110 liter hållbart, genomtänkt och intressant.

#1 - 9 november 2012 15:08
Hej på er!

Efter en längre tids passivt deltagande på Zoopet (läsande, alltså) kanske jag nu är redo för att börja delta med text också [:o] Detta är något av en avsiktsförklaring gällande mitt lilla projekt som jag hoppas att ni här på forumet kan komma med synpunkter kring! :)

Jag har under flera år inriktat mig på snäckor, men känner nu att jag saknar fiskar lite för mycket och därför vill göra något åt detta.

Det akvarium som jag har är 30x30x60, alltså 54 liter. Inte mycket att hänga i julgranen kanske, men jag hoppas ändå att kunna få till något trevligt. Min ambition är, som titeln lyder, en hållbar miljö för fiskar och växter, anpassad efter de djur jag skall sköta, och med fiskar som på något sätt uppvisar ett intressant beteende. Lätt som en plätt :d

Min tanke är att göra en remake på akvariet och byta ut de omöjliga småstenarna jag har till finare grus/sand. Jag vill ha växter i akvariet, men vet inte riktigt vilka alternativ man kan förvänta sig när det endast finns ett lysrör. Funderingar finns kring att börja med någon form av näringstillsats (frågan är vad) för att kanske öka antalet möjliga växter att välja på.

Inredningsmässigt tänker jag rötter och växter, i princip. Gott om gömställen som gör att jag förhoppningsvis får leta lite innan jag hittar invånarna i burken :p Eftersom jag dock inte har något bestämt vad det gäller vilken typ av fisk jag skall hålla så är ju inredningen (som allt annat) bara på planeringsstadiet än så länge.

I akvariet går just nu ett mindre stim kardinaltetror, en Atyopsis moluccensis (solfjädersräka), en Tylomenia sp. (elefantsnäcka) samt en koloni vita och gula äppelsnäckor respektive Asolene spixi-snäckor. Elefantsnäckan kommer att stanna, likaså solfjädersräkan. Kardinaltetrorna får gå kvar i akvariet till dess att något av det nya fiskvalet är spikat och redo för inflyttning.

Filtrering… ja ni. Jag har ett litet Eheim-innerfilter som fungerat fint än så länge. Har även kompletterat med en mindre pump utan filter (kallas streamer? Cirkulationspump?) för solfjädersräkans skull. Så det är kanske lite våldsamt blås på en sådan liten yta? Det är nog möjligt att ta bort den filterlösa pumpen, för jag har haft solfjädersräkor utan den tidigare.

Så till fiskvalet! Jag kan säga att jag är öppen för det mesta i fiskväg och vill jättegärna ha tips kring sorter som kan fungera :) Så långt jag tänkt kring saken så funderar jag på någon typ av bottenfisk, ett stim, och ett ”par” fiskar (behöver inte nödvändigtvis vara just två, men om jag säger ett mellanting mellan en solitärfisk och ett stim) som har ett intressant beteende som gör att jag gärna sitter och tittar in i akvariet längre perioder :)

Mer specifikt har jag funderat på en grupp pansarmalar eller dvärgbotior som bottenfiskar (kanske för litet utrymme för botior dock?) och tetror eller rasboror som stim. Den där ”intressanta” fisksorten har jag större problem med. Dvärggurami? Kampfisk? Makropod? Dvärgciklid? Jag har aldrig haft dessa fiskar, så jag vet inte hur de är beteendemässigt eller om de ens skulle fungera. Vad tror ni? Andra förslag? :confused:

Mest troligt har jag skrämt iväg majoritetsbefolkningen på forumet med denna textvägg! Men jag hoppas att det finns någon vänlig själ som läst och tycker att jag verkar vara en så pass vettig prick att det känns motiverat att lämna en kommentar :)
#2 - 9 november 2012 15:34
Problemet med elefantsnäckor och växter är att många sorters växter bara kommer att bli mat. Jag har haft Cryptocoryne ihop med elefanter med någorlunda bra resultat, så det är nog det växtsläktet du får kolla efter. Fördelen med de växterna är även att de inte ställer så höga krav, utan brukar ta sig även med lite sämre växtbetingelser:).
Kardinaltetror i ett så litet kar känns lite trångt, då blir det varit bättre med någon mindre rasbora eller liknande som du är inne på:). Som solofisk som komplement hade jag istället valt räkor, och ett gäng körsbärsräkor är inte fel...gula kanske?

Välkommen hit förresten, och grattis att du vågade "komma ut";).
#3 - 9 november 2012 16:23
Tack för responsen Anders! :)

Jo, snäckor och växter är kanske en utopi ;) Men jag har några stackars växter nu som verkar vara ganska ointressanta för just denna individ, bl.a. anubias och faktiskt vad jag tror är en cryptocyrne. Men det är dessa växter jag borde ställa in mig på alltså? Det gör inte mig så mycket i och för sig, för de är ju fina :)

Det blir alltså lite för trångt för tetror i allmänhet? Tur det finns många rasboror då! :p
Räkor är i och för sig underbara. Jag har haft röda körsbärsräkor. Men de blir ju så många! :D Men ack så söta... Hmm. Tål att tänkas på! :) Kanske ett asien-tema?
#4 - 9 november 2012 16:29
Även solfjädersräkor är lite udda, de är lite mer krävande men jäkligt fräna:).
Jo, det är sådana växter du får inrikta dig på i nuläget, men det finns så många olika sorter att välja på. Sedan gör sig sådana växter bra i ett mindre kar då de inte växer så fort och inte tar över karet på en vecka:).

En snygging som jag har hemma i min ena nanokub är Sundadanio http://www.google.se/imgres?q=axelrodi&hl=sv&sa=X&biw=1680&bih=848&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=fj-mImQomuEn1M:&imgrefurl=http://www.seriouslyfish.com/species/sundadanio-axelrodi/&docid=IgnbrIFRhDr9zM&imgurl=http://www.seriouslyfish.com/wp-content/uploads/2012/03/Sundadanio-axelrodi-green-2.jpg&w=550&h=354&ei=XS-dULm8A4jm4QTuhICwDQ&zoom=1&iact=rc&dur=70&sig=110494509000098974762&page=1&tbnh=142&tbnw=220&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:0,s:0,i:70&tx=120&ty=53, kan vara lite trixig att få tag på men väl värda besväret. En liten tetra som jag annars kan föreslå är Axelrodia riesei http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1563&SOK=1 .
#5 - 9 november 2012 16:47
Hej Maria! Välkommen till forumet!:)
Jag ser att du får experttips av min mycket gode vän Anders - du är i goda händer kan jag garantera!

Jag har egentligen inget speciellt att tillägga, men visar en liten film från ett kar på 60-liter med lite gula räkor. Fiskarna är Boraras uropthalmoides - en pytteliten och mycket snygg fisk som kanske skulle kunna vara en idé att fundera över?
:)

" target="_blank">
#6 - 9 november 2012 18:37
Se där.

Vi ser en ovanlighet tycker jag.

En person som redan i första inlägget har en schysst ödmjuk attityd.

Det är all heder åt dig.

Bortsett från de råd du redan har fått. Så är det egentligen bara två råd
som jag vill ge.

1)
Fråga mycket

2)
Om det dyker upp et typ från skånska slätten med samma namn som
Barbies pojkvän, och du tycker att ett och annat inlägg från honom är
av det tråkiga slaget......lyssna inte på han.....

I övrigt gällande invånare.

Har du tittat på Levandefödare ?

Bortsett från de vanliga guppyna, platys, etc etc, så finns det vansinnigt
många andra som är snygga, trevliga, hyfsat enkla, lite ovanliga,
ex så tuffar det just nu ett litet gäng pygmésvärdbärare här, uppdragna
av herr ansjo.

.
#7 - 9 november 2012 19:14
Helt OT, men jag har alltid läst "ansjo" som en "Hon"! §xoD

Lite mer ON topic; Hur många små fiskar passar det sig att ha i ett akvarie av den storleken? T ex guppy förökar sig ju relativt snabbt, så fungerar det att kombinera några guppyn med ett stim av små, små rasbora e d?
#8 - 9 november 2012 19:16
[QUOTE=tazzrat;1619725]Helt OT, men jag har alltid läst "ansjo" som en "Hon"! §xoD
[/QUOTE]

Skulle väl vara att man ibland är en kärring då:D....
#9 - 9 november 2012 19:17
Ungfödare som förökar sig fort är inget jag vill ha i såpass små kar, då ör det bättre med ett gäng rasbora som oftast inte blir fler än de är vid inköpstillfället;).
#10 - 9 november 2012 19:26
Mitt intryck är nog snarare att du är lite av en "käring" på det här stället. §;ob En arbetskompis kallas "Anso", kort för "Ann-Sofie", så det är antagligen det som förvirrat mig. §:ob

Vill inte kapa TS tråd, men har själv funderat just över förökningstakten i relation till akvariestorlek. TS tycks ha fler akvarium, men själv har jag bara ett - med samma mått som TS - där jag har guppy bor. Jag övervägde att byta dem mot dvärgkardinaler eller Galaxy e d när jag trodde att hela bunten skulle gå åt i sjukdom men nu tycks dock några ynkliga yngel ha klarat sig, så jag överväger att bara placera in lite Endlers istället. Är det alltså generellt bättre att låta bli guppy överhuvudtaget i sådana kar?
#11 - 9 november 2012 19:31
Det är bra Maria att du också är här :)
Om jag får säga vad jag tycker om fiskvalet så hade jag valt galaxy rasbora. Mest för att jag har en förkärlek till dem och jag inte kan ha dem själv då det mest troligt på uppätna. Så därför kan du skaffa dem så kan jag komma och njuta av dem hos dig ;) Haha!

Nää..

Men kolla på olika rasbora som de skriver ovan :)
#12 - 9 november 2012 19:42
[QUOTE=tazzrat;1619729]Vill inte kapa TS tråd, men har själv funderat just över förökningstakten i relation till akvariestorlek. TS tycks ha fler akvarium, men själv har jag bara ett - med samma mått som TS - där jag har guppy bor. Jag övervägde att byta dem mot dvärgkardinaler eller Galaxy e d när jag trodde att hela bunten skulle gå åt i sjukdom men nu tycks dock några ynkliga yngel ha klarat sig, så jag överväger att bara placera in lite Endlers istället. Är det alltså generellt bättre att låta bli guppy överhuvudtaget i sådana kar?[/QUOTE]Just därför skulle jag hoppat över ungfödare som förökare sig raskt, det brukar ofta bli lite problem med dessa i lite mindre kar...
#13 - 9 november 2012 20:15
Bekymret kom nog tyvärr från odlaren; det hann aldrig bli någon mängd av dem innan problemet dök upp. §:o\ De var 6 eller 8 vuxna från början och nu är de 9, fast enbart yngel.

I mitt fall så har jag nog inte så mycket val annat än att behålla mina krumma stackare och försöka stärka upp dem med tiden i väntan på det oundvikliga uppbytet av akvariestorlek men kanhända det var till användning i tråden ändå, om inte för TS så kanske det kan vara till nytta för framtida zoopetforumsurfande småakvarieägare. Tack! §:o)
#14 - 9 november 2012 20:22
En sak som jag märkt genom åren, ofta kan man hålla en viss grupp fiskar (tex ungfödare, Endlers) i ett kar utan problem. Efter ett tag har de blivit ett visst antal, och där håller det sig sedan. Dör några eller man tar ut ett gäng individer, så tar nya fiskar deras plats så själva antalet är någorlunda konstant.
Har du ett mindre kar märks detta ganska tydligt, blir de för många blir de lättare sjuka och bara de starkaste överlever. Sedan inverkar givetvis foder, temp, vattenkvalité osv, men i det hela brukar det förhålla sig på det viset.

Förutom om man heter Mats Bryzell, då kan man hålla en miljard Endlers i en 50-kub utan problem:D.....
#15 - 9 november 2012 20:52
Skall bli en trevlig tråd att följa:)

Tazzrat, fnissade gott när jag läste att Ansjo uppfattades som tjej, hihi... Tack för fnisset!
#16 - 9 november 2012 21:07
Haha, varsågod! Alltid roligt vilken uppfattning man får om människor av bara nick och forumsinlägg. Kan vara helt annat irl. §;o)

Ansjo: Får hoppas på den turen jag med då. §;o)
#17 - 9 november 2012 22:22
[QUOTE=ansjo;1619742]Förutom om man heter Mats Bryzell, då kan man hålla en miljard Endlers i en 50-kub utan problem:D.....[/QUOTE]

då slår hanmig med hästlängder.

mina är bara 150-200 st i ett 63 liters.

hyfsat stabilt kar som kräver VB på 20-25% varannan dag trots överdimmat filter

men det kanske beror på malarna som vid sista räkningen låg på ~75 st.

.
#18 - 10 november 2012 00:50
[QUOTE=Ken Olofsson;1619789]då slår hanmig med hästlängder.
mina är bara 150-200 st i ett 63 liters.
hyfsat stabilt kar som kräver VB på 20-25% varannan dag trots överdimmat filter
men det kanske beror på malarna som vid sista räkningen låg på ~75 st.
[/QUOTE]

Jobbig punkt-prick du har där Ken - längst ner... men den går att ta bort när man "citat-svarar", som tur är.
Här är det betydligt fler Endlers än 200 st. i 63-liter, lägg till några hundra, och tänk 125-liter - och dessa efter "mycket dyra" 6+6 inköpta på Zoo-Zajac im Deutschlandt - spelar boll - dessa skall gå i "mega-karet" framledes och de kommer troligvis att bli uppätna av... vi får se!
Det jag undrar över nu är vad Maria tänker... Det här är ju ändå hennes tråd och vi kanske skall släppa upp tråden och frågeställningarna - eller vad säger ni?
#19 - 10 november 2012 05:02
Vill du ha en rolig men lite knepig Asiatisk fisk som man får fixa levandefoder åt eller om man har tur frysfoder släng i en Dario Dario. De är som mini(!)ciklider både i beteende och utseende men är faktiskt släkt med kampfisken.

Växter går utmärkt även i ett kar med ett gammalt rör, det tar dock betydligt längre tid att få igång dem. Jag får nu ansa en hel del ibland och det trots att ytan är halvt täckt av flytväxter. Det är "algfritt" så att skrapa rutan existerar inte, till skillnad mot andra karen.
[ATTACH=CONFIG]57244[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57245[/ATTACH]

Jag kan tipsaom att mina två solfjädersräkor (ja, tror det eller ej en räkart jag inte heft ihjäl) verkar stormtrivas på mitt pulveriserade ciklidfoder från NLS. Någon gång ibland slänger jag ner algtablett men de bryr sig så lite att posthornssnäckorna t o m hinner äta upp det innan de reagerar.
#20 - 10 november 2012 10:42
Jäklarns anåda vad kul att ni skriver i tråden! Jag var som lite rädd över att det skulle uppstå radiotystnad... [:D] Nu ska vi bara se om jag lyckas delta i diskussionerna på ett redigt sätt [:)]

Tack för alla tips! Nu satte ni många grillor i huvudet på mig [;)]

Ansjo: Sundadanion var ju som ett litet smycke! Men hur stor är sannolikheten att en vanlig dödlig som jag kan få tag på sådana genom den vanliga djuraffärskedjan med tidningssuffix? [:P] Danio är för övrigt en familj jag inte ens tänkt på. Skall läsas mer om! [:)] Förresten, crypto bunden på rot - skulle det fungera? [:)]

Mats Bryzell: Tack för videon! Kul att det blir lite visuell stimulans i tråden också [;)] Det är bra mysigt med småfisk och räkor alltså, och lite mossa!

Ken Olofsson: Tack för uppskattningen! [:o] Jag vill ju helt ärligt ha alla tips och råd jag kan få. Det är ju så himla kul med en "community" där så mycket kunskap finns, utan att man behöver ta studielån! [:P]

tazzrat: Inget tal om trådkapning! Jag har ju frågor om det mesta, så ju fler svar som kommer fram utan att jag ens behöver ställa frågor är ju bara lyx för mig! [:D] Kul att det finns fler med små akvarium förresten! [:)] Det större akvariet jag hade förut huserar numer på annan ort, så att flytta över eventuellt fisköverskott till ett större akvarium fungerar ju inte för mig heller. Det är 54 goa liter som gäller! [;)]

Mysan_: Ja nu har jag hittat hit [:)] Galaxyrasbora. Ja det är en fisk jag stått och suktat efter fler än en gång vill jag lova, och det är helt klart kandidat i matchen! [;)] Jag håller dock dörrarna öppna än så länge, med tanke på att min kunskap om mindre fisk sträcker sig så långt som det den lokala butikskedjan brukar ha inne... [:P]

VisualDarkness: Kul med fler bilder! [:)] Det där var ju också en fin liten rackare! Levandefoder har jag aldrig mixtrat med, men för den rätta invånaren skulle jag nog kunna trixa lite extra. Och skönt att höra att hoppet lever om växter trots lite spartanska förutsättningar som mina [:D] Men du menar att mitt lysrör kan räcka, utan någon gödning? Det vore ju fantastiskt om jag kunde få det lite "plug and play" utan att slabba på med tillsatser, vilket jag är ganska novis på [:P] Angående räkan, jag har ju i nuläget en solfjädersräka som jag är helt förtjust i. Tanken fanns att denne skulle få en kompanjon, men därefter har jag på flera ställen läst att det är svårt att ha nog med "partiklar" i omlopp i akvariet för att föda mer än en räka. Åsikter om detta?

Om jag ger mig in i diskussionen angående levandefördare: just det där med djur som förökar sig är jag himla kluven till. Samtidigt som det måste vara enormt intressant att se lekbeteendet och kul om man lyckas få yngel att överleva så känns det faktiskt problematiskt på en sån liten yta och utan större djur som kan, så att säga, hålla beståndet i schack. Jag hade det problemet med både körsbärs- och chrystalräkor tidigare i detta akvarium (därav min tveksamhet till räkor även om jag verkligen gillar dem), för att inte tala om snäckorna jag har nu! Det är ju himla kul att de blir fler, men jag får lite ångest när intresset för snäckor/räkor är så lågt att det är svårt för mig att skänka bort djur som blivit för många :( Det är en aspekt av vad jag menar med "hållbart", alltså att jag inte ska behöva tänka på att behöva ta ur och hitta hem åt det jag till slut stoppar ned i akvariet, då jag är lite grand i den sitsen just nu med snäckorna.

Om jag summerar detta lite då: ett stim småfisk som inte förökar sig i någon explosionsartad takt är en ganska enhällig rekommendation? Och eventuellt räkor som komplement? Och där har man nått gränsen för en vettig population i akvariet? Stim + "skådefisk" och bottenfisk är helt enkelt att tänja på gränserna för mycket? Stim + bottenfisk (är ju så barnsligt förtjust i små rackare som bökar omkring i sanden![:D])?

Hur många räkor kan man ha innan situationen blir ohållbar? Eller finns det någon slags insikt hos dem som gör att de anpassar reproduktionen naturligt efter utrymme och födotillgång? Är det så de endlers som ansjo talade om "fungerar" i större kar?
#21 - 10 november 2012 11:29
[QUOTE=Maria S. Edström;1619844]

Ansjo: Sundadanion var ju som ett litet smycke! Men hur stor är sannolikheten att en vanlig dödlig som jag kan få tag på sådana genom den vanliga djuraffärskedjan med tidningssuffix? [:P] Danio är för övrigt en familj jag inte ens tänkt på. Skall läsas mer om! [:)] Förresten, crypto bunden på rot - skulle det fungera? [:)]
[/QUOTE]
Det ska nog gå att få tag på dessa Sundadanios, Jag kollade in på grossisten Akvarietekniks lagerlista och då finns den där. Så handlar din butik genom dessa kan du säkert beställa:).
Cryptocoryne funkar att binda upp på en rot, de växer iofs inte fast som en del andra sorters växter så välj något att binda upp dem med som inte försvinner:).
#22 - 10 november 2012 11:40
Sv: 54 liter hållbart, genomtänkt och intressant.

Du kan absolut ha en skådefisk i det karet också så länge du inte har allt för stort stim förstås. Du nämnde själv dvärgciklider och det tycker jag är en utmärkt idé för att få en fisk med lite mer beteende som kan vara kul att glo på en längre stund. Jag vurmar själv mycket för apistogrammor där det finns några arter som kan funka fint med ett par i ett så pass litet kar. Borelli och Cacatuiodes tycker jag du kan kika på, den förstnämnda skulle matcha sundanio axelrodi fint i färgen tror jag.
#23 - 10 november 2012 12:11
[QUOTE=ansjo;1619852]Det ska nog gå att få tag på dessa Sundadanios, Jag kollade in på grossisten Akvarietekniks lagerlista och då finns den där. Så handlar din butik genom dessa kan du säkert beställa:).
Cryptocoryne funkar att binda upp på en rot, de växer iofs inte fast som en del andra sorters växter så välj något att binda upp dem med som inte försvinner:).[/QUOTE]

I länken som du postade lite längre upp står det att det finns färgvariationer på dessa fiskar beroende på vart i floden de har sitt habitat - är detta något som märks ut eller kan man få en "gott och blandat-påse" med färger om man beställer dem? :p Det var ju just de som var blåskimrande som var helt otroligt vackra! En annan fråga: hur gäller detta med löv på botten? Det står att sundadanions miljö är löv på sandbotten, är detta ett krav för att hålla fiskarna? Jag tycker att akvarium med en liten murrig, naturlig känsla är bland de finaste, men jag vet helt enkelt inte hur jag skall finna passande löv i Umeå i november :p Tallbarr fungerar knappas lika bra tar jag för givet? :D
#24 - 10 november 2012 12:21
Moving Waves: Stimmets storlek får ju anpassa sig efter vad mer som hamnar i akvariet :) Som du säger skulle borellii passa fint med färgen på sudadanion! Cacatuoides kanske skulle göra sig fint med galaxyrasbora? Hmmm... :)

Såg förresten precis min solfjädersräka ömsa skal! Jag har aldrig lyckats få se denna process in action så att säga, så det var en riktigt trevlig överraskning såhär på tidig lördag eftermiddag! :D
#25 - 10 november 2012 12:29
[QUOTE=Maria S. Edström;1619860]I länken som du postade lite längre upp står det att det finns färgvariationer på dessa fiskar beroende på vart i floden de har sitt habitat - är detta något som märks ut eller kan man få en "gott och blandat-påse" med färger om man beställer dem? :p Det var ju just de som var blåskimrande som var helt otroligt vackra! En annan fråga: hur gäller detta med löv på botten? Det står att sundadanions miljö är löv på sandbotten, är detta ett krav för att hålla fiskarna? Jag tycker att akvarium med en liten murrig, naturlig känsla är bland de finaste, men jag vet helt enkelt inte hur jag skall finna passande löv i Umeå i november :p Tallbarr fungerar knappas lika bra tar jag för givet? :D[/QUOTE]De som Akvarieteknik hade inne nu, var just de blå. Det är även dessa jag har här hemma, och i mina ögon de snyggaste men tyvärr även de dyraste:p. De säljs i separata färger, så den biten behöver du inte oroa dig över:).
Det är inte tvunget att ha löv på botten, men löv skapar en känsla av naturen i karet och det blir inte så stelt inrett som det annars lätt kan bli. Det är Eklöv du ska leta efter, kan vara svårt att hitta i dina trakter, men du får ta dig en sväng och höra dig för. Annars är det bara att hojta till så kommer det kanske på posten:).
Barr och delar av barrträd är inget som du ska stoppa ner i karet, då är risken ganska överhängande för katastrof...
#26 - 10 november 2012 12:30
Löv kan jag nog fixa åt dig :) Åh jag blir så sugen på att starta upp mitt andra akvarium när jag läser här. Men har en karl som.. Tja.. Tittar lite snett på mig när jag lite försiktigt lägger upp idén. :P
#27 - 10 november 2012 12:37
[QUOTE=ansjo;1619864]De som Akvarieteknik hade inne nu, var just de blå. Det är även dessa jag har här hemma, och i mina ögon de snyggaste men tyvärr även de dyraste:p. De säljs i separata färger, så den biten behöver du inte oroa dig över:).
Det är inte tvunget att ha löv på botten, men löv skapar en känsla av naturen i karet och det blir inte så stelt inrett som det annars lätt kan bli. Det är Eklöv du ska leta efter, kan vara svårt att hitta i dina trakter, men du får ta dig en sväng och höra dig för. Annars är det bara att hojta till så kommer det kanske på posten:).
Barr och delar av barrträd är inget som du ska stoppa ner i karet, då är risken ganska överhängande för katastrof...[/QUOTE]

Vad bra, det där var faktiskt en fisk som jag blev riktigt sugen på! :)
Mjo, barr skulle jag nog inte få för mig att försöka med :p
#28 - 10 november 2012 12:41
[QUOTE=Mysan__;1619865]Löv kan jag nog fixa åt dig :) Åh jag blir så sugen på att starta upp mitt andra akvarium när jag läser här. Men har en karl som.. Tja.. Tittar lite snett på mig när jag lite försiktigt lägger upp idén. :P[/QUOTE]

Åh, det vore ju kanon My! :) Jag ska bara bestämma vad för slags invånare jag skall ha först ;) Ja, det finns alldeles för mycket intressanta fiskar för att man kan nöja sig med ett akvarium... Men som läget är nu verkar det vara det jag får hålla mig till, så jag får se till att få det rätt och riktigt på en gång! :D Jag fick dock sambon att komma och titta på räkan när den ömsade skal. Hopp om framtiden...? ;)

Förresten, kanske solfjädersräkan inte skulle misstycka att sätta i sig några av de smådjur som eventuellt bosätter sig i löven om sådant blir aktuellt? Det kanske rent av skulle vara en bra idé?
#29 - 10 november 2012 12:48
Jepp, löv är oftast till godo för karet och dess invånare:)!
#30 - 10 november 2012 12:55
Ja men absolut då finns det hopp! :) Min är faktiskt duktig, han hjälper till med vattenbyten och ansning av växter. Och det låter som han mjuknar lite för idén om ett till akvarium.
Så det låter lovande..

Borellii är fina! Finns så många apistogramma som är fina dock ;)
#31 - 10 november 2012 12:56
[QUOTE=Maria S. Edström;1619869]Vad bra, det där var faktiskt en fisk som jag blev riktigt sugen på! :)
[...][/QUOTE]
Intressant tråd Maria! En fundering bara kring denna vackra fisk...

Vill inte Sundadanio axelrodi ha rejält surt vatten (Seriously Fish säger "Requires strictly acidic conditions within the range 4.0 – 6.5." [http://www.seriouslyfish.com/species/sundadanio-axelrodi/])?

Hur går det ihop med snäckor och deras skal ni som kan?

/Bengt
som enbart är i sitt obestämt långa planeringsstadium - och själv ännu lutar åt Tanichthys micagemmae för egen del
#32 - 10 november 2012 13:04
Jag har mina ihop med räkor och Posthornssnäckor i en Dennerlekub, och gissningsvis ligger pH:t på runt 6,5. Men du har en poäng där, och det är nog något man ska fundera över:).
#33 - 10 november 2012 14:19
Hittade en finfin inspirationsfilm med filterräkor, härliga Dario Dario och lite annat smått och gott. Skulle jag få tag på honor till Dario Dario skulle jag utan tvekan skaffa ett gäng igen.
" target="_blank">
#34 - 10 november 2012 14:40

Jag bor också i Umeå så jag vet att du hittar eklöv nere vid kajen, just nedströms bion. Där står ett par mindre ekar. Nu verkar det ju bli plusgrader ett tag till så det är faktiskt högsäsong just nu för plockning :)

Nu har jag inte den sundanion själv men jag tror absolut att den kommer att funka, är nog främst för lek man skulle behöva l
piilla med pH. Vi har ju rätt mjukt vatten här så med lite löv och några rötter kommer du ha bra vatten för dessa.
#35 - 10 november 2012 15:05
Är rätt 100 på att det står en ek vid dammen utanför Lidell-hallen uppe på Campus-området om man rör sig däromkring. Zoopet har fått mig att omedvetet börja titta över eklöv överallt!
#36 - 10 november 2012 15:11
Finns en här uppe på Umedalen också, en ek alltså. Jag visste inte om att de fanns här förut. Men hittade den för nån vecka sen :)
#37 - 10 november 2012 18:21
[QUOTE=Ason;1619876]Intressant tråd Maria! En fundering bara kring denna vackra fisk...

Vill inte Sundadanio axelrodi ha rejält surt vatten (Seriously Fish säger "Requires strictly acidic conditions within the range 4.0 – 6.5." [http://www.seriouslyfish.com/species/sundadanio-axelrodi/])?

Hur går det ihop med snäckor och deras skal ni som kan?

/Bengt
som enbart är i sitt obestämt långa planeringsstadium - och själv ännu lutar åt Tanichthys micagemmae för egen del[/QUOTE]

Det var en bra fråga! Och nu måste jag ärligt erkänna att vattenkemi är något jag vet noll, nada och absolut inget om :p Jag gör vattenbyte veckovis och lägger i en kalksköldpadda då och så för skaldjurens skull. Men jag kan hålla med att surt vatten och snäckskal kanske rimmar illa. Å andra sidan är ju akvariet tänkt att gå just från en snäckinhängnad till mer fiskinriktning. Den enda snäckan jag tänkte mig är just min ensamma elefantsnäcka, som får krypa kvar av sentimentala skäl tills den har krupit klart, så att säga. ;)
#38 - 10 november 2012 18:25
[QUOTE=VisualDarkness;1619902]Hittade en finfin inspirationsfilm med filterräkor, härliga Dario Dario och lite annat smått och gott. Skulle jag få tag på honor till Dario Dario skulle jag utan tvekan skaffa ett gäng igen.
" target="_blank">
[/QUOTE]

Härlig film! :) Var det inte kardinalfisk man kunde skymta där också? De där lite gråfärgade med ljus strimma på kroppen och röda fenor? De är ju en gammal favorit! De är väl ganska små och nätta, va?
Dario dario är alltså ganska sällsynta?
#39 - 10 november 2012 18:26

Snäckor älskar att gnaga på löv och jag tror att de kanske kan tillgodose sig en del där som främjar skalet, jag har då inga problem med sandsnäckor i sura kar iaf och jag brukar ha lite löv.
#40 - 10 november 2012 18:31
Moving Waves och noulja: Ser man på! Jag har nog stirrat ned i backen lite för mycket när jag varit ute och gått tror jag. Speciellt eftersom jag ganska ofta rör mig i trakterna kring universitetet. Men bra att veta! Jag kanske tar med mig en påse och samlar in lite innan lektionen på måndag så kan jag kanske skapa ett spännande samtalsämne i klassen om inte annat :p Torkar man löven på något speciellt sätt, eller räcker det att sprida ut och låta vara?

My: Härligt att karln din intresserar sig lite i alla fall :) Jag får vara glad så länge min sambo matar åt mig när jag är borta... får se hur det blir med det om jag skulle börja prova på med levande föda :p Hittar jag inga löv på egen hand kanske du kan leda mig på en lövsökarrunda framöver! Haha :D
#41 - 10 november 2012 18:34
[QUOTE=Moving Waves;1619951]Snäckor älskar att gnaga på löv och jag tror att de kanske kan tillgodose sig en del där som främjar skalet, jag har då inga problem med sandsnäckor i sura kar iaf och jag brukar ha lite löv.[/QUOTE]

Bra att du sa det, för jag tänkte ju ha sandsnäckor. Hade helt glömt bort det i min iver över fisken :p Så då är Asons fråga i allra högsta grad relevant. Men skönt att höra att den kombinationen fungerar för dig. Brukar du lägga i någon extra kalkkälla till dina snäckor, eller räcker det med löven?
#42 - 10 november 2012 18:55
Jadå det kan jag göra. :)
#43 - 11 november 2012 00:16
[QUOTE=Maria S. Edström;1619950]Var det inte kardinalfisk man kunde skymta där också? De där lite gråfärgade med ljus strimma på kroppen och röda fenor?[/QUOTE] Tänkte precis samma sak; Dvärgkardinaler, va? Suktat lite efter dem själv. [:o]
#44 - 11 november 2012 14:18
[QUOTE=Maria S. Edström;1619950]Härlig film! :) Var det inte kardinalfisk man kunde skymta där också? De där lite gråfärgade med ljus strimma på kroppen och röda fenor? De är ju en gammal favorit! De är väl ganska små och nätta, va?
[...][/QUOTE]
Vad jag kan se är det en Tanichthys micagemmae, som väl numera oftast kallas Vietnamesisk kardinalfisk (tidigare Dvärgkardinalfisk m.fl.), som simmar runt vid ungefär sekund 10. Den blir 20 - 30 mm som störst. Stimfisk, lättodlad. Det är den som ligger i min plan ;)

Den finns med bland "räksäkra fiskar", som Jens Hägglund letat fram och presenterat i redbee.se 2011-07-19 15:52 #19 http://www.redbee.se/showthread.php/4720-Önskar-tips-om-de-bästa-fiskarterna-till-ett-räkkar!/page2?highlight=%F6nskar+tips - en bra utgångssammanställning tycker jag, även om åsikter alltid går isär.

/Bengt
#45 - 11 november 2012 17:21
[QUOTE=Ason;1620071]Vad jag kan se är det en Tanichthys micagemmae, som väl numera oftast kallas Vietnamesisk kardinalfisk (tidigare Dvärgkardinalfisk m.fl.), som simmar runt vid ungefär sekund 10. Den blir 20 - 30 mm som störst. Stimfisk, lättodlad. Det är den som ligger i min plan ;)

Den finns med bland "räksäkra fiskar", som Jens Hägglund letat fram och presenterat i redbee.se 2011-07-19 15:52 #19 http://www.redbee.se/showthread.php/4720-Önskar-tips-om-de-bästa-fiskarterna-till-ett-räkkar!/page2?highlight=%F6nskar+tips - en bra utgångssammanställning tycker jag, även om åsikter alltid går isär.

/Bengt[/QUOTE]

Se där! Jag trodde dock att det var tanichtys albonubes, vanlig (?) kardinalfisk. Den har inte lika extravaganta fenor, men är så charmig på ett anspråkslöst sätt :)
#46 - 11 november 2012 18:22
[QUOTE=Maria S. Edström;1620101]Se där! Jag trodde dock att det var tanichtys albonubes, vanlig (?) kardinalfisk. Den har inte lika extravaganta fenor, men är så charmig på ett anspråkslöst sätt :)[/QUOTE]
Du kan ha rätt... På T. micagemmae skall det vita linjen nog vara mer centrerad enligt böckerna - på T. albonubes ligger den högre upp... Det ser lite olika ut beroende på var man stoppar videon tycker jag. Men fin är den ;)

T. albonubes är lite större - och tydligen inte "räksäker".

/Bengt
#47 - 11 november 2012 21:49
Vad mycket man hinner fundera på under en helg :D Detta med sandbotten, rötter, växter och framförallt löv tilltalar mig mer och mer... :) Och jag har hittat lite spännande trådar här på forumet som ger matnyttig läsning och inspiration! Nackdelen (om man nu kan kalla det en sådan) är ju att jag får för MYCKET inspiration, så att den inte helt obekanta beslutsångesten infinner sig :p Det är ju dock egentligen ganska trevligt med beslutsångest inför akvarium, jämfört med tentaångest :D

Kom att tänka på en annan trevlig stimfisk, smycketetra. En gäng sådana kanske skulle göra sig fint tuffandes runt tillsammans med någon apistogramma? Någon som har någon erfarenhet av detta? :)

En annan sak, det pratades ju lite här om snäckor och lågt pH, men hur tror ni att min filterräka reagerar? Nu tänker jag ju kanske inte satsa stenhårt på att pressa ned värdet, men det lär ju bli surare än vad jag har i dag om jag ploppar ned några fler rötter och kanske speciellt lite löv. Något som kan inverka negativt vid skalbildning? Vad tror folket? :confused:
#48 - 11 november 2012 22:12
Slänger in en fråga till nu när jag ändå är igång såhär på söndagsaftonen :p

Tankar finns alltså på apistogramma, och vad jag förstår så kan en del vara ganska lekglada av sig. Så frågan är alltså om det finns en risk att min lilla burk blir överfull, på samma sätt som om jag valde en levandefödare?

Är man fruktansvärt politiskt inkorrekt om man väljer en stimfisk som inte har något emot att mumsa yngel? [:o]
#49 - 11 november 2012 22:59
Jag skulle knappast tro att det är speciellt svårt att sälja av sig Apyngel.
#50 - 12 november 2012 18:34
Då var dagens föreläsning och utflykt klar, och resultatet blev en halv kasse med eklöv :) Tack umebor för tipset! Man vet att man är naturupplevelsedepraverad när man tycker att det är som att vara på hajk när man plockar löv på universitetsområdet :p Men kul var det likafullt, kanske för att det trots allt är ett steg framåt i akvarieplanerandet :D Så nu har jag löv utplacerade på tork utom räckhåll för katter lite varstans i lägenheten. Jag var ju tvungen att lägga ned några på prov i akvariet - gillar looken! :) Den lär dock bli kortvarig då snäckorna började fira julbord i förtid.

Detta med snäckorna börjar bli ett riktigt huvudbry för mig. Jag hade ju tänkt att göra ominredningen av akvariet och därefter låta det puttra på ett tag så att växterna hinner ta sig och först därefter byta ut de befintliga fiskinvånarna mot de som slutligen skall bo där. Men att köpa och plantera nya växter medan äppel- och spixisnäckorna fortfarande går i karet känns lite som att angöra en brygga utan att knyta fast repet i båten, och det kan man ju få ångra :p Därmed blir inget gjort innan snäckorna flyttat hemifrån. Jag får klura vidare på vad jag gör åt detta. :confused:
#51 - 21 november 2012 14:36
Nu har det inte blivit mycket skrivet från mig på ett tag. I min stora akvarieiver tror jag att jag tog ut mig alldeles och regredierade till mitt tidigare zoopet-tillstånd; alltså att läsa läsa läsa och inte delta så mycket :p Men nu när jag väl börjat planera på allvar så kommer också behovet att få ventilera tankar och få lite mer input från er akvarieintresserade och kunniga kamrater :)

Jag står i valet och kvalet över om jag skall satsa på ett ”tema”-akvarium (SA eller Asien), eller om jag skall blanda fisk från olika världsdelar för att på så sätt få precis det jag vill ha. Vad jag har förstått så spelar det ingen större roll för fiskarna att vara lite mångkulturella, så länge det är arter vars behov överensstämmer. Eftersom jag ännu inte fått någon magkänsla på en specifik fisk som jag bara måste ha så är väl fältet ännu ganska öppet, även om jag lyckats avgränsa några förslag. Vad tycks?

Asien-tema
Stim (i någon slags vill-ha-ordning):
Sundadanio axelrodi, blå
Tanichtys micagemmae (dvärgkardinalfisk)
Danio margaritatus (galaxyrasbora)
Möjligtvis Tanichtys albonubes (kardinalfisk)

Skådefisk:
Betta falx eller någon annan betta (dock mycket tveksam till splendens, då hanarna av dessa verkar vara lite…bräckliga? Eller?)
Dario dario
Möjligtvis Colisa lalia (dvärggurami)
Möjligtvis Colisa chuna (honungsgurami)

Bottenfisk:
Yunnanilus cruciatus (vietnamesisk mångbandad zebrabotia)

SA-tema
Stim:
Nannostomus marginatus (smycketetra)

Skådefisk:
Apistogramma borellii, opal
Apistogramma pulchra
Apistogramma trifaciata
Apistogramma hongsloi
Elller någon annan lämplig apistogramma

Bottenfisk:
Corydoras pygmaeus (pygmépansarmal) eller annan pansarmal
Någon typ av otocinclus

Akvarium utan annat tema än trådens rubrik
Här är egentligen alla ovan nämnda fiskar aktuella, med tillskottet av någon typ av killi, t.ex. Aphyosemion australe (Lyrstjärtskilli) som skådefisk. Det finns fina potentiella kombinationer av fiskar här, t.ex. sundadanion med borellii som Moving Wavves nämnde i ett tidigare inlägg. Det känns dock som om jag i ett mix-akvarium lutar mer åt en asiatisk stimfisk, en skåde-apisto plus corydoras pygmaeus.

Jag har utgått från BTNs guide till nanoakvarium i fiskvalet, samt försökt leta mig fram på webben. Men om det finns något som är direkt olämpligt så säg till! Personlig erfarenhet brukar slå det mesta. Hållbart och genomtänkt skall det ju vara! :D
#52 - 21 november 2012 17:20

Tycker det låter som klart vettig kombinationer så du får gå på vad som känns bäst för dig helt enkelt.
Ap. Trifasciata är rätt ovanlig här uppe i norr men butiken i obbola hade inne ett par nyligen så du kan kolla om det finns kvar.
#53 - 21 november 2012 17:52
Värt att tänka på är att Sundadanio (ett släkte som förresten för ett tag sedan blev uppdelat i åtta arter, varav S. axelrodi förmodligen är den vanligaste i akvariehandeln) är lite mer timida än t.ex. många tetror och därför inte går så bra ihop med mer aggressiva fiskar. Sen trivs Tanichthys-arterna bäst i något svalare vatten, framförallt T. albonubes.

Annars vill jag lägga fram släktet Pseudomugil som förslag för skådefiskar med Asien-tema. Har man flera hanar i samma akvarium visar de gärna upp sina vackra färger och fenor för varandra.
#54 - 21 november 2012 19:43
[QUOTE=Moving Waves;1622138]Tycker det låter som klart vettig kombinationer så du får gå på vad som känns bäst för dig helt enkelt.
Ap. Trifasciata är rätt ovanlig här uppe i norr men butiken i obbola hade inne ett par nyligen så du kan kolla om det finns kvar.[/QUOTE]

Kul att jag inte är alldeles ute och lallar! :) Av apistogramma så är det nästan borellii och trifasciata som jag fastnat för allra mest. Det som är jobbigast med detta projekt är att inga fiskar kommer att komma i blöt förrän efter jul, men det är också en himla bra sak. Jag har en tendens att "springa iväg" så in i norden och vara lite för impulsiv, men denna gång har jag tänkt mig att verkligen ta mig tiden att vänta på fiskar som jag verkligen vill ha. Så bestämmer jag mig för trifasciata så anser jag dessa väl värda att vänta på. Tack för tipset annars! :) Jag måste verkligen ta mig i kragen någon dag och fara ut till obbolabutiken. Jag har av någon anledning fått för mig att den bara är för saltvattensakvarium... :confused: Förhoppningsvis kanske jag hinner göra mig lite hemtam innan det blir dags så att man kan vara lite på hugget när nya sändningar fisk kommer in! :D
#55 - 21 november 2012 19:59
[QUOTE=oaken;1622146]Värt att tänka på är att Sundadanio (ett släkte som förresten för ett tag sedan blev uppdelat i åtta arter, varav S. axelrodi förmodligen är den vanligaste i akvariehandeln) är lite mer timida än t.ex. många tetror och därför inte går så bra ihop med mer aggressiva fiskar. Sen trivs Tanichthys-arterna bäst i något svalare vatten, framförallt T. albonubes.

Annars vill jag lägga fram släktet Pseudomugil som förslag för skådefiskar med Asien-tema. Har man flera hanar i samma akvarium visar de gärna upp sina vackra färger och fenor för varandra.[/QUOTE]

Tror du att apistogrammor, bettor eller guramis generellt sett skulle vara för tuffa för sundadanion? Apistogramma borellii kanske då är den som skulle passa bäst med dessa, då den är lite "snällare" än andra apistogrammor över lag vad jag förstått.

Jag har ingen doppvärmare i akvariet, men ett täcklock med lysrör så temperaturen ligger på runt 25 grader. Är detta varmt för tanichthys-arter?

Jag hade aldrig hört om pseudomugil, så det var en rolig ny bekantskap. Tack för det! :) Men detta är alltså mer en stimfisk, snarare än en par- eller triofisk? Otroligt vackra dock, gav ett skirt intryck.
#56 - 21 november 2012 20:04
Jag har också fått en uppfattning av att Obbolabutiken mest har saltvatten. Har faktiskt aldrig varit där.

Mitt förslag är också apistogramma av någon sort. Har blivit väldigt förtjust i dem :)
#57 - 21 november 2012 20:58
[QUOTE=Mysan__;1622194]Jag har också fått en uppfattning av att Obbolabutiken mest har saltvatten. Har faktiskt aldrig varit där.

Mitt förslag är också apistogramma av någon sort. Har blivit väldigt förtjust i dem :)[/QUOTE]

Vi kanske får göra ett besök där i vinter då :)
#58 - 22 november 2012 10:38
Det får vi göra :)
#59 - 23 november 2012 14:16
[QUOTE=Maria S. Edström;1622192]Tror du att apistogrammor, bettor eller guramis generellt sett skulle vara för tuffa för sundadanion? Apistogramma borellii kanske då är den som skulle passa bäst med dessa, då den är lite "snällare" än andra apistogrammor över lag vad jag förstått.

Jag har ingen doppvärmare i akvariet, men ett täcklock med lysrör så temperaturen ligger på runt 25 grader. Är detta varmt för tanichthys-arter?

Jag hade aldrig hört om pseudomugil, så det var en rolig ny bekantskap. Tack för det! :) Men detta är alltså mer en stimfisk, snarare än en par- eller triofisk? Otroligt vackra dock, gav ett skirt intryck.[/QUOTE]

Apistogrammor tror jag är lite för hårdföra för Sundadanio i ett akvarium av den storleken. Framförallt om de skulle leka, eller över huvud taget börja staka ut revir. Många tetror, rasboror, barber och danios passar då betydligt bättre i min mening och blir inte lika stressade av att få lite stryk. Vad gäller bettor tror jag att de flesta arter skulle funka bra (splendens har jag ingen erfarenhet av dock), de är mest aggressiva mot varandra. Honungsgurami borde inte vara något problem, dvärggurami tror jag däremot kan vara rätt aggressiv av sig. Pseudomugil är varken stimfiskar eller parbildande, men lutar så klart mer mot stimfiskbeteende. De uppehåller sig i mitten eller de övre delarna av akvariet och är brukar vara väldigt aktiva.

Vad gäller temperaturen så är nog risken främst att det kan bli för varmt under sommarmånaderna, speciellt om det är heltäckt. Annars borde inte 25 grader vara någon fara.
#60 - 24 november 2012 20:14
[QUOTE=oaken;1622593]Apistogrammor tror jag är lite för hårdföra för Sundadanio i ett akvarium av den storleken. Framförallt om de skulle leka, eller över huvud taget börja staka ut revir. Många tetror, rasboror, barber och danios passar då betydligt bättre i min mening och blir inte lika stressade av att få lite stryk. Vad gäller bettor tror jag att de flesta arter skulle funka bra (splendens har jag ingen erfarenhet av dock), de är mest aggressiva mot varandra. Honungsgurami borde inte vara något problem, dvärggurami tror jag däremot kan vara rätt aggressiv av sig. Pseudomugil är varken stimfiskar eller parbildande, men lutar så klart mer mot stimfiskbeteende. De uppehåller sig i mitten eller de övre delarna av akvariet och är brukar vara väldigt aktiva.

Vad gäller temperaturen så är nog risken främst att det kan bli för varmt under sommarmånaderna, speciellt om det är heltäckt. Annars borde inte 25 grader vara någon fara.[/QUOTE]

Tack för svar oaken! :) Rackarns att du tror att apisto är lite för hårda för sundadanio, för ett väldigt stark alternativ jag lutade åt var just sundadanio och apistogramma borellii [:-13] Men då blir det tillbaka till ritbordet då kanske... Jag hörde dock från min lokala djuraffär att Betta falx inte skulle vara omöjlig att få tag på. Någon som har erfarenhet av denna fisk?

För övrigt kan jag meddela att 12 kilo sand är TUNGT att släpa hem i en ryggsäck :p Men tusen tack My (Mysan_) för bottenmaterial och ett trevligt besök på djuraffären! :)

Jag bringar också goda nyheter (för min egen räkning i alla fall :p)! Eventuellt har jag ett till mindre akvarium på G efter jul, och detta innebär både att vatten, räka och annat har inhysning under ommöbleringen, men ännu bättre: det innebär också att mina spixi- och äppelsnäckor får stanna här permanent! [:-64] Alldeles underbart, eftersom det verkar som om jag inte kommer att kunna få tag på nya äppelsnäckor om jag skulle vilja det i framtiden.

Fin lördagkväll på er! :)
#61 - 24 november 2012 20:21
Hahaha! Jag förstår att det blev tungt! Jag måttade med blicken så det blev lite mer än beräknat ;) Men bättre att ha mer än för lite.
Ja, vi får ta och göra det till en rutin. Obbola nästa gång tycker jag :)

Härligt med ett akvarium till! :)
#62 - 24 november 2012 21:41
Ett alternativ till att tänka och skriva så mycket kan vara att läsa på flera års erfarenhet, ursäkta den något negativa kommentaren:)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309
#63 - 24 november 2012 23:41
[QUOTE=c90368;1622864]Ett alternativ till att tänka och skriva så mycket kan vara att läsa på flera års erfarenhet, ursäkta den något negativa kommentaren:)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309[/QUOTE]

Tackar för tipset c90368! Räknar inte kommentarer som är menade att hjälpa som negativitet :) Jag har under några veckors tid läst igenom denna tråd under min lediga tid, samt satt en prenumeration på den ;) Pinsamt för mig då att det tydligen inte märks ett dyft :p[:o] Den tråden har ju trots allt bidragit ganska mycket till min inspiration till akvariet.

Men jag gillar ju det här med att tänka, och klura, och planera... ;) Jag ber om ursäkt om jag också skriver lite excessivt, can't help it sometimes [:o]
#64 - 25 november 2012 11:13
Vet inte om jag missförstår vad ni menar, men chansar på att inte är ute o cyklar o vill därför bara inflika lite: Jag kan ju bara tala för egen del (ett klart värre exemplar på att inte kunna hålla inläggen kort) men jag tycker att det är inspirerande att läsa andras tankar och planeringar. Är det för mycket kan man ju först skumma igenom det lite för att se om det är av intresse. Man kan fånga upp mycket i någons planer även om de är bara är lite lösa och oförankrade o man själv väljer att gå en annan väg. §:o)
#65 - 2 december 2012 22:19
Nu kommer jag och funderar igen... :D Jag har kommit fram till två tråkiga slutsatser. Eller i alla fall tråkiga för mig.

För det första: efter att ha blivit tipsad av ansjo var jag ju redigt sugen på sundadanio axelrodi till i alla fall ett av akvarierna, men efter att ha läst så gott jag kunnat om dessa så får jag nog tyvärr stryka dem från listan. :( Vad jag förstår så är dessa ganska kinkiga med maten och vill endast ha levande foder, och det är där skon klämmer. Jag har aldrig hållit på med detta, och det känns liksom inte okej att "testa" odla levande foder (med den säkerligen obligatoriska trial-and-error-perioden) med dessa fina fiskar som kräver att det blir rätt och fungerar. Skall jag börja laborera med småfräs så känns det vettigare att göra det med fiskar som endast ser det som en guldkant på tillvaron om matte lyckas odla fram nått gott, snarare än en livsbetingelse. :)

För det andra: man säger ju "kill your darlings" i många kreativa sammanhang och nu verkar det som om jag stött på just ett sådant tillfälle. Klart är att mitt 54 liters akvarium så småningom kommer att befolkas med en herr och fru Apisto. Borellii samt ett litet stim av något annat trevligt, och då får jag nog bita i det sura äpplet och tänka bort corydoras pygmaeus ur ekvationen. Det känns som inte bra i hjärtetrakten att tränga ihop dessa tre sorter på sådan begränsad yta "bara för att jag vill".
[SIZE=1]

...men det är nu ni gärna får skriva om era erfarenheter av att just denna kombination på detta literantal fungerat fint som snus för er i flera år... Det sista som lämnar en är hoppet [/SIZE][:o]
#66 - 3 december 2012 09:28
Jag har en liten grupp med S.axelrodi och även jag läste att de är kinkiga med maten. I början var de kanske inte så aktiva vid matningen, men numera har de tjocka välfyllda bukar när de fått mat. Jag matar uteslutande med skalad artemia, och detta foder gillar även räkorna:).
Funderar du på Pygmépansarmal är det inte fel, har du ett bra gäng av dessa brukar de stimma bra i karet, ofta bättre än många tetror och danios. Du kanske ska testa ett bra gäng av dessa ihop med Apiston till att börja med, och sedan se hur det utvecklar sig:)?
#67 - 3 december 2012 14:07
[QUOTE=ansjo;1624809]Jag har en liten grupp med S.axelrodi och även jag läste att de är kinkiga med maten. I början var de kanske inte så aktiva vid matningen, men numera har de tjocka välfyllda bukar när de fått mat. Jag matar uteslutande med skalad artemia, och detta foder gillar även räkorna[:)].
[:)]?[/QUOTE]

Jasså? Detta var glädjande att höra! [:)] Nu när jag plötsligt sitter med två akvarium är ju sannolikheten att det lilla blir en återgång till snäck- och räkinriktning relativt stor, och om dessutom sundadanion och räkorna gillar samma käk är det ju onekligen mycket trevligt [:)] Var det skalad artemia som du började mata med redan för början när du skaffade fiskarna, ansjo? Jag kan ju börja med räkorna, och när jag fått en rutin i matningen ta ett steg upp till sundadanion kanske.
Skalad artemia får jag kolla upp lite mer exakt vad det är också. Känner att jag inte direkt får någon mental bild när jag läser orden, även om jag hört begreppet förut :p

[QUOTE=ansjo;1624809]Funderar du på Pygmépansarmal är det inte fel, har du ett bra gäng av dessa brukar de stimma bra i karet, ofta bättre än många tetror och danios. Du kanske ska testa ett bra gäng av dessa ihop med Apiston till att börja med, och sedan se hur det utvecklar sig:)?[/QUOTE]

Vad är "ett bra gäng"? :D Artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=310&SOK=1 säger ju 10-15, låter mycket! :confused:
I sådana fall är det ju bara att hålla ögonen öppna för pygmécorydoras och borellii i butiken när det blir dags, så får framtiden (och min skötsel) utvisa om där också blir en komplettering av ett mindre stim :)

Sjuttsingen vad härlig stämning det kan bli ibland! Hjälpsamma och glada fiskbesked, och därtill minusgrader och snö! :D
#68 - 3 december 2012 15:57
Ett bra gäng är just 10-15 pygméer, och tex grossisten Imazo brukar ha dessa hemma om du vill beställa dem via din affär:).
#69 - 4 december 2012 08:09
Åh, så trevligt, skall absolut höra med affären hur lång tid det tar för dem att beställa och få hem :) Jag har så svårt att föreställa mig hur de kommer att te sig i akvariet, när jag enbart sett dem på bild. Jag tror att de är mindre än vad jag tror :D Men de verkar vara så tjusiga att titta på när de tuffar runt i grupp och letar mat :)
#70 - 4 februari 2013 10:00
110 liter!

Long time, no see - eller vad säger man? Dock kanske det inte var så mycket att se i den här tråden innan heller ;)

Mycket har dock hänt här hemmavid på akvariefronten! Är numer stolt innehavare av två akvarium och har på köpet dubblerat min totala vattenvolym. Har nu hela 109,5 (!) liter totalt. Men det nya akvariet är ju på 37,5 l, så hur gick nu detta till? Jo: jag har tydligen räknat så in i Norrbotten fel på literantalet av det gamla akvariet, så 54 antagna liter var i verkligheten 72 :p Men det är ju absolut inget att gråta över! Jag kanske borde ändra trådrubriken dock.

I den nya 37 litraren går mina gamla äppelsnäckor, asolene spixi-snäckor och herr/fru atyopsis moluccensis. I det gamla 72-litersakvariet går sandsnäckor, just nu!

Det har varit så fantastiskt roligt att få fundera och klura på vad som skulle göras med dessa två akvarier att jag nästan var rädd att jag aldrig skulle våga börja inreda på riktigt. Jag menar, så länge det bara är idéer så kan man få i otroligt många olika fiskar och teman även i ett litet akvarium ;) Men så kom dagen då jag kände mig så nära "färdigplanerad" som jag kunde komma och ett mer "hands on"-stadium tog vid.

För att inte dra ut på det hela för mycket - här är en bild på det stora (allting är relativt!) akvariet som det såg ut i sitt första inredningsskede:

[ATTACH=CONFIG]63564[/ATTACH]

Jag har placerat platta stenar under sanden med en liten öppning utåt som bildar något grottliknande, ifall jag någon gång har en fisk som uppskattar detta. Två sådana grottor finns.

När det var planterat och påfyllt såg det ut så här:

[ATTACH=CONFIG]63565[/ATTACH]

Jag gillar looken, men jag kan inte bestämma mig för om det är färdigt eller inte. Jag kan tänka mig fler rötter mot bakgrunden av akvariet, och möjligtvis fler anubias (vill dock inte ha så många olika sorters växter, hellre fler av samma) men frågan är: behövs det? En misstanke är att det kanske finns lite för ont om gömställen för krabaterna som skall bo här, och då måste det ju ordnas.
Den fina bakgrunden av vävtapet är också ett frågetecken :p Antingen svart, eller en planch med sten som jag faktiskt tycker pryder sin plats, eller så låter jag det vara som det är och som sagt fyller på det lite fler rötter och kanske nån växt till. Vallsineria är möjligtvis något.

En grov tabbe gjordes dock under resan med detta akvarium. I min vanliga iver över akvarieinredning, livet och allt som där hör till så missbedömde jag tiden och blev tvungen att avbryta mitt i själva inredandet för att åka iväg till stallet några timmar. "Ingen fara", tänkte jag. "Jag fortsätter bara när jag kommer hem med att plantera växterna och fylla på vatten". Döm om min förvåning när jag glad i hågen återvänder och finner något som liknar torkad oregano på diskbänken. Vem kunde ha trott att vattenväxter behöver vara i vatten för att må bra? Jag glömde typ att ba' lägga tillbaka växterna i hinken med vatten efter att jag rensat bort stenullen, liksom.[:-13] Tjurig som jag är så planterade allt ändå och tänkte att det som lever, det lever. As simple as that! Men detta misstag har visat sig bli till ett redigt kvällsnöje! Så klart att växterna tog stryk av detta, och både anubiasen, windelöven och den för mig okända växten i bakgrunden har fått skrumpnade löv - men oj vad intressant det är att se på sandsnäckorna! De är helt fantastiska på att bryta ned de förstörda växtdelarna, rör inte de friska växterna, och det gav mig en kickstart i mitt nya akvarieliv. Det är ju precis detta jag vill se i mina akvarium: ett naturligt förlopp med liv och förfall där olika akvariedjur står för olika roller.
#71 - 4 februari 2013 10:03
Ja, du lär inte göra om den missen iaf:p!
#72 - 4 februari 2013 10:22
Jag har glömt växter på torra land jag med, men det gick väl då och det hoppas jag att det gör för dig med :)
vet inte om jag har missat men vad skall du ha eller vad önskar du dig för fisk i 72-L karet?
#73 - 4 februari 2013 12:39
[QUOTE=ansjo;1635407]Ja, du lär inte göra om den missen iaf[:P]![/QUOTE]

Nej, det sved ganska illa när jag insåg vad jag ställt till med [:P]

[QUOTE=PiaJo;1635408]Jag har glömt växter på torra land jag med, men det gick väl då och det hoppas jag att det gör för dig med :)
vet inte om jag har missat men vad skall du ha eller vad önskar du dig för fisk i 72-L karet?[/QUOTE]

Skönt att höra att jag inte är den enda... :D Planerna för fiskvalet i detta akvarium har ju vandrat lite fram och tillbaka som synes tidigare i tråden, men nu har jag bestämt mig. Till veckan skall jag beställa 10 st. corydoras pygmaeus till att börja med, och därefter börjar jakten på huvudattraktionen i karet: ett par apistogramma borellii, variant opal. Den fisken har jag fallit pladask för så jag hoppas att jag skall lyckas få tag på dem. Borellii i allmänhet verkar inte omöjlig att beställa på den lokala akvarieaffären, men de gånger jag varit in på akvarietekniks hemsida har det inte stått något om vilken variant av borellii det rör sig om, och det är just opalen med sin röda teckning på huvudet som jag fastnat för så oerhört. Eventuellt om allt går bra så ser jag i framtiden också ett stim nannostomus beckfordi simmandes här :)
#74 - 4 februari 2013 13:08
Det är A. yellowhead (min avatar), som akvarieteknik har:).

//Inger
#75 - 4 februari 2013 14:46
[QUOTE=gullefjun;1635434]Det är A. yellowhead (min avatar), som akvarieteknik har:).

//Inger[/QUOTE]

Jaha, det visste jag inte. Tack för infon, Inger! :) Då blir det till att ha tålamod och leta då. Även om den hannen som du har bild på är bland de grannaste fiskarna jag sett på forumet! Men av någon anledning dras jag ständigt till opalen ändå [:o]
#76 - 4 februari 2013 16:15
Javisst är det så - har man väl fått nåt i skallen, så är det svårt att ändra på det:). Jag är likadan, fast ibland har jag inte fått tag på dom fiskar jag vill ha, och då har jag fått tänka om.
Hoppas, att du hittar dina opaler:).

//Inger
#77 - 23 februari 2013 08:09
Nu är verkligen mitt humör på topp! :) Jag fick för några dagar sedan hem de första efterlängtade fiskarna till mitt 72-liters akvarium: 15 st. Corydoras pygmaeus. Och de är så söta att jag blir alldeles fjollig :d Här är en bild från kortsidan av akvariet med en suddig grupp i fjärran:

[ATTACH=CONFIG]63566[/ATTACH]

Här är en bild från samma vinkel, men med tre pygméer lite närmare kameran. Notera sandsnäckan, vilken ger en rätt bra uppfattning om vilken storlek de små gynnarna egentligen är:

[ATTACH=CONFIG]63567[/ATTACH]

Jag är så himla glad att jag låtit processen med detta akvarium få ta sin tid. Jag bestämde mig för att göra om akvariet redan i somras, men har sedan låtit idén mogna och försökt planera det mesta i lugn och ro. Och det känns som helt rätt beslut för mig :) Jag lyckades till och med hålla fingrarna i styr för någon vecka sedan när jag erbjöds att köpa en grupp Corydoras habrosus, när de pygmaeus som jag beställt inte anlände genom att tänka "om jag har tagit det lugnt så länge nu och följt min plan, varför ska jag frångå det vinnande konceptet nu?" Och denna gång lönade sig verkligen tålamodet, för jag är väldigt förtjust i mina pygmaeus! :)

Här är en helbild på akvariet som det ser ut nu:

[ATTACH=CONFIG]63568[/ATTACH]

I det lilla akvariet händer inte så mycket ännu annat än att spixi-snäckorna gått loss på mossväggen och äppelsnäckorna provsmakar crypton :p Bjuder på en bild från det karet också:

[ATTACH=CONFIG]63569[/ATTACH]
Och som slutnot: vet någon hur jag bär mig åt för att få ändra rubrik i tråden? Vem mailar jag, eller finns det någon inställning? "110 liter hållbart, genomtänkt och intressant" fungerar bättre med literantalet nu :)
#78 - 23 februari 2013 08:38
Hör av dig till Kjell eller Christian, om du vill byta namn på tråden så fixar dom det:).

//Inger
#79 - 23 februari 2013 09:03
Kul med C.pygmaeus, och du ska se så fint de stimmar, mycket bättre än de flesta tetrorna:)!
Det ser bra ut i ditt kar, en liten förbättring hade dock varit med en bakgrund i karet, det ser så mycket lugnare ut då:). Det räcker med att tejpa dit en svart sopsäck eller liknande, dock utan reklam;).
#80 - 23 februari 2013 10:50
[QUOTE=gullefjun;1638686]Hör av dig till Kjell eller Christian, om du vill byta namn på tråden så fixar dom det[:)].

//Inger[/QUOTE]

Okej, skall göra det. Tack för hjälpen Inger! :)

[QUOTE=ansjo;1638690]Kul med C.pygmaeus, och du ska se så fint de stimmar, mycket bättre än de flesta tetrorna:)!
Det ser bra ut i ditt kar, en liten förbättring hade dock varit med en bakgrund i karet, det ser så mycket lugnare ut då:). Det räcker med att tejpa dit en svart sopsäck eller liknande, dock utan reklam;).[/QUOTE]

Ja, jag visste att de skulle stimma, men jag insåg inte riktigt hur mycket! De verkar gärna samlas nästan allihopa och simma i en liten boll :D
Kul att höra att akvariet ser okej ut! :) Och just, bakgrunden. Har blivit lite hemmablind så jag tänker inte på att det inte är någon där, fast det var en av sakerna jag skulle fixa! Detta får faktiskt bli dagens projekt! Dags att få ändan ur vagnen... :p
#81 - 6 mars 2013 18:59
Nu har jag fått ändan ur och meckat fast en bakgrund så att inte vävtapeten sticker i ögonen på mina pygméer :p Jag provade alternativet sopsäck, men i ärlighetens namn tyckte jag att det blev lite för mörkt och blockigt. Istället satte jag tillbaka den plansch (nej ve och fasa - en plansch!) som jag hade där tidigare av den enkla anledningen att den fanns hemma samt matchade färgen på sanden någorlunda bra. Dessutom sticker den inte i ögonen, i alla fall inte i mina :D Skåda:

[ATTACH=CONFIG]63570[/ATTACH]

Växterna tycker jag börjar ta sig fint :) Jag fick rensa bort lite bruna blad som var kvar på min windelöv och som inte sandsnäckorna kommit åt, men annars verkar växterna ha återhämtat sig fullt från torrläggningen. Något som är en riktig överraskning är de två plantorna i mitten av akvariet, som jag tyvärr inte har någon aning om vad det är :confused: Dessa tog sig aldrig när de var sambos med snäckorna, men nu har de verkligen tagit fart!

Sen måste jag säga att Corydoras är en fröjd att titta på! Så näpna och pigga, och ibland ligger de till och med så stilla att man lyckas få ett kort:

[ATTACH=CONFIG]63571[/ATTACH]

Dock har jag märkt att stimmandet, eller grupperingen, inte längre är lika tydlig som när de var nyanlända. Eller då de var i butikens akvarium då de stimmade med rasboror. De rör sig gärna i grupp, men lite mer löst och har inga problem att dela upp sig över hela akvariet. Jag funderar på om detta kan vara för att de är ensamma i akvariet? Mig gör det ingenting, för det är lika roligt att sitta och spana in på en rot, och så vips dyker en liten fisk upp från ett hål eller under ett löv som att se en corryboll rumla runt :)

Dessa fiskar var så populära att jag har fått en konkurrent till vem som spenderar mest tid framför akvariet nuförtiden ;):

[ATTACH=CONFIG]63572[/ATTACH]
#82 - 10 mars 2013 09:43
Igår fick även mitt lilla akvarium en liten uppfräschning. Jag hade ju endast en javamossvägg, några frogbit och en cryptocoryne där i växtväg, och detta började se lite tomt ut. Jag adderade lite skruvvallsineria för lite färg och höjd, och för att försöka dölja den sågade rotänden som syns om man tittar in från den ena kortsidan. En till cryptocoryne planterades också, denna en liten lägre variant med mer brunaktiga blad. Något som jag också gjorde var att fästa en sopsäck på baksidan av glaset. Även om det är tänkt att bakgrunden skall vara mossväggen så tycker ser man i nuläget nätet som mossan sitter fast på, vilket är ohyggligt fult :p Jag blev riktigt nöjd med detta, för det gav mossväggen en helt annan kompakthet. Man ser nästan inte att spixisnäckorna varit på den och ätit :D Här är en bild på det hela:

[ATTACH=CONFIG]63573[/ATTACH]

Här är min Atyopsis moluccensis, kungen i akvariet:

[ATTACH=CONFIG]63574[/ATTACH]

Och så slänger jag in en bild på ett gäng spixi:

[ATTACH=CONFIG]63575[/ATTACH]

I mittt 72-liters rullar det på. Jag har nära nog bestämt mig för att förutom ett par dvärgciklider och mina Corydoras pygmaeus så blir det nog någon Nannostomus-art. Frågan är bara vilken! Eques ser otroligt intressanta ut, men är inga fiskar som jag sett i livs levande tillstånd. Marginatus är verkligt vackra, men, som även eques, en utpräglad stimfisk och därmed måste jag ha många. Jag vill dock inte att akvariet skall se fullproppat ut, vilket jag är rädd för att det kanske gör om jag skall ha 10+ av denna fisk. Då finns ju alternativen mortenthaleri och rubrocaudatus, vilka vad jag förstår snarare hålls som en hane och några honor.

Någon som har några tips och erfarenheter av fisk från Nannostomus-släktet? :)

Jag tänker mig att någon Nannostomus med mina pygméer skulle vara en himla fin matchning. Båda har ju liknande ränder, så om pygméerna kanske skulle vilja gruppera sig då och då med Nannostomus-stimmet så tror jag att det skulle bli en snygg effekt :)

Ja, det var några av mina söndagstankar det, väl mött! :D
#83 - 10 mars 2013 09:54
Jag har varken tips eller erfarenheter av Nannostomus-släktet. Men kan bara säga att jag tycker mortenthaleri är otroligt vacker. :)
Sen en fråga bara, var hittade du skruvvallisen? ;)
#84 - 10 mars 2013 14:37
Jag hittade skruvvallisen nere på DM i stan. Dock tror jag att mina snäckor skördat nästan allihopa nu [xx(] Jag fattar inte hur mycket algtabletter snäckor kan äta och ändå vara hungriga... :p
#85 - 10 mars 2013 14:39
Ju mer du matar dem, desto fler blir de...kan vara en anledning;).
#86 - 10 mars 2013 14:52
[QUOTE=ansjo;1641115]Ju mer du matar dem, desto fler blir de...kan vara en anledning;).[/QUOTE]

Haha, det kan ju onekligen stämma ;) Men äppelsnäckorna är ju ganska lätta att begränsa antalet på, och spixisnäckorna har jag inte sett lägga några ägg ännu. Kanske tycker de helt enkelt att växter är för goda för att låta bli, även om de inte är vrålhungriga :p Det är faktiskt himla knepigt att utfodra så att snäckorna låter växterna vara utan att de där små vita minimaskarna börjar dyka upp, nu när jag inte har några fiskar som kan mumsa på dem i sin tur [:-13]
#87 - 27 maj 2013 09:51
Akvaristik måste vara en av de bästa hobbyerna i världen, hands down. Du kan utan bekymmer vara en fulltids-fullblods-nörd som lever för allt vattenrelaterat du kan hålla inom fyra väggar, du kan lika väl vara någon som tycker att det är kul med en levande möbel hemma, som ett konstverk som förändras från dag till dag och alternativet finns också att vara en utpräglad periodare som tidvis andas med gälar och som tidvis bara hinkar i en slatt vatten i akvariet i veckan i förbifarten.

Akvariehobbyn för mig är något som ständigt genomgår olika stadier. Jag tänker bara på denna tråd - från början var det en intensiv planeringsfas som skedde på det teoretiska planet, därefter kom en tid av praktik då inredningar skulle ordnas, växter planteras och fiskar inflyttas,och nu är jag inne i en period där jag som akvariehållare är mer passiv och iakttagande, där jag på något sätt har lämnat kontrollen som jag hade under planeringen och uppstarten till själva akvariet och låter det gå, förvisso i den riktning jag först pekade det, men ändå självmant och med små förändringar som jag inte kunnat förutsäga och som blir så mycket mer spännande när jag enbart är åskådare och inte regissör.

Jag tror dock att dessa faser inte nödvändigtvis behöver avlösa varandra, jag tror att de många gånger löper parallellt, särskilt om man har fler akvarium än ett. Jag är fortfarande kvar på det teoretiska planet, och tänker ständigt kring nästa steg som kan ske för mina akvarier, trots att uppstarten är över sedan länge. Eftersom jag inte "gjorde klart" allt från början, med fiskval och inköp och liknande utan ville låta denna process ta sin tid (en del av tjusningen med hobbyn är ju att fantisera om alla alternativ som finns möjliga innan du har fisken i karet) så förlängs ju denna period och smälter ihop med den mer passiva iakttagande-perioden. Man blir kanske aldrig riktigt klar med ett akvarium, och även om du själv tycker att "nu är jag nöjd" så fortsätter akvariet i sig att mogna och förändras vilket gör att hobbyn aldrig blir statisk. Det är kanske detta som lockar mig mest, och som också håller mig kvar, inom akvaristiken.

Hoj go' vänner, nu fick ni er en dos fisk-filosofi på mitt egna subjektiva lekmannamässiga sätt :D Ibland blir jag så förundrad över hur olika jag tänker kring akvarium nu och hur jag tänkte när jag började att jag bara måste få utlopp för det. Man vet ju i alla fall vart man har sitt hjärta när man skriver bättre reflektioner på ett forum som detta än på hemtentor :p

Jag lovar att det snart är slut på den enhetliga textmassan! Snart kommer jag att kunna lägga upp lite bilder, inte bara länkar till bilder, och då blir det kanske annat ljud i skällan :D
#88 - 27 maj 2013 10:09
Där har du nog slagit huvudet på spiken i dina iaktagelser. Kruxet kan vara om man törstar för mycket i planeringsfasen och ser bara det roliga inom akvaristiken, och kör igång akvarium efter akvarium då det är så enkelt och det behövs inget arbete för att hålla karen i bra skick...tills den dagen det blir lite motgångar. Det är många av dessa kar som översvämmar Blocket, och ser jag i backspegeln har det försvunnit väldigt många personer man lärt känna privat via Zoopet.
Så det bästa är att ta det lugnt och inte köra igång 32 akvarium det första halvåret. Har man fått in känslan och fått lite erfarenhet är det en annan femma...:)
#89 - 27 maj 2013 11:23
Vad trevligt du skriver, Maria. Riktigt njuter av formuleringar och tankeskutt.Tror att lekmannafilosofi går alldeles utmärkt. Tror inte det egentligen finns professionell fisk-folosofi. Så för mig kan du nog aspirera på en professur direkt :D Jag känner precis som du att det är väldigt olika processer inom det här med akvaristiken.
Nu lever vi ju i en fort-och-fel period i mänsklighetens historia, där människor är så upptagna av sin framtid att de inte hinner med sin nutid. Märker på många här i forumet och på mig själv ibland att det blir som att "gasen hänger sig" och då verkar det vara något, tex. prylar som kickar ingång att allt blir så bråttom. Däremot tycker jag själv att inredningsdiskussioner, art eller beteendediskussioner har en lugnande inverkan på i varje fall mig.
Tror det är bra om man lär sig vad man har sina kickar och sitt lugn inom sin akvariehobby så man inte förlorar sig i farten för mycket. Den stress man hamnar i "kick-fasen" då leder oftast till ommöbleringar i burken, byte av tema eller fiskbyten etc. i ett tempo som både stressar fisk, växter balansen i burken och mig själv.

Ett av de bästa råden jag fått här i forumet är av signaturen Bossep som predikade att jag skulle "sitta på händerna" när jag ville iväg. Klok man det där.

När jag läser det du skriver så tycker jag att du verkar lyssna inåt och att du vill landa i dina val. Helt rätt tänk.
Men jag blir bekymrad när du ska skriva mindre när du sedan tar bilder. Dessa långa stycke text när någon tar ut svängarna ordentligt är min värld kanske det mest stimulerande här. En gång skrev t o m Anders ett riktigt långt inlägg... :D

Så ta gärna bilder, men snälla, skriv inte kortare :)
#90 - 27 maj 2013 18:44
[QUOTE=ansjo;1650903]Där har du nog slagit huvudet på spiken i dina iaktagelser. Kruxet kan vara om man törstar för mycket i planeringsfasen och ser bara det roliga inom akvaristiken, och kör igång akvarium efter akvarium då det är så enkelt och det behövs inget arbete för att hålla karen i bra skick...tills den dagen det blir lite motgångar. Det är många av dessa kar som översvämmar Blocket, och ser jag i backspegeln har det försvunnit väldigt många personer man lärt känna privat via Zoopet.
Så det bästa är att ta det lugnt och inte köra igång 32 akvarium det första halvåret. Har man fått in känslan och fått lite erfarenhet är det en annan femma...:)[/QUOTE]

Jo Anders, det är ju inte utan att man i tanken planerar både två och tre akvarium till, men då träder ett forum som Zoopet faktiskt in för mig och löser det hela. Här kan jag läsa och följa med andra på den roliga resan som är att planera och starta och sedan sköta olika typer av akvarium, och höra hur de tänker. Alldeles gratis och utan bekymmer med utrymme, och än så länge är det gott nog åt mig :) För det är just som du säger, det är så lätt att starta och rutinsköta ett akvarium att det kan vara frestande att dra iväg med flera, särskilt nu när det finns så många små modeller så att man knappast kan skylla på utrymme. Jag har ju varit lyckligt förskonad från problem, så jag har aldrig upplevt den där känslan av "nej, nu lägger jag ned", men jag räknar med att det någon dag kommer det med :p Jag hoppas då att jag kan hålla huvudet kallt och vara resonabel, men vad sjutton vet man om man en dag står med cyano upp till armbågarna och fiskarna simmar baklänges :p

[QUOTE=Bluewing;1650907]
När jag läser det du skriver så tycker jag att du verkar lyssna inåt och att du vill landa i dina val. Helt rätt tänk.
Men jag blir bekymrad när du ska skriva mindre när du sedan tar bilder. Dessa långa stycke text när någon tar ut svängarna ordentligt är min värld kanske det mest stimulerande här. En gång skrev t o m Anders ett riktigt långt inlägg... :D

Så ta gärna bilder, men snälla, skriv inte kortare :)[/QUOTE]

Vad kul att du vill skriva i min tråd, Bluewing! :) Dina trådar, framförallt den om dina diskusdrömmar, är det som verkligen inspirerat mig till en stor del av den attityd jag har kring mina akvarier i dag. Skynda långsamt, njut av hela processen för den kan vara ett lika stort nöje som själva färdigställandet, och har man tänkt både en och två gånger innan man väl sätter vatten i karet så får man mindre saker att ångra än om det bara blir ett jäktande för att få fisk i vattnet på kortast möjliga tid.

Angående långa texter... Jag är rädd för att skrivande ingår i min konstitution, och det blir både gärna och långt när jag väl kommer igång :D Så det är nog ingen risk att det bara blir en bilderbok. Men det kan ju vara kul att se vad sjutton jag gojar om som omväxling (eller ska jag säga komplement) till mina textväggar :p Lyckan att få breda ut sig i text om ämnen som både ligger mig varmt om hjärtat, utan tidspress och som är helt frivilligt kontrasterar så mycket mot de texter jag skriver under utbildningen (förvisso även de inom intresseområden, men med mer styrning från andra) och gör att jag bara inte kan låta bli. Jag kanske ska byta bana och omskola mig till akvarie-filosof! ;)
#91 - 28 maj 2013 08:03
Hej Maria!:) Jag vill bara "chima in" med övriga här. Du skriver bra och intressant, och jag tycker det är riktigt trevligt att få sätta mig och läsa ett lite stabbigare stycke text titt som tätt.
Jag har ju förr i tiden skrivit ganska långa grejer här på forumet, jag också - och precis som du, kanske känt att det "blivit lite mycket" ibland, och ofta ursäktat mig. Men, jag tror att en rejäl och beskrivande text i de flesta fall uppskattas. Så ös på bara!
#92 - 30 maj 2013 09:14
[QUOTE=Mats Bryzell;1651070]Hej Maria!:) Jag vill bara "chima in" med övriga här. Du skriver bra och intressant, och jag tycker det är riktigt trevligt att få sätta mig och läsa ett lite stabbigare stycke text titt som tätt.
Jag har ju förr i tiden skrivit ganska långa grejer här på forumet, jag också - och precis som du, kanske känt att det "blivit lite mycket" ibland, och ofta ursäktat mig. Men, jag tror att en rejäl och beskrivande text i de flesta fall uppskattas. Så ös på bara!
:)[/QUOTE]

Vad himla kul att få påhälsning och påhejning här i tråden! Sånt uppskattas :) Extra roligt är det ju att du Mats, och även Anders och Bluewing, skriver några rader när så många av mina tankar kring akvaristiken har utvecklats just ur bl.a. era resonemang som ni fört i diverse trådar.

Det kanske är lite av jantelagen som spökar när de flesta långa inlägg avslutas med någon slags ursäkt, och det är ju en sån där trevlig gammal tradition som vi inte alls behöver ta vara på, tycker jag :p För jag ser ju onekligen en stor skillnad på klädsam ödmjukhet och jantens självutplånande. Det är då själva den att man känner att ens åsikter blir ointressanta för andra om man inte kan ta mindre är 20 ord i anspråk för att framföra dem. Eller finns det kanske någon allmän uppfattning om att den moderna människan inte kan ta till sig längre stycken text? Evolutionen mot Homo Zappiens komplett? :confused: Nåja, skämt åsido. Jag tror det var Bluewing som skrev i en annan tråd att vi härmed utlyser en vecka utan ursäkter efter våra inlägg, och jag hakar på detta tåg. I denna tråd är det helt fritt fram att skriva hur mycket (och naturligtvis hur lite, vi ska inte skapa press åt andra hållet heller då) man vill :D
#93 - 20 augusti 2013 11:01
"Sommaren fladdrar i min kjol, och vinden blåser mellan tårna" Så diktade jag för min mormor från gungställningen när jag var i femårsåldern, och denna sommar tjugo år senare har definitivt innehållit mer vind än fisk mellan tårna! Men akvarierna lever och frodas ännu, trots avsaknad av annan omvårdnad än vattenbyten och matning. Det som skulle bli en riktig akvariefrosseri-sommar vilket grundlades med gold-medlemskap på denna förnäma sida vid terminsslutet får bli en akvariefrosseri-höst istället. Ibland kommer, som man säger, livet emellan. Och ekonomin :p

Jag var för någon vecka sedan hemma hos Moving Waves, vilket blev kickstarten för akvariehösten för mig. Så många fina akvarium, så mycket hjälpsam information och så fina fiskar kan ju inte göra annat än att drämma till en ut ur sommardvalan! Inte nog med att jag för första gången fick se min absoluta favoritfisk alla kategorier, Ivanacara adoketa, livs levande, jag kunde också stifta bekantskap med min tilltänkta stimfisk Nannostomus eques. Första studiebidraget för terminen blir nog inte bara böcker, inte ;)

Och bilder vare med oss! Jag har ägnat mitt-på-dagen-timmen åt att gå igenom mina gamla inlägg i tråden och byta ut de oerhört jobbiga och svårtillgängliga länkarna med riktiga bilder, så att ingen behöver klicka (om man nu inte vill se bilderna större, såklart) :D Jag tyckte att jag hade lagt upp en fantastisk mängd bilder i denna tråd (det var väl för att det tog år och en dag för att mecka med länkar och uppladdningar), men nu inser jag att jag inte lagt upp mycket mer än uppstarten och en kort tid efter att mina Corydoras pygmaeus kom i blöt. Detta skall det naturligtvis bli ordning på, för det är ju nästan så att inte ens matte känner igen burkarna då och nu!

Även om jag inte aktivt har pillat med akvarierna under sommaren så har ju inte utvecklingen stått stilla. Tvärtom! Det är ju, som jag skrev i ett tidigare inlägg, nu som den verkliga mognaden sker, när jag tagit ett steg tillbaka och låter ske det som sker. Och det som skedde mest i mitt 72-liters var nog frogbit :p Aldrig har så små och få växter blivit så många och stora på så kort tid! Här är en före-bild innan jag "höststädade" akvariet:

[ATTACH=CONFIG]63581[/ATTACH]

De täckte nästan hela ytan. Sett uppifrån är de minst lika vackra som framifrån, så sådana här vyer gör att man blir sugen att köra utan ett täcklock.

[ATTACH=CONFIG]63582[/ATTACH]

Det pratas ibland mycket här på forumet om olika akvarievatten och deras mytomspunna potenspåverkan hos fiskar, men här är det inte bara fiskarna som tycker vattnet verkar mums :p

[ATTACH=CONFIG]63583[/ATTACH]

Jag hade mina funderingar om det kanske var bra att det var så igenväxt, att miljön skulle vara tryggare för fiskarna på något vis. Men jag rensade bort bra mycket ändå med tanken om att det ju växer igen fort om det skulle visa sig att det blev sämre utan all djungel. Faktum är att mina pygméer verkade uppskatta att få lite mer simyta och en friare botten att söka mat på, och själv tyckte jag att det ser snyggare ut om inte allt är frogbit-rötter:

[ATTACH=CONFIG]63584[/ATTACH]

Jag får dessutom för mig att när jag väl får tag på mina eques så kanske även de uppskattar att kunna simma lite, även om de fortfarande har visst skydd av växtligheten.

Den enda (av mig påverkade) förändringen som skett i detta akvarium sen senaste uppdateringen är introduktionen av två amanoräkor. Den ena är just nu en rombärande hona. Även om jag vet att räklarverna inte kan utvecklas i rent sötvatten så tänker jag mig ändå att det kan vara ett trevligt fodertillskott för pygméerna när honan släpper dem.

[ATTACH=CONFIG]63585[/ATTACH]

I mitt mindre akvarium finns det dock spår av mänsklig påverkan. Fåfäng som jag är så tror jag att jag skall kunna hålla en koloni av spixi och äppelsnäckor i ett växtrikt akvarium så i omgångar har jag planterat växter däri under sommaren. Det mitt experiment har lärt mig är att om man vill vara bombsäker på att inte allt blir uppätet så får man leva med javamossa, crypto och javaormbunkar :p Det har överlevt någon röd växt också (jag bytte ju ut lamporna så att de nu krämar på rätt bra), men kanske å andra sidan tycker algerna också att ljuset är mumma vilket ger allt en lite grönsmutsig halvtråkig look. Det nyaste tillskottet är en glasormbunke som inom kort skall få fästa sig på en rot och förhoppningsvis fylla ut den tomma vänstersidan. Jag får inte någon riktig ordning på detta akvarium, inte samma känsla som för mitt 72-liters. Men detta får ändå rulla på, så får vi se vartåt det barkar under hösten. Tips emottages tacksamt :) Tanken är ju att ett stim galaxy skall in, snäckpopulationen minskas och eventuellt någon räksort etableras. Så här ser det ut i dagsläget:

[ATTACH=CONFIG]63586[/ATTACH]

Ja, det var vad jag hade att säga. Efter att ha läst ikapp alla trådar jag prenumererar på här på Zoopet så känner jag mig inne i akvariesvängen igen efter min sommardvala, och ser fram emot en riktig mysig och lärorik akvariehöst! Både som deltagare och observatör :)
#94 - 20 augusti 2013 12:46
Fina kar, trots att de inte varit det främsta intresset över sommaren:).
I.adoketa har även jag och Mats haft, riktigt snygga fiskar som jag gärna skulle vilja ha igen. Priserna är även lite bättre numera, då de kostade runt 80 euro/paret om jag inte minns fel...:)
#95 - 20 augusti 2013 12:48
Fina kar, trots att de inte varit det främsta intresset över sommaren:).
I.adoketa har även jag och Mats haft, riktigt snygga fiskar som jag gärna skulle vilja ha igen. Priserna på dessa juveler är även lite bättre numera:).
#96 - 20 augusti 2013 12:52
Tack Anders! :)
Jo, det var faktiskt i era trådar som jag först såg denna fisk. Sedan dess har den liksom fastnat i mitt huvud! Så när det någon gång blir ett större akvarium så står de på tur ;) 80 euro/paret var ju ändå inte det värsta man hört i fiskväg, särskilt inte om de nu sjunkit i pris. Även om många nog skulle tycka att det var lite tossigt att köpa för en student-"lön" :p

Dock köpte jag ju en gång i tiden en blue ghost, och ångrade mig aldrig en sekund ens. Vissa fiskar är värda sin vikt i... pengar i alla fall :D
#97 - 20 augusti 2013 12:58
Ungefär som jag köpte räkor i lite högre klass, de kostade 200:-/st och levde i ett par veckor...dyr räkmacka det där:(!

Jag har ett 720 som ska igång i det närmsta, och sedan en Tysklandsresa om 5 veckor och då ska vi besöka den affären som hade dessa till salu sist. Kanske man skulle plocka med sig ett par igen:p...
#98 - 20 augusti 2013 16:31
Ajdå, ja då svider det lite värre! :(
Adoketor kan väl aldrig vara fel? Och har man så gott om plats för dem så... :p
#99 - 20 augusti 2013 17:16
Snäckorna ser så groteskt stora ut :)
Det är dags att köpa ett större kar Maria, så du kan ha adoketor. Du får fundera en gång till angående pianot ;)
#100 - 20 augusti 2013 20:07
Haha My, de är ju släkt med samma små söta som du fick ju! ;) Har du sett skymten av dem förresten?
Jo alltså, det är ju det där pianot... som kan flyttas... men sen är det ju det där studielånet... som är för litet (?) :p
#101 - 21 augusti 2013 07:31
Jadå de glider runt äter upp de lilla gröna jag hade kvar i det lilla karet :D

Ja, man blir inte rik när man studerar. Märker det jag med :P
#102 - 14 september 2013 07:32
Har kommit till en tråkig slutsats - det blir nog ingen ny fisk i akvarierna förrän i november/december någon gång. Anledningen till detta är dock inte lika tråkig, utan en religionsresa till Indonesien med klassen i slutet av oktober :D Jag hade ju tänkt att köpa ett gäng Nannostomus eques omedelbums, och ett par dvärgciklider när pennfiskarna var hemmastadda, men det känns lite onödigt att göra det innan en treveckorsresa med en sambo som helst inte vill lära sig att byta vatten :p Som det är i nuläget, med mycket växter, malaysiska sandsnäckor och min grupp med 10-15 Corydoras pygmaeus så tycker jag att akvariet borde klara sig i tre veckor med samma vatten (eller?), men att öka på mitt fiskbestånd och sen åka innan jag lärt mig hur akvariets rytm förändrats av detta känns lite för nervigt. Mitt snäckakvarium borde också klara sig samma tid hoppas jag, trots att det är mindre. Om nån tycker att jag är ute och cyklar genom att lämna akvarierna utan vattenbyte så länge så får ni gärna skrika till, så får jag prova övertala sambon ;)

Och jag skrev dvärgciklider, inte Apistogramma borellii "Opal" som jag tjatat så mycket om tidigare :p Jag har tänkt om, åter igen, kring fiskvalet i 72-litaren. När jag insåg hur kortlivade apistogrammor är (ca. 2 år hörde jag som bud) så insåg jag att det helt klart kommer finnas tidsutrymme att testa flera olika sorter, för att till slut fastna för den jag gillar om några år eller så. Så jag är mer inriktad på att när jag väl har mitt stim med N. eques så kommer jag börja kolla runt vad som finns i krokarna bland dvärgciklider, och inte behöva spika mig för en art som verkar vara ganska svår att få tag på här uppe. Det är ju lite spännande att lämna fiskvalet "åt slumpen" och se vad det blir. Det blir ju som ett impulsköp, fast ändå ganska genomtänkt :confused: :D
#103 - 14 september 2013 08:37
Jag tror nog att du gör helt rätt, karet klarar sig gott den tiden du är iväg:).

Annons