Hejsan!
Jag har lite olika planer med mitt 105 liters kar men en idé är att ha ett par med blå ciklider i. vet inte om 105 liter är för lite för dem, det är ca 80 cm brett.
kan nog va i minsta laget isånna fall får du väl köpa små och flytta dom från akvariumet som e 80 cm brett :D när dom blir större och du ser att dom vill ha mer utrymme.
jag tror att om man inreder på ett bra sätt så kan man nog ha de ett bra tag i ett 105 kar (?)
va ute i skogen precis och hittade en riktigt fräck rot som jag sågade av från ett gammalt dött träd, måste bara behandla den innan den får komma ner i något av mina kar.
Nja...man kan väl säga att köper du ett par i mellan storlek typ 8-10cm så lär de troligtvis inte växa mera om de hamnar i ett 105liters.
Jag själv har ett 90liters med ett blåciklidspar i storleken 11-14cm...på tok för litet men ändå inte...de växer inte mera men leker desto oftare.
Men givetvis är ett större kar bättre...iallafall om man ska ha flera arter i och dessutom så kommer blåcikliden/erna till sin fulla rätt i ett akvarium på cirka 375--720liter.
Jepps, blå ciklider leker redan vid 6-8cm...
Beror lite på vart man köper dem ifrån.
Mitt minsta par är 6-7cm och de har lekt och vårdar nu sina yngel...och faktiskt så är akvariet endast 54liter.
okej, cool.
Jag tänkte att jag skulle dra igång och fota lite av hur det framskrider om det är någon som är intresserad?
Ska starta detta karet i dagarna och det ska bli ett renodlat sydamerika biotopiskt kar :)
tror jag kör på ett par, tar en större och en mindre från samma kull.
Men jag är faktiskt nästan mer sugen på att köra ett harem med kakaduaciklider eller liknande, vad tror du om det? istället för blåciklid.
Jag skulle köra på ett harem då blåcikliderna helst ska ha en större burk och då du har ett harem kan du ju ta i nåt mer också så ser det inte lika "tomt" ut.
jo, men är mer inne på sydamerika, inte för mycket växter hälst då jag har en förmåga att alltid få det att gå åt helvete med det :P kör alltid på med fullt co2 å hela kittet sen blir det en algodling istället :P
Ok. Men du skulle ju kunna ha ett harem med kakaduer eller någon annan dvärgciklid min personliga favorit http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=195
Men tillsammans med dvärgciklidera vilken art du än skulle ha så skulle du kunna ha ett litet stimm tetra och ett litet stimm ac någon corys.
Inte runt omkring där jag bor brukar de inte vara jätte svåra att få tag på men om du inte hittar några i affär så lan du ju alltid fråga om de kan ta hem.
Ska du ha med någon stimm tetra eller och corysar eller? Så blir det lite mer liv i karet, ettt litet tips om du vill ha rom så ska du inte skaffa tetror då de är för j*****a på att käka upp andras rom.