så van vid nu!:)

ja precis. kände inte att det var nån slimline som hade den färgen jag var ute efter..

har du använt aquaterra mats?
#142 - 11 februari 2011 14:49
Ja, jag använde morakniv och ett löst sågblad när jag pysslade med bakgrunderna och modulerna. Nackdelen är att de är jäkligt lätta at skada innan man har de nere i karet men som tur är så täcks skavanker med tiden.

Nya snabbtagna bilder:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141795&p=1496780#post1496780

will check.

ja du såg ju vad jag körde. mattkniv! huuur enkelt som helst!
#143 - 11 februari 2011 14:59
hannesc skrev:
ja precis. kände inte att det var nån slimline som hade den färgen jag var ute efter..

har du använt aquaterra mats?

Nej, inte än! Jag kikade på en som jag tror heter "rain forrest" som bara består av lodräta trästammar - mycket simpel och snygg - skulle passa perfekt till karet där jag har hasselgrenarna! Gör jag en makeover i det karet åker nog en sådan i!
#144 - 15 februari 2011 20:09
aha! väntar med spänning på det då mats

okej. nu är det dags för inredning :D

första bilden är på lite sten. vad tror ni? för mycket? till vänster om de tkommer det bli bambu.
#145 - 15 februari 2011 20:43
Tror det blir skitbra! :D
Blir det mossa på bambun?
#146 - 15 februari 2011 20:51
Det där kommer bli riktigt shysst!! Ska bli kul att se karet i verkligheten när du fått in dina blivande praktbotier;):D:D
#147 - 15 februari 2011 20:56
De kommer bli bra det där du hannes..
#148 - 15 februari 2011 20:59
Tror det blir skitbra! :D

Blir det mossa på bambun?

jaa jag tror det. har bokat christmas mossa. skitnygg. men osäker på om jag ska ha den på bambun eller på stenen.

Mr J.E skrev:
Det där kommer bli riktigt shysst!! Ska bli kul att se karet i verkligheten när du fått in dina blivande praktbotier;):D:D

snyggt: ja!
praktbotier: NEJ!

gonzo44 skrev:
De kommer bli bra det där du hannes..

tackar. ja det kommer nog bli snyggt.

lite fler bilder.
kommer komma i mer bambu. väntar på att skruvdragaren ska laddas :P
#149 - 15 februari 2011 21:46
behövs det mer bambu tycker ni? eller är det bra?
#150 - 15 februari 2011 22:16
bumpar
#151 - 15 februari 2011 23:15
Jag skulle nog sätta lite till, speciellt några lite smalare. :)
#152 - 17 februari 2011 15:03
Eftersom du har så bra smak VD så blev det ett par till.

o nu är karet uppe :D woho!
det ska dock i mer växter.
har beställt marselia som bottentäckare. ( får nog börja med nån mäskhistoria på detta karet då antar jag.)
sen kommer det Salvinia natnas som flytväxt.
christmas mossa

och för hoppningsvis gälört.

nu har jag planterat ner lite rotala som jag fått av mina gode vän johan ( Mr. JE)

har eldorados kattsand i botten. är ju lera o det är ju bra för växterna :) o över det har jag Baskarps sand. efter tips av Mr JE igen.

borrade upp hålen och la till ett par till på strilröret för att inte få så himla stark ström i karet. kommer ju gå dvärg-gurami där :)

bilder:
#153 - 17 februari 2011 15:05
Skitsnyggt!! Verkligen! :) Jag vill också ha bambu! :p
#154 - 17 februari 2011 15:22
Allt är helrätt! Blir grymt detta!

Har haft nästan exakt samma setup i huvudet länge med bambu och så. Enda skillnaden är att jag ska köra mossvägg och svart substrat. Kör hårt!
#155 - 17 februari 2011 18:55
Sweeet HC!! :D spännande att följa tråden!
Bilagor:
#156 - 17 februari 2011 20:52
funderade på om du provade med levande bambun eller om du menade från början att använda den "döda"varianten.. har varit sugen länge på att använda levande bambu men vet inte om det är ok i akvarium. ngn som vet isf?
#157 - 17 februari 2011 21:06
Blev superbra med några fler! Tar din kommentar som en komplimang även om jag med tiden får mina egna kar att bli till skit. :p
#158 - 17 februari 2011 22:39
tackar för komplimnagerna :D var nere på DM nu hela kvällen o jobba en del. tog hem nya rör. aquarelle. + reflektorer
o sen flytväxter.Salvinia natnas

sofiemedg skrev:
funderade på om du provade med levande bambun eller om du menade från början att använda den "döda"varianten.. har varit sugen länge på att använda levande bambu men vet inte om det är ok i akvarium. ngn som vet isf?

menade du den jag länkade till innan. det är inte bambu utan dracena. folk tror att det är bambu men det är helt fel. hade ju lite tankar att köra med öppet kar o sen sånna dracena-stänger. men skippade det.
jag köpte dock en stång på ikea o har den numera i räkvasen. funkar bra än så långe. gott typ en måndad o den växer faktiskt. :)

Blev superbra med några fler! Tar din kommentar som en komplimang även om jag med tiden får mina egna kar att bli till skit. :p

du är kanonduktig på akvarium VD. inget snack om saken.
#159 - 18 februari 2011 19:56
ah där ser man, lärde mig ngt nytt idag också alltså:) kul att det verkar funka i vasen, försöker flörta mig till en bild? är som sagt sugen på att använda dracena i ett kar men - blir det så snyggt som det är i mitt huvud?
#160 - 18 februari 2011 19:58
hannesc skrev:
tackar för komplimnagerna :D var nere på DM nu hela kvällen o jobba en del. tog hem nya rör. aquarelle. + reflektorer

o sen flytväxter.Salvinia natnas

menade du den jag länkade till innan. det är inte bambu utan dracena. folk tror att det är bambu men det är helt fel. hade ju lite tankar att köra med öppet kar o sen sånna dracena-stänger. men skippade det.

jag köpte dock en stång på ikea o har den numera i räkvasen. funkar bra än så långe. gott typ en måndad o den växer faktiskt. :)

du är kanonduktig på akvarium VD. inget snack om saken.

Kanske på andras men inte mina egna. ;)
#161 - 18 februari 2011 20:06
sofiemedg skrev:
ah där ser man, lärde mig ngt nytt idag också alltså:) kul att det verkar funka i vasen, försöker flörta mig till en bild? är som sagt sugen på att använda dracena i ett kar men - blir det så snyggt som det är i mitt huvud?

bild kommer :)
#162 - 19 februari 2011 13:36
Vart är bilderna HC! :D:D
#163 - 21 februari 2011 19:19
kan inte laddu upp bilder??? WTF?

den säger att den överför men sen hamnar inte bilderna i listan.
#164 - 21 februari 2011 19:25
nu gick det! vanligsvis bifogar jag bilder direkt från mobilen. asså den är kopplad via USB. men det gick visst inte nu. var tvungen att lägga över bilderna på datorn först. gilla inte!

använder ju bara mobilens kamera!
då är det ju jobbigt att lägga över bilderna på datorn hela tiden!

aja! det har inte hänt så mycket. väntar på lite beställda växter. samt måste bestämma vad jag ska ha mer för växter.

nu går det ett par Amano-räkor i med.

edit: det gick ju inte alls!! har admin lagt in en övre gräns för hur stora bilder man får ladda upp?!?!?!! för mindre bilder funkar men inte bilder tagna med min mobil eller en systemkamera! wtf!!!
#165 - 21 februari 2011 19:31
Det är många som har problem med att ladda upp bilderna nu, och admin är visst ut på något i 3 dagar så Kjell visste inte om hans kulle kunna få det fixat medan han var borta..
#166 - 21 februari 2011 19:32
skickade ett PM till admin. tyyyypiskt då!
#167 - 21 februari 2011 19:36
Det är problem med för stora bilder nu och admin är bortrest. :(
#168 - 21 februari 2011 19:36
hannesc skrev:
skickade ett PM till admin. tyyyypiskt då!

Jag brukar få klicka på "Ladda upp" 2 gånger för att det ska fungera, om det nu är ett liknande problem du har?
#169 - 21 februari 2011 19:36
Mmm.. får inte upp några bilder alls nu.. igår funkade det om man laddade upp dem en och en...
#170 - 21 februari 2011 19:45
aja. får la vänta ett tag. undrar hur många PM som admin kommer ha när han kommer tillbaka :P
#171 - 21 februari 2011 19:47
Haha, han kommer säkert aldrig tillbaka bara för att han vet vad som väntar :p
#172 - 21 februari 2011 21:23
Miliimli skrev:
Haha, han kommer säkert aldrig tillbaka bara för att han vet vad som väntar :p

Bokar in sig några veckor extra på hotellet. :p
#173 - 21 februari 2011 21:47
nu funkar det igen! :D
admin skrev till mig.

så här ser det ut just nu!
#174 - 21 februari 2011 21:52
Snyggt Hannesc !!! känner hur samtliga av mina kar bleknar bort :P vart kan man köpa såndär bambu förresten?
#175 - 21 februari 2011 21:54
hannesc skrev:
nu funkar det igen! :D

admin skrev till mig.

så här ser det ut just nu!

Jag blir arg på hur bra du fått till det.[:(!]

Pink_Tess skrev:
Snyggt Hannesc !!! känner hur samtliga av mina kar bleknar bort :P vart kan man köpa såndär bambu förresten?

Känner igen det! Jag behöver inspiration, lust och motivation. [:o]
#176 - 21 februari 2011 21:56
tackar!

men det är en del kvar. ska dit en bottentäckare ( som jag hoppas tar sig) o sen mossa o nån mer växt!

jag köpte bambun på blomsterlandet. 2 meter långa. kostade typ 50:- kanske för ett knippe. sen var jag ju tvungen att såga av dom just under ett sånt där veck eller skott. för där är enda stället de är trä rakt igenom. för att kunna skruva fast dom i plexiglaset asså.

så det gick åt ett par st :P
#177 - 21 februari 2011 21:56
VD då. inte bli arg! fasen det är ju du o nubi o mli som inspirerat mig till Asien jue! :D
#178 - 21 februari 2011 21:58
hannesc skrev:
VD då. inte bli arg! fasen det är ju du o nubi o mli som inspirerat mig till Asien jue! :D

Jag som tagit kål på nästan alla mina Asiater! :p
#179 - 21 februari 2011 22:00
haha. jamen det ska inte jag sörrö. men sewilior blire.

men du. jag har inte alls strömt här i karet. hur tror du det funkar med sewiliorna?
#180 - 21 februari 2011 22:02
Tack så mycket =)
#181 - 21 februari 2011 22:02
sofiemedg skrev:

sofie ville ha en bild på dracena i akvarium.

som ni ser så är inte vasen i sin fullaste prakt kanske. snart dags för omstart på den tror jag. nya grenar o lite så.
#182 - 21 februari 2011 22:03
Pink_Tess skrev:
Tack så mycket =)

var så lite :D
Bilagor:
#183 - 21 februari 2011 22:06
Tja, mina mådde fint men dog när ALLA andra började göra det så det är svårt att peka ut en orsak. Hitta en gemensam nämnare mellen Sewellior, zebror, snäckor, guramis, bilbukar, plecos och kampfiskar? Jag vet en, vatten!

Jag skulle satsa på att få upp lite alger och kanske först göra med någon enklare grönling som test.
#184 - 21 februari 2011 22:14
är de så stora algätare då?
#185 - 21 februari 2011 22:36
De betar ju mattor av olika slag, framförallt efter varelser som bor där, och med tanke på hur munnen ser ut så är det logiskt. Att de svälter ihjäl verkar vara vanligt då de an vara tröga i början och inte hävda sig i konkurrensen.
#186 - 22 februari 2011 07:44
SÅ snyggt! :) Jadu, med sewelliorna har ju inte jag heller lyckats så bra... den sista dog för någon vecka sedan, har ju haft lite liknande problem som Darkie med döda sewellior, zebrafiskar och guramis :p

Men du har inte tittat på någon garra? På bild kunde jag inte bestämma mig för om jag tyckte om dem eller ej, men såg att gubben i akvarieaffären fått in ett gäng Garra rufa och de är faktiskt fina! :) Om du vill ha någon algätare då alltså
#187 - 22 februari 2011 09:13
garra? de har jag inte hört talas om. får kolla upp.

funderar på om jag ska dra igång en mäsk för att boosta växterna lite. fast kanske väntar tills Marselian kommit hem.
Flytväxterna verka trivas iaf. redan börjat föröka sig.
#188 - 22 februari 2011 09:35
Kul :) Mina flytväxter är det sisådär med... hade rät så mycket hornsärv, men sedan jag flyttade den till yngelkaret har den försvunnit helt :p Spikbladen... lessna.. mycket lessna, men de har börjat komma lite nya blad på den nu.
Vattenormbunken funkar i alla fall :)
#189 - 22 februari 2011 10:17
mjaa tyckte inte garra var sådär snygga. hmm.. aja vi får se :P
#190 - 22 februari 2011 10:20
haha, nä jag har inte tyckt det jag heller när jag sett dem på bild :p men i affären var de faktiskt söta :p

Annars med sewellior kan jag ju bara skriva vad jag kommit fram till... jag ångrar absolut inte att jag skaffade dem, men jag ångrar att jag inte hade dem i ett kar anpassat efter dem!
#191 - 22 februari 2011 10:24
mm jag är rädd för genomströmingen. de lever ju i strömt vatten o har står det mer eller mindre still ;) så det är mest det jag tänker på.
#192 - 22 februari 2011 10:25
Därför hade garrorna kanske varit lämpligare ;) hehe
#193 - 22 februari 2011 10:28
jo. haha jag fattar det :P meeen sewiliorna är ju så snygga :P
#194 - 22 februari 2011 10:35
jo de är de... och så häftiga när de kommer glidande i karet som några minirockor :) Ska absolut skaffa sådana igen, men till ett strömkar istället ;)
#195 - 22 februari 2011 10:43
aa låter bra det :P

jag vet inte riktigt var tj ag ska sätta mossan i karet. hmm. ideer?
#196 - 22 februari 2011 10:53
hmm... på stenarna? Bara synd att de är så snygga så det är synd att gömma bort dem :p
#197 - 22 februari 2011 10:56
jaa precis va. kanske på en sten eller så? hmm. kan ju bli rätt snyggt med iof.

men då har vi problemet att jag måste dra upp stenarna. gillar jag inte!! har ju lagt sanden runt om !
#198 - 22 februari 2011 10:58
ta och peta ner mossan försiktigt runt om bara :p
#199 - 22 februari 2011 12:03
hmm vet inte om den kommer ta sig då. vill helst binda fast tror jag. menmen vi får se hur jag gör. :P
#200 - 22 februari 2011 12:23
mm, du får prova dig till fram. Men bara du får det nerpetat tätt runt/mot stenen så tror jag ändå det borde växa fast... fast det beror ju på hur mossan är också
#201 - 22 februari 2011 12:28
christmasmossa. aja vi får se :P
#202 - 23 februari 2011 06:44
tackar och bockar för bilden hannesc, det är ju faktiskt läckert. nu springer tankarna - funderar på räkakvarium med dessa i till salongen nu. hur funkar det när man bara kör med räkor i, hur ofta behöver man mata?
#203 - 23 februari 2011 07:21
jag har ju bara räkor i den vasen. jag matar typ varannan dag. räkor hittar ju mat överallt så det är inte hela världen att inte mata en dag.
#204 - 23 februari 2011 07:47
hm, får ta och tänka om då. kommer bara vara nere 2dagar i veckan så då blir det ju mat för sällan.. får kanske köra helt på växt akvarium tills vidare.
#205 - 23 februari 2011 07:57
det tror jag de skulle klarar faktiskt. har man bara mycket växter o så så borde det gå bra. finns ju foderoautomater med. ( fast vet inte om de kan dosera så lite.)
#206 - 23 februari 2011 08:14
har tänkt proppa ett 30l näst intill fullt med växter, rötter och lite sten för att få en så lummig miljö som möjligt i det, och sedan ha körsbärsräkor och kanske ngn annan art. om jag då matar 1-2 ggr i veckan så kanske det funkar? -hoppashoppas- är såå sugen på mer att dona med. har ingen erfarenhet av foderautomater men det känns onödigt om det funkar utan. vad ska man använda som belysning? vill ha det ljus och fint. använder du en vanlig skrivbordslampa typ?
#207 - 23 februari 2011 08:16
Foderautomat tror jag du kan skippa, de klarar sig säkert på 2 ggr i veckan bara de har mycket mossa och sånt att leta mat i!
#208 - 23 februari 2011 08:29
mli har nog rätt här.

jag använder en vanlig gammal ikea-lampa.

beryl är väl den som som liknar den mest numera. med samma lampa i etc.
#209 - 23 februari 2011 08:37
åh, planera planera.. har två överblivna lampor här hemma så ngn av dom ska väl funka hoppas jag. är lite inne på att ha blästersand i, hur funkar med med växter osv- trivs dom lika bra som i grus? vs svart/vit stenkross men det känns lite rörigt. nej nu åker skissblocket fram.!
#210 - 23 februari 2011 09:00
jag har blästersand i denna kuben o o min

om du tittat i denna tråden har jag kattsand under blästersanden. detta för just växternas skull.

det har jag dock inte i SA-kuben men det växer som tusan där med!
#211 - 23 februari 2011 09:38
hm, ska nog prova det här med kattsand, verkar vara riktigt bra och jag är värdelös med pmdd och allt vad det heter.. :/
#212 - 23 februari 2011 09:40
PMDD är tokenkelt jue!
#213 - 23 februari 2011 09:52
ja men det gäller ju att man kommer ihåg att hälla i och blanda rätt och grejjer. lyckas inte och ser inga hurra höjdar resultat som alla andrfa verkar göra.. en stor del kan ju vara för att jag inte gör rätt!:) -enkelt sa du?:)
#214 - 23 februari 2011 09:54
du blandar ju bara en gång. så här:

sen räcker det inte bara med gödning tyvärr. växter behöver bra ljus o gärna en kolkälla tex co2 eller easy carbo
#215 - 23 februari 2011 10:11
jag köpte ngt färdigblandat från easy-carbo som man ska ha i 1ggr/dag för en och 1ggr/veckan på dom andra två men som sagt, är usel på detta. ferro, easy-carbo och pro-fito. är jag helt fel ute?
#216 - 23 februari 2011 10:14
okej. PMDD köper man bara på nätet. man häller i när man gör vattenbyte. 10ml per 100L så jag häller i 35ml av varje flaska när jag gör VB i stora kuben.

sen kör jag ju med trycksatt CO2-system med så.
#217 - 23 februari 2011 10:26
har aldrig använt co2, hittar endel grejjer för 5-600 och andra för 3-4000? vad är det man ska tänka på / använda?
#218 - 23 februari 2011 10:31
bra fråga. jag köpte mina saker på blocket o tradera o lite så o byggde ihop. man behöver en tyb, regulator,nålventil,magnetventil,backventil,bubbelräknare och reaktor.
#219 - 23 februari 2011 10:50
toppen, du verkar inte köra ngt färdigt? alltid projekt och byggen:) får ta och bli händig eller helt enkelt köpa ngt färdigt så det inte slutar med att jag skapar olycka. tror nog jag är klar med hur jag vill ha inredningen så nu blir det till att åka till arkens och handla..
#220 - 23 februari 2011 10:53
hur menar du att jag inte kör nått färdigt? akvarium är ju alltid on-going-projekt. :) sen tycker jag det är skitkul med projekt o byggen :D

eller menar du att jag inte köper något färdigt kitt av tex akvarium eller så. ne jag är småläning så jag försöker alltid komma undan billigare :P o då blir det så att man köper från olika håll o bygger ihop :D

äh du kommer inte skapa någon olycka. man måste våga lite o då funkar det oftast! :D
#221 - 23 februari 2011 11:45
hah, nej jag menar bara att hittar du fyra glasskivor, lite ståltråd och en propeller skulle du lätt kunna bygga ett fungerande akvarium av det:p jag skulle gärna kunna det med, har extrem fantasi och dagdrömmare så har tretusen ideer, men som sagt så är jag inte riktigt lika händig:) men övning ger färdighet, jag kanske klår dig en vacker dag.
#222 - 23 februari 2011 11:50
ah! en dagdrömmare som mig! :D

challenge accepted :D
#223 - 23 februari 2011 16:35
ledsen att jag kraschade din tråd med massa skitsnack, lämnar över till proffsen igen:)
#224 - 23 februari 2011 20:40
ingen fara :P

ovadå till proffsen. haha
berätta vad du tycker och om du har några åsikter om inrednig etc.
#225 - 23 februari 2011 20:53
japp! då har de första fiskarna fått flytta in. 20 st werners regnbågar.
o sen en växt till.

vet dock inte vilken det är. kan vara Myriophyllum mezianum

http://www.tropica.com/plants/plantdescription.aspx?pid=037B

eller Pogostemon erectus

http://www.tropica.com/plants/plantdescription.aspx?pid=053F

vad tror ni?

mossan kommer i om en vecka. förhoppningsvis kommer bottentäckaren imorgon.
#226 - 23 februari 2011 20:56
Nice:)
#227 - 23 februari 2011 21:43
Nice! :) Nu kan ju jag typ nada om växter, men jag tycker det ser ut som erectus. Jämför man bilderna så ser man att mezianum har förgrenade "blad" medan erectus inte har det. Tittar man sedan på ditt foto ser bladen inte förgrenade ut. Tycker jag i alla fall :)
#228 - 23 februari 2011 21:51
agree. tack! :D
#229 - 23 februari 2011 21:55
Kanonfint!
Fick du tag på några honor av Werners? Min butik hade bara hanar.
Bilagor:
#230 - 23 februari 2011 21:56
tror det.ser ut så iaf!
#231 - 25 februari 2011 17:56
Sweeet!! Det börjar ta sig :D
Hur många fiskar köpte du? :) Ska de skita in karet? :D
#232 - 25 februari 2011 18:15
20 st typ. (bara håvade lite) japp de är inkörningspiloterna
#233 - 25 februari 2011 18:19
hannesc skrev:
20 st typ. (bara håvade lite) japp de är inkörningspiloterna

Sweeet!:D måste se grymt ut med 20st, lär det bli fler?
#234 - 25 februari 2011 18:20
rätt lagom med 20 faktiskt. men kanske bli några till. vi får se
#235 - 25 februari 2011 18:21
hannesc skrev:
rätt lagom med 20 faktiskt. men kanske bli några till. vi får se

Är de inkopplade? :) Vill se fler bilder :D:D
#236 - 25 februari 2011 19:18
inkopplade? ja de är i karet nu o simmar. bilder kommer
#237 - 2 mars 2011 21:40
lite bilder. mäsk o lite så.
flytväxten Natans tar sig
#238 - 2 mars 2011 21:43
Tjusigt!
Skulle vara kul om du tog en bild där man ser flytväxternas rötter! :)
#239 - 2 mars 2011 21:44
kommer. karet är släkt nu så får bli nån annan dag :P
#240 - 9 mars 2011 15:20
nu har det flyttat in 4 dvärggurami och 3 garra rufa!

o planterat marselia. hoppas den tar sig!

bilder will come
#241 - 9 mars 2011 15:24
Fotvård i karet? :D
#242 - 9 mars 2011 15:29
yess ;)

fan skrev fel innan. det är garra flavatra.
#243 - 9 mars 2011 15:36
Läste faktiskt Flavatra först men såg sedan att det stod Rufa och tänkte "jaha, han behöver en doktor". ;)
#244 - 9 mars 2011 15:36
haha ne jag behöver verkligen ingen doktor :P
#245 - 9 mars 2011 15:38
Du vet att du har en uppgift med kameran?
#246 - 9 mars 2011 15:41
oja! i know! kommer
#247 - 9 mars 2011 16:20
hannesc skrev:
lite bilder. mäsk o lite så.

flytväxten Natans tar sig

Idag ska vi åka till Asien, kommer nog hi-jacka din tråd och lägga upp lite egentagna bilder på din asien kub....
#248 - 9 mars 2011 17:44
Så det blev garror i alla fall :) BILDER BILDER BILDER! :D
#249 - 9 mars 2011 18:50
Grattis!!! OLDIE !
Tänk nu får du gå och handla på systemet med ditt leg och inte ditt falska ;) *retas*

Dags att uppdatera med bilder och mätta våran nyfikenhet! :D
#250 - 9 mars 2011 22:52
Bravo Hannesc!!!! Garra rufa är helt underbara, jag lovar att du inte kommer att ånga dig :D
#251 - 9 mars 2011 23:03
aa fast nu var det ju inte rufa utan flavatra som jag skrev sen :P
#252 - 9 mars 2011 23:04
Mr J.E skrev:
Idag ska vi åka till Asien, kommer nog hi-jacka din tråd och lägga upp lite egentagna bilder på din asien kub....

do it :D

tack för besöket o växterna :D
#253 - 9 mars 2011 23:05
Haha hängde inte med i svängarna där :p

Men det blir nog kanon :)
#254 - 9 mars 2011 23:07
Vad betalades för Garorna?
#255 - 10 mars 2011 08:53
eeehum...*host*... inget än så länge. jag jobbar ju nere på DM så jag tar bara med mig hem så ska jag o Micke lösa betalning senare.
#256 - 10 mars 2011 09:34
Ahahahah :D Tänk om man kunde göra så :p Undras vad gubben skulle säga om jag bara gick upp och håvade åt mig själv vad jag vill ha och sedan bara "Äh, vi löser det sen" och går ut :p
#257 - 10 mars 2011 09:43
haha det är precis så det funkar hos mig. kommer bara dit o tar med mig ltie vad jag behöver o vill ha. "vi löser det sen"
men det är klart att micke ska få betalt. det är väl mest så att jag är där o jobbar o grejjar rätt ofta som jag inte får/tar betalt för så det blir väl lite kompensation för slitet antar jag.

ska ner idag med. börjar bli varje torsda nu. kommer väl vara där från 18 till 00 ungefär :)
#258 - 10 mars 2011 09:46
Såna öppethållningstider hade inte varit helt fel :p
#259 - 10 mars 2011 09:52
haha det är inte öppet då men jag kan komma när jag vill. typ. går in bakvägen. det är leverans varje torsda med av fisk,växter o annat akvariegrejjer. :D
#260 - 10 mars 2011 09:59
Först till kvarn eller? ;)
#261 - 10 mars 2011 10:09
Hoppas du får koppa i stenfiskar och rockor med händerna, det är iaf vad som finns/har funnits på DM här. :p
#262 - 10 mars 2011 10:10
haha ne inte riktigt men nästan :P

vi håller ju på att bygga ett showroom ed akvarium. o vi är typ klara nu. tror vi har sat upp runt 8 kar nu. olika setups. o de står på pallar en bit upp så de kommer i kanonbra höjd o sen ska vi ha en fika avdelning där bland karen :)
#263 - 10 mars 2011 10:13
Vad är det med DM och bygga om nu? Någon nationell kampanj? Skulle gå till fågeltillbehör på DM Hälla och möttes av Tanganyikaciklider. :S
#264 - 10 mars 2011 10:19
haha! :D fast du var väl inte ledsen för det VD?
#265 - 10 mars 2011 10:23
lite bilder :D

fast de är några dagar gamla så det har hänt lite till faktist.

dvärggurami o garra flavatra
#266 - 10 mars 2011 10:38
Fina bilder Hannes, snyggt med bambu.
Vad har du för sten i akvariet?
#267 - 10 mars 2011 10:46
Snygga guramis!! :)
#268 - 10 mars 2011 10:46
Och garra, missade visst den först! :p
#269 - 10 mars 2011 10:51
hannesc skrev:
haha! :D fast du var väl inte ledsen för det VD?

Jo...
Fina Jullidochromis Marleri som gick med pinnsmala Leleupi varav en "had ceased to exist, it was and ex-Leleupi". :(
Vad båda DM i stan tappat akvarieskötsel. Man kan komma in dagen efter och se samma döda fisk flyta runt.
hannesc skrev:
lite bilder :D

fast de är några dagar gamla så det har hänt lite till faktist.

dvärggurami o garra flavatra

Vad fina! Garran vet vad den matchar så den håller sig till stenen? ;)

// Andreas Sundell
#270 - 10 mars 2011 17:45
Grymt snygg gurami (säger hon som inte tycker de är snygga)
#271 - 19 mars 2011 11:31

Vad fina! Garran vet vad den matchar så den håller sig till stenen? ;)

// Andreas Sundell

nja de är lite överrallt men de gillar stenarna ja

Nubi skrev:
Grymt snygg gurami (säger hon som inte tycker de är snygga)

ja jag har ju avskytt gurami men dessa blev jag faktiskt lite charmad av

bilder av rensning. flytväxterna växer som faaasen!
#272 - 19 mars 2011 19:34
De dvärguramisarna är snygga. Hade såna i ett av karen när vi bodde i Gbg.
#273 - 19 mars 2011 23:41
Vad härligt det ser ut! Vad läckert det blev med bambustumparna ovanför ytan bland flytväxterna.
#274 - 20 mars 2011 20:52
riktigt fint akvarium :).
#275 - 21 mars 2011 20:09
tummen upp HC
#276 - 12 april 2011 10:17
ojoj vad snyggt kar:) läste hela o blev otroligt inspererad.
#277 - 12 april 2011 11:11
tackar smed! :D skönt att man kan inspirera!
#278 - 15 april 2011 12:13
Snygggt kar, vad ær det før søt mal som va på bilden dær? :P
#279 - 15 april 2011 19:32
icehacker skrev:
Snygggt kar, vad ær det før søt mal som va på bilden dær? :P

Det står några inlägg upp.. #265
#280 - 3 maj 2011 06:55
lite före o efter bilder.
på ansningsdagen
#281 - 4 maj 2011 10:50
Ser lovande ut! Blir inspirerad av dina kuber, Man kanske skulle skaffa sig en nånstans? Får alltid plats i något hörn.
#282 - 12 maj 2011 11:10
Jag som är i planeringsstadiet av en Asienkub (och nybörjare), skulle inte du kunna skriva vad du har i din kub mer exakt?
För jag måste säga, det är ett förbaskat snyggt arrangemang :P
#283 - 12 maj 2011 11:48
hej o välkommen till zoopet broder :)

tjaa vad har jag? det är kattsand i botten. sen baskarps blästersand ovanpå. men det går bra med vilken blästersand som helst.

sen är det en sten som är arangerat lite snyggt sådär.
sen är det bambu som då sitter fastsrkuvade i en plexi-platta. de flyter annars.

växtmässigt är det en rotala. salvinia natans som flytväxt, christmasmossa och hirsulta marselia som bottentäckare. men den har inte tagit sig riktigt än.

fiskmässigt är det ca 20-25 werners trådfenor, 4 dvärggurami, 2 emipre goby, 3 garra flavatra och två amanoräkor.

aquaterra rockwall sandsten som bakgrund

eihem 2213 ytterfilter

2 st 15w aquarelle-rör med reflektorer.

thats it :)
#284 - 12 maj 2011 12:14
*Hrm* Hannes, tråden går på tomgång. ;)

Jag som är i planeringsstadiet av en Asienkub (och nybörjare), skulle inte du kunna skriva vad du har i din kub mer exakt?

För jag måste säga, det är ett förbaskat snyggt arrangemang :P

Klok nybörjare som spanar in hannesc kuber för inspiration!
#285 - 12 maj 2011 16:47
hrm VD. finns inte så mycket att säga just nu.-.

men tack för komplimangen :)
#286 - 18 maj 2011 18:56
#287 - 18 maj 2011 20:05
Läcker växtmassa! Ovanifrån ser det ut som vårt 180l här hemma innan jag rensade. :P
Bambun mår bra?
#288 - 18 maj 2011 20:10
aa slängde en del nu. typ 2/3 delar. bambun är inga problem med alls :D
#289 - 25 maj 2011 07:06
Klok nybörjare som spanar in hannesc kuber för inspiration!

Tack ;) jag försöker!

Men hur ser det ut på baksidan? hur är allt inkopplat? *nyfiken*
#290 - 25 maj 2011 18:12
inte så avancarat. ytterfilter står i skåpet under. hänger en doppvärmare bakom bakgrunden med. och sen insuget. utblåset går igenom bakgrunden o ut i karet.
#291 - 26 maj 2011 14:10
Ser ju riktigt fint ut särskilt med bambun. Gurami?

Fick ett par sådana i present.. vart ju bara o lämna tillbaka tyvärr
#292 - 26 maj 2011 14:32
Tack :) aa dvärggurami.

haha aa det var ju synd. :P men s¨å blir det ibland
#293 - 26 maj 2011 16:44
Måste bambun vara torkad innan den går i karet?
Vad använde du för skruv till bambun? :)
#294 - 26 maj 2011 19:27
bambupinnarna köpte jag på blomsterlandet. så de är torkade. sånt man använder till att binda upp blommor på etc.
jag körde med rostfri skruv. sen måste man ju såga av bambun precis under ett "skott" så du kan skruva i nått. de är ju ihåliga annars. finns bilder tidigare i tråden på detta.
#295 - 28 maj 2011 08:38
har du någon pump bakom bakgrunden eller fixar filtret flödet genom rasterna?
#296 - 28 maj 2011 09:52
Vattnet dvs :)
#297 - 30 maj 2011 08:00
ingen pump bakom. behövs inte. ytterfiltret drar vattnet genom rasterna.
#298 - 30 maj 2011 09:16
Är det rotala rotundifolia jag ser?
#299 - 30 maj 2011 09:58
correctamundo!
#300 - 4 oktober 2011 21:20
Helvete vilket fint kar, fina fiskar med!

Sitter fortfarande o grubblar på vad jag ska ha för fiskar i mitt 90 liters, kanske blir dvärg gurami
Var på akvarie lagret i Stockholm men dom tog tyvärr inte in dom pga dålig kvalite.
Var köpte du dina, har du något tips på var man kan få tag i stockholm?

Hur är dom som fiskar tycker du? Trevliga, lättskötta?

Samt vad är det för sten och växter? :D
#301 - 5 oktober 2011 06:15
tackar :)

hmm har inte så bra koll på sthlm men jag har gjort praktik på akvarieleasing i sundbyberg en gång. o de har en butik i källaren. de kanske har?

de är kanonfiskar. gillade inte gurami förr men blev charmad av dvärgarna. lätta att o göra med. stiliga varelser

stenen kommer jag inte ihåg vad den heter. men växterna är Marsilea hirsuta, Salvinia natans, Rotala rotundifolia o lite javamossa.
#302 - 5 oktober 2011 14:24
Okej surt:/ Kan verkligen inte hitta någon fisk för mitt 90 liters.

Blir kanske att köpa 180 liters från hornbach lr något haha
#303 - 5 oktober 2011 20:50
Luddson skrev:
Okej surt:/ Kan verkligen inte hitta någon fisk för mitt 90 liters.

Blir kanske att köpa 180 liters från hornbach lr något haha

Dvärgbotior är supercharmiga!
#304 - 2 februari 2012 10:28
bild direkt efter VB. lite dumt då det är massa bubblor
#305 - 2 februari 2012 12:11
Kul med en update på karet :) Har bambun börjat ruttna ännu?
#306 - 2 februari 2012 12:12
nope. inget alls. funkar kanon :D
#307 - 2 februari 2012 12:16
Trevligt :) kör du fortfarande mäsk till det här karet?
#308 - 2 februari 2012 12:20
nope. det växer för snabbt då. så detta är bara ett "vanligt" kar utan nån näring eller kolkälla :)
#309 - 2 februari 2012 16:46
Jösses vilka gröna fingrar du har! Snyggt!
#310 - 12 februari 2012 17:40
Kul att se att akvariet funkar :). Har Guramina försköt leka eller du har inte sett något?
#311 - 12 februari 2012 18:05
ne inget vad jag sett
#312 - 19 februari 2012 11:43
en morgonvideo på hur jäkla snygg min emipre goby hanne är!

" target="_blank">
#313 - 19 februari 2012 12:15
Fruktansvärt fin ! :)
#314 - 19 februari 2012 22:07
Galet fin! Hade de kostat under 400kr/st hade jag redan haft ett gäng, men icke. :(
#315 - 28 augusti 2012 06:19
Sv: 110L kub förmodligen Asien

Nu efter flytt så var det dags för uppstart. Obligatorisk akvarist-öl var med. Gjorde detta i fredags.

Två dagar efter hade båda gurami hanarna skumbo :-)
#316 - 28 augusti 2012 06:21

Mer bilder
#317 - 28 augusti 2012 07:14
begriper inte att du tog chansen att göra om det till SA eller Karibien när du ändå skulle rådda så mycket i det vid flytten......

.
#318 - 28 augusti 2012 08:24
ville ha asien jue...
#319 - 30 augusti 2012 13:57
det växer på bra
#320 - 30 augusti 2012 15:51
Det ser så prydligt men ändå naturligt ut, bra jobbat som vanligt. ;)
Har du några fiskbeståndplaner för framtiden?
#321 - 30 augusti 2012 21:38

Ja än så länge är det lite för prydligt. Men det ordnar sig.

Fiskbestånd nu är 2+2 dvärgguarmis, 2 empire goby, 7 amano räkor, 4 Werners trådfenor och 3 äppel snäckor

Ska hämta fler trådfenor imorgon :-)
#322 - 30 augusti 2012 22:38
Kejsare och trådfenor är två högt uppe på min lista. Hur stora fenor har dina Werners?
#323 - 31 augusti 2012 07:46
de har kanonstora fenor nu. de har hängt med sen uppstarten så de är fina som fan :)
#324 - 31 augusti 2012 08:31
Kul att du är igång på bred front.

Jag var lite orolig men oj vad du ligger i :) Det här karet syns för sällan, det är ett väldigt trevligt akvarium..
#325 - 31 augusti 2012 08:37
tack :) ja det blev ettt röjj här. snart ska kuben igång med :)

tack för komplimangen. du har rätt. det syns för sällan.

dags att ansa idag. 1 vecka efter uppstart så har cacomban växt o liksom ligger på ytan redan. ska ta toppskott o plantera fler så det blir tättare. :)
#326 - 31 augusti 2012 20:24
Vad var det för malar du hade i före flytten?
De har jag inte sett förr så blev lite nyfiken! Såg trevliga ut :)

Edit: hittade namnet några sidor bort :)
#327 - 31 augusti 2012 20:57
Hmmm, det här var ju inge bra, jag behöver ju inte fastna för ännu fler firrar :D

Vad äter dem/matar du dem med?
#328 - 31 augusti 2012 21:53
hannesc skrev:
tack :) ja det blev ettt röjj här. snart ska kuben igång med :)

tack för komplimangen. du har rätt. det syns för sällan.

dags att ansa idag. 1 vecka efter uppstart så har cacomban växt o liksom ligger på ytan redan. ska ta toppskott o plantera fler så det blir tättare. :)

Galet, Cabomban här blir ful efter ett tag och dör helt ut en stund senare. Dock så kör jag ju "lowtech" men konstigt nog höll de sig fina för ett år sedan och växte som ogräs.
#329 - 20 februari 2013 21:19
detta karet har mer blivit ett snäckkar nu :P
#330 - 21 februari 2013 05:00
[SIZE=3]Nice, kan det vara[FONT=Times] limnophila aromatica som syns mitt i karet?

//Peter[/FONT][/SIZE]
#331 - 21 februari 2013 09:27
nope det är pogostemon erectus :)
#332 - 21 februari 2013 09:54
110L kub förmodligen Asien

Min erectus är grön, säker på att det inte är Stellata?
#333 - 21 februari 2013 10:19
kan vara stellata ja. men tycker att stammen likanr mer erectus. men stellata är det nog ja
#334 - 5 april 2013 21:34
lite bilder

Annons